Auttakaa arvojen tulkinnassa!

SuviKAR

Hei!
Kävin näöntarkastuksessa, koska vasemman silmän näköni oli selvästi huonontunut. Koin pärjääväni kuitenkin suht hyvin, mutta halusin selvittää mistä on kysymys. Luulin opitkolla käytyäni, että minulla on huono kaukonäkö, mutta ilmeisesti ei olekaan vaan minulla on pelkästään hajataittoa? Nettiä selatessani ymmärsin, että pelkkää hajataittoa on vaikea huomata, mutta minulla on kyllä tuo vasemman silmän näkö yksistään sellainen, että sen varmasti huomaa kauemmas katsoessa. Oikea silmä selkeästi kuitenkin kompensoi sitä, joten koen pärjääväni kuitenkin ihan hyvin. Olisiko laseja tarvinnut edes hankkia? Kyllä nuo nenällä keikkuu ja auttavat toki mutta pärjäisin varmaan ilmankin. :) Tietokonetta käytettäessä minulla rupeaa välillä näkökenttä väpättämään ja ennen laseja kärsin kuukauden verran jatkuvista elohiiristä silmissä. Voiko nämä johtua "huonosta" näöstä?

Kortissa lukee arvot
O: Sf 0, Cyl -0,25, Ax 100
V: Sf 0, Cyl -1,00, Ax 83

Kiitoksia tuhannesti jos osaat auttaa!

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JotainTietävä

      Et kerro ikääsi. Helpottaisi kovasti jos olisi ikäsi tiedossa. (45-vuotta?) Oireesi kuulostavat astenooppisilta oireilta. Onko silmälasien kanssakin vielä ollut oireita? Oletko kokeillut lukulaseja (sinun tapauksessasi plus-lasit)

      • SuviKAR

        Ikää minulla on 30-vuotta. Silmälaseihin kesti tottua muutaman päivän, alussa huimasi ja keinutti, mutta nyt tuntuu siltä, että ilman laseja on hieman hankalaa olla. Lähelle näen mielestäni ihan hyvin, lukulaseja en ole kokeillut, alunperin menin opitkolle koska näin vasemmalla silmällä mielestäni huonosti. Lähelle katsoessa olen ainoastaan huomannut nyt sen, että ilman laseja tietokoneen ruutu näyttää välillä vääristyneltä (kirjaimet ruudun keskellä näyttää hieman vääristyneiltä ja venyneiltä) ja kirjaimet ja valot "suttuisilta" tai sumeilta. Ennen laseja mietin myös välillä, että näyttääkö tietokoneen ruutu keskeltä välillä vähän kummalliselta, mutta nyt kun laseihin on tottunut, eron huomaa selvästi.


      • SuviKAR

        Siis alunperin ongelma oli se, että näin vasemmalla silmällä huonosti kauas. :) Siis jos vertasi oikeaa ja vasenta silmää. Anteeksi hieman epäselvä selostus.


      • SuviKAR

        Ja vielä lisäys, vasemmalla silmällä näen esineet suht selvästi n 40cm päähän, sen jälkeen näyttää sumealta.


    • OptikkoG

      Kyllä, ongelmanasi on vain hajataitto. Päävoimakkuus (sf) on molemmissa silmissäsi -0. Hajataitto on toisaalta hankalampi näkövirhe, siinä toinen polttoväli on verkkokalvolla mutta toinen ei, mikä aiheuttaa silmien epävakaata zoomausta eli mukautumista. Hajataiton takia kuva tai kuvio on myös vääristynyt.

      Oikea silmäsi näkee hyvin, mutta vasemmassa virhettä on huomattavasti enemmän.
      Silmät toimivat aina parina, joten joko molemmat silmät joutuvat ylirasitukseen vasemman silmän hajataiton kanssa ja yleisimmin hajataitosta aiheutuu päänsärkyjä ja esim. elohiirtä. (Tai aivot jättävät vasemman silmän havainnot enemmän huomiotta, mikä taas vaikeuttaa mm. etäisyyksien arviointia. Epätasapaino voi myös laiskistuttaa toista silmää. Pahimmassa tapauksessa sen huonomman silmän voimakkuus kasvaa.)

      Aina laseista saatava apu ei selvästi korjaa vikaa näkemisessä (vaikka sinulla se auttaa vasenta silmää myös näkemään paremmin), vaan auttaa silmien tasapainoon ja näkömukavuuteen, eli vähentää ylirasitusta ja siitä aiheutuvaa päänsärkyä.

      Jos lasit ovat auttaneet esim. päänsärkyyn, niitä kannattaa pitää. Onhan niistä apua.
      Tilanteesi on kuitenkin hyvä, koska et tarvitse niitä esim. urheillessasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe