Trolli kysyy: Miksi kilpikonnasta pystyyn?

Trollikysyy

Trolli tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että en ole purjehtija. Kaikki kysymykseni täällä nimetään trollailuksi, joten ilmoitan jo etukäteen olevani trolli. Sitten kysymykseen.

Lueskelin aikani kuluksi Ovni-veneistä. Niiden kerrottiin olevan sopivia pallonkiertoon, mutta haittapuoleksi mainittiin, että ne eivät ole itsestään oikenevia. Jos siis onnistuu kääntämään maston kohti pohjaa, niin siinä asennossa vene myös pysyy.

Rupesi kiinnostamaan, miksi jotkut veneet sitten oikenevat. Jos masto on kohti pohjaa ja paino tasaisesti jakautunut, niin mikä keikauttaa veneen takaisin ylös?

Muutenkin kiinnostaa tuo kölin merkitys. Kuinka nostoköliset veneet voivat olla sopivia pallon kiertoon, kun muualta olen lukenut, että kölin pettäminen tekee veneestä merikelvottoman.

33

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hii_o_hoi

      Ihan asiallinen kysymyshän tuo on.

      >>miksi jotkut veneet sitten oikenevat. Jos masto on kohti pohjaa ja paino tasaisesti jakautunut, niin mikä keikauttaa veneen takaisin ylös?

      Lyhyt vastaus: aallokko. Veneet kaatuvat vain kovalla kelillä(*), jolloin on aina aallokkoa. Aallot "tönäisevät" venettä hieman vinoon "köli suoraan kohti taivas"-asennosta, sen verran että vene alkaa kääntymään oikeinpäin.
      (*) poislukien kevytveneet ja kölin irtoamiset yms. välinerikot.

      Hyvin harva purjevene on täysin itsestään oikeneva. Oleellisempi kysymys onkin, että missä kohtaa on ns. "angle of vanishing stability" eli kallistuskulma, josta vene ei enää oikene pystyyn. Samoin on merkitystä sillä, että kuinka suuri voima vaaditaan (aalloilta) veneen sysäämisesksi uudestaan pystyyn.

      Nostokölisiä veneitä koskevat aivan smat fysiikan lait kuin kiinteäkölisiäkin. Yleensä taitaa olla niin, että purjehtiessa nostokölisissä matkaveneissä pitää kölin olla alhaalla. Toisaalta ei tämäkään ole välttämätöntä: eihän esim. isoissa purjealuksissa (Suomen Joutsen ja kumppanit) ole mitään erillistä, syvää köliä.

      Lisätietoa esim. englanniksi seuraavilta sivuilta
      http://www.sailboat-cruising.com/gz-curves.html
      http://www.goodoldboat.com/reader_services/articles/stability.php
      ja google-haulla "sailboat stability"

      • seppomartti

        Yksi erikoisuus leveissä veneissä on aktiivinen takaisin oikein päin kääntyminen. Kun nurinpäin kelluminen tapahtuisi liian laajoilla kulmilla. Tällainen video löytyy jostain youtuubin kätköistä. Pogo 40 käännetään tyvenessä satama-altaassa ylösalaisin, eikä oikenisi. Mutta veneessä on 750 litran ballastitankit puolellaan. Täyttämällä toisen puolen tankit vene kääntyy tyvenessä oikein päin. Paremmin kuin aloittajan kilpikonnavertaus?.
        1979 Fastnetissa nurin päin kellumaan jääneitä veneitä miehistöt käänsivät kävelemällä yhdessä kattoa pitkin edes takaisin.


      • Bossu

        Nostokölisistä olen lukenut, että jos pelätään aallon kaatavan, kannattaa nostaa köli. Tällöin vene liukuu aallon iskusta vähän sivuttain, eikä rupea heti kaatumaan. Kapea vene, jossa on korkea kansirakenne palautuu parhaiten oikein päin.


      • hii_o_hoi
        seppomartti kirjoitti:

        Yksi erikoisuus leveissä veneissä on aktiivinen takaisin oikein päin kääntyminen. Kun nurinpäin kelluminen tapahtuisi liian laajoilla kulmilla. Tällainen video löytyy jostain youtuubin kätköistä. Pogo 40 käännetään tyvenessä satama-altaassa ylösalaisin, eikä oikenisi. Mutta veneessä on 750 litran ballastitankit puolellaan. Täyttämällä toisen puolen tankit vene kääntyy tyvenessä oikein päin. Paremmin kuin aloittajan kilpikonnavertaus?.
        1979 Fastnetissa nurin päin kellumaan jääneitä veneitä miehistöt käänsivät kävelemällä yhdessä kattoa pitkin edes takaisin.

        Toisella laidalla oleva water ballast(*) monimutkaistaa kovasti stabiliteettikäyttäytymistä. Kas kun stabiliteetikäyrä ei olekaan symmetrinen enää symmetrinen 0-180/180-360, niinkuin "tavallisissa veneissä". Ja yhden veneen käyttäytyminen ei välttämättä ole samanlainen kuin toisen veneen, koska asiaan vaikuttaa ainakin ballastin painon suhde kokonaismassaan, ballastin sijainti niin vaaka- kuin pystysuorassa suunnassa, veneen poikkileikkauksen muoto jne,

        Tosin pohjimmiltaan ei edelleenkään ole merkitystä kuin kahdella asialla : veneen kokonaismassan painopisteellä ja uppoaman (vedenalla olevan osuuden) painopisteelllä. Erona vain se, että massan painopiste ei ole enää veneen pystysuoralla keskiviivalla.

        Venearkkitehti Dudley Dix kirjoittaa asiasta
        http://dudleydix.blogspot.fi/2014/02/stability-with-water-ballast.html
        http://dudleydix.blogspot.fi/2014/03/more-on-stability-with-water-ballast.html


    • Bossu

      Nykyiset leveät veneet jäävät helposti nurinpäin kellumaan. Jos on tuulta, seuraava iso aalto sopivasti osuessaan voi keikauttaa veneen taas oikein päin. Miehistöllä voi olla vaikea operoida jotain vesitankkeja, kun roikkuvat parin minuutin sukelluksen jälkeen liinan päässä rikin jätteiden seassa.

      • seppomartti

        Putosin kärryiltä. Katsoppa näiden 40,ja 60 jalkaisten valtameriraasereiden kuvia. "Luukut" suljetaan vesitiiviisti. Kelluvat paria minuuttia pidempään. Tankit ovat integraalitankkeja eivätkä roiku missään. Kaatuneissa veneissä miehistöt ovat pystyneet toimimaan järkevästi viikkojakin. Takilan menettäminen sen sijaan taitaa olla väistämätöntä. Siitäkin huolimatta, että niissä oloissa purjeita on muutama neliö tai ei laisinkaan.


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        Putosin kärryiltä. Katsoppa näiden 40,ja 60 jalkaisten valtameriraasereiden kuvia. "Luukut" suljetaan vesitiiviisti. Kelluvat paria minuuttia pidempään. Tankit ovat integraalitankkeja eivätkä roiku missään. Kaatuneissa veneissä miehistöt ovat pystyneet toimimaan järkevästi viikkojakin. Takilan menettäminen sen sijaan taitaa olla väistämätöntä. Siitäkin huolimatta, että niissä oloissa purjeita on muutama neliö tai ei laisinkaan.

        Kyllä ne varmaan kelluvat, mutta eikös paras ole sellainen vene, joka ei stabiloidu nurinpäin, vaan jonka ainoa stabiili asento on köli alaspäin? Valtameriraaserissa on runsaslukuinen hyväkuntoinen nuori miesmiehistö, kun taas leveässä cruiserissa voi olla 6--kymppinen pariskunta, jonka toimintakyky alenee nopeammin.


      • seppomartti

        Siis esimerkkini oli Pogo 40, missä miehistö ei koskaan ole yli 2 h ja usein vain 1h. Eikä kukaan eläkeläispariskunta osta ko venettä. Se on ihan eri purjehduslaji. Mutta kyse oli vain eräästä erikoisuudesta. Suunnittelen juuri venettä, missä on integroidut ballastitankit 2x 350 L, muttei mahdu Pogon litramääriä eikä ole tarvettakaan. Yhdessä veneessäni on ollut 200x 2 litran vesitankit juomavedelle, jolloin voi valuttaa vedet toiseen tankkiin ja käyttää vesiballastina.
        Jos toisen puolen ballastitankit ovat täynnä niin luultavasti kääntyy helpommin takaisin oikein päin, vaikkei olisikaan varsinainen itseoikaisumenetelmä. Momentti voisi olla luokkaa 500-600kpm


      • Bossu
        seppomartti kirjoitti:

        Siis esimerkkini oli Pogo 40, missä miehistö ei koskaan ole yli 2 h ja usein vain 1h. Eikä kukaan eläkeläispariskunta osta ko venettä. Se on ihan eri purjehduslaji. Mutta kyse oli vain eräästä erikoisuudesta. Suunnittelen juuri venettä, missä on integroidut ballastitankit 2x 350 L, muttei mahdu Pogon litramääriä eikä ole tarvettakaan. Yhdessä veneessäni on ollut 200x 2 litran vesitankit juomavedelle, jolloin voi valuttaa vedet toiseen tankkiin ja käyttää vesiballastina.
        Jos toisen puolen ballastitankit ovat täynnä niin luultavasti kääntyy helpommin takaisin oikein päin, vaikkei olisikaan varsinainen itseoikaisumenetelmä. Momentti voisi olla luokkaa 500-600kpm

        Kuulostaa ihan hyvältä systeemiltä.


    • Köli_kääntää

      Purjevene kääntyy ylösalaisin korkean murtuvan aallon voimasta. Murtuva aalto on yleensä vaarallinen sen korkeuden ylittäessä puolet veneen pituudesta, koska aallon etureunassa vesi virtaa ylöspäin ja nostaa aallon mukana kölin ylös poikittain aaltoon joutuvasta veneestä. Tämän vuoksi mm. katamaraneissa suositellaan nostokölin sisäänvetoa myrskyssä.
      Purjevene kääntyy takaisin oikeinpäin joko nurinmenon antaman vauhdin ja/tai aallon heilautettua venettä. Painava (bulb-)köli kääntää veneen, kunhan saa tuon alkuheilauksen. Yksirunkoveneessä nostoköli tai muuten kevyt köli on tässä mielessä tietysti ongelma.

      • Trollimetsänpeikko

        Eikö kuitenkin riki (tai mikä se mastohässäkkä kokonaisuudessaan onkaan nimeltään) kaikkine rätteineen pistä hemmetisti vastaan? Jos vene könöttää tukevasti alaspäin, niin ei kai se aivan pienestä heilahduksesta lähde oikenemaan vai lähteekö? Kuinka paljon tuota on testattu, onko Youtubessa videoita?


      • jarruna
        Trollimetsänpeikko kirjoitti:

        Eikö kuitenkin riki (tai mikä se mastohässäkkä kokonaisuudessaan onkaan nimeltään) kaikkine rätteineen pistä hemmetisti vastaan? Jos vene könöttää tukevasti alaspäin, niin ei kai se aivan pienestä heilahduksesta lähde oikenemaan vai lähteekö? Kuinka paljon tuota on testattu, onko Youtubessa videoita?

        Mastossa on yleensä vähäisesti rättejä myrskyssä, ja painoakaan mastossa ei ole paljon, kölissä taas on paljon painoa. Kun oikeneminen on alkanut niin rätit ja masto ainoastaan hidastavat tapahtumaa.


    • stabiliteettikäyrä.AVS

      Purjeveneiden vakautta kuvataan stabiliteettikäyrillä. Esimerkkikuvasta voi ymmärtää se, että “normaali” avomerivene ei ole ylösalaisessa asennossa kovin vakaa. Aallokossa se pyrkii kääntymään takaisin pystyyn. Se kallistuskulma, josta vene ei oikene on nimeltään AVS (angle of vanishing stability). AVS riippuu veneestä ja on avomeriveneissä yleensä 130° luokkaa (masto meren pinnan suuntaan = 90°). Eräissä perinteisen näköisissä valtameriveneissä AVS on lähellä 160° (esim. Vancouver 28:lla 155°). Ovnien AVS on muistaakseni 115° :n luokkaa. Selityksenä on se, että niissä ei ole painoköliä. Köli on alaslaskettava suuntaevä ja lyijypaarlasti on rungossa.
      http://www.sailboat-cruising.com/images/Gz-curves.jpg

      Tässä on maallikoille helposti ymmärrettävää perustietoa lyhyesti:
      http://www.setsail.com/evaluating-stability-and-capsize-risks-for-yachts/

      • hii_o_hoi

        >>Selityksenä on se, että niissä ei ole painoköliä. Köli on alaslaskettava suuntaevä ja lyijypaarlasti on rungossa.

        Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Ilman painoköliäkin veneen voi tehdä täysin itseoikaisevaksi eli AVS on 180.
        Esim. Meripelastusaluksissa tuo on vaatimuksena:
        https://www.youtube.com/watch?v=jXF-TjOjD5k
        https://www.youtube.com/watch?v=eCoYeAgui6E

        Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä täysin itseoikaiseviksi? Koska se voisi vaatia normaalipurjehduksen kannalta epäkäytännöllisiä ratkaisuja, esim.kohtuuttoman korkeat kansirakenteet.


      • entäkäytännössä
        hii_o_hoi kirjoitti:

        >>Selityksenä on se, että niissä ei ole painoköliä. Köli on alaslaskettava suuntaevä ja lyijypaarlasti on rungossa.

        Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Ilman painoköliäkin veneen voi tehdä täysin itseoikaisevaksi eli AVS on 180.
        Esim. Meripelastusaluksissa tuo on vaatimuksena:
        https://www.youtube.com/watch?v=jXF-TjOjD5k
        https://www.youtube.com/watch?v=eCoYeAgui6E

        Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä täysin itseoikaiseviksi? Koska se voisi vaatia normaalipurjehduksen kannalta epäkäytännöllisiä ratkaisuja, esim.kohtuuttoman korkeat kansirakenteet.

        Entä nuo sinun esimerkkipaattisi rikattuina? Laitapa linkkejä purjeveneistä, joiden AVS = 180° maston kanssa!
        Lisääntyisikö purjeveneen turvallisuus sinun mielestäsi, jos sen AVS muuttuisi esim. 140°:sta 180°:seen? Onko joku purjevene, jonka AVS on 140°, jäänyt aallokossa pysyvästi ylöslaiseen asentoon? Osassa kaatumisia menee masto, mikä ehkä nopeuttaa oikeinpäin kääntymistä, mutta lisää rullaustaipumusta ja uusien ympärimenojen riskiä (ks. Marchaj; Seawotrhiness, the forgotten factor).

        Se kyllä on todennäköistä, että painokölin menetys johtaa pysyvään 180°-asentoon eli masto alaspäin. Näinhän aikanaan kävi esim. Wiikerin purjehtimalle Martelalle, jonka kölipultit irtosivat kölistä Kap Hornin kiertämisen jälkeen.

        Alubatin valmistaminen Ovnien vakautta koskevassa keskustelussa todetaan, (v. 2011) että 1500 Ovnista yksikään ei tiettävästi ole jäänyt ylösalaiseen asentoon painokölin puuttumisesta huolimatta. Esim. Ovni 395:n AVS on 117°.
        http://www.cruisersforum.com/forums/f47/ovni-avs-62732-4.html
        Katamaraaneissa tilanne on toinen: jos kaatuu, jää ylösalaisin. Niiden AVS lienee 90°?.


        Jimmy Cornellin edellinen vene, Aventura Trois, oli 43-jalkainen Ovni. Sen runkopaarlasti oli 3.5 tn ja uppouma 8.5 tn. Ovni 435:n AVS on115° eli hiukan parempi kuin Ovni 385:ssä, jonka AVS on vain 100°. Cornell purjehti Ovnillaan mm. Draken salmessa yli 50 solmun tuulessa. Hän kertoi reivaavansa ajoissa eikä ole koskaan jäänyt laskuvarjoankkurin varaan. Onneakin on ollut matkassa.
        http://cornellsailing.com/aventura/previous-aventuras/ovni-yachts-faq/


      • seppomartti
        entäkäytännössä kirjoitti:

        Entä nuo sinun esimerkkipaattisi rikattuina? Laitapa linkkejä purjeveneistä, joiden AVS = 180° maston kanssa!
        Lisääntyisikö purjeveneen turvallisuus sinun mielestäsi, jos sen AVS muuttuisi esim. 140°:sta 180°:seen? Onko joku purjevene, jonka AVS on 140°, jäänyt aallokossa pysyvästi ylöslaiseen asentoon? Osassa kaatumisia menee masto, mikä ehkä nopeuttaa oikeinpäin kääntymistä, mutta lisää rullaustaipumusta ja uusien ympärimenojen riskiä (ks. Marchaj; Seawotrhiness, the forgotten factor).

        Se kyllä on todennäköistä, että painokölin menetys johtaa pysyvään 180°-asentoon eli masto alaspäin. Näinhän aikanaan kävi esim. Wiikerin purjehtimalle Martelalle, jonka kölipultit irtosivat kölistä Kap Hornin kiertämisen jälkeen.

        Alubatin valmistaminen Ovnien vakautta koskevassa keskustelussa todetaan, (v. 2011) että 1500 Ovnista yksikään ei tiettävästi ole jäänyt ylösalaiseen asentoon painokölin puuttumisesta huolimatta. Esim. Ovni 395:n AVS on 117°.
        http://www.cruisersforum.com/forums/f47/ovni-avs-62732-4.html
        Katamaraaneissa tilanne on toinen: jos kaatuu, jää ylösalaisin. Niiden AVS lienee 90°?.


        Jimmy Cornellin edellinen vene, Aventura Trois, oli 43-jalkainen Ovni. Sen runkopaarlasti oli 3.5 tn ja uppouma 8.5 tn. Ovni 435:n AVS on115° eli hiukan parempi kuin Ovni 385:ssä, jonka AVS on vain 100°. Cornell purjehti Ovnillaan mm. Draken salmessa yli 50 solmun tuulessa. Hän kertoi reivaavansa ajoissa eikä ole koskaan jäänyt laskuvarjoankkurin varaan. Onneakin on ollut matkassa.
        http://cornellsailing.com/aventura/previous-aventuras/ovni-yachts-faq/

        Ovneilla ei ilmeisesti voi olla CE luokitusta valtamerelle, koska AVS on liian pieni?


      • Sps

        Veneen kaatuminen tapahtuu aallon voimalla eikä tuuli koskaan voi ilman aallon vaikutusta kallistaa edes 90 adteeseen, vaikka olisi mimmoinen puusta. Siinä mielessä reivaaminen ei suoraan liity kaatumisen riskiin.


      • reivaamattako50solmussa
        Sps kirjoitti:

        Veneen kaatuminen tapahtuu aallon voimalla eikä tuuli koskaan voi ilman aallon vaikutusta kallistaa edes 90 adteeseen, vaikka olisi mimmoinen puusta. Siinä mielessä reivaaminen ei suoraan liity kaatumisen riskiin.

        Oletko tosissasi sitä mieltä, että ajaminen liian ison purja-alan takia niin kallellaan (esim. yli 50°), että oikaiseva momentti alkaa alentua, ei lisäisi kaatumisen riskiä? Katsopa stabiliteettikäyrän esimerkkiä, ellet ymmärrä kysymystäni: http://www.sailboat-cruising.com/images/Gz-curves.jpg
        Tietenkin reivauskynnys riippuu paitsi purjealasta myös oikaisevasta momentista. Ovnien stabilitettikäyriä en onnistunut löytämään. Kuvittelisin Ovnin olevan alkujäykkä, mutta oikaiseva momentti alkaa varmaankin pienentyä melko varhain kallistuksen lisääntyessä, koska AVS tulee vastaan jo 110° seutuvilla. Viittasit kai J.Cornellin kommenttien siteeraukseen, kun kerroit reivaamisesta. Luulen, että Cornell tiesi jopa sinua paremmin milloin hänen kannatti pienentää Ovninsa purjealaa.
        ;-)

        Asiasta toiseen. Se erikoisuus Ovnissa kuulemma on, että spinnupurjehduksessa nostoköli ylhäällä sillä ei ole broutsaustaipumusta. Evä kannattanee ottaa yläasentoon avotuulilla (Ovnin köli painaa muistamani mukaan vain n 300 kg eikä sillä ole juurikaan vaikutusta stabiliteettiin).


      • seppomartti

        Vaikuttaa kallistus "yli 50 astetta" jos katselee käppyröitä. Mutta purjehtiessa kallistus ei ole puoltakaan siitä. Ja vene kaatuu ilman purjeitakin aaltojen voimasta. Reivauksella tavoitellaan muuta kuin kaatumisriskin pienentämistä , se oli ajatus.
        Ovnit ovat muuten aika hitaita, oli köli ylhäällä tai alhaalla.


      • Bossu
        reivaamattako50solmussa kirjoitti:

        Oletko tosissasi sitä mieltä, että ajaminen liian ison purja-alan takia niin kallellaan (esim. yli 50°), että oikaiseva momentti alkaa alentua, ei lisäisi kaatumisen riskiä? Katsopa stabiliteettikäyrän esimerkkiä, ellet ymmärrä kysymystäni: http://www.sailboat-cruising.com/images/Gz-curves.jpg
        Tietenkin reivauskynnys riippuu paitsi purjealasta myös oikaisevasta momentista. Ovnien stabilitettikäyriä en onnistunut löytämään. Kuvittelisin Ovnin olevan alkujäykkä, mutta oikaiseva momentti alkaa varmaankin pienentyä melko varhain kallistuksen lisääntyessä, koska AVS tulee vastaan jo 110° seutuvilla. Viittasit kai J.Cornellin kommenttien siteeraukseen, kun kerroit reivaamisesta. Luulen, että Cornell tiesi jopa sinua paremmin milloin hänen kannatti pienentää Ovninsa purjealaa.
        ;-)

        Asiasta toiseen. Se erikoisuus Ovnissa kuulemma on, että spinnupurjehduksessa nostoköli ylhäällä sillä ei ole broutsaustaipumusta. Evä kannattanee ottaa yläasentoon avotuulilla (Ovnin köli painaa muistamani mukaan vain n 300 kg eikä sillä ole juurikaan vaikutusta stabiliteettiin).

        Mä luulen, että se ei ole alkujäykkä. Se ei ole äärimmäisen leveä, ja painolasti on aika ylhäällä. Muistan lukeneeni Cornellin kommentteja siitä, ettei häntä haitannut se, että se kulki yleensä vinommassa kuin muut modernit cruiserit. Jos itse hankkisin nostoköliveneen, hankkisin sellaisen, jossa painolasti on kölissä, ja köli nousee hydraulisesti. Ovni on hitaampi, kuin sellainen vene, koska siinä täytyy olla painolastia 1-2 tonnia enemmän.


      • hii_o_hoi
        entäkäytännössä kirjoitti:

        Entä nuo sinun esimerkkipaattisi rikattuina? Laitapa linkkejä purjeveneistä, joiden AVS = 180° maston kanssa!
        Lisääntyisikö purjeveneen turvallisuus sinun mielestäsi, jos sen AVS muuttuisi esim. 140°:sta 180°:seen? Onko joku purjevene, jonka AVS on 140°, jäänyt aallokossa pysyvästi ylöslaiseen asentoon? Osassa kaatumisia menee masto, mikä ehkä nopeuttaa oikeinpäin kääntymistä, mutta lisää rullaustaipumusta ja uusien ympärimenojen riskiä (ks. Marchaj; Seawotrhiness, the forgotten factor).

        Se kyllä on todennäköistä, että painokölin menetys johtaa pysyvään 180°-asentoon eli masto alaspäin. Näinhän aikanaan kävi esim. Wiikerin purjehtimalle Martelalle, jonka kölipultit irtosivat kölistä Kap Hornin kiertämisen jälkeen.

        Alubatin valmistaminen Ovnien vakautta koskevassa keskustelussa todetaan, (v. 2011) että 1500 Ovnista yksikään ei tiettävästi ole jäänyt ylösalaiseen asentoon painokölin puuttumisesta huolimatta. Esim. Ovni 395:n AVS on 117°.
        http://www.cruisersforum.com/forums/f47/ovni-avs-62732-4.html
        Katamaraaneissa tilanne on toinen: jos kaatuu, jää ylösalaisin. Niiden AVS lienee 90°?.


        Jimmy Cornellin edellinen vene, Aventura Trois, oli 43-jalkainen Ovni. Sen runkopaarlasti oli 3.5 tn ja uppouma 8.5 tn. Ovni 435:n AVS on115° eli hiukan parempi kuin Ovni 385:ssä, jonka AVS on vain 100°. Cornell purjehti Ovnillaan mm. Draken salmessa yli 50 solmun tuulessa. Hän kertoi reivaavansa ajoissa eikä ole koskaan jäänyt laskuvarjoankkurin varaan. Onneakin on ollut matkassa.
        http://cornellsailing.com/aventura/previous-aventuras/ovni-yachts-faq/

        Älä nyt suotta revi pelihousujasi. Minun ainoa viestini oli kertoa, että AVS180 - veneen voi tehdä ilman ulkoista painoköliäkin, toisin kuin sinä väitit.
        Ja kappaleessa "Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä..." kerroin syynkin, miksi AVS180 purkkarit ovat harvinaisia.
        Jos noihin meripelastusveneisiin laitettaisiin mastom niin luultavasti olisivat edelleen AVS180-veneitä. Aivan varmasti silloin jos masto olisi kelluva, silloinhan se vain lisäisi "ylösnousuvoimaa". Kokonaan toinen juttu on sitten se, että ne olisivat tosi huonoja purjehtimaan.

        Sinänsä AVS on purjeveneissä vain yksi turvallisuustekijä. Itämerellä (IMHO) tuskin AVS:llä on suurta merkitystä, täällä niin harvoin tulee aaltoja jotka voisivat kaataa järkevästi suunnitellun veneen.


      • seppomartti

        Ajatusleikkinä AVS:n harhasta voisi rakentaa NC33 mökin vesitiiviiksi. Eiköhän sen kannen yläpuolinen tilavuus olisi niin suuri, ettei kelluisi väärinpäin laisinkaan. Tuskin olisi kuitenkaan hyvä valtameripursi.


      • eiollutpelaamista
        hii_o_hoi kirjoitti:

        Älä nyt suotta revi pelihousujasi. Minun ainoa viestini oli kertoa, että AVS180 - veneen voi tehdä ilman ulkoista painoköliäkin, toisin kuin sinä väitit.
        Ja kappaleessa "Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä..." kerroin syynkin, miksi AVS180 purkkarit ovat harvinaisia.
        Jos noihin meripelastusveneisiin laitettaisiin mastom niin luultavasti olisivat edelleen AVS180-veneitä. Aivan varmasti silloin jos masto olisi kelluva, silloinhan se vain lisäisi "ylösnousuvoimaa". Kokonaan toinen juttu on sitten se, että ne olisivat tosi huonoja purjehtimaan.

        Sinänsä AVS on purjeveneissä vain yksi turvallisuustekijä. Itämerellä (IMHO) tuskin AVS:llä on suurta merkitystä, täällä niin harvoin tulee aaltoja jotka voisivat kaataa järkevästi suunnitellun veneen.

        Mistään "pelihousuista" ei ollut kysymys, vaan lähinnä siitä onko purjeveneiden 180° AVS:ään oikeasti tarvetta! Merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet ovat tietysti muutakin kuin AVS. Merikelpoisuuden merkitystä ei pidä vähätellä Itämerelläkään...
        "Korkein mitattu merkitsevä aallonkorkeus varsinaisella Itämerellä on 8.2 metriä ja yli 7 metrin aallokkoa on mitattu useampaan kertaan. Suurin yksittäinen aalto tällaisessa aallokossa voi olla 14 metriä korkea" (Ilmatieteen laitos).
        Tietenkään kukaan ei hakeudu purjehtimaan korkeaan merenkäyntiin, mutta veneiden merikelpoisuusvaatimuksia ei toisaalta pidä väheksyäkään ("Itämerellä tuskin AVS:llä on suurta merkitystä"). Aina ei voi välttää sitä matalapainetta ja merenkäyntiä, joka Itämeren ylityksellä sattuu kehittymään…. Mitä pienempi avomeripurkkari sitä oleellisempi merkitys on AVS:llä ja varsinkin sillä, että stabiliteetti ylösalaisessa asennossa ,“inverted stability”, on huono.

        Jos tiedät noita harvinaisia "AVS 180 purkkareita" olevan useita, laitapa kuvalinkkejä! Olisi kiinnostava verrata niiden kokoa ja mallia Sven Yrvindin mikrokokoisiin valtameripaatteihin. Yrvindin uusimman pikkukipon laskennallinen stabiliteettikäyrä on tällainen:
        http://www.yrvind.com/boat_ideal/wp-content/uploads/2014/06/stabilitet.jpg


      • seppomartti

        Yo stabiliteettikäyrässä on kuvattu vain voiman varsi suhteessa kallistuskulmaan. Se, kertoo, että, veneessä on runsaasti vedenpäällistä volyymiä . Muttei kerro mitään oikaisevan momentin suuruudesta tai pienuudesta. Vai pettääkö koulufysiikkani?
        Yrwindin vene palaa aina lopulta oikein päin. Sitä ennen voi pyöriä ympäri herkästi. Ehkä tulee purjeveneen ympärimenojen maailmanennätys jos projekti Etelämeren ympäriajelehtimisesta toteutuu.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Yo stabiliteettikäyrässä on kuvattu vain voiman varsi suhteessa kallistuskulmaan. Se, kertoo, että, veneessä on runsaasti vedenpäällistä volyymiä . Muttei kerro mitään oikaisevan momentin suuruudesta tai pienuudesta. Vai pettääkö koulufysiikkani?
        Yrwindin vene palaa aina lopulta oikein päin. Sitä ennen voi pyöriä ympäri herkästi. Ehkä tulee purjeveneen ympärimenojen maailmanennätys jos projekti Etelämeren ympäriajelehtimisesta toteutuu.

        Tuo on tavallisin tapa esittää stabiliteettikäyrä. Varsi on GZ ja momentin saa kertomalla se uppoumalla. GZ riippuu tietysti veneen koosta. Yrvindin vene on varsin pieni, joten GZ on suurimmillaan vain 20 cm. GZ on siis uppoumakeskipisteen ja massakeskipisteen sivusuuntainen etäisyys, joka luonnollisesti ei voi olla läheskään yhtä suuri kuin leveys.


      • hii_o_hoi
        eiollutpelaamista kirjoitti:

        Mistään "pelihousuista" ei ollut kysymys, vaan lähinnä siitä onko purjeveneiden 180° AVS:ään oikeasti tarvetta! Merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet ovat tietysti muutakin kuin AVS. Merikelpoisuuden merkitystä ei pidä vähätellä Itämerelläkään...
        "Korkein mitattu merkitsevä aallonkorkeus varsinaisella Itämerellä on 8.2 metriä ja yli 7 metrin aallokkoa on mitattu useampaan kertaan. Suurin yksittäinen aalto tällaisessa aallokossa voi olla 14 metriä korkea" (Ilmatieteen laitos).
        Tietenkään kukaan ei hakeudu purjehtimaan korkeaan merenkäyntiin, mutta veneiden merikelpoisuusvaatimuksia ei toisaalta pidä väheksyäkään ("Itämerellä tuskin AVS:llä on suurta merkitystä"). Aina ei voi välttää sitä matalapainetta ja merenkäyntiä, joka Itämeren ylityksellä sattuu kehittymään…. Mitä pienempi avomeripurkkari sitä oleellisempi merkitys on AVS:llä ja varsinkin sillä, että stabiliteetti ylösalaisessa asennossa ,“inverted stability”, on huono.

        Jos tiedät noita harvinaisia "AVS 180 purkkareita" olevan useita, laitapa kuvalinkkejä! Olisi kiinnostava verrata niiden kokoa ja mallia Sven Yrvindin mikrokokoisiin valtameripaatteihin. Yrvindin uusimman pikkukipon laskennallinen stabiliteettikäyrä on tällainen:
        http://www.yrvind.com/boat_ideal/wp-content/uploads/2014/06/stabilitet.jpg

        >>Jos tiedät noita harvinaisia "AVS 180 purkkareita"

        nämä kaksi löytyi nopealla googlauksella
        http://www.sponbergyachtdesign.com/SaintBarbara.htm
        http://scandinaviancruisers.ssp.sienn.com/Basis.aspx?Tid=92&Lid=19&Lit=VIEW&Hmi=93&Smi=93&Query=SCU_Cruisers.Id=2


      • näyttääpurjehtivilta
        hii_o_hoi kirjoitti:

        >>Jos tiedät noita harvinaisia "AVS 180 purkkareita"

        nämä kaksi löytyi nopealla googlauksella
        http://www.sponbergyachtdesign.com/SaintBarbara.htm
        http://scandinaviancruisers.ssp.sienn.com/Basis.aspx?Tid=92&Lid=19&Lit=VIEW&Hmi=93&Smi=93&Query=SCU_Cruisers.Id=2

        Kiitos linkeistä! Nuo kaksi venettä ovatkin "purjeveneen näköisiä" eivätkä lainkaan "pallomaisia" tai erityisen korkeilla kansirakenteilla varustettuja.
        Ehkäpä ylösalaisessa asennossa pysymättömät veneet eivät olekaan aivan sellaisia kuin aikaisemmassa viestissäsi totesit: "Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä täysin itseoikaiseviksi? Koska se voisi vaatia normaalipurjehduksen kannalta epäkäytännöllisiä ratkaisuja, esim.kohtuuttoman korkeat kansirakenteet ".


      • Joakim1
        näyttääpurjehtivilta kirjoitti:

        Kiitos linkeistä! Nuo kaksi venettä ovatkin "purjeveneen näköisiä" eivätkä lainkaan "pallomaisia" tai erityisen korkeilla kansirakenteilla varustettuja.
        Ehkäpä ylösalaisessa asennossa pysymättömät veneet eivät olekaan aivan sellaisia kuin aikaisemmassa viestissäsi totesit: "Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä täysin itseoikaiseviksi? Koska se voisi vaatia normaalipurjehduksen kannalta epäkäytännöllisiä ratkaisuja, esim.kohtuuttoman korkeat kansirakenteet ".

        Onhan noi pallomaisia, katso mittoja ja poikkileikkauksia. Syväys suunnilleen sama kuin leveys, joka on todella pieni veneen pituuteen nähden. Lisäksi ovat varsin kevyitä ja bulbissa on yli 40% uppoumasta. SC40:ssä poikkileikkauseen piirretty ihminen näyttää aika koomiselta, kun kyse on kuitenkin 40 jalkaisesta veneestä.


      • naurattavako
        Joakim1 kirjoitti:

        Onhan noi pallomaisia, katso mittoja ja poikkileikkauksia. Syväys suunnilleen sama kuin leveys, joka on todella pieni veneen pituuteen nähden. Lisäksi ovat varsin kevyitä ja bulbissa on yli 40% uppoumasta. SC40:ssä poikkileikkauseen piirretty ihminen näyttää aika koomiselta, kun kyse on kuitenkin 40 jalkaisesta veneestä.

        Komiikka on tietenkin henkilökohtaista, mitä kukakin pitää hauskana.
        Vaan tällä kertaa, Joakim, sinun komiikkasi taitaa olla historian tuntemattomuutta:
        SC40: "an updated version of the Skerry Cruisers of Scandinavia from 100 years ago"
        Tätä venettä ei ole tehtykään nykyisten asuntoveneiden tai leveäperäisten kilpaveneiden tyyliin.
        Ovatko sinusta myös 1900-luvun alun saaristoristeilijöissä purjehtivat ihmiset koomisen näköisiä?
        Mitä väliä sillä kokonaispituudella on? Painohan veneen koon kertoo,ei pituus. Tuossa on 2,2 tonnin uppoama, siis jonkunverran H-venettä suurempi. Onko H-venekin koominen?


      • konttaillaan
        naurattavako kirjoitti:

        Komiikka on tietenkin henkilökohtaista, mitä kukakin pitää hauskana.
        Vaan tällä kertaa, Joakim, sinun komiikkasi taitaa olla historian tuntemattomuutta:
        SC40: "an updated version of the Skerry Cruisers of Scandinavia from 100 years ago"
        Tätä venettä ei ole tehtykään nykyisten asuntoveneiden tai leveäperäisten kilpaveneiden tyyliin.
        Ovatko sinusta myös 1900-luvun alun saaristoristeilijöissä purjehtivat ihmiset koomisen näköisiä?
        Mitä väliä sillä kokonaispituudella on? Painohan veneen koon kertoo,ei pituus. Tuossa on 2,2 tonnin uppoama, siis jonkunverran H-venettä suurempi. Onko H-venekin koominen?

        Minunkin mielestäni vyötärön korkeudelle yltävät sisätilat ovat aivan tavallisia ja käyttökelpoisia. Minullakin oli aikanaan vene, joka oli sisältä vain hitusen korkeampi, mutta pituudeltaan tasan puolet SC 40:stä. Oikein kiva vene se oli, eikä siitä ole kuin melkein 40 v.


      • erilaisuutta
        konttaillaan kirjoitti:

        Minunkin mielestäni vyötärön korkeudelle yltävät sisätilat ovat aivan tavallisia ja käyttökelpoisia. Minullakin oli aikanaan vene, joka oli sisältä vain hitusen korkeampi, mutta pituudeltaan tasan puolet SC 40:stä. Oikein kiva vene se oli, eikä siitä ole kuin melkein 40 v.

        Tuohan on selvästi tarkoitettu päiväpurreksi, aamulla lähdetään matkaan ja illaksi takaisin kotilaituriin. Sisällä oleskeluun ei SC40 venettä ole tarkoitettukaan.
        Onko jotenkin vaikea ymmärtää, että venetiä voidaan suunnitella ja tehdä erilaisiin tarkoituksiin, erilaisiksi? Pitäisikö kaikkien veneiden olla lähestulkoon samanlaisia toistensa kopioita?


      • tästä_kyse
        erilaisuutta kirjoitti:

        Tuohan on selvästi tarkoitettu päiväpurreksi, aamulla lähdetään matkaan ja illaksi takaisin kotilaituriin. Sisällä oleskeluun ei SC40 venettä ole tarkoitettukaan.
        Onko jotenkin vaikea ymmärtää, että venetiä voidaan suunnitella ja tehdä erilaisiin tarkoituksiin, erilaisiksi? Pitäisikö kaikkien veneiden olla lähestulkoon samanlaisia toistensa kopioita?

        Kopio Skerry Cruiserista... Mitä ne sellaiset cruiserit oikein ovat. Näytti SC40:iin kuitenkin piirretyn punkatkin sisään ja se AVS valtamerille hyvä 180 astetta.

        Tietenkin veneitä on erilaisia eri käyttötarkoituksiin. Niitä voi olla pitkiä ja kapeita, lyhyitä ja leveitä, kaksi- ja kolmerunkoisia, siis vaikka mitä. Tämä säie lähtikin erkautumaan lauseesta: " "Miksi purjeveneitä ei sitten tehdä täysin itseoikaiseviksi? Koska se voisi vaatia normaalipurjehduksen kannalta epäkäytännöllisiä ratkaisuja." Siis normaalipurjehdusta ilman epäkäytännöllisyyksiä.


      • Joakim1
        naurattavako kirjoitti:

        Komiikka on tietenkin henkilökohtaista, mitä kukakin pitää hauskana.
        Vaan tällä kertaa, Joakim, sinun komiikkasi taitaa olla historian tuntemattomuutta:
        SC40: "an updated version of the Skerry Cruisers of Scandinavia from 100 years ago"
        Tätä venettä ei ole tehtykään nykyisten asuntoveneiden tai leveäperäisten kilpaveneiden tyyliin.
        Ovatko sinusta myös 1900-luvun alun saaristoristeilijöissä purjehtivat ihmiset koomisen näköisiä?
        Mitä väliä sillä kokonaispituudella on? Painohan veneen koon kertoo,ei pituus. Tuossa on 2,2 tonnin uppoama, siis jonkunverran H-venettä suurempi. Onko H-venekin koominen?

        Kyllä minä saaristoristeilijät tai skärgårdskryssaret tiedän, mutta enpä ollut ennen kuullut tuollaista käännöstä englanniksi. Nimensä mukaisesti ne ovat saaristoveneitä, jotka eivät ole avomerikelpoisia ja hyvä AVS menee hukkaan.

        Onhan tuo 1,5 kertaa H-veneen painoinen, mutta kuitenkin 14 cm kapeampi ja lähes 4 m pidempi, joten hyvin erilainen mittasuhteiltaan. Kapeammasta päästä tuon kokoisia saaristoristeilijöitäkin, joka tuo ei edes ole. Saaristoristeilijän päivityksenä on myyty myös muutamia Södergrenin veneitä, kuten Sirena 36.

        Tunnetuista luokista ehkä louhi tai hai olisi lähempänä tuota mittasuhteiltaan.

        Kyllä se tästä tiedosta huolimatta on koomisen näköinen kuva, mikä ei toki tarkoita, ettei äärimmäisen kapeissa ja matalan varalaidan veneissä olisi järkeä. Henkilölle, joka kaipaa 180 asteen AVS:sää tuo vene tuskin on mielenkiintoinen, koska ainoa mielekäs syy on hyvä turvallisuus avomerellä. Saaristoristeilijöistä pitävä varmaankin hankkii mielummin oikean sellaisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe