Reuma nuorella-hoito-kortisoni-haittavaikutukset

marjorra

Moi. onko täällä muita nuoria jotka sairastavat reumaa? itse olen 17v.Koko kehoni on kipuillut jo yli kolme vuotta ja olen rampannut lääkäreillä jotka ovat vain vedonneet oireideni johtuvan liikunnan puutteesta, vaikka liikun säännöllisesi ja syön suht terveellisesti. Tuntuu ettei ketään lääkäriä oikeasti kiinnosta hoitaa minua,nyt minulle on tehty tutkimuksia ja todettu reuma,tässä kuussa laittaisivat minulle kortisonia piikkeinä, määrästä ei ole vielä tietoa, onko kortisonilla todella paljon haittavaikutuksia? kipuni on melko sietämtöntä sillä en meinaa päästä sängystä ylös aamuisin ja jäykkyys on koko ajan läsnä,mieltä masentaa tämä älytön kipu..... kysyin lääkäriltä että onko kortisonilla sivuvaikutuksia ja tämä sanoi ettei muka mitään,kyseinen lääkäri ei minun mielestäni ole kovin sitoutunut työhönsä...ja entä jos pistos pistetään väärin väärään paikkaan...olen peloissani..onko kellään kokemusta? voiko kukaan auttaa?..........

2

67

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etooainut

      Moi. Mulla on nyt ollu reuma yli 10 vuotta ja oon ite nyt 15v tyttö. Mulle laitettiin niitä kyseisiä kortisoonipiikkejä nukutuksella ainakin 15 kertaa. varmaankin ne vaikutukset on yksilöllisiä, mutta mun tapauksissa nukutuksesta herättyä ne piikit on helpottanu oikeestaan heti mun kipuja. Ensimmäiseen vuorokauteen en saanu liikuttaa mun jalkoja ollenkaa(mulla siis oli tulehdukset pääasiassa molemmissa nilkoissa, polvissa ja lonkissa) Mut sitte ku paketit otettiin pois pystyin käveleen iha hyvi. Mule ei koskaan tullu mitää haittoja niistä. Mut sun todella kannattaa varautuu siihe, ettei tää reuma susta oo mihinkää lähössä ja hoitoja tulee eteen tosi paljon. Sillo ku multa lopetettiin ne kortisoonipiikit nii aloitettiin sellanen suonensisäinen hoito kun remicade. siinä siis laitetaan kanyyli kämmenen selkäpuolelle ja siin sitte maattiin sairaalassa se viisi tuntia tiputuksessa. Tää hoito oli mulla siis aina 6 viikon välein. Remicadehoito ehti olla mulla 7vuotta, mut sitten allergisoiduin tälle kyseiselle lääkkeelle. Aina tiettyyn aikaan sitä hoitoo mulle tuli kohtaus, etten saanu happee ollenkaa ja mun kasvot turpos ihan luonnottomiksi, mut silti vaikka mä sain joka hoidossa tän kohtauksen ne ei lopettanu sitä. se oli mulla vielä kaks vuotta sen ekan kohtauksen jälkeen. Siis tää hoito oli mulla 7vuotta joista 3vuotta mä kärsin niistä kohtauksista. Ihan älytöntä. Sitte yks järkevä lääkäri lopetti multa sen hoidon ku mä menin ite siitä sille valittaa ja mulle alotettiin tossa viime syksynä Humira niminen hoito. Eli tää kyseinen hoito on sellanen insuliini kynän näkönen piikki mikä laitetaan joka toinen viikko reiteen, se sattuu pistää mut se auttaa. Mulla siis vielä hankaloittaa tää värikalvon tulehdus, että mä en kuulemma voi käyttää sitä tehokkainta reumalääkettä, koska se ei auta värikalvon tulehdukseen. Joo kyllähän mua aluks masensi. Erityisen hankalaa oli olla koko ala-asteen se ainoo joka ei voinu tehä yhtään mitää, ku sattu nii paljo, mut nyt ku mä oon eläny tän sairauden kaa niin pitkää ku muistan nii tää on oikeestaa osa mun elämää ja tää on yks asia mikä luo mulle lisää kokemuksii. Siis sun ei todellakaa kannata masentuu siitä, se tekee niistä tulevista hoidoista vaan hankalampaa. Mulla on vieläkin joka päivä kipuja ja tulehduksia nivelissä, mut ei enää lähellekkään yhtä paljo ku vaikka 3 vuotta sitten. Mulla siis tää reuma oli erityisen ärhäkkä, et sunei kannata ainakaan lannistuu mun puheista. Tsemppii sulle iha sikana ja kyllä ne kivut helpottaa oikeesti tulevaisuudes. Ne alkuajat on aina hankalimpii. Mun mielestä suomen reumaliitto on siinä asiassa täysin typerä, että ne järjestää vissiin joka puol vuos sellasen tukimatkan jonnekki ulkomaille missä voi reumalapsi tavata kaltaisiaan ja ystävystyy toisten reumaa sairastavien kaa. ja minä oon siis hakenu nyt 8vuoden ajan jokaiselle retkelle mitä ne on ikin järjestäny ja en oo päässy yhellekkään !! Siis oikeesti oon niiin suuttunu tästä asiasta suomen reumaliitolle koska minä en tunne yhtäkään toista joka sairastaa reumaa, niin en oo oikeen ihe koskaan saanu minkäänlaista vertaistukee tän asian kanssa. Oon aina ollu yksin. Miten voi olla mahollista, että en oo päässy vielä yhellekkään retkelle, vaikka oon jo 8 vuotta niihi hakenu. Joo sori jos mä ny aloinpätemään tästä, mut mun mielest ei suomen reumaliitto sais toimii silleen, et antaa ne matkat vaan niille jotka on ennenkin olu niillä matkoilla. Silleen mä oon sen kuullu et ne tekee. Mut joo sori. eli tsemppii sulle ja sun hoitoihin tosi paljon <3

    • Marjorra

      Kiitos kun kerroit sinun tilanteestasi, viestisi auttoi:) pelottaa silti kaikki nuo piikit ja hoidot kun olen kovasti piikkikammoinen.....toivottavasti tämä tästä ja hoidot auttaisivat ja tapaisin oikeasti luotettavan ja hyvän lääkärin kun kaikki tuntuvat olevan epäpäteviä tai heitä ei muuten vain tunnu kiinnostavan ihmisen terveys,vain työstään saama raha....:( olisi kiva jos joku toinenkin jaksaisi kertoa omista kokemuksistaan tänne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1397
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1346
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1273
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1229
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1186
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      632
      1162
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      9
      1044
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      984
    Aihe