Asumistuessa kysytään pankkitilien talletuksia

MikäOnTalletus

Niin Kela on uusinut asumistukihakemuksensa ja siinä kysytää pankkitilien talletuksia :

Onko sinulla tai ruokakuntaasi kuuluvilla henkilöillä rahaa pankkitileillä (talletuksia)?
Vastaus vaihtoehdot :
Ei
Kyllä. Kenellä on, kuinka paljon ja mikä on korkoprosentti?

Mutta onko tavallinen nollakorkoinen pankkitili talletus? Vähän oudosti tuossa udellaan pankkitileilä olevia varoja.

55

14492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entiedämitätekisi

      Jos ei erikseen tarkenneta, talletuksia ovat myös nollakorkoisella tilillä olevat. Ihmettelen kyllä, mitä Kela luulee tekevänsä tuolla tiedolla. Luulisi, että heidän kannaltaan vain korkotuloilla on merkitystä, ei tilillä olevalla summalla. Uteliasta porukkaa.

      Pähkäilen itse samaa, mitä tekisi. Saatan kokeilla ilmoittaa vain korkotulot, eli käyttötililtä tasan nolla euroa ja säästötililtä sen mitä viime vuoden lopussa sain, ei paljon mitään. Tuossa on kyllä vaarana se, että pyytävät tarkennusta ja hakemuksen käsittely viivästyy. Jotenkin tuntuu vaan nöyryyttävältä tuommoinen. Enhän minäkään kysele Kelan virkailijoiden henkilökohtaisia asioita, jotka eivät asiaan liity mitenkään.

    • MikäOnTalletus

      Onkohan Kela tätä mieltä :
      "Tietoa talletuksista

      Talletuksen tekeminen on sellaisen sopimuksen solmimista, jossa palvelun tarjoaja sitoutuu säilyttämään tallettajan omaisuutta palkkiota vastaan. Määräaikaiset talletukset ovat tuottotilitalletuksia. Niillä pyritään varmistamaan talletuksen eli sijoituksen säilyvyys siten, että ne tuottavat tallettajalle korkotuloja."

      http://talletuskorkovertailu.fi/tietoa/talletukset/

      Tuon mukaisesti talletus ei nollakorkoinen pankkitili.

    • Mut_ta

      Ei säästöpankilla ainakaan ole nollakorkoinen käyttötili. Jo pienillä rahavirroilla tulee muutama euro korkoa, josta menee tietenkin suoraan myös vero.

    • NimimerkkiVertti

      Siis pääoma-, osinko- ja korkotulot ovat tuloa asumistuessa. Nollakorkoinen raha pankkitilillä ei voi missään tapauksessa olla tuloa asumistuessa.

    • Petu_

      Kysymys johtuu asumistukilain 12.5§:stä, jossa säädetään:
      "Korko- ja osinkotulot otetaan tuloina huomioon, jos ruokakunnan jäsenen henkilökohtaiset korko- ja osinkotulot yhteensä ylittävät 10 euroa kuukaudessa."

      Koko laki: http://satakunta.net/asumistukilaki_2015.htm

    • Ja kun sitten otetaan huomioon asumistukilain 19§, joka kuuluu:
      "Asumistukihakemuksessa on ilmoitettava:

      1) hakijan ja muiden ruokakuntaan kuuluvien henkilöllisyystiedot;

      2) asumismenot ja niiden määrittämiseksi tarvittavat tiedot;

      3) tiedot kaikkien ruokakuntaan kuuluvien henkilöiden 12 §:ssä tarkoitetuista tuloista.

      Asumistuen hakijan on annettava Kansaneläkelaitokselle myös muut hakemuksen ratkaisemiseksi ja asumistuen maksamiseksi välttämättömät tiedot."

      Niin voitaneen ihan maalaisjärkeä käyttäen todeta, että ei ole rikos jättää ilmoittamatta nollakorkoisella tilillä olevia talletuksia.

      http://www.satakunta.net

    • mikaolitodistettava

      Eläkkeensaajan asumistuessa yli 2000 euron talletus katsotaan omaisuudeksi, vaikka olisi nollakorolla.

    • xxxxxxxxx.xxx

      Kyllähän Kela on noita kysellyt monta vuotta. Itse olen pähkäillyt, että kun käyttövaroiksi katsotaan 2000 e ja yli menevät olisi vasta sitten talletuksia, niin mitään käyttötilin saldoja en ilmoita.

      • SäästöPossu

        Aloittaja ei varmaan ole aikaisemmin hakenut asumistukea, ei kela ole uusinut hakemuksen kysymyksiä hakijan tuloista.
        Aina ne on kaikki säästöt joutunut ilmoittamaan jokaiselta samassa taloudessa asuvilta, vaikka olisit ainoa, joka asumiskustannukset maksaa.

        Pankkitalletusten ja sijoitusten lisäksi pitää ilmoittaa, jos omistaa metsää.
        Ei edes kannata hakea asumistukea ja hakemisen täyttämisen vaivaa, jos on säästöjä, talletuksia ja metsää, koska mitään asumistukea ei tipu.
        Täytyy olla lähes varaton, että asumistukea saa tai toimeentulotukea.

        Siksipä päättäjät ovat kautta aikojen puhuneet siitä, että säästäminen kannattaa, mutta ei ainakaan kannata tavalliselle kansalaiselle.
        Päättäjille kylläkin, kun ei tarvi maksaa sitten asumistukea, kun kansalainen on säästänyt, jottei asumistukea maksetakaan, kun on säästöjä.


      • atå

        Höpö, höpö. Vain omaisuuden tuotto vaikuttaa. Saahan esimerkiksi omistusasuntoonkin asumistukea. Jos metsästä ei ole tuloja tai säästöjen korkotuotto on muutama euro, niin eivät vaikuta mitenkään.


      • työtönmummo
        SäästöPossu kirjoitti:

        Aloittaja ei varmaan ole aikaisemmin hakenut asumistukea, ei kela ole uusinut hakemuksen kysymyksiä hakijan tuloista.
        Aina ne on kaikki säästöt joutunut ilmoittamaan jokaiselta samassa taloudessa asuvilta, vaikka olisit ainoa, joka asumiskustannukset maksaa.

        Pankkitalletusten ja sijoitusten lisäksi pitää ilmoittaa, jos omistaa metsää.
        Ei edes kannata hakea asumistukea ja hakemisen täyttämisen vaivaa, jos on säästöjä, talletuksia ja metsää, koska mitään asumistukea ei tipu.
        Täytyy olla lähes varaton, että asumistukea saa tai toimeentulotukea.

        Siksipä päättäjät ovat kautta aikojen puhuneet siitä, että säästäminen kannattaa, mutta ei ainakaan kannata tavalliselle kansalaiselle.
        Päättäjille kylläkin, kun ei tarvi maksaa sitten asumistukea, kun kansalainen on säästänyt, jottei asumistukea maksetakaan, kun on säästöjä.

        Laki yleisestä asumistuesta sanoo 2. luku 12 § : Tuloina ei oteta huomioon perintöä, lahjaa, satunnaista myyntivoittoa ja niihin verrattavia satunnaisia tuloja eikä lasten tuloja, lukuun ottamatta tuen hakijan ja hänen puolisonsa tuloja


    • Todistusvelvollisuus

      Nythän niillä on aikaa harjoittaa järjettömyyksiin menevää uteliaisuuttaan, kun Kelan aukioloaikoja on supistettu täällä periferiassa. Koen joutuneeni sairaalloisen ajojahdin kohteeksi kahdenkympin asumistuen ja 15 euron takuueläkkeen vuoksi. Paperia on tehty vaihdettu puolin ja toisin varmaankin tuhansien eurojen arvosta.

      Kysymys on vuokraisäntieni "leväperäisyydestä" byrokratiaa kohtaan. Minä syyttömänä osapuolena toimitin Kelaan tiliotteeni vuokranmaksua koskien. Peitin siitä muut tiedot. Heti olivat kärppänä vaatimassa tietoa tuloistani ja pankkitalletuksistani. Tosin vaativat näitä vuokraisännältä, koska varsin hyvin tietävät, että minulta niitä ei ole oikeutta vaatia ennen kuin mahdollisesti haen itse asumistukea.

      Kerrottakoon, että täällä päin Kela käytännössä maksaa monien avoliittolaisten osoitteen asumistuen muodossa. Tämä on pöyristyttävää kaivospaikkakunnalla, jossa olisi kysyntää asunnoille. Työssäkäyvät asuvat autoissaan ja valesinkut pitävät asuntoja tyhjillään.

      Ei ole missään suhteessa enää tämä ajojahti. Mitään mainittavampaa taloudellista hyötyä eivät tule saamaan, veikkaan että jää pakkasen puolelle koko homma. Minun suhteeni Kelalla on todistusvelvollisuus enkä vaivaa päätäni mokomilla asioilla.

      Joo, onnea vaan kaikenkarvaisille reformipyrkimyksille!

      • Todistusvelvollisuus

        Jos haluatte, niin voin kysäistä omaiseni viralliselta edunvalvojalta, että kuinka paljon "korkealla" korolla olevat talletukset laskevat asumistukea. Laitoshoidossakin maksetaan nimittäin erikseen asumisesta ja saadaan mahdollisesti asumistukea. Ja vastauksenkin luulen tietäväni: eivät juuri nimeksikään. Muutenhan tämä kepumafia joutuisi perustelemaan minulle sijoitustaan.


      • Todistusvelvollisuus

        Luin tältä palstalta toisesta keskustelusta, että toimeentulotukena voi saada hyvin pienituloinen loput vuokrastaan. Tämä on aivan OK. Mutta en edelleenkään hyväksy sitä, että meillä kunta jakaa asunnot myös näille valesinkuille. Kun tänne ei niin vain pääse "kuntalaiseksi", ellei ole suhteita siihen tiettyyn suuntaan. Ollaan täällä Lapissa vain työvoimareserviä, joka on lisäksi kaikkien yhteistä omaisuutta esim. välillä kotona työttömänä makaillessamme. Olisi otettava vastaan mitä tahansa millä tahansa ehdoilla.

        Itse olen hakenut eräältä nimeltä mainitsemattomalta paikkakunnalta asuntoa nimeltä mainitsemattomalta eläkeyhtiöltä. Sinne voisin mielelläni toimittaa tiedon säästöistäni - vain vuokranmaksukykyni todistaakseni. Nämä asunnothan ovat eläkeyhtiöille sijoituksia. Kun tässä itse nyt olen jo toinen jalka eläkkeellä (putkiko vai oikea eläke?), niin heitä tuskin kiinnostaa muu osa yksityiselämästäni kuin se, että minusta aiheutuneet viulut maksaa aikoinaan aivan toinen eläkeyhtiö.

        Kyllä minä pyrin jatkossakin todellakin hommaamaan oman elämän ja karttamaan kaikkea tuen vuoksi orjailua.


      • Todistusvelvollisuus

        Niin, siis asuinpaikkakuntani ei ole Kittilä. Ja Kelan käsittely on tapahtunut Taivalkoskella.


    • åzq

      Kelahan on oikeutettu saamaan tilitietoja. Eli saavat ne halutessaan, joten kannattanee ilmoittaa itse. Etenkin kun tietojen ilmoittamisella ei todennäköisesti mitään menetä, kun vain korkotulot vaikuttavat. Nykyisellä korkotasolla pitääkin olla jo reilummat talletukset, siis muutamia kymmeniä tuhansia, ennen kuin tulee korkotuloja satanen vuodessa.

      • Todistusvelvollisuus

        Menetän minä tällä pelillä edullisen ja joustavan asumismuodon sekä OK-vuokraisännän, joka siis on tämä alkuperäinen asumistuen saaja - todellakin nyt jo entinen hakija. Kaiken muun motivaation täällä asumiseen olen menettänyt jo aiemmin.

        Yhteiskunnan menetyksistä tässä tulisi keskustella. Oliko siis tarkoitus saada koko Suomi eli Lappikin pysymään asutettuna? Siis omilla jaloillaan?

        (Suurimmat talletukseni ovat tällä hetkellä 1,1 % korolla, joten kyllä niissä ilmoitettavaa olisi OMAN asumistuen tilanteessa.) Mutta sehän ei ole mikään ongelma, että tuhlaa ne ennen mahdollista tositilannetta.


      • Todistusvelvollisuus

        "Kelahan on oikeutettu saamaan tilitietoja. Eli saavat ne halutessaan, joten kannattanee ilmoittaa itse."

        Kela on ilman tuotakin urkintaa joutumassa jo viittä vaille oikeuteen! Mullakin sattuu olemaan ikioma kotivakuutus, joten kaikkea skeidaa ei tarvitse sietää!

        On käsittämätöntä, miten Kela saa pitää peliänsä: ensin käsittelee Rovaniemi, sitten Taivalkoski. Mihin unohtuvat selonteot? Ketään ei ilman asianajajaa saa kiinni! Voi mitä hyvävelihommaa! Koko homman alullepanijan kannattaisi ehkäpä hankkiutua pankkiin kesätöihin siinä toivossa, että saisi jotain tietääkseen ...


      • Todistamisvelvollisuus

        Minusta on oikeus ja kohtuus, että muutan pois aiheuttamasta vuokraisännälleni enempää taloudellisia menetyksiä ja ennen kaikkea päänvaivaa.

        En voi myöskään kuvitella todellisen avoliiton tilanteessa, kuinka tämä tukihomma hoituisi käytännössä. Minulla on välillä yli 4000 € kuukausitulot. Välillä on nollatulot ansiosidonnaista odotellessani. Yhden kerran olen itsekin pudonnut Kelan pienimmälle mahdolliselle työttömyyskorvaukselle vajaaksi kuukaudeksi.

        Välillä minulla on lisäksi ollut toinenkin vuokra-asunto työpaikkakunnillani ja tämä varsinainen vain tukikohtana ja osoituksena kotipaikkakunnasta. Eivät esim. terveydenhoitopalvelut ole aina olleet itsestäänselvyys työpaikkakunnilla.

        Täällä periferiassa ei ole tämän kummempaa työllisyystilannetta odotettavissa: Työpaikat ovat satojen kilometrien säteellä. Senkin vuoksi kannattaa lähteä vähemmän vaivalloiseen savottaan.


    • hfgujhrioo

      Ainakin vuosia sitten tilillä olevista säästöistä laskettiin tietyllä kaavalla kuukausitulo, joka otettiin huomioon asumistukea laskettaessa. Aika paljon tilillä sai olla rahaa ennen kuin niistä saatiin laskettua muutaman kymmenen euron kuukausitulo.

      • eiongelma

        Puolen prosentin korolla olevalla tilillä saa olla melkein 25 000 euroa.


    • 15vuottaasumistukea

      Niin taas joku paskan länkyttäjä asialla.
      Talletuksia on kysytty viimeiset 15 vuotta että se siitä uutuudesta.

      Niin ja täkäläistä kelaa ei hirveesti ole kiinnostanut työmarkkinatukilaisen talletukset kun ne näkee tulot suoraan.

      • hyvä-juttu

        hyvä että kysytään on niissä niin paljon väärin käytöksiä ja on ennenkin kysytty kelalla on myös oikeus tietojen tarkistukseen


    • köyhämummo

      tarkoittaako tuo pankkitilien talletukset sitä, että kelalle pitää ilmoittaa paljonko on tilillä rahaa vai jotain muuta?

      Miksi kela vaatii asumistuen yhteydessä kopion tiliotteesta? Voisiko joku selittää rautalangasta vääntäen.

      • en.oikein.ymmärrä

        Siis vaatiiko Kela kopion tiliotteesta, vaikka et ole edes ilmoittanut, että sinulla on rahaa pankkitilillä (talletuksia) ja tilin korkoprosentin?

        Tiliote ei kuulu liitteisiin, joita pitäisi Kelalle lähetellä.

        http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki_nain-haet


      • en.oikein.ymmärrä

        Paitsi jos tarkoitat eläkkeensaajan asumistukea, niin jos vastaat, että on rahaa pankkitilillä, niin siihen vaaditaan selvitys.


    • köyhämummo

      Saan eläkkeensaajan asumistukea. Ihmetyttää kun virkailija vaatii talletukset ja pankin tiliotteen. Ei ole aikaisemmin vaadittu. Pankitilillä on rahaa 10 000€ mutta se on käyttötili, jossa korko on 0%.

    • köyhämummo

      Sellaisia talletuksia minulla ei ole yhtään mitkä ns tuottaisivat rahaa minulle. Ainoa on tuo käyttötilillä olevat säästöt 10 000€ joissa 0€ korkotuotto.

      • hkkhhj

        Eli ilmeisesti tuosta 10000 eurosta 8000 e katsotaan sinun omaisuudeksi. Jos saisi talletuksesta korkotuottoa, niin se olisi tuloa. Lähetä tiliote, koska niin vaaditaan.

        "Jos sinulla on talletuksia enintään 2 000 euroa, ne eivät vaikuta asumistukeen. Puolison talletuksille on oma 2 000 euron raja. Tämän ylittävältä osalta Kela laskee korko- ja osinkotulot mukaan tuloihin ja lisää talletukset asumistukeen vaikuttavan omaisuuden määrään. "

        http://www.kela.fi/maara-ja-verotus_tulot-ja-omaisuus


      • köyhämummo

        Olen säästänyt nuo rahat kansaneläkkeestä. Miten ne voidaan laskea omaisuudeksi? Eivät ne ole omaisuutta vaan säästettyjä rahoja. Laskeeko asumistuki tuon takia ja kansaneläke? Saan siis minimi kansaneläkettä 636 euroa ja takuueläkettä 109 euroa. Noista molemmista menee ylevero eli kansaeläkettä 630 ja takuueläkettä 108 euroa. 738 euroa tulot /kk ja asumistukea saan 456€ vuokra 600 euroa. Eli elämiseen jää vuokran jälkeen 594 mutta vesi -30€, sähkö -30€. lääkkeet -300€, ruoka - 200. Eli 34€ jää ylimääräistä kk


      • visukinttu
        köyhämummo kirjoitti:

        Olen säästänyt nuo rahat kansaneläkkeestä. Miten ne voidaan laskea omaisuudeksi? Eivät ne ole omaisuutta vaan säästettyjä rahoja. Laskeeko asumistuki tuon takia ja kansaneläke? Saan siis minimi kansaneläkettä 636 euroa ja takuueläkettä 109 euroa. Noista molemmista menee ylevero eli kansaeläkettä 630 ja takuueläkettä 108 euroa. 738 euroa tulot /kk ja asumistukea saan 456€ vuokra 600 euroa. Eli elämiseen jää vuokran jälkeen 594 mutta vesi -30€, sähkö -30€. lääkkeet -300€, ruoka - 200. Eli 34€ jää ylimääräistä kk

        Mistä ihmeestä olet pystynyt säästämään?


      • tghjj
        köyhämummo kirjoitti:

        Olen säästänyt nuo rahat kansaneläkkeestä. Miten ne voidaan laskea omaisuudeksi? Eivät ne ole omaisuutta vaan säästettyjä rahoja. Laskeeko asumistuki tuon takia ja kansaneläke? Saan siis minimi kansaneläkettä 636 euroa ja takuueläkettä 109 euroa. Noista molemmista menee ylevero eli kansaeläkettä 630 ja takuueläkettä 108 euroa. 738 euroa tulot /kk ja asumistukea saan 456€ vuokra 600 euroa. Eli elämiseen jää vuokran jälkeen 594 mutta vesi -30€, sähkö -30€. lääkkeet -300€, ruoka - 200. Eli 34€ jää ylimääräistä kk

        Jos luit tuon linkin loppuun, niin siellä kerrotaan, että omaisuusraja yksinäisellä on 16603 e. Eli ei nuo sinun säästöt vaikuta eikä joku olematon korko.


      • Ei-tarvetta-tukeen

        Aika hävytöntä anoa veronmaksajilta asumistukea, vaikka itsellä on ihan reilusti rahaa pankkitilillä. Tuliko sellainen ollenkaan mieleen?


      • köyhämummo
        Ei-tarvetta-tukeen kirjoitti:

        Aika hävytöntä anoa veronmaksajilta asumistukea, vaikka itsellä on ihan reilusti rahaa pankkitilillä. Tuliko sellainen ollenkaan mieleen?

        20 vuotta olen saanut asumistukea ja tulen lain mukaan samaan niin kauan kun elän. Kuitenkin veroja joka päivä maksan 24% jokaisesta laskusta ja ostoksesta. Joten pidä suu kiinni ja sun ruikuttamisella ei ole yhtään mitään vaikutusta mihinkään, eikä muuta asioita.


      • köyhämummo
        visukinttu kirjoitti:

        Mistä ihmeestä olet pystynyt säästämään?

        Kun olin nuorempi, enkä ollut sairas niin pistin säästöön rahaa.


      • leena41
        Ei-tarvetta-tukeen kirjoitti:

        Aika hävytöntä anoa veronmaksajilta asumistukea, vaikka itsellä on ihan reilusti rahaa pankkitilillä. Tuliko sellainen ollenkaan mieleen?

        Järkyttävä rasisti kohtelee kaltoin vanhoja mummoja. Hakkaat ja ryöstät varmaan vanhoja ihmisiä. Järkyttävää käytöstä ilmoitusta poliisille.


      • säästäväisyys.on.hyve
        Ei-tarvetta-tukeen kirjoitti:

        Aika hävytöntä anoa veronmaksajilta asumistukea, vaikka itsellä on ihan reilusti rahaa pankkitilillä. Tuliko sellainen ollenkaan mieleen?

        Olisiko vähemmän hävytöntä tuhlata rahat ja hakea asumistukea sitten? Asumistukea hakiessa kun ei kysytä, mihin rahat ovat menneet. Ne ovat voineet mennä tarpeeseen tai turhuuteen.

        On pelkästään hyvä asia, että ihmiset pyrkivät mahdollisuuksien mukaan säästämään puskuria pahan päivän varalle. Ei synny niin helposti vuokrarästejä tai maksuhäiriöitä, terveydestäänkin voi huolehtia paremmin. Esimerkiksi jos on työttömänä, on helpompi palata työelämään tai vaikka muuttaa työn perässä, kun ei ole ylimääräisiä rasitteita. Tämä on koko yhteiskunnan etu.

        Miljonäärit erikseen, mutta yhteiskunnan ei pidä verenhimoisesti kytätä tavallisten palkkatyössä olleiden ihmisten säästöjä.


      • JokuRotiSentäs
        Ei-tarvetta-tukeen kirjoitti:

        Aika hävytöntä anoa veronmaksajilta asumistukea, vaikka itsellä on ihan reilusti rahaa pankkitilillä. Tuliko sellainen ollenkaan mieleen?

        Siis miksi ei voisi hakea? Jos joku on ikänsä säästänyt ja elänyt nuukasti eikä ole ostanut mitään turhaa ja sitten tulee elämäntilanne esim. työttömyys tms. ja tarvisi asumiseen tukea, niin MIKSI siihen pitäisi säästöt vaikuttaa? Toinen ihminen voi elää leveästi eikä säästä mitään ja elää yli varojensa ja on velkaantunut ja sitten hakee asumistukea ja saa sitä, koska tili on tyhjä??? Jos olisin valtio/Kela, myöntäisin todellakin sen asumistuen juurikin tuolle, joka on säästänyt.


    • köyhämummo

      Nyt kun ne ovat muuttamassa eläkkeensaajan asumistuen yleiseksi asumistueksi niin muuttuuko omaisuusrajat. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille.

      • fghjd

        Näillä näkymin omaisuus ei enää vaikuta yleisessä asumistuessa, mutta saa nähdä mitä muutoksia tulee jos ja kun asumistuet yhdistetään.


    • ahnevaltio

      Näistä eläkeläisten säästöistä tuli mieleen, että joku summa näissä voisi olla koskemattomuusperiaatteella. Tiedän, että moni eläkeläinen säästää arkkua ja omia hautajaisiaan varten!

      • vanhusd

        Ei niitä säästetä arkkua ja omia hautajaisia varten. Vaan pahanpäivän varalle, jolloin voi sairastua vaikka syöpään tai muuhun johon tarvii paljon rahaa. Samoin lääkkeisiin tarvii paljon rahaa!!!


      • Njääh
        vanhusd kirjoitti:

        Ei niitä säästetä arkkua ja omia hautajaisia varten. Vaan pahanpäivän varalle, jolloin voi sairastua vaikka syöpään tai muuhun johon tarvii paljon rahaa. Samoin lääkkeisiin tarvii paljon rahaa!!!

        Rahaa säästetään pahanpäivän varalle. Eikö tulojen tippuminen toimeentulotukeen oikeuttavaan määrään sitten ole se pahapäivä? Toimeentulotukeen on oikeus vasta kun ei kykene muuten (esim. säästöt) itseään elättämään, joten sitä saa vasta kun ne pahanpäivänkin varalle säästetyt rahat on käytetty. Toimeentulotuki on viimesijainen etuisuus.


    • eläkeukko

      olen säästänyt aikoinani eläkepäiviä varten. Tämä eläkkeiden pienuus ja pienentäminen on ollut jo näkyvissä ainakin 3 vuosikymmentä.
      Kyllä eläkeläinen saa ottaa säästöistään puuttuvan rahan elämiseensä. Eipä ole tarvinnut valittaa eläkkeen pienuutta. Siirtää tilille sitä mukaa kuin tarve vaatii. Lapset tosin pitää muistaa muutamalla tonnilla tietyin välein.
      Vaimon mielestä heillä on niin tiukkaa.

    • einiittentarvitietää

      En ilmoittanut että on säästötilillä kumppitonni,mitä pirua se niille kuuluu,ajattelin,se on minun yksityiasia,ja sain ihan normaalin asumistuen.

    • KariKranti

      Arvelisin Kelan utelevan pankkitalletuksia sen johdosta, että nykyisin työttömän tiedot voidaan antaa jollekin muullekin taholle. Esim. työttömien tietoja Kela saattaa luovuttaa kunnalle, TE-toimistolle tai paikalliselle työttömien aktivoijalle (esim. yhdistys). Eli en missään tapauksessa kerro nollakorkoisista talletuksista kenellekkään.

    • onkojokusyy

      miksiköhan yleisessä asumistuessa ei kysytä pankkitilin saldoa..

    • einiittentarvitietää

      Nimenomaan,kun rahat eivät ole korkeakorkoisella tilillä kasvamassa korkoa,niitä ei kuulu ilmoittaa.

    • näinmä

      No mulla on yli kolkyt tuhatta euroa sijoitusrahastossa ja silti saan eläkkeensaajan asumistukea, joten ei ne mulla ainakaan ole vaikuttaneet ja kaiken olen Kelalle tarkasti ilmoittanut. Eläke on sen verran pieni, ettei sillä ilman tukea eläisi.

    • oklahomastakajahtaa

      Kela lopettaa sitten kaiken asumistuen kaikilta, jos säästäjän rahoihin käydään
      käsiksi.

    • juhjllklöjlö

      Ei ainakaan Kela sivuilla kysy pankkitilejä asumistuesta tai sitten meillä on eri Kela.Tänään (25.7.2016) juuri tarkistin ja täytin .Kysyy vain ja ainoastaan ruokakunnan tulot,vuokran.Kuuluuko sähkö tai vesi vuokraan ja neliöt.

      • Lisäys

        Osinko tulot luetaan tuloiksi kyllä.Tuo on pankkitoimintaan ainoa viiete haettaessa asumistukea.


    • Asumistuet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe