saikulle raskauden aikana kuin aikaisin

pinjagallup

olet jäänyt? viikot ja mikä aiheutti sairasloman esim pahoinvointi jatkuvat muut kivut?

13

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljlkdjp

      No ei terveysasema anna kun pari päivää saikkua pahoinvoinnin takia. Neuvola ehkä enemmän.

    • Raskauden takia ei tunnu saikkua heruvan.
      "Ei ole sairaus".

      No, olin sitten oksentaa koko lasten kevätkirkon täyteen...paha oli poiskaan lähteä, kun meinasi lähteä taju mutta mitäs pienistä...

    • xoxoxoM

      Mä jäin saikuille joskus olisko ollu vko 34 kun en ollut enää työkuntoinen. Jatkuvat selkäkivut, liitoskivut, rasituksesta johtuvat supistelut ym. Teen vamhustyötä jossa raskaita nostoja ym.

    • jskfjoi

      viikon 34 ymmärrän ja itekkin teen vanhustyötä. mutta en ymmärrä jos pitää jo tooosi aikasin jäädä saikulle pahoinvoinnin takia.

      • No tuleeko vastuullisesta asiakastyöstä ns. mitään, jos oksentaa esim. minuutin-kymmenen välein?


    • fhoihfp

      Joo voi siitä saada saada saikkua, mutta hoitajat ei vaan asemilla tunnu sitä ymmärtävän! siks pahoinvoinnista kannattaa mennä neuvolaan hakemaan saikkua.

    • fassssd

      Minä jäin viikolla 24 jo. Syynä oli kaksosraskaus, ja vaikka raskautta ei luokitella sairaudeksi (ja kelahan ei korvaa sairaslomaa jos ei luokitella sairaudeksi), niin sain itselleni ainakin puhuttua sairaslomakorvaukset, koska työni on fyysisesti raskasta (olen myymäläpäällikkö, seison 8-10 tuntia päivässä jaloillani ja puran raskaita kuormia ja nostelen raskaita tavaroita) ja työni aiheutti selkeän riskin raskaudelleni. Supistuksia ja pahoinvointia oli paljon. Lääkärillä ei siis ollut mitään ongelmaa kirjoittaa sairaslomaa (huom, lääkäri, ei mikään terkkari), pikemminkin päinvastoin. Hän kirjoitti sen siitä huolimatta, että halusin jatkaa vielä töissä. Itselläni huoli oli tosiaan siinä, että työpaikka ei maksa sairaslomaa kuin 5 viikkoa, jonka jälkeen putoaa täysin kelan tuille. Miehen ollessa työtön ei ollut kovinkaan kiva idea olla palkattomalla saikulla äitiyslomaan asti. Lopulta kuitenkin taivuin jäämään viikolla 24 pois ja onneksi jäin. Olo parani huomattavasti ja lapsetkin jaksoivat pysyä sisällä viikkoon 38 2.

      Ilmeisesti nuo Kelan päätökset sairaslomakorvauksista tulee vähän virkailijasta riippuen, joten jos jää aikaisemmin pois eikä lääkäri ole kirjoittanut sairaslomalle muuta syytä kuin raskauden (minullakin luki vain "geminiraskaus") niin kannattaa hakemuksessa perustella _HYVIN_ miksi jää töistä pois.

    • fassssd

      Niin ja vielä... eihän pelkästä pahoinvoinnista tarvitsekaan saada kuin päivän pari, se kun yleensä menee ohi. Harva kärsii pahoinvoinnista koko raskauden ajan kuitenkaan.

      • laihduin10kgraskaana

        mutta jotkut kärsii, itse oksensin viimeisen kerran vielä 24h ennen synnytystä. samoin äitini ja isoäitini ovat omissa raskauksissaan voineet pahoin loppuun saakka


      • fassssd

        Mutta suurin osa ei. Poikkeuksia on aina, kuten ihan joka asiassa. Normaali raskaus jossa normaali aamupahoinvointi raskauden alussa ei tarkoita automaattisesti saikkua, varsinkaan pitkää sellaista. Raskaus kun ei ole sairaus, niinkuin joku aikaisemminkin totesi. :)


      • urpo_olet
        fassssd kirjoitti:

        Mutta suurin osa ei. Poikkeuksia on aina, kuten ihan joka asiassa. Normaali raskaus jossa normaali aamupahoinvointi raskauden alussa ei tarkoita automaattisesti saikkua, varsinkaan pitkää sellaista. Raskaus kun ei ole sairaus, niinkuin joku aikaisemminkin totesi. :)

        raskaus voi aiheuttaa sairaudeksi luettavia tiloja, kuten älyttömän kova pahoinvointi, raskausmyrkytys, korkea verenpaine jne jne, jotka ovat virallisessa tautiluokituksesta ja joista saa sairauslomaa, jos ne vaikuttavat työkykyyn. raskaus ei ole sairaus, mutta voi aiheuttaa sairautta ja sairauksia.


      • rv29

        Jostain kun vielä kuulen "raskaus ei ole sairaus" kommentin, niin mulla varmaan räjähtää pää!!!! En ole kuullut koskaan raskaana olevan näin väittävänkään ja tuskin kukaan hakee saikkua syynä "koska olen raskaana"! Raskaus saattaa aiheuttaa tiloja, jotka heikentävät/estävät työnteon (riippuen aina tietysti työstä) ja tällöin joutuu olemaan sairaslomalla. Ja sitten vaivasta riippuen lyhyttä taikka pitkää sairaslomaa. Kaksos raskaus on itsessään riskiraskaus ja siksi se riittää sellaisenaankin syyksi. Se, että jollain on käynyt niin hyvin, että on selvinnyt synnytyssaliin asti ilman mitään työntekoa haittaavia vaivoja, ei tarkoita sitä että sairaslomille joutuvat ovat huonompia odottajia tai laiskoja työstä lintsaajia! Ja monesti vielä sairaslomalle saatetaan laittaa sikiön turvallisuuden vuoksi eikä työpaikkaa tai odottajaa ajatellen!


    • rv29

      Neuvolan lääkäri laittoi kokonaan pois töistä jo viikolla 18. Olen töissä ambulanssissa ja painavat nostot sekä usein todella epäergonomiset työasennot (ilman että niihin voi itse vaikuttaa) aiheuttivat koko työpäivän kestäviä supistuksia. Ja supistuksen ollessa päällä potilaan nostaminen/kantaminen oli kivuliasta. Eivät olleet aiheuttaneet muutoksia kuitenkaan vielä kohdunsuulle. Lääkäri kirjoitti b-lausunnon Kelaan (=kun sairasloma saman vaivan vuoksi on pidempi kuin 60 päivää) ja Kelassa tämä myös hyväksyttiin. Eli suoraan sarasloma äitiysloman alkuun asti. Ja siis työnantaja ei voinut tarjota muuta työtä. Alkuraskaudesta yksittäisiä terkkarin tai sairaanhoitajan kirjoittamia poissaoloja pahoivoinnin vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe