Europyörien surkea laatu. Onko mikään muuttunut?

Hontailija-

Uusinta MP-lehteä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, että onko aika pysähtynyt paikoilleen. Lehdessä oli Triumphin matkapyörän 50 thkm:n kestotestin loppuraportti ja lukemalla testiä sai helposti käsityksen, että kyseisellä rakkineella oli vaikea päästä edes 2 thkm:ä pidempää matkaa ilman, etteikö edessä olisi ollut jonkinlainen korjaus -tai edes huolto käynti. Kyseessä oli kuitenkin iso matkapyörä. Pari numeroa taakseppäin tuskailtiin samassa testissä Bemarin totaalisesti levinneen vaihteiston kanssa. Oli vain hyvää tuuria, ettei loota lyönyt palasiksi hajotessaan takarengasta lukkoon ja kaatanut ajajaa moottoritiellä nurin.

Se mikä vie aloituksen ajan pysähtymiseen on se seikka, että aikanaan 60-70 luvun vaihteessa, kun ensimmäiset isot japsipyörät Tuutteineen ja vesipyssy-Suzukeineen löivät läpi, tilanne oli sama kuin nyt. Sen ajan euro -ja itäpyörillä ei häävin päässyt yhtä bensa-aseman väliä ilman tienposki rassailua -tai vähintään jatkuvia öljyvuotoja tukkien. Japsipyörien noustessa maihin, jatkuva korjailu muuttui vähitellen ajonautinnoksi. Japanilaispyörillä enimmäkseen jopa tuonkin ajan mittapuulla vain ajettiin. Tämän sai eurovalmistajatkin tuntea myynnillisesti kunnolla nahoissaan ja konkurssejakin tuli.
Kehitystä ei näyttäisi tapahtuneen 40 - 45 vuodessa juuri ollenkaan. Näyttäisi kovasti, että samassa tilanteessa ollaan edelleen, kuin japsien maihinnousun aikaan, mitä pyörien kestävyyteen tulee.
Olisi todella mielenkiintoista tietää, mitä japanilaiset tekevät oikein, kun ulkoisesti kaksi samannäköistä osaa tai osakokonaisuutta voidaan tehdä niin, että toinen kestää ja toinen ei? Europyörissä on kieltämättä tyyliä ja stailia ja ajamisen kannalta tärkeää fiilistäkin, mutta miksi se laatu on noin surkeaa kuraa. Jatkuva korjailu ja hajoamisen pelko vie pohjan muuten hienolta designiltä ja ajettavuudelta.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kymysyksiä

      Laatu. Mitä se on?

      Jännä kysymys, sillä laatua on vaikea määritellä. Se merkitsee yhdelle alcantara-nahasta tehtyä penkinpäällistä ja kallista hintaa. Toiselle se taas merkitsee lähinnä tuotteen kestävyyttä käytössä.

      Eli onko Ferrari laadukkaampi kuin Toyota vai päinvastoin?

      Aloittajalle laatu ilmeisesti merkitsee lähinnä käyttökestävyyttä. Ei niinkään ajo-ominaisuuksia tai vaikkapa hienostunutta elektronisesti säädettävää jousitusta.

      Uudella pyörällä on takuu, joka hoitaa ilmenneet viat. Omistajan ei niistä tarvitse paljoa huolehtia. Pyörän vanhentuessa laatu alkaa yhä enemmän tarkoittamaan käyttökestävyyttä, kun korjaukset joutuu maksamaan itse.

      • Hontailija

        Tuon aloituskommenttini loppuun totesin, että europyörissä on tyyliä, ajettavuutta jne. Sitä ei käy tietenkään kiistäminen. Mutta korpeehan se takuunalaisessakin pyörässä, jos se seistä pönöttää korjaamolla puolet ajokaudesta, mikä on suomessa muutenkin niin lyhyt. Europyörän 2-3 vuoden takuu menee aikarajansa suhteen nopeasti, enimmäkseen tallissa kautta odottaen.
        Europyörät kun ovat lähes poikkeuksetta vastaavia japseja kalliimpiakin, voisi odottaa laatua myös komponenttien kestävyydessä.
        Vaikka viat eivät sinällään edes estäisi ajamista, jatkuva soittelu korjaamolle milloin minkäkin häiriön takia on rasittavaa. Olisihan sillä uudellakin pyörällä mukava ajaa edes hetki niin, ettei mikään vika ole päällä, tai että ei tarvitsisi siunata edes ajatusta sille mitä ja minä päivänä seuraavaksi korjataan. Ne viikon kaksi aurinkoista ajopäivääkin luonnollisesti osuu korjauspäiviin. :)
        Sen ymmärtäisi, jos verrokki-japsissa olisi vaikkapa se yksi tilastollinen vika kolmessa kesässä ja eurossa kaksi, sen nyt tolkun motoristi kestää. Kyseiseen harrastukseen kuuluu pieni ruuvailu muutenkin.
        Mutta kuten mainitsin, esimerkin Triumphilla oli todellakin vaikeuksia saada matkamittariinsa edes 2 thkm:ä ilman, että huoltoon tuli jotain asiaa. Verottaahan se jo sitä omistamisen iloa, vaikka olisi mitä elektronisia härpäkkeitä paikkaamassa.

        Kuten jo asiaa sivusin, 60-70 luvulla asiakkaat katsoivat käyttövarmuuden olevan niinkin tärkeä asia laadusta puhuttessa, että äänestivät jaloillaan muutaman eurovalmistajan konkurssin partaalle.
        Nyt on ilmeisesti toinen meininki kun BMW ja mm. Kotari ovat olleet myyntitilastojen kärjessä. Kenties moottoripyörä ei ole enää samalla tavalla yleishyödyllinen kulkuväline kuin 40-45 vuotta sitten, jolloin sen vikaantumisesta saattoi olla jopa leivänsaanti kiinni??
        Harrastusvälineissä sallitaan ymmärrettävästi enemmän ongelmia kuin jokapäiväiseen käyttöön hankitussa kulkuvälineessä.

        Milloinkahan saadaan täydellinen pyörä, jossa on japanilaisten luotettavuus, Triumphin äänet, Italialaisten muotoilu ja Bemarin ajettavuus?


      • Onpelannuthyvin

        Kyllä Japsipyöriinkin tulee takaisin kutsuja, tylsä Honda on ehkä luotettavin. Entisenä japsipyöräilijä olen todennut, että nykyistä Europyörää ei pidä jättää huoltamatta...hondan öljyjä sensijaan ei tarvitse vaihtaa kuin 5-vuoden välein


    • ikäväkyllä

      Laadussa ajoneuvotekniikan osalta käytiin korkealla 1990-luvulla. Laadukkaimmat autot tehtiin viimeistään tuolloin. Pellit istuivat hyvin ja moottorit kestivät 500tkm.

      Sitten alkoivat säästökuurit ja laatu on mennyt alaspäin koko ajan. Tekniikka on kyllä kehittynyt ja 1,0 vie isoa autoa. Kesto on sitten mitä on. Pellit irvistelee nykyään jopa Bemarissa. Ajan henki on kierrätys. Liian hyvä tavara kestäisi liian kauan. Kierrätetään ja myydään siis huonompaa tavaraa useammin. Enemmän rahaa liikkuu ja kasvaneella väestöllä on vielä työtä. Jonkin aikaa. Sitten tukehdumme vanhaan tavaraan ja se on siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe