matkakulut

Hanna1234

Hei,
Joudunko laittamaan matkakulut julkisella kulkuneuvolla vaikka esim.jouluna en olisi päässyt joko töihin tai sieltä pois koska julkinen liikenne ei kulje normaalisti? Arkisin joutuisin käyttämään kolmea linja-autoa päästäkseni työpaikalle..Työmatka n.38km suuntaansa toisella paikkakunnalla.Mahdoton yhtälö oikeassa elämässä näin yksinhuoltajana.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myösyh

      Aika moni joutuu käyttämään montaa liikennevälinettä jotta pääsee töihin. Minä joudun käyttämään ensin fillaria, sitten bussia ja vaihtamaan toiseen bussiin ja matkaa vaan 70 kilometriä.

      • EevaSaari

        Miten saat kaikki lapset mahtumaan pyörän kyytiin ja kerkiät kotiin ennenkuin tarhassaolon maksimiaika menee umpeen?


      • Hei, valitettavasti lasten päivähoitoon kuljettaminen ei ole peruste oman auton käytölle.

        Ohjeessa mainitaan: omaa autoa ei voida pitää halvimpana kulkuneuvona sen perusteella, että palkansaaja tarvitsee autoa työssään, kuljettaa lapsia päivähoitoon tai matka julkisilla kulkuneuvoilla kestäisi kauemmin kuin omalla autolla.

        Terveisin

        Satu E verotiimistä


    • Hei nimimerkki "Hanna1234" ja kiitos kysymyksestäsi.
      Jos julkista liikennettä ei ole tai se ei sovellu työaikoihin voi vähennyksen saada myös omalla autolla.

      Asunnon ja työpaikan välisten matkojen matkakulut vähennetään halvimman käytettävissä olevan kulkuneuvon mukaan riippumatta siitä, mitä kulkuneuvoa on todellisuudessa käytetty.

      Halvimpana kulkuneuvona pidetään yleensä julkista kulkuneuvoa. Vähennys voidaan tehdä muun kuin julkisen kulkuneuvon kustannusten mukaan esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

      ->Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.
      ->Kävelymatka yhteen suuntaan (esim. asunnolta linja-autopysäkille) on vähintään 3 kilometriä.
      ->Odotusaika meno-paluumatkalla (esim. julkisen kulkuneuvon vaihto) on yhteensä vähintään 2 tuntia.
      ->Matka alkaa tai päättyy yöllä (klo 00.00–05.00).

      Jos julkinen kulkuneuvo on käytettävissä vain osalla asunnon ja työpaikan välistä matkaa, voidaan matkakulut vähentää osaksi julkisen kulkuneuvon kustannusten mukaan laskettuna ja osaksi muun kuin julkisen kulkuneuvon kustannusten mukaan laskettuna.

      Tässä vielä linkki ohjeeseen
      http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Henkiloasiakkaan_tuloverotus/Matkakustannukset_verotuksessa__ohje_pal(12418)

      Ystävällisin terveisin

      Satu E verotiimistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe