ALS pelko kalvaa

CMX222

Olen 36-vuotias kahden lapsen äiti ja minulla on erikoinen ongelma, jonka pelkään olevan alkava ALS.

Olen vasenkätinen. Noin pari kuukautta sitten vasemman käden peukalon ja etusormen välissä nyki hermo todella pahasti, niin että heräsin siihen jopa yöllä. Ihmettelin asiaa ja ajattelin että ehkä magnesiumin puutetta, joten otin extra annoksen ja nykinä hävisi.

Siitä lähtien kuitenkin vasen käsi on tuntunut aika ajoin väsyneeltä ja oudolta. Salilla kuitenkin käsi toiminut ihan normaalisti.

Pari viikkoa sitten olin lomalla, lomaa edelsi inhottava vatsatauti. Lomalla käsi alkoi vaivaamaan taas ja tuntui väsyneeltä. Samalla nenän päällä tuntui värinää, välillä myös sieraimissa. Aivan outoa.

Siitä lähtien vasen käsivarsi on ollut todella omituinen ja nenän värinä jatkuu. Vasen käsi väsyy nopeasti ihan perusasioita tehdessä, kuitenkin salilla hauiskääntö onnistuu aivan normaalisti. Elohiiriä on pitkin kroppaa.

Eilen olin fysioterapeutin tapaamisessa. Hän testasi käsien voimaa, joka ensin näytti olevan vasemmassa heikompi mutta uudelleen testattaessa olikin ok. Ainakin hän sanoi niin ja epäili sen ehkä johtuvan tekniikasta.

Tänään hieronnan ja noiden testien jälkeen vasen käsivarsi on ollut todella kipeä ja tuntuu täysin ylikuormitetulta.pienikin tekeminen saa käden väsymään. Oikea on ok.

Samalla testasin peilissä katsomalla myös hauista. Koko on sama mutta vasen ei jäykisty samalla tavalla kuin oikea ja kun jännitän vasenta se vaatii ekstra voimia.

Mielessä aivan järkyttävä ALS pelko enkä saa ajatukselta rauhaa.

16

7943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutkikas

      Sinun pitää mennä lääkäriin ja kertoa oireistasi.Välttämättä eivät liity mitenkään ALSiin vaan voivat olla jotain muuta sairautta tai olla viatonta oireilua.Asia ei selviä täällä.Miksi pelkäät juuri ALS?

    • CMX222

      Kävinkin jo lääkärissä ja odottelen verikokeita ja sitten katsotaan jatkoa. ALS pelottaa koska käsi väsyy älyttömän nopeasti, eritoten olkapäästä lähtien, hauis ei pullistu samoin kuin oikea ja nyt muistin vielä että lääkäri sanoi että minulla on vilkkaat refleksit (jota luulin ensin hyväksi asiaksi!).

    • Kokemuksesta

      Hyvin epätodennäköistä. ALSissa ei ole ajoittain parempia jaksoja, eikä salilla treenaaminen onnistuisi niin kuin kuvailet. Sairauden tunnusmerkkinä olevat pahanlaatuiset faskikulaatiot, eli lihasnykäykset, ovat seuraus lihassurkastumisesta, ja niitä esiintyy siis vasta kun lihasheikkous on edennyt pitkälle. Ympäri kehoa ilmaantuneet elohiiret eivät vastaa taudinkuvaa, varsinkaan jos niitä esiintyy sellaisissa paikoissa missä lihasvoimat ovat normaalit.

      Tarkoitukseni ei ole vähätellä oireitasi; ymmärrän, että olet huolissasi, mutta ALSilta tämä ei kuulosta. Mikä on hyvä asia! On olemassa monia samaa oirestoa matkivia sairauksia, joihin on hyvät hoidot ja ennusteet. Eikä kyseessä ole välttämättä edes sairaus. On hyvä, että olet hakeutunut lääkäriin (vielä parempi, jos kyseessä on neurologi), siellä sinua osataan ohjata tarpeen mukaan.

      Jos ALS-pelko kuitenkin jää vaivaamaan, pyydä lääkäriltä lähetettä ENMG (hermorata)-tutkimuksiin, niistä asia selviää helposti.

      Toivotaan aina parasta, ei pahinta!

    • Pelkäävä

      Minulla on ihan samat oireet, (olen myös vasenkätinen), vasen käsi on voimattomin ja menee hapoillekkin tosi helposti, joskus on kaikki raajat voimattomia. Elohiiriä on kaikkialla, nyt viimeisenä oireena se on loikannut myös nenään, nenänvaressa väpättää ja koko nenää niinkuin joku kalvaisi. Minulla nämä oireet on kestäneet kauan, jo toistavuotta, paitsi tuo nokka. Olen käynyt ALS-pelosta johtuen myös ENMG:ssä joka oli normaali. Nyt vain elän näitten väpätysten kanssa.
      Mikäli yhtään helpottaa niin voit ajatella niin että oireet on täysin samat eikä ollut ALSia "Kokemuksesta" kirjoitus oli myös todella lohduttava.

    • CMX222

      Kiitos paljon kommenteista. Itsekin mietin että ehkä ALS ei ole se kaikkein todennäköisin selitys mutta jotain outoa on.

      Kaikkein eniten ongelmaa aiheuttaa jatkuva nenän / nenän seudun nykinä. Se ei ole edes satunnaista elohiirtä vaan jatkuvaa vapinaa. Ei näy ulospäin mutta tunnen sen hyvin. Mikä ihme sen voi aiheuttaa?

      Ja se mikä huolestuttaa on että en saa vasenta hauista jännitettyä kuten oikeaa tietyissä asennoissa. Kuitenkin voimat on ihan samat ja muuten näyttävät samalta. Onkohan tää ihan normaalia?

      Voisiko oireilu selittyä stressillä / jännitysniskalla / vitamiinin puutteella (mietin b vit puutetta kun kaiken lisäksi ilmaantui iso peräpukama joka kuulemma voi johtua siitä)?

    • Vesimies84

      Mun mutsin ystävättärellä oli ALS-tauti johon kuoli 55-vuotiaana. Viimeset ajat kulki pyörätuolilla, ja lihakset oli velttoina, voimat oli ehtyneet. Mutta näin sitten.

    • aaltomainen

      Paljon ALS:sia todennäköisempi on MS-tauti, joka on huviretki ALS:iin verrattuna. MS-tautia voi esiintyä myös lievänä.

      Minulla on MS-tauti, ja minulla on ollut nykinää, elohiirtä vuosien varrella jo kauan ennen kuin sain diagnoosin. Itsekin pelkäsin aikoinaan ALS:ia, mutta sitten jossain vaiheessa, kun vuodet olivat vierineet eikä mikään ollut muuttunut pahemmaksi ja hengissäkin vielä olin, niin totesin, ettei se tainnutkaan ALS:ia olla.

      Muut oireet johdattivat minut pari vuotta sitten tutkimuksiin, joissa sitten todettiin MS. Olen ollut oireeton diagnoosista lähtien ja kaikki ok.

      Kaikki kunnia vaan oikeasti ALS:iin sairastuneille, jotka saattavat tätä ketjua lukea. Tukekaamme toisiamme.

    • keliakiaako

      Puutetta?

      B12
      D-vitamiini

      Keliakia aiheuttaa ravintoaineiden imeytymishäiriöitä, jos muuten saa niitä riittävästi.

      • CMX222

        Itse asiassa verikokeissa löytyi D vitamiinin puutos. Mutta en ymmärrä voisiko se aiheuttaa oireita vaan vasemmassa kädessä?


    • tietoakiitos

      Jos tämän ketjun aloittajalle jotain selvinnyt, kerrotko lisää.

    • gggöökiu

      Mitä neurologit yleensä sanovat pelkästä lihaskadosta / atrofiasta ? lihasnykimisistä ilman selkeää lihasheikkoutta?

    • Vaaralliset-viljat

      Usko tai älä, mutta sinun vaivasi johtuu viljatuotteista.
      Yleensä ihmiset ei omaksu tätä tosiasiaa, sillä eihän viljoissa voi olla mitään vikaa. Nykyviljat on manipoloitu tuhansia kertoja eri tarkoituksia varten, ettei luonnollisuudesta ole jäljellä kuin nimi.
      Itse vaihdettuani ruokavalin vähähiilihydraattiseksi, multa katosi monia pikkuvaivoja muun muassa silmissä oleva elohiiri, selkä kivut ja suussa olevat aftons.

      • höpöhöpöhöpöhöpö

        susta se tulis hyvä lääkäri. niin olet vakaasti päättänyt mikä on ihmisillä vialla tai mikä sen on aiheuttanut.


    • legaalinen.myrkyttäminen

      Niinpä niin...
      1980- ja 1990-lukujen vaihteessa kaikki omituiset oireet johtuivat hammaspaikkojen amalgaamista... sittemmin syyksi kelpasi erinomaisen hyvin D-vitamiinin kuulemma liian vähäinen määrä... juupa juu.

      Kaiken saatanallisten kanttuvei-tautien sun muitten "lääkäreille selittämättömien" vaivojen lisääntyminen länsimaisessa yhteiskunnassa on ihan tämän elintason vaativan turhamaisuuden tuotetta. Tarkoittaa sitä että esim. elintarvikkeisiin mätetään vaikka minkälaista lisäainetta ja suoranaista myrkkyä suuren yleisön hiljaisella tietämättömyydellä ja hyväksynnällä. Näiden aineiden tarkoitus on tietysti parantaa tuotteiden säilyvyyttä. Miettikääpäs kuinka kauan leivät (poissulkien lähileipomoiden) säilyvät homehtumatta? Vähempikin riittäisi.

      Mutta eihän tämä vielä mitään, vaan elintarvikkeet on saatava myös houkuttelevan näköisiksi. Makkarat siis esim. lenkit ja nakit, ilman väriaineitakin pärjättäisiin. Ananassäilykkeisiin säilyy keltainen väri kadmiumilla, muuten ne olisivat vain valkeita...vaan täysin syötäviä.

      Kaiken tämän toiminnan astinlautana ovat määrätyt raja-arvot, joilla kyseinen myrkyttämistoiminta ainoastaan pyhitetään. Pienet määrät eivät kuulemma vaikuta haitallisesti. Uskokoon ken luulee. Pienetkin määrät vaikuttavat, eivät tosin kaikkiin, mutta ajanmittaan yhä useampiin. Että silläviisiin...

    • ExFoobikko

      Hei. Kuulostaa ihan jonkun hermon jumilta, siinä on vaikka mitä oiretta. Als on hyvin harvinainen. Käy ihmeessä juttelemassa tuosta pelostasi esim. Hoitajan kanssa, niin hän tutkii ja voi myös perustella mielipiteensä sinulle :)

      Jos lääkäri ei asioistasi ole huolestunut, ei sinunkaan tarvitse.

      Lihasnykinät eri puolella kehoa voivat alkaa ilman syytä.

      T. Nykinöitä ja lihasten väsymisiä ollut 3vuotta

    • bbööojjkkl

      Lääkäreillehän yleensä koko sairautta ei ole olemassakaan ennen selkeän lihasheikkouden ilmenemistä.

      Kuitenkin. Voi alkaa millä tavalla tahansa. Joko ensin tulee faskikulaatiot sitten lihasheikkous ja sitten lihassurkastumat... tai sitten ne voivat tulla missä järjestyksessä hyvänsä. On tyhjänpäiväistä puhetta se, että missä kohtaa elohiiret ovat saatikka millä syrjällä esimerkiksi jalassa.

      Ensimmäinen kliininen merkki on lihaskato kämmenessä etenkin peukalon ja etusormen välisessä lihaksessa. Kämmenen pikkulihakset menettävät terävyytensä, "pyöristyvät".

      Hyvin tavallista on lihaskato lavan, olkapään, hartian alueella jo ennen lihasheikkouden esiintymistä.

      Asioita, joista meillä Suomessa ei ääntä pidetä. Amerikassa tämä puoli alssista tunnetaan paremmin. Suomessa pikemminkin luodaan kuvaa alssista sairautena, joka iskee kuin halolla päähän nurkan takaa ilman ennakkomerkkejä. Eli kokonaiskuvaa sairaudesta ei näköjään haluta edes luoda. Sairauden tunnetuksi tekeminen on ollut viime vuosina lähinnä muutaman alssiin sairastuneen aktiivisen potilaan käsissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe