Tänä päivänä joukkoliikenne isojen taajamien ulkopuolella hoidetaan harmaana taloutena. Kohteet kilpailutetaan ely;n ja kuntien puolelta EU-säädösten mukaan, hinta ratkaisee. Seuratessa kilpailutusten tuloksia huomaa, että hinnassa pärjää yritykset jotka käyttävät työntekijöitä, joille ei ole velvoitetta maksaa alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa, kuten vuosiloma, työlyhennysajan-palkkaa. Näitä työntekijöitä ovat eläkeläiset ja sairaseläkeläiset, yritysten tilausajot hoitaa lisäansioita hamuavat poliisit, palomiehet, ja jos minkäkin alan työntekijät, joilla on ajoluvat kunnossa.
Joukkoliikenteen murha !!!!!
22
<50
Vastaukset
- ajo-oikeus
Tämä on totta. Suurin syyllinen tähän on vasemmistopuolueet ja ex-liikenneministeri Merja Kyllönen. Kyllönen nimenomaan halusi kaiken bussiliikenteen kilpailutettavaksi. Tästä ay-vasemmisto saa kiittää Merjaa kun jäävät nuolemaan näppejään eläkeukkojen viedessä ajot..
- Prööötti
Älä turhaan anna faktojen häiritä kirjoitteluasi.
- Mikä_joukkoliikenne
Anteeksi, mutta mikä joukkoliikenne taajamien ulkopuolella? Fakta on, että ilman omaa autoa täällä ei pääse yhtikäs mihinkään, sillä joukkoliikennette ei vaan ole. Siksi ajoneuvoverokin pitäisi kohdentaa uudelleen ja vihdoinkin oikein, eli kaupunkilaisille tripla verot, kun julkisia menee 5 minuutin välein, ja haja-asutus alueille minimaalinen vero jos ollenkaan, koska auto on välttämätön kulkeakseen, ja entistä enemmän tarvitsee jatkossa autoa, kun kokkare paskojen sote uudistukset vie loputkin palvelut yhä vaan kauemmas, ja kustannukset niihin kulkemiseen vain kasvaa.
- Yrittäjäystävällisesti
Joukkoliikenteen sosialisointi yhteiskunnan haltuun oli suuri virhe. Kaikesta tuli entistä kalliimpaa ja yksityinen innovatiivisuus kadotettiin. Yrittäjyyttä ei arvostettu, kuin halpana kilometrihintana.
Hommaa pyörittämään tarvitaan nyt satoja ja tuhansia virkamiehiä, joista neljännes kovapalkkaisia päälliköitä.
Sipilällä olisi tässäkin töitä ja joukkoliikenne tulisikin vapauttaa markkinoiden hoidettavaksi, kilpailu tulisi aivan itsestään, eikä tarvittaisi kilpailuttamisen byrokraatteja.- tällaasellatöis
Yrittäjäystävällinen haluaa siis halpatyövoimman lisäystä alalle. PK-yrittäjät ovat tällä alalla harmaatalouden eturintamassa, eivät noudateta työlainsäädäntöä, yleissitovaa palkanmaksuvelvoitetta.
- chaufförin_a
Niin, ja kilpailutetut sopimukset ovat vain vuoden mittaisia, että kilpailuttajilla riittää töitä.
- valvontaa
Kilpailutus joukkoliikenteessä karkasi käsistä heti. Tarjous-asiakirjoissa on hankintalain mukaiset vaatimukset kyllä mainittuna, mutta valvontaa asioista ei ole ollenkaan, ei ely valvo, ei kunnat valvo. Tästä syystä yrittäjät jotka noudattavat työlainsäädäntöä, yleissitovaa työehtosopimusta, ajo-ja lepoaikalakia eivät pärjää kilpailutuksissa. Hankintalaki jo sanoo, ettei ehtoja joita ei valvota, saa olla tarjousasiakirjoissa.
- Totuustämä
tällaasellatöis kirjoitti:
Yrittäjäystävällinen haluaa siis halpatyövoimman lisäystä alalle. PK-yrittäjät ovat tällä alalla harmaatalouden eturintamassa, eivät noudateta työlainsäädäntöä, yleissitovaa palkanmaksuvelvoitetta.
Oletkohan huomannut, että tätä joukkoliikennettä pyöritetään nykyisin velalla, valtiolla 100 miljardia ja kunnillakin miljardeittain. Tällä meininingillä yleissitovuudet saat pian unohtaa.
Joukkoliikenteen halpa hinta on suuri kusetus, noin puolet siitä rahoitetaan Saksan eläkekassojen varoilla.
Markkinoiden hoitamana meillä olisi joukkoliikenne, johon meillä olisi varaa.
Vihervasurit ovat todellisuudessa syökseneet Suomen tuhon eli Kreikan tielle. - Enpäusko
Totuustämä kirjoitti:
Oletkohan huomannut, että tätä joukkoliikennettä pyöritetään nykyisin velalla, valtiolla 100 miljardia ja kunnillakin miljardeittain. Tällä meininingillä yleissitovuudet saat pian unohtaa.
Joukkoliikenteen halpa hinta on suuri kusetus, noin puolet siitä rahoitetaan Saksan eläkekassojen varoilla.
Markkinoiden hoitamana meillä olisi joukkoliikenne, johon meillä olisi varaa.
Vihervasurit ovat todellisuudessa syökseneet Suomen tuhon eli Kreikan tielle.Olisikos sinulla jotain todisteita väitteitesi tueksi?
- SenioriSuomalainen
Eiköhän numerot löydy valtionvarainministeriöstä, kyllä sitä velkaa on ja joka minuutti tulee 9000 € lisää.
Suomessa velaksi on tuettu jo liikaa, eikä talous kestä. Silloin on tehty virhe päätöksiä.
Nyt joudutaan kaikki luopumaan edusistamme osittain, mitä nopeammin sitä pienemmät arvet.
Tyhjillä busseilla ajeleminen pisin metsiä ei ole järkevää eikä kannattavaa.
- kilpailutusseuraaja
Joukkoliikennelaki velvoittaa meillä Suomessa yhteiskuntaa huolehtimaan määrätyntasoisen joukkoliikenteen haja-asutusalueellekkin. Tämän liikenteen, mikä ei tulisi toimimaan markkinaehtoisesti, yhteiskunta joutuu ostamaan verovaroista. Tästä liikenteestä minkä yhteiskunta hankkii joukkoliikenteen hankkimiseksi, järjestetään kilpailutus, kilpailutukseen on laadittu omat säädökset ja ehdot. Ehtojen täyttymistä pitäisi valvoa palvelun tilaajan. Tänä päivänä tilanne on se, ettei tilaajat joita ovat ely ja kunnat, eivät valvo hankintalain mukaisia kilpailutusehtoja mitenkään. Ehdoissa on muun muassa, yleissitovan työehtosopimuksen noudattaminen, ajo- ja lepoaikalain noudattaminen. Yritykset, jotka laiminlyövät näitä työlainsäädännön kohtia, pärjäävät kilpailutuksessa velvotteita noudattavaan yrittäjään verrattaessa paremmin.
- Selventääkö
Ajoaikalakien valvonta kuuluu Poliisille. Työnjohto työnantajalle ja maksaminen veronmaksajille.
- Paljonnähnyt
Joukkoliikennelaki ei velvoita kuntia järjestämään mitään liikennettä, kerroppa se pykälä missä näin mainitaan.
Joukkoliikenne on sosialisoitu kuntien haltuun kunnan valtuustojen päätöksillä.
Valtuutetu eivät taas ymmärtäneet edes mistä päättivät, mikä on huolestuttavankin yleistä.
Virkamiehet näin pääsivät turvaamaan hyvät työpaikkansa ja sopimuksista tehtiin siksi pitkiä. Veronmaksajat sitten maksavat liikenteen ja näiden virkamiesten ylipitkät Kreikka tyyliset lomat.
Onnibussi näyttää miten markkinaehtoisesti joukkoliikenne hoituu ja sosialisti yhtiö VR joutuu myös kirimään.
Vihervasurit ovat olleet kaiken tämän kieroilua takana ja suorastaan sumuttaneet ihmisiä. - Tottamooses
Oletkos edes ikinä kuullut PSA-asetuksesta?
- no_more_merja
PSA asetus on kyllä tuttu. Soveltaminen vaan Suomessa oli hyvin erikoista. Pääasia oli, että vuosikymmenet liikennettä kehittäneet ja sitä osittain jopa tappiolla hoitaneet yrittäjät saadaan sivuun ja tilaa raivattiin uusille kyseenalaisilla toimintatavoilla asioita hoitaville "yrityksille". Uudet ratkaisut myytiin asiaa tuntemattomille kunnallispoliitikoille edistyksellisenä, hyvänä uudistuksena. Totuus valkeni päättäjille silloin kun oli liian myöhäistä. Lobbareina asiassa toimivat puna-vihreät huutelijat, joilla ei ole penniäkään kiinni liikenteessä, mutta aatteen palo sitäkin kovempi. Vielä voidaan kuitenkin jotakin pelastaa, mikäli tuleva hallitus ja eduskunta toimii nopeasti. Edellistä hallitusta huonompaa liikennepolitiikkaa tuskin on mahdollista toteuttaa. Surkeista päättäjistä jää historiaan ainakin Merja Kyllönen. Hänen "hintalappunsa" Suomen bussiliikenteen tuhoamisessa nousee lukemaan, jonka suuruus selviää vasta tulevina vuosina. Merja ei tästä kanna poliittista vastuuta, vaan siirtyi Brysseliin suojatöihin..
- Pelurienpaikka
Juuri näin on käynyt ja vakavaraiset vanhat yritykset tuhottu, työntekijöille ikuinen lopputili pompottelu.
Homma vietiin läpi kovalla kiireellä, jotta kunnallispoliitikko ei ehtinyt ajattelemaan tai ottamaan selvää.
Vihervassarit takana ylevin perustein ja byrokratia, sekä tukisummat lisääntyivät, samalla verotuksen ja velanoton tarve yhteiskunnalla.
Lopputuloksena Kyllösen porukan äänestäjät köyhä kansa maksaa.
Ei yhtään tarvitse ihmetellä, että hallitus hommat loppuivat lyhyeen.
Yrittäjää on vaikea kuitenkin lannistaa, ei se onnistunut Neuvostoliitossa, eikä oikein missään, edes Kiinassa. - Tottamooses
Ongelmaksi tuli se, ettei mitään tukia saa antaa ja kovin monella linjalla oli mitä erilaisempia tukimuotoja. Joka taas käytännössä pakotti kilpailuttamaan taikka liikennöintimäärät olisivat tippuneet.
- Entinenkuljettaja
Tyypillinen Vihervasurien selitys, joukkoliikennettähän kaupungeissa tuetaan nyt enemmän kuin ennen, noin puolet lipun hinnasta on verovaroin kustannettua.
Ainoastaan yrittäjän innovaatioiden mahdollisuus ajettiin alas ja hallintoa lisättiin huimasti.
Maaseudulta joukkoliikenne loppuu kokonaan näillä systeemeillä.
Tilanne on varsin erikoinen, kun joukkoliikenneviranomaiseksi ryhtyi kunta valtuuston päätöksellä. Kunta pystyy eväämään kilpailijoiden liikenneluvat ja sosialisoimaan paikkakuntansa liikenteen itselleen.
Suomesta on tullut Neuvostoliitto ja ruma jälki alkaa näkymään. - Tottamooses
Tutustu vaikka PSA-sopimukseen, niin saatat saada ahaaa elämyksen, mutta syvästi epäilen sitä.
Kerroppa nyt noista yrittäjien innovaatioista lisää. - meno-paluu_lippu
Mooseskin voisi tutustua PSA-sopimukseen. Sitä on tulkittu Suomessa tavalla, mitä eu-lainsäädäntö ei vaadi. Tavoitteena juurikin yrittäjävetoisen liikenteen tuhoaminen sekä sen korvaaminen sosialisoidulla liikenteellä, kuten aikaisemmat kommentoijat ovat asian ymmärtäneet. Se on tietoisesti jätetty kertomatta veronmaksajille, että aikaisempi yrittäjävetoinen malli oli paljon edullisempi yhteiskunnalle. Viher-vasureiden viha yrittäjiä kohtaan on niin suuri, että jopa joukkoliikenteen lippupalveluita tuottava Matkahuolto halutaan tuhota ja korvata sosialisoidulla järjestelmällä. Myös tämä yritys on mennyt pahasti "reisille" ja tulee veronmaksajille todella kalliiksi. Vieläkö joku ihmettelee, miksi vasemmistoliitto hävisi roimasti vaaleissa? Hemaksavat nyt Kyllösen ja kumppaneiden virheistä.
- Kalliiksitulee
Tottamooses kirjoitti:
Tutustu vaikka PSA-sopimukseen, niin saatat saada ahaaa elämyksen, mutta syvästi epäilen sitä.
Kerroppa nyt noista yrittäjien innovaatioista lisää.Innovaatiot on tuhottu , eikä viranomainen ole antanut liikennelupia.
Onnibussi on yksi esimerkki yrittäjän innovaatiosta joukkoliikenteessä, sitten tulee erillaisia kimppakyytejä ja joku yberkin.
Sosialisoimalla joukkoliikenne kalliilla viranomaisvetoiseksi todellakin tuhottiin yksityinen yritteliäisyys ja aiheutettiin veronmaksajille satojen miljoonien lisäkulut. Niin pääoma, kuin käyttökulutkin ja lisää byrokratiaa.
Jopa ruuhkasuomessa on paikkoja /kyliä jossa on 20km lähimmälle vuoroauto pysäkille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051686
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.801315- 921210
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras31186- 1431173
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5861065- 211061
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum10997Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih6976Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida11864