Ampeeri mittari

giljuu

onko näihin nykyautoihin (jos kymmenen vuotta vanha volvo sellaiseksi lasketaan) niin edes mahdollista asentaa ampeeri mittaria joka näyttäisi akun latausvirran tai laturin virran.

akku nimittäin on tyhjentynyt monta kertaa ja volttimittarilla en saa järkevää tulosta mitenkään.

esim. tänään oli päivällä ehkä maksimissaan vartin virrat päällä kun kuuntelin radiota jolloin tuli mittaristoon että akun jännite alhainen ja ei enää käynnistynyt ilman apuvirtaa.

epäilen että akku oli tyhjentynyt valmiiksi kaupunkiajon takia jolloin lataus ei ole riittänyt pienten kierrosten takia ja paljon sähkölaitteita päällä.

volttimittaria turha ehdottaa kun sillä ei saa mitään tulosta moottorin käydessä.

mittari näyttää aina yli 14 eikä se muutu siitä kuin erittäin vähän. maksimissaan jotain 0.2 volttia. siis vaikka laitan kaikki päälle (siis IHAN kaikki takasumuvaloa myöten) mitä autosta löytyy ja käy tyhjäkäynnillä niin silti yli 14 eikä muutu vaikka painaa kaasua.

kun hiacessa varsinkin kun laittaa kaiken päälle niin oikein näkee valoista miten kirkastuu kun polkaisee. ja jännitteet kaikki päällä käydessä on vain reilu 12 sitten kun polkaisee kunnolla niin nousee yli 13. ja varmasti akut tyhjänä jos pelkässä kaupunkiajossa pitää aina kaikki päällä. jos laittaa kaikki pois niin sitten on se 14 myös tyhjäkäynnillä.

mutta tuossa volvossa ei jotenkin tunnu reagoivan mitenkään. mahtaakohan se ladata ollenkaan.

tavalliset ampeeri mittarit on 60a ja ne pitäisi laittaa akun ja muun kulutuksen paitsi startin väliin. nyt kuitenkin auton kaapelointi on niin ettei se ole mahdollista ilman suuria muutostöitä.

entä jos laittaisi laturin johdon väliin mittaamaan latausvirran ja sitten näkisi siitä että miten lataa. mutta laturia katsoin ja se on ilmeisesti 150 amp. voiko oikeasti olla noin iso ja tuleeko koskaan niin paljoa virtaa ulos? kun akkukin on vain joku 55ah tai ainakin hyvin pieneltä näyttää on takakontissa. siinä ei lue kuin kylmäkäynnistysvirta.

hiacessa katsoin niin on 55a laturi ja kaksi akkua. niin voiko edes normaali yksi akku käsitellä jotain 150 ampeerin latausta.

entä jos laittaa 60a mittarin niin läpäiseekö se suuremman virran mutta viisari laidassa? ts. onko haittaakaan siitä että jos se ei läpäise suurempaa virtaa.

kojelautaa ikävä särkeä niin ajattelin laittaa mittarin jalkatilaan vähän piiloon mistä sitä voisi tarvittaessa aina vilkaista että paljonko lataa.

68

2493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjsfkjlkl

      Kyllä sen ampeerimittarin voi asentaa, mutta kyllä se volttimittarikin kertoo sen että akku on sulfatoitunu eikä enää ota virtaa vastaan, vaan jännite nousee sinne 14v tietämille vaikka akku on tyhjä. Jos amppeerimittari on laturin B ja akun välissä niin ei se kerro paljonko akku varautuu vaan yhteensä sen mitä menee akkuun ja kulutukseen. Jos haluat tietää mitä menee kulutukseen, pitää mittari laittaa akusta sulakerasialle menevään johtoon. Startin virtaa ei sitten kannata mitata muulla kun shuntti-mittarilla.

    • iuyguhjk

      Osta uus akku.

    • ergo.blsam

      Mitä hemmettii sä sillä teet kun vika on joko akussa tai laturissa. Vaikuttaisi olevan akussa, kun normaalistikin pitäisi ladata 14v.

      • helppo.mitatata

        Jos et usko niin ota johdot irti ja katso mittarilla jännite. Sen jälkeen laita johdon kiinni ja auto käyntiin ja mittaa taas jännite. Jos eroa on (kuten tulee olemaan) niin silloin lataa. Ei se sen vaikeampaa ole.


    • Vanh.autosähköasentaja

      Vika on selvästi akussa. Käyttövuodet tulleet täyteen ja levyjen massa karissut kennojen pohjalle, jolloin akun varauskyky pienentynyt lähelle nollaa. Tai yhden kennon alasvarissut massa oikosulkee sen ja käy kuten itse kerroit. Tuo latausjännite 14-14,5 V on kunnossa.
      Ampeerimittarin aina voi asentaa, mutta ei siitä mitään hyötyä ole, volttimittarista on.
      Minulla akkujen keskimääräinen kestoikä on ollut kuuden vuoden kahta puolta.

    • eikannata

      Palaa koko auto kun virität jonkun muutaman euron halvan ampeerimittarin laturin johdon väliin. Ensinnäkin ne halvat kiinanmittarit mitä muutamalla eurolla saa, ei varmasti tule kestämään tuota latausvirtaa vaan viisari on lähestulkoon aina tapissaan ja mittarit alkaa lämpenemään.

      Lisäksi kaapeloinnit on hyvin riskialttiita, paksuja johtoja joita ei ole edes sulakkeella suojattu. Ja jos kaapelit on liian ohuita niin alkaa sielläkin lämmetä ja jännitehäviöitä syntyy.

      Ja vakuutus tuskin korvaa tuollaisen virityksen jälkeen yhtään mitään.

    • kaikkijärjestyy

      Siis turha tuollaista täällä on kitistä. Jos epäilet laturia, mittaa jännite akun navoista halvalla Motonetin yleismittarilla moottorin käydessä. Jos se on yli 14 volttia, hae uusi akku, kun sekin maksaa vaan 80e.

    • uskomatonidiootti

      "mittari näyttää aina yli 14 eikä se muutu siitä kuin erittäin vähän. maksimissaan jotain 0.2 volttia. siis vaikka laitan kaikki päälle (siis IHAN kaikki takasumuvaloa myöten) mitä autosta löytyy ja käy tyhjäkäynnillä niin silti yli 14 eikä muutu vaikka painaa kaasua. "

      "kun hiacessa varsinkin kun laittaa kaiken päälle niin oikein näkee valoista miten kirkastuu kun polkaisee. ja jännitteet kaikki päällä käydessä on vain reilu 12 sitten kun polkaisee kunnolla niin nousee yli 13. ja varmasti akut tyhjänä jos pelkässä kaupunkiajossa pitää aina kaikki päällä. "

      "mutta tuossa volvossa ei jotenkin tunnu reagoivan mitenkään. mahtaakohan se ladata ollenkaan. "

      "mutta laturia katsoin ja se on ilmeisesti 150 amp. voiko oikeasti olla noin iso ja tuleeko koskaan niin paljoa virtaa ulos? "

      "hiacessa katsoin niin on 55a laturi "

      Siis etkö omaa edes alkeellisintakaan päättelykykyä? Koita nyt lukea huolellisesti lainaamani kappaleet sinun omasta viestistä, ja miettiä onko asioilla jotain yhteyttä keskenään.

      Ja sen jälkeen yritä miettiä vastausta omiin kysymyksiisisi: "mahtaakohan se ladata ollenkaan" ja "voiko oikeasti olla noin iso ja tuleeko koskaan niin paljoa virtaa ulos? ".

      Jos vieläkään ei aukene, niin aja se paskakasasi korjaamolle tai ihan mitä vaan, mällää lunastuskuntoon tai polta koko paska, ihan miten tykkäät.

      • kaskun.ei.160

        heh heh heh heh... 150 ampeerin lataus oli ihan huippu


      • toivottavast.tämä.aut

        Aloittajan kannattaisi vähän lukea paljonko akut pystyvät ottamaan virtaa vastaan. Sitten etenkin myöskin kun ollaan lähellä täyttä varausta niin akun vastaan ottama virta vähenee liki lineaarisesti.


      • Kunnon_laturi
        kaskun.ei.160 kirjoitti:

        heh heh heh heh... 150 ampeerin lataus oli ihan huippu

        Tuo 150A on ihan kohtuullinen latausvirta kunnon latureissa, valitettavan monessa autossa on vakiona joku onneton 50-70A rimpula jolloin ensimmäisiä hommia auton hankinnan jälkeen on vaihtaa siihen kunnon laturi.


      • nuijia.riittää
        Kunnon_laturi kirjoitti:

        Tuo 150A on ihan kohtuullinen latausvirta kunnon latureissa, valitettavan monessa autossa on vakiona joku onneton 50-70A rimpula jolloin ensimmäisiä hommia auton hankinnan jälkeen on vaihtaa siihen kunnon laturi.

        Ei se kultapieni lataa sillä teholla. Se on vain mitoitettu siihen kokoluokkaan..
        kaksi eri asiaa.


      • ei.älyn.häivää
        nuijia.riittää kirjoitti:

        Ei se kultapieni lataa sillä teholla. Se on vain mitoitettu siihen kokoluokkaan..
        kaksi eri asiaa.

        Siis 60Ah akku ladattaisiin tyhjästä täyteen parissa kymmenessä minuutissa. Käyttäkää nyt saatana järkeä.


      • Anonyymi
        kaskun.ei.160 kirjoitti:

        heh heh heh heh... 150 ampeerin lataus oli ihan huippu

        Haistappa sinä poika pitkä vittu, jos jotain kysytään niin vasatataan siihen asiallisesti, tai jos kyky ei siihen riitä, niin ei vastata ollenkaa.


    • siinä.vastauksia

      Se lataus on ihan kunnossa ja mitä vähemmän heilahtelee niin sen parempi. Niissä käytetään nykyisin jännitteen säätäjiä, eikä ole kuin 80 luvulla että auton valot vilkkuu musiikin tahdissa.

      Veneen perämoottoriin kytkin myöskin suoraan ja saattaa välillä antaa kierroksilla esim. 18v. Yleensä suuremmilla kierroksilla ajossa lataus tuleekin laitettua pois päältä. Olin hieman laiska ja asensin pelkän jäähdytyksen siihen tasasuuntaajan kaveriksi.

    • Sähkötön
      • ketjunaloittaja

        Ei tuo 10 ampeerin mittari riitä kun akku on 55 Ah, Kärähtää koko mittari.


      • UusTietämätön

        Tuo Dx.comin mittari saattaisi vaikuttaa pätevältä.

        Voisiko Sähkötön vielä selventää, kuinka mittarin kytkentä oikein tehdään, kun ei tuo tuotesivun enklannin kielinen selostus avaudu.


      • Sähkötön
        UusTietämätön kirjoitti:

        Tuo Dx.comin mittari saattaisi vaikuttaa pätevältä.

        Voisiko Sähkötön vielä selventää, kuinka mittarin kytkentä oikein tehdään, kun ei tuo tuotesivun enklannin kielinen selostus avaudu.

        Siinä on 3 paksua johtoa, musta, punainen ja keltainen. Punainen on plus, ja kytketään tulevaan plussaan. Musta tulevaan miinukseen. Keltainen on lähtevä miinus. Siis, mittari mittaa miinus puolta.
        Ne kaksi ohutta, punainen ja musta. Musta tulee miinukseen. Punaisen voi kytkeä samaan pisteeseen paksun punaisen kanssa. Huom, jos kytket mittarin alle 3 voltin virtapiiriin, niin ohuille johdoille on tuotava yli kolmen voltin ulkopuoleinen jännite.
        Tulta löytyy samoja mittareita aina 150 A asti.
        http://www.dx.com/s/dc ammeter voltmeter


      • Anonyymi
        ketjunaloittaja kirjoitti:

        Ei tuo 10 ampeerin mittari riitä kun akku on 55 Ah, Kärähtää koko mittari.

        ampeerimittarissa käytetään shuntti-vastusta jos mittari on vaarassa kärvähtää


    • Eijummarra

      Miksei jännitemittarilla saa tolkullista tulosta?

    • Akkuuusiksi

      "volvossa ei jotenkin tunnu reagoivan mitenkään. mahtaakohan se ladata ollenkaan. "


      Vaikuttaisi lataavan niin kuin pitääkin, mutta akku varmaan sökö.

    • niinsiinäkäy

      Juu, pihtimittaria siihen virranmittaukseen kannattaa käyttää. Ei nykyautoista edes akun kenkää uskalla irroittaa, kun sen jälkeen voi joutua ohjelmoimaan esim. ajonestolaitteen, jos osaa., Myös radio saattaa mykistyä ja muistinsakin se menettää. Vielä pirumpi, jos siinä on turvakoodi, joka on hukkunut.

      • Vanhempi.autoteknikko

        Toisin sanoen nykyauto on kuin Fiat. Susi jo syntyessään.
        Kyllä auton akku pitää pystyä vaihtamaan milloin vain ilman mitään sekoiluja tai autossa on vakava suunnitteluvirhe ja se kuuluu korjata ilmaiseksi tuotevastuun piikkiin.


      • Niinpä.__niin
        Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:

        Toisin sanoen nykyauto on kuin Fiat. Susi jo syntyessään.
        Kyllä auton akku pitää pystyä vaihtamaan milloin vain ilman mitään sekoiluja tai autossa on vakava suunnitteluvirhe ja se kuuluu korjata ilmaiseksi tuotevastuun piikkiin.

        Yleensä liikkeessä kytkevät kuitenkin jatkojohdoilla niin että virrat ovat koko ajan päällä kun vaihtavat akun. Eipähän tule sitten marinoita kun näitä susiakin liikenteestä löytyy. Toisaalta näinhän ei tosiaankaan pitäisi koskaan käydä jo esim. akun mahdollisen tyhjentymisen takia.


    • giljuu

      aloittaja vastaa.

      akku ei ole kuin muutamia vuosia vanha 77ah exide. ja se on startannut kovalla pakkasellakin ihan hyvin. luulisin että kunnossa.

      epäily on että pienillä kierroksilla kaupunkiajossa lataus ei riitä ja akku tyhjenee sen takia jo ajon aikana sitten se on siksi tyhjänä ja virta loppuu pienenkin kulutuksen jälkeen esim. pitää ovia auki tai virtaa päällä avaimesta.

      se mikä ihmetyttää on että miksi jännite ei muutu juuri yhtään vaikka laittaisin kaiken päälle mikä vaan ikinä on mahdollista laittaa ja moottori käy tyhjäkäynnillä. verrattuna siihen että moottorin kävisi kovilla kierroksilla ja ei ole paljoa kuluttajia päällä.

      niin kun jännite pysyy hyvin tarkasti 14.2 voltissa. en ymmärrä miten tyhjäkäynnillä laturi voi ladata noin korkealla jännitteellä täyteen sähkökuormaan.

      olen verrannut pihasta löytyvään vanhempaan hiaceen missä ei lataa mitenkään yli 14 jos laittaa kaiken päälle ja vaikka kuinka painaisi kaasua. tyhjäkäynnillä kaikki päällä alle 13.

      siksi epäilen että tyhjentää akkua vaikka jännite näyttää oikeaa ja olen miettinyt ampeerimittarin laittamista mistä näkisi paljonko lataa esim. kun polkaisee kaasua niin jos lataus kasvaa niin silloin tyhjentää akun tyhjäkäynnillä.

      • Vieppähuoltoon

        Älä nyt menetä mielenterveyttäsi tuontakia. Vie se pirssi pajalle. Toiset kirjottaa ja toiset tekee. Pidä sä vaikka plokia.


      • provoko

        Kaveri kirjoittelee viikon verran asiasta minkä ammattimies selvittää mittaamalla minuutissa. Tarkistaa akun ja laturin kunnon sekä kaapelit, liitokset ja ettei mikään pura akkua. Taitaa tämä ollakin provo.


      • uskojo

        Lopeta nyt jo nuo omat pahasti metsään menevät ajattelusi ja usko mitä täällä jo sanottu tai vie huoltoon.


      • asiasta.neuvoja

        Sanottu jo että sen parempi mitä vähemmän jännite heilahtelee. Tietenkin on yksi mahdollisuus vielä ettei laturia ole tarkoitettu sille akulle ja kuormalle, mutta erittäin epätodennäköistä kun kysymyksessä ei ole mitenkään iso akku.

        Jos olet tehnyt kaikki sinulle neuvotut asiat niin asian olisi pitänyt jo ratketa aikoja sitten. Mitä siis olet tehnyt?


      • giljuu
        asiasta.neuvoja kirjoitti:

        Sanottu jo että sen parempi mitä vähemmän jännite heilahtelee. Tietenkin on yksi mahdollisuus vielä ettei laturia ole tarkoitettu sille akulle ja kuormalle, mutta erittäin epätodennäköistä kun kysymyksessä ei ole mitenkään iso akku.

        Jos olet tehnyt kaikki sinulle neuvotut asiat niin asian olisi pitänyt jo ratketa aikoja sitten. Mitä siis olet tehnyt?

        ainoa mitä olen tehnyt niin vaihtanut alkuperäisen akun varmasti toimivaan mikä on startannut kovallakin pakkasella hyvin. tosin ei nimenomaan tässä autossa mutta kuitenkin. ja myös tällä akulla on käynyt sama kun avaimesta virta ollut päällä mutta ei
        käynnissä niin virta loppuu melko nopeasti.

        tulipa muuten mieleen että voiko kyseessä olla sitten se että kun auton oma akku on hyvin pieni ehkä joku 55ah mutta siinä on nyt ollut hetken aikaa isompi akku? takakontissa on ja akun pitimelle on muistaakseni kolme eri reikää joista alun perin oli ensimmäisessä, nyt on keskimmäisessä ja vielä voisi laittaa isomman akun jos haluaisi.

        niin jos se ei lataakaan kuin sen jotain 50ah ja loppu on tyhjänä? ja alkuperäinen akku on muuten vaan huono? pakko kai se on uskoa mutta vieläkin ihmettelen miten laturi voi tyhjäkäynnillä antaa niin paljon virtaa että se riittää kaikille sähkökojeille ja jännite vielä yli 14?

        eli pitäisikö nyt laittaa uusi joku n. 50ah akku mikä alun perin ollut ehkä.


      • ylä-päähän__
        giljuu kirjoitti:

        ainoa mitä olen tehnyt niin vaihtanut alkuperäisen akun varmasti toimivaan mikä on startannut kovallakin pakkasella hyvin. tosin ei nimenomaan tässä autossa mutta kuitenkin. ja myös tällä akulla on käynyt sama kun avaimesta virta ollut päällä mutta ei
        käynnissä niin virta loppuu melko nopeasti.

        tulipa muuten mieleen että voiko kyseessä olla sitten se että kun auton oma akku on hyvin pieni ehkä joku 55ah mutta siinä on nyt ollut hetken aikaa isompi akku? takakontissa on ja akun pitimelle on muistaakseni kolme eri reikää joista alun perin oli ensimmäisessä, nyt on keskimmäisessä ja vielä voisi laittaa isomman akun jos haluaisi.

        niin jos se ei lataakaan kuin sen jotain 50ah ja loppu on tyhjänä? ja alkuperäinen akku on muuten vaan huono? pakko kai se on uskoa mutta vieläkin ihmettelen miten laturi voi tyhjäkäynnillä antaa niin paljon virtaa että se riittää kaikille sähkökojeille ja jännite vielä yli 14?

        eli pitäisikö nyt laittaa uusi joku n. 50ah akku mikä alun perin ollut ehkä.

        Kannattaa vaihtaa johdot siis.


      • katsoppasne
        giljuu kirjoitti:

        ainoa mitä olen tehnyt niin vaihtanut alkuperäisen akun varmasti toimivaan mikä on startannut kovallakin pakkasella hyvin. tosin ei nimenomaan tässä autossa mutta kuitenkin. ja myös tällä akulla on käynyt sama kun avaimesta virta ollut päällä mutta ei
        käynnissä niin virta loppuu melko nopeasti.

        tulipa muuten mieleen että voiko kyseessä olla sitten se että kun auton oma akku on hyvin pieni ehkä joku 55ah mutta siinä on nyt ollut hetken aikaa isompi akku? takakontissa on ja akun pitimelle on muistaakseni kolme eri reikää joista alun perin oli ensimmäisessä, nyt on keskimmäisessä ja vielä voisi laittaa isomman akun jos haluaisi.

        niin jos se ei lataakaan kuin sen jotain 50ah ja loppu on tyhjänä? ja alkuperäinen akku on muuten vaan huono? pakko kai se on uskoa mutta vieläkin ihmettelen miten laturi voi tyhjäkäynnillä antaa niin paljon virtaa että se riittää kaikille sähkökojeille ja jännite vielä yli 14?

        eli pitäisikö nyt laittaa uusi joku n. 50ah akku mikä alun perin ollut ehkä.

        Sanoit että akku on 2 vuotta vanha, eli olisi jo virrat kadonneet vähintään viime vuonna jos tästä olisi kiinni ;) Kunhan nyt heitin vaihtoehtoja tällaiseen korrelaatioon, eivät vain tosin näillä ilmoitetuilla asioilla ole mahdollisia.

        Sellainenkin on mahdollista kun laturi vetelee viimeisiään että välillä hiiliharjat ottavat kiinni ja lataa ja välillä ei, mutta suljit jo tämän mahdollisuuden pois sillä että olet sen mitannut muttei silti "lataus" riitä.

        Ehkäpä kyseessä on huonot kontaktit? Oletko tarkastanut ne?


      • jopasonjutut

        Mitä ihmeen tekemistä sillä on, paljonko ampeeritunteja akussa on? Aiotko alkaa kokeilemaan eri ampeerituntisilla akuilla? Halvemmaksi tulee viemällä auto vaikka mihin nyrkkipajaan. Tosin taidat olla provoilija?


      • giljuu

        siis nykyinen akku on otettu maanantaina toisesta autosta missä se on varmasti toiminut viime talvena ja startannut kovallakin pakkasella. kun sunnuntaina pesin jalkatilojen matot ja ovet oli auki muutamia tunteja, sitten laitoin lukkoon ja maanantai aamuna ei käynnistynyt.

        eli ei ole maksanut vielä mitään. ja nykyisestäkin akusta loppuu virta nopeasti, kun laitan virran avaimesta päälle niin ettei moottori ole käynnissä. ei kestänyt kuin n. puoli tuntia kun mittariston näytössä luki akun jännite alhainen. sitten lähti kuitenkin käyntiin ja mittasin niin lataus 14.2.

        oletan että auto ei lataa kuin 50ah vaikka latausjännite pysyy kohdallaan koska alkuperäinen akku näyttää hyvin pieneltä. mikä muu voisi muka olla vialla kun virta vaan loppuu aina. siksi ajattelin että hankkii uuden pienen akun jos sillä alkaisi toimimaan.

        ja kun toisessa autossa virta piisaa vaikka kaikki sähkölaitteet päällä jännite menee tyhjäkäynnillä alle 13. tai siis ei piisaa jos pidetään aina kaikki päällä ja tyhjäkäyntiä paljon mutta normaali ajossa riittää.

        tässä autossa jännite on aina yli 14 kun käy. ja selittäkääpä se että miksi puhutaan että talvella ei saa käyttää takalasin eikä istuimenlämmitystä ja pitää ajaa pienellä vaihteella että akku lataantuu jos muka virtaa tulee niin jumalattomasti ettei tyhjäkäynnilläkään tunnu missään vaikka kaikki on päällä?

        tietysti tässä autossa laturi on 150a ja toisessa autossa 55a että onhan siinä melkein 100 ampeeria enemmän. voisikohan se tehdä tuon eron sitten. tosin en oikein ymmärrä miten akku voi olla niin pieni noin isolle laturille ja mihin tarvitaan noin suurta latausvirtaa.

        kun tuossa toisessa autossakin riittää 55a vaikka suunnilleen samat sähkökojeet molemmissa. onhan tässä paljon enemmän kaikkea tekniikkaa tietysti mutta voiko se niin paljon viedä.


      • akkulaturi

        Nykyautoissa on niin paljon sähköllä toimivia apulaitteita että pääosa laturin tuottamasta virrasta menee niiden käyttöön. Se mitä tarvitaan akun lataamiseen on hyvin marginaalista. Siispä akkua ei ole mitoitettu niin että voitaisiin pitää virtoja päällä ilman että moottori on käynnissä.
        Sanomattakin on selvää että tehokkaan laturi jännite ei pahemmin notkahda mitättömistä akun latausvirroista.


      • kylläsesiitä
        akkulaturi kirjoitti:

        Nykyautoissa on niin paljon sähköllä toimivia apulaitteita että pääosa laturin tuottamasta virrasta menee niiden käyttöön. Se mitä tarvitaan akun lataamiseen on hyvin marginaalista. Siispä akkua ei ole mitoitettu niin että voitaisiin pitää virtoja päällä ilman että moottori on käynnissä.
        Sanomattakin on selvää että tehokkaan laturi jännite ei pahemmin notkahda mitättömistä akun latausvirroista.

        Juu, nykyautoissa on niin suuri stanby-virta, että akku menee tyhjäksi, kun auto seisoo esim. viikon lentokentällä. Siksi monet ottavatkin sulakkeen irti ainakin ajonestolaitteesta ja sammuttavat radion.


      • Joakim1
        kylläsesiitä kirjoitti:

        Juu, nykyautoissa on niin suuri stanby-virta, että akku menee tyhjäksi, kun auto seisoo esim. viikon lentokentällä. Siksi monet ottavatkin sulakkeen irti ainakin ajonestolaitteesta ja sammuttavat radion.

        No ei sentään standby-virta noin suurta ole ehjässä autossa. Se on suuruusluokkaa 50 mA, jolla 60 Ah akun kapasiteetin puolikaskin riittää kuukauden. Oma 2005 auto käynnistyi ongelmitta reilun 6 viikon seisonnan jälkeen ja 1999 vielä kolmen kuukaudenkin päästä.

        Sen sijaan virrat päällä ja ovet auki kulutus voi olla 10-20 A, joten montaa tuntia ei kannata tuota yrittää. Kaksi kertaa on tuolla -99 autolla käynyt niin, että renkaita vaihtaessa ja samalla autoa pestessä on auto startannut vain hyvin niukasti, kun operaation aikana oli ovet auki ja radio päällä.


    • mikstää2

      Olen laittanu muutamaan autooni ampeerimittarin herkästä volttimittarista. Paat sen vaan mittaamaan akun maajohdon jännitehäviötä (siis kiinni johdon molempiin päihin) ja skaalaat näyttämään esimerkiks - 10 A. Käynnistysvirralla menee miinus tappiin, mutta kyllä se sen kestää, tai jos ei kestä niin leikkaa jollain diodihässäkällä.

      • Kiertokäämi

        On vähän makuasia sanooko tuollaista perus kiertokäämimittaria virta- vai jännitemittariksi. Niille voidaan laatia asteikko virta tai jännite arvoilla. Yleensä niitä sanotaan virtamittareiksi (mA, µA).


    • 8oki7ju6hy5gt

      "mutta vieläkin ihmettelen miten laturi voi tyhjäkäynnillä antaa niin paljon virtaa että se riittää kaikille sähkökojeille ja jännite vielä yli 14? "

      Jos näin ei olisi niin auton sähköjärjestelä olisi väärin mitoitettu.

      • hullut.jutut

        Ei se näytä tajuavan että sen kuuluukin ladata aina. Posteljoonit jotka ajaisivat vain pienillä kierroksilla ja liki tyhjäkäynnillä koko päivän .. niin akkuhan siinä loppuisi. Et kai aloittaja kuvittele että näin tehtäisiin, tai ylipäätään lomalla kun ei ole kiire minnekään että akku siinä auton käydessä tyhjenisi.


      • surullista
        hullut.jutut kirjoitti:

        Ei se näytä tajuavan että sen kuuluukin ladata aina. Posteljoonit jotka ajaisivat vain pienillä kierroksilla ja liki tyhjäkäynnillä koko päivän .. niin akkuhan siinä loppuisi. Et kai aloittaja kuvittele että näin tehtäisiin, tai ylipäätään lomalla kun ei ole kiire minnekään että akku siinä auton käydessä tyhjenisi.

        Mites näissä uusissa autoissa, jotka sammuvat automaattisesti joka risteykseen akku sitten kestää talvioloissa? Ainakin akku pitää runsaasti ylimitoittaa.


      • eisetalvellasammu
        surullista kirjoitti:

        Mites näissä uusissa autoissa, jotka sammuvat automaattisesti joka risteykseen akku sitten kestää talvioloissa? Ainakin akku pitää runsaasti ylimitoittaa.

        ei ne sammu joka risteykseen talvioloissa. jotta moottori sammuisi niin tietyt kriteerit pitää täyttyä, esim. matkustamon lämpötila saavutettu, moottorin lämpötila riittävän korkea, akun varaustila riittävä jne...

        eli kovalla pakkasella kun tiukan kylmäkäynnistyksen jälkeen akussa on vajausta, nesteet kylmänä ja sisätilatkin kaukana tavoitearvostaan niin moottori käy koko ajan.

        ei se pakkasilla kaupunkiajossa taida edes lämmetä niin paljoa ilman webastoa että sammuisi. ja jos webasto käytössä ollut etukäteen ennen käynnistystä niin akkua pitää ladata eikä sen takia sammu sitten.


    • Vanhempi_autos.-asentaja

      Aloittaja on joko provopelle tai hänellä on peruskoulun sähköoppikin mennyt kirkkoveneitä piirrellessä. Turha tuolle on mitään neuvoa kun se (ei hän vaan se) vain sönköttää omaa soopaansa. Kun ei järki pelaa eikä järkipuhe auta, niin tehköön miten haluaa. Omatpa rahansa vain hukkaan heittää.

    • Joakim1

      En nyt oikein ymmärrä ongelmaasi. Jos latausjännite on jo tyhjäkäynnillä 14,2 V, kaikki on kunnossa. Laturi lataa sen, minkä akku ottaa vastaan. Toisin sanoen laturin teho on riittävä jo tyhjäkäynnillä. Tämä on aika tavallista uudemmissa autoissa, joissa on isot ja jo pienillä kierroksilla toimivat laturit.

      Akkusi kapasiteetti ei ehkä ole enää uuden veroinen, se ei ollut täysi tai sitten kulutus oli varsin suurta kun pidit ovia auki.

    • niinonkäynyt

      Akun kapasiteettiin vaikuttaa sen nestepinnan korkeus. Jos kennot ovat jo puoliksi näkyvissä, sen virranantokyky varmasti puolittuu.

      • giljuu

        Kiitos neuvosta. Laitoin 3m pitkät putket korkkientilalle ja täytin piripintaan, nyt olen startannu jo 5h putkeen eikä virta lopu.


      • siltätuntuu

        Menikö tuo sittenkään ihan putkeen?


      • putki.päällä
        siltätuntuu kirjoitti:

        Menikö tuo sittenkään ihan putkeen?

        Menihän se .. tai 50/60.


      • kaikkeasattuu

        Kannattaa myös tarkkailla, pysyykö nesteet akussa sisällä. Jos ne tuppaavat ulos ja akun päälle ja napakenkään / kiinnitysrautaan muodostuu vaaleaa hyhmää, saattaapi akusta olla yksikin kenno oikosulussa, jolloinka muut ylilatautuvat, kun akusta on tullut 10-volttinen.


    • el-as

      Eli latausjännite on ok. Seuraavaksi voisit mitata virtamittarilla akun navan ja kengän väliltä virrankulutuksen kun kaikki laitteet ovat pois päältä (älä vaan startaa!), jos vaikka hukkaa johonkin sähköä. Normi on varmaankin 0-100ma välillä.
      Muuten akku on sökö tai ajot liian lyhyitä, eli akku lataukseen!

      • viisastumaanpäin

        Juu, moni tekee sen virheen, että starttaa latauksen aikana, kun on esim. kiire töihin. Se on vihonviimeinen konsti polttaa laturista ainakin sulake. Kun akku on tyhjä, startti ottaa kaiken liikenevän virran laturista ja lopun sitten arvaakin.


      • kumjnythgr

        Minkä ihmeen laturin sulakkeen?


      • eisenvaikeampaa
        kumjnythgr kirjoitti:

        Minkä ihmeen laturin sulakkeen?

        Etkö ymmärrä, jopa 15A:n sulake palaa sekunnissa, jos yrität startata, kun laturi on kytketty.


    • Meikä-

      Meikä ainaki on aina startannu autot ongelmatilanteessa silleen että laturit kiinni akussa eikä ikinä ole yksikään hajonnut, C-tec saattaa mennä error-tilaan ja muuntajalaturin viisari menee pohjaan mutta ei siinä sulake pala vaikka sellainen onkin. Muuntajalaturin voi kytkeä vaikka oikosulkuun ja lämpötermostaatti naksuttelee aina välillä pois päältä kun tuppaa kuumenemaan. Sulakkeen saa poltettua vain kytkemällä piuhat vääriin napoihin akkuun

      • järkikinsensanoo

        Se on jännite-ero, joka aiheuttaa sen, että miltei kaikki starttivirta otetaan laturista, kun akkujännite on oleellisesti alhaisempi. Näin se sulakesuojattu 15A:n laturi pimahtaa oitis.


      • Meikä-
        järkikinsensanoo kirjoitti:

        Se on jännite-ero, joka aiheuttaa sen, että miltei kaikki starttivirta otetaan laturista, kun akkujännite on oleellisesti alhaisempi. Näin se sulakesuojattu 15A:n laturi pimahtaa oitis.

        Jees, taidatkin olla trolli etkä ainoastaan tyhmä. Vastaan tämän kerran ja sitten en enää ruoki sinua muut voivat jatkaa.

        Ehkä joku laturi jostain päin maailmaa siitä vaikka voikin hajota, mutta sinä et erittele edes minkä tyyppinen laturi siitä voisi rikkontua. Ilmeisesti tämä sekoilu lähti tuosta el-as viestistä liikkeelle jossa kaveri neuvoo laittamaan virtamittarin kengän ja akun väliin ja varoittaa silloin starttaamasta. Virtamittari ei todellakaan ole sama asia kuin akkulaturi, saa*anan uuno.

        Jos on kyse muuntaja-tasasuuntaja-laturista niin siinä toision maksimivirran määrää pitkälti käämilangan paksuus ja se ainoastaan pienenee kun piiriin tulee muuta vastusta lisää esimerkiksi starttimoottoreita ja tyhjiä akkuja.
        Pahin tilanne laturin kannalta on kytkeä toisio oikosulkuun koska silloin jännite jää ainoastaan laturin johtimien yli.

        Jos edelleen laturin tyyppi ja malli on tuntematon ja arvaan että kyseessä on muuntajalaturi jossa on sisällä 15A sulake niin oikosulussa tuo nimellisvirraltaan 4A laturi tuottaa ehkä abaut 4-8A ja siitä ei todellakaan 15A nalli lähde.

        Sulakkeen tehävä on pelastaa tasasuuntausdiodit siltä varalta että joku sinun tapainen räpeltäjä kytkee punaisen piuhan akun miinus napaan ja mustan plussaan. Jos et ole trolli niin varmaan annat kyseisestä laturista hieman tietoja, tyyppi nimellisvirta jne. sulakekoko onkin jo selvillä.

        Yleisesti tuosta ei kyllä mikään laturi rikkoonnu, tai edes sen sulake. Yhden k-raudan 20€ paska-laturin rikoin niin että pidin akkua latauksessa ja purin sitä samaa aikaa työvaloille. Akku tyhjeni ja parin tunnin kuluttua muuntajan käämeistä karkasi emalit savupilvenä, ilmaan mutta alkuperäinen sulake pysyi luonnollisesti ehjänä, sinun kanssa näistä asioista lienee aivan turha keskustella kjun ei tule muuta kun lisää satuja aikaan?


      • samavielä

        Turhaan täällä urpottelet. Laturi on Einhell BT-BC 12. Se on mitoitettu 12 A:n latausvirralle ja lähtösulake (litteä ulkopuolelta vaihdettava) on alunperin 20A. Pari kertaa olen sulakkeen jo polttanut starttaustilanteessa, mutta kolmatta kertaa en viitsi koittaa. Nykyään on kyllä muitakin näitä ns. teholatureita, joissa on ulkoapäin vaihdettava litteä sulake ja samoinhan käy niiden kanssa vastaavassa tilanteessa.


      • Meikä-

        Ok, Nyt rupeaa selviämään jo vähän enemmän kun laturin malli tiedossa, tuo 15A sulake on monissa 4A nimellisvirta latureissa vakiona. Ja palaako tuo alkuperäinen 20A sulake myös oikosulkemalla/starttaamalla laturilla??? on ilmiselvää että liian pienet palavat ilman syytäkin.

        Jos näin on niin laturi on todella huonosti suunniteltu sillä ison tyhjän akun lataaminen voi silloin myös polttaa sulakkeen, eli laturille varmaan annetaan silloin jotain akun max Ah-lukemia jota sillä saa ladata. Toki näitäkin latureita on kuten sanoin, tuo k-raudan laturi ei kestänyt oikosulkemista kuumenemisensa takia vaikka sulake kestikin.

        Olen tuollaisen einhelin joskus mielestäni purkanut ja sielä oli jännitteen valvonta toteutettu mikropiirillä ja tyristorilla, joten käämi on voitu mitoittaa silloin suuremmalle RMS-jännitteelle. Kaikissa muuntajalatureissa ei ole kummempaa jännitteen valvontaa kuin käämin mitoitus niin että RMSjännite on 13V luokkaa jolloin täydellä akulla napajännite on helposti yli 15V joka tulee tuosta rms * sqrt2 miinus diodit. ja näissä latureissa ei ainakaan sulakkeet pala.

        Sen uskon ainakin että olet tuon 20A nallin polttanut laittamalla piuhat väärin päin akkuun ja pienemmät sulakkeet saattavat palaa mistä tahansa, mutta palaako 20A nalli muka oikosulkemalla?

        Kuten sanoin niin joku laturi voi varmaan jossain päin maailmaa hajota/polttaa nallin mutta ei kyllä lähellekään kaikki, einhell, lukeutuu laadultaan samaan kastiin kun k-raudan sekatavarakauppalelut, vähääkään paremmissa vanhanliiton muuntajalaitteissa mitataan käämityksen lämpötilaa termostaatilla jolla suojataan käämi, ja sulakkeella väärä napaisuus

        Sulaketta polttavalla laturilla ei voi sitten tyhjää akkua ladata ollenkaan ilman sarjavastusta.


      • Meikä-
        samavielä kirjoitti:

        Turhaan täällä urpottelet. Laturi on Einhell BT-BC 12. Se on mitoitettu 12 A:n latausvirralle ja lähtösulake (litteä ulkopuolelta vaihdettava) on alunperin 20A. Pari kertaa olen sulakkeen jo polttanut starttaustilanteessa, mutta kolmatta kertaa en viitsi koittaa. Nykyään on kyllä muitakin näitä ns. teholatureita, joissa on ulkoapäin vaihdettava litteä sulake ja samoinhan käy niiden kanssa vastaavassa tilanteessa.

        Että saitkin minut riemastumaan hullunkirjoituksillasi. Piti kaivaa esiin paskin mahdollinen akkuvaraaja joka löytyi. Kuvassa varaaja oikosulussa ja virta 7A hujakoilla, rengastettuna punaisella käämipaketin lämpötilatermostaatti ylösnostettuna.

        Kiinnostavaa tässä löydössä olinkin se, että ei ollut sulaketta ollenkaan vaan ainoastaan puoliaaltotasasuuntaus. Varmaan ihan yleistä mutta eipä ole osunut aiemmin kohdalle. Kolme diodia lisää niin tuplataan latausteho… Tosin mitään jännitteen valvontaa ei tässäkään ollut eli voisi täysiä akkuja keitellä.

        Jännite laturin piuhoista mitattuna ilman akkua 6V joka johtuu tuosta puoliaaltotasasuuntauksesta.

        http://aijaa.com/CIoLxy


      • niinonkäynyt
        Meikä- kirjoitti:

        Ok, Nyt rupeaa selviämään jo vähän enemmän kun laturin malli tiedossa, tuo 15A sulake on monissa 4A nimellisvirta latureissa vakiona. Ja palaako tuo alkuperäinen 20A sulake myös oikosulkemalla/starttaamalla laturilla??? on ilmiselvää että liian pienet palavat ilman syytäkin.

        Jos näin on niin laturi on todella huonosti suunniteltu sillä ison tyhjän akun lataaminen voi silloin myös polttaa sulakkeen, eli laturille varmaan annetaan silloin jotain akun max Ah-lukemia jota sillä saa ladata. Toki näitäkin latureita on kuten sanoin, tuo k-raudan laturi ei kestänyt oikosulkemista kuumenemisensa takia vaikka sulake kestikin.

        Olen tuollaisen einhelin joskus mielestäni purkanut ja sielä oli jännitteen valvonta toteutettu mikropiirillä ja tyristorilla, joten käämi on voitu mitoittaa silloin suuremmalle RMS-jännitteelle. Kaikissa muuntajalatureissa ei ole kummempaa jännitteen valvontaa kuin käämin mitoitus niin että RMSjännite on 13V luokkaa jolloin täydellä akulla napajännite on helposti yli 15V joka tulee tuosta rms * sqrt2 miinus diodit. ja näissä latureissa ei ainakaan sulakkeet pala.

        Sen uskon ainakin että olet tuon 20A nallin polttanut laittamalla piuhat väärin päin akkuun ja pienemmät sulakkeet saattavat palaa mistä tahansa, mutta palaako 20A nalli muka oikosulkemalla?

        Kuten sanoin niin joku laturi voi varmaan jossain päin maailmaa hajota/polttaa nallin mutta ei kyllä lähellekään kaikki, einhell, lukeutuu laadultaan samaan kastiin kun k-raudan sekatavarakauppalelut, vähääkään paremmissa vanhanliiton muuntajalaitteissa mitataan käämityksen lämpötilaa termostaatilla jolla suojataan käämi, ja sulakkeella väärä napaisuus

        Sulaketta polttavalla laturilla ei voi sitten tyhjää akkua ladata ollenkaan ilman sarjavastusta.

        Taas on kerran todettava, että jos ei Einhellin oma virta riitä 20A:n toisiosulaketta polttamaan, se palaakin akun antamalla virralla, koska starttauksen synnyttämät transientit saavat laturin sisäisen tyristorin liipaistua johtamaan. Samoinhan kävi Nokian Talkmanin autosarjalle, jossa oli Evoxin valmistama tyristorilla toteutettu ylijännitesuodin. Tosin tuolloin vaan taksimersu paloi helpommin kuin pitkän piuhan päässä ollut 7,5A:n sulake. Tyristori oli siis suotimen lähdössä poikittain ja jos ylijännitettä tuodaan sisään kummalta puolelta tahansa, tyristorihan alkaa johtaa.


      • Meikä-
        niinonkäynyt kirjoitti:

        Taas on kerran todettava, että jos ei Einhellin oma virta riitä 20A:n toisiosulaketta polttamaan, se palaakin akun antamalla virralla, koska starttauksen synnyttämät transientit saavat laturin sisäisen tyristorin liipaistua johtamaan. Samoinhan kävi Nokian Talkmanin autosarjalle, jossa oli Evoxin valmistama tyristorilla toteutettu ylijännitesuodin. Tosin tuolloin vaan taksimersu paloi helpommin kuin pitkän piuhan päässä ollut 7,5A:n sulake. Tyristori oli siis suotimen lähdössä poikittain ja jos ylijännitettä tuodaan sisään kummalta puolelta tahansa, tyristorihan alkaa johtaa.

        Ok. nyt tuli isot pojat hiekkalaatikolle, parempi vetäytyä suoraan eikä jäädä arvailemaan. Itellä ei ole koskaan sulakkeet startatessa palaneet vaikka noita tyristorilaitteita on varmaan seassa puolet ollutkin.

        Enkä nyt suoraan saa päähäni että miksi sulake palaa jos tyristori liipaistaan, jännitehän vain silloin nousee tyristorin takapuolella sinne 14,4V tuntumaan jos auto käy, starttivaiheessa ehkä 6V jos akku tyhjä.

        Eikai siinä pitäisi oikosulkua enempää virta kulkea? Tuo tyristorihan vain alkaa leikkaamaan aaltoa pois jos jännite meinaa nousta yli 14,4V eikai sillä tuossa auton akkua yritetä oikosulkea.

        Kuten sanottu, aihe vieras niin en rupea summamutikassa sönköttämään.


    • Voiskossss

      Dieselillä oli ominaisuus että hehkutteli ihan omia-aikojaan akun tyhjäksi ..

      • Meikä-

        Olikohan fordi? Joskus oli 90-luvun loppupuolen harvinaisempi diesel mondeo joka teki uudesta asti temput aina niin että normaalisti ei purkanut akkua ollenkaan ja kerran kuukaudessa vetäsi akun tyhjäksi omia aikojaan. Huomasi startatessa tai sitten joskus kun meni sopivasti talliin niin keskuslukkojen holtiton räpsyminen sekä jotain releitä kojelaudan alla valittelivat alhaisesta jännitteestä.

        Kun akun latasi niin ei enää mitään purkanut. eikä takuussakaan ikinä mitään vikaa siitä löydetty.

        Ongelma jäi ikuiseksi mysteeriksi ja ratkaistiin silloin asentamalla pääkytkin kojelaudan alle akun miinusnavan väliin.


    • lipatpystyssä

      Mitä vieraampi aihe sitä enempi tuntuu olevan asiaa.

    • Anonyymi

      Kyllä tuo volttimittari on hyödyllisempi ja helpompi asentaa kuin amppeerimittari. Noita volttimittareita saa suoraan typansytytinliittimeen kiinni maksanee n.10e . Ennen starttausta käyntiin saat akun kunnosta tietoa mm. Katsomalla jännitteen siitä, laitat valot päälle jos jännite notkaktaa paljon heti akku huono tai huonossa latauksessa. Käynnistyksen jälkeen lukema pitäisi kivuta n.14V lukemiin jos lataus kunnossa. Jos latausta haluat tarkistaa niin pihtiamppeerimittari on tuohon hyvä. Ei tarvitse purkaa johtoja. Tuo ampperimittari välissä hieman syö myös latausvirtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe