Mikä kuuluu avioliittoon ja mikä ei?

Katareetta

Pieniä asioita kasaantuu ja kerääntyy..... Viime viikolla aviomieheni ilmoitti, että hän on tilannut neljäksi kuukaudeksi Helsingin Sanomat. Ok, hyvä juttu. Tänään hän sanoi ihan tosissaan, että koska minä en ole osallistunut kustannuksiin, minä en saa lukea lehteä! Tähän ei niin ainutlaatuiseen tarinaan liittyy vain yksi kysymys: kuuluuko tuollainen avioliittoon?
Hänen vuositulonsa ovat olleet kaksinkertaiset tuloihini nähden ja muutenkin hän on jaksanut aina puhua kaiken 50/50 maksamisen puolesta......

65

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyytväinen

      No minun avioliittooni ei todellakaan tuollainen kuulu. Fifty-fifty ajattelu on muutoinkin hyvin vierasta meidän avioliitossamme vaan kumpikin osallistuu kaikkeen omin resurssein eli jos on parempi palkka, osallistuu tietenkin kuluihin enemmän, jos taas osaa jotain arjen askareita paremmin, tekee ne jne.jne. Mikä parisuhde on kuvaamasi lainen? Ei mikään!

    • TyhmäMies

      Lapsellista ilkeilyä mieheltäsi.

    • Hei Katareetta,

      Miehesi käytös ei kuulosta minusta reilulta sinua kohtaan. Mietin, oletteko sopineet tai puhuneet siitä, miten suhteessa jaetaan kulut?

      En halua puhua minkään yksittäisen mallin puolesta, malleja on erilaisia ja tärkeintä oikeastaan on se, että malli on teille sopiva. Kummallakin pitää olla olo, että häntä kohdellaan reilusti, eikä kumpikaan saa katkeroitua.

      Raha on parisuhteessa myös vallankäytön väline, varsinkin jos toisen tulot ovat paljon toista suuremmat. Sitä tärkeämpää olisi yhdessä sopia siitä, miten kulut jaetaan. Ääritilanne, jossa kulut periaatteessa jaetaan tasan, mutta toinen jää kulujen jälkeen rahattomaksi, ei ole tilanteena kovin tasavertainen.

      Vilppu H.
      pappi

      • Katareetta

        Hei Vilppu H,

        Kiitos vastauksestasi. Lyhyesti kuvioistamme. Mieheni vuositulot ovat kaikkine lisineen 77 000 euroa, minun ansiot töistä riippuen 33 000 - 45 000 euroa. Muutimme yhteen kolme vuotta sitten. Ostimme erillistalon, josta minä omistan 30% ja mieheni 70%. Viime vuoden loppuun asti maksoin kaikista asumiskuluista 30%. Henkilökohtaisia asuntolainoja emme tietenkään jaa. Mieheni lähti jo viime syksynä puhumaan asumiskuluihin liittyen suhteen 40/60 puolesta. Kuukausi sitten hän oli sitä mieltä, että kaikki kulut jaetaan 50/50. Suurin osa käyttötavaroista - astiat, sänky, ruohonleikkuri ym. on ostettu alusta alkaen 50/50. Miehelläni on edellisestä liitosta kaksi lasta, joille hän maksaa elatusmaksua. Siihen ja kuukausittaisiin auton osamaksuihin vedoten hän ilmoitti, että hänelle jää yhteisiin menoihin vain 250 e/kk. Maaliskuussa perustimme taloustilin, johon hän on kuukausittani laittanut mainitsemani 250 euroa, joka on mieheni mielestä 10% hänen nettotuloistaan. Minulla ei ole huollettavia lapsia eikä autokuluja, jotka voisin vähentää käteen jäävästä netosta mieheni mallin mukaan, joten minun osuudeksi jää 200-230 euroa/kk. Minusta tämä ei kuulosta kovin reilulta. 500 euroa kuussa ei riitä erillistalon pyörittämiseen. Joskus alkuaikoina erehdyin syömään pikkupurkillisen lakkahilloa, jonka hän oli ostanut. Sain nuhteita; käski ostamaan uuden purkin tilalle. Nyt jokaisella on omat ruoat.

        Miehelläni on tällä hetkellä riitaa exänsä kanssa lasten elatusmaksun suuruuteen liittyen. Mieheni pyynnöstä korotin asuntolainan lyhennystä reippaasti - ennen 385 e/kk, toukokuusta alkaen 1200 e/kk. Sitä siksi, että lastenvalvojalla lasketaan avioparin lainat yhteen ja jaetaan puoliksi. Siten mieheni osuus asumismenoista kasvaa (hänen lyhennyksensä on 1000 euroa/kk) 1100 e/kk. Lainjärjestelyistä jouduin maksamaan 120 e. Kerroin miehelleni, että maksan kulut, koska hänellä on muita kuluja esim. Hesarin tilaus hänen omaksi hyväksi jne. Mieheni lupasi siitä hyvästä ostaa minulle ikioman tennismailan, vaikka en pyytänyt häneltä mitään. Ostiko? Kyllä osti, mutta ei minulle. Ilmoitti, että maila tulee kaikkien käyttöön, koska se on todella hyvä ja että hän haluaa itse sillä pelata ja kukaan ei saa sitä omia ja minun pitää olla tyytyväinen kun pääsen käyttämään huippumailaa hintaan 0 euroa. Joudun kärsimään lainajärjestelyistä koituneen 120 euron tappion. Taas pikkujuttu, samanlainen kuin tapaus Helsingin Sanomat - mutta niin ruma ja jotenkin kuvottava.
        Minä en hänen lehteä lue. En koske myöskään hänen mailaan.

        Ei ole järkeä lähteä ruotimaan kaikkia suuret mittasuhteet saaneita pikkujuttuja. Mitään ei ole mennyt peruuttamattomasti rikki (vai onko sittenkin?), mutta jotakin täytyy ratkaisevasti korjata. En jaksa enää olla antajana ilman vilpitöntä vastakaikua. Eron mahdollisuus hiipii väistämättä mieleeni.
        Tällä hetkellä mieheni katsoo poikiensa kanssa jääkiekko-ottelua. Laittoivat tauolla kolme lautasta pöydälle ja söivät grilliherkkuja. Minulle, neljännelle, lautasta ei katettu.

        Terveisin
        Katareetta


      • Tuo ei tosiaan kuulosta sinua kohtaan reilulta. Ennen kaikkea kiinnitin huomion siihen, että kuvauksesi perusteella teiltä puuttuu jakaminen. Tai siis, kustannuksia kyllä jaetaan, mutta niitä ei varsinaisesti kanneta yhdessä. Sama koskee tietenkin myös elämän jakamista. Ymmärrän että olet loukkaantunut jos sinulle ei katettu lautasta.

        Mietin, oletteko puhuneet yhdessä siitä, mitä kumpikin haluaa? Haluaako miehesi elää yhdessä ja ymmärtääkö hän sen, että sinusta tuntuu että tulet kohdelluksi epäreilusti.

        Ajattelen, että paljon parisuhteessa, ihan yleisesti ottaen, tuntuu tiivistyvän jakamiseen. Jakamista on se, miten sovitaan ja jaetaan käytännön elämän järjestelyt ja kulut. Se on tärkeää sen takia, että se luo reiluutta parisuhteeseen. Mutta tämän lisäksi tarvitaan myös valmiutta jakaa siinä merkityksessä, että kumpikin luopuu omastaan toisen hyväksi. Että jos toisella ei ole niin toinen antaa. Tietenkin tuon pitää toimia molemminpuolisesti. Suhde ei toimi jos toinen koko ajan antaa, vaikka kuinka pyyteettömästi, mutta ei koskaan saa itse.

        Toivottavasti tilanteeseen löytyy reilu ratkaisu.

        Vilppu H.
        pappi


      • Katareetta

        Hei Vilppu,

        Kiitos.

        Viime marraskuussa mieheni vei minulta salaa erohakemuksen - pimitti muutaman päivän postin ilmoitusta ennen kuin sai sen annettua. Eron syy: en suostunut maksamaan hänen osuuttaan oikeudenkäyntikuluista. Vuoden loppupuolella hän vietti viikkoja isänsä, joka asuu ulkomailla, asunnossa ja kävi eronneen ystävänsä kanssa baareissa. Kertoi, kuinka naiset ihailevat häntä ja että kuinka hänen ulkoinen habituksensa vetää naisia puoleensa magneetin lailla. Vuoden alkupuolella hän totesi, että pian saattaa tulla muutoksia hänen elämäänsä ja että ne muutokset tulevat paljon nopeammin mitä hän ajatteli. Silloin hänellä oli sivusuhde, koska muiden merkkien lisäksi löytyi mm. kondomeja ja hän jopa kertoi käyttäneensä niitä. Hän ilmoitti myös, että on tekemisissä naisen kanssa, jolla on aikuiset lapset. Mieheni oli muuttamassa omilleen ja olimme sopineet ajankohdankin. Kävi kuitenkin niin, että hiljattain yt-neuvottelujen päätteeksi hän joutuu 1.6. alkaen työttömäksi. Putosi korkealta, mutta tukipaketin turvin tulee voimaan hyvin. Muuttohalut vähenivät, sivusuhde katosi (toistaiseksi?) ja erohakemus peruttiin yhdessä. Kuten tässä keskusteluketjussa joku aivan oikein totesi, olen väline, jonka avulla hän saa jatkaa edelleen asumista talossamme, kunnes löytää työpaikan ja pääsee taas jaloilleen. On hyväksikäytetty ja jotenkin raiskattu olo. Tällä hetkellä odotan pääsyä leikkaukseen eikä ole voimia lähteä eroa järjestelemään/asuntoa etsimään. Keskusteluyhteys ei toimi. Huutoa, kiroilua ja haukkumista tulee pienimmästäkin asiasta. Päivä kerrallaan....

        terv. Katareetta


      • voihyvä
        Katareetta kirjoitti:

        Hei Vilppu,

        Kiitos.

        Viime marraskuussa mieheni vei minulta salaa erohakemuksen - pimitti muutaman päivän postin ilmoitusta ennen kuin sai sen annettua. Eron syy: en suostunut maksamaan hänen osuuttaan oikeudenkäyntikuluista. Vuoden loppupuolella hän vietti viikkoja isänsä, joka asuu ulkomailla, asunnossa ja kävi eronneen ystävänsä kanssa baareissa. Kertoi, kuinka naiset ihailevat häntä ja että kuinka hänen ulkoinen habituksensa vetää naisia puoleensa magneetin lailla. Vuoden alkupuolella hän totesi, että pian saattaa tulla muutoksia hänen elämäänsä ja että ne muutokset tulevat paljon nopeammin mitä hän ajatteli. Silloin hänellä oli sivusuhde, koska muiden merkkien lisäksi löytyi mm. kondomeja ja hän jopa kertoi käyttäneensä niitä. Hän ilmoitti myös, että on tekemisissä naisen kanssa, jolla on aikuiset lapset. Mieheni oli muuttamassa omilleen ja olimme sopineet ajankohdankin. Kävi kuitenkin niin, että hiljattain yt-neuvottelujen päätteeksi hän joutuu 1.6. alkaen työttömäksi. Putosi korkealta, mutta tukipaketin turvin tulee voimaan hyvin. Muuttohalut vähenivät, sivusuhde katosi (toistaiseksi?) ja erohakemus peruttiin yhdessä. Kuten tässä keskusteluketjussa joku aivan oikein totesi, olen väline, jonka avulla hän saa jatkaa edelleen asumista talossamme, kunnes löytää työpaikan ja pääsee taas jaloilleen. On hyväksikäytetty ja jotenkin raiskattu olo. Tällä hetkellä odotan pääsyä leikkaukseen eikä ole voimia lähteä eroa järjestelemään/asuntoa etsimään. Keskusteluyhteys ei toimi. Huutoa, kiroilua ja haukkumista tulee pienimmästäkin asiasta. Päivä kerrallaan....

        terv. Katareetta

        Laita nyt asiasi kuntoon ja hae eroa. Samalla ositus vireille lakimiehen avustuksella, niin saat talon myyntiin tai ainakin omasi pois. Ei se elämäsi leikkauksen jälkeen helpompaa ole kun toipuakin pitäisi. Eikö sinulla ole yhtään ystävää, joka olisi tukenasi?


      • Katareetta,
        Sinulla on todellakin raskas tilanne päällä, jos odotat vielä kaiken lisäksi leikkausta. En yhtään ihmettele jos olet väsynyt sekä sen että parisuhteen takia.

        Kertomasi perusteella mietin, että oleellinen kysymys taitaa olla se, mitä sinä haluat? Miehesi kohtelee sinua epäreilusti enkä yhtään ihmettele että sinulla on hyväksikäytetty olo. Silti, eropäätöksen voit tehdä vain sinä itse. Kertomasi perusteella ero on täysin perusteltu ratkaisu, mutta silti se on aina raskas prosessi.

        Miehesi toiminta ja puheet kuulostavat siltä, että hän pyrkii eri tavoin hallitsemaan sinua. Se on myös hyvä tiedostaa.

        Mietin, onko sinulla ystäviä joita voisit pyytää auttamaan? Kuulostaa, että yksi tärkeä asia olisi se, että saisit hetken levätä ja selvittää ajatuksia. Jos päätät erota, voisiko joku ystävistä auttaa asunnon etsimisessä? Tai voisitko muuttaa jonkun ystävän luo siksi aikaa, että löydät uuden asunnon?

        Vilppu H.
        pappi


      • Katareetta

        Hei Vilppu,

        Ulkomailla asuvan siskoni lisäksi minulla on täällä hyvä ystävä, joka auttaisi, jos vain antaisin auttaa. Viimeksi eilen kerroin hänelle kuvioistani. En kuitenkaan edes tässä vaiheessa tiedä, minkälaista apua tarvitsisin. Alkoholistiperheen kasvattina olen tottunut pärjäämään yksin. Äidin lähdettyä jouduin pari vuotta nuoremmalle pikkuveljelleni varaäidiksi. Olin silloin 4-vuotias. Perheeseemme kuuluivat isä ja pappa. Isosisko asui mummon luona toisella paikkakunnalla. Olimme pikkuveljen kanssa ns. viikkotarhassa eli ma-aamuna pappa vei meidät tarhaan ja pe-iltana haki jos muisti. Muutaman kerran olimme viikonlopun yli tarhatädin kotona kun pappaa ei kuulunut eikä kukaan ollut kotitalomme ovea avaamassa....No, se siitä. Ongelmana on, että olen liian pienenä saanut liian paljon vastuuta. Ongelmana on myös, että lapsuudenkotini aikuisten miesten laiminlyönnit (ei syliä, ei ruokaa, ei puhtaita vaatteita jne.) olivat minulle normaalia elämää. Pitkien ryyppyputkien jälkeen tuntui turvalliselta hakeutua hetkeksi papan tai isän viereen. Syliin eivät koskaan ottaneet, mutta olivatpa sentään olemassa.
        Lapsuuden tapahtumat heijastuvat nykyiseen parisuhteeseen. Olen ollut liian kärsivällinen, liian hyväntahtoinen, liian luottavainen, liian ymmärtäväinen. Tälläkin hetkellä tuntuu, että vaimona minun kuuluisi ymmärtää potkut saaneen mieheni arvaamattomia tunnepuuskia.
        Kaiken aaltoilun keskellä en ole kuitenkaan lannistunut. Kun olen tarpeeksi levännyt ja selvitellyt ajatuksiani, pääsen taas eteenpäin. Eropäätös vaatii kypsyttelyä.
        Maailma näyttää kaikesta huolimatta ihanalta paikalta.

        Kiitos kaikille keskustelijoille!

        terv. Katareetta


      • Kypsyttele rauhassa päätöstäsi. Kuten sanottua, vain sinä voit tehdä päätöksen. Silti on hyvä kuulla, että sinulla on lähellä ihminen kenen kanssa voit puhua. Sekin on iso apu.

        Kuulostat tarmokkaalta kaikkien ongelmien keskellä ja se on hienoa. Kun sisua riittää, niin asiat aina jossain vaiheessa menevät järjestykseen. Uskon, että niin käy myös sinun kohdallasi.

        Voi hyvin.
        Vilppu H.
        pappi


      • Mailatekniikka
        Katareetta kirjoitti:

        Hei Vilppu H,

        Kiitos vastauksestasi. Lyhyesti kuvioistamme. Mieheni vuositulot ovat kaikkine lisineen 77 000 euroa, minun ansiot töistä riippuen 33 000 - 45 000 euroa. Muutimme yhteen kolme vuotta sitten. Ostimme erillistalon, josta minä omistan 30% ja mieheni 70%. Viime vuoden loppuun asti maksoin kaikista asumiskuluista 30%. Henkilökohtaisia asuntolainoja emme tietenkään jaa. Mieheni lähti jo viime syksynä puhumaan asumiskuluihin liittyen suhteen 40/60 puolesta. Kuukausi sitten hän oli sitä mieltä, että kaikki kulut jaetaan 50/50. Suurin osa käyttötavaroista - astiat, sänky, ruohonleikkuri ym. on ostettu alusta alkaen 50/50. Miehelläni on edellisestä liitosta kaksi lasta, joille hän maksaa elatusmaksua. Siihen ja kuukausittaisiin auton osamaksuihin vedoten hän ilmoitti, että hänelle jää yhteisiin menoihin vain 250 e/kk. Maaliskuussa perustimme taloustilin, johon hän on kuukausittani laittanut mainitsemani 250 euroa, joka on mieheni mielestä 10% hänen nettotuloistaan. Minulla ei ole huollettavia lapsia eikä autokuluja, jotka voisin vähentää käteen jäävästä netosta mieheni mallin mukaan, joten minun osuudeksi jää 200-230 euroa/kk. Minusta tämä ei kuulosta kovin reilulta. 500 euroa kuussa ei riitä erillistalon pyörittämiseen. Joskus alkuaikoina erehdyin syömään pikkupurkillisen lakkahilloa, jonka hän oli ostanut. Sain nuhteita; käski ostamaan uuden purkin tilalle. Nyt jokaisella on omat ruoat.

        Miehelläni on tällä hetkellä riitaa exänsä kanssa lasten elatusmaksun suuruuteen liittyen. Mieheni pyynnöstä korotin asuntolainan lyhennystä reippaasti - ennen 385 e/kk, toukokuusta alkaen 1200 e/kk. Sitä siksi, että lastenvalvojalla lasketaan avioparin lainat yhteen ja jaetaan puoliksi. Siten mieheni osuus asumismenoista kasvaa (hänen lyhennyksensä on 1000 euroa/kk) 1100 e/kk. Lainjärjestelyistä jouduin maksamaan 120 e. Kerroin miehelleni, että maksan kulut, koska hänellä on muita kuluja esim. Hesarin tilaus hänen omaksi hyväksi jne. Mieheni lupasi siitä hyvästä ostaa minulle ikioman tennismailan, vaikka en pyytänyt häneltä mitään. Ostiko? Kyllä osti, mutta ei minulle. Ilmoitti, että maila tulee kaikkien käyttöön, koska se on todella hyvä ja että hän haluaa itse sillä pelata ja kukaan ei saa sitä omia ja minun pitää olla tyytyväinen kun pääsen käyttämään huippumailaa hintaan 0 euroa. Joudun kärsimään lainajärjestelyistä koituneen 120 euron tappion. Taas pikkujuttu, samanlainen kuin tapaus Helsingin Sanomat - mutta niin ruma ja jotenkin kuvottava.
        Minä en hänen lehteä lue. En koske myöskään hänen mailaan.

        Ei ole järkeä lähteä ruotimaan kaikkia suuret mittasuhteet saaneita pikkujuttuja. Mitään ei ole mennyt peruuttamattomasti rikki (vai onko sittenkin?), mutta jotakin täytyy ratkaisevasti korjata. En jaksa enää olla antajana ilman vilpitöntä vastakaikua. Eron mahdollisuus hiipii väistämättä mieleeni.
        Tällä hetkellä mieheni katsoo poikiensa kanssa jääkiekko-ottelua. Laittoivat tauolla kolme lautasta pöydälle ja söivät grilliherkkuja. Minulle, neljännelle, lautasta ei katettu.

        Terveisin
        Katareetta

        Kiitos ,että jaksoit kirjoittaa hieman pahaa oloasi.
        Ei kai kannata väkisin roikkua kenenkään kanssa,jos et ole onnellinen.Parempi yksin kuin henkisesti kiusattuna.


    • Hansku777

      No huhhuh! Miehesi taitaa olla narsistinen idiootti. Ei todella kuulu avioliittoon. Meillä toimii "se maksaa kellä on rahaa". Näin hoidetaan yhteiset hankinnat ruuat, laskut jne. Jos haluaa itselle hankkia jotain, niin ne hankitaan omista rahoista, jos sellaisia jää.

    • Parijasensuhde

      No jaa. Meillä kaikki on yhteistä. Vitsi vain on siinä, että vain minä tienaan. Vaimon mukaan hän on töissä meidän perheessä, joka on lasten lähdettyä hän ja minä.

      On tässä järjestelyssä hyviäkin puolia. En osta itse juuri mitään. Vaimo hoitaa tarvitsemani tavarat hyllyille oikeille paikoille. Esimerkki: tänään tyhjiin puristettu hammastahnatuubi on huomenna vaihtunut uuteen.

      Kyllähän tämä maksaa, vaan ilmaisia eivät olleet lapsetkaan.

    • Eiherranjestassentään

      Jo menee sairaaksi. Jos ihminen on sairaan saita niin se tuppaa pahenemaan ajan myötä.

    • järkyt

      Meillä menee näin. Mieheni sanoi, rahani ei kuulu sinulle, ei myöskään mihin käytän.

      • itsenäisetihmisetyhdessä

        Jos niin olette sopineet ja molemmat tienaa omat rahansa, niin mikäs siinä. Tietty yhteisistä menoista on myös sovittava menettelytavat mieluummin kirjallisena jos yhdessä asutte ja elätte saman katon alla. Kaikista muistakin töistä varmaan kannattaa sopia erikseen, ettei tule riitoja turhasta.


    • Målander

      Minä en tajua näitä minun-sinun juttuja avioliitossa. Herää kysymys, miksi tällaiset ihmiset ylipäätänsä ovat menneet naimisiin?

      • Katareetta

        Hei Målander,

        Mieheni sairaalloisen pihi luonne kävi ilmi vasta siinä vaiheessa kun talo oli ostettu ja menty naimisiin. Ensimmäisessä avioliitossani vastaavaa ongelmaa ei ollut. Silloin kaikki rahat olivat yhteisiä ja hyvin toimi.

        Tällä hetkellä joudun todellakin miettimään, onko yhteiseloa mahdollista jatkaa. Järjettömältä näyttää.

        Terveisin
        Katareetta


      • Målander

        En Katareetta tarkoittanut sinua, vaan ihmisiä - miehiä ja naisia - jotka ovat lähteneet parisuhteeseen tuolta pohjalta.
        Itsekkyys ei kuulu parisuhteeseen. Jaksamisia sinulle, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin elämässäsi, yksin tai yhdessä jatkaen.


      • Kommentoija69
        Katareetta kirjoitti:

        Hei Målander,

        Mieheni sairaalloisen pihi luonne kävi ilmi vasta siinä vaiheessa kun talo oli ostettu ja menty naimisiin. Ensimmäisessä avioliitossani vastaavaa ongelmaa ei ollut. Silloin kaikki rahat olivat yhteisiä ja hyvin toimi.

        Tällä hetkellä joudun todellakin miettimään, onko yhteiseloa mahdollista jatkaa. Järjettömältä näyttää.

        Terveisin
        Katareetta

        No siis, miehesi käytös on harvinaisen kusipäistä. Käyttäytyykä hän aina sinua kohtaan noin huonosti?

        Sinulla taas on kertomasi mukaan aika rankka tausta. Nykyinen avioliittosi on toinen avioliittosi. Päättyikö ensimmäinen avioliittosi eroon?


      • Katareetta

        Hei Kommentoija 69,

        Kysymyksesi sai minut havahtumaan. Kyllä, kyllä ja vielä kerran kyllä - mieheni käyttäytyminen on melkein aina ollut ala-arvoista. Olin muutama vuosi sitten auto-onnettomuuden jäljiltä 9 kk sairauslomalla (nyt jo erinomaisesti toipunut). Riidan päätteeksi - aiheena taas, mikä on sinun ja mikä minun - mieheni vei ostamansa stereolaitteet pois kotoa. Siksi, että minulla olisi kurjempi olo ilman musiikkia. 3 kuukautta olin täysin tuloton, koska ansiomenetyksen laskeminen vakuutusyhtiössä kesti kesälomista johtuen turhankin pitkään. Auttoiko hän minua taloudellisesti? Ei tietenkään. Käytin säästöjäni, ostin ruoat ja maksoin laskut. Kerran jouduin vanhan pankkikortin sulkemaan. En ollut vielä uutta saanut enkä voinut pe-iltana mistään nostaa rahaa. Pyysin häneltä viikonlopuksi satasta lainaksi. Hän vastasi, että myy osakkeita. Sain akuuttiin rahantarpeeseen ystävältä viikonloppurahat ja myöhemmin myin tappiolla osakkeita.
        Olen maksanut melkein kaikki meidän lukuisat matkat eli olen antanut miehelleni useita satasia, jopa tuhansia euroja vaikkapa talon remonttia varten lainaksi. Tosin hän on sitten ajan kanssa maksellut velat ja puolet matkoistamme. Luulin, että siinä valossa olisin ollut edes yhden satasen arvoinen.
        Viime viikolla hankin itselleni pianon. Ilmoitin siitä miehelleni viikkoa etukäteen, jotta hän voisi raivata tilaa olohuoneeseemme. Vappuaattona kun piano tuli, hän suuttui kun en ollut häneltä tiedustellut hänelle sopivaa ajankohtaa enkä ollut ilmoittanut etukäteen asiasta! Sanoi, että häneltä ei kannata apua odottaa. Otti auton ja ajoi läheiseen puistoon odottamaan pianomiesten lähtöä. Pianossa oli kuitenkin kuljetusvaurio, joten soitin lähti kauppaan takaisin.... Palattuaan puistosta, mies ryhtyi haukkumaan ja nimittelemään. Moraalista suuttumusta ymmärrän, mutta sellaista kohtausta, jonka tarkoituksena on toisen satuttaminen, alistaminen tai mitätöiminen, en ymmärrä. Sellainen ei kuulu lähisuhteeseen eikä minun tarvitse sellaista enää sietää.

        Kyllä, ensimmäinen avioliittoni päättyi eroon, koska tein syrjähypyn ja kerroin siitä rehellisesti. Minulla oli erittäin hyvä mies, jonka kanssa olemme aikuisen poikamme vuoksi edelleen tekemisissä. Vaihdamme joulu- ja syntymäpäivätervehdykset sekä kerromme silloin tällöin kuulumisia. Minulla ei ole ensimmäisestä miehestäni yhtään pahaa sanaa sanottavana.

        Puhuin tänään nykyisen mieheni kanssa erosta. Sovimme, että erohakemus viedään yhdessä sen jälkeen kun mies on saanut exänsä kanssa elatuskiistan sovittua.

        terv. Katareetta


      • voihyvä
        Katareetta kirjoitti:

        Hei Kommentoija 69,

        Kysymyksesi sai minut havahtumaan. Kyllä, kyllä ja vielä kerran kyllä - mieheni käyttäytyminen on melkein aina ollut ala-arvoista. Olin muutama vuosi sitten auto-onnettomuuden jäljiltä 9 kk sairauslomalla (nyt jo erinomaisesti toipunut). Riidan päätteeksi - aiheena taas, mikä on sinun ja mikä minun - mieheni vei ostamansa stereolaitteet pois kotoa. Siksi, että minulla olisi kurjempi olo ilman musiikkia. 3 kuukautta olin täysin tuloton, koska ansiomenetyksen laskeminen vakuutusyhtiössä kesti kesälomista johtuen turhankin pitkään. Auttoiko hän minua taloudellisesti? Ei tietenkään. Käytin säästöjäni, ostin ruoat ja maksoin laskut. Kerran jouduin vanhan pankkikortin sulkemaan. En ollut vielä uutta saanut enkä voinut pe-iltana mistään nostaa rahaa. Pyysin häneltä viikonlopuksi satasta lainaksi. Hän vastasi, että myy osakkeita. Sain akuuttiin rahantarpeeseen ystävältä viikonloppurahat ja myöhemmin myin tappiolla osakkeita.
        Olen maksanut melkein kaikki meidän lukuisat matkat eli olen antanut miehelleni useita satasia, jopa tuhansia euroja vaikkapa talon remonttia varten lainaksi. Tosin hän on sitten ajan kanssa maksellut velat ja puolet matkoistamme. Luulin, että siinä valossa olisin ollut edes yhden satasen arvoinen.
        Viime viikolla hankin itselleni pianon. Ilmoitin siitä miehelleni viikkoa etukäteen, jotta hän voisi raivata tilaa olohuoneeseemme. Vappuaattona kun piano tuli, hän suuttui kun en ollut häneltä tiedustellut hänelle sopivaa ajankohtaa enkä ollut ilmoittanut etukäteen asiasta! Sanoi, että häneltä ei kannata apua odottaa. Otti auton ja ajoi läheiseen puistoon odottamaan pianomiesten lähtöä. Pianossa oli kuitenkin kuljetusvaurio, joten soitin lähti kauppaan takaisin.... Palattuaan puistosta, mies ryhtyi haukkumaan ja nimittelemään. Moraalista suuttumusta ymmärrän, mutta sellaista kohtausta, jonka tarkoituksena on toisen satuttaminen, alistaminen tai mitätöiminen, en ymmärrä. Sellainen ei kuulu lähisuhteeseen eikä minun tarvitse sellaista enää sietää.

        Kyllä, ensimmäinen avioliittoni päättyi eroon, koska tein syrjähypyn ja kerroin siitä rehellisesti. Minulla oli erittäin hyvä mies, jonka kanssa olemme aikuisen poikamme vuoksi edelleen tekemisissä. Vaihdamme joulu- ja syntymäpäivätervehdykset sekä kerromme silloin tällöin kuulumisia. Minulla ei ole ensimmäisestä miehestäni yhtään pahaa sanaa sanottavana.

        Puhuin tänään nykyisen mieheni kanssa erosta. Sovimme, että erohakemus viedään yhdessä sen jälkeen kun mies on saanut exänsä kanssa elatuskiistan sovittua.

        terv. Katareetta

        Voi sinulle! Älä nyt kuitenkaan jää odottelemaan tuota sopimusta, vaan toimi heti.


    • säälittävää

      Minusta tuo teidän suhde on kaikin puolin sairas. Olette molemmat hyvätuloisia ja tappelette hillopurkista. Miehesi käyttää sinua törkeästi hyväkseen ja sinä alistut siihen. Oletkohan läheisriippuvainen? Lisäksi yhteistuumin huijaatte miehesi lasten äitiä. Onko sinun mielestäsi ihan ok, että miehesi yrittää laistaa elatusvelvollisuudestaan. Kyllä noin hyvillä tuloilla pitäisi maksaa kunnon elarit omista lapsista.

      • Katareetta

        Kirjoitin, että mieheni joutui yt-neuvottelujen päätteeksi työttömäksi. Ansiosidonnaisella ei makseta enää sellaisia elatusmaksuja, joita mieheni on aikaisemmin maksanut ja jotka menivät huomattavasti yli lasten elatustarpeen. Yli siksi, että käräjäoikeudessa leivottiin vilpillisesti elatustarpeeseen kilpatason harrastukset, jotka loppuivat heti oikeudenkäynnin jälkeen kuin seinään. Vaikka harrastuksia ei enää ole, oikeudessa määrätyt maksut pitää maksaa täysimääräisinä. Tässä tilanteessa on oikein hakea maksurasituksen pienentämistä.

        terv. Katareetta


      • aiz

        Niin ja keplotella ne huijaamalla vieläkin pienemmiksi? Jos tuommoisen hyväksyt, niin olet kyllä ihan yhtä sairas kuin miehesi. Taidattekin sopia toisillenne oikein hyvin.


    • voihyvä

      Lue uudelleen tuo kirjoituksesi ja katso sitten peiliin. Kysy itseltäsi, miksi jäisit enää tuohon suhteeseen.

      Omat ruuat ja omat henk. koht. Hesari tuntuvat aika uskomattomilta jutuilta, samoin kuin se, ettei sinulle kateta.
      Tennismailan hankkiminen tuolla tavalla on typerää. Hillopurkkijuttu menee täysin yli.
      Ei mies sinusta välitä, eikä ole koskaan välittänytkään, funktiosi on vain mahdollistaa hänelle asuminen tuossa talossa.

      Hei Vilppu H,

      Kiitos vastauksestasi. Lyhyesti kuvioistamme. Mieheni vuositulot ovat kaikkine lisineen 77 000 euroa, minun ansiot töistä riippuen 33 000 - 45 000 euroa. Muutimme yhteen kolme vuotta sitten. Ostimme erillistalon, josta minä omistan 30% ja mieheni 70%. Viime vuoden loppuun asti maksoin kaikista asumiskuluista 30%. Henkilökohtaisia asuntolainoja emme tietenkään jaa. Mieheni lähti jo viime syksynä puhumaan asumiskuluihin liittyen suhteen 40/60 puolesta. Kuukausi sitten hän oli sitä mieltä, että kaikki kulut jaetaan 50/50. Suurin osa käyttötavaroista - astiat, sänky, ruohonleikkuri ym. on ostettu alusta alkaen 50/50. Miehelläni on edellisestä liitosta kaksi lasta, joille hän maksaa elatusmaksua. Siihen ja kuukausittaisiin auton osamaksuihin vedoten hän ilmoitti, että hänelle jää yhteisiin menoihin vain 250 e/kk. Maaliskuussa perustimme taloustilin, johon hän on kuukausittani laittanut mainitsemani 250 euroa, joka on mieheni mielestä 10% hänen nettotuloistaan. Minulla ei ole huollettavia lapsia eikä autokuluja, jotka voisin vähentää käteen jäävästä netosta mieheni mallin mukaan, joten minun osuudeksi jää 200-230 euroa/kk. Minusta tämä ei kuulosta kovin reilulta. 500 euroa kuussa ei riitä erillistalon pyörittämiseen. Joskus alkuaikoina erehdyin syömään pikkupurkillisen lakkahilloa, jonka hän oli ostanut. Sain nuhteita; käski ostamaan uuden purkin tilalle. Nyt jokaisella on omat ruoat.

      Miehelläni on tällä hetkellä riitaa exänsä kanssa lasten elatusmaksun suuruuteen liittyen. Mieheni pyynnöstä korotin asuntolainan lyhennystä reippaasti - ennen 385 e/kk, toukokuusta alkaen 1200 e/kk. Sitä siksi, että lastenvalvojalla lasketaan avioparin lainat yhteen ja jaetaan puoliksi. Siten mieheni osuus asumismenoista kasvaa (hänen lyhennyksensä on 1000 euroa/kk) 1100 e/kk. Lainjärjestelyistä jouduin maksamaan 120 e. Kerroin miehelleni, että maksan kulut, koska hänellä on muita kuluja esim. Hesarin tilaus hänen omaksi hyväksi jne. Mieheni lupasi siitä hyvästä ostaa minulle ikioman tennismailan, vaikka en pyytänyt häneltä mitään. Ostiko? Kyllä osti, mutta ei minulle. Ilmoitti, että maila tulee kaikkien käyttöön, koska se on todella hyvä ja että hän haluaa itse sillä pelata ja kukaan ei saa sitä omia ja minun pitää olla tyytyväinen kun pääsen käyttämään huippumailaa hintaan 0 euroa. Joudun kärsimään lainajärjestelyistä koituneen 120 euron tappion. Taas pikkujuttu, samanlainen kuin tapaus Helsingin Sanomat - mutta niin ruma ja jotenkin kuvottava.

      Minä en hänen lehteä lue. En koske myöskään hänen mailaan.

      Ei ole järkeä lähteä ruotimaan kaikkia suuret mittasuhteet saaneita pikkujuttuja. Mitään ei ole mennyt peruuttamattomasti rikki (vai onko sittenkin?), mutta jotakin täytyy ratkaisevasti korjata. En jaksa enää olla antajana ilman vilpitöntä vastakaikua. Eron mahdollisuus hiipii väistämättä mieleeni.

      Tällä hetkellä mieheni katsoo poikiensa kanssa jääkiekko-ottelua. Laittoivat tauolla kolme lautasta pöydälle ja söivät grilliherkkuja. Minulle, neljännelle, lautasta ei katettu.

      Terveisin

      Katareetta

      • Nähtyon

        EROA!!


    • Voi ei!
      Ajattelin ensin kysyä, onko miehesi pelle ja sinä huumorintajuton.
      Luettuani eteenpäin tuli mieleeni, että sinun kannattaisi panna kantapäät vastakkain miehesi kanssa.
      Koska sanotaan, että kolmas kerta toden sanoo, ota uusi mies, mutta sopikaa jo etukäteen raha-asiakäytäntö.

      • Kommentoija69

        Minusta vaikuttaa, että pelkkä raha-asioista sopiminen kolmannessa avioliitossa ei oikein olisi riittävä ratkaisu. Olettaen, että ensimmäinenkin avioliitto on päättynyt eroon, nimimerkki Katareetalla on aika paljon pohdittavaa ja käsiteltävää ennenkuin mitään uusia avioliittoja kannattaa edes harkita. Kuten hän itse kirjoitti, hänellä on lapsuudenkodistaan erittäin vahva malli kelvottomasti käyttäytyvistä miehistä (isä ja isoisä). Neuvo uuden miehen ottamisesta, pureutumatta mahdollisesti toistuvien ongelmien juuriin, on todella huono.


    • niitnuus

      Eikun monot eri suuntiin ja lamp lamp.Yhteiset rahat ja avioliitto näin minä olen ainakin asian ymmärtänyt jo 45 v ajan.

    • Mies_ja_nainen
    • kallevaan2323

      merkillisiä suhteita, en muuta osaa sanoa. Olen mies, tienaan vaimoani enemmän, mutta ei meillä ole mitään yhteistä tiliä, jonne laittaisimme määrä summan kuukaudessa. Kumpikin maksaa omat laskunsa, ja koska sähkö ja vesi sopimukset on nimissäni, minä maksan ne. kiinteistö on puoliksi, ja molemmille tulee oma verolappu. Kaupassa kun yhdessä käymme, yleensä minä maksan, en kerää mitään rahakasaa, kenenkään riideltäväksi. Hyvin on mennyt, ei koskaan pienintäkään kitkaa raha-asioista, eikä kyllä just muustakaan. Jos talouteen tulee lehti nimissäni, ei se tarkoita sitä, että ei sitä saisi muut lukea.. tuo on sairasta touhua!

    • Komppaan

      Jaa-a, komppaan kallea. Jos nainen tienaa 33 000 - 45 000 euroa/v, luulisi löytyvän itsenäisyyttä hoitaa ja maksaa omat elämänmenot, ilman että tarvitsee netissä valittaa, että mies olisi epäreilu, kun tienaa naista enemmän. Sitten vielä pappi komppaa mukana. Kun mies jää työttömäksi, nainen itkee lisää. Nyt naiselta ei löydy enää omaa reiluutta, olla avuksi mieheen päin. Kandee erota, se on miehellekin parhaaksi.

      • Katareetta

        Hei nimimerkki Komppaan,

        Kirjoitin aikeisemmassa viestissäni mieheni saamasta tukipaketista. Se tarkoittaa, että hän sai "läksiäislahjaksi" 10 kuukauden palkan. Tiedän, että hänen koulutuksellaan ja kokemuksellaan uusi - jopa entistä vaativampi - työpaikka varmistuu pian. Lasketaanpa vuosiansioihin 10 kuukauden ylimääräinen palkka edellisestä työsuhteesta ja joko kesä- tai heinäkuusta alkaen 6-7 kk palkka uudesta tehtävästä. Taitavat vuosiansiot nousta reilusti yli 100 000 euron..... Siitä huolimatta olin itkemättä reilu - tai tyhmä - kun hiljattain suostuin lunastamaan mieheltäni autonpuolikkaan. Onhan se kuitenkin iso apu, jos nyt vaikka uusi työpaikka syystä tai toisesta jääkin saamatta.
        Kuten nimimerkki Mietivähän kirjoitti, kysymys ei olekaan tuloista, vaan toimintatavoista. Kun perheeseen tilataan lehti, riippumatta maksumiehestä kaikilla on oikeus ilman eri keskustelua tai sopimusta lukea sitä. Minun tilaamani ja maksamani lehti sekä satunnaiset irtonumerot ovat kaikkien käytettävissä. Erityisesti anoppi tykkää ratkaista ristisanatehtäviä ja hyvä niin.
        Maksan omat elämänmenoni - harrastukset, botoxit, matkat, korut, ruoat, avoimen yliopiston kalliit kurssit, vaatteet jne. Olen ostanut myös miehelleni laatuvaatteita ihan noin vaan, ilahduttaakseni häntä. Viime aikoina olen tosin vähentänyt, koska itse en ole saanut yhtään mitään - siis ei yhtään mitään. Se siitä reiluudesta. (Autan myös aikuista poikaani, joka on tällä hetkellä armeijassa: maksan hänen autopaikan, saunamaksut, puhelin- ja internetkulut sekä ruoat kun poika tulee viikonloppulomille. Hänen asuntolainansa on tällä hetkellä lyhennysvapaa ja korot, vastikkeet sekä sähköt maksaa Kela.)

        Maailmassa sattuu ja tapahtuu. Muutama päivä sitten mieheni tuli kotiin ja ehdotti sovintokahveja. Oli leivonnaisia jne. Sanoi myös, että "totta kai saat lukea lehteä". Sovimme, että otamme aikalisää ja katsomme, mitä voisimme tilanteen hyväksi tehdä. Monipuolinen kesäloma on tarpeen. Minulla ja hänellä on siihen hyvät mahdollisuudet - joko yksin tai yhdessä.

        "Komppaavaa" pappia ei tarvitse mollata. Hänen inhimillinen ja asiallinen lähestymistapansa on auttanut minua. Olen siitä hyvin kiitollinen.

        terv. Katareetta


      • hyij

        Eli miehelläsi menee taloudellisesti erittäin hyvin. Silti yritätte yhteistuumin keplotella miehen omista lapsistaan maksamia elareita pienemmiksi. Halveksittavaa touhua mielestäni. Teistä molemmista näkee, että hyvätuloiset ne vasta itaria ovatkin.


    • mietivähän

      Palkoista ja tienaamisista viis, mutta jos toinen tilaa hesarin ja sanoo, että sitä eivät muut perheenjäsenet saa lukea, niin kannattaako koko suhdetta enää jatkaa.

    • Silmäsilmästä

      Aloittaja reippaana nykynaisena valmistaa ruokaa tästä lähin vain itselleen. Jos ukko tahtoo syödä, tehkööt sapuskansa. Tai pesköön pyykkinsä tai mitä tahansa, joka ajaa saman asian.

    • gfgdgdg

      Miten ihmiset päätyvät noin sairaisiin liittoihin? Ilmeisesti materian perässä juokseminen sokaisee kumppanin muilta ominaisuuksilta. Varakas on yleensä varakas siitä syystä ettei ole kovin kummoinen jakamaan. Mitään, ei edes elämäänsä.

    • 7896

      Jos ette ole tehneet avioehtoa tai muuten sopineet naimisiin mennessä että rahat ei ole yhteisiä niin teillä on yhteinen omaisuus ja toisenne elatusvelvollisuus. Sori vaan. Näin se menee.

      • Otapaselvääkin

        Ei ole. Omaisuus jaetaan vasta osituksessa. Avioliiton aikana kummallakin on vielä oma omaisuus. Elatusvelvollisuus tulee vasta sitten, jos toisella ei enää ole varaa mihinkään. Itsehän jokainen sen avioliittonsa valitsee.


    • pienituloinen58

      Huhuh mikä tarina. Tulin lukemaan tänne kun omassa liitossa meinaa mennä napit vastakkain ja on kireät välit. Tulevaisuuden suunnitelmista tietenkin, kun kumpikin haluaa nyt erilaista kuin viisi vuotta sitten. Se mitä luvattiin viisi vuotta sitten onkin tänään jo muuttunut eikä ole sama asia, niin se vain ikävästi menee. Nyt onkin kyse siitä kumpi meistä on viisaampi ja antaa periksi, vai särkyykö jotain? Elämässä kun ei aina tiedä etukäteen miten asiat menee vuosien päästä. Miten ihminen muuttuu.
      Ja kun luin aloittajan tarinaa huojentui mieleni kovasti. Meillä taitaakin olla ihan pikkumurheita kuin näillä joilla on rahaa ja omaisuutta.

    • sinkkumies39

      Miksi olet idiootin kanssa.

      • Katareetta

        Hei sinkkumies 39,

        Hyvä kysymys. Mieheni on hyvin koulutettu, erinomainen keskustelija, rento matkakaveri. Me pyöräilemme, pelaamme tennistä ja sulkapallo, meillä on samanlainen vaativa musiikkimaku - käydään konserteissa jne. Meillä on myös samanlainen vuorokausirytmi eli nukahdamme yhdeksän maissa ja heräämme viiden jälkeen. Kaikesta hyvästä huolimatta kaikki menee koko ajan huonompaan suuntaan. Kuvailen muutamalla sanalla tänään tapahtunutta. Tänään oli poikkeuksellinen päivä, sillä minun oli tarkoitus laittaa ruokaa miehen ostamasta kananpojan jauhelihasta, mutta niitä näitä höpisten avasin vahingossa saman näköisen ja -kokoisen fileerasian. Pahoittelin asiaa, mutta käytin luonnollisesti avatun paketin koko sisällön enkä ajatellut asiaa enää sen kummemmin. Yllättäen sohvalla makaava mies alkoi nimitellä minua valehtelijaksi. Pyysin tarkentamaan. Miehen mielestä kukaan ei voi avata vahingossa väärää pakettia ja kyllä jokaisen pitäisi huomata, mitä on tekemässä ja tarkoitus oli laittaa ruokaan kananpojan jauhelihaa eikä fileetä jne. Hän jatkoi ja jatkoi. Riitahan siitä tietenkin syntyi. En kuitenkaan ymmärtänyt, mitä tein väärin tai mihin kamaluuteen syyllistyin. Minulta meni ruokahalut. Mies söi ostamansa ja laittamani ruoan yksin. Minä en enää siihen koskenut. Minulla on edelleen omat ruoat ja sillä selvä.

        On tässä välissä muutakin tapahtunut. Viikko sitten jouduin miehen raivokohtauksen vuoksi kutsumaan poliisit paikalle. Mies lähti heittämään tavaroitani (töissä tarvittavia oppikirjoja, yliopiston papereita, kakkostietokoneen jne.) ulos kaapista, joka sijaitsee huoneessa, jossa hänen vanhempi poikansa yöpyy meillä ollessaan. Mies oli yllättäen sitä mieltä, että poika, joka on meillä kuukaudessa yhteensä 6 yötä, tarvitsee kolme tyhjää hyllyä kun kaksi (joista toinen on jo vuoden ollut täysin tyhjä!) ei riitäkään enää. No minä tietenkin laitoin tavarani takaisin. Mies heitti pois, minä asetin takaisin, mies heitti pois, minä laitoin takaisin jne. Sitten hän kantoikin olohuoneestamme omat cd-levyt kaappiin ja sanoi, että hän tarvitsee hyllyn cd-levyille. Otin levyt pois ja laitoin tavarani takaisin. Hän heitti kirjani eteisen lattialle. Minä sen jälkeen heitin hänen levyt lattialle. Riita mikä riita. Huutoa en kuitenkaan kestänyt. En myöskään kestänyt kaapin oven väkisin avaamista ja käteni vääntämistä. Soitin poliisipartion paikalle tilannetta rauhoittamaan.

        Lopputulos on aivan selvä. Mieheni kaltaisen ihmisen kanssa ei voi elää. Haluan oman kodin, omat kaapit ja oman rauhan. Avioero olisi pitänyt hoitaa jo ajat sitten.

        Terveisin
        Katareetta


      • Satunnainen_ohikulkija

        Voimaa ja vahvuutta sinulle, toivottavasti saat inhimillisen elämän takaisin.


      • Katareetta

        Kiitos! Takuulla nousen.

        Terveisin
        Katareetta


      • teinitriehuu
        Katareetta kirjoitti:

        Hei sinkkumies 39,

        Hyvä kysymys. Mieheni on hyvin koulutettu, erinomainen keskustelija, rento matkakaveri. Me pyöräilemme, pelaamme tennistä ja sulkapallo, meillä on samanlainen vaativa musiikkimaku - käydään konserteissa jne. Meillä on myös samanlainen vuorokausirytmi eli nukahdamme yhdeksän maissa ja heräämme viiden jälkeen. Kaikesta hyvästä huolimatta kaikki menee koko ajan huonompaan suuntaan. Kuvailen muutamalla sanalla tänään tapahtunutta. Tänään oli poikkeuksellinen päivä, sillä minun oli tarkoitus laittaa ruokaa miehen ostamasta kananpojan jauhelihasta, mutta niitä näitä höpisten avasin vahingossa saman näköisen ja -kokoisen fileerasian. Pahoittelin asiaa, mutta käytin luonnollisesti avatun paketin koko sisällön enkä ajatellut asiaa enää sen kummemmin. Yllättäen sohvalla makaava mies alkoi nimitellä minua valehtelijaksi. Pyysin tarkentamaan. Miehen mielestä kukaan ei voi avata vahingossa väärää pakettia ja kyllä jokaisen pitäisi huomata, mitä on tekemässä ja tarkoitus oli laittaa ruokaan kananpojan jauhelihaa eikä fileetä jne. Hän jatkoi ja jatkoi. Riitahan siitä tietenkin syntyi. En kuitenkaan ymmärtänyt, mitä tein väärin tai mihin kamaluuteen syyllistyin. Minulta meni ruokahalut. Mies söi ostamansa ja laittamani ruoan yksin. Minä en enää siihen koskenut. Minulla on edelleen omat ruoat ja sillä selvä.

        On tässä välissä muutakin tapahtunut. Viikko sitten jouduin miehen raivokohtauksen vuoksi kutsumaan poliisit paikalle. Mies lähti heittämään tavaroitani (töissä tarvittavia oppikirjoja, yliopiston papereita, kakkostietokoneen jne.) ulos kaapista, joka sijaitsee huoneessa, jossa hänen vanhempi poikansa yöpyy meillä ollessaan. Mies oli yllättäen sitä mieltä, että poika, joka on meillä kuukaudessa yhteensä 6 yötä, tarvitsee kolme tyhjää hyllyä kun kaksi (joista toinen on jo vuoden ollut täysin tyhjä!) ei riitäkään enää. No minä tietenkin laitoin tavarani takaisin. Mies heitti pois, minä asetin takaisin, mies heitti pois, minä laitoin takaisin jne. Sitten hän kantoikin olohuoneestamme omat cd-levyt kaappiin ja sanoi, että hän tarvitsee hyllyn cd-levyille. Otin levyt pois ja laitoin tavarani takaisin. Hän heitti kirjani eteisen lattialle. Minä sen jälkeen heitin hänen levyt lattialle. Riita mikä riita. Huutoa en kuitenkaan kestänyt. En myöskään kestänyt kaapin oven väkisin avaamista ja käteni vääntämistä. Soitin poliisipartion paikalle tilannetta rauhoittamaan.

        Lopputulos on aivan selvä. Mieheni kaltaisen ihmisen kanssa ei voi elää. Haluan oman kodin, omat kaapit ja oman rauhan. Avioero olisi pitänyt hoitaa jo ajat sitten.

        Terveisin
        Katareetta

        Tehän olette kuin kaksi teini-ikäistä ihmistä. Toinen tyhjentää kaapin hyllyt, laittaa sinne tavaroitaan ja kun toinen ei ratkaisua hyväksy, tyhjentää hyllyt... Voi jestas. Ei uskoisi, että teitä on kaksi aikuista ihmistä tuossa liitossa.

        Miehesi tekee asioita, joista sä ärsyynnyt ja kostat tekemällä jotain älytöntä itsekin. Olisko aika pistää lakanat jakoon? Mä kun luin sun kirjoituksia, niin teidän ongelma ei ole pelkästään miehesi itsekkyys. Sussakin on vikaa. Sä teet itsestäsi marttyyrin. Kerjäät sääliä. Mitähän jos avaisit suusi ja puhuisit miehelle?


      • voimiaKatareetta

        Aloittaja tekee itsestään tosiaan marttyyrin ja kerjää sympatiaa täällä eri ketjuissa. Selkeästi myös näkee, että kadehtii miehensä lapsia miehen huomiosta. Ja samalla pyrkii kääntämään miehensä huomion pois lapsista ja on kovin katkera elareista joita mies pojistaan maksaa. Säälittävää. Oikeasti toivon, että saisi apua selvään mielenterveydelliseen ongelmaansa.


      • Katareetta

        Meillä on omat rahat. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että mieheni maksamat elatusmaksut eivät ole minulta pois. Melko varmaksi luultu uusi työpaikka jäi mieheltäni saamatta ja hän on todellakin kesäkuun alusta alkaen työtön, mutta ei köyhä eikä kipeä. Elatusmaksuihin liittyvät ratkaisut hän tekee täysin itsenäisesti.

        Ydinkysymys liittyi lehtitilaukseen ja koski lehdenlukuoikeutta, johon en ole aikaisemmin törmännyt missään yhteydessä. Keskustelun vaiheissa on käynyt ilmi, että muutkaan eivät ole olleet vastaavasta kuulleet. Asiaa on pidetty hyvin omituisena ja sitähän se loppukädessä onkin. Keskustelu on kuitenkin jostain syystä lähtenyt sivuraiteille. Sekin on täysin luonnollista, koska joskus ihmiset kuvittelevat olemattomia ja etsivät piilomerkityksiä, joiden pohjalla on usein omia kivuliaita käsittelemättömiä kokemuksia.

        Mieheni lapset ovat mainioita tyyppejä ja heistä on paljon iloa. Varsinkin nuorimmaisen kanssa tulen hienosti juttuun - olemme yhdessä käyneet teatterissa, elokuvissa, rumputunneilla, pelaamassa tennistä jne. Kuulustelen läksyt ja hoidan iltarapsutukset. Poika on verbaalisesti lahjakas, juttelee, ajattelee, pohtii, ottaa kantaa, kertoo koulupäivistään, kavereistaan jne. Meillä on luottamukselliset välit. Myös matkustelu koko porukan voimin on kuulunut elämäämme. Poikien poissa ollessa jopa kaipaan elämän ääniä ja vilskettä. Mieheni on ollut pojilleen erinomainen isä eron jälkeenkin. Miksi olisin kateellinen hyvästä, jossa olen saanut olla mukana ja josta olen nauttinut?

        terv. Katareetta


      • yksvaan2
        Katareetta kirjoitti:

        Hei sinkkumies 39,

        Hyvä kysymys. Mieheni on hyvin koulutettu, erinomainen keskustelija, rento matkakaveri. Me pyöräilemme, pelaamme tennistä ja sulkapallo, meillä on samanlainen vaativa musiikkimaku - käydään konserteissa jne. Meillä on myös samanlainen vuorokausirytmi eli nukahdamme yhdeksän maissa ja heräämme viiden jälkeen. Kaikesta hyvästä huolimatta kaikki menee koko ajan huonompaan suuntaan. Kuvailen muutamalla sanalla tänään tapahtunutta. Tänään oli poikkeuksellinen päivä, sillä minun oli tarkoitus laittaa ruokaa miehen ostamasta kananpojan jauhelihasta, mutta niitä näitä höpisten avasin vahingossa saman näköisen ja -kokoisen fileerasian. Pahoittelin asiaa, mutta käytin luonnollisesti avatun paketin koko sisällön enkä ajatellut asiaa enää sen kummemmin. Yllättäen sohvalla makaava mies alkoi nimitellä minua valehtelijaksi. Pyysin tarkentamaan. Miehen mielestä kukaan ei voi avata vahingossa väärää pakettia ja kyllä jokaisen pitäisi huomata, mitä on tekemässä ja tarkoitus oli laittaa ruokaan kananpojan jauhelihaa eikä fileetä jne. Hän jatkoi ja jatkoi. Riitahan siitä tietenkin syntyi. En kuitenkaan ymmärtänyt, mitä tein väärin tai mihin kamaluuteen syyllistyin. Minulta meni ruokahalut. Mies söi ostamansa ja laittamani ruoan yksin. Minä en enää siihen koskenut. Minulla on edelleen omat ruoat ja sillä selvä.

        On tässä välissä muutakin tapahtunut. Viikko sitten jouduin miehen raivokohtauksen vuoksi kutsumaan poliisit paikalle. Mies lähti heittämään tavaroitani (töissä tarvittavia oppikirjoja, yliopiston papereita, kakkostietokoneen jne.) ulos kaapista, joka sijaitsee huoneessa, jossa hänen vanhempi poikansa yöpyy meillä ollessaan. Mies oli yllättäen sitä mieltä, että poika, joka on meillä kuukaudessa yhteensä 6 yötä, tarvitsee kolme tyhjää hyllyä kun kaksi (joista toinen on jo vuoden ollut täysin tyhjä!) ei riitäkään enää. No minä tietenkin laitoin tavarani takaisin. Mies heitti pois, minä asetin takaisin, mies heitti pois, minä laitoin takaisin jne. Sitten hän kantoikin olohuoneestamme omat cd-levyt kaappiin ja sanoi, että hän tarvitsee hyllyn cd-levyille. Otin levyt pois ja laitoin tavarani takaisin. Hän heitti kirjani eteisen lattialle. Minä sen jälkeen heitin hänen levyt lattialle. Riita mikä riita. Huutoa en kuitenkaan kestänyt. En myöskään kestänyt kaapin oven väkisin avaamista ja käteni vääntämistä. Soitin poliisipartion paikalle tilannetta rauhoittamaan.

        Lopputulos on aivan selvä. Mieheni kaltaisen ihmisen kanssa ei voi elää. Haluan oman kodin, omat kaapit ja oman rauhan. Avioero olisi pitänyt hoitaa jo ajat sitten.

        Terveisin
        Katareetta

        Ja miehesi on hyvin koulutettu ja ilmeisen älykäskin, kun kerran ollut hyvissä hommissa?
        Kummasti ihminen voi olla taas jossain suhteessa idiootti!


    • Reikäpää

      Avioliittoon ei kuulu toisen määräily. Avioliitto voi kestää vain niin kauan kuin jompikumpi tekee väärin. Väärintekoa ei tule koskaan antaa anteeksi.

      • Eijunalauta

        Ehkä ei, jos on saanut noin yksinkertaiset elämän eväät.


    • Suosittelenpa

      Avioliittoon ei kuulu mikään, mitä et siinä hyväksy. Ota ero. Erota voit ja naimisiin voit mennä uudestaan niin monta kertaa kuin haluat. Sitä ei kukaan eikä mikään estä. Sinä määräät aikuisena omasta elämästäsi, ei kukaan muu.

    • LähdeJo

      Ei suhteenne kovin onnelliselta tai tasapainoiselta vaikuta. Kuulostaa vähän siltä että olet tottunut ns makeaan elämään miehesi varakkuuden takia, etkä haluaisi siitä luopua.

      Onko se oikeasti sen arvoista? Onko status ja varallisuus tärkeämpää kuin onnellinen ja tasapainoinen parisuhde? Ei rakkaudentäyteisessä liitossa ole tuollaista jatkuvaa toisen alistamista ja syyttelyä. Tuntuu että miehesikään ei pidä sinua tasavertaisena ja käyttää varallisuuttaan sinun alistamiseesi.

    • 7167

      Irwin:Raharatkaiseee. Vai ratkaiseeko? Henkilösuhteistahan tuossa toki on kysymys.

      Kun rahaa on niukasti niin se ei sijoitu elämän arvojen järjestyksen kärkipäähän.
      Yhdistelmä 1919,50€ 955,47€ on nettoyhdistelmä joka sallii harmittoman, harmonisen elämän ilman paineita rahasta, kustannuksista, niiden jakamisesta tai muustakaan. Kohtuullinen niukkuus joka ei niukkuudelta tunnukaan, kohdistaa mielenkiinnon muihin asioihin kuin siihen kumpi maksaa mitäkin.
      Kaikki on yhdessä potissa ja kummallakin on siihen rajaton ja kontrolloimaton käyttöoikeus.

      Tuo kuvauksesi on varsin karsea enkä osaa ottaa sitä täydellä vakavuudella mutta kirvoittihan se kommentteja.

    • Mies88v

      Jätä se sika.

    • KylmäJätkä

      Hesarit eivät siis sinun toimestasi liiku lehtiroskikseen eikä niitä kerätä pöydältä tai noudeta postilaatikosta. Näin tekisin itse vastaavassa tilanteessa. Eikä tässä ole mitään pikkumaista vaan puhdasta logiikkaa: Hesareiden räplääminen, hakeminen tai roskiin vienti johtaisi siihen, että näet otsikoita tms. ja tulet siis tahtomattasi lukeneeksi sinulle kuulumatonta lehteä.

    • Tarkkajaei

      Jaa-a avioliittoja on erilaisia. Mielestäni tuo nyt ei kuulu edes avoliittoon tai minkäänlaiseen parisuhteeseen. Mutta kukin tyylillään. Toiset jaksaa tapella vaikka jääkaapin antimistakin ja laskea tarkkaan, että kuka osti mitäkin. Tai toinen on niin pihi, että ei raskisi antaa rahaa mihinkään, ei edes yhteisiin menoihin kuten pyykkikoneen ostoon rikkimenneen tilalle.

      Itse suhteessani haluan olla suht tarkka siitä, että maksetaan laskut puoliksi. Koska muutoin pian joudun pienemmästä palkastani maksamaan enemmän, kuin kaksi kertaa enemmän maksava puolisoni. No joitakinhan se ei haittaa, mutta suurinosa näistä "kaikki mitkä on minun on myös sinun" ja "ei meillä laskeskella" ovat niitä joilla se suurempituloinen maksaa enemmän. Jos molemmilla on rahankäyttö hallussa, eikä toinen ole mikään tuhlari niin homma ehkä toimii. Itseäni kyllä nyppii, jos rahani aina loppuu ennen tilipäivää ja kaikki vaivalla ansaitsemani säästöt hupenee ja toinen pihistelee omia rahojaan. Mun mielestä se pitäisi olla molemmin puolista, että ei olla niin tarkkoja omista rahoistaan. Ja jos tienaisin paljon, niin mielelläni antaisin toisenkin rahoista nauttia.

    • Tarkkajaei

      Meillä isä ratkaisi asian tilaamalla oman lehden. Käyhän se niinkin vaikka tuntuu kummalta ja turhalta rahan tuhlaamiselta, että tilataan kaksi samaa lehteä. Mutta jos se tuo jonkinlaisen rauhan taloon, eikä tarvitse tapella lehdestä niin mikäpä siinä! En edes muista mistä kiista oli, mutta varmaa siitä kumpi lukee lehden ensiksi ja että isäni rypisti lehteä tms. Ja äitini aina muisti mainita, että kuka lehden on maksanut.
      Meillä minäkin olen lehden välillä maksanut vaikka mies sitä oikeastaan vain lukee. Miehen tupakoita en suostu maksamaan, koska pidän niitä kamalan kallliina ja epäterveellisinä. Toisaalta alkoholijuomia olen kyllä maksanut, mutta en nyt ala niitä erittelemään kauppalaskusta pois tai nipottamaan asiasta.

    • Sannnnnnni

      Miehesi siis kohtelee sinua huonommin kuin minä satunnaisia tuntemattomia (jätän aina Hesarini metroon/ junaan että toinenkin saa lukea).

      Miehesi kohtelee sinua huonommin kuin tuntemattomia. Päätä itse.

    • netistä

      Kuka vittu lukee enää paperilehtiä? Älytöntä paperin tuhlausta!

      • ihankomenee

        Onko teilläpäin miten yleistä että v...u lukee lehteä?

        entäs typeryys. onko suvussa enempikin lajivoittoisuutta!


    • suaarvostava

      Hei, katareetta! Huomasin kirjoituksesi ja luin alusta lukien monia viestejä. Vaikuttaa ihan mahhdottomalta: jo se Hesarin tilaus ette saa lukea lehteä! Ihan älytöntä koko miehen touhu! Hän käyttää sua vaan hyväksi, jätä koko mies. ja heti kun saat vuokra-asunnon. Ota tuomari jos et saa maksutonta oikeusapua; et selviä yksin häntä vastaan?? Onea matkaan uutta elämää kohti!

    • Näyttävyyttä

      Uskomatonta tarinaa kristillisestä avioliitosta ja yhteiselosta. Omat ruuat, hesarit, hillopurkit ym. Voiko olla totta ? Miespuolisena olen kokenut kääntäen lähes vastaavaa nöyryytystä mutta kuitenkin huomaan, että ns. ongelmamme olivat paljon pienempiä. On ollut ihan pakko lukea läpi koko ketju ja on tullut ilo huomata monien kirjoituksista aitoa myötätuntoa ja vilpitöntä auttamisen halua.

      Katareetta, päätös on omissa käsissäsi ja kannattanee toimia välittömästi. Kaikki on mahdollista ja Kaikki tietävä voi muuttaa veden viiniksi. Siunattua Adventin aikaa !

    • 185

      Luin läpi ja ihmettelin. Kuin kaksi keskenkasvuista asuisi yhdessä. Antamisen ilo ei kuulu kuvioon, itsekkyys vain.
      Avioliitto pitäisi olla pyhä ja iän kestävä, vaan ei ole. Narsistisen vaikutuksen miehestä sai. He ovat ihania, kunnes "saalis" on koukussa eli aviossa. Silloin karu totuus paljastuu.
      Uskollisuus on avioliiton yksi perusta, kunnioitus toisiaan kohtaan toinen. Anteeksipyytäminenkin ja -antaminen tulisi olla läsnä.
      Onni ei tule rahasta, ei tavarasta. Niillä vain peittää tyhjyyttään. Oma rauhani on uskosta lähtöisin. On vaikeuksiakin, mutta saan voimaa jokaiseen päivään ylhäältä, kun pyydän. Minua kannattavat iankaikkiset käsivarret.
      Niin voisi olla jokaisen kohdalla.

      Noin vaikea liitto ei ole kellekään siunaukseksi. Mietin juuri, miten meillä asiat lähtivät sujumaan. En lähtenyt toisen siivelle, vaan maksoin omat ostoni. Avioliitossa sovimme, että mies maksaa laskut ja minä ruuat ja vaatteet. Siitä poiketaan kuten hyvältä tuntuu. Kumpikin on saanut säästöä ja omaisuuttakin on kertynyt. Koen ne ja lapsen Jumalan siunauksiksi.
      Näin joulun edellä toivon aloittajalle voimia ja rauhallista joulun aikaa!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe