50 000€ velat, auttaisiko yhdistelmälaina?

Velkavankina

Minulla on 50 000€ velat ja kaikki mitä palkasta tulee, menee velkojen lyhennykseen jotta luottotiedot eivät menisi. Haluaisin ratkaista tämän ahdingon yhdistelmälainalla, mutta mistään tuskin saa noin isoa yhdistelmä lainaa? Etenkään kun ei ole mitään omaisuutta pantata kuten autoa, asuntoa tms.

Mutta onko teillä kokemuksia noin isoista yhdistelmälainoista? Millaisia summia olette saanneet ja millä ehdoilla? Auttaako takaaja miten paljon? Millaiset ovat olleet tulonne?
Minulla itselläni on vakituinen työpaikka ja 2800€ kuukausipalkka.

Maksan kaiken pois varmasti, mutta kohtuuttomalta tuntuu kun ei jää mitään elämiseen. Menee joksenkin mehut koko työntekemisestä kun MITÄÄN ei jää käteen.

56

3565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainatmaksettuu

      Eiköhän tollasella palkalla pysty ihan hyvin pärjäämään....paljonko oikee lyhennät sitä lainaa ?
      sulla on varmaan paljon muitakin lainoja, kun ett tollasella palkalla pärjää ?

      • The-Aloittaja

        Siis tuo 50 tuhannen laina koostuu useammasta eri lainasta joita joudun lyhentämään yhteensä koko nettopalkkani verran mitä nyt vuokran ja 200€ ruokamenot saan maksetuksi.


    • Elielieli

      Ota yhteyttä pankkiisi. Yhdistelmälaina, toisen tuollaista en ole kuullut. Itse en ala lainajaksi. Se, miten tuohon velkakierteeseen jouduit? Kuukausipalkka netto vai brutto? Taitaa viedä aikaa mikäli korko lainoilleisi tai veloillesi korkea. Helibor korot alhaiset tällähetkellä, markinaali asiakaskohtainen. Kysymyksiä löytyy paljonkin?

      • kaaleeeee

        Millä vuosisadalla elät? Helibor oli käytössä viime vuosituhannella. Ei ole enää. Ollut historiaa 17 vuotta. Mistä ihmeestä mahdoit löytää vielä koron?


    • jrgjjjg5u8y6

      Miksi ihmeessä olet ottanut noin monta lainaa? Mitään omaisuuttakaan ei ole kertynyt, vaikka palkka on lähellä Suomen mediaanipalkkoja. Nyt uhkaat lopettaa työnteon, kun velanmaksu ei enää maita?

      • The-Aloittaja

        Aikoinaan otin lainaa yrityksen perustamista varten, mutta siitä ei sitten mitään tullutkaan ja laina jäi makseltavaksi. Tämän jälkeen lainalla tullut makseltua lainaa kun on ollut työttömänä ja muita haasteita elämässä. Tämän lisäksi lainoihin kasvanut koroja ja kuluja mitkä perintätoimistot sitten ovat lisäilleet lainojen päälle kun olen joutunut heidän asiakkaakseen. Sitten tietenkin kun elämässä tulee yllätyksiä kuten vahinkoja, jokin asia menee rikki, lääkärilaskua ja muuta sellaista. Tuossa on resepti velkaantumiseen. Toivottavasti moni oppii tarinastani, ettei lainalla koskaan kannata kuitata lainoja, se on yhtä typerä tie kuin pikavipit (joita en ole koskaan ottanut).


      • jrgjjjg5u8y6
        The-Aloittaja kirjoitti:

        Aikoinaan otin lainaa yrityksen perustamista varten, mutta siitä ei sitten mitään tullutkaan ja laina jäi makseltavaksi. Tämän jälkeen lainalla tullut makseltua lainaa kun on ollut työttömänä ja muita haasteita elämässä. Tämän lisäksi lainoihin kasvanut koroja ja kuluja mitkä perintätoimistot sitten ovat lisäilleet lainojen päälle kun olen joutunut heidän asiakkaakseen. Sitten tietenkin kun elämässä tulee yllätyksiä kuten vahinkoja, jokin asia menee rikki, lääkärilaskua ja muuta sellaista. Tuossa on resepti velkaantumiseen. Toivottavasti moni oppii tarinastani, ettei lainalla koskaan kannata kuitata lainoja, se on yhtä typerä tie kuin pikavipit (joita en ole koskaan ottanut).

        Järjestelylainasta ei olisi paljon iloa sinulle, sillä velat on kuitenkin maksettava. Lopputulos on sama, jos maksat korkoa 10 % kahdesta 25 000 euron lainasta tai yhdestä 50 0000 euron lainasta. Säästäisit ainoastaan yhden lainan kuukausittaiset tilinhoitomaksut, mutta menettäisit uuden lainan järjestelypalkkion. Ellet sitten ole alunperin ottanut kalliskorkoista lainaa joltain pikavippifirmalta, koska et ollut saanut pankilta lainaa.


      • jrgjjjg5u8y6
        jrgjjjg5u8y6 kirjoitti:

        Järjestelylainasta ei olisi paljon iloa sinulle, sillä velat on kuitenkin maksettava. Lopputulos on sama, jos maksat korkoa 10 % kahdesta 25 000 euron lainasta tai yhdestä 50 0000 euron lainasta. Säästäisit ainoastaan yhden lainan kuukausittaiset tilinhoitomaksut, mutta menettäisit uuden lainan järjestelypalkkion. Ellet sitten ole alunperin ottanut kalliskorkoista lainaa joltain pikavippifirmalta, koska et ollut saanut pankilta lainaa.

        "Lopputulos on sama, jos maksat korkoa 10 % kahdesta 25 000 euron lainasta tai yhdestä 50 0000 euron lainasta."

        50 000 euroon tuli näppäilyvirhe.


      • The-Aloittaja
        jrgjjjg5u8y6 kirjoitti:

        Järjestelylainasta ei olisi paljon iloa sinulle, sillä velat on kuitenkin maksettava. Lopputulos on sama, jos maksat korkoa 10 % kahdesta 25 000 euron lainasta tai yhdestä 50 0000 euron lainasta. Säästäisit ainoastaan yhden lainan kuukausittaiset tilinhoitomaksut, mutta menettäisit uuden lainan järjestelypalkkion. Ellet sitten ole alunperin ottanut kalliskorkoista lainaa joltain pikavippifirmalta, koska et ollut saanut pankilta lainaa.

        Yhdistelmälainasta olisi hyötyä siten, että saisin pienemmän kuukausilyhennyksen jolloin esimerkiksi palkan jälkeen jäisi enemmän rahaa käteen, jolloin työssäkäyminen ja velkojen lyhentäminen tuntuisi miellyttävämmältä. Nythän jos vaikka parkkisakot rapsahtavat tai tulee jotain lääkekuluja ym. niin koko pakka hajoaa. Yhtään ei siis jää tilistä käteen tällä hetkellä.


      • kevätjakäki
        The-Aloittaja kirjoitti:

        Yhdistelmälainasta olisi hyötyä siten, että saisin pienemmän kuukausilyhennyksen jolloin esimerkiksi palkan jälkeen jäisi enemmän rahaa käteen, jolloin työssäkäyminen ja velkojen lyhentäminen tuntuisi miellyttävämmältä. Nythän jos vaikka parkkisakot rapsahtavat tai tulee jotain lääkekuluja ym. niin koko pakka hajoaa. Yhtään ei siis jää tilistä käteen tällä hetkellä.

        Parkkisakko on tyhmyysvero, kuten lottoaminen. Huolehdi itsestäsi, vältä typeriä riskejä. Tarvitsetko muuten autoa aivan välttämättä? Hyvän fillarin saa satasella ja työpaikoilla on yleensä sosiaalitilat, joissa peseytyä ennen duunin alkua - säästät vesilaskuissasi jopa satasia. Hyvillä nastarenkailla kuljet pyörällä talvellakin. Jotenkin teksteistäsi paistaa läpi, ettet ihan hyväksy tilannettasi, kun se on niin kamalan epämotivoivaa kun rahaa ei jää enää yhtään käteen. Että ihan kuusi vuotta joutuu kituuttamaan. Olen nyt 'kituuttanut' 10 vuotta parinsadan käteenjäävillä kuukausituloilla ja olen edelleen hengissä. En ehkä priimavaatteissa eikä tukkakaan ole hyvin, mutta mistään tarpeellisesta en ole jäänyt paitsi. Ihminen nimittäin tarvitsee oikeasti aika vähän, kyse on enemmän elämänasenteesta. Niin kauan kuin itse uskot jääväsi jostain paitsi, olet tyytymätön ja pulassa. Minulta ei puutu mitään - paitsi asioita, joita ei saa rahalla.


      • The-aloittaja
        kevätjakäki kirjoitti:

        Parkkisakko on tyhmyysvero, kuten lottoaminen. Huolehdi itsestäsi, vältä typeriä riskejä. Tarvitsetko muuten autoa aivan välttämättä? Hyvän fillarin saa satasella ja työpaikoilla on yleensä sosiaalitilat, joissa peseytyä ennen duunin alkua - säästät vesilaskuissasi jopa satasia. Hyvillä nastarenkailla kuljet pyörällä talvellakin. Jotenkin teksteistäsi paistaa läpi, ettet ihan hyväksy tilannettasi, kun se on niin kamalan epämotivoivaa kun rahaa ei jää enää yhtään käteen. Että ihan kuusi vuotta joutuu kituuttamaan. Olen nyt 'kituuttanut' 10 vuotta parinsadan käteenjäävillä kuukausituloilla ja olen edelleen hengissä. En ehkä priimavaatteissa eikä tukkakaan ole hyvin, mutta mistään tarpeellisesta en ole jäänyt paitsi. Ihminen nimittäin tarvitsee oikeasti aika vähän, kyse on enemmän elämänasenteesta. Niin kauan kuin itse uskot jääväsi jostain paitsi, olet tyytymätön ja pulassa. Minulta ei puutu mitään - paitsi asioita, joita ei saa rahalla.

        Upea kirjoitus. Kiitos tästä. Autoa ei minulla ole, se oli lähinnä esimerkki siitä että yllätyksiä voi aina tulla. Itselläni ei jää pariasaatakaan, muutama euro tilille kylläkin. Mutta olet kyllä oikeassa, että ihminen pärjää vähällä, näin itsekkin olen huomannut. Kenties harmittaa enemmänkin kun ei voi lähteä koskaan minnekään jos vaikka ystäväpiiri päättää tehdä reissun, tulee sukulaisen synttärit, pitäisi käydä sukulaisia katsomassa hieman pidemmän matkan päästä tms.

        Aina joutuu toteamaan, että ei ole mahdollista. Se jos jokin hieman syö itseään.


    • Voudille

      Ihan ensimmäiseksi sinun pitää nyt ymmärtää että epätoivoinen yrityksesi pitää luottotietosi on taistelu jonka tulet häviämään. Mitä aiemmin sen hyväksyt, sen parempi. Yritys maksaa 50 000 kulutusluottolainoja (joissa yleensä järkyttävän korkeat korot) 2800 euron kuukausituloilla on matemaattisesti mahdoton pidemmän päälle.

      Et tule saamaan yhdistelylainaa noin isolle summalle. Varsinkin kun ottaa huomioon mitä tuon velkaantumisen takana nähtävästi on. 50 000 euroa on oikeasti todella suuri määrä rahaa, ja sinulle ei ole jäänyt siitä mitään konkreettista käteen (ei autoa, ei asuntoa). Tuollaista summaa on aika vaikea upottaa pelkkään kerskakulutukseen (ja siinäkin tapauksessa sinulla olisi edes jotain myytävää) joten oletan siis että kyse on peliongelmasta joka voi olla jo takana tai sitten en.

      Sinulle järkevin ratkaisu on keskittää kaikki maksusi yhteen-kolmeen pienimpään lainaan, niin että saat ne kokonaan maksetuiksi pois, ja antaa kaikkien muiden mennä ulosottoon.

      • The-Aloittaja

        Oikeastaan tilanne on poikkeava muista siten, että minulla on vain pari kolme suurempaa lainaa. Ei siis pieniä lainoja joita voisin kuittailla alta pois. Kaikki ovat n. 10 000€ - 20 000€ paikkeilla.

        Epätoivoinen yritys vaan ei mahdoton. Luonne ei anna periksi että antaisi mennä ulosottoon. Yhdistelmälainan kautta saisi kaikki keskitettyä yhdeksi lainaksi jolloin lainan maksuaika olisi pidempi, mutta kuukausilyhennyksen kanssa pystyisi elämään ja säästämään samalla. Nyt siis lyhennyksiin menee kirjaimellisesti koko palkkatili vuokrien ja ruoan jälkeen.


      • Voudille
        The-Aloittaja kirjoitti:

        Oikeastaan tilanne on poikkeava muista siten, että minulla on vain pari kolme suurempaa lainaa. Ei siis pieniä lainoja joita voisin kuittailla alta pois. Kaikki ovat n. 10 000€ - 20 000€ paikkeilla.

        Epätoivoinen yritys vaan ei mahdoton. Luonne ei anna periksi että antaisi mennä ulosottoon. Yhdistelmälainan kautta saisi kaikki keskitettyä yhdeksi lainaksi jolloin lainan maksuaika olisi pidempi, mutta kuukausilyhennyksen kanssa pystyisi elämään ja säästämään samalla. Nyt siis lyhennyksiin menee kirjaimellisesti koko palkkatili vuokrien ja ruoan jälkeen.

        Saisi, olisi, pystyisi... isi, isi, isi ja varmasti totta mutta mitä järkeä on miettiä miten asiat VOISIVAT olla kun on täysin selvää että sitä 50 000 euron yhdistelylainaa et tule mistään saamaan. Se on täysin selvä asia.

        Joten se on yksi ja sama antaako luonne periksi mennä ulosottoon vai ei, se joka tapauksessa tulee 100 % varmasti olemaan sinulla edessä halusit tai et. Tuollaisen velkasumman pyörittäminen monen vuoden ajan ei tule onnistumaan.

        Mitä aiemmin tajuat tämän sitä paremmin asiasi järjestyvät.


      • The-Aloittaja
        Voudille kirjoitti:

        Saisi, olisi, pystyisi... isi, isi, isi ja varmasti totta mutta mitä järkeä on miettiä miten asiat VOISIVAT olla kun on täysin selvää että sitä 50 000 euron yhdistelylainaa et tule mistään saamaan. Se on täysin selvä asia.

        Joten se on yksi ja sama antaako luonne periksi mennä ulosottoon vai ei, se joka tapauksessa tulee 100 % varmasti olemaan sinulla edessä halusit tai et. Tuollaisen velkasumman pyörittäminen monen vuoden ajan ei tule onnistumaan.

        Mitä aiemmin tajuat tämän sitä paremmin asiasi järjestyvät.

        Kiitos. Tämä oli ihan sellainen näkemys mitä tulinkin täältä etsimään. Toisaalta menetänkö mitään jos ainakin yritän loppuun asti? Kun yksi asia menee ulosottoon, sitten voi mennä ne muutama muukin.


      • 9-6

      • The-Aloittaja
        9-6 kirjoitti:

        "Toisaalta menetänkö mitään jos ainakin yritän loppuun asti?" Ulosotossa ilmeisesti jäisi hieman enemmän käyttörahaa, vastaavasti velka lyhenisi hitaammin. Voit laskea maksukieltolaskurilla:

        https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/maksukieltolaskuri

        Tässä tämä kuplan juoni onkin. Nyt tillle jää pari euroa, mutta laina on maksettu alle 6 vuodessa. Uon kanssa jäisi elämiseen enemmän, mutta laina lyhenee * Ei koskaan ? *


      • 9-6

        Ulosottoon voi maksaa vapaaehtoisesti enemmän kuin voivat lakisääteisesti ottamaan. Jos rahat riittää niin lainakin loppuu.


    • varatonvaaraton

      Taas olisi sille positiiviselle luottorekisterille käyttöä. 50 000e lainaa ja nykyinen kuukausitulo 2800e, onko siis netto vai brutto?.
      On nimittäin aika raju tuo velan ja kuukaudentulon keskinäinen suhde. Velkaa on yli liki 20Xkuukauden tulot.
      Auttaako velkojen yhdistäminen suuresti? Saisiko sillä edullisempaa korkoa, eli onko siellä sellaiseia luottoja joiden korkoprosentit voisi puoliutua? Tietenkin, jos velka on yhdessä lainassa, niin velan hahmottumien helpottuu!.....
      Sit vielä tuosta tulotasosta ja velasta. Maksuvarasi tuskin on edes 1800e/kk.
      Mutta onneksi teille ylivelkaantuneille on velkajärjestely ja velkaneuvonta! Sinne vaan, niin olet velaton vuonna 2021 ja saat aloittaa kaiken paskan alusta....

      • The-Aloittaja

        Yritin päästä velkajärjestelyyn, mutta sanoivat etteivät se minun kohdallani onnistu sillä saan nämä itse maksetuksi alle 6 vuodessa tuloillani. 6 vuotta ilman käyttörahaa ja työni on erittäin kovaa / haastavaa. Tuntuu pahalta kun ei voi elää tuona aikana ollenkaan. Tyydyn vähään, mutta mitä sitten teen kun tulee myös yllätyksiä. Parkkisakot, ylisuuri puhelinlasku, hammashoito tms. ? Maksukyvyssäni ei ole ollenkaan joustoa.

        Kyllähän minä ne saan, mutta tosiaan alkuperäinen viesti oli se, että olen laskenut että jos saisin nyt nuo lainat kuitattua kerralla yhdeksi lainaksi niin lainamäärä on enään noin 80% tuosta alkuperäisestä summasta (Perintätoimistot laittavat valtavat summat päälle, yksikin korotti 50% lainasummaa. Tämän lisäksi kuukausittain jäisi rahaa hieman sukanvarteenkin jos olisi pienempi erä mitä maksella vaikkapa esimerkiksi seuraavat 5 vuotta 1000€/kk.

        Näin pystyisin elämään velkojen kanssa vaikka niitä lyhentelisinkin. Nyt siis kirjaimellisesti kun tili napsahtaa tilille niin euro tai kaksi jää saldoa kun taas olen maksanut kaikki lainalyhennykset, vuokran ja maltilliset ruokamenot.


      • fhdfh34

        Laske ulosottooon, Velkaa tulee lisää kulujen muodossa ja luottotiedot menee mutta maksat tuosta sitten vaan joku 500-600e/kk olettaen että tuo 2800 oli sun bruttotulo. ja jos uo:oon päätät laskea niin voit lopettaa noi velkojen maksut vaikka heti tänään, seuraava tili jää kokonaan käteen, uo alkaa joskus 6kk päästä, ehdit kerätä hyvän pesämunan vakuutukset ym kaikkimitä et saa enää luottotiedottomana.

        Kuulostaa karulta mutta näin saat mielenrauhan ja maksut hoituu uo:n kautta hitaasti mutta varmaasti!


        Itse tein näin, 70000e on velkaa, 6 vuotta pitäisi olla aika lopussa maksut


      • The-Aloittaja
        fhdfh34 kirjoitti:

        Laske ulosottooon, Velkaa tulee lisää kulujen muodossa ja luottotiedot menee mutta maksat tuosta sitten vaan joku 500-600e/kk olettaen että tuo 2800 oli sun bruttotulo. ja jos uo:oon päätät laskea niin voit lopettaa noi velkojen maksut vaikka heti tänään, seuraava tili jää kokonaan käteen, uo alkaa joskus 6kk päästä, ehdit kerätä hyvän pesämunan vakuutukset ym kaikkimitä et saa enää luottotiedottomana.

        Kuulostaa karulta mutta näin saat mielenrauhan ja maksut hoituu uo:n kautta hitaasti mutta varmaasti!


        Itse tein näin, 70000e on velkaa, 6 vuotta pitäisi olla aika lopussa maksut

        Olen miettinyt ulosottoon laskemista, muttei luonne anna periksi menettää luottotietoja. Olen kuitenkin vakituisessa työsuhteessa ja jos vain selviän tämän taistelun niin mahdollisuus saada asuntolaina ja sitä kautta joskus saada omaisuuttakin. Toisaalta olet oikeassa tuon asian kanssa, että se voisi olla myös fiksuinta jos haluaa elää samalla kun töitä tekee.

        Kiitos myös paljon kun jaoit tilanteesi. Helpottaa kun tietää, että on muitakin vaikka en tietenkään toivo sinulle tilannetta jossa olemme.

        Voitko kertoa miten paljon UO maksuja tulee päälle alkuperäisen lainan kanssa? Ilmeisesti jokaista ''velkojaa'' vastaan noin 50€/kk, minkä ottavat välistä... sitten ilmeisesti vielä korot 7% mutta onko muuta? Ilmeisesti tuo UOn 7% tulee vielä alkuperäisen velkojan juoksevien korkojen päälle?

        UOhan ottaa kaikki säästöt mitä tilillä on ja jättää suojaosuuden. Näin olen ainakin ymmärtänyt?


      • sdjhsd

        No tuleehan niitä kuluja kun kaikki velat menee oikeuden velkomustuomion kautta jotta ne olisi uo -kelpoisia, jokaisesta velasta joku 200e oikeuskuluja. Sitten kun ne on ulosotossa niin viivästyskorko on normaali noin 8%. Uo-maksut riippu velan määrästä mutta esim mulla menee ulosottoon noin 800e/kk ja siitä joku 300 ulosoton taulukkomaksuihin. Tuo taulukkomaksu otetaan 2 ensimmäistä vuotta ja sen jälkeen rupeaa velat lyhenemään vauhdilla. Lisäksi kun velkoja alkaa olla jäljellä 35000e niin voi hakea takuusäätiön takausta jolla maksetaan kaikki pois ja lyhennetään sitä...tosin en tiedä onko siinä mitään järkeä jos uo:ssa ei mene enää taulukkomaksuja ja se lyhennykin on uo:ssa joopa vähemän kuussa mitä takuusäätiön takaamassa lainassa.

        Jos sulla on kulutusluottoja ja vippejä tuon 50000e edestä niin miten meinaat ne maksaa kun niissä on yleensä 29% korot ???? Paljonko kaikki lyhenee esim. nyt per kuukausi ?


      • Pulassa15vuotta

        Et pysty saamaan järjestelylainaa koko summalle, koska vakuuksia ei ole eikä henkilötakausta hyväksytä pankissa noin suurelle kulutusluotolle, jolla ei edes hankita mitään konkreettista. Mikään ei estä yrittämästä pienempää luottoa, jolla maksaisit muutaman pikkuvelan pois, pitemmälle maksuajalle ja pienemmälle kuukausierälle. Toinen maksujärjestely voisi olla lyhennysvapaan pyytäminen pankkilainoihin, jos sinulla sellaisia on, ja vapautuvien varojen keskittäminen pienimpään velkaasi, jonka saisit kuitatuksi kokonaan pois. Samoin joustoluottoihin voisit yrittää luottorajan korotusta, jolla kuittaisit pienempiä velkoja pois ja pidät saldon aina tapissa. Näin saisit himpun lisää maksuvaraa, jonka taas käyttäisit seuraavaksi pienimmän velkasaldon ylimääräisiin lyhennyksiin. Ennenkuin huomaatkaan, tällä lumipalloefekti-menetelmällä velkamääräsi keikahtaa siedettäviin mittoihin ja pystyt jättämään vähän ylimääräistä itsellesikin.

        Jos päätät kuitenkin antaa periksi, menee jokainen yksittäinen velkasi erillisenä oikeusjuttuna käräjille, joista kertyy mojova oikeuskulupotti. Uo-taulukkomaksuja löydät ulosoton sivuilta, ne riippuvat uo-pidätyksesi suuruudesta. Korko lasketaan lainoissa siten, että ensimmäiset 180 vrk mennään alkuperäisellä luottokorolla, sitten vaihtuu uo-korkoon, joka tällä hetkellä on 7,5%. Ja ulosotto ottaa tosiaan säästötilit tyhjiksi. Käyttötilille jätetään suurin piirtein suojaosuus.


      • fgj4475457
        Pulassa15vuotta kirjoitti:

        Et pysty saamaan järjestelylainaa koko summalle, koska vakuuksia ei ole eikä henkilötakausta hyväksytä pankissa noin suurelle kulutusluotolle, jolla ei edes hankita mitään konkreettista. Mikään ei estä yrittämästä pienempää luottoa, jolla maksaisit muutaman pikkuvelan pois, pitemmälle maksuajalle ja pienemmälle kuukausierälle. Toinen maksujärjestely voisi olla lyhennysvapaan pyytäminen pankkilainoihin, jos sinulla sellaisia on, ja vapautuvien varojen keskittäminen pienimpään velkaasi, jonka saisit kuitatuksi kokonaan pois. Samoin joustoluottoihin voisit yrittää luottorajan korotusta, jolla kuittaisit pienempiä velkoja pois ja pidät saldon aina tapissa. Näin saisit himpun lisää maksuvaraa, jonka taas käyttäisit seuraavaksi pienimmän velkasaldon ylimääräisiin lyhennyksiin. Ennenkuin huomaatkaan, tällä lumipalloefekti-menetelmällä velkamääräsi keikahtaa siedettäviin mittoihin ja pystyt jättämään vähän ylimääräistä itsellesikin.

        Jos päätät kuitenkin antaa periksi, menee jokainen yksittäinen velkasi erillisenä oikeusjuttuna käräjille, joista kertyy mojova oikeuskulupotti. Uo-taulukkomaksuja löydät ulosoton sivuilta, ne riippuvat uo-pidätyksesi suuruudesta. Korko lasketaan lainoissa siten, että ensimmäiset 180 vrk mennään alkuperäisellä luottokorolla, sitten vaihtuu uo-korkoon, joka tällä hetkellä on 7,5%. Ja ulosotto ottaa tosiaan säästötilit tyhjiksi. Käyttötilille jätetään suurin piirtein suojaosuus.

        "Korko lasketaan lainoissa siten, että ensimmäiset 180 vrk mennään alkuperäisellä luottokorolla, sitten vaihtuu uo-korkoon, joka tällä hetkellä on 7,5%"


        Ei ihan noinkaan, jos velka menee oikeuteen niin tuomion annosta alkaa normi viivästyskorko..ja jos ei mene oikeuteen niin sitten saa periä sen max 180 päivää alkuperäistä korkoa.


      • rahallasaa

        No jos vain jostain saisi lainaa niin ei tuolla aloittajan tuloilla ole mitenkään mahdoton tehtävä. Esim 10% korolla, 10 vuotta niin kuukausimaksu olisi n 660 eur.Ongelmana on vain saada se laina.


      • The-Aloittaja
        sdjhsd kirjoitti:

        No tuleehan niitä kuluja kun kaikki velat menee oikeuden velkomustuomion kautta jotta ne olisi uo -kelpoisia, jokaisesta velasta joku 200e oikeuskuluja. Sitten kun ne on ulosotossa niin viivästyskorko on normaali noin 8%. Uo-maksut riippu velan määrästä mutta esim mulla menee ulosottoon noin 800e/kk ja siitä joku 300 ulosoton taulukkomaksuihin. Tuo taulukkomaksu otetaan 2 ensimmäistä vuotta ja sen jälkeen rupeaa velat lyhenemään vauhdilla. Lisäksi kun velkoja alkaa olla jäljellä 35000e niin voi hakea takuusäätiön takausta jolla maksetaan kaikki pois ja lyhennetään sitä...tosin en tiedä onko siinä mitään järkeä jos uo:ssa ei mene enää taulukkomaksuja ja se lyhennykin on uo:ssa joopa vähemän kuussa mitä takuusäätiön takaamassa lainassa.

        Jos sulla on kulutusluottoja ja vippejä tuon 50000e edestä niin miten meinaat ne maksaa kun niissä on yleensä 29% korot ???? Paljonko kaikki lyhenee esim. nyt per kuukausi ?

        Nyt on yksi laina joka ei lyhene ollenkaan, koska maksan perintätoimistolle 80% heidän palkkioitaan lyhennyksistä ensin seuraavat pari vuotta. Ne pari muuta lainaa lyhenevät kuukaudessa yhteensä n. 1000€.


      • The-Aloittaja
        rahallasaa kirjoitti:

        No jos vain jostain saisi lainaa niin ei tuolla aloittajan tuloilla ole mitenkään mahdoton tehtävä. Esim 10% korolla, 10 vuotta niin kuukausimaksu olisi n 660 eur.Ongelmana on vain saada se laina.

        Juuri näin. Jos maksaisin yhtä suurta lainaa 10 vuoden maksuajalla ja 660€ kuukaudessa niin palkan jälkeen jäisi vielä sukanvarteen tai yllätyksellisiin pakollisiin menoihin. Voi jos olisi mahdollista saada se laina, mutta takuu-säätiö takaa vain 35 000€ asti.


      • perinnässäoleva

        miksi oikeastaan tarvitsisit järjestelylainaa Jos sulla on isoja lainoja , varmaan jostakin pankeista tai muuten järkevistä paikista otettu, sun kannattaisiyrittää saada lyhennysvapaata jostakin tai pidentää lainoja. Minkälaiset korot maksat noista? Noin isoista lainoista ei oikeastaan pitäisi hyväksyä korkeampia korkoja kuin 10%. Oletko yrittänyt saada lainaa Santanderilta. Niiden laskurin mukaan 50000 eur, 6 vuoden laina-aikana tekisi kuukaudessa 790 eur. Muita mahdollisia noita olisi nordax ja Svea.
        Mun mielestä ei kannata päästää ulosottoon, tulee niin pirusti lisää maksettavaa


      • The-Aloittaja
        perinnässäoleva kirjoitti:

        miksi oikeastaan tarvitsisit järjestelylainaa Jos sulla on isoja lainoja , varmaan jostakin pankeista tai muuten järkevistä paikista otettu, sun kannattaisiyrittää saada lyhennysvapaata jostakin tai pidentää lainoja. Minkälaiset korot maksat noista? Noin isoista lainoista ei oikeastaan pitäisi hyväksyä korkeampia korkoja kuin 10%. Oletko yrittänyt saada lainaa Santanderilta. Niiden laskurin mukaan 50000 eur, 6 vuoden laina-aikana tekisi kuukaudessa 790 eur. Muita mahdollisia noita olisi nordax ja Svea.
        Mun mielestä ei kannata päästää ulosottoon, tulee niin pirusti lisää maksettavaa

        Kaksi lainoista on perinnässä ja korot ovat toisessa aivan valtavat, eli maksan alkuperäisestä lainasummasta päälle vielä (50%) 5 vuoden maksuajalla.

        Järjestelylainaa haluan sen vuoksi, että vaikka maksuaika olisi pidempi niin olisi maksukykyä ja joustoa kun tuskin elämässä selviää ilman yllätyksiä.


      • perinnässäoleva

        No kai olet yrittänyt Santanderia, se on ainoa joka antaa noin suuria vakuudettomia lainoja. Tai jos joku sukulainen laittaisi kämpänsä vakuudeksi. Tosin pankit ovat tosi nihkeitä, yritin saada järjestelylainaa 5000eur ja vakuutena kaksio Helsingistä, muttei tippunut kun tiliotteessa oli maksuja perintäyhtiöille.


      • zaphodbx
        The-Aloittaja kirjoitti:

        Yritin päästä velkajärjestelyyn, mutta sanoivat etteivät se minun kohdallani onnistu sillä saan nämä itse maksetuksi alle 6 vuodessa tuloillani. 6 vuotta ilman käyttörahaa ja työni on erittäin kovaa / haastavaa. Tuntuu pahalta kun ei voi elää tuona aikana ollenkaan. Tyydyn vähään, mutta mitä sitten teen kun tulee myös yllätyksiä. Parkkisakot, ylisuuri puhelinlasku, hammashoito tms. ? Maksukyvyssäni ei ole ollenkaan joustoa.

        Kyllähän minä ne saan, mutta tosiaan alkuperäinen viesti oli se, että olen laskenut että jos saisin nyt nuo lainat kuitattua kerralla yhdeksi lainaksi niin lainamäärä on enään noin 80% tuosta alkuperäisestä summasta (Perintätoimistot laittavat valtavat summat päälle, yksikin korotti 50% lainasummaa. Tämän lisäksi kuukausittain jäisi rahaa hieman sukanvarteenkin jos olisi pienempi erä mitä maksella vaikkapa esimerkiksi seuraavat 5 vuotta 1000€/kk.

        Näin pystyisin elämään velkojen kanssa vaikka niitä lyhentelisinkin. Nyt siis kirjaimellisesti kun tili napsahtaa tilille niin euro tai kaksi jää saldoa kun taas olen maksanut kaikki lainalyhennykset, vuokran ja maltilliset ruokamenot.

        Velkajärjestelyn ei päätä muu kuin käräjäoikeus, jos velkaneuvoja sanoo ei kannata etsi hyvä lakimies, joka käy asiasi läpi, ja tekee velkajärjestely anomuksen, eikä tämä mitään sinulle maksa... Jos ei myönnetä niin sitten ei, mutta kokeilla kannattaa, muuten olennaisen tärkeää on kirjoittaa velkaantumishistoria josta selviää kronologisesti milloin olet velkaantunut ja miksi... Tähän paperiin kannattaa panostaa tosissaan koska koska se merkitsee paljon oikeudessa....


      • perinnässäoleva

        Perintätoimistot ei saa laittaa hirveästi päälle kustannuksia, tai sitten on ollut tosi pieni perittävä summa (joku kymppi). Oletko ollut yrittäjä silloin kun velka meni perintään?Yrittäjille on paljon kusisemmat perintäkulut. Yksityishenkilölle perintäkulut saa olla 50 eur jos velka yli 1000 eur ja jos tekee sopparin perintöyhtiön kanssa saa periä siitä 50 eur. Kokemukseni perinnästä on että se säästää rahaa ja hermoja jos on kyse kovakorkoisesta pikavipistä kun korko laskee siihen 7,5 % (vuotuonen) kun se pikavipeissä on siinä 120 %.


    • dfgjdfjg

      "Ilmeisesti tuo UOn 7% tulee vielä alkuperäisen velkojan juoksevien korkojen päälle?"

      uo:ssa olevilla veloilla on yksi korko, normaali viivästyskorko joka on 8%..ehkä 8,5%


      "UOhan ottaa kaikki säästöt mitä tilillä on ja jättää suojaosuuden. Näin olen ainakin ymmärtänyt?"

      Siirrät säästöön jääneet rahat esim skrill.com tilille tai vastaavalle. Tuolta saa prepaid mastercardin jolla voi maksella sitten särkyneitä pesukoneita jne..

    • 4ja13

      Joskus on vain parempi päästää ulosottoon. Itse tekohengitin omaa tilannettani vuosia. Nyt on parempi olla. Ei tarvi niitä ajatella. Nyt maksan velkaani liiton rahasta huomattavasti vähemmän kuin normaali lainana.

    • Samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa. Omalla kohdalla oli uo paras ratkaisu. Omalla kohdalla auttoi Takuu-Säätiö järjestelylainan 34.000e takaamisessa omasta pankistani. Maksetiin kerralla kaikki pois ja nyt vain hoidan yhtä velkaa. Mitä enemmän venkoilee uo:oon laskemisessa sitä kalliimmaksi loppupeleissä tulee. Maksuhäiriömerkinnät eivät ole omaa elämääni häirinneet mitenkään, tosin visakortti lähti. Ensi kuussa muutan uuteen vuokra-asuntoonkin. Kannattaa vain hommata esim kotivakuutus ennen ekan merkinnän tuloa. Näin varautumalla selviää mukavasti sen 3-4 vuotta merkinnän kanssa. Ja kun ei ole kymmeniä velkojia joka kk kimpussa niin nyt riittää tilistä jopa säästöönkin. Vararahastoa kannattaa kartuttaa aina ja hyvä summa olisi 2-3 x kuukausipalkan verran.
      50.000e lainaa ei kyllä saa mistään kun ei ole edes takaajia. Enkä edes suosittele ketään takaamaan tällaisia lainoja. Nyt ollaan mokattu ja itse ne on asiat selvitettävä, ei kannata missään nimessä vetää muita tähän soppaan... paitsi viranomaiset. Myös velkaneuvonnassa olisi hyvä käydä, uusia tuulia puhaltaa sielläkin.

    • Zaphodbbx

      takuusäätiö lainaa 30.000 asti, ylimenevä osa hankala. Eräs vaihtoehto voisi olla velkajärjestely, tai ainakin velkaneuvojan tapaaminen... Jos jostain saat kaikki lainat yhdistettyä eli maksaisit vain yhtä, mutta vaikeaa..

      • pelivelka

        Minun peliongelmani kautta meni noin 60000€ ulosottoon kohta vuosi kun olen hakenut velkajärjestelyyn ja vieläkin olen toiveikas että siihen pääsen se vie vaan aikaa jopa 1,5 vuotta Ulosotto saa lain mukaan viedä tasan puolet palkasta ns. suojaosuuden jälkeen paitsi sairauskassamaksu ja Ay-maksun saa ottaa yli 50% minulla nettoansiot noin 3000€ kk ja viimekuussa maksoin noin 1400€ kk ulosottoon ,siinä mielessä jos ei oteta huomioon luottotietoja niin elämä on helponpaa kun ei tarvi miettiä lainoja.
        Jos pääsee velkasaneeraukseen niin käräjäoikeus päättää että lainoista maksaa esim.puolet ja loput jää lainanantajalle tappioksi paitsi jos on joku laina missä takaaja niin se ei voi mennä velkajärjestelyyn.
        Menisi koko ilta jos tarkemmin selvittäisin asiaa.Ulosoton kautta maksat joka euron mutta velkajärjestely antaaa osan anteeksi.


      • vhkloiu

        et pääsee velkajärjestelyyn. sinulle jää 1600 vielä uo jälkeen käteen. Jonku ihmisen palkka o sen kokonen.


    • Laskemaan

      Nyt on aika jättää jossittelut sikseen. Tunteet kappiin ja kaappi lukkoon. Järki käteen ja laskin toiseen käteen. Laske eri vaihtoehtojen kustannukset itsellesi ja tee päätökset tiedon perusteella. Jos päästät laskut ulosottoon, maksat muutaman vuoden, sen jälkeen pari vuotta, ennenkuin luottotiedot on puhtaat. Sen kahden vuoden aikana säästät käsirahaa asuntoa varten ja sitten voitkin jo hakea asuntolainaa. Ulosoton aikana voisit säästää hermojasi, nukkua yösi kunnolla ja elääkin vähän.

      • The-Aloittaja

        Kiitos, paras neuvo ikinä


    • epu

      Eikö meistä jokainen voisi auttaa antamalla vaikka yhden euron. Niin saatais autettua yhtä pulassa olevaa ihmistä. Itse pulassa ollut....

    • mietinolenko

      Onkohan kukaan sanonut tässä ketjussa vielä sitä, että mikään pankki tuskin alkaa järkkäämään mitää yhdistelmälainaa. Ne voi sanoa, että maksa ne lainat erikseen lainanlainaltaan yks kerrallaan pois..... Se on muute pankin kannalta paska homma, että joku asiakas menee tollaiseen tilnteeseen.... se vähän ku mustapekka se kortti joka pankille jää....
      Tässä vois kritisoida sitä ettei Suomessa ole sitä positiivista luottotietokantaa. Se estäisi asiakasta saamasta mistää ylitsepääsemättömiä velkoja monen pankin kautta.

      AP. Sinunkaltaisiasi varten on velkajärjestely. Enää ei luottotietoja kannata puollustaa, jos sellaiset on olemassa......

      • mkngkjyikjhoiu

        Velkajärjestelyä ei kyllä saisi lain mukaan myöntää piittaamattomaan velkaantumiseen., mutta tuomioistuimilla on laaja harkintavalta niin kuin raiskaustapauksissakin. Välillä tuntuu siltä kuin tuomarit kilpailisivat keskenään siitä, kuka on rikolliselle lempein. Uhrin oikeuksia ei tietenkään ole tapata muistaa, oli kyse sitten velkojasta tai raiskatusta.


    • ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

      KÄY SIENESSÄ POIMI MARJOJA KERÄÄ METALLIA TEE KEIKKAHOMMIA PUUTARHASSA YMS

    • 66foxin
    • Lainaakin20

      Itse olisin kans yhdistänyt kolme joustoluottoa yhteen pankkilainaan. Olisin saanutkin sen, mutta omavaraisuus ei riittänyt ja olisi pitänyt hommata joku takaaja.

      Joo on mulla oma-asunto/auto/osakkeita. Eikä nyt edes puhuta, kuin alle 20 000e velasta jonka olisin yhdistänyt yhdeksi lainaksi. Laskin, että 2-vuotta, kun makselen kolmea joustoluottoa, niin sen jälkeen saan yhdistettyä lainat yhdeksi lainaksi ihan omalle velalle eikä tarvita takaajia.

      Mielellään omiin nimiin velka, kun itse "sössinyt" tai kuluttanut lainarahat, niin en halua ketään sekaantuvan edes nimellisesti minun lainoihin.

      Auto on täysin velaton ja asunnon "arvo" on enempi, kuin pankinlaina.Autokin on aivan arvokas vielä tänäpäivänä.

      Yksi lainakorko olisi vähemmän,kuin kolme lainakorkoa.

      Miksi tähän on tultu? Olen sitä ikäluokkaa, että kaikki piti saada heti ja nyt. Hyvin yksinkertaista. Vittumaistahan tämä on maksella, mutta mitään ei saa tai pitää säästää ja elää pihisti, jos suomessa meinaa jotain omistaa.

      • vhfhhehvuenu

        "Yksi lainakorko olisi vähemmän,kuin kolme lainakorkoa."

        Jos uudessa isommassa lainassa on sama korkoprosentti kuin kolmessa pienemmässä, lopputulos on sama tai jopa kalliimpi. Säästät ainoastaan kahdet tilinhoitomaksut, mutta joudut maksamaan uudesta lainasta uuden luotonavausmaksun.


    • Uskominuaminätiedän

      Totuus nyt kuitenkin sattuu olemaan seuraava: asiasi menevät ulosottoon ja palkastasi menee minimissään kolmannes voudille. Laskujen jälkeen käteesi ei jää kuin rupi ja juokset sossussa töidesi lisäksi saadaksesi 485 euroa elämiseen. Tätä rumbaa jatkuu muutama vuosi kunnes haet velkajärjestelyä jonka he hylkäävät "maksuvaran" puuttuessa.
      Lopetat työt ja jäät yhteiskunnan syliin ja elät perseaukisen loppuelämän.

    • werfdgs

      hurja velkamäärä
      stsemppiä elämään
      toivottavasti kaikki järjestyy

    • Aikalailla_sama_tilanne

      Vanha ketju mutta pakko kysyä mitä teit?

    • sdggd

      Vittu mitä tolloja. Asuntolainaa ei tipu jos on ulosotossa eikä muutakaa lainaa silloin siinä sillassa tai jos on työtön.

    • sger

      Velkajärjestelyyn pääsee 0 sopimuksella eli et maksa mitään takaisin. Toista kierrosta et tyhmyyksistäsi tule saamaan eli älä kuuntele ketään älä ota velkaa älä tee yhtään mitään. Nosta sosiaalietuuksesi niistä ne ei ulosmittaa mitään.

    • kusessa_olet

      Vanha ketju, mutta olkoon varoitus uusille. Tuskin mikään pankki ilman vakuuksia antaa tuota lainaa, vaikka tulosi ovatkin hyvät... siis hyvät vielä tuolla kirjoituksen hetkellä....

      Koska en tiedä millä korolla pankki olisi antanut lainan, niin lähden kahdeksan prosentin korolla ja sillä ajatuksella että maksaisit 1/4 nettotulostasi, eli jos netto on 2800, niin voisit maksaa luottoa 700e kuukaudessa. Korkokaavalla sain reilun 52000e pääomalle tuloksen, että korkoerä olisi nippanappa 350e ja siitä sitten jäisi lyhennykseen jo heti toinen 350e... eli jos keskimäärin lyhennät lainaa 350e kuukaudessa, niin vuodessa maksat jo n. 4000e, mistä saadaan villiarvaus, että olet velatta kymmenessä vuodessa.... ja voithan laittaa pääomaan myös sata euroa turvallisesti lisää,, niin laskelma pitää paremmin kutinsa...

      Mutta totuus on kuitenkin se ettet tule saamaan tuota lainaa, sillä ei kukaan ota tuommoista summaa lainaa joka on suoraan luokitukseltaan roskalainaa, eikä kenenkään pitäs velkaantua noin tolkuttomasti. Ja toinen totuus, ettei kukaan oikeusopinkirjaa lukenut lähde takaamaan, sillä vaikka olis kuus takahjaa, niin laissa sanotaan aika suoraan, että :" takaaja vastaa viimekädessä velan pääomasta ja kuiuista kuin omasta velastaan, ja pankki voi useankin takaajan ollessa peria velkaa myös kokonaisuudessaan yhdeltä takaajalta."

      toivottavasti tämä juttu on jo ratkenut

    • Toivottavasti ketjun alkuperäinen aloittaja on saanut laina-asiansa järjestymään. Aihe on kuitenkin edelleen hyvinkin ajankohtainen. Jo mainittu Takuusäätiön takaama yhdistelylaina on erittäin hyvä vaihtoehto, mutta velkamäärän ollessa Takuusäätiön asettamaa ylärajaa suurempi, kannattaa kartoittaa muitakin vaihtoehtoja.
      Nykyäänhän on mahdollista hakea vakuudetonta yhdistelmälainaa jopa 60 000 euroon asti. Netistä löytyvien lainantarjoajien tarjoamat korot vaihtelevat suuresti, jonka takia lainatarjoukset kannattaa aina kilpailuttaa. Korkotaso vaihtelee edullisesta 4,5 prosentista jopa 50 prosenttiin, ja kalleimmissa pikavipeissä korot saattavat olla sadoissa prosenteissa. Mikäli on siis päätynyt ottamaan useita pieniä (ja kalliita) lainoja, kannattaa yhdistelmälainaa ainakin harkita. Netistä löytyy useita sivustoja, joissa voit kilpailuttaa hakemuksesi kymmenillä eri rahoittajilla.

      Useat asiakkaamme ovat olleet vastaavassa tilanteessa kanssasi ja he ovat saaneet avun lainojen yhdistämisestä. Tässä muutaman asiakkaamme tarina:

      https://rahoitu.fi/jukka-yhdisti-lainat-ja-sai-avun
      https://rahoitu.fi/annille-vain-yksi-laina-ja-alempi-korko

      Yhdistelmälainaa voit hakea esimerkiksi täältä: https://rahoitu.fi/?pubid=168548&pubidsub1=com3

      Pakkasterveisin,

      Milla
      Rahoitu.fi asiakaspalvelu

      • asiatkunnossa

        Voi hakea mutta ei saa. Velkaa on yli 60% ilmoitetusta maksukyvystä. 2800 euron tuloilla terveen talouden velkaraja liikkuu 1700 euron tasolla. 50 000 euron velkojen yhtenlaskettu kuukausimeno on varmasti enemmän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe