Kohtalontovereita? - selkärankareuma

may.ja

Hei!

Olen 25-vuotias nainen ja sairastuin selkärankareumaan viitisen vuotta sitten. Sairauden alkuhetket olivat tuskaa monella tapaa tuolloin tosissaan urheilevalle nuorelle, olin henkisesti erittäin allapäin. Nyt kuitenkin olen elämään suht tyytyväinen ja "oppinut" elämään sairauden kanssa, joskus olen suht pitkiäkin aikoja oireettomana, joskus taas kipuja tuntuu olevan joka päivä. Olen syönyt diagnoosin saannista lähtien Salazopyriniä, haluaisinkin tietää onko jollain kokemuksia ruokavaliohoidosta eli viljojen ja sokerin poisjättämisestä? Tuntuu että Salazopyrini ei enää tehoa ja aiheuttaa sivuvaikutuksia, vastakipuja, pahoinvointia ja hiustenlähtöä.. : /

Olisipa mukava vaihtaa kokemuksia ja kysellä muiden selviytymiskeinoja sairaudesta vaikka sähköpostitse!

[email protected]

11

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maxi28

      Myös selkärankareumainen. Itselläni oli Salazopyrin ensimmäiset 6kk, eikä kyllä tehonnut laisinkaan. Reuma myös todettiin 5 vuotta sitten, olen 28-vuotias mies. Pääsin oireista kokonaan eroon kun aloitin biologiset hoidot, Simponi ollut jo 4 vuotta ja sen myötä olo täysin oireeton. Sitä ennen oli hankaluuksia ns. perusaskareissakin, esim. sukan laitossa jalkaan tai sängystä nousemiseen.

      Kannattaa udella lääkäriltä mahdollisuutta biologisiin lääkkeisiin. Tsemppiä!

    • ravinnollaoireettomaksi
    • salazopyrineihyvä

      Mulla todettu reuma puolisen vuotta sitten (olen siis 19-vuotias nainen) ja viime helmikuussa alotin gluteiinittoman ruokavalion. En osaa varmaksi sanoa, kun niin montaa asiaa kokeillut kivun hallitsemiseen, mutta tuntuu ainakin että ruokavaliosta on apua! Salazopyriniä oon syönyt 6kk eikä ole ollut mitään apua, kesän jälkeen biologiset lääkkeet harkintaan.

      Kannattaa kyllä ihan ehottomasti kokeilla viljatonta ruokavaliota, auttaa myös väsymykseen!

    • Diaxxxx

      Googlesta löytyy sikana tietoa ruokavalio hoidosta, ja saat paljon vertailua kannattaa tutustua.
      Kokeilemalla löydät mikä itsellä aiheuttaa kipuja, itse karsin maidon, viljat,sokerit,palkokasvit ja punaisen lihan kokonaan ja pikku hiljaa lisäsin mikä aiheuttaa.
      Viljat turvottaa minut hetkessä, en huomaa kipujen lisääntyvän mutta turpoan, sokerit vähissä määrin ei tee mitään, punaisesta lihasta possu on ehdottomasti pahin, nautaa pystyn syömään, maito aiheuttaa heti tukkoisuutta ja hiusten rasvoittumista.
      Lähinnä kun poistin sian ja viljat ruuista olen ollut kuin eri ihminen, maitoa en myöskään käytä kuin kahvin seassa. Kahdessa viikossa paino tippui 5kg ja väsymys on hävinnyt.
      Minullam yös vain salazopyrin, se ei kipuihin ole auttanut mutta verikokeissa tulehdusarvoissa huima ero mitä ennen lääkitystä, eli auttaa varmasti siellä taustalla tulehduksiin ja väsymykseen.
      Kannattaa syödä vaikkei selkeää apua kipuihin olekaan. Itse en vahvempiin halua vaihtaa ja syön panadolia esim jos kipuja on lisänä. Ruoka valio auttaa!! Tulet sen huomaamaan kun kokeilet :)
      Kannattaa myös huomioida yksittäis asioita kuin esim itse tykkään tehdä täytettyjä tomaatteja mutta kipeydyn, niin tomaatti oli joka teki ja sitä pitkään testailin.
      Tutustu myös paleo ruokavalioon mutta katso mitkä lihat sinulle käy :)

    • may.ja

      Kiitos paljon vinkeistä ja tsempistä! Aion muuttaa ruokavalion ensin viljattomaksi ja katsoa miten käy :) viime aikoina tullu syötyä ihan liikaa buranaa.. olisi mahtavaa ettei tarvitsisi lääkkeisiin turvautua. Tuntuu kyllä olevan selvä asia, että suolisto ja nivelongelmat kulkevat jollain tavalla käsi kädessä.. netistä tosissaan löytyy aiheesta paljon tietoa, mikä on hyvä juttu.

    • may.ja

      Ainiin, tuli myös yksi juttu mieleen. Lueskelin netistä eri ruokavalioista niveltaudeissa, ja monesti puhutaan ristiin "gluteenittomasta" ja "tärkkelyksettömästä" ruokavaliosta. Nämähän eivät ole sama asia?! Gluteenittomia ovat esim. riisi, peruna, maissi.. mutta sisältää kuitenkin paljon tärkkelystä. Onko siis pahempi gluteeni vai tärkkelys? :D nojoo, ehkä vähän saivartelua.. en vain ihan saa selvää. Ja outoa on, että esimerkiksi reumaliiton sivuilla sivuutetaan ruokapuoli melkein kokonaan..

    • Diaxxxxx

      Jätä vain gluteeniviljat pois, itselle riitti, lisäksi seuraa koiso ja palkokasveja eli esim peruna, mitkä minulle vaikuttaa. Ei kannata ruveta tärkkelyksettömälle tai muihin vaikeisiin dietteihin, itse yritin ja vaikeaa oli plus apua ei ollut.
      Kokeile bataatti,lanttu, porkkanat,banaanit muut mistä saat hyvää hiilihydraattia.
      Sokerin pois jättö tarkoittaa valkoista lisättyä sokeria eli hedelmät ja muut saa syödä.
      Prosessointi on tehnyt viljoista,maidoista ja sokereista "pahoja".
      Tee itse ruuat eläkä osta eineksiä ja muita missä mitään lisättyä. Tulet huomaamaan eron.
      Itse ajattelin kanssa vaikeasti kaiken alussa, jos kipuilet niin koita määritellä mikä voisi olla. Itselläni tomaatti tuli yllätyksenä mutta kuuluukin koisokasveihin.
      ja se punainen liha pannaan ihan ensimmäisenä!! Jos ostat, osta luomua ja nautaa, ne syö luonnonmukaista ruokaa eikä soijarehua. soija on myös itselläni todella paha aiheuttaja ja maidon kun vaihdoin soijaan sen huomasi.
      Onneksi löytyi sitten manteli ja kookosmaito.

    • Oona1

      Moi!

      Aloitin näköjään vastaavan keskustelun, ruokajuttuja täälläkin mietitään :)

      Positiivista on, että tuntuu et oon vasta nyt oppinut oikeasti laittamaan hyvää ruokaa ja ennen kaikkea maustamaan. Ennen söin välillä eineksiä, ostin valmiiksi marinoitua kanaa jne. Käytän paljon inkivääriä ja kurkumaa, oon lukenut jostain, että niillä on tulehdukseen vaikuttavia ominaisuuksia esim. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/06/30/ginger-health-benefits.aspx

      Jogurtille (tai yosalle, jota enemmän söin) oon yrittänyt tehdä korviketta hapattamalla kookosmaitoa. Toistaiseksi koostumus on jäänyt turhan juoksevaksi, mutta maku on hyvä, ja marjoja lisäämällä siitä on saanut lusikoitavaa. Ja samalla saa maitohappobakteereja.

    • Diaxxxx
    • Diaxxxx

      Se täytyy vielä lisätä että vaikket olisi allerginen viljoille tai maidolle, tai se näy testeissä, niin voit silti olla yliherkkä joka pitää sitä tulehdustilaa kehossa ja näin ollen mahdollistaa reuman tai astman tai muun sisätaudin puhkeamisen.
      Meillä on iso suku isän että äidin puolelta eikä kenelläkään reumaa, minulla on astma ja reuma ja kun asiaan olen paneutunut niin olen yliherkkä molemmille.
      Vaikka kummastakaan ei kiputilaa synny niin keho reagoi ja sen huomaa.
      Viljat kaikkein pahin mahan turvottaja ja vatsa sekaisin.
      Minulla ei keliakiaa näy verikokeissa, mutta todella selkä on tuo ero kehossa.
      Laihduin myös oikeasti viisi kiloa heti kun jätin viljat vaikken edes ylipainoinen ole.
      Kaura ei turvota ja käy mahalle.
      Kannattaa kokeilla siis :)

    • ruokavalillaterveeks

      Myös maito kannattaa jäättää.

      Kypsytetty juusto on hyvä valinta ja kaura saattaa käydä.

      Mutta ei sitä viljaa muutenkaan suositella kuin korkeintaan 2 annosta päivässä ja se on todella helppo korvata kasviksilla, juureksilla, vihanneksilla hedelmillä ja marjoilla.

      Googlaa kotimaiset kasvikset ja hortoili, niin ykllä syömistä riittää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe