Miltä kohtauksenne tuntuvat?

Ryuk

Itselläni on ollut viimeisen kahden vuoden aikana 3 kohtausta, hieman erilaisia kaikki.

Eka meni niin että olin pukemassa kenkiä jalkaani ja söin samalla omenaa. Sitten vain yhtäkkiä herään ambulanssissa. Kuulemma olin vain yhtäkkiä kaatunut maahan ja alkanut kouristella, vaahtoakin tuli suusta. Olin yön sairaalassa.

Toinen kerta juttelin erään henkilön kanssa. Yhtäkkiä alkoi tulla vaikeuksia katsoa tuota ko. henkilöä silmiin, sitten katse alkoi harhailla ympäriämpäri huonetta. Painoin otsani pöydän pintaa vasten, ja taju katkesi. Kuulemma aloin kouristella, tipuin tuolilta lattialle, mutta minut pystyttiin taluttamaan huoneeseeni, jossa minut laskettiin sängylleni ja jalat nostettiin kattoa kohti. Kun heräsin, en muistanut mitään, luulin nukahtaneeni.

Viimeisin kohtaus alkoi, kun makasin huoneeni sängyssä. Yhtäkkiä tuli painava olo. Hengitys alkaa tulla vaikeaksi. Alkaa pyörryttää. Henki ei kulje lainkaan. Alan huutaa ja käteni alkavat kouristella. Näkö pimenee hitaasti, taju katkeaa.

Entä teillä?

45

8858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkönenämmä60

      No mulla kun ei noita gm kohtauksia ole vaan simple partial seizures. Jotenkin niin kai se mennee että tajunta alenee, meen "omaan maailmaan" tulee sellanen järisyttävä poissa olon aalto joka on järkyttävän pelottava ja kaikki tuntuu (onko se nyt sitten oikea termi derealisaatio) epätodelliselta tai kuin ois unessa. Saattaa nykiä huuli tai silmä. Joskus on pään "sisäistä huimausta" eli ikää kuin vetää takaraivosta tai koko huone pyörii etc. Mulla vissiin on jossain otsalohkossa se purkaus alue. Ois ihan mielenkiintoista tietää muiden tajunnanhämärtymiskohtauksista? En saa edes mitään deja Vuta ja lääkkeet auttaa hyvin. Outo olo joskus tulee niinku kaikki ois vierasta vaan ei ookaan tai "maa jyrisee jalkojen alla" tosi kamalan kuulosta mutta minkäs voit. Mulla eeg/ssä oli jotain theta aaltoja.. Osaakohan joku sanoa mitä ne on?

      • Ryuk

        Mulla on myös lähes päivittäin kävellessäni sellainen tunne kuin kävelisin soutuveneessä. Lattia keikkuu sivulta sivulle ja ylös alas. En tiedä, liittyykö mitenkään epilepsiaan.


      • Nakke4

        Kuulostaa pahasti kossupullon jälkeiseltä olotilalta?


      • jukkkkis

        Onko jaloissa tuntoa? Tuollaisia oireita kuulin eräältä vanhemmalta diabeetikolta. (Polyneuropatia)


      • Empatiaatunteva
        Nakke4 kirjoitti:

        Kuulostaa pahasti kossupullon jälkeiseltä olotilalta?

        kossupullon juominen ihan eri asia se ihan itse aiheututtua. Epilepsiasairaus ei ole mikään naurun eikä pilanaihe.


    • Lapsuusepilepsia

      Juup,mullakin tuntui lapsena että takaraivosta vedetään taaksepäin ja tukehtumisen tunne ,samalla kaikki ympärilläolevat äänet kuulostivat erittäin teräviltä ja korkeilta,olen myös kokenut ns hallusinaation samassa yhteydessä että kelluisin ilmassa n 30cm lattiasta eli vähän niinkuin ruumiistapoistumisilmiössä joista olen lukenut... (kaksi kohtausta tv:tä katsellessa) onneksi nämä sattuivat vain lapsuudessa ja kohtaukset ovat täysin poistuneet ja lääkitys lopetettu..

    • Valtioeimyyenempää

      Ei ne tunnu miltään. Pelko kohtauksen tuloa kohtaan on hallitsematonta. Huijareille on tiurha syytää rahaa. Ihan turhaan elin huolissani invalidin kanssa, jota omat vanhemmat kelan myötäillessä ei tunnustaneet. Kuoleman lääkäri osasi ennustaa liki vuodelleen.

    • samansukuisiatauteja

      Minulla on luultavasti epilepsia ja migreeni, vaikkei diagnoosia. Muutama epilepsiakohtaus ollut. Ensimmäisiä pieniä poissaolokohtauksia ihan lapsena, nuorena erittäin pahoja päänsärkykohtauksia. Eka kunnon epilepsiakohtaus: Etelän matkalla sairastelin hotellihuoneessa mahatautia pari päivää limudieetillä. Lähdettiin sitten aamukahville lähikuppilaan, ehdin sanoa miehelleni: "auta, mä putoan".
      Putosin, heräsin baarin sohvalta (en ollut pudonnut, pari herrasmiestä oli minut sinne kantanut). Minua hävetti, kun hellemekkoni oli noussut ja mulla oli vaahtoa suussa ja kainaloissa.(en muista tapahtumasta mitään, olin kuulemma krampannut).
      Istuttiin siellä vielä vähän aikaa, join kokista, paikalliset katsoivat pitkään....
      Epilepsiakohtaus ei tunnu yhtään miltään, migreenikohtaus sattuu aika paljon.

    • MietteliäsYksilö

      Säännölliä migreenikohtauksia (rajuja), myös jännityspäänsärkyä. Vaikea keskittyä nykyään paljon mihinkään, poissaolokohtauksia. Ajatuksen totaalinen katkeaminen kesken, mutta hetken päästä (~5min) muistuu mitä olinkaan sanomassa. Lähimuisti totaalinen seula, hyvä etten unohda itseäni kotiin kun pitää lähteä liikenteeseen näin huumorilla yrittäen muotoiltuna. Nukkuminen on mitä on, ilman lääkkeitä en saa unta kirveelläkään, mutta lääkkeillä nukun ~12-20h. Välillä vastavuoroisesti en ota nukkulääkkeitä ja valvon vuorokauden pari. Olen myös testannut ottaa joka päivä nukkulääkkeet ja siten nukkuisin suurimman osan koko elämästäni

      Diagnooseja: Paniikkihäiriä, masennus, ahdistuneisuushäiriö ja viimeisimpänä tarjotaan ADD:ta.

      Pärjään jotenkin itseni kanssa. Mutta ovatkohan diagnoosit kohdillaan. Lääkityksenä menee rivatril 3x0.5mg/päivä (ahdistukseen), ketipinor 100mg nukkumiseen, mirtatsapiini paniikkihäiriöön/ahdistukseen/masennukseen/unen parantamiseen.

      :/ ?

      • justthinking

        Mulla samat diagnoosit kuin sulla paitsi ei ADD:ta ja on epilepsia. Ootko kokeillu pienempää määrää Ketipinoria? Mulla 25mg nukkumiseen ja saan nukuttua muutaman tunnin kun otan lisäksi melatoniinia. Sadasta millistä nukkuisin kans liikaa.


      • Anonyymi
        justthinking kirjoitti:

        Mulla samat diagnoosit kuin sulla paitsi ei ADD:ta ja on epilepsia. Ootko kokeillu pienempää määrää Ketipinoria? Mulla 25mg nukkumiseen ja saan nukuttua muutaman tunnin kun otan lisäksi melatoniinia. Sadasta millistä nukkuisin kans liikaa.

        Mulla oli kans ensin 25mg Ketinpinor, nyttemmin nostettu 50mg paniikkioireilun lisääntymisen vuoksi. Ootteko kokenu että teillä ois ollu haittoja näistä lääkkeistä ? Ite oon syöny nyt ehkä puolisen vuotta, muutaman kuukauden tota vahvempaa.


    • epileptikko666

      Oikea epilepsiakohtaus menee niin, että lähtee taju kokonaan ja kouristelee ajallisesti henkilöstä riippuen noin 5-10 minuuttia kohtaus voi kestää. Siinä menee lähimuisti kokonaan hetkellisesti kohtauksen jälkeen eikä muista hetkeen mitään ja koko kroppa tulee kipeeksi kuin olisi jäänyt junan alle. Lääkäriltä voi pyytää lääkkeen, joka purkaa kohtauksen saman tien ja se lääke laitetaan peräsuoleen, mutta sillon pitää olla vieressä joku muu henkilö antamassa sitä, koska itse ei sitä kykene laittamaan yllä mainittujen seikkojen vuoksi. Epilepsiahan voi olla hyvinkin monimuotoista henkilöstä riippuen kuten ovat lääkityksetkin. Rajuissa kohtauksissa voi myös loukata itseään kuten itsellenni on käynyt eli puhun tässä totta.

      • 47545647

        Vai "oikea" kohtaus.. no tarkennetaan nyt edes sen verran, että GM-kohtaus eli yksi monista, kestää yleensä minuutin kaksi.


    • m-30Tampere

      Itsellä ei kohtauksia ole ollut 14-vuoteen mutta silloin kun viimeksi 16-vuotiaana sain kohtauksen niin lääkkeet oli ollut poissa 2-vuotta, tauti kuulemma poistunut, työharjoittelu...olin ruokatauolla tietokoneella katsomassa sähköpostia ja aloin tuijottamaan ruutua...tiesin että jotain vialla koska niin oli ennenkin käynyt edellisten kohtausten kanssa...suljin koneen ja menin viemään tiskikoneesta tarjotinta pois...seuraavaksi herään siihen kun työkaverit on vierelläni...olivat löytäneet minut maasta kouristamasta....onneksi olin harjoittelussa entisessä koulussani ja opettaja muisti että minulla oli ollut epilepsia ja soitti vanhemmilleni....koska en ollut puhunut asiasta ammattikoulussa kun oli sanottu ettei ole enää epilepsiaa...nyt olen syönyt lääkkeitä jo sen 14-vuotta enkä meinaa lopettaa enää...

    • rankkaaon

      Mun kohtaukset on aika pahoja. Eli multa menee taju ihan täysin, kaadun ja vääntelehdin. Mutta jälkeenpäin en itse muista mitään muuta kuin sen että silmissä pimeni. Yleensä kohtaukset kestävät noin pari minuutta. Usein saatan myös oksentaa kohtausta ennen tai sen jälkeen. Lisäksi kohtaaukseen sisältyvän nykimisen ja lihasten jännittymisen vuoksi koko keho on pari päivää ihan kipeenä... semmoista siis!

    • Kouristus

      Minulla on ollut jo 19-vuotiaasta asti rajuja epilepsiakohtauksia. Ehkä tyypillisin kohtaus alkaa mm. silmien räpyttelyllä, huimauksella, painostavalla ololla ja joskus välittömästi tai pienellä viiveellä näiden oireiden jälkeen:. Pää käänttyy rajusti vinosto sivulle ja suusta kuuluu kovaa paniikin omaista huutoa ja sitten rajujen kouristusten saattamana kaatuu tajuttomana maahan jatkaen rajua kouristelua. Jos olen esim. kaupungilla saanut kohtauksen olen yleensä herännyt joko ambulanssissa tai viimeistään sairaalassa. Olo on aina kohatusten jälkeen jonkiaikaa sekava ja paikan- ja ajantaju on jonkiaikaa kateissa. Välittömästi tajunnan palattua kohtauksen jälkeen saattaa ilmaantua paniikin omaista vastustelua ja huutoa auttajia kohtaan sekä vaikeuksia tuottaa ymmärrettävää puhetta. Raajat ovat myös monesti etenkin rajumpien kohtausten jälkeen "maitohapoilla" kouritselujen takia ja tasapainovaikeuksia saattaa myös olla.
      Lääkityksenä minulla on ollut jo 90-luvulta lähtien on Neurotol Slow, mutta sekään ei aina estä kohtauksia.

      • Kouristus

        Niin hieman vielä haluaisin tarkentaa, kun kysymyshän oli "miltä epilepsiakohtaus tuntuu". Juuri ennen kuin kohtauksessa menettää tajuntansa on tunne hirveä ja vaikka en kuolemaa ole vielä kokenut voisi äkilliseen kuolemaan johtavan tilanne tuntua kenties samankaltaiselta. Sitä ikäänkuin painuu valtavalla voimalla tajuttomuuteen ja saattaa viimeisillä tajunnan rippeillä vielä olla aivan toisessa ja joskus aikaisemmin ikävässä paikassa /tilassa esim. vaikka joissain tutemattomassa kolkossa korpitaipaleella tai vastaavaa. Juuri epämielyttävien tuntemusten ja vaarallisiin kaatumisiin johtavat kohtaukset pelottavat.


      • Anonyymi
        Kouristus kirjoitti:

        Niin hieman vielä haluaisin tarkentaa, kun kysymyshän oli "miltä epilepsiakohtaus tuntuu". Juuri ennen kuin kohtauksessa menettää tajuntansa on tunne hirveä ja vaikka en kuolemaa ole vielä kokenut voisi äkilliseen kuolemaan johtavan tilanne tuntua kenties samankaltaiselta. Sitä ikäänkuin painuu valtavalla voimalla tajuttomuuteen ja saattaa viimeisillä tajunnan rippeillä vielä olla aivan toisessa ja joskus aikaisemmin ikävässä paikassa /tilassa esim. vaikka joissain tutemattomassa kolkossa korpitaipaleella tai vastaavaa. Juuri epämielyttävien tuntemusten ja vaarallisiin kaatumisiin johtavat kohtaukset pelottavat.

        Koetko siis ikäänkuin näköharhoja ennen kohtausta ? Mulla sellasia ainakin esiintyi kun teininä kohtauksia sain. Ensin tuli sellanen tosi epätodellinen olo, ihan kun vetäytyisin kauemmas siitä hetkestä ja paikasta. Luulin ensin että mulla masennus alkaa oireileen kunnolla. Sitten, ennen ko kerkee tajutakaan niin taju on pois ja herään sairaalasta. Saatan muistaa yksittäisiä asioita heti kohtauksen jälkeisestä ajasta. Yleensä muistot oli aivan vääriä, eli ikäänkuin mieli itse "keksinyt" niitä.


    • epilepsysucks

      En tiedä miltä kohtaukseni tuntuvat, koska menen vain yhtäkkiä tajuttomaksi. Sitä ennen aivan normaali olo eikä kohtauksia pysty mitenkään ennakoimaan. Herään vasta joko ambulanssissa tai sairaalassa. Tunti, pari kohtauksen/heräämisen jälkeen on tosi omituinen olo ja pelottaa eikä tajua mitä on tapahtunut. Hoitajat/lääkärit hössöttää ja kyselee jotain enkä ymmärrä niiden puheesta mitään (ihan kuin puhuisi jotain vierasta kieltä). Kaikki lihakset tosi kipeät kouristelun jäliltä ja yleensä pää myös kun on osunut kaatuessa johonkin (kaksi kertaa myös aivotärähdys). Sitten en muista edes omaa nimeäni vähään aikaan enkä kyllä mitään muutakaan ja meinaa tulla paniikkikohtaus. Kohtauksia olen saanut mm. kadulla, bussissa ja kaupassa ja onneksi on ollut paikalla ihmisiä, jotka ovat soittaneet ambulanssin. Kohtaukset kuulemma näyttää aika rajuilta ja pelottavilta, eräs ihminen, jonka kanssa olin kaupungilla kun sain ihan ekan kohtauksen, sanoi että näytin kuin siltä tytöltä Manaaja-elokuvassa. Nyt täysin kohtauksetta yli 3v, lääkityksenä Deprakine ja Rivatril, kontrollikäynnit neurologian kuntoutuskeskuksessa. Niin ja vasta tuon lääkeyhdistelmän jälkeen kohtaukset saatiin hallintaan, ennen sitä monia lääkekokeiluja.

    • Lääkäri

      Minulla oli joskus myös kohtauksia,mutta ne olivat ns. poissaolokohtauksia eli olin jonkun aikaa muissa maailmoissa ja sitten jatkoin työntekoa ihan normaalisti,ne tulivat työpaikalla ollessani,mutta en ollut koneella liikkeellä,kun ne tuli.Nyt ei ole ollut kohtauksia,kun olen saanut lääkityksen kuntoon,viimeinen kohtaus oli n.10 vuotta sitten.Olin vuoden ajoliellossakin,kun lääkärit ja neurologit tutkivat, mikä minua vaivasi.Neurologi epäili,että yövuoro, jot asiihen aikaan tein,oli laukaiseva tekijä niihin kohtausksiin. Yhden sain kotona nukkuessani,heräsin kuitenkin aamulla ihan normaalisti.

    • aksanen

      Kohtaukset eivät tunnu miltään, kun en tiedä niistä mitään. Diagnoosini on paikallisalkuinen epileptia. Olen ollut onnettomuudessa. Loukkasin päätäni ja vuosi sen jälkeen sain kohtauksen. Kolmen vuoden sisällä on ollut kolme kohtausta ja aina unessa sattuneita. Lähden sängystä esim. putoamisen jälkeen liikkeelle ja olen satuttanut itseäni asunnon huonekaluihin. En osaa pelätä kun en tunne mitään ensioireita. Yöajan ilmanvaihdon pidän tärkeänä, sillä hapen puute voi laukaista kohtauksen ja hapen puute voi aiheuttaa kenelle hyvänsä epileptisen kohtauksen. Nyt on mennyt vuosi ilman kohtausta. Lääkkeenä olen käyttänyt pienen määrän Keppra-lääkettä aamuin ja illoin. Jos olisin saanut heti onnettomuuden jälkeen epileptia lääkityksen, niin saattaa olla ettei kohtauksia olisi tullutkaan. USA: ssa tyttärelleni oli heti laitettu lääkitys, kun hän loukkasi niskaansa auton ajaessa hänen autonsa perään. Molemmat sairastamme migreeniä ja sekin on aivosairaus - kamalan tuskainen verrattuna epilepsiaan. Vanhemmiten migreeni hellittää tai kohtaukset loppuvat kokonaan.

    • Tkdkdkd

      Kyllä ne poissaolot ja tajunnanhämärtymiset on epilepsiaa siinä samassa kuin kouristelutkin- mielummin kouristelisin kerran kuussa kuin saisin päivittäin poissaolokohtauksia! En sitä sano ettäkö kouristelu ois jotenki helppo mutta elämä on aika helvettiä jos purkausta on tyyliin jatkuvasti päässä : ) jatkuvat eegt, lääke
      Muutokset ym. Elämä pyörii sairauden ympärillä vaikka kuin yrität unohtaa sen. Onko muilla muuten myokloniaa eli lihasnykinää ilman kohtausta? Itellä on. Ja onko epigastrinen aura ollut joillakin saman tapainen kuin närästys eli polttava tunne?

      • MietteliäsYksilö

        Kommentoin tuossa aikaisemmin samalla nimimerkillä, jos jaksat ylöspäin rullata. Onko sinulla varsinaisia epilepsia kohtauksia ollenkaan? Mulla on pelkästään huono muisti, poissaolokohtaukset ja keskittymiskyvyttömyys. En siis tiedä onko minulla epilepsiaa tai mitään siihen viittavaa, mutta tätäkin vaihtoehtoa miettiny kun lekurit ei oikein tunnu pääsevän tolkkuun mikä vaivaa. Ilmeisesti EEG:ssä näkys jos jotain on? Aikanaan oli lähete EEG mielenterveyspuolelta, mutta sekin aika meni ohi muistin takia. Sittemmin hyväksyny, että mulla ois päättymätön masennus/ahdistus/paniikkihäiriö mitkä pikaisesti diagnosoitu. Mutta tuntuu oudolta, että olo ei koskaan parane. Kuuppamömmöt lähinnä auttaa nukkumaan ja bentsot pitää ahdistusta kurissa.


      • Vastailenmieluusti
        MietteliäsYksilö kirjoitti:

        Kommentoin tuossa aikaisemmin samalla nimimerkillä, jos jaksat ylöspäin rullata. Onko sinulla varsinaisia epilepsia kohtauksia ollenkaan? Mulla on pelkästään huono muisti, poissaolokohtaukset ja keskittymiskyvyttömyys. En siis tiedä onko minulla epilepsiaa tai mitään siihen viittavaa, mutta tätäkin vaihtoehtoa miettiny kun lekurit ei oikein tunnu pääsevän tolkkuun mikä vaivaa. Ilmeisesti EEG:ssä näkys jos jotain on? Aikanaan oli lähete EEG mielenterveyspuolelta, mutta sekin aika meni ohi muistin takia. Sittemmin hyväksyny, että mulla ois päättymätön masennus/ahdistus/paniikkihäiriö mitkä pikaisesti diagnosoitu. Mutta tuntuu oudolta, että olo ei koskaan parane. Kuuppamömmöt lähinnä auttaa nukkumaan ja bentsot pitää ahdistusta kurissa.

        Mä olen kommentoinut jonkin verran tälle epilepsia palstalle aikaisemminkin ja tosiaan mut on ihan mielenterveys puolelta pari kk sitten laitettu eeg tutkimuksiin temporaali epilepsia "ajatuksella."
        Oikeastaan kaikki nuo sun oireet
        Passaa muhun, sillä erotuksella että epi lääke (tegretol) nykyisinkin auttaa aika hyvinkin noihin tai on "kirkastanut" ajatukset. En nyt halua mitään turhaa toivoa antaa mutta mene vaan jos pääset sinne eeg-tutkimukseen. Olin siellä itse ihan nolona koska ajattelin 100% varmasti mulla olevan vaan paha paniikki/ahdistus häiriö johon liittyy poikkeuksellisia juttuja kuten: vaikea tajuta ympärillä tapahtuvaa, paska muisti(lähi/tapahtuma. En hädin tuskin muistanut kuka olen.... Aika sekopäistä menoa, tiedän).
        Sittemmin olen tutustunut jenkki foorumeihin joissa puhuttu paljon psyykkisistä oireista kuinka kestänyt dg haussa kauan... Mulla uni eeg näytti piikin ja terävää aaltoa (?) ja normaali eeg hidastunutta purkausta ja irritaatiivisuutta, onko se sitten ärsytystä mitä lie. Nyt olen 111
        Koodilla varustettu ja vuoden ajokiellossa. Ja mulla siis oireet olivat lähestulkoon psyykkiset ja purkaus sekä ohimo että otsa lohkossa. En edes tajunnut että mun kohtaukset oli poissaoloja, tuli vain 1-2 min ajatusvilinää,huimausta, unimainen olo ja jälkeenpäin eto ja ahdisti tai tosiaan vetää takaraivosta. Kuin pikku psykoosi \o/


      • Lisäya

        Niin ja lisäyksenä että ei ole mulla mitään kouristeluja. Ei tosiaan. Vaan noita pikku pimahduksia!


    • PaiKem

      Hui,kuinka pelottavaa.hankkisin turvarannnekkeen jos asuisin yksin ja sairastaisin epilepsiaa.Tunnen nuoren tytön,joka menossa epilepsialeikkaukseen.Aivoissa havaittiin kuvauksissa synynnäinen "arpi",joka aiheuttaa epilepsiaa ja leikataan pois.Tytöllä ollut poissaolokohtauksia,ei grand mal-kohtauksia.itsellä ollut kissa,joka alkoi 2 v:na saada gm-kohtauksia.Mitään lääkityksiä ei eläinlääkäri tuolloin osannut antaa.Kissa kuoli lopulta kohtaukseen silmieni edessä.Olisi lääkäri voinut varoittaa!

    • Ärtynyt

      Itsellä ollut epilepsia pienestä lapsesta asti ja alussa ei ollut toimivaa lääkitystä ja kohtauksia saattoi tulla useampi päivässä. Yleensä ala-asteella kesken koulupäivän ja kotona juuri ennen nukahtamista. Nyt ei ole ollut pitkään aikaan kohtauksia, mutta oireet oli joka kerta samat eli: Oikea käsi alkaa tärisemään, menee noin 2-5min jona aikana ehdin huutaa apua jos paikalla on ihmisiä (ensiapulääkettä en ehdi hakea itse saati käyttää sitä). Sen jälkeen alkaa oikea jalka kouristella ja kun tämä tapahtuu niin puhekyky lähtee (en edes yritä puhua, mutta suusta tulee ''kähinää''. Vaahtoa ei ole kovin usein tullut), kouristukset kovenee ja tuntuu, että kaadun taaksepäin (minulle on sanottu etten kaadu, mutta silmäni kyllä katsovat kattoon kun tämä tunne tulee) ja, että oikea jalkani menee koukkuun (tästäkin on sanottu ettei se mene koukkuun vaikka minusta tuntuu siltä). Sitten kouristukset kovenee yhä enemmän, mutta ehdin tuntea sen vain hetken ennen tajunnan lähtemistä. Ehdin yleensä ennen tajunnan lähtöä ajatella vain, että ''Voi paska'' ja tuli aina pieni kuolemanpelko siinä tilanteessa.

      Sanoin ettei niitä ole tullut pitkään aikaan, mutta viimevuonna kerran kävi näin kun unohdin ottaa lääkkeet. Laukaiseva tekijä oli stressi. Joskus kun olin unohtanut lääkkeet niin kohtauksia ei tullut, mutta nyt aiheuttajana oli unohduksen lisäksi stressi. Onneksi ex oli silloin paikalla auttamassa.

      Minulla on Mikkelissä kontrollikäynti aina 1-2 kertaa vuodessa. Kysyin viimeksi, että eivätkö he voi leikata kyseistä kohtaa pois joka aiheuttaa sähköhäiriöt aivoissa ja lääkäri vastasi minulle, että he eivät tee ennaltaehkäisevää leikkausta ja, että kohtauksia pitäisi tulla useampia putkeen ja, että lääkkeet ei enää tehoaisi niin sitten voitaisiin harkita leikkausta. Minusta tämä on epäreilua jos kerta leikkauksen avulla voisi estää kokonaan kohtaukset.

      Isän ystävä jolla myös oli epilepsia huom! oli, niin pääsi leikattavaksi sillä perusteella, että oli niin vanha ja lääkkeet toimi satunnaisesti. Mies on 55 ja ennen sitä ei päässyt leikattavaksi.

    • Vtuttaatollanen

      Harmittaa että täällä suomi24 palstoilla ei saada tästäKÄÄN aiheesta järkevää keskustelua aikaiseksi vaan on jatkuvia provoja ja trolleja liikkeellä. Oikeasti, hankkikaa elämä. Nämä on ihan vertaistukea varten tarkoitettu - teidän ^ paikkanne taitaa olla siellä mielenterveys osastolla =)

    • ErilainenEpilepsia

      Itselläni on näitä ERIKOISIA epilepsia kohtauksia. Tämä ei ole "perus" epilepsia joka sisältää kouristelua ja vaahtoa.
      Se alkaa aina mustavalkoisella vilkkumisella toisella puolella näkökenttää ja leviää siitä lopulta koko näkökentälle. En näe muuta, kuin asioita jotka eivät ole oikesti siellä. Esim unen tapaisia muistoja jotka eivät ole oikeita, pelottavia asioita ja paikkoja. Usein on myös pelkotiloja, sekavuutta, ahdistusta. Silmien liikettä ei voi kontroloida kunnolla, mutta ajatus kulkee ja pystyn selittämään tilanteen normaalisti. Tätä kestää 5min-45min. Ikävintä on, kun näkee kaksi eri asiaa saman aikaisesti. Esim näkee unta ja katsoo todellisuutta samalla hetkellä. Jälkikäteen jää mojova silmä- ja päänsärky.
      Epilepsian sain aivoverenvuodosta ja ei tiedetä mistä sekään sai alkunsa. Kyllä näitä epilepsia tyyppejä riittää laidasta laitaan.

      • Sähkönenämmä60

        Joo no niin mullekin sanottiin että
        Kuulema oireita on samanveroinen kuin potilaita! Että varsin moni muotoinen sairaus on. Mulla on kans tuota "kaksi todellisuutta päällekkäin" tuntemusta joka on ihan hirveää.
        Oon varmaan jo tottunut siihen kun vihdoin sain tietää mistä kyse mutta ei lääkkeet aina auta siihen tunteeseen ja se saattaa mulle tulla pelkkänä aurana ilman kohtausta. Sullakin näemmä kestää viheliäisen kauan kohtaus :/ varmasti kurjaa. Mutta onneksi sen aina tajuaa menevän ohi. Mulla kans jatkuu "unet" monesti tavallaan hereillä, on outo sanoinkuvailematon olo päällä vaikkei tulis kohtausta.


    • Asuin 50-luvulla täyshoidossa koulupaikkakunnallani. Meitä oli 4 tyttöä samassa huoneessa. Yksi tytöistä sai kohtauksen ilta-yöllä. Haimme vuokraemännän paikalle, koska emme olleet ikinä nähneet vastaavaa , emme tienneet, miten pitää toimia. Rouva sanoi, että laittakaa pikkulusikka hampaiden väliin, ettei pure kieltään poikki ja että kohtaus on epilepsiakohtaus. Kyllä pelotti 12-13 vuotiaita. Sittemmin olen sain tietää, että minun oma, silloin jo edesmennyt siskoni, sairasti epilepsiaa. Nykyäänhän tämänlainen lusikan laitto ei ole suositeltavaa.? Tsemppiä teille, joilla tämä sairaus on ja tietoisuutta meille muille!

    • Selva

      Veikkaan että ne ovat eri ihmisillä erilaisia. Jotkut sanoivat esim. Suden vuosi leffasta, että se kuvaa hyvin sitä miltä epilepsiakohtaukset tuntuvat, mutta eivät kaikki epileptikot olleet samaa mieltä.

    • Kirjapaino

      Mulla eka slaaki tuli teini-iässä. Olin kaverilla mättämässä FF7 peliä aamu viiteen asti . Kotona hampaanpesun jälkeen oikea puoli naamasta ja kaulasta kramppasi, enkä saanut hengitettyä sisään tai ulos. Oikea käteni kramppasi friikkiin asentoon. Kauhun vallassa aloin lyhistymään wc:n lattialle. Ennen kuin kaikki pimeni ajattelin "Aa-jee, nyt mä kuolen."
      Porukat tulivat kattoon, mitä se poika melttoo veskissä. Siinä olin sätkinyt lattialla silmät nurinpäin.
      Heräsin sängystä tokkuraisena sängyssäni. Porukat olivat tilanneet lanssin, jolla kovia kokenut poju vietiin kunnan terveyskeskukseen. Sieltä alkoi tutkimusten rumba. OYKS:ssä verikokeet, selkäydinnestenäytteet, EEG ja pään mangneettikuvat.

      Toinen laaki tuli pari vuotta myöhemmin. Olin lopettanut tripleptalin syömisen oma-aloitteisesti joku aika sitten (yeah, stupid).
      Olin ollut viljasiiloa rakentamassa. Korkeanpaikankammoisena, mutta periksiantamattomana 17 kesäisenä, ei pelkoa voinut näyttää. Raskas työskentely korkealla, jatkuvassa jännityksessä luultavasti oli ainakin osasyy myöhempään illalla tulevaan kohtaukseen. Tämä oma diagnoosini.
      Illalla saunan ja hampaitten pesun jälkeen, iski tuo sama oikeanpuoleinen naama/kaulakramppi kyvyttömyydellä hengittää. Taas alkoi maailma pimenemään. Kauhu ei ehkä ollut niin hirveä kuin eka kerralla, mutta erittäin pahalle se tuntui.
      Krampeista johtunut sätkiminen hälytti valppaat vanhemmat paikalle.
      Taas herättiin sängystä tokkuraisena. Terveyskeskukseen ei tällä kertaa ei menty, vaan aamulla jatkoin lääkitystä omatoimisesti.
      Hampaitten pesusta tuli jokseenkin traumaattista.

      Tämän jälkeen ei ole ollut epilepsiakohtausia. Olen voinut elää normaalia elämää ja korkeisiinkin paikkoihinkin olen itseni saanut.
      Poissaolokohtauksia tosin minulla on usein, varsinkin urheiluruudun aikana, kun vaimolla on asiaa.

    • Vinssejä

      Se tuntuu siltä, että joku yrittäisi riuhtoa sinua liikkeelle vaikka et olisi itse halukas liikkumaan.

    • anttirokka

      Ei ole ollut tällaisia kohtauksia.

    • kerta_riitti

      Minulla on ollut tasan yksi kohtaus kymmeniä vuosia sitten hamassa nuoruudessa. Olin juuri ajanut autoa kovassa lumisateessa ja vaihdoimme kuskia sattumalta oikealla hetkellä.
      Ei minulla mitään oireita ollut ja tipahdin tietämättä mitään. Kuset tuli alle ja taju oli pois ehkä kymmenisen minuttia.
      Herätessä oli väsynyt olo, mutta ei sen kummempaa. Toki se oli pelottava kokemus ja sairaalassakin kävin. Asiaa jäätiin seuraamaan, eikä siitä mitään kuulunut, eikä uutta kohtausta ole tullut.

    • tiikettu

      Veljelläni oli epilepsia, joka ilmeni 5-vuotiaana pyörtymisellä ruokapöydässä. Tutkimukset ja jatkuva lääkitys alkoi tuolloin ja ensimmäisen kohtauksen sai teini-ikäisenä. Isokohtaus vaati viikon sairaalahoidon. Jatkossa isoja kohtauksia tuli n. 2 vuoden välein. Aina oli sairaalareissu, koska kohtaukset toistu lyhyin väliajoin, eikä hän toennut ilman sairaalaa.Kuume ei saanut nousta yli 38. Hänen oli haettava kuumeenalennus lääkitys. Pystyi olemaan töissä ka ajokorttikin oli käytössä . 42- vuotiaana oli yksin kotona ja sai valtavan kohtauksen ja tukehtui. En olisi voinut uskoa että epilepsiaan voi kuolla. Suru oli valtava. Nyt jo helpottanut. Viinarampit ovat vastaavanlaisia. niitä olen nähnyt muutaman.

      • vaarallistaon

        Otan osaa!

        Mutta joo, epilepsia on mahdollisesti hengenvaarallinen sairaus. Sairaus voi edetä siihen pisteeseen ettei keho yksinkertaisesti kestä kovaa kohtausta. Mutta varmaan todennäköisempää on se että kohtauksen aikana tapahtuu jokin tapartuma.

        Itselläni on ollut epilepsia noin 10 vuotta. Kohtaukset ovat isoja ja taju menee aina. Joskus mietin että mitä jos saisin kohtauksen vaikka junanraiteiden lähellä ja kaatuisin ohi menevän junan alle. Tai vaikka autoa ajaessa. Oon ollut onnekas kun kohtaukset on aina tulleet kotona. Pahin oli se kun löin pääni saatuani suihkussa kohtauksen. Sairaalan sitä päätyi, mutta onneksi selvisin vain aivotärähdyksellä ja muutamilla tikeillä.


    • epilepsia elämää facebook ryhmään, vertaistuki on tärkeää

    • Apuaaaa

      Psyykkiset tuntemukset kohtauksissa on pahinpia

    • epilepsiaako

      Yksi ystäväni ajoi autonsa ojaan,ja löi vasemman ohimonsa sivulasiin kun auto pyörähti katolleen.Myöhemmin ajoi pimeällä taas auton katolleen´.auto meni lunastukseen mutta ei sattunut pahempaa.Nyt huomasin hänen seurassa istuessani useita tunteja hänellä poissaolokohtauksia,hän oli jossain kaukana...uskaltaisiko ottaa puheeksi asioiden yhteyden,hänellä on ollut onnettomuuden jälkeen huimausta,muistin huonontumista,päänsärkyä ja sen sellaisia oireita.

      • Sairaalaankuvauksiinheti

        No tottakai uskaltaa ja pitääkin
        Mulle ainakin hoitaja teroitti et jokainen kohtaus rasittaa ja ärsyttää aivoja..


    • VVVVVVVåååå

      Minulla on ollut 5 kohtausta parin vuoden sisällä.Minua on pahoinpidelty ja hakattu päähän.
      Sairaus on todettu epilepsiaksi.Käyn säännöllisesti neurologilla. Lääkkeinä tähän on Keppra.
      Kohtaus on hankala ,kun ei ole mitään ennakko tuntemusta,olen herännyt milloin mistäkin,pääasiassa lattialta.Ambulanssilla on yleensä kuskattu saraalaan.
      Oksentanut olen myös joka kerta.
      Nyt on mennyt pisin aika viimisestä kohtauksesta,toivottavasti pysyy pois,koska asun yksin ja on aika turvaton olo !

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1614
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1462
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      53
      1365
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1318
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1275
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe