yksin purjehtiminen

palle-

Tästä on monenlaista tietoa netissä, toiset sanoo ettei isoa venettä ole mahdollista hallita yksin, kun taas netissä liikkuu tarinoita purjehtijoista, jotka isollakin veneellä on mm kiertäneet maapallon.

Mitkä varusteet on tarpeellisia / välttämättömiä jos isommasta ( 45 jalan) veneestä yrittää saada sellaisen, että sitä voisi tarvittaessa siirtää lyhyempiä matkoja yksin?

Itse maallikkona näkisin seuraavat varusteet välttämättöminä:

-keulapotkuri
-ankkuri ja osa purjevinsseistä saisi olla sähkökäyttöisiä?
-vinssit tulisi sijaita ruorin lähettyvillä avotilassa.
-autopilotti

Mitä muuta?

Ilmeisesti ketsi rigattu vene ei ole sen työläämpi kuin sluuppi, jos siis joudutaan tilapäisesti purjehtimaan yksin?

En varsinaisesti suunnitele yksinpurjehduksia, ainoastaan haluaisin olla varautunut jos sattuu tilanne ettei ole sopivaa miehistöä saatavilla.

Tämä on niin laaja aihe, että halusin keskittyä tässä lähinnä varusteisiin, veneen valinnan sijaan, joskin jos hyviä neuvoja on aina kiva kuulla.

Myös kirja ehdotuksia ja linkki-vinkkejä voitte laittaa.

Kiitoksia!

21

1457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palle-

      heti meni näemmä termit sekaisin.

      "Ilmeisesti ketsi rigattu vene ei ole sen työläämpi kuin sluuppi, jos siis joudutaan tilapäisesti purjehtimaan yksin?"

      Tässä tarkoitin, sitä että se onko vene kutteri ja sluuppi on samantekevää? Kun taas ketsi rigattu saattaa olla työläämpi käsitellä?

      Eli toisin sanoen, kutteri tai sluuppi olisi oikea valinta?

      Onko näin?

    • MattiSnoopy

      Katsopas www.snoopy.fi Sieltä niitä vastauksia löytyy.

      • seppomartti

        Purjepinnan jakaminen pienemmiksi on oiken. Sluuppi on huonoin. Yli 45ft veneen genoan tai ison kantaminen purjemaakarille on nykykielellä "haasteellista". Tuskin onnistuu yksin. Vaikeinta on satamamanööverit, ellei keli ole keveä. Ulkomailla voi radiolla pyytää marinasta apumiehiä kannelle. Kylkikiinnitykseen isompaan veneeseen, missä pelokas omistajaperhe avustaa, onnistuu myös. Ankkurointi toimivilla laitteilla onnistuu. Jos sähkövinssisi ei toimi niin yksin olet aikalailla "nesteessä". Kaikki purjeet rullalla toimvina helpottaa. Sitten kun on liikkeellä erosa rannasta niin 45-50 ft tuskin on sen kummempi yksin purjehtia kuin 30 ft. Ihmettelen vain, mihin yksinpurjehtija tarvitsee noin isoa venettä. Usein 40ft mainitaan ylärajaksi.


      • irrotettavakuttersitaagi
        seppomartti kirjoitti:

        Purjepinnan jakaminen pienemmiksi on oiken. Sluuppi on huonoin. Yli 45ft veneen genoan tai ison kantaminen purjemaakarille on nykykielellä "haasteellista". Tuskin onnistuu yksin. Vaikeinta on satamamanööverit, ellei keli ole keveä. Ulkomailla voi radiolla pyytää marinasta apumiehiä kannelle. Kylkikiinnitykseen isompaan veneeseen, missä pelokas omistajaperhe avustaa, onnistuu myös. Ankkurointi toimivilla laitteilla onnistuu. Jos sähkövinssisi ei toimi niin yksin olet aikalailla "nesteessä". Kaikki purjeet rullalla toimvina helpottaa. Sitten kun on liikkeellä erosa rannasta niin 45-50 ft tuskin on sen kummempi yksin purjehtia kuin 30 ft. Ihmettelen vain, mihin yksinpurjehtija tarvitsee noin isoa venettä. Usein 40ft mainitaan ylärajaksi.

        Itselläni on yksinpurjehduskokemusta erikokoisista veneistä. Yli 40ft veneen käytännön ongelmat ovat hyvin arkisia kuten seppomartti totesi purjeiden kantamisesta ja satamamanöövereistä. Kaikki kustannuksetkin lisääntyvät progressiivisesti koon kasvaessa. Pienempi on käytännöllisempi ja halvempi.
        Sen sijaan en tuomitsisi sluuppirikiä - kunhan se on varustettu irroitettavalla välistaagilla, "kutteristaagilla". Näkökohtani on se, että isojen merien ylityksessä (jossa vendoja on harvoin, mutta pienen keulapurjeen tarve todennäköinen) välistaagi on paikallaan käyttövalmiiksi kiristettynä ja siinä kryssi- tai myrskyfokka nostovalmiina. Pitkillä myötäisllä olen pitänyt sekä genuaa että fokkaa puomeilla spiirattuina. Toisaalta, jos tiedossa on saaristopurjehdusta halsinvaihtoineen, "kutteristaagi" on siirretty mastolle eikä hankaloita genuan käyttämistä.
        Irroitettavan välistaagin käyttöä helpottaa, jos sen kireys ei ole riippuvainen barduunoista (välistaagin mastokiinnitys lähellä etustaagin mastohelaa, ja toppiriki).


      • seppomartti

        En tosiaan ole eri mieltä irroitettavan kutteristaagin hyödyllisyydestä. Kahdessa viimeisessä veneessäni sellainen on ollut ja seuraavaan on myös tulossa.Pidän sen aina pitkällä legillä kiinni, oli miehistöä tai ei. 2013 keulastaagin pettäessä pelasti ilmeisesti koko takilan. Kutterifokan olen pitänyt hänkseillä enkä foilissa ja säilönyt pitkään pussiin kannelle valmiiksi nostettavaksi. Reivaussysteemini on ollut: Ison 1.> genoa pari kierrosta pussin pienentämiseksi> genoa kokonaan pois ja kutterifokka esiin. Iso auki tai ei> iso2.> iso 3.> kutterifokan slab reef tai iso pois> myrskyfokka kutteristaagiin. Avotuulessa hiukan toisin. Koko ohjelmaa ei ole vielä tarvittu mutta ison poistoon asti kylläkin.
        Asiasta kolmanteen. Vuosikustannukset ylläpidossa maailmalla kasvavat varsin voimakkaasti veneen koon mukaan. Halvalla voi löytää esim. Karibilta isoja ja suht tuoreita veneitä mutta hankintahintaan tuijottaminen johtaa harhaan.


    • EuroopassaKiertänyt

      Toimiva autopilotti on eräs tärkeimmistä (tai tuuliperäsin pitkillä matkoilla) se korvaa lähes yhden miehistön jäsenen.
      Nuo muut mainitsemasi on lähinnä mukavuuslaitteita.
      Kyllä tuon kokoista venettä pystyy yksinkin käsittelemään aika hyvin kunhan opettelet tuntemaan
      veneesi ominaisuudet ja käyttäytymisen satamissa ja ahtaissa paikoissa ja muistat ettet hosu.
      Tietysti moottorissa pitää olla riittävästi tehoa ja potkuri sen kokoinen että ei tuuli vie venettäsi.

    • tässäkooste

      Kysyit kirjaa/linkkejä. Tämä 180-sivuinen Andrew Evansin laatima artikkeli yksinpurjehdukseen liittyvistä ajatuksista, vinkeistä, tekniikoista ja taktiikoista kannattaa lukea! Artikkelissa käsitellään mm. veneeseen liittyviä asioita ja esitellään eräiden yksinpurjehtijoiden valintoja.
      http://sfbaysss.net/resource/doc/SinglehandedTipsThirdEdition.pdf

    • korvaakovakuutus

      Yksinpurjehtijoiden on syytä tarkistaa vakuutusyhtiönsä kanta. Itse olen tehnyt ja teen pitkiä yksinpurjehduksia. Sattumalta tulin maninneeksi niistä vakuutusyhtiölleni. OI melkoinen yllätys, ettei vahinkoa kuulemma korvatakaan, jos yksinpurjehduetappi on yli 2 vrk:n kestoinen. Tämä liittyi nukkumiseen ja tähystykseen. Miten mahtaa olla yksinpurjehduskisojen vakuutukset esim. Atlantin yli?
      Eräillä ulkolaisilla vakuutusyhtiöillä oli vaatimukset miehistön minimikoosta, kun vene oli >40ft. Se koski myös satamissa sattuvia vahinkoja, ei pelkästään merten ylityksiä.

      • seppomartti

        Todellisuudessa "elektroninen tähystys" on luotettavampi. Vaikka teekkarit ovat mitanneet, että silmällä näkee parhaiten, niin valtameren mainingissa normaalisti näköhavainnot tehdään myöhään.
        Minkä vakuutusyhtiön vakuutus ei ole voimassa, jos purjehtii yksin?. Ja koskeeko korvaamattomuus kaikkia vakuutustapahtumia?.


      • Admiralissa
        seppomartti kirjoitti:

        Todellisuudessa "elektroninen tähystys" on luotettavampi. Vaikka teekkarit ovat mitanneet, että silmällä näkee parhaiten, niin valtameren mainingissa normaalisti näköhavainnot tehdään myöhään.
        Minkä vakuutusyhtiön vakuutus ei ole voimassa, jos purjehtii yksin?. Ja koskeeko korvaamattomuus kaikkia vakuutustapahtumia?.

        Yksinpurjehduksessa ainakin Admiralin vakuutuksella näyttää olevan kysymys vakuutusmaksusta. Meillä on Välimerellä ja Atlantilla olevassa 46 ft veneessä rajoituksena yksinpurjehduksessa 100 nm/vrk ja yön yli yksinpurjehdus kielletty. Näin vakuutusmaksuksi (Atlantti, Välimeri) tuli vain noin 0,7 % veneen arvosta, muuten vakuutus vaikuttaa kattavalta. Lisäksi kyllä tarvittiin rikitarkastus ja venettä kipparoivien pätevyystodistus.


      • seppomartti

        Max 100nm ja yöpurjehduksen kielto tarkoittaa, että yksin on purjehdittava rannikon läheisyydessä, missä laivatiheys on suurin. ja rantauduttava päivittäin. Valtamerellä näköhorisontissa on 1 alus / viikko eikä laisinkaan rantautumisia. On paremmassa turvassa vakuutustapahtumislta kuin rannikolla.. Eräs tuttu palatessaan Etelä- Amerikasta Eurooppaan. Puki yöpuvun päälle ja meni nukkumaan illan pimetessä. Ja heräsi aamulla. Näin meni 2 kk putkeen onnellisesti.
        Itse olen torkahdellut kannella ja jos on miehistöä niin yksi tähystää


      • Admiralissa
        seppomartti kirjoitti:

        Max 100nm ja yöpurjehduksen kielto tarkoittaa, että yksin on purjehdittava rannikon läheisyydessä, missä laivatiheys on suurin. ja rantauduttava päivittäin. Valtamerellä näköhorisontissa on 1 alus / viikko eikä laisinkaan rantautumisia. On paremmassa turvassa vakuutustapahtumislta kuin rannikolla.. Eräs tuttu palatessaan Etelä- Amerikasta Eurooppaan. Puki yöpuvun päälle ja meni nukkumaan illan pimetessä. Ja heräsi aamulla. Näin meni 2 kk putkeen onnellisesti.
        Itse olen torkahdellut kannella ja jos on miehistöä niin yksi tähystää

        Tuo 100 nm rajoitus sopii meille hyvin, pitkille matkoille kun meillä on aina ollut miehistöä hyvin tarjolla . Rajoitus ei mitenkään haittaa ja sen palkkioksi vakuutusmaksu on edullinen. Eikä se nyt niin mukavaa ole purjehtia yksin Karibialle.
        Ei tuollainen vakuutus tietysti kaikille sovi, mutta tyhjästä on turha maksaa.


      • Ariel37
        seppomartti kirjoitti:

        Todellisuudessa "elektroninen tähystys" on luotettavampi. Vaikka teekkarit ovat mitanneet, että silmällä näkee parhaiten, niin valtameren mainingissa normaalisti näköhavainnot tehdään myöhään.
        Minkä vakuutusyhtiön vakuutus ei ole voimassa, jos purjehtii yksin?. Ja koskeeko korvaamattomuus kaikkia vakuutustapahtumia?.

        Alandia kieltää laskennallisesti kestoltaan yli 10 tunnin yksinpurjehdukset. Silti niilläkin säännöillä purjehtii yksin ihan hyvin koko Euroopan rannikon, Biskajaa ja Portugalin lounaiskolkkaa myöten. Ainakaan nyt en muista että missään olisi ollut pakko vetää yli 10 tunnin pätkää.

        Yksinpurjehdus on erinomainen, pelkästään sääriippuvainen tapa tehdä reissua. Lentokoneiden aikatauluista ei tarvitse välittää, eikä mistään miehistöoikuista. Porukka alkaa helposti käymään hermoon, koska satamissakin miehistö on kasassa ja kipparin vanavedessä. Toki on eri asia viedä vene jonnekin kuin matkailla veneellä. Matkailussa nähtävyydet ovat iso asia ja ne ovat maissa, eivät juuri merellä. Vuorokausirytmiä ei kannata turhaan sotkea, vaan päivällä ajetaan ja yöllä nukutaan laiturissa tai ankkurissa. Pyydysten keskellä yöllä ei ole mitenkään lystikästä tahi tarpeellista liikkua. Mieluummin ajan kanssa kuin kiireellä liikkuen. Aikarajoja ei saa olla. Jos on, on parasta olla lähtemättä matkaan ollenkaan. Hermoheikkoja hosujia liikkuu yllättävän paljon.

        Laiturisählingit vähenevät yksinajossa. Yksin luottaa vain itseensä, valmistelee kaiken kunnolla, käyttää 30 sekuntia laiturin lähitarkkailuun ja sitten ajaa veneen siihen kiinni, kiinnittää köydet ja virittelee paremmin myöhemmin. Laiturilla odottavasta apumiehestä on usein apua, usein taas haittaa. Harva tajuaa yksinpurjehtijan itselleen hollille asettamia köysiä, vaan homma sohlataan. Keskiknaapin 1,5 -metrinen silmukallinen ensin kiinni veneestä poistumatta ja loppukiinnitykset tilanteen mukaan, yleensä aina eri järjestyksessä kuin viimeksi. Tätä olosuhdesidonnaisuutta moni miehistössä ei ymmärrä.

        Pilotti ajaa 99% matkasta ja 95% ajasta tjsp. ja sen on syytä olla hyvä. Ison jalus vaikka spinnuvinssille, ruorin lähelle jos levanki on katolla. Sähkövinssitarve ei riipu miehistön olemassaolosta. Sen joko tarvitsee tai ei. Itselläni on ihan rajoilla, mutta ison nosto onnistuu vielä käsin, ollen raskain yksittäinen työvaihe purjehduksessa. Lasku on syytä olla tehtävissä istumalaatikosta ja siksi nostokin on sieltä ja tulee ylimääräisiä plokeja ja vastusta nostossa. On satamia, joissa aallonmurtajan takana ei ole tilaa ja siten aikaa mennä laskemaan isoa mastolta, vaan äkkinäinen ison pakkolasku tehdään istumalaatikosta.
        Kannattaa visiteerata jonkun yksinpurjehtijan veneessä ja katsastaa systeemejä ja soveltaa niitä omaan veneeseen.
        Itse luovuin täksi kaudeksi purjehtimisesta yksin inhimillisten syiden vuoksi, mutta operoin silti edelleen venettä yksin. Se on ehkä kaikkein optimaalisin vaihtoehto.


      • omiavalintoja
        Ariel37 kirjoitti:

        Alandia kieltää laskennallisesti kestoltaan yli 10 tunnin yksinpurjehdukset. Silti niilläkin säännöillä purjehtii yksin ihan hyvin koko Euroopan rannikon, Biskajaa ja Portugalin lounaiskolkkaa myöten. Ainakaan nyt en muista että missään olisi ollut pakko vetää yli 10 tunnin pätkää.

        Yksinpurjehdus on erinomainen, pelkästään sääriippuvainen tapa tehdä reissua. Lentokoneiden aikatauluista ei tarvitse välittää, eikä mistään miehistöoikuista. Porukka alkaa helposti käymään hermoon, koska satamissakin miehistö on kasassa ja kipparin vanavedessä. Toki on eri asia viedä vene jonnekin kuin matkailla veneellä. Matkailussa nähtävyydet ovat iso asia ja ne ovat maissa, eivät juuri merellä. Vuorokausirytmiä ei kannata turhaan sotkea, vaan päivällä ajetaan ja yöllä nukutaan laiturissa tai ankkurissa. Pyydysten keskellä yöllä ei ole mitenkään lystikästä tahi tarpeellista liikkua. Mieluummin ajan kanssa kuin kiireellä liikkuen. Aikarajoja ei saa olla. Jos on, on parasta olla lähtemättä matkaan ollenkaan. Hermoheikkoja hosujia liikkuu yllättävän paljon.

        Laiturisählingit vähenevät yksinajossa. Yksin luottaa vain itseensä, valmistelee kaiken kunnolla, käyttää 30 sekuntia laiturin lähitarkkailuun ja sitten ajaa veneen siihen kiinni, kiinnittää köydet ja virittelee paremmin myöhemmin. Laiturilla odottavasta apumiehestä on usein apua, usein taas haittaa. Harva tajuaa yksinpurjehtijan itselleen hollille asettamia köysiä, vaan homma sohlataan. Keskiknaapin 1,5 -metrinen silmukallinen ensin kiinni veneestä poistumatta ja loppukiinnitykset tilanteen mukaan, yleensä aina eri järjestyksessä kuin viimeksi. Tätä olosuhdesidonnaisuutta moni miehistössä ei ymmärrä.

        Pilotti ajaa 99% matkasta ja 95% ajasta tjsp. ja sen on syytä olla hyvä. Ison jalus vaikka spinnuvinssille, ruorin lähelle jos levanki on katolla. Sähkövinssitarve ei riipu miehistön olemassaolosta. Sen joko tarvitsee tai ei. Itselläni on ihan rajoilla, mutta ison nosto onnistuu vielä käsin, ollen raskain yksittäinen työvaihe purjehduksessa. Lasku on syytä olla tehtävissä istumalaatikosta ja siksi nostokin on sieltä ja tulee ylimääräisiä plokeja ja vastusta nostossa. On satamia, joissa aallonmurtajan takana ei ole tilaa ja siten aikaa mennä laskemaan isoa mastolta, vaan äkkinäinen ison pakkolasku tehdään istumalaatikosta.
        Kannattaa visiteerata jonkun yksinpurjehtijan veneessä ja katsastaa systeemejä ja soveltaa niitä omaan veneeseen.
        Itse luovuin täksi kaudeksi purjehtimisesta yksin inhimillisten syiden vuoksi, mutta operoin silti edelleen venettä yksin. Se on ehkä kaikkein optimaalisin vaihtoehto.

        Ei Alandia sentään kiellä yksinpurjehduksia! Melkein jokaisen kesän ensimmäinen avomerilegi on ollut Hanko-Kalmar, joskus Hanko-Sandhamn tai Utö-Kalmar, mutta se ei hitaalla veneelläni mene 10 tunnissa!
        Eroja taitaa olla muussakin. Veneeni kaikki fallit ovat mastolla (vähemmän kitkaa). Oma autopilotin käyttöni on vähäistä verrattuna tuuliperäsimeen. Jopa nukkumisissakin näyttää olevan eroja siten, että pitemmillä legeillä koetan ottaa lyhyitä nokosia päivällä jaksaakseni olla yöllä skarppina jne. Ihmisissäkin on eroja. Unentarve ja laatu voi olla erilaista.Toisille onnistuu lyhyet unipätkät eikä usean vrk:n avomerilegi aiheuta ongelmia.
        Hyvin harvoin on myöskään ollut tarvetta purjeen äkkilaskuun: isoissa satamissa on yleensä tilaa kierrellä aallonmurtajan suojassa. Ahtaita satamia vältän navakassa tuulessa tai otan ison alas jo ennen aallonmurtajan suuaukkoa. Käytän suojasatamina yleensä niitä, jotka ovat ennestään tuttuja tai ovat suojaisia tilavia. Kun purjeet on alhaalla, teen toisinaan satamassa ensin katselukierroksen kiinnittymispaikan valitsemiseksi (samalla voin ilmoittaa aikomukseni muille purjehtijoille). Vasta sitten laitan fendarit köydet paikkaan sopiviksi ja teen landauksen. Keulafendarista on suuri apu, jos on pilttuu- tai poiju/tolppapaikka eikä ole avustajia: ajan keulan kiinni ponttooniin/laituriin ja jätän vedon päälle siksi aikaa, että saan köydet kiinni. Ankkurointi on hyvä mahdollisuus jopa useissa marinoissa. Esim. Falmouthissa kaikki fasiliteetit olivat käytössä eikä satamakapteeni siltikään halunnut satamamaksua.
        En tällä kritisoi sinun enkä kenenkään muunkaan hyväksi kokemia ratkaisuja. Jokaiselle yksinpurjehtijalle muodostuu omien kokemuksiensa kautta omia rutiinejaan ja myöskin näkemyksiä siitä mikä veneissä ja varusteissa ym on oleellista - ja mistä itse tykkää ja pitää turvallisena.
        Harkinnassani on venevakuutuksen muuttaminen pelkäksi vastuuvakuutukseksi.


      • Ariel37
        omiavalintoja kirjoitti:

        Ei Alandia sentään kiellä yksinpurjehduksia! Melkein jokaisen kesän ensimmäinen avomerilegi on ollut Hanko-Kalmar, joskus Hanko-Sandhamn tai Utö-Kalmar, mutta se ei hitaalla veneelläni mene 10 tunnissa!
        Eroja taitaa olla muussakin. Veneeni kaikki fallit ovat mastolla (vähemmän kitkaa). Oma autopilotin käyttöni on vähäistä verrattuna tuuliperäsimeen. Jopa nukkumisissakin näyttää olevan eroja siten, että pitemmillä legeillä koetan ottaa lyhyitä nokosia päivällä jaksaakseni olla yöllä skarppina jne. Ihmisissäkin on eroja. Unentarve ja laatu voi olla erilaista.Toisille onnistuu lyhyet unipätkät eikä usean vrk:n avomerilegi aiheuta ongelmia.
        Hyvin harvoin on myöskään ollut tarvetta purjeen äkkilaskuun: isoissa satamissa on yleensä tilaa kierrellä aallonmurtajan suojassa. Ahtaita satamia vältän navakassa tuulessa tai otan ison alas jo ennen aallonmurtajan suuaukkoa. Käytän suojasatamina yleensä niitä, jotka ovat ennestään tuttuja tai ovat suojaisia tilavia. Kun purjeet on alhaalla, teen toisinaan satamassa ensin katselukierroksen kiinnittymispaikan valitsemiseksi (samalla voin ilmoittaa aikomukseni muille purjehtijoille). Vasta sitten laitan fendarit köydet paikkaan sopiviksi ja teen landauksen. Keulafendarista on suuri apu, jos on pilttuu- tai poiju/tolppapaikka eikä ole avustajia: ajan keulan kiinni ponttooniin/laituriin ja jätän vedon päälle siksi aikaa, että saan köydet kiinni. Ankkurointi on hyvä mahdollisuus jopa useissa marinoissa. Esim. Falmouthissa kaikki fasiliteetit olivat käytössä eikä satamakapteeni siltikään halunnut satamamaksua.
        En tällä kritisoi sinun enkä kenenkään muunkaan hyväksi kokemia ratkaisuja. Jokaiselle yksinpurjehtijalle muodostuu omien kokemuksiensa kautta omia rutiinejaan ja myöskin näkemyksiä siitä mikä veneissä ja varusteissa ym on oleellista - ja mistä itse tykkää ja pitää turvallisena.
        Harkinnassani on venevakuutuksen muuttaminen pelkäksi vastuuvakuutukseksi.

        Vuosi sitten ainakin Alandialla oli ilmoitus ehdoissa ettei vakuutus ole voimassa laskennallisesti yli 10 tuntia pitkillä yksinpurjehduksilla. Tuo ehto saattaa olla vain ns. Välimeri -vakuutuksessa, mutta ei pelkän Itämeren kattavassa. Jos vastuuvakuutuksen voimassaololle on samat ehdot, on tilanne kahta vakavampi.

        Ison lasku on helppoa hiitaa niin että ruori jalus on käsillä. Keulan ei tarvitse olla suoraan vastatuuleen silloin ja laskuun menee pari sekuntia. Isopurjeen venettä aallokossa tukevasta ominaisuudesta on paljon hyötyä juuri rantavesissä, joissa aallokko jyrkkenee. Siksi sen nostot ja laskut teen aallonmurtajan sisäpuolella. Mutta tosiaan ne kaksi lisäplokia tekevät nostosta raskasta.

        Paras rantautumisapu on toinen yksinpurjehtija. Signaalilippu "1" on avuksi asian tiedottamisessa. Monella yksinkulkijalla tuon näkee.


      • erikoisuuksia
        Ariel37 kirjoitti:

        Vuosi sitten ainakin Alandialla oli ilmoitus ehdoissa ettei vakuutus ole voimassa laskennallisesti yli 10 tuntia pitkillä yksinpurjehduksilla. Tuo ehto saattaa olla vain ns. Välimeri -vakuutuksessa, mutta ei pelkän Itämeren kattavassa. Jos vastuuvakuutuksen voimassaololle on samat ehdot, on tilanne kahta vakavampi.

        Ison lasku on helppoa hiitaa niin että ruori jalus on käsillä. Keulan ei tarvitse olla suoraan vastatuuleen silloin ja laskuun menee pari sekuntia. Isopurjeen venettä aallokossa tukevasta ominaisuudesta on paljon hyötyä juuri rantavesissä, joissa aallokko jyrkkenee. Siksi sen nostot ja laskut teen aallonmurtajan sisäpuolella. Mutta tosiaan ne kaksi lisäplokia tekevät nostosta raskasta.

        Paras rantautumisapu on toinen yksinpurjehtija. Signaalilippu "1" on avuksi asian tiedottamisessa. Monella yksinkulkijalla tuon näkee.

        Alandian normaali venevakuutus on voimassa paitsi "Itämerellä ja sen lahdissa" myös "Ruotsin ja Tanskan vesistöissä ja aluevesillä sekä Norjan vesistöissä ja aluevesillä napapiirille saakka".."Touko-syyskuussa vakuutus on voimassa linjalle Lindesnes-Helgoland-Cuxhaven-Kielin kanavaan saakka". (Miten muuten Norjan rannikolla voisi purjehtia napapiirille asti, jos vakuutus onkin voimassa vain Lindesnesiin asti. Vai tarkoitetaanko ehdoilla, että ainoastaan syyskuun jälkeen tai ennen toukokuun alkua Lindesnesin kierto kuuluu vakuutuksen piiriin ? ). Kun v. 2005 kotivesille palatessani vaihdoin vakuutukseni Alandiaan, ainakaan silloin vakuutusehdoissa ei mainittu yksinpurjehduksesta mitään. Kulkualueen laajentamisesta on ollut lisämaksu ja kulkualueen muutoksen on voinut ilmoittaa reissun aikana.
        Ei muidenkaan kotimaisten yhtiöiden kulkualuerajat tunnu kovin loogisilta. Aikanaan IF kertoi vakuutukseni toimivan kaikkialla Euroopan vesillä. Kun tarkistin voimassaolon Azoreilta (EU) kotiin, yhtiöstä ilmoitettiin vakuutukseni olevan voimassa "korkeintaan 150 mpk päässä rannikoista". Kumma juttu, koska mielestäni riskit ovat suurimmat rannikoiden läheisyydessä!

        Viestilippu "1":llä tiedottamista en ole koskaan huomannut enkä kuullut, vaikka olen seilannut eri puolella maailmaa ja tunnen useita yksinpurjehtijoita. Yleisimmin käytetty viestilippu matkapurjehduksessa on havaintoni mukaan "Q". Limfjordenin siltojen avaus ilmoitetaan viestilipulla "N". Eiköhän ulkomaiseen satamaan tulosta tavallisimmin ilmoiteta VHF:llä "Port Controlliin" ja kysytä "permission to enter". Monilla purjehtijoilla on VHF kuuntelulla, joten samalla tieto saapuvasta veneestä kulkee heillekin. Tietysti assisteeraustakin voi pyytää VHF:llä (joka toimii pimeässäkin - toisin kuin viestiliput).


      • väärälippuviesti
        Ariel37 kirjoitti:

        Vuosi sitten ainakin Alandialla oli ilmoitus ehdoissa ettei vakuutus ole voimassa laskennallisesti yli 10 tuntia pitkillä yksinpurjehduksilla. Tuo ehto saattaa olla vain ns. Välimeri -vakuutuksessa, mutta ei pelkän Itämeren kattavassa. Jos vastuuvakuutuksen voimassaololle on samat ehdot, on tilanne kahta vakavampi.

        Ison lasku on helppoa hiitaa niin että ruori jalus on käsillä. Keulan ei tarvitse olla suoraan vastatuuleen silloin ja laskuun menee pari sekuntia. Isopurjeen venettä aallokossa tukevasta ominaisuudesta on paljon hyötyä juuri rantavesissä, joissa aallokko jyrkkenee. Siksi sen nostot ja laskut teen aallonmurtajan sisäpuolella. Mutta tosiaan ne kaksi lisäplokia tekevät nostosta raskasta.

        Paras rantautumisapu on toinen yksinpurjehtija. Signaalilippu "1" on avuksi asian tiedottamisessa. Monella yksinkulkijalla tuon näkee.

        Kerroin edellä, etten ole koskaan nähnyt auttamispyyntöä viestilipulla "1". Keksitkö lippuviestin omasta päästäsi vai muistatko väärin? Varmistin Reedsistä, ettei "1" tarkoita mitään. Olisikohan niin, että viestilippusi on ollut turhan panttina ja olet saanut landausapua viestilipustasi huolimatta?
        Viestilippu "V" (Victor) kyllä tarkoittaa: "I require assistance (not distress)".
        Jos muut kuin minä tai sinä emme osaa kaikkia lippuviestejä ulkoa, onko lippuviesti fiksu tapa tiedottamiseen. Kaikilla ei ehkä ole Reedsin almanakkaa edes mukana, jotta voisivat tsekata harvinaisia lippuviestejä. Q-lipun tuntevat kaikki, koska se on maahantulobyrokratioissa pakollinen.


      • hii_o_hoi
        Ariel37 kirjoitti:

        Alandia kieltää laskennallisesti kestoltaan yli 10 tunnin yksinpurjehdukset. Silti niilläkin säännöillä purjehtii yksin ihan hyvin koko Euroopan rannikon, Biskajaa ja Portugalin lounaiskolkkaa myöten. Ainakaan nyt en muista että missään olisi ollut pakko vetää yli 10 tunnin pätkää.

        Yksinpurjehdus on erinomainen, pelkästään sääriippuvainen tapa tehdä reissua. Lentokoneiden aikatauluista ei tarvitse välittää, eikä mistään miehistöoikuista. Porukka alkaa helposti käymään hermoon, koska satamissakin miehistö on kasassa ja kipparin vanavedessä. Toki on eri asia viedä vene jonnekin kuin matkailla veneellä. Matkailussa nähtävyydet ovat iso asia ja ne ovat maissa, eivät juuri merellä. Vuorokausirytmiä ei kannata turhaan sotkea, vaan päivällä ajetaan ja yöllä nukutaan laiturissa tai ankkurissa. Pyydysten keskellä yöllä ei ole mitenkään lystikästä tahi tarpeellista liikkua. Mieluummin ajan kanssa kuin kiireellä liikkuen. Aikarajoja ei saa olla. Jos on, on parasta olla lähtemättä matkaan ollenkaan. Hermoheikkoja hosujia liikkuu yllättävän paljon.

        Laiturisählingit vähenevät yksinajossa. Yksin luottaa vain itseensä, valmistelee kaiken kunnolla, käyttää 30 sekuntia laiturin lähitarkkailuun ja sitten ajaa veneen siihen kiinni, kiinnittää köydet ja virittelee paremmin myöhemmin. Laiturilla odottavasta apumiehestä on usein apua, usein taas haittaa. Harva tajuaa yksinpurjehtijan itselleen hollille asettamia köysiä, vaan homma sohlataan. Keskiknaapin 1,5 -metrinen silmukallinen ensin kiinni veneestä poistumatta ja loppukiinnitykset tilanteen mukaan, yleensä aina eri järjestyksessä kuin viimeksi. Tätä olosuhdesidonnaisuutta moni miehistössä ei ymmärrä.

        Pilotti ajaa 99% matkasta ja 95% ajasta tjsp. ja sen on syytä olla hyvä. Ison jalus vaikka spinnuvinssille, ruorin lähelle jos levanki on katolla. Sähkövinssitarve ei riipu miehistön olemassaolosta. Sen joko tarvitsee tai ei. Itselläni on ihan rajoilla, mutta ison nosto onnistuu vielä käsin, ollen raskain yksittäinen työvaihe purjehduksessa. Lasku on syytä olla tehtävissä istumalaatikosta ja siksi nostokin on sieltä ja tulee ylimääräisiä plokeja ja vastusta nostossa. On satamia, joissa aallonmurtajan takana ei ole tilaa ja siten aikaa mennä laskemaan isoa mastolta, vaan äkkinäinen ison pakkolasku tehdään istumalaatikosta.
        Kannattaa visiteerata jonkun yksinpurjehtijan veneessä ja katsastaa systeemejä ja soveltaa niitä omaan veneeseen.
        Itse luovuin täksi kaudeksi purjehtimisesta yksin inhimillisten syiden vuoksi, mutta operoin silti edelleen venettä yksin. Se on ehkä kaikkein optimaalisin vaihtoehto.

        >>Itselläni on ihan rajoilla, mutta ison nosto onnistuu vielä käsin, ollen raskain yksittäinen työvaihe purjehduksessa.

        Montako neliötä on isopurjeessasi?


    • Bossu

      Itse olen purjehtinut yksin ketsillä ja sluupilla, ja onhan sillä ketsillä eittämättä etuja etenkin pienelle miehistölle. Suurimmat edut liittyy niihin hankalimpiin tilanteisiin: kun tuuli nousee yli reivausrajan ja purjeiden nosto ja lasku. Ketsissä saa nopeasti isopurjeen alas ja sitä ei tarvitse reivata, vaan voi jatkaa mesaanilla ja keulapurjeella. Ei tarvitse ajaa tuuleen ollenkaan, vaan voi pitää mesaanin ja etupurjeen koko ajan vedossa ja vene kulkee hyvin. Purjeiden nosto ja lasku helpottuu, kun masto on lyhyempi ja purje on pienempi. Mesaanipurje on niin pieni, että sen käsittely on vaivatonta, ellei sitten vene ole tosi iso. Mesaani antaa myös lisää mahdollisuuksia veneen ajamisessa suoraan ilman autopilottia, koska purjeiden balanssin säätö monipuolistuu.

      Hankalat puolet liittyy kevyeen tuuleen ja etenkin myötäiseen. Sluupissakin on hankalaa saada purjeita pysymään nätisti vedossa, ellei aja pelkällä spinnulla ja ehkä isollapurjeella, ketsissä se on vielä hiukan vaikeampaa. Kryssillä ja platlenssillä suorituskyky on keskimäärin huonompi kuin sluupissa. Ketsejä on vähemmän tarjolla ja ne ei ole yleensä suunniteltu nopeiksi.

      • omanveneentunteminen

        Olen samaa mieltä Bossun kanssa siitä, että purjeiden nosto ja lasku helpottuu, kun masto on lyhyempi ja purjeala pienempi. Siksi alle 40-jalkainen vene on yksinpurjehtijalle mukavampi kuin isommat veneet ja isommat purjealat.
        Keulapurjeiden kohdalla nosto ja lasku koskee yleensä vain spinnua, koska lähes jokaisessa matkaveneessä keulapurjeessa on rullalaite. Edellisen veneeni spinnu oli 150m2 ja siksi yksinpurjehduksessa sen käyttöön liittyi aina jännitysmomentteja. Nyt kun paatti on pienempi, spinnukin on pieni (80m2) ja tulee käytettyä useammin.

        Isopurjeen käsittely helpottuu oleellisesti, jos mastouran muovisten ratsastajien tilalla on kisko laakeroidut vaunut. Reivaus ja purjeenlasku onnistuu ilman tarvetta kääntää keulaa vastatuuleen ja -aallokkoon. Rullamastoon tai -puomiin en tunne omistushalua.

        Itselläni on jo kolmessa sluupissa ollut irrotettava kutteristaagi. Pitkillä lensseillä (varsinkin valtamerien ylityksillä, mutta myös Itämerellä) olen ajanut kahdella keulapurjeella kumpikin puomilla spiirattuna tai tietenkin perinteistä "virsaria". Tuuliperäsin on ohjannut kummallakin purjevirityksellä ongelmitta enkä ymmärrä, miten ketsi olisi siinä jollain tavalla parempi tai helpompi. Ketsiä en ole koskaan omistanut, joten en voi kyllä vertaillakaan.

        Varmastikin ketsissä on hyvät puolensa ja etenkin nostalgiset perinteensä. Pääasia mielestäni on, että jokainen tuntee oman veneensä ominaisuudet perinpohjaisesti ja osaa hyödyntää hyviä ominaisuuksia. Jokaisessa veneessä on huonotkin puolensa. Joskus niiden huomaamiseen voi kulua useita vuosia (esim. ensimmäiseen todelliseen myrskypurjehdukseen).


    • palle-

      Onpa hyviä kommentteja!
      Monta näkemystä, joita en tullut edes ajatelleeksi.

      Kiitoksia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe