onko jumala väkivaltainen? rehellinen vastaus

älkääselitelkö

onko jumala väkivaltainen kristinuskossa? odotan rehellisiä vastauksia.

raamatussa kuvaillaan massiivisesti jumalan väkivallantekoja. korostan että odotan rehellisiä vastauksia. on tai ei ole väkivaltainen. ei selittelyjä. siis ei selittelujä. on tai ei ole.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sieluton_

      En tunne raamattua, mutta ainakin henkinen väkivalta on karmeaa. Ei ole vain yhden kerran kyselty, että missä oli se suojeleva ja rakastava Jumala sekä suojelusenkelit kun rattijuoppo päätti pienen koululaisen elämän, tai kun pedofiili vei himoissansa perheen pienen tytön hautaan, tai kun maanjäristys tappoi satoja uskovaisia ja tuhosi heidän pyhättöjään, mutta jätti läheiset bordellikadun bordellit ehjäksi ja niissä riettailevat ihmiset henkiin. Millainen jumala antaa ihmisen, jonka loi omaksi kuvakseen, kärsiä näin karmeilla tavoilla?

    • vastaustietystion

      jos raamattu annettaisiin sitä tuntemattomalle ihmiselle jossain päin maailmaa ja kerrottaisiin sitä saduksi. ihmisen luettua sen kysyttäisiin oliko päähenkilö herra luonteeltaan millainen? vastauksena olisi mahdoton nähdä sopuisaa ja väkivallatonta. vastaus olisi että narsistinen, herkästi suuttuva ja itseriittoinen ja väkivaltainen sotapäälikkö.

      ei yli sen mitä on kirjoitettu. siispä jumalaa ei raamatun mukaan pidä sanoa väkivallattomaksi. raamatun mukaan hän on väkivaltainen.

      • rangaistuksesta

        Muistan lapsena, joskus 70-luvun alussa kiertävän saarnamiehen kertoneen tarinaa jostain Karibianmeren saaresta, kuinka sen asukkaat olivat jumalattomia pilkkaajia ja miten tulivuorenpurkaus hautasi sen seurauksena heidät.

        Viesti ja opetus oli selkeä: Jumala kostaa pilkkaamiset.

        Olisiko ollut mitään mahdollisuutta saada näitä ihmisiä muuttamaan mielensä?


    • MaatAnkhAm

      Kyllä raamatun Jumala on väkivaltainen. Itse en usko raamatun jumalaan, mutta Jumalaan kylläkin. Käsittääkseni kaikki jumalat ovat väkivaltaisia, Väkivalta on synti Paitsi silloin kun sitä käytetään turvaamaan Jumalan totuus, tai kun se on osa sitä sen toteutumiseksi. Koska oma Jumalani kehoittaa minua ajattelemaan (toimimaan) esim: En ole liannut itseäni, ei tähän sovellu murhaaminen, Sinänsä Jumalani kehoittaa minua myös ajattelemaan En ole murhannut. Toisaalta tämä ei päde oikeutetussa sodassa, sinänsä sellaista sotaa, missä en likaisi itseäni ei ole oikein näkyvissä. Ei ainakaan fyysisellä tasolla käytävää sotaa. Tässäpä jotakin Jumalasta (lista) ja väkivallasta.

    • Jeesuksessa

      Johanneksen evankeliumi:
      6:46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

      14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

      Jh. 3:16 Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi rakkaan Poikansa, ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

    • eipahalle

      Ei Jumala ole väkivaltainen Hän vain toimii ettei pahuus mene liiallisuuksiin ihmisillä. Tiedämme vielä että demonit tekee omaa likaista toimintaansa sekoittamalla ihmisten mielet milloin mihinkin suuntaan ettei ihmiset huomaisi miten pahuus tuntuukaan mukavalle.
      Me ihmisinä olemme saaneet vapaan tahdon mutta osaammeko toimia niin että voidaan sanoa "työmies on palkkansa ansainnut".
      Tulisiko uskoa ja saada Pyhä-Henki johdattelemaan elämämme kulkua että tekisimme viisaasti mikä merkitsee Jumalan tahdon täyttämistä.
      Pidän hyvänä sitä että valitatte Jumalaa vastaan se osoittaa teissä heikkoa uskoa koska olette vaatimuksinenne Jumalan puoleen kääntyneet eli uskotte Jumalaan.
      Kannattaisiko vielä kehittää kommunikointi tapaa miten Jumalan kanssa tulisi puhua omista lähtökohdista käsin. Rukous tulisi mieleen, "anokaa niin teille annetaan".

      • yksinpuhuttu

        "Ei Jumala ole väkivaltainen Hän vain toimii ettei pahuus mene liiallisuuksiin ihmisillä"

        sain päivän naurut. jumalahan itse tappoi kaikki vedenpaisumuksessa. sekö ei ollut liiallisuuksiin menevää pahuutta?

        "Tiedämme vielä että demonit tekee omaa likaista toimintaansa sekoittamalla ihmisten mielet milloin mihinkin suuntaan ettei ihmiset huomaisi miten pahuus tuntuukaan mukavalle."

        jumala voisi nämä demonit tuhota ennen kuin hukuttaa ihmisiä vedellä. niin ongelman ydin tulisi poistettua. mutta ei.

        "Pidän hyvänä sitä että valitatte Jumalaa vastaan se osoittaa teissä heikkoa uskoa koska olette vaatimuksinenne Jumalan puoleen kääntyneet eli uskotte Jumalaan."

        tai sitten toiset yrittää vain saada uskoviin tolkkua.

        "Kannattaisiko vielä kehittää kommunikointi tapaa miten Jumalan kanssa tulisi puhua omista lähtökohdista käsin. Rukous tulisi mieleen, "anokaa niin teille annetaan"."

        rukous ei ole kommunikointia. se on yksinpuhelua johon ei kukaan vastaa


    • uteliasunto

      Alkuaikoina ihminen oli brutaali olento ilman omatuntoa. Myöhemmin kun yhteisöt syntyivät ja kehittyivät, alkoi myös erilaiset toimintatavat löytää paikkansa. Syntyi sääntöjä ja myöhemmin lakeja. Uskonto lienee alkujaan yhteisöä yhdistävä, elämää kehittävä ja turvaa tuova järjestelmä. Nämä asiat saatettiin kiteyttää eri tavoin, ja näin syntyi jumalhahmojen esikuvat, joista myöhemmin syntyi ruumiillistumia ja myöhemmin varsinaisia jumalia, jotka asuivat jumalallisilla sijoillaan.

    • heikki.immonen

      VT:ssa Jumala on väkivaltainen, mutta siinä on kyse seurauksista tai tapahtuneen toteamisesta, jolloin Jumala ei ole toimija vaan kertomistavan väline kuten esim. englanninkielen rakenteessa ´it rains´. Eli on haluttu käyttää subjektia eikä passiivirakennetta. Esitystapa, konteksti ja tyyli ovat vaatineet sitä. Tällaisen raportoinnin näkökulmasta maailmasta kertominen on Jumalasta kertomista. Kristinusko on toinen asia. Se on kokonaan kristittyjen omissa käsissä ja tuotettuaan tieteen vuoropuhelua tutkimuksen kanssa. Siinä Jumalan väkivallasta puhuminen olisi opillinen asia ja sen takia samaa kuin väiteltäisiin, kuuluuko kädet ristiä sormet päälle vai sisään kääntäen. Poliittiset seuraukset ratkaisevat. Väkivalta kuten myös hyvyys ja pahuus taas ovat ihmisen keksimiä käsitteitä ja siinä mielessä täysin kuvitteellisia asioita, vaikka luonto näyttääkin meistä väkivaltaiselta. Vaikka uskonnollisuuten sopisi Alkon kaltainen monopoli, Jumalamonopolia ei ole. Joten jokainen saa sellaisen Jumalan kuin haluaa. Tosin se ei ole pelkästään itsestä kiinni. Kysyvälle kuitenkin vastataan. Pitäisi ymmärtää, että kaikki uskontoon liittyvät käsityksemme ovat peräisin taiteesta.

    • ALSals

      Ei ole.

    • Hei!

      >>> 1 Joh 4:8.
      Kaikki mikä ei ole rakkauden vaikuttimin ei ole Raamatun hengellistä Jeesus-Kristus evankeliumin kristinuskoa!

      Jumala on siunannut maailman historiassa tasan 7- sotaa, ne kun Israel otti maansa pakanoilta. Uusia lupia sotaan ei tipu eikä lirise. Pakanat saivat armontarjoukset ensin. Jumala ei ole milloinkaan ollut armoton.
      Synti on joskus pakko hävittää kokonaan, Room 6:22-23, Ilm 20:11:15, Mal 3:19.
      Rakkautta on synnin hävittäminenkin sitten. Sitähän ihmiset kyselevät milloin pahuus loppuu ja miten sallii. Jumalaa ei kuitenkaan pidä syyttää ihmisten tekemistä synneistä, sillä Jumala antoi enekeleilleenkin vapaan tahdon. Jos rakkaus olisi pakkovaltaa se ei olisi rakkautta. Pakkovalta sammuttaa aina rakkauden. Jumala kysyy luotujensa rakkautta oman vapaan valinnan funktiossa.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Lisäys;

      Jeesus sanoi: ”Luuletteko että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan vaan riitaa! Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta. Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa.” (Luuk 12:51-53) "Älkää luulko että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa. En minä ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." (Matt 10:32-42)

      Evankeliumi on rauhan sanoma ja tarjoaa ihmiselle elämän periaatteita jotka ovat usein arvoiltaan vastakkaisia maailman tavoitteiden kanssa. Siksi ihminen helposti kapinoi. Ihmisen ylpeys loukkaantuu kun havaitsee itsessään epätäydellistä. Synti on epätäydellistä. Maailman ihmistä ei usein miellytä puhtaus joka paljastaa ja tuomitsee heidän syntinsä. Ihmisellä on syntisiä vaikuttimia jotka ovat ihmiselle kuitenkin vahingoksi. > 1 Joh 2:3-17. Maailmanhistoriassa on siksi ennakkoluuloja niitä kohtaan jotka esittävät oikeudenmukaisia pyhiä vaatimuksia tai omalla käytöksellään ja vakaumuksellaan edustavat hiljaisinakin jotakin pyhää. Omista perheistä, omista piireistä ja omista suvuista usein ensin nousee vastustajia. Maailmassa on ollut paljon marttyyreitakin tämän vuoksi. > Koska Raamatun evankeliumin totuudet herättävät toisinaan vihaa -tässä merkityksessä Jeesus puhui evankeliumista myös "miekkana." Kristitty noudattaa joka tilanteessa Jumalan rakkauden käskyjä, mm.: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi" ja "Älä tapa." ”Älä himoitse.” Vihan teot eivät ole Vihan teot eivät ole evankeliumin vaikutusta ja tarkoitusta koskaan! Ennakkoluuulot evankeliumin vuoksi ovat evankeliumin vastustamisen seurausta ja ylpeän ihmisen loukkaantumista ! Jumala on aina rakkaus !
      ”Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus” (1 Joh 4:8)

      Jumalan valtakunnan kansalaisuus ei katso tänäänkään rotua, kansaa, sukupuolta eikä kieltä vaan kuuluu jokaiselle universumissa globaalina asiana. (Gal 3:28) Jeesus Kristus ja evankeliumi on Jumalan rakkauden lahja ihmiskunnalle. (Hes 18:23,32, Joh 3:16, 1 Piet 2:1-10) Jeesuksessa Kristuksessa syntisellä on toivo ja varmuus. (Ef 2)

      Evankeliumi ja Raamatun uskonto ovat aivan pelkkää rakkautta alusta loppuun. Kaikki keskittyy rakastavan Isän Kaikkivaltiaan ja Herran Jeesuksen Kristuksen rakkauden ympärille. Evankeliumi ei ole koskaan aiheuttanut sinänsä väkivaltaa. Jeesus antoi esimerkin rakkaudesta rakastamalla vihamiehiäänkin. "Autuaita ovat rauhantekijät." (Matt 5:9, Matt 5 ja 7 luvut) Evankeliumi on rauhan evankeliumi (Ef 6:15) Rakkautta on pahuuden loppuminenkin aikanaan. >Ilm 20. Sitä ennen Jumala rakkaudessaan antaa ihmiselle itselleen vapauden valita. (2 Piet 3:9-10, 2 Piet 3 luku)

      >>>>>>>> ”Sitähän Jumalan rakastaminen on että me pidämme hänen käskynsä , eivätkä ne ole raskaita noudattaa.” (1 Joh 5:3)

      Moraalilaissa on kymmenen, ei yhdeksän käskyä. Laki on voimassa jos taivas ja maa ovat paikoillaan: Luuk 16:17 ajan loppuun asti. Ilm 14:12, 12:17. Jumalan rakkauden käskyt ovat uskovaiselle ihmiselle mieluinen sydämen asia ja vanhurskas Jumalan valtakunnan perustuslaki uskossa sydämessä. Rakas laki on saanut monta nimeä. Jaakob kutsui lakia ”vapauden laiksi” jossa yhden käskyn rikkominen merkitsee koko lain rikkomista. ”Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. Joka ei toista armahda saa armottoman tuomion, mutta joka armahtaa saa tuomiosta riemuvoiton.” (Jaak 2:12-13)

      Raamatun evankeliumin vastustajia on aina ollut ja Jumalan nimissä on tehty pahaakin. -Ei kuitenkaan Jumalan luvalla koskaan pahaa tehdä ! Kristinuskon varjolla on joskus yritetty vaikuttaa suurempien ihmismassojen käyttäytymiseen. (Matt 10:32-42) Ihmisten omantunnon kysymyksiä ei kuitenkaan voida koskaan määrätä. Omatunto on ihmisen tietoisuudessa. ”Sydämessä.”

      Jumalalla olisi paljon enemmän rakastajia jos Jumalan valtakunnan asiaa olisi saarnattu ja vedottu aina rakkauden vaikuttimin. Pelolla johtaminen ei onnistu rakkauden asioissa. Jumala antoi rakkauden vuoksi jokaiselle luodulle vapaan tahdon. Pakkovalta sammuttaa aina rakkauden. Kukaan ei voi sanella määräyksiä rakastamiseen vaan rakkaus lähtee sydämen halusta vapaaehtoisesti ollakseen rakkautta. Joskus on jopa luultu suoritettavan palvelusta Jumalalle väkivallan asein. Jumalan laki on kristitylle ehdoton; ”Älä tapa” on yksi lain käsky.” ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” on yksi lain käsky. (5 Moos 5:6-22, 6:4-9)

      Raamattu itse kertoo vaatimukset jotka ihmisen tulee täyttää ollakseen ns. ”pyhä ihminen”
      >>> Ilm 14:12, Hebr 12:14, Ef 2:7-9, Joh 14.1-6, 3.16.

      Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

    • NonSense12345

      Skitsofreeniselta kuullostaa henkilö joka ensin tappaa ja sitten itse käskee älä tapa ja ns. vapaa tahto. Ei ole pakkoa uskoa mutta jos ei usko niin joutuu helvettiin.
      Tappaisitko sinä oman lapsesi jos hän sanoisi minä en usko sinua? Tuskin.
      Miksi tämä maailma ylipäätään luotiin jos kerran jo etukäteen tiedettiin ettei tästä hyvä tule?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4314
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1809
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1549
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe