Slunga-Poutsalo jankkaa että jengi ostaisi

5879

pienempikulutuksisia autoja veron poistamisen jälkeen. Mutta miten on teidän laitanne?

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfhgfjk

      Ensiksi pitää kysyä, miten vero muuttuu, jos siirrytään esim. 100 g päästöisestä 200 g päästötasolle. No, nykyisin autovero nousisi n. 17 %:sta sinne 35 %:iin. Auton arvosta riippuen on siis kyseessä aika paljon rahaa. Olisihan autovero noin kaksinkertainen tuolla välillä. Varmaan helposti puhutaan rahassa jostain 5000 - 10000 euron erosta. Panee kyllä miettimään kumman päästötason ottaa.

      Entäpä sitten ero ajoneuvoverossa, jossa siinäkin on CO2-taulukko? Ero on rapiat 110 €/vuosi. Ei kahta kysymystäkään valinnasta, jos tämä on koko totuus jatkossa. Ei varsinkaan, kun Keski-euroopassa verojärjestelmät työntävät noita paljon päästäviä halvemmalla ulos esim. Saksasta.
      Kyllä nyt erehtyvät persuissa pahasti.

    • öljyheikki

      Pienempikulutuksiset autot ovat yleensä halpoja pikkuautoja joten tietenkin niiden osuus kasvaa kun verotusta siirretään auton käyttöön, eli polttoaineeseen.

      • fhguhjukl

        Miten niin kasvaa? Veromuutoshan on selvästi vähäisin - melkein olematon - juuri niiden pienipäästöisten halpojen autojen kohdalla. Suurimman potin kyllä ilman muuta korjaavat paljon päästävät kalliit autot, olivatpa sitten uusia tai käytettyjä.

        Silloin kun verotusta muutetaan, kannattaa miettiä ketä muutos eniten suosii ja ketkä ovat maksumiehinä. Käytön verotus kyllä kohdistuu juuri halpoihin pieniin autoihin ja erityisesti koko kolmen miljoonan käytetyn auton niskaan. Nillehän on lisäksi kyse tuplaverotuksesta, jossa mistään verohyödyistä ei voi olla puhettakaan. Pelkästään arvon alennuksen nopeutumisesta. Tämä potti on noin viisi miljardia euroa, jos nykyisen autokannan (n.25 miljardia) arvosta sulaa pois autoveron osuus.

        Mutta eihän se persuille missään tunnu. Sehän on heille vain "leikkirahaa".


      • öljyheikki

        Taidat olla vähä-älyinen....
        Jos autovero poistetaan ja verotus siirtyy käyttöön, niin silloin ihmiset tietenkin alkavat ostaa UUSIA pikkuautoja koska suurimmalla osalla ihmisistä ei ole haluja maksaa ylimääräistä suuren polttoaineen kulutuksen muodossa. Käytettyjen arvo putoaa, mutta niin putoaa uusienkin hinta kun uuden hinnassa ei enää ole veroa.
        Käytön verotus rasittaa eniten suurikulutuksisia ja vanhoja autoja niinkuin oikein onkin. Maksumiehiä ovat juuri suurikulutuksisten autojen omistajat, kuten minä.
        Aion kuitenkin jatkossakin ajaa isolla autolla, lähes 2-metrinen kroppa ei viihdy pikkuautossa. Sillä taas ei valtiontalouden kannalta ole merkitystä paljonko nykyisen autokannan arvosta sulaa pois. Se on pähkinöitä, valtion omistuksessa on kuitenkin niin vähän verollisia autoja. Ei se ketään yksityistäkään konkurssiin aja. Jos autoverotus eurooppalaistetaan niin se on muutaman vuoden tähtäimellä kaikkien suomalaisten autoilijoiden etu. Muutos saattaa kirpaista joitain autoilijoita hetken, mutta kyllä se v...tus laimenee kun huomataan ettei se väliraha uuteen pienikulutuksiseen niin paljoa kasvanutkaan.


    • åpouit

      Jos se uusi auto, olkoon vaikka vähäpäästöinen, maksaisi autoveron poistamisen jälkeen nykyisen 30.000 €:n sijasta vaikkapa 25.000 €, niin kuinka monta kilometriä pitäisi ajaa, jotta tuo raha tulisi säästetyksi? Oletetaan vielä, että polttoaineveroa nostettaisiin 0,3 eurolla ja kulutus putoaisi 8 litrasta 6 litraan.
      Tässäpä laskutehtävä vanhasta kansakoulun laskukirjasta.

      En viitsi laskea, mutta ilmankin näyttää selvältä, että tuota 25.000 euroa ei kannata käyttää ainakaan autoilun kulujen minimoimisen perusteella. Ihan sama mitä veroille tehdään, auton muut hintatekijät ratkaisevat investoinnin kannattamattomuuden.

      • kivinentaisoranen

        Ei kukaan osta autoa sen takia, että se kannattaa ostaa. Se on useimmiten huono investointi. Auto ostetaan sen takia kun se vaan on pakko ostaa jos aikoo päästä syrjäkyliltä töihin, kauppaan tai vaikka kirkkoon. Mihin kenenkin nyt on mentävä.
        Silloin ostetaan edullinen ja huoleton vaihtoehto mikäli mahdollista. Jos luottotiedot ovat kunnossa niin keskimäärin hankitaan pieni tai keskikokoinen vähän kuluttava uusi tai uudehko auto. Ei tavallinen tahvo laske ylläolevan kaltaisia laskuja. Hän laskee vain, että on päästävä paikasta toiseen ja pääsyväline maksaa summan xx/ kuukausi ja polttoainetta menee tietty määrä kilometrillä. Mitä pienempiä nuo summat ovat, sitä tyytyväisempi tahvo on.


    • börje_ruottista

      Nyt ajan 2 tonnin mukavalla automaattivolvolla joka vie 9,5 litraa sadalla bensaa ja sitten kun kuume iskee otan 15 tuhatta lainaa ja ostan kia vengan ja joudun lisäksi ottamaan siihen kaskovakuutuksen koska "rahoitusyhtiö niin sanoo" ja hommaamaan pelttorit koska "korvat niin sanoo". olenko kuiteskin onnellinen koska kiamyyjä sanoi että "tämä vie 4,1 litraa sadalla" ja kuiteskin se vie lähemmäs 6 L/100km?

      • KIISTO

        Ahaa, mutta Volvo viekin oikeasti 12L/100 ja Kia on oikeasti hiljaisempi ja mukavampi? Autoveron poisto ei muuten pakota auton vaihtoon, mutta sinulle voi tulla mahdollisuus ostaa Volvon romu entistä halvemmalla.


    • uupsio

      Ei mikään vero poistu

    • Mallia_ruotsista

      Kuka on sanonut että autoveron poisto tarkoittaa autoveron siirtoa käyttöön. Ei tarkoita. Se tarkoittaa yksiselitteisesti autoveron poistoa, aivan kuten Ruotsissakin.

      Siellä autovero poistettiin, automyynti kasvoi ja valtio ei menettänyt ollenkaan verotuloja. Yhä on kyseinen autoveron POISTANUT (ei siirtänyt) valtio pystyssä.

      • qrety

        Niin siis Ruotsissa poistettiin autovero vuonna 1995 ja samalla korotettiin rajusti ajoneuvoveroa. Nämä meni kyllä päittäin.


      • suomesa

        Suomessa tämä korotus on uo tehty viimeisen hallituskauden aikana ajoneuvo- ja polttoaineveroon. Sama juttu, mutta etukäteen. "Painopiste" on siis jo siirretty.


      • näinsemenee

        Suomessa tieliikenneverotuksen painopiste on jo pitkään ollut käytön verotuksessa, eli polttoaineverossa. Suunnilleen 2/3 koko liikenteen erityisveroista (siis muista kuin arvonlisäveroista) on polttoaineverotuksessa.

        Ei sitä painopistéttä todellakaan tarvitse "siirtää muista veroista". Mutta ainahan polttoaineveroa voi edelleen korottaa, ja veikkaanpa että näin käy. ALV-prosenttia varmaan saMALLA KOROTETAAN JA TULOVEROPROSENTTIA EHKÄ vähän alennetaan tai oikeastaan työtulovähennystä korotetaan, jotta eläkeläisille ainakaan ei annettaisi mitään.
        Joka tapauksessa muutokset ovat pieniä, etten sanoisi mitättömiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe