Kenellä on Jeesuksen todistus ja profetian henki?

Exadventistiparka

Ilm. 12:17 "Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus."

"Todistus" on kreikan kielen sana martyrian, joka Johanneksen teksteissä esiintyy mm.
Joh 3:11 "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän TODISTUSTAMME."
Joh 3:32 " Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen TODISTUSTANSA ei kukaan ota vastaan."
1 Joh 5:10 "Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on TODISTUS itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä TODISTUSTA, jonka Jumala on todistanut Pojastansa."
Lisää mm. Ilm 1:9, 6:9,11:7,19:10 ja 20:4.
Näistä ja monista muista jakeista näemme mitä Johannes tarkoitti Ilm 12:17 "Jeesuksen todistuksella", eli sitä todistusta joka on jokaisella uudestisyntyneellä kristityllä: Todistus Jeesuksesta.
Mutta miten on mahdollista pitää Jumalan käskyt ? Kuka meistä ei erehdy kertaakaan ???
Kun ymmärrämme sen, ettemme ole lain alla, ja missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan, silloin voimme myös ymmärtää mitä 1 Joh 3:6 sanoo, eli "Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut."
Tästä siis opimme että kaikki NE joilla on Jeesuksen todistus, MYÖS pitävät Jumalan käskyt. Niinhän tuo Ilm 12:17 rinnastuskin sanoo; " jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus". Ei tässä ole kahta erillistä "ehtoa", vaan tämä on toteamus niistä jotka ovat Jeesuksen ottaneet omaksi vapahtajakseen. Mistä tuo Jeesuksen todistus sitten meissä tulee ? Meistä itsestämmekö ? Teoistammeko ? Ei suinkaan:
1. Joh. 5:6 "Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja HENKI ON SE JOKA TODISTAA, sillä Henki on totuus."

Entä sitten tuo "profetian henki" ?
Ilm 19:10 "Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: "Varo, ettet sitä tee; minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa. Sillä JEESUKSEN TODISTUS ON PROFETIAN HENKI.""
Miksi sitten Profetian henki on tässä sanottu samaksi asiaksi kuin Jeesuksen todistus ? Koska ei ole kuin yksi Pyhä Henki, joka meissä on, ja joka meissä vaikuttaa monella tavalla. Mutta oleellista on juuri se, että jokaisella uudestisyntyneellä kristityllä on Pyhä Henki, jonka ilmenemismuodot ovat moninaiset. Lisäksi, jollemme elä Hengen johtamina, miten Henki voisi antaa kauttamme Jeesuksen todistuksen ? Se ei siis ilmitule niissä, jotka eivät antaudu Hengen ohjaukseen ja työhön. Siitä todistuksesta kunnia kuuluu YKSIN JUmalalle, se ei ole meidän vaikutustamme, vaan Hengen.
Lisävahvistus sille, että meillä jokaisella todella on Jesuksen todistus JA profetian henki, löytyy saman jakeen Ilm 19:10 osasta:"... minä olen SINUN JA SINUN VELJIESI kanssapalvelija, NIIDEN, JOILLA ON Jeesuksen todistus..."
Tuo "sinun veljiesi" viittaa uskonveljiin, veljiin Jeesuksessa. Samaa ilmaisua käytetään mm. Apostolien teoissa lukuisia kertoja, ja mm. 1 Joh 3:16 ja 3 Joh 1:3.
Näin tiedämme, että Profetian henki, Jeesuksen todistus ja Jumalan käskyjen pitäminen ovat olleet AIVAN JOKAISELLA uudestisyntyneellä Jumalan lapsella uudessa liitossa jo liki 2000 vuotta. Näin tässä asiassa ei ole myöskään mitään erotusta eri kansallisuuksien tai kristillisten seurakuntien välillä.

17

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!


      Profetian Henki on minusta hyvin yksiselitteistä, kun selvällä Suomenkielellä ilman vertauskuvia;
      >Profetia= Kaikki se todistus mitä Jeesuksesta Kristuksesta, sekä Jeesuksen kristuksen Raamatun uskonnon asiasta on Jumala ilmoittanut 2 Piet 1:21, sekä mukaan lukien 1 Kor 12:10, Apt 21:9, 1 Tess 5:19-23 mukainen profetia.
      Jumala on ilmoittanut itsensä ajassa ihmiselle; Jumalan Henki, Isässä ja Pojassa ja enkeleiden kautta. Dan 8:13. Kaikki Jeesuksen antama opetus kuuluu samaan sarjaan mitä opetuslapset kirjasivat ylös.
      Jumalan Henki on jokaista ihmisitä koskettava jollakin tavalla elämän aikana, mutta usein ihminen torjuu Jumalan Pyhän Hengen, Hebr 3:7-8. Jumalan Hengen puhuttelua ei voida profetian Hengeksi koska ehto että olisi profetiasta kysymys tarkoittaa että profetian sanoma on suuremmalle joukolle (seurakunnan hyväksi) Yksilön uskoa Jumala voi tukea voimallisesti ihmeellisin teoin ja kokemuksin, mutta koska se ei ole opetusta ja ohjetta seurakunnalle tämä ei ole profetian sanaa, eikä profetian "Henkeä" vaan jotakin uskon lahjaa ja Jumalan suoraa tukea ihmisen uskon hyväksi ja vahvistukseksi.


      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

      • Exadventistiparka

        " Yksilön uskoa Jumala voi tukea voimallisesti ihmeellisin teoin ja kokemuksin, mutta koska se ei ole opetusta ja ohjetta seurakunnalle tämä ei ole profetian sanaa, eikä profetian "Henkeä" vaan jotakin uskon lahjaa ja Jumalan suoraa tukea ihmisen uskon hyväksi ja vahvistukseksi."

        Valitettavasti, Jari, ajatus jostakin "profetian hengestä" erillään siitä Hengestä joka meissä kaikissa vaikuttaa, on täysin Raamatun vastainen. Sellaiseen ei löydy mitään perustelua Raamatusta.

        1 Kor 12:
        "4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        11 Mutta KAIKEN TÄMÄN VAIKUTTAA YKSI JA SAMA HENKI, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;"

        Ja se yksi ja sama Henki on annettu kaikille jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan.

        Unohdat, että jakeesta tulee selkeästi ilmi ettei jakeen ydin koske mitään erillistä "profetiaa", vaan kyse on Pyhästä Hengestä ja Hänen todistuksestaan meidän ihmisten kautta.
        Mark. 12:36 "Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'."
        Jeesukselle ei ollut epäselvä se asia, että se "profetian Henki" jossa Daavid "profetoi", oli juuri nimenomaan Pyhä Henki. Onko sinulle ?


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        " Yksilön uskoa Jumala voi tukea voimallisesti ihmeellisin teoin ja kokemuksin, mutta koska se ei ole opetusta ja ohjetta seurakunnalle tämä ei ole profetian sanaa, eikä profetian "Henkeä" vaan jotakin uskon lahjaa ja Jumalan suoraa tukea ihmisen uskon hyväksi ja vahvistukseksi."

        Valitettavasti, Jari, ajatus jostakin "profetian hengestä" erillään siitä Hengestä joka meissä kaikissa vaikuttaa, on täysin Raamatun vastainen. Sellaiseen ei löydy mitään perustelua Raamatusta.

        1 Kor 12:
        "4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        11 Mutta KAIKEN TÄMÄN VAIKUTTAA YKSI JA SAMA HENKI, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;"

        Ja se yksi ja sama Henki on annettu kaikille jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan.

        Unohdat, että jakeesta tulee selkeästi ilmi ettei jakeen ydin koske mitään erillistä "profetiaa", vaan kyse on Pyhästä Hengestä ja Hänen todistuksestaan meidän ihmisten kautta.
        Mark. 12:36 "Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'."
        Jeesukselle ei ollut epäselvä se asia, että se "profetian Henki" jossa Daavid "profetoi", oli juuri nimenomaan Pyhä Henki. Onko sinulle ?

        Hei!

        Valitettavasti; armas exadventistiparka- profetian sanan on oltava profetian sanaa ollakseen profetian sanaa.
        Ihmisen kokemat hurmostilat eivät profetian sanaa ole.

        Minua ei pidä luulla exadventistiksi, sillä en ole hylännyt Jeesusta Kristusta elämästäni minnekään, Ilm 1:7-8, eli on elämäni korkein ja ensimmäinen arvo edelleen minulla.

        Jokaisen paaparaisen joka paikassa on oltava "adventisti" ollakseen uuden liiton kansalainen.

        Minä en ole ryhmien toiminnassa mukana, vaan vietän eläkepäiviäni omassa luukussani omissa asioissani, ja luen harrastan Raamatun ja taivaan asioita kotitaloudessani.
        Olen ryhmien toiminnasta poissa uupumuksen seurauksina ollut.-



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Exadventistiparka
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Valitettavasti; armas exadventistiparka- profetian sanan on oltava profetian sanaa ollakseen profetian sanaa.
        Ihmisen kokemat hurmostilat eivät profetian sanaa ole.

        Minua ei pidä luulla exadventistiksi, sillä en ole hylännyt Jeesusta Kristusta elämästäni minnekään, Ilm 1:7-8, eli on elämäni korkein ja ensimmäinen arvo edelleen minulla.

        Jokaisen paaparaisen joka paikassa on oltava "adventisti" ollakseen uuden liiton kansalainen.

        Minä en ole ryhmien toiminnassa mukana, vaan vietän eläkepäiviäni omassa luukussani omissa asioissani, ja luen harrastan Raamatun ja taivaan asioita kotitaloudessani.
        Olen ryhmien toiminnasta poissa uupumuksen seurauksina ollut.-



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        "profetian sanan on oltava profetian sanaa ollakseen profetian sanaa."
        Syvällistä, kyllä. Myös auton on oltava auto ollakseen auto.
        Voitko selventää mitä ajat takaa; ja perustella sanomasi Raamatun kanssa, eikä "yleisenä viisautena". Yksin Raamattu.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        " Yksilön uskoa Jumala voi tukea voimallisesti ihmeellisin teoin ja kokemuksin, mutta koska se ei ole opetusta ja ohjetta seurakunnalle tämä ei ole profetian sanaa, eikä profetian "Henkeä" vaan jotakin uskon lahjaa ja Jumalan suoraa tukea ihmisen uskon hyväksi ja vahvistukseksi."

        Valitettavasti, Jari, ajatus jostakin "profetian hengestä" erillään siitä Hengestä joka meissä kaikissa vaikuttaa, on täysin Raamatun vastainen. Sellaiseen ei löydy mitään perustelua Raamatusta.

        1 Kor 12:
        "4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        11 Mutta KAIKEN TÄMÄN VAIKUTTAA YKSI JA SAMA HENKI, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
        12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;"

        Ja se yksi ja sama Henki on annettu kaikille jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan.

        Unohdat, että jakeesta tulee selkeästi ilmi ettei jakeen ydin koske mitään erillistä "profetiaa", vaan kyse on Pyhästä Hengestä ja Hänen todistuksestaan meidän ihmisten kautta.
        Mark. 12:36 "Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle'."
        Jeesukselle ei ollut epäselvä se asia, että se "profetian Henki" jossa Daavid "profetoi", oli juuri nimenomaan Pyhä Henki. Onko sinulle ?

        Hep-

        Lahjoja on monenlaisia kuten luettelet ja kaikki lahjat ovat seurakunnan hyväksi.
        Seurakuntakakku kasvaa juuri noilla lahjoilla ja jokainen lahja on yhteiseen tarpeeseen.

        ns. kielilä puhuminen esim. on sitten taas muistaakseni 1 Kor 12 luvussa kerrottu, sellainen kieli mistä ei kukaan ota selvää, -sellaisesta Paavali mainitsi että ihminen rakentaa sillä itseään, mutta pyysi olemaan hiljaa seurakunnassa koska sellaisesta ei mitään hyötyä ole seurakunnalle.
        Profetian lahja hyödyttää aina seurakuntaa.

        Erilaiset vahvat kokemukset spontaanilla tavalla ovat yksilön uskon asiaa, ja oman uskon rakennukseksi niille jotka tarvitsevat sellaista.
        Jumalan yksilön rakennus on yksilöllistä.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Exadventistiparka
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Valitettavasti; armas exadventistiparka- profetian sanan on oltava profetian sanaa ollakseen profetian sanaa.
        Ihmisen kokemat hurmostilat eivät profetian sanaa ole.

        Minua ei pidä luulla exadventistiksi, sillä en ole hylännyt Jeesusta Kristusta elämästäni minnekään, Ilm 1:7-8, eli on elämäni korkein ja ensimmäinen arvo edelleen minulla.

        Jokaisen paaparaisen joka paikassa on oltava "adventisti" ollakseen uuden liiton kansalainen.

        Minä en ole ryhmien toiminnassa mukana, vaan vietän eläkepäiviäni omassa luukussani omissa asioissani, ja luen harrastan Raamatun ja taivaan asioita kotitaloudessani.
        Olen ryhmien toiminnasta poissa uupumuksen seurauksina ollut.-



        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        "Ihmisen kokemat hurmostilat eivät profetian sanaa ole."
        Se on vain sinun mielipiteesi. Sitä ei Raamattu tue.
        Katsopa vaikka 4 Moos 11:25-27. Myös 1 Sam 10 on erityisen mielenkiintoinen väitteesi kannalta:
        "10 Ja kun he tulivat sinne, Gibeaan, niin katso, joukko profeettoja tuli häntä vastaan. Silloin Jumalan henki tuli häneen, ja hänkin joutui hurmoksiin heidän keskellänsä.
        11 Kun kaikki, jotka ennestään tunsivat hänet, näkivät hänet hurmoksissa niinkuin profeetatkin, sanoivat he toisillensa: "Mikä Kiisin pojalle on tullut? Onko Saulkin profeettain joukossa?""
        Tai vaikka 1 Sam 19:20-24.
        Apostolien teoissakin löytyy "hurmostila".
        10:10 "Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin."
        11:5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni."
        22:17 "Kun olin palannut Jerusalemiin, tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä, että minä jouduin hurmoksiin"
        Jari, älä perusta väitteitäsi josakin muualta lukemaasi, vaan ainoastaan Raamattuun, jooko ?
        Henki on YKSI JA SAMA, olkoonpa sen ilmentymä vaikkapa profetia, hurmostila, kielillä puhuminen, kielten selittäminen tai parantaminen. Kaikissa näissä asioissa (väitetyissä ilmentymissä) näemme myös valhetta, joka ei ole peräisin Pyhästä Hengestä, mutta se ei tee tyhjäksi sitä mitä Raamattu selkeästi sanoo. Meitähän on noista valheista etukäteen jopa varoitettu.


      • Raamattu

        Kautta vuosien Jumala on antanut kansalleen ilmoituksia tahdostaan sellaisten henkilöiden kautta,joilla on ollut profetian lahja. "Ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen,profeetoille" Aam.3:7,vrt,Hepr.1:1.


      • Exadventistiparka
        Raamattu kirjoitti:

        Kautta vuosien Jumala on antanut kansalleen ilmoituksia tahdostaan sellaisten henkilöiden kautta,joilla on ollut profetian lahja. "Ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen,profeetoille" Aam.3:7,vrt,Hepr.1:1.

        "sellaisten henkilöiden kautta,joilla on ollut profetian lahja."

        Tälläkin vuosikymmenellä on Pyhä Henki saattanut antaa monia, kymmeniä tai satoja profetioita - jotka ovat ehkä hyvinkin jääneet pienen ryhmän tietoon. Raamattu ei missään määrin anna kuvaa että "profeetat" olisivat harvinaisia - mutta he eivät ole toinen toistaan arvokkaampia !
        1 Kor 14:29 "Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot"
        Tämä yksin kertoo, että "profeettoja" tai "profetioita" on seurakunnissa aivan tarpeeksi.
        Mikä sitten tekisi yhdestä profeetasta muita arvokkaamman ? Pitäisikö vaikka näistä valita : Apt
        "15:32 Ja Juudas ja Silas, jotka itsekin olivat profeettoja, kehoittivat veljiä monin sanoin ja vahvistivat heitä.
        21: "9 Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja. 10 Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus."
        Olivatko nämä "profeetat" aina erehtymättömiä ? Pitääkö meidän pitää näiden profeettojen sanaa suuremmassa arvossa kuin sen, jolla on opettamisen arvolahja ? Pitäisikö meidän alkaa kaivella Siilaksen kirjoituksia koska hän on RAAMATUN VAHVISTAMA profeetta ja pitää niitä jotenkin pyhempinä kuin muiden ? Ei suinkaan. Pitäisikö meidän ottaa YHDEN "profeetan" sanoja ja korottaa ne joksikin yleismaailmalliseksi totuudeksi joka tulkitaan Raamatun lisäksi jotenkin arvovaltaiseksi ? EI VARMASTI.
        Profeetta puhukoon, ja muut arvostelkoon, seurakunnankokouksissa. Sitä on Pyhän Hengen profetian lahjan käyttö seurakunnissa.
        1 Kor 14:31 "Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta."
        Vai kuulostaako tämä siltä että esimerkiksi vain yksi profeetta vuosisataa kohden ???
        1 Kor 14:39 "Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."
        Tässä asiassa pitää erottaa kokonaan vanha liitto ja sen profeetat uudesta liitosta, koska suurena erona on se, että uudessa liitossa meille aivan jokaiselle on annettu profetian Henki - eli Pyhä Henki ... joskaan emme kaikki profetoi.


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "Ihmisen kokemat hurmostilat eivät profetian sanaa ole."
        Se on vain sinun mielipiteesi. Sitä ei Raamattu tue.
        Katsopa vaikka 4 Moos 11:25-27. Myös 1 Sam 10 on erityisen mielenkiintoinen väitteesi kannalta:
        "10 Ja kun he tulivat sinne, Gibeaan, niin katso, joukko profeettoja tuli häntä vastaan. Silloin Jumalan henki tuli häneen, ja hänkin joutui hurmoksiin heidän keskellänsä.
        11 Kun kaikki, jotka ennestään tunsivat hänet, näkivät hänet hurmoksissa niinkuin profeetatkin, sanoivat he toisillensa: "Mikä Kiisin pojalle on tullut? Onko Saulkin profeettain joukossa?""
        Tai vaikka 1 Sam 19:20-24.
        Apostolien teoissakin löytyy "hurmostila".
        10:10 "Ja hänen tuli nälkä, ja hän halusi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin."
        11:5 "Minä olin Joppen kaupungissa ja rukoilin; silloin minä näin hurmoksissa näyn: tuli alas astia, ikäänkuin suuri liinavaate, joka neljästä kulmastaan laskettiin taivaasta, ja se tuli aivan minun eteeni."
        22:17 "Kun olin palannut Jerusalemiin, tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä, että minä jouduin hurmoksiin"
        Jari, älä perusta väitteitäsi josakin muualta lukemaasi, vaan ainoastaan Raamattuun, jooko ?
        Henki on YKSI JA SAMA, olkoonpa sen ilmentymä vaikkapa profetia, hurmostila, kielillä puhuminen, kielten selittäminen tai parantaminen. Kaikissa näissä asioissa (väitetyissä ilmentymissä) näemme myös valhetta, joka ei ole peräisin Pyhästä Hengestä, mutta se ei tee tyhjäksi sitä mitä Raamattu selkeästi sanoo. Meitähän on noista valheista etukäteen jopa varoitettu.

        Hep- Et lukenut mitä kirjoitin- Älä sekoita asioita nyt, en suinkaan tarkoittanut profetian lahjan palvelua, kyllä ihmiset reagoiivat vahvasti yksilöllisesti.
        Hurmoskielestä mainitsin, sellaisesta kielestä jota kukaan ei ymmärrä eikä osaa tulkita, että siitä oli muistaakseni 1 Kor 12 Paavalin ohjetta ettei häiritä niillä seurakunnan kokouksia kun kukaan ei ymmärrä mitään, että sellainen rakentaa ihmisen omaa uskoa mutta ei ole seurakunnan hyväksi.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "sellaisten henkilöiden kautta,joilla on ollut profetian lahja."

        Tälläkin vuosikymmenellä on Pyhä Henki saattanut antaa monia, kymmeniä tai satoja profetioita - jotka ovat ehkä hyvinkin jääneet pienen ryhmän tietoon. Raamattu ei missään määrin anna kuvaa että "profeetat" olisivat harvinaisia - mutta he eivät ole toinen toistaan arvokkaampia !
        1 Kor 14:29 "Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot"
        Tämä yksin kertoo, että "profeettoja" tai "profetioita" on seurakunnissa aivan tarpeeksi.
        Mikä sitten tekisi yhdestä profeetasta muita arvokkaamman ? Pitäisikö vaikka näistä valita : Apt
        "15:32 Ja Juudas ja Silas, jotka itsekin olivat profeettoja, kehoittivat veljiä monin sanoin ja vahvistivat heitä.
        21: "9 Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja. 10 Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus."
        Olivatko nämä "profeetat" aina erehtymättömiä ? Pitääkö meidän pitää näiden profeettojen sanaa suuremmassa arvossa kuin sen, jolla on opettamisen arvolahja ? Pitäisikö meidän alkaa kaivella Siilaksen kirjoituksia koska hän on RAAMATUN VAHVISTAMA profeetta ja pitää niitä jotenkin pyhempinä kuin muiden ? Ei suinkaan. Pitäisikö meidän ottaa YHDEN "profeetan" sanoja ja korottaa ne joksikin yleismaailmalliseksi totuudeksi joka tulkitaan Raamatun lisäksi jotenkin arvovaltaiseksi ? EI VARMASTI.
        Profeetta puhukoon, ja muut arvostelkoon, seurakunnankokouksissa. Sitä on Pyhän Hengen profetian lahjan käyttö seurakunnissa.
        1 Kor 14:31 "Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta."
        Vai kuulostaako tämä siltä että esimerkiksi vain yksi profeetta vuosisataa kohden ???
        1 Kor 14:39 "Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."
        Tässä asiassa pitää erottaa kokonaan vanha liitto ja sen profeetat uudesta liitosta, koska suurena erona on se, että uudessa liitossa meille aivan jokaiselle on annettu profetian Henki - eli Pyhä Henki ... joskaan emme kaikki profetoi.

        Hei!

        Profeetta on vain erehtyväinen ihminen.

        Mutta ne sanat /ilmoitus mitkä Jumala antaa ovat Jumalasta suoraan.
        Niissä on aina isommalle ryhmälle "seurakunnalle" tarpeellinen tieto.
        Jumala ei voimiaan näyttele turhan takia, on aina poikkeuksetta seurakunnan tarpeeseen annettu mitä annetaan "profetian sanaa."
        Ei se ole hurmoskieltä mitä kukaan ei osaa koskaan selittää.
        Toisinaan sanoma vie aikaa selvitäkseen, Apt 10, Dan 8:12-14, >12:4,10,

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


      • Exadventistiparka
        jarinhotelli kirjoitti:

        Hei!

        Profeetta on vain erehtyväinen ihminen.

        Mutta ne sanat /ilmoitus mitkä Jumala antaa ovat Jumalasta suoraan.
        Niissä on aina isommalle ryhmälle "seurakunnalle" tarpeellinen tieto.
        Jumala ei voimiaan näyttele turhan takia, on aina poikkeuksetta seurakunnan tarpeeseen annettu mitä annetaan "profetian sanaa."
        Ei se ole hurmoskieltä mitä kukaan ei osaa koskaan selittää.
        Toisinaan sanoma vie aikaa selvitäkseen, Apt 10, Dan 8:12-14, >12:4,10,

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija

        "Jumala ei voimiaan näyttele turhan takia, on aina poikkeuksetta seurakunnan tarpeeseen annettu mitä annetaan "profetian sanaa."

        Siinä olen kanssasi aivan samaa mieltä. Profetiaa ei ole kaikenlainen tarpeettoman tai muun, esimerkiksi jo menneiden asioiden esille tuominen - mitä hyötyä siitä seurakunnalle olisi. Miten mielestäsi profetoimisen lahja sitten eroaa opettamisen lahjasta, joka on toinen Pyhän Hengen toimintamuoto ?

        Tuolla "hurmoskielellä" tarkoittanet kai kielillä puhumista silloin kun ei ole selittäjää ?


      • Exadventistiparka kirjoitti:

        "sellaisten henkilöiden kautta,joilla on ollut profetian lahja."

        Tälläkin vuosikymmenellä on Pyhä Henki saattanut antaa monia, kymmeniä tai satoja profetioita - jotka ovat ehkä hyvinkin jääneet pienen ryhmän tietoon. Raamattu ei missään määrin anna kuvaa että "profeetat" olisivat harvinaisia - mutta he eivät ole toinen toistaan arvokkaampia !
        1 Kor 14:29 "Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot"
        Tämä yksin kertoo, että "profeettoja" tai "profetioita" on seurakunnissa aivan tarpeeksi.
        Mikä sitten tekisi yhdestä profeetasta muita arvokkaamman ? Pitäisikö vaikka näistä valita : Apt
        "15:32 Ja Juudas ja Silas, jotka itsekin olivat profeettoja, kehoittivat veljiä monin sanoin ja vahvistivat heitä.
        21: "9 Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja. 10 Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus."
        Olivatko nämä "profeetat" aina erehtymättömiä ? Pitääkö meidän pitää näiden profeettojen sanaa suuremmassa arvossa kuin sen, jolla on opettamisen arvolahja ? Pitäisikö meidän alkaa kaivella Siilaksen kirjoituksia koska hän on RAAMATUN VAHVISTAMA profeetta ja pitää niitä jotenkin pyhempinä kuin muiden ? Ei suinkaan. Pitäisikö meidän ottaa YHDEN "profeetan" sanoja ja korottaa ne joksikin yleismaailmalliseksi totuudeksi joka tulkitaan Raamatun lisäksi jotenkin arvovaltaiseksi ? EI VARMASTI.
        Profeetta puhukoon, ja muut arvostelkoon, seurakunnankokouksissa. Sitä on Pyhän Hengen profetian lahjan käyttö seurakunnissa.
        1 Kor 14:31 "Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta."
        Vai kuulostaako tämä siltä että esimerkiksi vain yksi profeetta vuosisataa kohden ???
        1 Kor 14:39 "Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta."
        Tässä asiassa pitää erottaa kokonaan vanha liitto ja sen profeetat uudesta liitosta, koska suurena erona on se, että uudessa liitossa meille aivan jokaiselle on annettu profetian Henki - eli Pyhä Henki ... joskaan emme kaikki profetoi.

        Korjaus;

        Muistan kai oikein; 1 Kor 14 luvussa on muistaakseni- ei 12 luvussa, sellaisesta kielillä puhumisesta mitä ei kukaan ymmärrä eikä osaa selittää. Apt luvuissa juhlien aikaan on taas sitten esimerkkä varsinaisesta kielillä puhumisen lahjasta.

        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • pyhpyh

      Höpönlöpön. Profetian henki on vain PROFEETALLA.

      • TodistusAdventistilta

        Tämä pyhpyh:n kommentti todistaa myös sitten sen, että Ellen White:ssa ei ollut profetian henkeä.
        Ellen White nimittäin kielsi itse olevansa profeetta.


      • TodistusAdventistilta kirjoitti:

        Tämä pyhpyh:n kommentti todistaa myös sitten sen, että Ellen White:ssa ei ollut profetian henkeä.
        Ellen White nimittäin kielsi itse olevansa profeetta.

        Hei!

        Ellen GW korotti Jeesuksen Kristuksen. Näin kaikessa aina pitää olla, sillä kukaan ei voi omaksi kunniakseen mitään ansioitua; Ef 2:7-9.


        Siunauksia
        Jari Laurila
        keskustelija


    • Viimevuonna

      Ja me laitettiin lohikäärme soosipataan keittäen siitä soppaa , jokainen sitä syönyt on nyt Allahin alamainen ja muhametin jälkeläinen.

    • Anonyymi

      On mielenkiintoisia mielipiteitä. Rakkaat sisaret ja veljet, oletteko miettineet mitä joku ns. ulkopuolinen ajattelee keskustelustanne. Olen ajatellut joskus löytyisikö jokin oma foorumi tällaisille keskusteluille. Minulle nousee ainakin vahva ajatus siitä, että kun joku lukee tällaisia väittelyitä niin hän ajattelee ettei halua olla tekemisissä tuon porukan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe