Taloyhtiöiden virolaiset asukkaat

onko-näin

Vaikuttavatko taloyhtiön virolaiset asukkaat asuntojen arvoon alentavasti? Kerran yksi puolituttu kokenut kiinteistönvälittäjä kertoi ohimennen jutellessamme sen mitä kuulemma välittäjät eivät saa ääneen sanoa asiakkailleen: Ulkomaalaiset alentavat asuntojen arvoa! Tämä kuulemma koskee virolaisia, sekä tietyistä kehittymättömistä kulttuureista tulleita asukkeja. Jos parkkipaikalla on virolaisissa kilvissä olevia autoja, niin asuntoja olisi sitten vaikeampi myydä.

Ovatko suomalaiset rasisteja? Mietin vaan sitä, että omistusasunnoissa taitaa kuitenkin olla hyvin vähän virolaisia tai muita köyhistä maista tulleita. Asun itse omistusasunnossa, eikä naapurustossani ole muita kuin rauhallisia suomalaisia, mutta kaupungin vuokra-asuntoalueen parkkipaikalla vähän matkan päässä näkyy runsaasti virolaisia autoja. Suomalaisilla vuokra-asukkailla ei taida olla välttämättä varaa valita naapuriaan.

60

1351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaminski

      Ei mikäli ostajana on mustalainen.

      • soomlane

        Niputtaisin tässä tapauksessa mustalaiset, virolaiset ja tietyt humanitaariset maahanmuuttajat samaan ryhmään. Toisaalta taas esimerkiksi saksalaiset, norjalaiset ja ruotsalaiset kuuluvat omaan ryhmäänsä. Kukin päättäköön itse kumman ryhmän edustajia haluaisi naapurikseen.


      • Apollonia

        Eivät virolaiset kuitenkaan ole silponeet asunnoissa ruumiita palaisiksi, kuten suomalainen teki Virossa. Suomalainen kesänaapurini Virossa on myös itsekäs tollo, jolle koko kylä nauraa.


      • balttodelitaloustox
        Apollonia kirjoitti:

        Eivät virolaiset kuitenkaan ole silponeet asunnoissa ruumiita palaisiksi, kuten suomalainen teki Virossa. Suomalainen kesänaapurini Virossa on myös itsekäs tollo, jolle koko kylä nauraa.

        Ne tarttee ne ruummiit elävänä paritusta varten.


      • eestinkaaleit
        soomlane kirjoitti:

        Niputtaisin tässä tapauksessa mustalaiset, virolaiset ja tietyt humanitaariset maahanmuuttajat samaan ryhmään. Toisaalta taas esimerkiksi saksalaiset, norjalaiset ja ruotsalaiset kuuluvat omaan ryhmäänsä. Kukin päättäköön itse kumman ryhmän edustajia haluaisi naapurikseen.

        En ole toisaalta koskaan kuullut mannejen käyttävän mitään kiinteistö Suomessa paritukseen.


      • soomlane
        Apollonia kirjoitti:

        Eivät virolaiset kuitenkaan ole silponeet asunnoissa ruumiita palaisiksi, kuten suomalainen teki Virossa. Suomalainen kesänaapurini Virossa on myös itsekäs tollo, jolle koko kylä nauraa.

        Ei, mutta kaikenlaista pikkuriesaa virolaisista kuitenkin on. Ennenkaikkea taloudellista vahinkoa toisin kuin suomalaisesta kesänaapuristasi.


      • Apollonia

        Meidän kylän ainoasta suomalaisesta on iso riesa koko kylälle. Niin tyhmä ei saisi ihminen olla.


      • soomlane
        Apollonia kirjoitti:

        Meidän kylän ainoasta suomalaisesta on iso riesa koko kylälle. Niin tyhmä ei saisi ihminen olla.

        Muista kuitenkin oikea puhuttelutapa suomalaisesta herraskansan jäsenestä. Voi olla ettet pääse Suomeen sosiaalietuuksien piiriin tuolla asenteella kun Venäjä ottaa Viron taas yhteyteensä, vaikka kotitalousvähennykset ja lapsilisät varmaan juoksevat sinulle nytkin Suomesta. Ruokkivaa kättä ei kannata purra.


      • Apollonia

        Ei Suomi ole minulle ruokkiva käsi. Asun Virossa, olen virolainen, ja näin ollen oikea herraskansan jäsen, tosi eurooppalainen. Vot nii!


      • supperlollikas
        Apollonia kirjoitti:

        Meidän kylän ainoasta suomalaisesta on iso riesa koko kylälle. Niin tyhmä ei saisi ihminen olla.

        @Apollonia: Hahahaha! Ära aja jama! Või on see teie küla soomlane isekas loll. Paistab nii et on alati purjus ja pajatab midagi? Oota... teie ei ole veel minuga kohtunud...


      • hhahhheehh
        Apollonia kirjoitti:

        Ei Suomi ole minulle ruokkiva käsi. Asun Virossa, olen virolainen, ja näin ollen oikea herraskansan jäsen, tosi eurooppalainen. Vot nii!

        Sinäkö rosvo n, maaorja ja kommunisti varkaan jälkeläinen joku herrakansan jäsen!? Olet saastaa eli jätettä, et muuta.


      • nettomaksaja
        Apollonia kirjoitti:

        Ei Suomi ole minulle ruokkiva käsi. Asun Virossa, olen virolainen, ja näin ollen oikea herraskansan jäsen, tosi eurooppalainen. Vot nii!

        Virolaisten röyhkeydellä ei näköjään ole mitään rajaa. Ei virolaisille riitä edes suomalaisten veroista annettavat avustukset ja kaikenlaiset tuet.

        Suomi tukee Viron valtiota sekä kansalaisia isoilla summilla joka vuosi. Tämän lisäksi tulee vielä miljardit EU:lta. Viroloisten asenne ei oikein vastaa sitä alhaista asemaa jossa he ja koko valtio ovat.


      • Apollonia

        En ole maaorjan, varkaan tai kommunistin jälkeläinen, olen rehellisten ja korkeasti koulutettujen virolaisten jälkeläinen. Vanhempani kävivät ennen sotaa koululaisina usein Helsingissa ja ovat kertoneet, millaisia juoppoja ja sivistymättömiä ihmisiä olivat useat suomalaiset jo silloin. Täällä kirjoitetut suomalaiset kommentit kertovat joistakin suomalaisista samaa. Täytyy teillä olla kyllä syviä alemmuuskompleksejä, että pystytte kirjoittamaan semmoista roskaa toisesta kansasta kuten joku hahhhahaa täällä.. Viron uusi itsenäisyys ärsyttää, koska kohta Viro ohittaa uutta lamaa lähestyvän Suomen taloudellisesti.


      • Para-Siit
        Apollonia kirjoitti:

        En ole maaorjan, varkaan tai kommunistin jälkeläinen, olen rehellisten ja korkeasti koulutettujen virolaisten jälkeläinen. Vanhempani kävivät ennen sotaa koululaisina usein Helsingissa ja ovat kertoneet, millaisia juoppoja ja sivistymättömiä ihmisiä olivat useat suomalaiset jo silloin. Täällä kirjoitetut suomalaiset kommentit kertovat joistakin suomalaisista samaa. Täytyy teillä olla kyllä syviä alemmuuskompleksejä, että pystytte kirjoittamaan semmoista roskaa toisesta kansasta kuten joku hahhhahaa täällä.. Viron uusi itsenäisyys ärsyttää, koska kohta Viro ohittaa uutta lamaa lähestyvän Suomen taloudellisesti.

        Ilmeisesti vanhemmillesi kelpasi kuitenkin Suomesta saatavat avustukset koska täällä kävivät. En jaksa uskoa että he olisivat tuoneet jotain hyötyä Suomelle.

        Juoppoja on kaikissa kansakunnissa, mutta jos menet Helsingin länsiterminaaliin, niin voit havaita millaisia virolaisia Suomeen tulee jatkuvalla syötöllä: Rattijuoppoja, ajokortittomia, murto- ja taskuvarkaita, hieltä haisevia halpatyöntekijöitä sosiaalitukineen, yms, yms. Tulee mieleen että kaikki virolaiset ovat sellaisia.

        Suomalaiset sentään tuovat rahaa Viroon. Virolaisten antipatiat suomalaisia kohtaan ovat varmaan peruja siitä että suomalaiset leveilivät rahoillaan Tallinnassa ja köyhät virolaiset kokivat itsensä huonommiksi.


      • Apollonia

        Mitä avustuksia, olisit lukenut huolellisesti, mitä kirjoitin, että he kävivät lapsina e n n e n sotaa tai sotia, kuten teillä sanotaan. Koululaisten kesämatkoilla. Eli toivat rahaa Suomeen. Lopeta jo se avustusten juttu, suomalainen nuorisuo on avustuksista enemmän riippuvainen kuin viron kansa.Toiset nuoret eivät enää koskaan viitsi hakea eikä tehdä työtä. Luojan kiitos, että virolaiset tekevät ne työt. Sekin on avustusta, jota tulette yhä enemmän tarvitsemaan.
        Laajennat koko kansalle muutaman yksilön käyttäytmisen - ei tehoa, sorry. Keksi paremmat perusteet.
        En tunne antipatiaa suomalaisia kohtaan, päinvastoin, mutta tämä "keskustelu" täällä ns forumissa ei valitettavasti kerro suomalaisista mitään hyvää.Kateellisia pikkusieluja! Minusta semmoiset "foorumit" pitäisi lopettaa.


      • Para-Siit
        Apollonia kirjoitti:

        Mitä avustuksia, olisit lukenut huolellisesti, mitä kirjoitin, että he kävivät lapsina e n n e n sotaa tai sotia, kuten teillä sanotaan. Koululaisten kesämatkoilla. Eli toivat rahaa Suomeen. Lopeta jo se avustusten juttu, suomalainen nuorisuo on avustuksista enemmän riippuvainen kuin viron kansa.Toiset nuoret eivät enää koskaan viitsi hakea eikä tehdä työtä. Luojan kiitos, että virolaiset tekevät ne työt. Sekin on avustusta, jota tulette yhä enemmän tarvitsemaan.
        Laajennat koko kansalle muutaman yksilön käyttäytmisen - ei tehoa, sorry. Keksi paremmat perusteet.
        En tunne antipatiaa suomalaisia kohtaan, päinvastoin, mutta tämä "keskustelu" täällä ns forumissa ei valitettavasti kerro suomalaisista mitään hyvää.Kateellisia pikkusieluja! Minusta semmoiset "foorumit" pitäisi lopettaa.

        Ymmärsin kyllä vanhempiesi käyneen Suomessa ennen sotia. Suomi avusti Viroa ja virolaisia tuolloinkin, vaikkei nykyisenkaltaista sosiaaliturvaa vielä ollutkaan ja siihen aikaan se oli oikein ja ymmärrettävää. Tuolloin myös jokaista virolaista pirttiä koristi tuo kuva: http://kuvat2.huuto.net/e/00/d2f8f64afe8d1ea4c0d720d55bf89-orig.jpg

        Suomi ei oikeasti tarvitse virolaista työvoimaa. Suomalaisilla ei ole varaa tehdä työtä virolaisella hinnalla ja sen takia työttömyys täällä vain pahenee.

        Kirjoitin siitä millainen mielikuva virolaisista saattaa tulla katselemalla toilailua esimerkiksi satamissa. Poikkeus saattaa vahvistaa säännön, mutta tunnen yhden fiksun ja rehellisen virolaisen. -Kunnia hänelle. En halua yleistää mitään.


      • öööööåååå
        Para-Siit kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä vanhempiesi käyneen Suomessa ennen sotia. Suomi avusti Viroa ja virolaisia tuolloinkin, vaikkei nykyisenkaltaista sosiaaliturvaa vielä ollutkaan ja siihen aikaan se oli oikein ja ymmärrettävää. Tuolloin myös jokaista virolaista pirttiä koristi tuo kuva: http://kuvat2.huuto.net/e/00/d2f8f64afe8d1ea4c0d720d55bf89-orig.jpg

        Suomi ei oikeasti tarvitse virolaista työvoimaa. Suomalaisilla ei ole varaa tehdä työtä virolaisella hinnalla ja sen takia työttömyys täällä vain pahenee.

        Kirjoitin siitä millainen mielikuva virolaisista saattaa tulla katselemalla toilailua esimerkiksi satamissa. Poikkeus saattaa vahvistaa säännön, mutta tunnen yhden fiksun ja rehellisen virolaisen. -Kunnia hänelle. En halua yleistää mitään.

        Virolainen on kuin somali, paitsi että on valkea väriltään.


      • haahahah
        Apollonia kirjoitti:

        En ole maaorjan, varkaan tai kommunistin jälkeläinen, olen rehellisten ja korkeasti koulutettujen virolaisten jälkeläinen. Vanhempani kävivät ennen sotaa koululaisina usein Helsingissa ja ovat kertoneet, millaisia juoppoja ja sivistymättömiä ihmisiä olivat useat suomalaiset jo silloin. Täällä kirjoitetut suomalaiset kommentit kertovat joistakin suomalaisista samaa. Täytyy teillä olla kyllä syviä alemmuuskompleksejä, että pystytte kirjoittamaan semmoista roskaa toisesta kansasta kuten joku hahhhahaa täällä.. Viron uusi itsenäisyys ärsyttää, koska kohta Viro ohittaa uutta lamaa lähestyvän Suomen taloudellisesti.

        Valehteleva hullu voroloinen sinä olet.


      • skattalainen

        Virolainen=somali. Molemmat muuttavat Suomeen sosiaaliavusten perässä. Virolaiset homot harrastavat myös seksimyyntiä ja levittävät HIV:ä.


      • asiantuntijahki2
        Apollonia kirjoitti:

        En ole maaorjan, varkaan tai kommunistin jälkeläinen, olen rehellisten ja korkeasti koulutettujen virolaisten jälkeläinen. Vanhempani kävivät ennen sotaa koululaisina usein Helsingissa ja ovat kertoneet, millaisia juoppoja ja sivistymättömiä ihmisiä olivat useat suomalaiset jo silloin. Täällä kirjoitetut suomalaiset kommentit kertovat joistakin suomalaisista samaa. Täytyy teillä olla kyllä syviä alemmuuskompleksejä, että pystytte kirjoittamaan semmoista roskaa toisesta kansasta kuten joku hahhhahaa täällä.. Viron uusi itsenäisyys ärsyttää, koska kohta Viro ohittaa uutta lamaa lähestyvän Suomen taloudellisesti.

        Ja höpö höpö. Sinun vanhemmat vietii Siperiaan, että ole heitä edes nähnyt. Lastenkodussa olet kasvanut niin kuin niin moni muukin virolainen. Yleisin Helsingin virolaisten koti on heidän oman kertomansa mukaan ollut "Nomme lastenkodu". Sen voi lukea virolaisten facebook-sivuiltakin.


      • Viron-herra
        hhahhheehh kirjoitti:

        Sinäkö rosvo n, maaorja ja kommunisti varkaan jälkeläinen joku herrakansan jäsen!? Olet saastaa eli jätettä, et muuta.

        Hai.ta v.ttu senkin poro. Maaorja, rosvoja kommunisti oot ollu ite, monia muita tiitteleitä on sinulla vielä. Sun typerä maa on niin veloissa että kenties kenen oven takan pian raapit!


    • vorolaiset

      Vastasit jo itse aloituksessa kysymykseen.
      Virolainen ja paku pihassa.
      Kummasti muut asukkaat pääsevät kanakopin tavaroista ja fillareistaan eroon.

    • Velirand

      "Ulkomaalaiset alentavat asuntojen arvoa!"
      Mis selles siis halba on? Soomlastel on ju ka parem odavamaid kortereid osta.

      • fjinbmm

        Virolaisen voi olla vaikea ymmärtää sitä, koska he itse ovat biologisen lokeron alimmilla tasoilla. Suomalaiset taas tietävät asian, koska Suomessa on niin paljon eritasoisia maahanmuuttajia. On saksalaisia ja intialaisia insinöörejä, brittiläistä yrittäjiä ja sitten on juurikin virolaisia, romanikerjäläisiä, ym.


      • fghjkk

        Lisäys: Kaikki ulkomaalaiset eivät siis laske asuntojen arvoa.


    • päritsoomest

      Eipä ole virolaiset minua haitanneet. Rentoa ja mukavaa porukkaa ovat. Enemmänkin saisi puolestani muuttaa virolaisia Suomeen ja suomalaisia Viroon. Olen syntyperäinen suomalainen ja asun Suomessa.

    • HitsariKolvi

      Lähdetään heti siitä tunnetusta tosiasiasta että vorolaiset ovat Baltian mustalaisia, ylimielisiä, röyhkeitä ja epärehellisiä, epärehellisyys periytyy vorolaisille jo äidin maidosta. Turhaan ei Vorossa hoeta jo kansakoulussa sanalaskua että "minkä illalla Suomesta varastat, sen seuraavana aamuna Vorossa omistat".

      • kelatukienkäsittelijä

        :D Näinhän se taitaa olla. EU:sta kupataan sitten se mitä ei Suomesta saada irti.


    • Perikakka

      Minulle ainakin jäi 80-luvulla virolaisista hyvä käsitys, ainakin ne isät jotka myivät tyttäriään tai miehet vaimojaan yöseuraksi turisteille Adidaksen kuluneista verkkareista tai vanhoista lenkkareista pitivät yleensä sanansa, turisti sai mitä osti.

      • turist

        :D Näin minäkin muistelen. Siihen aikaan länsimaiset merkkivaatteet olivat todella haluttuja Virossa. Nykyään virolaisetkin saavat uusia Adidaksia kohtuuhintaan ja rahalla.


    • antiputinist

      Jos tätä nyt joku mahdollisesti suomea osaava virolainen lukee, niin tämä koko palsta on ilmeisesti suomalaisten putinistien propagandapalsta. Varmaan ollut hyvä tarkoitus perustaa tällainen yhteistyöfoorumi, mutta valitettavasti en näe mitään syytä miksi virolaisten tulisi näitä lukea. Kui keegi soome keele oskusega eestlane seda foorumit lugeb, arvan et on see Suomi 24 eesti foorum soome putinistide mänguväljak. Kahjuks paistab nii et teil pole midagi põhjust see foorumi peal asuma kui nende wannabe-tiblade kirjutused on sel tasemel. BTW putinisteille tiedoksi, itse olen kantasuomalainen ja johan jumalauta on aivan sikamaisen törkeää vittuilua virolaisille tuo kirjoittelunne. Venäläisiä moottoripyörämiehiäkö te perkeleen putinisti-tiltut tänne haalitte sitten jos nuo virolaiset eivät kelpaa? Tässä nimittäin voi olla olemassa se riski, mitä joku jossain tuolla ylempänä (en jaksa kaivaa esille kun koko ketju on pelkkää paskaa) kirjoitti. Alexander Stubb oli ulkomaankauppaministeri ja hän ennusti tuolloin että taloudellisilla mittareilla Viro saavuttaa Suomen. Kun Stubb vieraili viime vuonna Virossa pääministerinä, sanoi hän Viron olevan Suomea edellä mm. turvallisuudessa, tietotekniikassa sekä länsi-integraatiossa. Itse en kovin noita räävelin miehiä moittisi, sillä voihan olla että jossain vaiheessa saattaa vaakakuppi keikahtaa ministerin ennustamalla tapaa (eli me tarvitsemme vuorostamme heidän apuaan) ja me suomalaiset haemme nälissämme töihin Viroon. Eri asia on sitten se pääsemmekö ja aika tosin näyttää josko tuo edes toteutuu.

      • käsilaukku

        Ilmeisesti Eston Kohverin "sieppaus" on osoitus siitä miten edellä voroloiset ovat.


      • Apollonia

        Suurin osa täällä kommentoivaista, jotka ovat olevinaan herraskansan jäseniä on ilmeisesti sairaita ihmisiä, joita käy sääliksi. Semmoisia alemuuskomplekseja en ole vielä koskaan ennen tavannut. Mikä suomalaisia vaivaa? Kateus, kotimaisten naisten rumuus, oma sivtsymättömyys, "herrojen" impotenssi? Säälittäviä surkimuksia. Olen samaa mieltä antiputinistin kanssa. Tämä Forum ei ole tarkoitettu psyykkisesti sairaille vain Suomessa asuuville virolaisille. Jumal tänatud, et ma ise sellises riigis ei ela, missä "ruokkivat kädet" omistavat likaisia ajatuksia. Sitä paitsi olen varma, että ne herraskansasta tulleet ruokkijat ovat itse Suomen valtion työttämyyskorvauksien ykköskäyttäjiä. Uskumatu seltskond, palat nr 6!


      • soomlane
        Apollonia kirjoitti:

        Suurin osa täällä kommentoivaista, jotka ovat olevinaan herraskansan jäseniä on ilmeisesti sairaita ihmisiä, joita käy sääliksi. Semmoisia alemuuskomplekseja en ole vielä koskaan ennen tavannut. Mikä suomalaisia vaivaa? Kateus, kotimaisten naisten rumuus, oma sivtsymättömyys, "herrojen" impotenssi? Säälittäviä surkimuksia. Olen samaa mieltä antiputinistin kanssa. Tämä Forum ei ole tarkoitettu psyykkisesti sairaille vain Suomessa asuuville virolaisille. Jumal tänatud, et ma ise sellises riigis ei ela, missä "ruokkivat kädet" omistavat likaisia ajatuksia. Sitä paitsi olen varma, että ne herraskansasta tulleet ruokkijat ovat itse Suomen valtion työttämyyskorvauksien ykköskäyttäjiä. Uskumatu seltskond, palat nr 6!

        Nyt heität aikamoista yleistystä, josta syytit aikaisemmin muita kirjoittajia.

        a) Suomalaisilla ei ole, eikä ole mitään syytäkään kokea alemmuuskompleksia virolaisia tai Viroa kohtaan.

        b) "Kateus" on katteeton sana mitä virolaiset viljelevät jatkuvasti. Kukaan, ei edes muut baltit ole kateellisia Virolle.

        c) Törkeää virolaiselta alkaa nimittelemään suomalaisia naisia rumiksi.

        d) Suomen työttömyyskorvaukset on tarkoitettu suomalaisille työttömille, ei viroloisille.


      • wweeee

        Noin periaatteessa jos asioista täysin tietämättömänä kartalta katselisi Suomea ja Viroa, niin voisi hyvinkin otaksua ennemminkin Suomesta köyhemmistä ja karummista oloista virtaavan ihmisiä työn perässä Viroon kuin mitä päinvastoin. Viron väkiluvunkin otaksuisi olevan vähintään lähelle Suomen luokkaa vaikka maan alue paljon pienempi, siksi kun maa on etelämpänäkin.
        Mutta on siinä Virolla vielä paljon tekemistä taloutensa kanssa ennen kuin suomalaisia siellä aletaan töihin tarvita. Toki jos Suomen talous alkaa sukeltaa Viron pysyessä paremmalla tolalla, niin se kyllä yhtä lailla vaikuttaa. Mutta siltikin Viron pitäisi tulla suomalaisille saman tapaiseksi kuin mitä Ruotsi oli aikoinaan, ja siihen on kyllä virulaisten taloudella ja Suomen talouden sukeltamisella vielä matkaa ja paljon.


      • wweeeessd
        Apollonia kirjoitti:

        Suurin osa täällä kommentoivaista, jotka ovat olevinaan herraskansan jäseniä on ilmeisesti sairaita ihmisiä, joita käy sääliksi. Semmoisia alemuuskomplekseja en ole vielä koskaan ennen tavannut. Mikä suomalaisia vaivaa? Kateus, kotimaisten naisten rumuus, oma sivtsymättömyys, "herrojen" impotenssi? Säälittäviä surkimuksia. Olen samaa mieltä antiputinistin kanssa. Tämä Forum ei ole tarkoitettu psyykkisesti sairaille vain Suomessa asuuville virolaisille. Jumal tänatud, et ma ise sellises riigis ei ela, missä "ruokkivat kädet" omistavat likaisia ajatuksia. Sitä paitsi olen varma, että ne herraskansasta tulleet ruokkijat ovat itse Suomen valtion työttämyyskorvauksien ykköskäyttäjiä. Uskumatu seltskond, palat nr 6!

        Kyllä se on niin päin että juurikin virolaisilla se kova halu on olla herrakansana suomalisiin nähden. Virolaiset pitävät itseään kauhiastas parempina ja kauniimpina ihmisinä ja tietty älykkäämpinä ja sivistyneempinä eurooppalisina kuin mitä suomalaiset. No jotkut suomalaisturistit voivat käydä Tallinnassa n.s. rehvastelemassa, mutta se ei ole heiltä itseään parempana herrakansana pitämistä eikä virolaiset sitä sellaiseksi tulkitsekkaan, niinkuin et esimerkiksi sinäkään sitä kommentissasi niin tulkitse vaan tulkitset sen alemmuuskomplekseiksi, mitä sitäkään se ei välttämättä ole vaan jotain humalassa örveltämistä. Mutta tästäpä se virolaisten paskamainen asennoituminen suomalaisiin tuleekin, kun he yhtäältä katsovat itsensä kauhiastas paremmiksi ihmisiksi ja toisaalta kokevat sen niin kauhiastas vääräksi miksi heillä paremmilla ihmisillä ei ole vähintään yhtä suuret palkat ja elintaso kuin mitä suomalaisilla.


      • antiputinist
        Apollonia kirjoitti:

        Suurin osa täällä kommentoivaista, jotka ovat olevinaan herraskansan jäseniä on ilmeisesti sairaita ihmisiä, joita käy sääliksi. Semmoisia alemuuskomplekseja en ole vielä koskaan ennen tavannut. Mikä suomalaisia vaivaa? Kateus, kotimaisten naisten rumuus, oma sivtsymättömyys, "herrojen" impotenssi? Säälittäviä surkimuksia. Olen samaa mieltä antiputinistin kanssa. Tämä Forum ei ole tarkoitettu psyykkisesti sairaille vain Suomessa asuuville virolaisille. Jumal tänatud, et ma ise sellises riigis ei ela, missä "ruokkivat kädet" omistavat likaisia ajatuksia. Sitä paitsi olen varma, että ne herraskansasta tulleet ruokkijat ovat itse Suomen valtion työttämyyskorvauksien ykköskäyttäjiä. Uskumatu seltskond, palat nr 6!

        @Apollonia: Paistab nii et nad on vene trollid. See arutelu siin on hullunud. Arvan et nad ei oska eesti keeles kirjutada või on see keelatud kui need mehed on ju soome jaoskonna meeskonnas. Võimalikult nende podpolkovnik ei oska eesti keelt... Detailid on aga kui vaatame täpsemalt on nende tõlgitsemine nagu oli 1939-1940 a. N-liidus. See on täpselt samamoodi poliitika nagu oli tol ajal. Vene mõjuagentide sihtmärk: segadus siin foorumil ja laiemalt Soome ja Eesti vahel ning veelgi laiemalt EL ja NATO liikmeriigide hulgas. See on tiblatrollide töö St Peterburis.


    • raidiakehiin

      Kyllä pitää paikkansa.
      Venäläisten tavaroissa tulee taloyhtiöön yleensä elukoita kaikenlaisia.
      Sama koskee näitä muita maahanmuuttajia.
      Asia nyt vain on näin.
      Meille tulee uuteen asuntoon kaikenlaista myrkytettävää...

    • oksanenviroon

      Vaikka Virossa on lupa kritisoida Suomea mutta ei Viroa niin se ei tarkoita että viro-kritiikki on Suomessa kiellettyä. Kyllä ne 'avautumiset' on kaikki alunalkaen tullut Virosta ja suomalaiset vain palauttavat Virosta tulevat herjat. On jo pitkään seisty sivussa ja turhaan toivottu että virolaisten silmitön Suomi-viha laantuisi.

      Sofi Oksanen on loistava esimerkki virolaisten suhtautumisesta suomalaisiin!

      Oksanen ei edes yritä toimia välittäjänä Viron ja Suomen välillä, hän on avautunut jo vuosien ajan ulkomaisille medioille kuinka Suomi on kauhea maa ja kuinka hänellä ei ole mitään hyvää sanottavaa Suomesta.

      Hän on vihaa suomalaisia sukujuuriaan ja palvoo virolaisia sukujuuriaan. Koska hän häpeää suomalaisia sukujuuria itsessään manifestoituu se halveksuntana ja vihana kaikkea suomalaista kohtaan.

      Oksasessa tiivistyy Viron ja virolaisten suhtautuminen Suomeen ja suomalaisiin. Ei edes yritetä ystävystyä, 'suomettumista' käytetään joka käänteessä ja meinataan ihan tosissaan että kyllä se Viron tie oli parempi kuin Suomen tie - neuvosto-miehitys olisi ollut paljon parempi vaihtoehto kuin suomettuminen...

      Suomessa on ylistetty virolaisia ja Oksasta riippumatta siitä että ne haukkuvat suomalaisia joka käänteessä. Nyt suomalaisilla alkaa olla mitta täynnä niin virolaisten kuin Oksasen suhteen.

      Muistaako kukaan kun WSOY antoi Sofi Oksaselle potkut? Syynä oli Oksasen halveksiva asenne pomoja kohtaan.

      Kuinka moni suomalainen järjestäisi lehdistötilaisuuksia missä haukkuu nykyisen työnantajansa maanrakoon samalla kun nostaa palkkaa? Oksasen suuruudenhulluus on sitä luokkaa missä hän kuvittelee olevansa isompi kuin WSOY, Suomesta puhumattakaan.

      Oksanen levittää Suomi-vastaista propagandaa maailmalla ja silti hän kehtaa asua Suomessa. Virossa hänen pitäisi asua ja nostaa palkkaa, ei Suomessa.

      Niin Oksasella kuin virolaisilla on mustavalkoinen ajatusmaailma ja tällä porskutetaan eteenpäin jakaen maat joko mustiksi tai valkoisiksi eikä mitään siltä väliltä.

      Sofi Oksanen saa rauhassa hävetä, halveksia ja haukkua Suomea - minä puolestani häpeän häntä ja maksaisin mielelläni hänen menomatkansa Viroon.

      Sofi Oksanen on häpeäksi Suomelle.

      • wweeeessd

        No kyllä nämä jutut omalla tavallaan tässä kellokas Oksasessakin näkyvät. Mutta varsinaisesta Viron kansan parissa esiintyvästä Suomi-vihastakin ja halveksinnasta ja toisaalta jumalattomasta kateudesta siksi kun suomalaisilla on paremmat palkat ja sosiaaliturvakin ja eläkkeet olen kyllä havaintoja tehnyt.
        Viron politkotkin hokevat sitä miten virolaisten pitäisi saada väihintään yhtä korkeita palkkoja ja ylipäätänsä elintaso(mikä tietty ei kyllä pelkästään tulotasoilla määräydy) mitä suomalaisten, eikä tämäkään ole mitään myönteistä juttua. Tässä ei nimittäin tarkoiteta niinkään sitä, että Viron pitäisi saada taloutensa sellaiseen jamaan että palkat ja elintaso nousisivat Suomen tasolle. Ei, vaan pikemminkin kyse on siitä miten heidän mielestään se vaan on niin kauhiastas väärin kun heillä(omasta mielestään kaikin puolin suomalisia paremmilla ja älykkäämmillä ihmisillä ja kauhiastas eurooppalaisilla toisin kuin suomalaiset) on pienemmät palkat kuin mitä suomalaisilla.

        Esim.tämän lehden http://www.balticbusinessnews.com/ manageing director(en kommentoi hänen naamansa näköä) on virolaisia nykyporvareita(jotka siis kuitenkin ovat pesunkestävästi nuorena neukkumeiningin sisäistäneet, ja se kyllä heissä vahvasti näyttää istuvan). Äijä on lehdessään saarnannut mm. siitä miten virolaisten on nostettava hintoja ja palkkoja, ja sillä hän uskoo virolaisten nostavan elintasoaan. Siis äijä on ihan kuin joku pesunkestävä kommari joka uskoo joidenkin pelkkien makroekonomisten temppujen kanssa vaurautta luotavan. Hän on saarnannut siitäkin miten virolaisten, kuten vaikkapa kampaajien(palvelujuttuja ja kaikkinaisen ulkoa tuodun roinan kauppiaita sitä Tallinnassakin lähinnä on ja riittää, smaa roinaa kuin mitä Suomestakin ihan yhtä hyvin saa ja halvemmallakin saa marketeista) pitäisi erityisesti suomalaisilta ottaa isompi hinta, siksi kun se on hänen mielestään törkeätä jos suomalaiset saavat Virossa palveluja halvemmalla kuin Suomessa. Argumenttina hänellä on ollut nimenomaan se, että ei virolaisen työ(siis Virossa) saa olla ainakaan suomailaisia halvempaa. Siis tällainen äijä, ja virolaisia talousmiehiä hän vielä on, tai on olevinaan. En nyt lähde selittämään tätä asiaa tähän, mutta jokainen järki-ihminen kyllä ymmärtää mitä eroja Suomen ja Viron talouselämään verotuksineen ja sosiaalipuolineen kaikkineen kuuluu.


      • antiputinist
        wweeeessd kirjoitti:

        No kyllä nämä jutut omalla tavallaan tässä kellokas Oksasessakin näkyvät. Mutta varsinaisesta Viron kansan parissa esiintyvästä Suomi-vihastakin ja halveksinnasta ja toisaalta jumalattomasta kateudesta siksi kun suomalaisilla on paremmat palkat ja sosiaaliturvakin ja eläkkeet olen kyllä havaintoja tehnyt.
        Viron politkotkin hokevat sitä miten virolaisten pitäisi saada väihintään yhtä korkeita palkkoja ja ylipäätänsä elintaso(mikä tietty ei kyllä pelkästään tulotasoilla määräydy) mitä suomalaisten, eikä tämäkään ole mitään myönteistä juttua. Tässä ei nimittäin tarkoiteta niinkään sitä, että Viron pitäisi saada taloutensa sellaiseen jamaan että palkat ja elintaso nousisivat Suomen tasolle. Ei, vaan pikemminkin kyse on siitä miten heidän mielestään se vaan on niin kauhiastas väärin kun heillä(omasta mielestään kaikin puolin suomalisia paremmilla ja älykkäämmillä ihmisillä ja kauhiastas eurooppalaisilla toisin kuin suomalaiset) on pienemmät palkat kuin mitä suomalaisilla.

        Esim.tämän lehden http://www.balticbusinessnews.com/ manageing director(en kommentoi hänen naamansa näköä) on virolaisia nykyporvareita(jotka siis kuitenkin ovat pesunkestävästi nuorena neukkumeiningin sisäistäneet, ja se kyllä heissä vahvasti näyttää istuvan). Äijä on lehdessään saarnannut mm. siitä miten virolaisten on nostettava hintoja ja palkkoja, ja sillä hän uskoo virolaisten nostavan elintasoaan. Siis äijä on ihan kuin joku pesunkestävä kommari joka uskoo joidenkin pelkkien makroekonomisten temppujen kanssa vaurautta luotavan. Hän on saarnannut siitäkin miten virolaisten, kuten vaikkapa kampaajien(palvelujuttuja ja kaikkinaisen ulkoa tuodun roinan kauppiaita sitä Tallinnassakin lähinnä on ja riittää, smaa roinaa kuin mitä Suomestakin ihan yhtä hyvin saa ja halvemmallakin saa marketeista) pitäisi erityisesti suomalaisilta ottaa isompi hinta, siksi kun se on hänen mielestään törkeätä jos suomalaiset saavat Virossa palveluja halvemmalla kuin Suomessa. Argumenttina hänellä on ollut nimenomaan se, että ei virolaisen työ(siis Virossa) saa olla ainakaan suomailaisia halvempaa. Siis tällainen äijä, ja virolaisia talousmiehiä hän vielä on, tai on olevinaan. En nyt lähde selittämään tätä asiaa tähän, mutta jokainen järki-ihminen kyllä ymmärtää mitä eroja Suomen ja Viron talouselämään verotuksineen ja sosiaalipuolineen kaikkineen kuuluu.

        Miksi muuten käytät toimitusjohtajasta englanninkielistä termiä "manageing director". Oikea kirjoitusasu olisi managing director. Suomeksi se olisi toimitusjohtaja. Tekstiäsi lukiessa herää kysymys siitä, onko äidinkielesi suomi. Vai oletko kenties putin-trolli? Voin olla väärässä, mutta kirjoituksestasi tulee kuva että suomi ei ole äidinkielesi, vaikka erinomaisesti sen hallitsetkin. Minulle jää kuva että olet mahdollisesti Suomesta tai Pietärista käsin toimiva trolli. Asiaan: Eihän toimitusjohtaja ole tuossa kohtaa mitenkään väärässä. Ainoa tapa Suomessakin on nostaa hintoja ja palkkoja, sillä talouden pyörittämiseen tarvitaan jonkinlainen inflaatio. Jos ja kun Suomen ja Viron taloudet ovat integroituneet näinkin pitkälle kuin nyt ovat, on päivänselvää että hinnat ja palkat pyrkivät tasapainotumaan jollain aikavälillä. Tallinnassa on toki "kiinankrääsääkin", mutta jos olisit käynyt miehitysaikojen jälkeen siellä, olisit havainnut että nykyään siellä on kaupan paljon muutakin. Se että tiettyjä tuotteita saa edullisemmin Suomesta johtuu volyymeistä. Myös Saksasta saa jotain edullisemmin kuin Suomesta.


      • wwwggg
        antiputinist kirjoitti:

        Miksi muuten käytät toimitusjohtajasta englanninkielistä termiä "manageing director". Oikea kirjoitusasu olisi managing director. Suomeksi se olisi toimitusjohtaja. Tekstiäsi lukiessa herää kysymys siitä, onko äidinkielesi suomi. Vai oletko kenties putin-trolli? Voin olla väärässä, mutta kirjoituksestasi tulee kuva että suomi ei ole äidinkielesi, vaikka erinomaisesti sen hallitsetkin. Minulle jää kuva että olet mahdollisesti Suomesta tai Pietärista käsin toimiva trolli. Asiaan: Eihän toimitusjohtaja ole tuossa kohtaa mitenkään väärässä. Ainoa tapa Suomessakin on nostaa hintoja ja palkkoja, sillä talouden pyörittämiseen tarvitaan jonkinlainen inflaatio. Jos ja kun Suomen ja Viron taloudet ovat integroituneet näinkin pitkälle kuin nyt ovat, on päivänselvää että hinnat ja palkat pyrkivät tasapainotumaan jollain aikavälillä. Tallinnassa on toki "kiinankrääsääkin", mutta jos olisit käynyt miehitysaikojen jälkeen siellä, olisit havainnut että nykyään siellä on kaupan paljon muutakin. Se että tiettyjä tuotteita saa edullisemmin Suomesta johtuu volyymeistä. Myös Saksasta saa jotain edullisemmin kuin Suomesta.

        Mitä siitä sitten jos vaikka yksi kirjain on mennyt tuohon managing sanaan liikaa. Että tällaisista sitä sitten johtopäätöksiä tehdään. No mulla on kielitaitona suomenkieli ja lisäksi englanti on hyvä, ja seuraan englanninkielisiä juttuja, ja olen joskus nuorena jenkeissäkin ollut opiskelijana ja töissä.

        Mutta ei taloutta ja elintasoa sillä nosteta jos palkkoja ja hintoja nostetaan. Joskin palkat ja hinnat kyllä yleensä ovat korkeita maissa missä korkea elintaso, mutta syy/seuraus-suhde tässä on siis toisin päin. Pelkkä palkkojen ja hintojen nosto olisi erityisesti myrkkyä Viron palveluammateille missä monet virolaiset kuitenkin työskentelevät. Hintojen ja palkkojen nousu kyllä on välttämätöntä talouden toimivuuden ja julkisten budjettienkin verokertymineen kannalta, mutta inflaation pitää pysyä maltillisena. Ja nyt erityisesti eurovaluuttaoloissa inflaatio ei saisi nousta yli sen mitä se isommissa ja määräävämmissä maissa kuten Saksassa on, muutenhan käy niinkuin Kreikalle on käynyt tolkuttomalla velkarahaelvyytyksellä mennen.
        Se jos hinnat/palkat ovat maassa alhaisemmalla tasolla on ilman muuta taloudellinen kilpailuvaltti. Ja elintasokin voi olla korkealla pienillä tuloilla mennenkin jos myös hinnat ovat matalalla, vain ulkomaille törsäilemään meneminen silloin ei niin onnistu. Mutta miksi virolaisen ylipäätänsä pitäisi niin paljon ulkomaille törsäilemään päästäkkään, kun omassa maassakin riittää pienelle väelle lääniä ja hienoja paikkoja oleskella, ja roinaa saa maailmalta tuotua mielin määrin.

        En minä ole mitenkään överiksi virolaisia haukkumassa, ja ymmärrän kyllä sitäkin että virolaisia ottaa päähän se kun heillä palkat ja sosiaaliturvakin ovat alemmalla tasolla kuin mitä Suomessa. Mutta on kyllä verotkin Virossa alhaisemmalla tasolla, niin palkoissa kuin myös monissa tavaroissa kuten esim. autoissa.
        En nimittäin usko että virolaisetkaan haluavat mitään pummeja olla. Omillaan itse toimeen tulevia ja elantonsa hankkivia ja vaurastuvia sitä yleensä kaikki ihmiset haluavat olla. Se vaan ei ole niin helppoa nykyisen kaltaisessa maailmassa omaa paikkaansa saada ja pitää. Isot maat ja ne joilla tekniikka/talous kehittyneenä jyräävät, ja siihen menoon on vaikea pienen mukaan päästä ja asemiaan pitää.

        Mitä tulee johonkin Sofi Oksaseen, niin en sellaisia kovin vakavasti ota. Varmasti hän myös liiottelee neuvostoajan kauheuksia. Olihan neuvostoaikoina kaiketi sentään aina jonkinlainen toimeentulo ja asema turvattu paremmin kaikille kuin mitä nykyoloissa. Se vaan että Viro jäi neuvostoliitossakin vielä reuna-alueeksi ja kielikin tietty olisi kadonnut siinä syteemissä. Ja sitten on nämä paljon puhutut vainot mitä kommarit tai kgb harrastivat, minkä verran sitten harrastivatkin.
        Tässä neukkujutussa kuitenkin minua askarruttaa se, että miksi ei Virossa lainkaan puhuta virolaisten omien kommonistien roolista siinä neuvostoliittoon liittymisprosessin yhteydessä, ikäänkuin ei virolaisissa merkittävästi tai lainkaan kommonisteja olisi tuolloin ollut eikä heillä mitään roolia asiassa. Tässäkin ketjussa on kyllä juttuja näistä asioisat annettuine faktoineen, mutta minä en historiaan perhtymättömänä saa niistä paljon irti.


      • wwwggg
        antiputinist kirjoitti:

        Miksi muuten käytät toimitusjohtajasta englanninkielistä termiä "manageing director". Oikea kirjoitusasu olisi managing director. Suomeksi se olisi toimitusjohtaja. Tekstiäsi lukiessa herää kysymys siitä, onko äidinkielesi suomi. Vai oletko kenties putin-trolli? Voin olla väärässä, mutta kirjoituksestasi tulee kuva että suomi ei ole äidinkielesi, vaikka erinomaisesti sen hallitsetkin. Minulle jää kuva että olet mahdollisesti Suomesta tai Pietärista käsin toimiva trolli. Asiaan: Eihän toimitusjohtaja ole tuossa kohtaa mitenkään väärässä. Ainoa tapa Suomessakin on nostaa hintoja ja palkkoja, sillä talouden pyörittämiseen tarvitaan jonkinlainen inflaatio. Jos ja kun Suomen ja Viron taloudet ovat integroituneet näinkin pitkälle kuin nyt ovat, on päivänselvää että hinnat ja palkat pyrkivät tasapainotumaan jollain aikavälillä. Tallinnassa on toki "kiinankrääsääkin", mutta jos olisit käynyt miehitysaikojen jälkeen siellä, olisit havainnut että nykyään siellä on kaupan paljon muutakin. Se että tiettyjä tuotteita saa edullisemmin Suomesta johtuu volyymeistä. Myös Saksasta saa jotain edullisemmin kuin Suomesta.

        Siis tuon linkiksi laittamani talous/politiikka-lehden päätoimittaja kirjoitti kerran mm. niin, että virolaisten parturien pitäisi laskuttaa nimenomaan suomalaisilta enemmän. Se siis on hänen mielestään niin kauhiastas väärin jos suomaliset saavat Virossa tukkansa leikattua halvemmalla. Hän kehotti virolaisia ylipäätäänkin olemaan enemmän ahneita ja häikäilemättömästi rahaa repiviä mistä tai keneltä vaan irti saa. Ei epäilystäkään jäänyt siitä kirjoituksesta etteikö se olisi ollut suomalaisvastaista, ihan kuin jotain katkeraa vihaa siinä näytti olevan suomalaisia kohtaan. Toki tämä kyseinen päätoimittaja on vain yksi virolainen, mutta minusta vähän merkittävämpi sikäli kun hän on talouslehden päätoimittaja. Hän on siis möys Viron nykyisiä 'porvareita' ja nähtävästi heidän talouspoliittista linjaansakin edustaa ainakin johonkin mittaan .

        No mitä tulee näihin Suomen ja Viron hintaeroihin eri tuotteissa ja palveluissa, niin olen jokseenkin varma että jos viron hinnat alkavat olla 2/3 suomen hinnoista, niin ei sieltä paljon mitään enää käydä ostelemassa. Kyllä ne hinnat pitää olla niin että ei paljonkaan yli puolet Suomen vastaavista hinnoista ennenkuin siellä enemmän käydään ostelemassa, onhan siinä matka/rahti-kulutkin ja vaivaa kun käy hakemassa. Ei ne Viron viinatkaan laadultaan suomalaisia juojia edes erityisemmin miellytä. Mieluummin suomaliset juojat Sumen Alkon viinoja joisivat, ellei Viron hinnat olisi selvästi alhaisemmat. Viron Altian Saaremaa vodka on susitumpaa, mutta sen hinta alkaakin olla jo nostettu kriittiselle tasolle, niinkuin on nyt nostettu jo kaikkikin Viron viinojen hinnat näiden viimeisten verojen korotustenkin seuraamuksena. Viron viinoja sanotaan vähän sellaisiksi aina maustetuiksi litkuiksi tai että niissä maistuu aina pirtu, mutta ne menettelevät siksi jos niitä paljon halvemmalla saadaan.


      • wweeee
        antiputinist kirjoitti:

        Miksi muuten käytät toimitusjohtajasta englanninkielistä termiä "manageing director". Oikea kirjoitusasu olisi managing director. Suomeksi se olisi toimitusjohtaja. Tekstiäsi lukiessa herää kysymys siitä, onko äidinkielesi suomi. Vai oletko kenties putin-trolli? Voin olla väärässä, mutta kirjoituksestasi tulee kuva että suomi ei ole äidinkielesi, vaikka erinomaisesti sen hallitsetkin. Minulle jää kuva että olet mahdollisesti Suomesta tai Pietärista käsin toimiva trolli. Asiaan: Eihän toimitusjohtaja ole tuossa kohtaa mitenkään väärässä. Ainoa tapa Suomessakin on nostaa hintoja ja palkkoja, sillä talouden pyörittämiseen tarvitaan jonkinlainen inflaatio. Jos ja kun Suomen ja Viron taloudet ovat integroituneet näinkin pitkälle kuin nyt ovat, on päivänselvää että hinnat ja palkat pyrkivät tasapainotumaan jollain aikavälillä. Tallinnassa on toki "kiinankrääsääkin", mutta jos olisit käynyt miehitysaikojen jälkeen siellä, olisit havainnut että nykyään siellä on kaupan paljon muutakin. Se että tiettyjä tuotteita saa edullisemmin Suomesta johtuu volyymeistä. Myös Saksasta saa jotain edullisemmin kuin Suomesta.

        Siis tuo 'jonkinlainen inflaatio' ja sanoisin että myös inflaatio-odotukset(sijoitusten kannalta) kyllä on välttämätön asia nykyisen kaltaisissa raha/talous-järjestelmissä. Jos inflaatio menee negatiiviselle niin varsinainen itse itseään ruokkiva deflaatiokierre siitä alkaa. Ihmiset silloin alkavat vaan jemmata rahojaan eivätkä sijoita eikä törsäilekkään niitä muuta kuin mitä ihan pakolliset jutut vaan. Lisäksi deflaation oloissa ihmisten epävarmuus omasta ja maan talouden tilasta kasvaa mikä vielä vaan lisää ihmisten varovaisuutta ja säästelmistä pahan päivän varalle(tämä siis koskee varsinkin niitä ihmisiä joilla kuitenkin on tuloja yli ihan pakollisten elinkustannusten). Tämä on varsin hyvin tiedostettu asia, ja euroalueella onkin nyt EKP aloittanut poikkeukselliset toimet deflaation torjumiseksi. Mutta inflaatio ei euroalueella ole ollut liian matalaa meillä saati Kreikassa, eikä se ole viime aikoina ollut liian alhaista Virossakaan, päinvastoin liiallsita se on ollut suhteessa siihen minkä kanssa Saksa on mennyt ja miten se haluaa mennä. Asuntojen hinnat Virossa ovat kyllä nousseet reippaasti lähinnä siksi kun niiden hinnat romahtivat epärealistisen alhaiselle tasolle, mutta ruoan hinta ja monet muut elinkustannukset ovat myös nousseet Virossa paljon. Elikkä ei meidänkään taloustilannetta ja kestävyysvajetta sillä nyt korjata että alettaisiin tähän hintoja ja palkkoja nostella ja inflaatiota generoida, päinvastoin meidän on nyt pakko mennä matalammalla inflaatiolla kuin mitä esim. Saksassa mennään tai euroalueella yleensä.
        Yleensäkin se on myös harhainen kuvitelma että jollain raha-taluden tempuilla vaurautta voitaisiin luoda. Ei sitä niin vaan voida luoda, mutta edellytykset vaurauden kasvulle ja pysymiselle kyllä voidaan tuhotakkin huonolla rahatalous-tai makrotalouspolitiikalla.


      • pikaviro
        wweeee kirjoitti:

        Siis tuo 'jonkinlainen inflaatio' ja sanoisin että myös inflaatio-odotukset(sijoitusten kannalta) kyllä on välttämätön asia nykyisen kaltaisissa raha/talous-järjestelmissä. Jos inflaatio menee negatiiviselle niin varsinainen itse itseään ruokkiva deflaatiokierre siitä alkaa. Ihmiset silloin alkavat vaan jemmata rahojaan eivätkä sijoita eikä törsäilekkään niitä muuta kuin mitä ihan pakolliset jutut vaan. Lisäksi deflaation oloissa ihmisten epävarmuus omasta ja maan talouden tilasta kasvaa mikä vielä vaan lisää ihmisten varovaisuutta ja säästelmistä pahan päivän varalle(tämä siis koskee varsinkin niitä ihmisiä joilla kuitenkin on tuloja yli ihan pakollisten elinkustannusten). Tämä on varsin hyvin tiedostettu asia, ja euroalueella onkin nyt EKP aloittanut poikkeukselliset toimet deflaation torjumiseksi. Mutta inflaatio ei euroalueella ole ollut liian matalaa meillä saati Kreikassa, eikä se ole viime aikoina ollut liian alhaista Virossakaan, päinvastoin liiallsita se on ollut suhteessa siihen minkä kanssa Saksa on mennyt ja miten se haluaa mennä. Asuntojen hinnat Virossa ovat kyllä nousseet reippaasti lähinnä siksi kun niiden hinnat romahtivat epärealistisen alhaiselle tasolle, mutta ruoan hinta ja monet muut elinkustannukset ovat myös nousseet Virossa paljon. Elikkä ei meidänkään taloustilannetta ja kestävyysvajetta sillä nyt korjata että alettaisiin tähän hintoja ja palkkoja nostella ja inflaatiota generoida, päinvastoin meidän on nyt pakko mennä matalammalla inflaatiolla kuin mitä esim. Saksassa mennään tai euroalueella yleensä.
        Yleensäkin se on myös harhainen kuvitelma että jollain raha-taluden tempuilla vaurautta voitaisiin luoda. Ei sitä niin vaan voida luoda, mutta edellytykset vaurauden kasvulle ja pysymiselle kyllä voidaan tuhotakkin huonolla rahatalous-tai makrotalouspolitiikalla.

        1

        Tästä juuri on kyse: Suomen hyvinvointivaltio on rakennettu varmalle pohjalle ja sen kehittäminen on kestänyt vuosikymmeniä. Sama pätee Suomen talouteen, Suomi ei ole mikään rosvo- tai riistovaltio, moni varmasti muistaa 'rötösherrojen aikakauden' jolloin kitkettiin korruptoituneet johtajat lehdistön paljastusten avulla.

        Viro oli suivaantunut neukuille 1987 kun Gorba kehtasi väittää että Viro ei ole omavarainen valtio vaan elää Neuvostoliiton kustannuksella. Itsenäistyessään Viro oli vannonut olevansa tuota pikaa viiden maailman rikkaimpien maiden joukossa ja tätä harhaa ylläpidetään kaikin keinoin.

        Jos kyynisesti katselee Viron kehitystä niin on selvää että sieltä halutaan poistaa kaikki oikeat ihmiset, tähän kaiketi pyritään internet-kansalaisuudella. Tilalle halutaan kaikki mahdolliset ulkomaiset yritykset joiden avulla Viro itseasiassa tuhoaa muiden maiden talouden.

        Viron tie ei koskaan ole oikea tie, se pitäisi ymmärtää. Virolla ei ole sitä kokemusta ja viisautta mitä muilla länsimailla on - Viro on kuin nykyiset henkisen kasvun pikaoppaat - valaistu viidessä päivässä - minne on koottu viisauksia sieltä sun täältä.


      • tosiaankin
        wwwggg kirjoitti:

        Mitä siitä sitten jos vaikka yksi kirjain on mennyt tuohon managing sanaan liikaa. Että tällaisista sitä sitten johtopäätöksiä tehdään. No mulla on kielitaitona suomenkieli ja lisäksi englanti on hyvä, ja seuraan englanninkielisiä juttuja, ja olen joskus nuorena jenkeissäkin ollut opiskelijana ja töissä.

        Mutta ei taloutta ja elintasoa sillä nosteta jos palkkoja ja hintoja nostetaan. Joskin palkat ja hinnat kyllä yleensä ovat korkeita maissa missä korkea elintaso, mutta syy/seuraus-suhde tässä on siis toisin päin. Pelkkä palkkojen ja hintojen nosto olisi erityisesti myrkkyä Viron palveluammateille missä monet virolaiset kuitenkin työskentelevät. Hintojen ja palkkojen nousu kyllä on välttämätöntä talouden toimivuuden ja julkisten budjettienkin verokertymineen kannalta, mutta inflaation pitää pysyä maltillisena. Ja nyt erityisesti eurovaluuttaoloissa inflaatio ei saisi nousta yli sen mitä se isommissa ja määräävämmissä maissa kuten Saksassa on, muutenhan käy niinkuin Kreikalle on käynyt tolkuttomalla velkarahaelvyytyksellä mennen.
        Se jos hinnat/palkat ovat maassa alhaisemmalla tasolla on ilman muuta taloudellinen kilpailuvaltti. Ja elintasokin voi olla korkealla pienillä tuloilla mennenkin jos myös hinnat ovat matalalla, vain ulkomaille törsäilemään meneminen silloin ei niin onnistu. Mutta miksi virolaisen ylipäätänsä pitäisi niin paljon ulkomaille törsäilemään päästäkkään, kun omassa maassakin riittää pienelle väelle lääniä ja hienoja paikkoja oleskella, ja roinaa saa maailmalta tuotua mielin määrin.

        En minä ole mitenkään överiksi virolaisia haukkumassa, ja ymmärrän kyllä sitäkin että virolaisia ottaa päähän se kun heillä palkat ja sosiaaliturvakin ovat alemmalla tasolla kuin mitä Suomessa. Mutta on kyllä verotkin Virossa alhaisemmalla tasolla, niin palkoissa kuin myös monissa tavaroissa kuten esim. autoissa.
        En nimittäin usko että virolaisetkaan haluavat mitään pummeja olla. Omillaan itse toimeen tulevia ja elantonsa hankkivia ja vaurastuvia sitä yleensä kaikki ihmiset haluavat olla. Se vaan ei ole niin helppoa nykyisen kaltaisessa maailmassa omaa paikkaansa saada ja pitää. Isot maat ja ne joilla tekniikka/talous kehittyneenä jyräävät, ja siihen menoon on vaikea pienen mukaan päästä ja asemiaan pitää.

        Mitä tulee johonkin Sofi Oksaseen, niin en sellaisia kovin vakavasti ota. Varmasti hän myös liiottelee neuvostoajan kauheuksia. Olihan neuvostoaikoina kaiketi sentään aina jonkinlainen toimeentulo ja asema turvattu paremmin kaikille kuin mitä nykyoloissa. Se vaan että Viro jäi neuvostoliitossakin vielä reuna-alueeksi ja kielikin tietty olisi kadonnut siinä syteemissä. Ja sitten on nämä paljon puhutut vainot mitä kommarit tai kgb harrastivat, minkä verran sitten harrastivatkin.
        Tässä neukkujutussa kuitenkin minua askarruttaa se, että miksi ei Virossa lainkaan puhuta virolaisten omien kommonistien roolista siinä neuvostoliittoon liittymisprosessin yhteydessä, ikäänkuin ei virolaisissa merkittävästi tai lainkaan kommonisteja olisi tuolloin ollut eikä heillä mitään roolia asiassa. Tässäkin ketjussa on kyllä juttuja näistä asioisat annettuine faktoineen, mutta minä en historiaan perhtymättömänä saa niistä paljon irti.

        No ei tosiaankaan virulaisen välttämättä ole hyväksikään niin paljon ulkomaille törsäilemään päästä. Tämän Tallinnan kaupunginjohtajan Edgar Savisaaren ulkomaanmatkakin päättyi onnettomasti. Thaimaassa äijä kävi kait jossain Pattayan ilotaloissa, ja sai sieltä jonkun niin pahan pöpötartunnan että oli kuolla siihen. Taitaa äijä sentään jo olla vähän toipumassakin niistä ulkomaantoilailuistaan.


      • narahdit

        Ei taida tämä kaksoiswee olla Suomesta tai sitten on Suomeen Venäjältä muuttanut. Miksi ei käytä sanaa toimitusjohtaja, vaan kirjoittaa sen englanniksi? Miksi kääntää asian yhteen kirjaimeen kun on kysymys koko sanasta? Venäjän verkkotrolli, jonka tehtävänä on mielipidemuokkaus Suomessa ja Virossa.


      • näinhänse
        tosiaankin kirjoitti:

        No ei tosiaankaan virulaisen välttämättä ole hyväksikään niin paljon ulkomaille törsäilemään päästä. Tämän Tallinnan kaupunginjohtajan Edgar Savisaaren ulkomaanmatkakin päättyi onnettomasti. Thaimaassa äijä kävi kait jossain Pattayan ilotaloissa, ja sai sieltä jonkun niin pahan pöpötartunnan että oli kuolla siihen. Taitaa äijä sentään jo olla vähän toipumassakin niistä ulkomaantoilailuistaan.

        Joo. Kävi äijä Thaimaan Pattayan ilotaloissa pökkimässä niitä aasialaishuoria, ja sai sieltä niin pahna jonkun kuppatartuntalajin että oli kuolla siihen.


    • stagnaatio

      Loistava havainto, wweessd ja kiitos linkistä!

      Virossa historia toistaa itseään mikä on merkki kehityksen puutteesta. Jos mennään ajassa taaksepäin niin:

      “heimoveljet” ja “veljeskansa” on virolaisten keksintöä.

      Pirtun salakuljetus Suomeen oli jatkuvani riidan aiheena. Oskar Kallas valitti 1921 Suomen vironvastaisesta ilmapiiristä missä virolaisia syytettiin suomalaisten rappeutumisesta. Kun Kallas pyysi lykkäystä Viron lainan maksamiseen Suomen lähettiläs vastasi "No, Virohan tekee yhteistyötä viinan salakuljettajien kanssa ja saa varmasti niin paljon rahaa kasaan että velan voi vaikeuksitta maksaa." Suomalaisten mielestä Viron viranomaiset eivät edes yrittäneet rajoittaa salakauppaa koska viina oli niille suuri tulonlähde.

      Viro suuttui siitä ettei Suomella ollut erillistä Viro-ulkopolitiikkaa. Viron ulkoministeri valitti 1928 kuinka virolaiset ovat masentuneita Suomen pyrkimyksistä pohjoismaihin ja kuinka virolaiset halusivat Suomelta moraalista tukea ja kiinnostusta. Virolaiset olivat katkeria koska he itse halusivat pohjoismaihin mutta pohjoismaita ei kiinnostanut Viro.

      1935 Viron vallankaappausyrityksessä oli myös suomalaisia kommunisteja. Viro syytti Suomea siitä että Suomi puuttui Viron sisäisiin asioihin.

      1937 Viron ulkoministeri Friedrich Akel väitti että Suomessa on piirejä jotka yrittävät vahingoittaa maiden välistä ystävyyttä.

      1937 Laidoner puhui Suomen 'tietyistä piireistä' jotka yrittivät puuttua Viron sisäisiin asioihin ja että Viron on kiitollinen Suomen avusta vapaussodassa, mutta virolaiset tietävät että vapaussota palveli Suomen etuja.

      1939 Laidoner sanoi että yhteiset taistelut ja vuodatettu veri takaavat että Suomi ja Viro aina toimii yhdessä niin rauhan kuin sodan aikana ja että Viro tällä tavalla suorittaa kunniavelkansa Suomelle. “Tietäkäämme: jos joudumme puolustautumaan niin Viro tulee taistelemaan Suomen rinnalla.”

      1939 Viron Saksan lähettiläs Rudolf Möllerson:“Hitler sanoi, että Viro on ollut viisas, mutta että Suomella on ollut huonot neuvonantajat.”

      Kyösti Kallio sanoi Viron lähettiläälle että “Viron liittolainen on tällä hetkellä Suomen vihollinen”.

      Viron ulkoministeri Ants Piip sanoi Viron olevan Moskovan otteessa, mikä nostatti Suomessa voimakasta vihaa Viroa vastaan.

      Ulkoministeri Väinö Tanner sanoi, että Virosta nousevat Neuvostoliiton pommikoneet kylvivät kuolemaa ja hävitystä suojattomissa suomalaiskylissä ja -kaupungeissa.

      J. K. Paasikivi tiivisti virolaiset kahdella sanalla “Kauniita heimoveljiä!”

      Viro on halunnut liittovaltiota Suomen kanssa 1800-luvulta lähtien, missä yksi presidentti hallitsee liittovaltiota ja missä Viron rooli on isompi kuin Suomen.

      Suomi olisi edellyttänyt virolaisten nousevan edes jotenkin suomalaisten tasolle ja arvioi sen kestävän muutaman sukupolven ja miten piti varoa sen järjestämisessä ettei virolaisille jäisi tunne siitä että Suomi haluaisi määräysvallan Virossa, koska muuten virolaiset näkisivät suomalaiset uusina sortajina. Suomi vastusti valtiolittoa koska vaarana oli että Viro vetää Suomen konflikteihin.

      1919 Viron vapaussodan alussa Suomen lähettämä sotilaallinen apu oli tervetullutta ja sinä aikana virolaiset suhtautuivat ystävällisesti suomalaisiin. Suomen konsulin mukaan heti kun apu oli saatu ja Viro oli voitolla sodassa, muuttui virolaisten suhtautuminen suomalaisiin. Itseluottamusta puhkien he työnsivät suomalaiset sivuun mikä Suomessa tulkittiin Viron kiittämättömyydeksi. Suomen ystävällisyys oli yhtäkkiä muuttunut uhaksi.

      1931 virolaisten suhtautuminen muuttui ykskaks lämpimäksi kun Suomi ja Viro aloittivat sotilaallisen yhteistyön (mistä ei ollut mitään hyötyä)

      Kun Viro oli Saksan miehittämä Suomi yritti turhaan vaikuttaa Saksaan jotta se lieventäisi ankaraa miehityspolitiikkaa Virossa.

      Nykyään virolaiset ylistävät brittejä joiden avulla vapaussota voitettiin. Suomalaisia ei mainita.

      Julkisia nootteja satelee.

      Halpaa ja laitonta viinaa virtaa edelleen eikä Viro tee muuta kuin nostaa tulot ja haukkuu suomalaisia poroiksi jotka ovat niin kännissä etteivät pysty kävelemään kahdella jalalla.

      Ilves on valittanut miten hän häpeää Suomea kun se puuttuu Viron sisäisiin asioihin.

      Liittovaltio on tänään Nato minne Viro komentaa Suomea - ja haukkuu kun ei tajuta mennä Natoon.

      Suomen apu Viron uudelleenitsenäistymisessä on mitätöity. Viro vaatii Suomelta julkista anteeksipyyntöä välinpitämättömyydestämme.

      Onko mikään muuttunut?

    • kylmätsuhteet

      Haluan jatkaa sanomalla että ns. lämpimät välit on pelkkää pötypuhetta, virolaiset ovat itse aina suhtautuneet hyvin kylmästi suomalaisiin.

      • starshiiletenenant

        Jobannii suga ubljutok! Taisi sitten Venäjän trolli kommentoida omaa tai työkaverinsa tekstiä, kuten ohje teillä siellä vaatii ja saatte kiintiönne täyteen. Nuo esille ottamasti detaljit ovat sinänsä osin tapahtuneet, mutta historian tulkinta edustaa Venäjän nykyistä tulkintaa. Noita samoja argumentteja käytti NL ennen kuin miehitti Viron. Nyt sitten piti ottaa oikein yliopistotason tutkija avuksi jotta saisi "katu-uskottavuutta" tekstiin. No, miks mitte te kuradi vene mõjuagentid ei eesti keeles kirjuta? Arvan et see on ju teie jaoks keelatud sest teie podpolkovniki sõnul on teie tuuri meestel ainult soome keeles lubatud kirjutada. Kas mul on õigus? Venemaa luureteenistuse ja Peterburi ülikooli keeleteadlaste sõnul piisab kui soome keels kirjutate, sest eestlaste jaoks on ju teised mehed. Palun, pistke siis see terve arutelu ka nende teaveks, sest see peab eesti keeles toimuma, mitte soomeks. Palun, vaatake juhised... või instruktsii teie keeles. Või kas teie podpolkovnik ei saa aru eesti keeles? Siksikö siis myös että teidän pääasiallinen kohde propagandallenne on suomalaiset? Haluatte tehtävänne mukaisesti lyödä kiilaa suomalais-virolaisen yhteistyön väliin. Työhän se on tietysti tuokin. Hauskaa työpäivää sinne putin-trollien Pietarin toimistolle. Haros'votnja, pakaa!


      • taputukset
        starshiiletenenant kirjoitti:

        Jobannii suga ubljutok! Taisi sitten Venäjän trolli kommentoida omaa tai työkaverinsa tekstiä, kuten ohje teillä siellä vaatii ja saatte kiintiönne täyteen. Nuo esille ottamasti detaljit ovat sinänsä osin tapahtuneet, mutta historian tulkinta edustaa Venäjän nykyistä tulkintaa. Noita samoja argumentteja käytti NL ennen kuin miehitti Viron. Nyt sitten piti ottaa oikein yliopistotason tutkija avuksi jotta saisi "katu-uskottavuutta" tekstiin. No, miks mitte te kuradi vene mõjuagentid ei eesti keeles kirjuta? Arvan et see on ju teie jaoks keelatud sest teie podpolkovniki sõnul on teie tuuri meestel ainult soome keeles lubatud kirjutada. Kas mul on õigus? Venemaa luureteenistuse ja Peterburi ülikooli keeleteadlaste sõnul piisab kui soome keels kirjutate, sest eestlaste jaoks on ju teised mehed. Palun, pistke siis see terve arutelu ka nende teaveks, sest see peab eesti keeles toimuma, mitte soomeks. Palun, vaatake juhised... või instruktsii teie keeles. Või kas teie podpolkovnik ei saa aru eesti keeles? Siksikö siis myös että teidän pääasiallinen kohde propagandallenne on suomalaiset? Haluatte tehtävänne mukaisesti lyödä kiilaa suomalais-virolaisen yhteistyön väliin. Työhän se on tietysti tuokin. Hauskaa työpäivää sinne putin-trollien Pietarin toimistolle. Haros'votnja, pakaa!

        Noudatan Mauno Koiviston neuvoa "Ei pidä provosoitua kun provosoidaan"

        Sinulta on näköjään jäänyt huomaamatta että minä en väittele virolaisten trollien kanssa eikä kommenttini ole tarkoitettu virolaisille, pyrin keskustelemaan muiden suomalaisten kanssa koska virolaisten vastaväitteet perustuvat 'sinä olet venäläinen trolli' väittämään.

        Kun tulee puhe virolaisten kylmäkiskoisuudesta suomalaisia kohtaan te väitätte samantien että venäläiset ovat syyllisiä, ei virolaiset. Te laulatte samaa laulua joka käänteessä.

        Viro piti ovet auki neukulle kun taas Suomi päätti itse kenet kutsutaan kylään, miksi se on niin vaikeata ymmärtää?

        Ja mikä parasta: virolaiset ovat aina uskoneet että Suomi miehittää Viron, ei venäläiset, ei saksalaiset, ei jenkkiläiset - vaan suomalaiset ;)

        Oravakerho taputtaa ;)


      • 123667788
        starshiiletenenant kirjoitti:

        Jobannii suga ubljutok! Taisi sitten Venäjän trolli kommentoida omaa tai työkaverinsa tekstiä, kuten ohje teillä siellä vaatii ja saatte kiintiönne täyteen. Nuo esille ottamasti detaljit ovat sinänsä osin tapahtuneet, mutta historian tulkinta edustaa Venäjän nykyistä tulkintaa. Noita samoja argumentteja käytti NL ennen kuin miehitti Viron. Nyt sitten piti ottaa oikein yliopistotason tutkija avuksi jotta saisi "katu-uskottavuutta" tekstiin. No, miks mitte te kuradi vene mõjuagentid ei eesti keeles kirjuta? Arvan et see on ju teie jaoks keelatud sest teie podpolkovniki sõnul on teie tuuri meestel ainult soome keeles lubatud kirjutada. Kas mul on õigus? Venemaa luureteenistuse ja Peterburi ülikooli keeleteadlaste sõnul piisab kui soome keels kirjutate, sest eestlaste jaoks on ju teised mehed. Palun, pistke siis see terve arutelu ka nende teaveks, sest see peab eesti keeles toimuma, mitte soomeks. Palun, vaatake juhised... või instruktsii teie keeles. Või kas teie podpolkovnik ei saa aru eesti keeles? Siksikö siis myös että teidän pääasiallinen kohde propagandallenne on suomalaiset? Haluatte tehtävänne mukaisesti lyödä kiilaa suomalais-virolaisen yhteistyön väliin. Työhän se on tietysti tuokin. Hauskaa työpäivää sinne putin-trollien Pietarin toimistolle. Haros'votnja, pakaa!

        Ei varmaankaan kaikki virolaiset suhtaudu kielteisesti ja vihamielisesti suomalaisiin vaikka monet niin suhtautuvatkin. Esim. Viron entinen presidentti Lennart Meri näytti suhtautuvan myönteisesti Suomeen ja suomalisiin. Kyllä se myönteinen suhtautuminen oli havaittavissa hänen edesottamuksistaan mitä niistä uutisissakin esille tuli vaikka ei koskaan k.o. miestä henkilökohtaisesti tavannut tai edes nähnyt. Ei sekään että hän oli vahvasti yleiseen eurooppalisuuteen taipuva tehnyt hänestä kuitenkaan yhtään ylimielistä Suomen suhteen.


      • lennartmeri
        123667788 kirjoitti:

        Ei varmaankaan kaikki virolaiset suhtaudu kielteisesti ja vihamielisesti suomalaisiin vaikka monet niin suhtautuvatkin. Esim. Viron entinen presidentti Lennart Meri näytti suhtautuvan myönteisesti Suomeen ja suomalisiin. Kyllä se myönteinen suhtautuminen oli havaittavissa hänen edesottamuksistaan mitä niistä uutisissakin esille tuli vaikka ei koskaan k.o. miestä henkilökohtaisesti tavannut tai edes nähnyt. Ei sekään että hän oli vahvasti yleiseen eurooppalisuuteen taipuva tehnyt hänestä kuitenkaan yhtään ylimielistä Suomen suhteen.

        Lennart Meri oli Suomen suurin ystävä, hän tiesi omakohtaisesti kuinka paljon suomalaiset ja Suomen hallitus auttoivat Viroa. Suomessa opetettiin miten demokraattinen yhteiskunta toimii ja koulutettiin poliitikkoja, Lennart Meri loi Viron uuden pankkijärjestelmän Helsingissä ja hän lupasi Koivistolle että Suomen avusta ei koskaan puhuta julkisesti - Koiviston vaatimuksena avun antamiselle oli että Suomen läntinen imago tai Suomen suhteet Neuvostoliittoon eivät joudu vaaraan. Meri piti myös huolta siitä ettei Suomea mustamaalattu Virossa.

        Mitä Viro tekee tänään? Yrittää tarkoituksellisesti tuhota Suomen imagon länsimaissa...

        Koivistoa ja suomettuneisuutta haukutaan oikein urakalla, sujuvasti unohtaen miten Mauno Koivisto taisteli Suomen puolesta Lauri Törnin erikoisjoukossa. Siihen joukkoon värvättiin ainoastaan parhaimmat miehet. Ja nyt joku narsistinen Oksanen haukkuu Koivistoa ja suomettuneisuutta yhdessä virolaisten kanssa, niillä kun vasta on varaa haukkua ;)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauri_Törni#Sissikomppanian_p.C3.A4.C3.A4llikk.C3.B6

        On se vaan mahtavaa kun ruotsalainen Sabaton laulaa Lauri Törnistä ja riippumatta maailmankolkasta yleisö ulvoo: We Remember!!!

        https://www.youtube.com/watch?v=GLK1YM3OKYM

        On se sääli että kunnioitus suomalaisia kohtaan kuoli Virossa Lennart Meren poismenon myötä.


    • vjbvvvh

      Mun naapuritalossa asuu virolainen mies lapsineen ku vaimo löysi suomalsisen miehen. Sairaan sexy on ja ihania kavereita käy kylässä. Panisin koska tahansa..

    • javelkarahalla

      Virolaisia vankeja on Suomessa tällä hetkellä noin 250 että kyllä kalliiksi tulevat suomelle . En tiedä maksetaanko heidän perheilleen elatusrahaa sinne. Kelan asiakkaana on myös paljon virolaisia

      • Para-Siit

        Viron kansan mentaliteettiin kuuluu siivestäminen ja kaikenlainen kunniaton hyötyminen muiden kansakuntien tuottamasta hyvästä (juuri päinvastoin kuis suomalaiset). Tähän kun lisätään tällaiseen härskiyteen tottumattomat, sinisilmäiset Suomen sosiaalitädit ja poliitikot, niin yhtälö on tuhoisa suomalaisille veronmaksajille.


      • loiset
        Para-Siit kirjoitti:

        Viron kansan mentaliteettiin kuuluu siivestäminen ja kaikenlainen kunniaton hyötyminen muiden kansakuntien tuottamasta hyvästä (juuri päinvastoin kuis suomalaiset). Tähän kun lisätään tällaiseen härskiyteen tottumattomat, sinisilmäiset Suomen sosiaalitädit ja poliitikot, niin yhtälö on tuhoisa suomalaisille veronmaksajille.

        Tulee mieleen yhden mustalaisen selitys mustalaisten sisäisestä hierarkiasta: Se joka huijaa eniten valkolaisia (suomalaisia) saa eniten arvostusta.

        Tuntuu että virolaisilla on sama mentaliteetti, pitävät suomalaisia tyhminä kun ovat niin helposti huijattavissa... tajuamatta että samalla todistavat kuinka kehittymättömiä he ovat kun eivät edes näe hyveitä.

        Miten ne muka oppisivat hyvien ihmisten tavoille kun kotimaassa ei opeteta edes alkeita. Jos kerran Ilveksen appiukko jonottaa Helsingin ruokajonossa niin ei näytä hyvältä.

        Virolaiset suorastaan vaativat että Venäjä miehittää Viron uudestaan koska länsimaihin kiinnittyminen loisena ei näytä onnistuvan millään. Silloin voivat taas olla onnellisia kun saavat samalla ylenkatsoa venäläisiä ja tuntea että ovat aivan über-luokkaa ;)


    • Viropoeg

      Virolaiset ovat valkoisia somaleita. Eipä sitten muuta tarvitsekaan sanoa.

    • Marengis

      Voi olla et jotkut maat tuo tiettyjä mielikuvia ja vaikka saksalaiset naapurissa on vaan positiivinen juttu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe