Vaikuttaako oma herkkyys?

toipuukokoskaan

Vaikuttaako ihmisen, siis tässä tapauksessa uhrin, persoonallisuus ja herkkyys siihen miten rajuna kokee narsistin käytöksen? Ja onko herkkä ihminen alttiimpi saamaan esim ahdistusta, paniikkikohtauksia, painajaisia, sydänoireita jne. Ja kuinka narsistista toipumisvaihe? Jos on herkkä niin kestääkö toipuminen kauemmin? Entä jääkö kokemistaan asioista syvemmät haavat? Entä vaikutus mahdollisiin tuleviin parisuhteisiin?
Minulla on kohta vuosi kulunut siitä kun jätin narsistin. Meillä oli neljän vuoden seurustelusuhde jossa oli henkistä väkivaltaa, manipulointia ja kaikkea sitä mitä narsistin kanssa voi olla. Oli ollut toisia naisia myös minun aikaan. Olen hyvin herkkä ihminen ja pelkään että tämä tuska ei mene ohitse. Olen käynyt ammattiauttajallakin. Tuntemukset on nykyään lähinnä sellaisia että on levoton olo, en juuri pysty nauttimaan asioista ja uutta suhdetta en ole yrityksistä huolimatta pystynyt aloittamaan kun en vaan kiinnostu kenestäkään. Hetkeksi aikaa kyllä, mutta joku sitten tulee etten kiinny toiseen, vaan haluan jättää koska en tunne mitään.

21

240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdasd

      Anna ajan hoitaa. Varmasti herkkyys vaikuttaa koska vaikuttaahan se muihinkin kokemiimme asioihin. Herkkä ihmisluonne kokee asiat eri tavoin kuin luja.

      • nähtyon

        Herkän vastakohta ei ole luja, vaan joku kökkö joka ei näe nyansseja.
        Herkkä ihminen voi olla luja. Ja oppia suojelemaan itseä herkkyyttä menettämättä.
        Ja herkkyys ei ole heikkoutta.


      • LujastiHerkkä

        Juuri näin. Herkkyys on eri asia kuin heikko itsetunto. Jos itsetuntemus on heikko, sitä on narsistin helppo horjuttaa lisää. Herkkä ihminen taas saattaa pelastua narsistilta koska vaistoaa ajoissa asioiden olevan pielessä. Kun herkkyyteen lisätään vahvuus, usko itseen, narsisti ei pääse edes niin lähelle että saisi mitään otetta.

        Mutta ei tuo niin yksinkertaista ole siltikään. Voi olla herkkä ja vahva, mutta ei yksinkertaisesti ole kokemusta ihmisten pahuudesta. Kieltäytyy kuuntelemasta mielensä varoituskelloja koska ei voi uskoa sellaista pahaa edes olevan josta mieli yrittää varottaa.

        Itse lankesin tuohon sinisilmäisyyteen. Narsisti tuntui tosi oudolta, mutta koska en tiennyt narsismista, yritin alkuun selittää asioita itselleni parhain päin. Kuitenkin luotin lopulta omaan vaistooni, se ei ollut pettänyt vielä koskaan aiemminkaan. Tuossa ihmisessä oli jotakin outoa, en vain ymmärtänyt mitä.

        Muistin sitten lukeneeni hiukan narsismista ja palaset alkoivat loksahdella kohdalleen, kuva muuttui selkeäksi. Tuo kuva kuvotti, ihan kirjaimellisesti, ja pelotti se sota jonka narsisti nostaa kun hänet heivaan elämästäni. En todellakaan olisi halunnut sitä draamaa ja pahaa mieltä mitä narsisti kylvi sodassa ympärilleen, se tuntui todella pahalta, mutta vaihtoehtojakaan ei oikeasti ollut. Onneksi ei ollut kyse tuttavuutta kummemmasta, mutta aika säädön siitäkin narsisti sai aikaan.

        Mutta nyt tiedän mistä on kyse, ja jos mieleni jostakusta henkilöstä varoittaa, otan tuon varoituksen tosissaan.


    • lukaisija

      Koen että herkkyyttähän narsistien kaikista helpointa on ollut hyödyntää minussa, nimenomaan. Siitä saa aivan uuden ulottuvuuden.

    • toipuukokoskaan

      Onko kellään muulla samaa että ahdistus tulee vasta jälkikäteen? Minulla on todella vaikeaa ajoittain ja tuntuu että ainoa helpotus olisi paluu narsistin luokse. Sitä en kuitenkaan tee.

      • jotaintapahtui

        Narsisti etsii herkästi sellaisia ihmisiä jotka ovat herkkiä ja kilttiä,etenkin siinä,että mitä hyötyy saa eli kaikki hyöty "lypsätään" irti ja samalla etsitään salaa sitä parempaa jonka kanssa aikoo vanheta,sillä narsisti ei halua olla yksin.
        Itse koin sellaisen henkisen helvetin,jota en tahdo vieläkään uskoa,että miten narsisti voi olla noin SAIRAS ihminen. Asiastani en voi koskaan tuoda minnekään julki ja en tiedä olenko koskaan se sama ihminen. Mutta se avasi minun silmät täysin ja sen maailman jonne ei moni tiedä. Tapauksesta on noin kaksi vuotta.
        Narsisti teki niin pitkään ja todella pahaa piilotemput,että siitä on vaikeata selvitä kenenkään. siinä muuttuu omakin käsitys hyvästä ja pahasta.
        Taisteluni on ollut tuskainen,ahdistiva ja vaikka mitä,mutta ihmeen kaupalla löysin itsestäni taistelijan,jota taistelen joka päivä,mutta se tahto mikä minussa on. Tulevaa en tiedä,mutta silti joka päivä olen jaksanut taistella.


      • Nähtyjankoettu

        Tämän voin allekirjoittaa. Olen itse hyvätapainen, sopeutuva ja kiltti mies, joka lopulta jäi narsistisen vaimon jättämäksi. En tässä lähde luetteloimaan sitä hyväksikäytön määrää mitä meillä tapahtui, mutta vaikka olemme eronneet pyrkimystä hyväksikäyttöön on edelleen. Nyt tiedän mitä on patologinen valehtelu, kylmyys, empatiakyvyttömyys, kaksoiselämän viettäminen. Tämä naiselta, jonka kuvittelin olevan ydinperheen fiksu ja lämminhenkinen vaimo ja lasten äiti. Tulin totaalisesti huijatuksi. Narsisti on sairas ja sitä et voi parantaa ja he nimenomaan etsivät herkkiä ja kilttejä hyväksikäytettäväksi ja hyväksikäyttö tapahtuu jo suhteen aikana ja jatkuu usein vielä sen päätyttyä. Ihminen joka ei tiedä narsismista on jonkin aikaa vietävissä, mutta jossain vaiheessa kellot alkavat soimaan kun ymmärtää sen tosiasian, että narsistin toiminta on normi logiikalle ja käytökselle täysin vierasta. Narsismista voi todeta häivähdyksiä ja suhteen alkuvaiheessa, mutta en tajua mistä on kyse, todelliseen kukkaan narsismi voi syntyä myöhemmässä keski-iässä kun narsisti pääsee esim. sopivaan valta-asemaan tai kokee taloudellisesti itsensä riippumattomaksi. Narsisti tavoittelee aina hyötyä, rahaa ja omaisuutta toisen kustannuksella. Itse vielä toivun erosta, mutta luojalle kiitos eteenpäin tässä on jo hivenen päästy, mutta uskomatonta kyllä edelleen minulla on tätä narsisti vaimoa joskus ikävä. Millä ihmeellä nämä narsistit onnistuvat koukuttamaan jätetynkin puolison ? Toisaalta heitä ja heidän raakoja tekoja vihaa toisaalta he ovat kuin huumetta jota kaipaa. Outoa..


      • jotaintapahtui

        hyvin kirjoitit!


    • Kalypso

      Kyllä vain, herkkyys ja kiltteys vaikuttavat. Mielestäni minulla on kuitenkin oikeus olla herkkä ja luottavainen. Ongelmahan on myös pitkälti se että yhteiskunta jopa arvostaa ja kannustaa narsistiseen käyttäytymiseen, kiltit ja herkät mielletään jotenkin tyhmiksi.

      Itse olen tällä hetkellä akuutissa ahdistustilassa sillä minulle narsistin tekemä henkinen väkivalta vaikuttaa edelleen konkreettisesti kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa. Aion kyllä vielä päihittää tilanteen, askel kerrallaan.

      • toipuukokoskaan

        Minulla ehkä juuri tuota samaa. Ajoittain ahdistus on voimakasta vaikka mitä tekisin. Liikunta auttaa hetkeksi mutta sitten ahdistus palaa. Vaikea koittaakaan tutustua muihin miehiin kun huomaan olevani jotenkin "suljettu". Kaipaan läheisyyttä mutta en uskalla päästää lähelle. Outoa itsellenikin. Ja edelleen mielessäni vertaan narsistia uusiin miehiin. Ajattelen että en voi saavuttaa niitä huippuhetkiä kenenkään kanssa enää ikinä. Ymmärrän silti että eihän ne ole tavoitteenakaan ja juuri ne sekoittavat pään. Lisäksi minusta on tullut sellainen, että kun lähden kotoa niin vilkuilen koko ajan ympärilleni ja pelkään näkeväni narsistin. Hän on minua kytännyt joskus ja tuonut naisia minun kotini lähistölle. Vaikka asuu siis muualla.


    • pipa_____

      Tottakai oma herkkyys vaikuttaa. Luulen että mitä vähemmän itsetuntoa ja mitä läheisriippuvampi, niin sitä pahemman tyypin kynsiin jää.
      Jolla on enemmän järkeä päässä, niin ei edes päädy täysin tunteettoman hullun pauloihin.
      Mulla sitä itsetuntoa oli edes jonkun verran, vaikka ei riittävästi.
      Oma exäni ei siis ollut pahemmasta päästä. Lievästi häiriöinen, joka tosin paheni ajan mittaan.
      Mulla on ollut kanttia käsitellä objektiivisesti koko hommaa, mun omaa syyllisyyttäni myös ja syitäni jäädä suhteeseen. Eikä tämä henkilö ole onnistunut hajottamaan minua millään tavalla, Olin hajonnut jo ennen kuin tapasimme ja siksi ajauduimme yhteen.
      Vainoharhaisuutta on silti ollut. Edellisen kirjoittajan tavoin kuvittelen näkeväni exää ties missä.

    • jkhkjhökj

      Olen todella herkkä, saan paniikkikohtauksia ja ahdistusoireita herkästi. Narsistit sotkeentuivat elämääni väkisin. Narsistithan ovat "rajattomia" joten tunkeutuvat herkkien elämään (fb, some) röyhkeästi eivätkä herkät voi samalla voimalla puolustautua. Monen tuho ihan oikeasti.

      • Herkistä

        Näin minustakin


    • 81000

      Olen nähnyt muutaman tapauksen, joissa narsistin johtama jengi on nopeasti romahduttanut herkemmän ihmisen.

      Pelkäänpä, että kieroutuneen vakioväen pyörityksessä herkempi tulokas voi saada pysyvän kammon työelämää kohtaan, vaikka työkykyä ja potentiaalia olisikin vaikka mihin.

      • Ilman_muuta_

        Ilman muuta. Työelämä on hyvin otollista narsistin toiminnalle. Ihmiset ovat pääsemättömissä toisistaan ja heidän toimeentulonsa on riippuvainen työstä. Useat valitsevat työttömyyden hikisen taistelun sijaan, jota ei voi voittaa...


    • epävarmuus

      Olen myöskin hyvin herkkä ihminen ja jäin narsistiin kiinni. Kun narsisti kyllästyi ja löysi toisen uhrin ja jätti minut. Toipuminen kestää ja ei tässä auta se jotta vähän väliä narsisti käy kokeilemassa kuinka olen toipunut hänestä. Saa minut jotenkin yhä uudelleen kokeilemaan kanssaan. Uskomaan häneen kuinka hän nyt on muuttunut täysin. En saa mistään voimia jotta voisin päästä hänestä lopullisesti eroon.

      • voita_itsesi

        Narsisti saa siitä mieli hyvää(itse tunnon kohotusta),että saa tietää,toinen voi pahoin. Narsistiselle toisen ahdistus on sellainen lottovoitto.
        Joten älä luovuta ja älä anna hänelle sitä,että näkee sinut,sillä et ole ainoa joka kappailee samojen asioiden kanssa.
        Sinun hyvin vointi on narskulle myrkkyä!


      • Tämmöstänäin
        voita_itsesi kirjoitti:

        Narsisti saa siitä mieli hyvää(itse tunnon kohotusta),että saa tietää,toinen voi pahoin. Narsistiselle toisen ahdistus on sellainen lottovoitto.
        Joten älä luovuta ja älä anna hänelle sitä,että näkee sinut,sillä et ole ainoa joka kappailee samojen asioiden kanssa.
        Sinun hyvin vointi on narskulle myrkkyä!

        Minulla on semmonen suhde äitiini,
        että ilmoitan hänelle kärsimyksistäni,
        mihinkä hän tokaisee ohimennen välinpitämättömällä hymyilevällä äänellä alle minuutin kestävässä yhteydenpidossa. Muuta minun ja äitini välillä ei ole.
        Kerran hän avusti minua eräässä pienessä asiassa joka toi minulle hyvinvointia.
        Äitini sanoi huomanneensa sen tehneen minulle hyvää, ja totesi, että täten valitettavasti sitä ei voikaan jatkaa kuten hän oli luvannut.


    • Selviytyjä_6871

      Tämä on vanha ketju, mutta vastaan silti...Omat vanhempani ovat narsisteja, äiti ohutnahkainen ja isä paksunahkainen narsisti. Perheessämme tapahtui monia laiminlyötejä: väkivaltaa, manipulointia, kontrollointia, tapahtuneiden asioiden kieltämistä jne. Lasten tarpeet laiminlyötiin, oltiin paikalla muttei läsnä tunteiden tasolla. Väkivaltaa vähäteltiin ja laitettiin herkkyyden piikkiin. Tämä on narsistin asettama ansa. Hän käyttää esimerkiksi henkistä väkivaltaa, haukkuu ja vähättelee, ja kun lapsi loukkaantuu tästä, hän väittää lapsen olevan herkkä eikä osaa vain ottaa asioita oikealla tavalla (näin minulle toisteltiin). Näissä perheissä lapsi on siis se syyllinen ja herkkä. Herkkyys ei ole totta!!! Se on narsistiperheen luoma valhe. Narsisti käyttää voimakasta väkivaltaa (joka jättää ikuiset arvet uhriin) ja saa uhrin tuntemaan syyllisyyttä siitä, että pahoittaa mielensä. Se on manipulointia.

      Olen vasta aikuisiällä ymmärtänyt, että masennukseni ja ahdistukseni (joka kaltoinkohtelusta seurasi) on normaali reaktio epänormaaliin tilanteeseen. Lapsuudenperheessäni minut syyllistettiin ja saatiin uskomaan että minussa on vika, koska kärsin fobiasta ja peloista jo lapsuudessa. Että minä olen se ongelma, koska olen heidän mielestään niin herkkä. Vasta aikuisena olen ymmärtänyt, että minä reagoin normaalilla tavalla epänormaaliin tilanteeseen eikä niin että minä olisin epänormaali, kun reagoin peloilla ja fobioilla normaaliin tilanteeseen. Narsisti laittaa uhrin kantamaan syyllisyyden omista teoistaan, kuten väkivallasta. Ja niin kävi minullekin, ennenkuin havahduin totuuteen perheestäni.

      Minulle herkkyys on vahvuutta. Olen onnellinen siitä, että olen empatiakykyinen, muut huomioon ottava ja olen jo lapsuudessa tunnistanut sen, että olen arvokkaampi kuin se miten perheeni minua kohtelee. Olen saanut matkani varrella paljon rohkeutta ja päätynyt laittamaan välit poikki vanhempiini. Koen, että jokaisen on kannettava vastuu omista teoistaan. Muistakaa ennenkaikkea arvostaa ja suojella itseänne!

    • poiuytrdfghj

      Nimenomaan tuo juttu tehdään.
      Kun reagoi pelolla epänormaaliin vaaralliseen tilanteeseen,
      narsistivanhemmat manipuloivat ympäristöä ajattelemaan, että tilanne on normaali
      ja henkilöllä on mihinkään perustumattomia pelkoja.
      Melkein kuolin tuohon tilanteeseen muutama vuosi sitten, joten on ollut välttämätöntä alkaa katkaista välejä.

    • Narsutka

      Tuo herkkyys on myös jonkunlainen tutka. Minä esimerkiksi olen aina ollut jotenkin varuillani erään ns.perhetutun läsnä ollessa ja jännitän tapaamista ilman syytä. Olen aina ollut hieman epävarma myös keskustellessani hänen kanssaan siitä, että vinoillaanko minulle vai onko hän tosissaan. Ehkä tarkoitus onkin pitää minut etäällä tuosta muusta perheestä. Monesti olen ajatellut sittenkin olevani väärässä ja että ihan mukavahan tuo on, mutta ei aina lopulta tulee joku ennalta arvaamaton ja älytön konflikti. Kyseisellä henkilöllä alkaa jo olla ikääkin, mutta en usko kyseessä olevan dementia. Narsistiksi tajusin jossain vaiheessa muita sellaisia tavattuani ja perehdyttyäni aiheeseen, mutta kun muistan kuulleeni erään perheeseen kuuluvan kertoneen, että kyseinen ihminen saattaa raivostua vailla minkäänlaista syytä ja että kaikilla muilla ihmisillä on joku syy raivolle, saattaa kysymys olla jopa ihan psykopaatista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe