Finlandssvenska.

ettfel

"Korvkaka "svårt i finlandismtest.
Svenska yles lekfulla finlandismtest som hittills besvarats av drygt 12 500 personer har engagerat och växt diskussion.
Idet stora hela har man tyckt att testet är roligt och lätt,trots att finlandismerna "småkusin","spetsvilla " men framförallt leverlåda vållat huvudbry.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stegringlitetfeber

      Jag visste inte vad "pidro " betyder,ett kortspel som är populärt i Österbotten.

      • Svekotrolli

        Läser du inte SFP-nyheter? Det skrevs i tiderna vitt o brett om att UM Wideros pidrospelande. Jag tror att hon rentav uppgav pidro som sitt favorithobby.


    • testade

      12 rätt av 15. Många ord var lätt att gissa men för det mesta brukar jag själv inte använda dem. Hur som helst ett trevligt test.

      • östnyland

        Vi har ju nog våra egna lokala benämningar på olika saker.Jag hade barnbarnet hos mig på besök (hon bor på annan ort )det regnade och jag sade att vi måste använda kurabyxor.Ihennes dagis säger man galonbyxor upplyste hon mig


      • sprattussprattus
        östnyland kirjoitti:

        Vi har ju nog våra egna lokala benämningar på olika saker.Jag hade barnbarnet hos mig på besök (hon bor på annan ort )det regnade och jag sade att vi måste använda kurabyxor.Ihennes dagis säger man galonbyxor upplyste hon mig

        I Sverige betyder "paja " söndra,här pajar vi när vi smeker,klappar.


      • köttfärsenmaletkött
        sprattussprattus kirjoitti:

        I Sverige betyder "paja " söndra,här pajar vi när vi smeker,klappar.

        Där simmar de inte heller,de badar.Efter det går de till toa och bajsar när de har haft sin fikapaus på torpet.


      • trosorärunderbyxor
        köttfärsenmaletkött kirjoitti:

        Där simmar de inte heller,de badar.Efter det går de till toa och bajsar när de har haft sin fikapaus på torpet.

        De äter inte heller fransk potais,det är pommes fritee.Semlor är söta med sylt,inga ost och skinksemlor


      • Erik-Jan
        trosorärunderbyxor kirjoitti:

        De äter inte heller fransk potais,det är pommes fritee.Semlor är söta med sylt,inga ost och skinksemlor

        Det som på finlandsvenska oftast kallas semla heter i Sverige småfranska eller fralla.


      • ingaproblem
        Erik-Jan kirjoitti:

        Det som på finlandsvenska oftast kallas semla heter i Sverige småfranska eller fralla.

        Vi måste lära oss vårt lokala språk,sedan högsvenska och rikssvenska.Men fint går det ju.


      • SemlaSemmel
        ingaproblem kirjoitti:

        Vi måste lära oss vårt lokala språk,sedan högsvenska och rikssvenska.Men fint går det ju.

        Om man tänker på andra språk till exempel tyska så finns det också där oerhört mycket variation. Brötschen, Semmel, Wecken, Rundstück och så vidare. Kanske har vi lånat ordet semla just från tyskan, vem vet.


      • Svekotrolli
        trosorärunderbyxor kirjoitti:

        De äter inte heller fransk potais,det är pommes fritee.Semlor är söta med sylt,inga ost och skinksemlor

        Semla i Sverige är uttryckligen fastlagsbulle.
        Fick förresten 14/15, snavade på leverlådan.


      • roligtest
        Svekotrolli kirjoitti:

        Semla i Sverige är uttryckligen fastlagsbulle.
        Fick förresten 14/15, snavade på leverlådan.

        Grattis,för de flesta har leverlådan varit problem


      • annsofie
        roligtest kirjoitti:

        Grattis,för de flesta har leverlådan varit problem

        Det var ju annars litet "mognare " personer som klarade sig bäst i testet.Ungdomar känner inte alltid till de här finlandismerna,de har sitt eget språk,med mycket engelska ord istället.


    • vårtspråk

      Väldigt positivt att så pass många personer var intresserade och deltog.

      • leitvitu

        Visst hör ju alla de här finlandismerna hemma i vårt vardagsspråk.


      • undrande

        Det där med korvkaka har jag svårt att förstå. Jösses, det finns ju ingen korv i leverlåda!


      • hihihihi89
        undrande kirjoitti:

        Det där med korvkaka har jag svårt att förstå. Jösses, det finns ju ingen korv i leverlåda!

        Svenskarna är litet konstiga....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe