onko ruotsi turhaa?

leidi14

monen mielestä ruotsin kieli on turhaa koulussa sen pitäs olla muka vapaaehtosta mutta ite tykkään ruotsista ja olen siinä aika hyvä. eli jotku niin ku haluu että ruotsi ei olis pakollista. Oon ite aika hyvä ruotsissa ja viimeksi sain numeroksi 8- ja eka ruotsin koe oli 9- eli aika hyvin :)

32

1248

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thgdghsbnbxdf

      Se on turhuuksista turhin! Meillä ei opeteltais ruotsia jos RKP ei istuis hallistuksessa. Mutta nehän istuu siellä vaikka eivät saisi yhtään ääntä. Joten sopii kysyä että kuka meitä määräileekään.

      • leidi14

        Mun mielestä sitä pitää olla koska jos menee semmoseen työhön jossa pitää puhua ruotsia niin sitä pitää osata


      • GUDTEndag

        Mun mielestä kaikkien pitäis opiskella pakkosaksaa koska jos menee semmoseen työhön jossa pitää puhua ruotsia niin sitä pitää osata


      • leidi14
        GUDTEndag kirjoitti:

        Mun mielestä kaikkien pitäis opiskella pakkosaksaa koska jos menee semmoseen työhön jossa pitää puhua ruotsia niin sitä pitää osata

        ei saksaa ku en osaa kunnolla muuta kieltä ku ruotsii. ja oo ruotsissa niin hyvä siis ihan oikeesti mikä vika on pakkoruotsissa ei se oo niin kamalaa opiskella sitä se on mukavaa ku on hyvät opettajat ja kaikkee. Mä oon joskus sanonut että mä en mee ruotsia kauemmas ku en osaa kunnolla englantia vaikka yritän parhaani opiskella sitä


      • tgsfdvbhdtjnsrhn

        Joo ruottii on pakko opetella ku menee Venäjälle tai Englantiin töihin. Ilman ruottia ei pärjää missään.
        Syöksy saatanan rantaruottalainen svedupelle sementtiin ja kampaa naamas.


      • leidi14
        tgsfdvbhdtjnsrhn kirjoitti:

        Joo ruottii on pakko opetella ku menee Venäjälle tai Englantiin töihin. Ilman ruottia ei pärjää missään.
        Syöksy saatanan rantaruottalainen svedupelle sementtiin ja kampaa naamas.

        mikä hemmetin rantaruottalainen ja jos tuo oli viittaus muhun niin mä loukkaannuin


      • leidi14

        tuo oikeesti loukkas mua ehkä voisin ilmiantaa sut...


      • eiiovaeavalittaa

        Kuules rakas oisko pakkovenäjä tai pakkosaksa sitte kivempaa?


      • leidi14

        ei!!


      • vedävtupähs
        leidi14 kirjoitti:

        ei!!

        Ei nyt helevetti sentään. 5% Suomessa asuvia on ruotsalaisia. Otetaan lisää Somaleita et saadaa niitäki se 5% nii saadaa pakkosomalia kouluihin. Tai oot nyt tommonen pikku yläastekakara nii et tiiä maailman menosta yhtään mitään.


      • Anonyymi
        leidi14 kirjoitti:

        Mun mielestä sitä pitää olla koska jos menee semmoseen työhön jossa pitää puhua ruotsia niin sitä pitää osata

        Mun mielestä pitäis osata saksaa koska jos menee semmoseen työhön jossa pitää pujua saksaa niin sitä pitää osata


    • TheHikke

      Ruotsi on turhaa ja muinaisjäänne. Suomessa on toki vähemmistöjä, jotka puhuvat ruotsia, mutta mielestäni ruotsin pitäisi olla enintään vapaaehtoista. Noista töistä sitten vielä, että ihan yhtä lailla jotain toista kieltä voi tarvita jossain työssä, kielitaito on aina valttia.

      • leidi14

        mulle se on hankalaa ku en osaa kunnol enkkuu ja ruotsia osaan hyvin


      • sytrhtsrehrs
        leidi14 kirjoitti:

        mulle se on hankalaa ku en osaa kunnol enkkuu ja ruotsia osaan hyvin

        No sitte panostat siihen enkkuun! Et sinä sitä muuten opi ja itku ei auta. Ei edes se pimpin hinkkaus.


      • leidi14

        kuule mä luen niin hyvin enkkua kun mä pystyn ja luen aina sanat hyvin pitoja ja sanakokeita varten ja yleensä saan niistä hyviä numeroita mutta kokeista huonompii


      • thehikke

        Opiskele kunnolla sitä englantia, sillä muuten olet pulassa.


      • leidi14

        opislelen jo ihan hyvin sitä mutta äitinikin on sanonut riittää että pääsen kokeista läpi ja sano myös sitä että sekään ei osaa kunnol enkkuu tai ruotsia ja mä osaan kunnol ruotsia mutten enkkuu


    • Vaikka itse ihan tykkäänkin ruotsin tunneista, tosiasia on se, että kieltä ei tarvita minnekkään, joten laitetaan se nopeasti vapaaehtoiseksi! :)

      • leidi14

        EI LAITETA


      • leidi14 kirjoitti:

        EI LAITETA

        Miksi ei?


      • leidi14

        riotsi on mukavaa


      • leidi14 kirjoitti:

        riotsi on mukavaa

        Mutta se on turhaa


    • hemulielena

      Mun mielestä Ruotsin pitäisi olla vapaa ehtoista sillä mun vanhemmat ovat sanoneet että eivät ole koskaan tarvinneet sitä ja n.5%suomen väestöstä puhuu pelkkää ruotsia joten ei sitä tule tarvitsemaan ja jos sanotte että jossain työssä tarttee niin kaikkien tulisi osata puhua englantia ei mitäään ruotsia!

      • Tietopoitsu

        Oikeastaan vain 2% on ruotsalaisia, loput 3 on kaksikielisiä.


    • multisekokulttuuriin

      Maailman ylivertaisin kieli


      PAKKORUOTSI on maailman ylivertaisin kieli, jota ilman kukaan ei voi olla sivistynyt.

      Pakkoruotsi on Taivaan lahja aitosuomalaisille, joka sisältää kaiken kielitaidon koko maailmaan.
      Pakkoruotsi pätevöittää kaikkiin virkoihin, se jopa kaksinkertaistaa älyttömyysosamäärän, parantaa terveyttä, pidentää elinikää vähintään yhtä monella vuodella kuin pakkokieliopintoihin käyttää, alentaa verenpainetta ja poistaa kulkutaudit.

      Pakkoruotsi jalostaa taitajansa korkeammalle hengelliselle tasolle ja suvaitsevaiseksi multisekokulttuurin sekakäyttäjäksi.

    • qwertier

      ruotsi ei ole turhaa eikä sitä kannata kieltää koska aloittajan kaltaiset hiket pitävät siitä mutta sen pitäisi olla valinnais aine. Pakkoruotsi on perseestä. Perustelut: http://pakkoruotsi.net/

    • pwrtti

      Iha paskaa koko aine toikarissa 5

    • håmåpeter

      Ruotsi on puhevika ihmisten ei tulisi opetella puhevikoja tahallisesti

    • Tietopoitsu

      Minuakin kismittää sumoruotsalaisten käytös. Käyn ruotsalaista koulua, mutta aina kun puhun suomea suomentunnin ulkopuolella muut oppilaat sanovat kilpaa että olemme ruotsinkielisessä koulussa. Kyllähän tämä on ärsyttävää, mutta on kieltämätöntä, että Suomessa on suomenruotsalaisiakin.
      Aina kun puhun heille huomaan että he oikeasti luulevat Suomen olevan täynnä suomenruotsalaisia! Tämä johtuu siitä, että heidän vanhempansa uskovat sen koska heidän vanhempansa uskoivat... Oikeasti suomenruotsalaisia on Suomessa 2% väestöstä, vaikka he itse väittävät olevansa 5%. Tämä johtuu siitä, että 3% Suomen väestöstä ovat kaksikielisiä.
      Mitä useammat eivät tiedä on että suomi oli KIELLETTY kieli ruotsalaisten hallitsessa.

      Eli, luulakseni häpeä on jokin joka ajaa RKP:ta, joskin tiedostamatonta.

      Mielestäni Ruotsin ei pitäisi olla pakollista (koulussani siihen reagoitiin kuin jos olisin tehnyt nazimerkin taululle) mutta on aina hyvä osata kieliä. Toisin kuin yleisesti luullaan, mitä enemmän kieliä osaa sitä helpompi oppia uusia.

      Siinä näkemykseni asiasta.

    • Anonyymi

      Mihin sitä ruotsin kieltä tarvitaan? Itse kävin kouluni 60-luvulla ja kertaakaan en ole koulun jälkeen tarvinnut ruotsin kieltä missään, en edes Ruotsissa käydessä. Huonolla kouluenglannilla pärjäs Ruotsissa sen mitä tarvitsi kaupassa, majoitusta sopiessa ja pankissa ym missä käytiin.

    • Anonyymi

      Eihän minkään kielen opiskelu/osaaminen ole turhaa. Se että kyllähän Ruotsissa pärjää enkulla on huono argumentti, sillä puhumalla Ruotsissa ruotsia luot heti hyvän vaikutelman. Eikä sitä tarvitse täydellisesti osata.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe