Kaistavalinta risteyksen jälkeen

Tulipa_vaan_mieleen

Sattui taas eteen yksi sellainen risteys, jossa vähän hämääntyy, mille kaistalle pitäisi risteyksen ylittäessään asettua. Tällä kertaa Herttoniemessä, siinä Shellin nurkalla. Kun tulee idästä (siis Shellin ohi) ja jatkaa Herttoniemenrantaan, on risteykseen tullessa kolme kaistaa: yksi vasemmalle, yksi suoraan, yksi oikealle. Risteyksen jälkeen on kaksi, joista vasemmanpuoleinen jatkaa seuraavan risteyksen yli suoraan ja toinen kääntyy oikealle.

Se hämäännyksen aihe: muistaakseni risteys pitää sääntöjen mukaan ylittää suoraan ja kaistaa vaihtamatta. Mutta sitten minulla on sellainen mielikuva, että kaistat ikään kuin laskettaisiin oikealta alkaen, vaikka sitä ei varsinaisesti kai säännöissä sanota. Tässä risteyksessä suora ajolinja vie sille vasemmanpuoleiselle kaistalle. Kumpi on oikein, mennä sille ja siirtyä sitten vilkun kera oikealle, jos haluaa seuraavassa risteyksessä kääntyä oikealle vaiko ajaa oikeanpuoleiselle kaistalle ja siirtyä vasemmalle, jos aikoo ajaa suoraan?

Minun järkeni sanoisi, että ensimmäinen on oikein. Mutta samantapaisissa risteyksissä olen nähnyt molempia tapahtuvan (tuosta nyt mainitusta en aja niin usein, että olisi havaintoja, miten porukka tekee). Ongelmahan tällaisessa on se, että jos peräkkäin ajavilla on eri käsitys siitä, miten pitäisi tehdä ja edellä ajava tekee nopean kaistanvaihdon heti risteyksen jälkeen, voi sattua kolari. Ja kun joku nyt varmaan sanoo, että kaistanvaihtajan pitää varoa, niin miksi se etumainen mitään varoisi, jos hänen käsityksensä mukaan siellä toisella kaistalla ei voi olla autoa, kun kerran sääntöjen mukaan takanatulevien pitäisi tulla hänen renkaanjälkiään?

6

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 43f34f343443
    • fgcffxddsz

      Tästä suoraan
      http://goo.gl/maps/RQDiq
      Risteyksen jälkeen voit valita kumman kaistan vain, kun yli tulevia kaistoja oli vain 1. Tuo oikean kaistan kääntyminen oikealle saisi olla näkyvissä maalauksena jo täällä - ei tulisi tarpeettomia kaistanvaihtoja
      http://goo.gl/maps/Iy8Z4

      • Tulipa_vaan_mieleen

        Perustelisitko vastauksen: millä perusteella kaistavalinta olisi vapaa? Eli viittaus tieliikennelakiin tai -asetukseen, please?
        Minulle ei vieläkään tule mieleen kuin yksi sääntökohta eli se suoraan ylittäminen ja se sanoisi, että pitää mennä ensin sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.


      • toinen.Mieleen.tullut
        Tulipa_vaan_mieleen kirjoitti:

        Perustelisitko vastauksen: millä perusteella kaistavalinta olisi vapaa? Eli viittaus tieliikennelakiin tai -asetukseen, please?
        Minulle ei vieläkään tule mieleen kuin yksi sääntökohta eli se suoraan ylittäminen ja se sanoisi, että pitää mennä ensin sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.

        Millä perusteella pitäisi mennä ajoradan vasempaan reunaan (suoraan)?
        Tieliikennelaissa määrätään kuljettamaan ajoneuvoa tien niin lähellä tien oikeaa reunaa, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
        Millä perusteella siirtyisit oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle, kesken risteyksen?
        Viittaus lakiin tai asetukseen, please?


      • fgcffxddsz
        Tulipa_vaan_mieleen kirjoitti:

        Perustelisitko vastauksen: millä perusteella kaistavalinta olisi vapaa? Eli viittaus tieliikennelakiin tai -asetukseen, please?
        Minulle ei vieläkään tule mieleen kuin yksi sääntökohta eli se suoraan ylittäminen ja se sanoisi, että pitää mennä ensin sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.

        "Perustelisitko vastauksen: millä perusteella kaistavalinta olisi vapaa? Eli viittaus tieliikennelakiin tai -asetukseen, please?"
        Oikeastaan perustelin jo. Suoraan ylityksessä on vain 1 kaista, joka sitten jakaantuu ja muita ei saa olla rinnallasi ylityksen aikana ( tutki fillarit ), joten voit valita jo tuossa jatkokaistasi.

        "Minulle ei vieläkään tule mieleen kuin yksi sääntökohta eli se suoraan ylittäminen ja se sanoisi, että pitää mennä ensin sille vasemmanpuoleiselle kaistalle."
        Tässä minun täytyy vuorostani kysyä, että missä sellainen pykälä on, kun ei ole tullut koskaan vastaan. Vasemmallekääntyminen on eri asia. Helpotan: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267


    • jatko-ratkaisee

      Jos kaksi risteystä on peräkkäin niin lähellä toisiaan, että oikeaoppinen ryhmittyminen menisi pujotteluksi, niin silloin ensimmäisen risteyksen voi jättää sitä kaistaa pitkin, joka on seuraavan risteyksen kannalta parempi. Eli voit valita kaistan riippuen siitä oletko kääntymässä vai menemässä suoraan siitä seuraavasta.

      Samanlainen tilanne on on esimerkiksi Eläintarhan Nesteen luona, kun tullaan Pasilasta etelään Veturitietä pitkin ja halutaan jatkaa edelleen Vauhtitielle. Eli ensin käännytään vasemmalle Nordenskiöldinkadun oikeanpuoleiselle kaistalle ja siitä saman tien oikealle vauhtitielle. Risteyksien väli on niin lyhyt, että siinä ei ehdi ryhmittyä muuten kuin ajamalla suoraan oikeaan reunaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe