Ateistinen aloitus. Aihe: ihmisen paikka maaimassa

kaarne

Joo. Tämä palstya kun on varattu jumalattomille aiheille, niin kysyisin palstan retkeilyä harrastavilta seuraajilta mielipidettä. Eli, mitäs ajatuksia tämä herättää? Olisko ihmisen tässä hyvä?

Tätä ei olisi tarkoitus kulettaa rinkassa, vaan esim. autolla ja veneellä tai kanootilla hienoihin leiripaikkoihin, joissa kantomatkaa olisi enimmillään muutama sata metriä.
Mulla ei olekoskaan ollut kotamallista majoitetta. Tuossa luvataan että ulkoteltta olisi palonkestävää materiaalia. Sisällä olevaa avotulta tämä tuskin kuitenkaan kestää?
Mitat olisi hyvät: sisälle mahtuu enemmänkin tavaraa. Hyttysiä varten pitäisi varmaan hankkia rankinen?
http://www.xxl.fi/retkeily-era/teltat/kotateltat/helsport-nordmarka-6-kotateltta-6-henk/p/1100096_1_style#details

54

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohojosemmiäs

      En harrasta retkeilyä, mutta nuorempana olen kyllä paljonkin liikkunut ja yöpynyt erämaassa, milloin mitenkin. Rajavartiostossa varusmiehenä tuli myös tutustuttua perusteellisesti ns. sissitelttaan ja toiminnallisestihan tuo vastaa sitä, paitsi että telttakeppejä ja keskisalkoa ei tarvitse tehdä. Kamiinaakin siinä voi käyttää, mutta avotulta en kyllä menisi laittamaan. Sissitelttahan on hyvin matala ja tuo olisi varmasti mukavampi korkeutensa takia. Kyllä minä tuollaisen saattaisin ottaa.
      Rankisen tarpeellisuus on vähän siinä ja siinä, ei sissitelttaankaan tullut juuri hyttysiä, vaikka lapissa oltiinkin. Tietysti jos tulta ei ole kamiinassa, niin pitää sitten olla kaikki aukot hyvin tukittuna ja silti muutamia hyttysiä tulee.

      • Kiitos kommentistasi. Mua kyllä kiinnostaisi juuri majoite, jossa voisi pitää pientä tulta sisällä. Siksi oikeastaan kyselenkin, ja toki myös ötököiden takia. Tuossa ei ymmärtääkseni ole sisätelttaa. Mulla ei ole kokemusta tuon tyyppisestä majoituksesta.


      • pohojosemmiäs


      • kaarne kirjoitti:

        Mulla onkin tuon tyyppinen kaminakiuas jo mun pihasaunassa. Sekin kiinnostaa kyllä, josko tuosta saisi löylyt leirissä :-)

        Rocket stove tyyppiset tee-se-itsekaminat ovat jonkinlaisen pro-kaminan maineessa:

        http://blogit.greenspot.fi/ekoteknologia/?cat=2

        Tietenkin kaupallisiakin versioita on mutta yksinkertaisimmillaan tuo on helppo tehdä itsekin. Kaminan juju on se, että se kierrättää ja poltaa myös palamiskaasut. Netti on pullollaan tietoa/mielipiteitä/rakennepiirustuksia aiheesta.


      • a-teisti kirjoitti:

        Rocket stove tyyppiset tee-se-itsekaminat ovat jonkinlaisen pro-kaminan maineessa:

        http://blogit.greenspot.fi/ekoteknologia/?cat=2

        Tietenkin kaupallisiakin versioita on mutta yksinkertaisimmillaan tuo on helppo tehdä itsekin. Kaminan juju on se, että se kierrättää ja poltaa myös palamiskaasut. Netti on pullollaan tietoa/mielipiteitä/rakennepiirustuksia aiheesta.

        Mainio linkki, kiitos, otin talteen. En kyllä ala ite väkertää kamiinoita,mutta muuten kiinnostava.
        Mua polttelee tuo kota-asia,kun vanha teltta alkaa olla kaarensa päässä ja uusi pitäis hommata. Kupoliteltta mulla on ollut, mutta tuommonen korkeampi olis kiva, jossa voisi seistä ja tulimahdollisuus houkuttelee: olisi ylellistä pitää tulia mojoitteessa sisällä.


      • pohojosemmiäs
        a-teisti kirjoitti:

        Rocket stove tyyppiset tee-se-itsekaminat ovat jonkinlaisen pro-kaminan maineessa:

        http://blogit.greenspot.fi/ekoteknologia/?cat=2

        Tietenkin kaupallisiakin versioita on mutta yksinkertaisimmillaan tuo on helppo tehdä itsekin. Kaminan juju on se, että se kierrättää ja poltaa myös palamiskaasut. Netti on pullollaan tietoa/mielipiteitä/rakennepiirustuksia aiheesta.

        Olipas mielenkiintoinen linkki, kiitos minunkin puolestani. Siinä oli muutakin minua kiinnostavaa, nimittäin tämä: http://blogit.greenspot.fi/ekoteknologia/?cat=4
        Minulla nimittäin sattuu olemaan pohjoisessa erämaajärven rannalla pikku palsta ja olen miettinyt vastaavaa, vähän isompaa tosin, sinne halvalla ja helposti rakennettavaksi pikku tukikohdakseni.


    • Nedda varmaan voisi tuoda lisävalaistusta ateistisen telttaretkeilyn saloista. Ja siitä, minkä sortin ateistista telttaa kannattaa käyttää. Ynnä muita ateistisia välineitä kyseisen harrastuksen aloittamiseen kannattaa ateistin panostaa...

      • pohojosemmiäs

        Niin mehän ei vielä Kaarneen kanssa päästy keskustelussa ihan siihen asti, että esimerkiksi leiripaikka kannattaa ilman muuta valita ateistisesta lähtökohdasta ajatellen. Nimenomaan sellainen, että kaikkialla luonnossa näkyvä Jumalan ilmoitus olemassaolostaan ei pistä pahasti silmään;-)
        Siinä saakin olla tarkkana...


      • kris-tit-ty

        Joo, Neddaa tähän nyt kaivattaisiin vetämään rajoja selviksi. Minä pinttynyt teisti kun haksahdin ajattelemaan, että olisipa kiva harrastaa retkeilyä, ja sitten eksyin lukemaan joistakin himputin telttasaunoista enkä ajatellut ollenkaan, onko niissä mahdollisesti ties mitä paholaisenkiukaita ja muuta vaarallista. Kyllä ihmisen pitää katsoa olla tarkkaan, mistä suunnasta niitä virikkeitä tulee, kun ite Vihtahousu saattaa nauraa käkättää taustalla, vaikka kaikki näyttäisi ulkonaisesti ihan viattomalta.

        Samoin se on ateisteilla. Olkaa tarkkoina. Tässä retkeilyasiassakin korkeammat voimat saattavat vetää teitä kokemaan Jumalan pyhyyden luonnossa, vaikka itse luulette, että ihan neutraaleista retkeilyvarusteista vain on kysymys.


      • kris-tit-ty
        pohojosemmiäs kirjoitti:

        Niin mehän ei vielä Kaarneen kanssa päästy keskustelussa ihan siihen asti, että esimerkiksi leiripaikka kannattaa ilman muuta valita ateistisesta lähtökohdasta ajatellen. Nimenomaan sellainen, että kaikkialla luonnossa näkyvä Jumalan ilmoitus olemassaolostaan ei pistä pahasti silmään;-)
        Siinä saakin olla tarkkana...

        Heh, olit lähettänyt tämän viestisi kun minulla roikkui tuo omani koneella auki, ja vähän samaan suuntaan näyttivät aatoksesi kulkeneen.


      • pohojosemmiäs
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Heh, olit lähettänyt tämän viestisi kun minulla roikkui tuo omani koneella auki, ja vähän samaan suuntaan näyttivät aatoksesi kulkeneen.

        Joo, minulla oli mielessä ne palstan fundamentalistit, jotka toitottavat suureen ääneen, että luonto suorastaan huutaa Jumalan ja kas kummaa, juuri heidän lahkonsa mukaisen jumalan olemassaoloa.
        Oli joku jumala olemassa tai ei, minulle luonto ilmoittaa vain sen että luonto itse on olemassa. Siitä, että onko se jonkun jumalan luomus vai ei, varmaa tietoa luonnosta on turha hakea niin kauan kuin muitakin selitysmalleja olemassaololle löytyy. Puhtaasti uskon asia siis.


      • kris-tit-ty
        pohojosemmiäs kirjoitti:

        Joo, minulla oli mielessä ne palstan fundamentalistit, jotka toitottavat suureen ääneen, että luonto suorastaan huutaa Jumalan ja kas kummaa, juuri heidän lahkonsa mukaisen jumalan olemassaoloa.
        Oli joku jumala olemassa tai ei, minulle luonto ilmoittaa vain sen että luonto itse on olemassa. Siitä, että onko se jonkun jumalan luomus vai ei, varmaa tietoa luonnosta on turha hakea niin kauan kuin muitakin selitysmalleja olemassaololle löytyy. Puhtaasti uskon asia siis.

        Minä luulin että olet ainakin melko fundamentalistinen kristitty, ja arvelin ettet luultavasti pidä minua edes kristittynä, kun uskon evoluutioon ja lisäksi irvailen tollain vähän arveluttavalla tavalla. Mutta et siis ilmeisesti ole kristitty ollenkaan. Siitä olemme samaa mieltä, että on puhtaasti uskon asia, onko luonto jumaluuden luomus vai ei.


      • pohojosemmiäs

        Et sitten huomannut, että vastasin siinä viestissä atacin huumoriviestiin ja viestissäni oli "silmää iskevä" hymiö:-)
        Kas kun joillakin meistä ateisteista saattaa joskus olla vähän sellainen huumori, ettei se välttämättä kristitylle aukea.


      • kris-tit-ty
        pohojosemmiäs kirjoitti:

        Et sitten huomannut, että vastasin siinä viestissä atacin huumoriviestiin ja viestissäni oli "silmää iskevä" hymiö:-)
        Kas kun joillakin meistä ateisteista saattaa joskus olla vähän sellainen huumori, ettei se välttämättä kristitylle aukea.

        Huomasin kyllä nuo asiat, mutta katsos kun täällä nettikeskusteluissa huumorin käyttäminen on sellainen asia, että lukijoilta jää helposti ymmärtämättä, mitä kirjoittaja tahtoi ilmaista. Se johtuu siitä, että täällä näkee vain tekstin eikä muuta. Ei näe puhujan ilmeitä, eleitä ja muuta ruumiinkieltä, ei kuule äänensävyä ym.

        Tulkitsin viestisi niin, että letkautit siinä kaarneelle etkä fundamentalistikristittyjen suuntaan. Jos olisin tiennyt, että olet ateisti, olisin tietysti tulkinnut viestisi sellaiseksi kuin sen tarkoitit. Nyt luulin sen pohjalta, että olet itse fundiskristitty.


      • pohojosemmiäs

        "Tulkitsin viestisi niin, että letkautit siinä kaarneelle etkä fundamentalistikristittyjen suuntaan."
        Ai että fundiskristittynä olisin mennyt letkauttelemaan sekä Kaarneen, että fundiskristittyjen suuntaan? Aikamoinen tulkinta. Sitä paitsi, mitä minä tunnen ko. fundiksia, heidänlaisensa ei melko varmasti olisi kirjoittanut humoristiseen sävyyn Jumalan ilmoituksesta luonnossa. Tekstissä olisi ollut vahva julistuksen maku:-)


      • kris-tit-ty
        pohojosemmiäs kirjoitti:

        "Tulkitsin viestisi niin, että letkautit siinä kaarneelle etkä fundamentalistikristittyjen suuntaan."
        Ai että fundiskristittynä olisin mennyt letkauttelemaan sekä Kaarneen, että fundiskristittyjen suuntaan? Aikamoinen tulkinta. Sitä paitsi, mitä minä tunnen ko. fundiksia, heidänlaisensa ei melko varmasti olisi kirjoittanut humoristiseen sävyyn Jumalan ilmoituksesta luonnossa. Tekstissä olisi ollut vahva julistuksen maku:-)

        Äh, tämä meidän kommunikointi ei nyt toimi ollenkaan. Minähän kirjoitin, että luulin sinun letkauttaneen kaarneelle EIKÄ fundiskristittyjen suuntaan, ja fundiksena ET olisi vääntänyt huumoria Jumalan ilmoituksesta luonnossa, vaan ateisteista, jotka eivät siihen usko. Mutta antaa olla. Ei näistä väärinymmärryksistä kannata härkästä tehdä. :)


      • pohojosemmiäs

        Heh, jostain syystä luin väärin, luin sanan "etkä" sanana "sekä". Sori:-)


      • kris-tit-ty
        pohojosemmiäs kirjoitti:

        Heh, jostain syystä luin väärin, luin sanan "etkä" sanana "sekä". Sori:-)

        Ok. Tämmöistä tämä joskus on. :)


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Ok. Tämmöistä tämä joskus on. :)

        No minä ainakin menin tyystin sekaisin ja päätin olla puuttumatta tähän sen enempää.
        Mutta otin itteeni kaikki oikein ja väärin ymmärretyt letkautukset ja sain hauskan iltahetken kun yritin pohtia, mikä liittyi tai ei liittynyt johonkin :-)


      • Onneksi en itse harrasta retkeilyä. Pitää kaikki tavarat pakata ja kantaa, siitä tulee selkä kipeäksi. Ja sitten jos aurinko paistaa tulee kuuma, hiki, häikäsee ja itikat kiusaa. Tietenki jossain vaiheessa tulee sade ja sitten nuha ja vilu. Ties vaikka jalan taittaa ja käärme puree. Sitten jos pystytät nuotion, niin kaikki haisee noelta. Parempi kun pysyy sisällä.


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        No minä ainakin menin tyystin sekaisin ja päätin olla puuttumatta tähän sen enempää.
        Mutta otin itteeni kaikki oikein ja väärin ymmärretyt letkautukset ja sain hauskan iltahetken kun yritin pohtia, mikä liittyi tai ei liittynyt johonkin :-)

        No nyt minä menin sekaisin :D En enää pysy kärryillä näissä koukeroissa, vaikka luulin pysyväni. Minun pitäisi muistaa olla höpöttelemättä, kun siitä tulee helposti sotkua.

        Mulla lähti alun perin atacin kommentista. Ajattelin, että koska tuollainen jako on näköjään syytä tehdä ateististen ja teististen varusteiden välillä, niin kaipa siihen on painava syy. Muistui mieleen se, että joidenkin kristittyjen mielestä jopa Kalevala-korut ovat vaarallisia, niistä kun voi heidän mukaansa saada pahoja henkiä. Kristittyjen on siis syytä varoa ei-kristillistä tavaraa, ettei joutuisi vaaraan. Sama huoli ateisteilla. Heidän pitää katsoa, että tavara on ateistista, jottei joutuisi alttiiksi ilkeille henkivoimille, Suomen tapauksessa erityisesti kristillisille.
        Tuollaista höpöttelyä mulla siis oli. Luulin, että pohojosemmiähellä ajatukset olivat kulkeneet vähän samaan suuntaan, paitsi että hän ajatteli paikkoja eikä varusteita, ja että hän irvaili ateisteille.


      • KullekinMielensäMukaan

        "Luulin, että pohojosemmiähellä ajatukset olivat kulkeneet vähän samaan suuntaan, paitsi että hän ajatteli paikkoja eikä varusteita"

        Minulle taas tuli tästä mieleen tikat ja ikihongan konkelot.

        https://www.youtube.com/watch?v=bCs2kOoDKSs


      • kris-tit-ty
        KullekinMielensäMukaan kirjoitti:

        "Luulin, että pohojosemmiähellä ajatukset olivat kulkeneet vähän samaan suuntaan, paitsi että hän ajatteli paikkoja eikä varusteita"

        Minulle taas tuli tästä mieleen tikat ja ikihongan konkelot.

        https://www.youtube.com/watch?v=bCs2kOoDKSs

        Aika hyvä kieltämättä :) Mikäs se käki oli?


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        No nyt minä menin sekaisin :D En enää pysy kärryillä näissä koukeroissa, vaikka luulin pysyväni. Minun pitäisi muistaa olla höpöttelemättä, kun siitä tulee helposti sotkua.

        Mulla lähti alun perin atacin kommentista. Ajattelin, että koska tuollainen jako on näköjään syytä tehdä ateististen ja teististen varusteiden välillä, niin kaipa siihen on painava syy. Muistui mieleen se, että joidenkin kristittyjen mielestä jopa Kalevala-korut ovat vaarallisia, niistä kun voi heidän mukaansa saada pahoja henkiä. Kristittyjen on siis syytä varoa ei-kristillistä tavaraa, ettei joutuisi vaaraan. Sama huoli ateisteilla. Heidän pitää katsoa, että tavara on ateistista, jottei joutuisi alttiiksi ilkeille henkivoimille, Suomen tapauksessa erityisesti kristillisille.
        Tuollaista höpöttelyä mulla siis oli. Luulin, että pohojosemmiähellä ajatukset olivat kulkeneet vähän samaan suuntaan, paitsi että hän ajatteli paikkoja eikä varusteita, ja että hän irvaili ateisteille.

        Kalevalakoruista ja luonnossa itsensä ilmoittavasta Luojasta tuli mieleen, että pohjoisessa retkeillessä on aina mahdollisuus törmätä seitoihin tai muinaisiin uhrauksessa käytettyihin kuppikiviin. Vai onko kuppikiviä vain etelässä? Joka tapauksessa siellä on paikkoja, joissa jo Kalevalan Pohjan Akan ajoista harrastettiin noituutta ja shamanismia. (Kalevala: Luulit noijat noituvasi, lappalaiset laulavasi, vaan et tiennyt veen vihoa, umpiputken ailuhia) Sellaiseen paikkaan kun sattuu yöpymään, tiedä mitä muinaislappalaisia henkiä saa ikuiseksi riesakseen. Ja sitten vielä ne mäkärät, jotka ovat isästä perkeleestä.
        On se riskaabelia tuo eräretkeily. Suo siellä vetelä täällä.


      • KullekinMielensäMukaan
        kris-tit-ty kirjoitti:

        Aika hyvä kieltämättä :) Mikäs se käki oli?

        Lie langennut enkeli. Tykylevits taas on Väinämöinen. Niin Väinämöinen, että Lönruuttikin kirjoittaisi Kalevan uusiksi jos vielä eläisi. Ja tulis vieläkin parempi painos :-)


      • uhrimenot
        agnoskepo kirjoitti:

        Kalevalakoruista ja luonnossa itsensä ilmoittavasta Luojasta tuli mieleen, että pohjoisessa retkeillessä on aina mahdollisuus törmätä seitoihin tai muinaisiin uhrauksessa käytettyihin kuppikiviin. Vai onko kuppikiviä vain etelässä? Joka tapauksessa siellä on paikkoja, joissa jo Kalevalan Pohjan Akan ajoista harrastettiin noituutta ja shamanismia. (Kalevala: Luulit noijat noituvasi, lappalaiset laulavasi, vaan et tiennyt veen vihoa, umpiputken ailuhia) Sellaiseen paikkaan kun sattuu yöpymään, tiedä mitä muinaislappalaisia henkiä saa ikuiseksi riesakseen. Ja sitten vielä ne mäkärät, jotka ovat isästä perkeleestä.
        On se riskaabelia tuo eräretkeily. Suo siellä vetelä täällä.

        Minä olen aina miettinyt, mitä kannabista niillä on niissä vissyvesissä niitten sotepöytien äärillä, joissa mietitään, minkä syrjäkylän vanhukset ja vammaiset tällä kertaa uhrattaisiin sen varmistamiseksi, että lapsityövoiman hyväksikäyttöä Intiassa voitaisiin edelleen jatkaa.

        Oli mitä oli, tajuntaa laajentavaa se ei ainakaan ole. Lienee kärpässientä tai jotain muuta perinteistä suomalaisugriaanista.


      • kris-tit-ty
        agnoskepo kirjoitti:

        Kalevalakoruista ja luonnossa itsensä ilmoittavasta Luojasta tuli mieleen, että pohjoisessa retkeillessä on aina mahdollisuus törmätä seitoihin tai muinaisiin uhrauksessa käytettyihin kuppikiviin. Vai onko kuppikiviä vain etelässä? Joka tapauksessa siellä on paikkoja, joissa jo Kalevalan Pohjan Akan ajoista harrastettiin noituutta ja shamanismia. (Kalevala: Luulit noijat noituvasi, lappalaiset laulavasi, vaan et tiennyt veen vihoa, umpiputken ailuhia) Sellaiseen paikkaan kun sattuu yöpymään, tiedä mitä muinaislappalaisia henkiä saa ikuiseksi riesakseen. Ja sitten vielä ne mäkärät, jotka ovat isästä perkeleestä.
        On se riskaabelia tuo eräretkeily. Suo siellä vetelä täällä.

        Huh huh. Minä olin nuorena kaksi kertaa Lapissa vaeltamassa. Mitähän henkiä lienen sieltä saanut. Mäkäräisistä ei kyllä ollut riesaa, kun kumpikin kerta oli syksyllä.
        Riskaabelia on joo. Ateistitkin joutuvat kulkemaan jatkuvasti kuin miinakentällä, kun saattaa olla kristittyjen siunaamia paikkoja ja vaikka mitä. Kauppakeskuksiakin jo siunataan, eikä asiasta tietämätön ateistiparka osaa olla siellä varuillaan.


      • kris-tit-ty
        KullekinMielensäMukaan kirjoitti:

        Lie langennut enkeli. Tykylevits taas on Väinämöinen. Niin Väinämöinen, että Lönruuttikin kirjoittaisi Kalevan uusiksi jos vielä eläisi. Ja tulis vieläkin parempi painos :-)

        Vilkaisin vähän noita tykylevitsin tuotoksia. Löysin sinulle sopivan, mutta en viitsi panna sitä tähän. :D


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Huh huh. Minä olin nuorena kaksi kertaa Lapissa vaeltamassa. Mitähän henkiä lienen sieltä saanut. Mäkäräisistä ei kyllä ollut riesaa, kun kumpikin kerta oli syksyllä.
        Riskaabelia on joo. Ateistitkin joutuvat kulkemaan jatkuvasti kuin miinakentällä, kun saattaa olla kristittyjen siunaamia paikkoja ja vaikka mitä. Kauppakeskuksiakin jo siunataan, eikä asiasta tietämätön ateistiparka osaa olla siellä varuillaan.

        Muutaman kerran on vaelleltu Lapissa ja Kuusamossakin, mutta agnostikolle nämä asiat eivät ole ihan niin vaikeita. Vastaan tulevan seitakiven hengelle pitää toki nostaa hyttyshattua ja luonnon katedraalin omainen jylhä kauneus voi tuoda vaikka Luoja-Jumalan mieleen ilman, että paniikkikohtaus iskee.
        Agnostikkona ei tarvitse karttaa piispan siunaamia ostoskeskuksia ja uskaltaa syödä islaminuskoisen valmistamaa kebabia. Itse asiassa nämä "ongelmat" taitavat koskea vain hyvin pientä osaa ihmisistä. Kyllä minun mielestäni lapsenlapselleni saa opettaa suvivirren, kun hän syksyllä aloittaa koulun.
        Olen tukihenkilönä kahdelle lapselle, jotka vuoroin saavat syödä sianlihaa (grillimakkaraa) ja vuoroin ei riippuen, kumpi on viimeksi kertonut kantansa äiti vai iskä. Olen siis joutunut ihan arkielämässäni törmäämään uskonnolliseen rajoitukseen. Suhtaudun asiaan kuitenkin niin, että jos lapset haluavat grillimakkaraa, niin minä kyllä grillaan, jos taas eivät halua, niin silloin keksitään muuta evästä. Lapset eivät ole islamilaisia.


      • kris-tit-ty
        agnoskepo kirjoitti:

        Muutaman kerran on vaelleltu Lapissa ja Kuusamossakin, mutta agnostikolle nämä asiat eivät ole ihan niin vaikeita. Vastaan tulevan seitakiven hengelle pitää toki nostaa hyttyshattua ja luonnon katedraalin omainen jylhä kauneus voi tuoda vaikka Luoja-Jumalan mieleen ilman, että paniikkikohtaus iskee.
        Agnostikkona ei tarvitse karttaa piispan siunaamia ostoskeskuksia ja uskaltaa syödä islaminuskoisen valmistamaa kebabia. Itse asiassa nämä "ongelmat" taitavat koskea vain hyvin pientä osaa ihmisistä. Kyllä minun mielestäni lapsenlapselleni saa opettaa suvivirren, kun hän syksyllä aloittaa koulun.
        Olen tukihenkilönä kahdelle lapselle, jotka vuoroin saavat syödä sianlihaa (grillimakkaraa) ja vuoroin ei riippuen, kumpi on viimeksi kertonut kantansa äiti vai iskä. Olen siis joutunut ihan arkielämässäni törmäämään uskonnolliseen rajoitukseen. Suhtaudun asiaan kuitenkin niin, että jos lapset haluavat grillimakkaraa, niin minä kyllä grillaan, jos taas eivät halua, niin silloin keksitään muuta evästä. Lapset eivät ole islamilaisia.

        On sinulla helppoa (huokaus). No, vakavasti puhuen tunnen itse kunnioitusta muinaisia pyhiä paikkoja kohtaan. Ei tulisi mieleen suhtautua niihin epäkunnioittavasti (tai pelätä). On kuin niiden ihmisten pyhän kokemus olisi siinä läsnä vieläkin.

        Suomessa lienee tosiaan vain vähän niitä, joita nuo mainitsemasi "ongelmat" koskevat. Usein on kysymys jostakin muusta kuin pelosta että jokin "henki" saa otteen, esimerkiksi elämänkatsomuksellisesta periaatteesta tai uskonnollisesta rajoituksesta, jotka ovat mielestäni eri asioita kuin tuo pelko.

        Minusta teet oikein noiden lasten kohdalla, koska he eivät ole islamilaisia. Jos olisivat, olisi korrektia olla antamatta heille sianlihaa. Sianlihan syöntikieltoon on käsittääkseni ollut alun perin jokin terveydellinen tai hygieeninen syy.


    • Aada-a

      Lapset voisivat tykätä retkeillä tuollaisessa, vaikka meidän takapihalla. Itsestäni on kyllä tullut niin mukavuudenhaluinen, etten ihan vapaaehtoisesti teltoissa yöpyisi.
      Tämä oma koti on oikein mukava paikka ja tilaakin on kaikille riittävästi. Voi olla yhdessä ja välillä yksinäänkin.

      • Minä en ole vielä kasvanut ihan aikuseksi ja tykkään rypeä polvet ja takamus märkinä erilaisissa hienonhienoissa leireissä joiden hienouden määrittää keskustelu siitä, onko tulella suurempi merkitys lämmönlähteenä vai itikoiden karkottajana.


      • Telttayöpymisessä (tai pelkän taivaan alla makuupussissa nukkumisessa) viehättääkin myöskin muun ohella se tietynlainen askeettisuus vaikka aikaa on vierähtänyt jo tovi viimeisimmästä telttaretkestä, Viimeisin "leiriytyminen" taisi tapahtua kaverin matkailuautossa kaikin kodinkin suomin mukavuuksin.No, ei se mitään leireilyä kyllä ole.

        Ehkä se kuitenkin on edessä piankin kun hiukan innostuin viimekesänä pyöräretkeilystä johon onkin luonnollista liittää telttailu.


      • IkuinenPuute

        Tuollaista se on kun on jäänyt ripari ja seurakunnan retket välistä. Aukkoa pitää paikata vielä vanhanakin.


    • Ah-ha-ha-haa

      Jännä, että teltassa käytetään kuusipaneelia. Onkos se tarkoitettu nuotiotarvikkeeksi :)

      • Tommonen risukeitin olisi varmaan hyvä laite kodassa. Tuli pysyisi jotenkin kurissa, eikä paina paljon. Patikkamajoitteeksihan tuosta ei oikein ole kun on melko raskas, mutta ei mun retkillä yleensä kauhean pitkiä matkoja kävelläkään: paatilla rantaan ja leiri pystyyn. Vaelluksille voi sitten hankkia pienen teltan.


      • kaarne kirjoitti:

        Tommonen risukeitin olisi varmaan hyvä laite kodassa. Tuli pysyisi jotenkin kurissa, eikä paina paljon. Patikkamajoitteeksihan tuosta ei oikein ole kun on melko raskas, mutta ei mun retkillä yleensä kauhean pitkiä matkoja kävelläkään: paatilla rantaan ja leiri pystyyn. Vaelluksille voi sitten hankkia pienen teltan.

        Voi olla... Vähänkään isommassa kaminassa voi olla vaikea pitää niin pientä tulta ettei teltta muutu hikimajaksi?


      • a-teisti kirjoitti:

        Voi olla... Vähänkään isommassa kaminassa voi olla vaikea pitää niin pientä tulta ettei teltta muutu hikimajaksi?

        Luulisi että tuommonen vähän isompi risukeitin kyllä lämmittäisi ihan riittävästi, kun ei ole tarkoitus alkaa asua talvella tuossa. Ja talven varalta mulla kyllä on se kamiinakiuas.


      • Niin se pienempi portti viittasi tuohon linkkiin, jonka laitoin.


      • A10097 kirjoitti:

        Niin se pienempi portti viittasi tuohon linkkiin, jonka laitoin.

        Miksi epäilet että tuo kota olisi vain hyvälle säälle? Tuulelle se kyllä voi olla herkkä? Mutta vesipilariarvo on 4000. Eikös sen pitäisi kestää sadetta kuitenkin?


      • Tuo helsport on kahden hengen majoite. Mulla on ollut 4 hengen kupoliteltta ja se on ollut hyvän kokonen yhdelle :-) Kaikki tavarat mahtuu sisään eikä tule ahdasta. Sillä olen katellut vähän isompia telttoja. 2 hengen tuntuu siltä että ei ihminen mahdu ojentautumaan... sen verran mukavuuden halua mulle on iän myötä tullut, että tahdon pystyä asumaan kunnolla teltassakin.


      • kaarne kirjoitti:

        Miksi epäilet että tuo kota olisi vain hyvälle säälle? Tuulelle se kyllä voi olla herkkä? Mutta vesipilariarvo on 4000. Eikös sen pitäisi kestää sadetta kuitenkin?

        Sain käsityksen, että haluat tulistella. Kodassa kun ovi on auki, niin siitä sataa 'eteiseen'.


      • kaarne kirjoitti:

        Tuo helsport on kahden hengen majoite. Mulla on ollut 4 hengen kupoliteltta ja se on ollut hyvän kokonen yhdelle :-) Kaikki tavarat mahtuu sisään eikä tule ahdasta. Sillä olen katellut vähän isompia telttoja. 2 hengen tuntuu siltä että ei ihminen mahdu ojentautumaan... sen verran mukavuuden halua mulle on iän myötä tullut, että tahdon pystyä asumaan kunnolla teltassakin.

        On siinä laavuversiossakin tilaa sille tavaralle, mitä yksi ihminen tarvii yöpymiseen.

        Ja jos taksitolppa on 200 metrin päässä, niin eihän mikään estä laittamasta varastotelttaa agrigaatin bensoille ja solariumille, erillistä telttasaunaa, ja silleen. (Iso hymiö!)


      • A10097 kirjoitti:

        Sain käsityksen, että haluat tulistella. Kodassa kun ovi on auki, niin siitä sataa 'eteiseen'.

        Ymmärsit kyllä oikein. Ja näen kodassa myös ongelmia. Siksi tässä kyselenkin muiden näkemyksiä, koska omaa kokemusta ei ole.
        Tuommonen kota on melko iso ja siinä olisi hyvin tilaa oleskella sadepäivinäkin ja silloin tulimahdollisuus on plussaa. Toisaalta, kota, jossa ei ole pohjaa, lienee aika inhottava pystyttää märkään metsään. Koko pohja onmärkä ja siellä tuppaa kastumaan. Silloin tuli on välttämättömyyskin että sen saa sisältä kuivaksi.
        Kodassa ei liene pakko pitää ovea auki kun on tulet? Lievettä voi kai raottaa alareunasta ilman että avaa kodan sateelle?


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Ymmärsit kyllä oikein. Ja näen kodassa myös ongelmia. Siksi tässä kyselenkin muiden näkemyksiä, koska omaa kokemusta ei ole.
        Tuommonen kota on melko iso ja siinä olisi hyvin tilaa oleskella sadepäivinäkin ja silloin tulimahdollisuus on plussaa. Toisaalta, kota, jossa ei ole pohjaa, lienee aika inhottava pystyttää märkään metsään. Koko pohja onmärkä ja siellä tuppaa kastumaan. Silloin tuli on välttämättömyyskin että sen saa sisältä kuivaksi.
        Kodassa ei liene pakko pitää ovea auki kun on tulet? Lievettä voi kai raottaa alareunasta ilman että avaa kodan sateelle?

        Törmäsin tällaiseenkin. Oletko lukenut?

        http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=10774&postdays=0&postorder=asc&start=0


      • kaarne kirjoitti:

        Ymmärsit kyllä oikein. Ja näen kodassa myös ongelmia. Siksi tässä kyselenkin muiden näkemyksiä, koska omaa kokemusta ei ole.
        Tuommonen kota on melko iso ja siinä olisi hyvin tilaa oleskella sadepäivinäkin ja silloin tulimahdollisuus on plussaa. Toisaalta, kota, jossa ei ole pohjaa, lienee aika inhottava pystyttää märkään metsään. Koko pohja onmärkä ja siellä tuppaa kastumaan. Silloin tuli on välttämättömyyskin että sen saa sisältä kuivaksi.
        Kodassa ei liene pakko pitää ovea auki kun on tulet? Lievettä voi kai raottaa alareunasta ilman että avaa kodan sateelle?

        Varsinaisessa kodassa (jossa ei ole lattiaa) on tapana pitää tulta nimenomaan sisällä. Siinä on katto kesketä reippaasti auki.



      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Kiitos tästäkin linkistä! Kiinnostavia juttuja - ja saman tien tämä meneekin vaikeaksi. Kotahommat eroaa telttahommista melkoisesti, huomaan. Paljon pohdittavaa, eikä ensinkään helppoa ja yksinkertaista täsmätietoa :-)

        Konkareitten juttuja näytti enimmäkseen olevan. Kehuivat sen ketjun lopussa tuota miettimääsi telttaa. Liekö se nyt jossakin erikoistarjouksessa.


      • kris-tit-ty kirjoitti:

        Konkareitten juttuja näytti enimmäkseen olevan. Kehuivat sen ketjun lopussa tuota miettimääsi telttaa. Liekö se nyt jossakin erikoistarjouksessa.

        Taisin nukkua onneni ohi: se oli 149 tarjouksessa, mutta minä jäin fundeeraamaan niin loppui jo varastosta.
        Hyvä niin, opin tästä ketjusta jo jotain ja tajusin että tuossa on ainakin niin huono ovi, etten sitä edes tahtoisi enää. Ei menny hukkaan tämäkään fundeeraus.


      • kris-tit-ty
        kaarne kirjoitti:

        Taisin nukkua onneni ohi: se oli 149 tarjouksessa, mutta minä jäin fundeeraamaan niin loppui jo varastosta.
        Hyvä niin, opin tästä ketjusta jo jotain ja tajusin että tuossa on ainakin niin huono ovi, etten sitä edes tahtoisi enää. Ei menny hukkaan tämäkään fundeeraus.

        No se oli hyödyllinen "nukkuminen". :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe