Hemoglobiini alle 100

Raudanpuutosta

Onko kenelläkään ollut alhaista hemoglobiinia? Mitä oireita teillä oli ja löytyikö sille joku syy? Selvisi, että minulla on 99. Pääsen nyt uusiin verikokeisiin ja tutkitaan myös keliakian mahdollisuus. Minulla on aina ollut huono hemoglobiini ja olen aina joutunut rautakuurille, kun olen käynyt terveystarkastuksissa. Ennen sitä ei ole kuitenkaan sen tarkemmin tutkittu ja ei se koskaan ennen ole kyllä alle 100 ollut. Ukillani oli tällainen sama vaiva, tosin vielä huonompi arvo kuin minulla, ja hänellä selvisi, että joku suoni tihkuu vähän verta.

Olen ollut viime aikoina väsynyt ja on tuntunut kuin kunto olisi huonontunut. Hengästyttää ja on raskasta hengittää ja olen ollut ehkä vähän hajamielinen. Iho ja huulet kuivuvat ja huimaa välillä ja päätä särkee.

Olen nainen, mutta eivät kuukautiseni ole mitenkään runsaat. Olen aika hoikka ja 30 v.

En tiedä, voiko ruokavaliokaan olla syynä, kun mielestäni syön terveellisesti. Syön runsaasti marjoja ja kasviksia joka päivä (yli puoli kiloa), syön täysjyvää, lautasesta puolet on aina salaattia, aamulla syön puuroa jne. ja ruokavaliooni kuuluu paljon rautapitoisia tuotteita. Varmaan saisi syödä tuosta pihalta naapurin ruosteisen auton ja siltikään rauta-arvo ei kohoaisi!

Sellaisen unohdin lääkäriltä kysyä, että saakohan rautakuuria aloittaa ennen kuin on käynyt uusissa verikokeissa?

5

3687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaditutkimuksia

      Rauta
      HB:n viitearvot :
      Miehet: 134–167 g/l
      Naiset: 117–155 g/l

      Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus ja imetys (lisää raudan tarvetta), tee, kahvi, kofeiini, imeytymishäiriöt, hoitamaton keliakia, suolistosairaudet, erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset (mm. B12, folaatti, C-vitamiini) ja runsaat kuukautiset.

      Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö sekä viljojen fytaatit, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Juoksevia maitotuotteita enintään 2-3 annosta (4-6dl) päivässä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää.

      Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista elimistön käyttöön.

      Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista.

      Raudanpuuteanemia on lasten yleisin anemia. Länsimaissa sitä esiintyy 23 %:lla lapsista, ja suurimmassa riskissä ovat keskoslapset, taaperoikäiset (6 kk–2 v) ja murrosikäiset.
      http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/lapsen-raudanpuuteanemia/#.VFt6W_msWSo

      Tärkein lähde on punainen liha. Veri- ja maksaruoat ovat vielä parempia, mutta niitä käytetään hyvin vähän. Rautaa saa melko hyvin myös vaaleasta lihasta ja kalasta. Kasvikunnan tuotteista rauta imeytyy huonosti.

      Jos ravinnosta saa rautaa vain niukasti, elimistö ottaa tarvitsemansa raudan varastoistaan. Kun varastoihin syntyy vajausta, lihasten hapotus kovassa liikunnassa voi olla normaalia voimakkaampaa. Vasta varastojen tyhjennyttyä syntyy anemia, jonka tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen väsymys ja hengästyminen. Lievä puutos ja anemia määritellään verikokeessa.

      Puutos korjataan rautavalmisteella. Rautavalmistetta EI SAA KÄYTTÄÄ varmuuden vuoksi, sillä liikasaanti on haitallista. Eli varmista verikokeella, että sinulla on anemia, ennen rautavalmisteen käyttöä.

      Tässä 2 hyvää valmistetta, joista ei saa vatsavaivoja eli vältä apteekin valmisteita. Otetaan maidottoman ja viljattoman ruuan kera (vältä myös kofeiinia). Myydään luontaistuotekaupoissa, nettikaupoissa ja Citymarket.

      http://www.hankintatukku.fi/fi/tuotteet/?-ferromax-tonic-strong-&product=91

      http://www.valioravinto.fi/kelasin-rauta

      Tässä viljojen mahdollisista haitoista:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

    • ettäsilleen

      no juu, olen mies, ja minusa oltiin huolissaan, kun hemoglobiini putosi tasoon 151.. lähtö oli 176, mitään ei kuitenkaan löytynyt!

    • semmottanii

      Joskus ollut 90.Silloin oli voimaton olo, ei muuta. Mulla oli pitkittyneet menkat syynä.

    • BLOODisLIFE

      Mulla on hemoglobiini yleensä 113 (niin lukee myös mun neuvolakortissa) ja on myös ollu joskus alle sata. On vähän väsähtäny olo ollu ja meen muutenkin omaan tahtiin. Aina ensimmäisenä sanotaan raudanpuuteanemia mutta itselläni en usko että se on, mä söisin vaikka sydäntä verellä kuorrutettuna! Mulla ei o mitään tutkittu. Sun kannattais testata varastorauta. Onko muilla sun suvussa alhainen hemoglobiini voiko olla joku perinnöllinen veritauti? Kannattaa miettiä sitä ja varsinkin jos on mustelmaherkkyys, mulla on aika usein mustelmia, myös nyt. Hematologille vois mennä missähän niitä on

    • Raudanpuutosta

      Kiitos kaikille vastauksista. Olen nyt käynyt uudessa verikokeessa, jossa tutkitaan jotain arvoja tarkemmin. Toivottavasti selviää syy.

      Ukillani on niin huono hemoglobiini, että hän on joutunut käydä sairaalassa saamassa verta. Muuten meillä ei tietääkseni ole suvussa veritauteja.

      En tiedä, voiko minullakaan olla raudan puutetta, kun ainakin omasta mielestäni syön paljon kaikkia kasviksia ja muuta terveellistä ja lihaa ja kalaa. Olen lukenut hyviä raudan lähteitä ja syön niitä. Mutta voihan se silti olla ruoasta johtuvaakin, jos pitää syödä vielä enemmän. Ehkä joillakin vain ei rauta-arvo nouse, vaikka söisi mitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe