Bikiniviilto arven hoito

Leikelty

Mitenkä sitä abdominoplastiassa tehtyä bikiniviiltoa oikein hoidetaan?Leikkauksestani on nyt kolme viikkoa ja olen virutellut haavaa 2xpvä ja käyttänyt nyt pari päivää bepanthen arpivoidetta aina viruttelun jälkeen.Kirurgini sanoi että tämä riittää eikä haavaa tarvitse enää teippailla.Nyt kuitenkin luin ohjeistuksen jossa neuvottiin käyttämään haavateippiä 3kk ja vaihtamaan viikon välein teippi ja pestä haava vain teippien vaihdon yhteydessä!Mitenkä olette tehneet?!

6

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksihoitsu

      Soita kyseisen sairaalan hoitajille leikkuriin. Sieltä voi tulla hyviä ja kullanarvoisia ohjeita.

      Arven tulee pysyä pehmeänä jotta se ei jää koholle ja rumaksi.

    • Risujakirurgille

      Itse käytin alussa tukevaa , sitä ruskeaa, taperiteippiä. Kun haava oli parantunut pari viikkoa, eli ruvet häipyneet, aloin käyttää Mepiform- silikoni teippilevyä, ohutta laastaria, jota itse voi muotoilla. Siitäkin kannattaa leikata riittävän leveätä liuskaa, että se tosiaan myös tukee haavaa. Pidin samoja liuskoja putkeen joskus jopa viikon irrottamatta, kun ihoni tuntui kestävän hyvin. Suihkun kestävät , ei saunomista. Saunaan irrotin teipit ja laitoin samat takaisin tai vaihdoin uusiin liuskoihin, jos eivät tarttuneet enää hyvin.

      Kalliiksi tulee, mutta kyllä kannatti. Käytin yli kolme kuukautta ja haava on ohut ja ei mistään kohtaa koholla. Aikaisemmat haavani ovat levenneet ja arpeutuneet muhkuralle, makkaralle.
      Eihän sitä tietenkään tarvitse käyttää mitään mutta ihmettelen tuota kirurgia joka ei tunnu olevan ajan tasalla.
      Haavareunojen paikallaan pysyminen ja kevyt teipin paino, mielellään silikoni) auttaa sinua saamaan kauniin , huomaamattoman arven. Siitä on runsaasti tutkimuksia. terveisin sairaanhoitaja itsekin.

      • Leikelty

        Kiitos paljon sinulle nauvoista risujakirurgille!

        Itsekkin miettinyt paljon tuota kirurgin neuvonantoa, että monessakin mielessä tuntuu ettei hänellä tainnut kauheammin kiinnostella parantumiseni :( Samaten hoitajat ovat olleet hieman ÖÖt aapisen laidalla, suunnilleen että katso sieltä ohjeesta jonka kirurgi antoi. Niin siinähän tosiaan annetaan samat ohjeet, jotka sain tikkien poistossa ja tuohon ylle kirjoitin. Eivät ilmeisesti uskalla antaa mitään muita ohjeita tai mitään tarkennuksia kuin kirurgi on antanut. Muuten minulla haava hyvin parantunut (kaksi sektio haavaa aiemmin johon en käyttänyt mitään ja paranivat huomaamattomiksi) mutta tämä haava menee lantioluiden päälle ja ne kohdat ovat hieman "pulleita". Ruskeaa, kapeaa haavateippiä käytin viikon navan tikkien poiston jälkeen kuten kirurgi neuvoi, mutta se jäi inhasti arpeen kiinni joten lopetin. Sinänsä tuo arpivoidehan suojaa jonkin verran, mutta olen miettinyt että suojaako tarpeeksi ilman teippiä.


      • risujakirurgille

        Kyllähän se arpivoide on tietysti hyvä pikkuhaavoissa, mutta pitkässä abdomenplastia arvessa ihan tukiteipillä on suuri merkitys. Lisäksi on tutkittu kliinisesti sitä, että nimenomaan teipin tms. paino jo pelkästään haavalla on haavakasvun hyvä ennaltaehkäisijä. Jos ei aina raaski ostaa varsinaista silikoniteippiä, niin pelkkä paperiteippikin on parempi kuin ei mitään. Se taitaa se paperijuttu vaan alkaa ärsyttämään aika pian. Mepiform on kyllä helppo poistaa, ei tartu liikaa.
        Tsemmpiä hoitoihin.


      • Leikelty

        Ok.Mepiformia kävin tännään ostaan ja melko arvokasta on mutta kokeilen nyt kuitenkin.Kiitos sulle asiantuntevista ja ystävällisistä neuvoista!Olet varmasti hyvä työssäsi,sinun kaltaisia maailmaan tarvitaan.
        Mukavaa kesän odotusta! :)


      • Toinen_käyttäjä
        Leikelty kirjoitti:

        Ok.Mepiformia kävin tännään ostaan ja melko arvokasta on mutta kokeilen nyt kuitenkin.Kiitos sulle asiantuntevista ja ystävällisistä neuvoista!Olet varmasti hyvä työssäsi,sinun kaltaisia maailmaan tarvitaan.
        Mukavaa kesän odotusta! :)

        Muista että Mepiformia on käytettävä useita kuukausia 24/7, suositellaan jopa 6 kk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe