pidätkö punaisesta?

punaanem_pölijä

Me suomalaiset kartamme usein punaista väriä. Se tuntuu aika oudolta, sillä mm. vanhoissa suomalaisissa taiteen teoksissa, vanhoissa maalauksissa mm. kirkoissa pnauaista väriä tavataan melko usein.

Meillä punainen väri yhdistyy usein politiikkaan. Näkyvin iulmiö tästä on ollut kansalaissota, jossa hävinneet olivat punaisia, tosin vain aatteensa puolesta.

Kun Suomen lippua aikoinaan suunniteltiin, oli mukana sinisen ohella punainen väri. Voittajat eivät kuitenkaan hyväksyneet lippuun punaista, jota mm. muutama tunnettu ajan taiteilija oli ehdottanut, ja niin päädyttiin sinivalkoiseen yhdistelmään.

Punainen on ollut myös vallan ja arvoaseman väri aina muinaisen Rooman ajoista saakka. Sitä se on vielä nytkin.

Tutkimuksissa on todettu, että naiseen vetoaa punainen väri miehen vaatetuksessa. Tämä seikka on todettu useissa maissa, niin Kiinassa kuin Yhdysvalloissakin, joten kyse ei ole mistään kansallisesta ilmiöstä.

Meikäläinen kyllä uskaltaa käyttää punaistakin vaatetuksessa, mutta ei sen tehosta ole kuitenkaan liiemmälti kokemuksia

30

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo punainen väri ns. Tizianin pun. oli hyvin kallis aikaansaada Välimeren maissa. Kardinaalien käyttämänä se saattaa kuvastaa arvovaltaa vieläkin. Sinänsä pidän väriasteikossa pink'in ja rosan sävyistä, en puhtaan punaisesta suurina pintoina.

      Punainen väri kuuluu väripsykologiassa eniten ärsyttäviin väreihin, vihreä rauhoittaviin, jonka vuoksi leikkaussalit mm. ovat vaalean vihreitä.

      Puhdas punainen esim. tummansinisessä solmiossa on piristävä yhdistelmä, mutta en nyt ihailekaan lilanpunaisia pitkiä 'kinttupukimia' miehillä,. tyylittömiltä ne näyttävät ainakin bleiser'in kanssa:D, mutta paidoissa menettelee vaaleat rosansävyt, varsinkin harmaan puvun, tai swetarin kanssa.

      • Makriina.ek

        Muistan lapsuudestani, että karmiininpunainen väri oli minulle niin vastenmielinen, että se aiheutti pahoinvointia ja suussani oli metallin maku. Vähitellen on silmäni väriin tottunut, enkä ole enää saanut moisia väristyksiä siitä. Mutta eipä ole ikinä tullut mieleenikään hankkia mitään missä se väri olisi vallitsevana.
        - Taaskaan en päässyt kirjautumaan!


      • Kellosta huomasin jatkoa aiheeseen, vastaavasti on varmaan jokaisella tuo väriaistimus personallinen. Aikanaan minua hirvitti suorastaan kirkkaan keltaisen ja mustan yhdistelmä, satuin nimittäin näkemään tutun perheen keittiön kaakeleiden mustan kokonaisuuden, kaappien yläpuolella ollessa keltaiset. Hui olkoon, kun teki pahaa silloin :D

        Luinkin myöhemmin tuon yhdistelmän olevan luonnon oma varoitusväri myrkystä, ampiaiset, jotkut käärmeet mm. Sellaista se, paras onkin kuunnella/seurata omia mieltymyksiään missä viihtyy.


    • että-näin-

      Meikä on lapsuudesta asti pitäny sinisestä väristä vaateissa,
      mutta aikustuani katselin ihoa vasten värejä, joten jotkut punaset väritkin sopii ihonväriin hyvin,
      samoin moni muu väri suuresta väriskaalasta,
      mutta oma iho on määräävä tekijä mikä sävy eri väreistä on sopiva,
      myös tukan väri on määräävä tekijä valittaessa vaatteita,
      jos värjää tukan ruskeeksi tai punertavaksi, silloin vaatteen väri vaihtuu taas kokonaisuuteen katsoen eriksi,
      jokatapauksessa yleisesti katsoen sininen väri on miellyttävämpi kuin punanen,
      punanen väri ahdistaa psyykkisellä tasolla,
      sininen väri tuo raikkaan keveyttä psyykkeeseen,

    • Kat-leija

      Tuo on totta että ihon ja hiusten värin vaihtuessa sama väriskaalaa ei enää sovi vaatetuksessa. Minulla ainakin värimieltymykset vaihtelevat, vaihtelu virkistääkin.
      Ei entisella hyvin tummatukkaiselle ja nykyään harmaapäälle samat sävyt sovi.
      Kesällä kun iho ruskettuu kaikki näyttää paremmalta.
      Nykyään on oranssi ja pinkki muodissa, näin ei ole aina ollut. Minä en ole tottunut niistä pitämään. Trendit ovat muuttuvia värien suhteen niin pukeutumisessa kuin sisustuksessakin.
      Nyt ovat värikkäät vaatteet muodissa, ihailin Marimekon mekkoja äskettäin. Ja valinnan varaa on, onneksi.

    • Makriina.ek

      Suomen lipusta suunniteltiin punakeltaista. Se torjuttiin, koska väriyhdistelmää pidettiin liian ruotsalaismielisenä. Sinvalkoinen sopii viileälle Suomelle.
      Mutta mitä punaiseen väriin tulee, niin se on niin hallitseva, että pienikin täplä punaista riittää, niin vaatetuksessa kuin sisustuksessakin.
      Sopivalla tavalla lisätty punainen kirkastaa ja korostaa muitakin värejä.
      En nyt tiedä, vierastaako suomalainen punaista. Eikö punamullalla sivellyt mökit ole koristaneet suomalaista maalaismaisemaa satoja vuosia?
      Joulun väri on punainen.
      Voi olla, että suomalisen tapa käyttää värejä on erilainen kuin jossakin muualla.

    • Kukkahame

      Punaista väriä lie ollut aikojen alusta lähtien, sävyjä lukemattomia.
      savestakin tulee polttamalla punaista sen opin jo lapsena kun savitiilet poltettiin oli tulos lämpimän punainen, mitä kuumempi poltto sen tummempi väri..
      Talojen maalit olivat punamulta keitosta, täysmaitoon oli harvalla mahdollista sitä valmistaa mutta rasvainen täysmaito parasta.
      Kiinassa Kielletty kaupunki kerrottiin olevan alkuperäismaalissa, keitetty sian vereen.
      Kiinalaisilla punainen on yleinen rakennusten väri, vaikka keisarillinen väri onkin keltainen ja kulta.
      Minä en pidä erikoisemmin punaisesta väristä onneksi on värejä voi mieleisensä valita.

      • sinisirkku

        Talojen punaisen värin valkeine nurkkineen määräsi Ruotsin kuningas vierailuaan varten. Monet maalasivatkin vain tiellepäin näkyvän julkisivun, kunkun matkareitillä.
        Ei suomalaiset ennen sitä maalanneet talojaan, harmaana sai hirret olla. Pappilat kyllä oli jo useimmin saaneet muun kuin punamultavärin.


    • Väriloisteläiskä

      Luin jostain, että mummon punainen on vaihtunut pinkkiin. Lapin laduilla viime viikolla se jotenkin realisoitui, paljon pinkkejä hiihtotakkeja tuli vastaan.

      Värianalyysin mukaan talvi-ihmiselle sopivat kaikki oikeat, puhtaat värit; punainen, sininen, vihreä ... ja värikkyys, eivät ns. taitetut värit lainkaan. Totta. Väri ei ole iästä kiinni vaan siitä, mikä sopii omalle iholle, korostaa ja hehkeyttää sitä. 'Väärä' väri tekee ihon harmaaksi ja sairaan näköiseksi, oikea väri saa ihon hehkumaan ja loistamaan.

      Se on totta myöskin, että vaatimattomille suomalaisille punainen väri on liian näkyvä kun massasta ei saa / halua erottua. Hiirenharmaana hukkuu paremmin muitten joukkoon.

      • e-lojaali

        en minäkään ruunen aloituksista pidä.


      • Eimitäänvikaa

        Miten kommenttisi liittyy aloitukseen, "e-lojaali"? Enkä tunne "ruuneakaan".


    • havumetsien_mies_

      Vuosikymmenten ajan meikäläinen piti tummansinisestä ja inhosi punaista. Muutama vuosi sitten tapahtui värimaussa täydellinen käännös.
      Nyt mieliväri on viininpunainen ja sininen herättää inhoa. Mistä lienee johtunut? Aloitukseen viittaen on otdettava, että yhteiskunnallinen asema ei ole muuttunut.

      • Olen vuosien kuluessa huomannut, että väreistä tykkääminen on yhteydessä elämäntilanteeseen, omaan henkiseen tilaankin. Hyvin vahva esimerkki oli kymmenkunta vuotta sitten humpsahtaessani täysin keltaisen värin mieltymykseen, elämäntilanne oli sellainen, että tunsin senkin auttavan, kun oli paljon keltaista ympärillä. Ja se inspiroi olemaan aika päättömän yltiöpäinenkin eräissä asioissa.

        Nyt lila, erityisesti tumman violetin eri sävyt, ovat vaatevärimieltymykseni. Kotona aika rauhalliset ruskean eri värisävyt.
        Värimieltymykset siis vaihtelevat.


      • sus.morsian kirjoitti:

        Olen vuosien kuluessa huomannut, että väreistä tykkääminen on yhteydessä elämäntilanteeseen, omaan henkiseen tilaankin. Hyvin vahva esimerkki oli kymmenkunta vuotta sitten humpsahtaessani täysin keltaisen värin mieltymykseen, elämäntilanne oli sellainen, että tunsin senkin auttavan, kun oli paljon keltaista ympärillä. Ja se inspiroi olemaan aika päättömän yltiöpäinenkin eräissä asioissa.

        Nyt lila, erityisesti tumman violetin eri sävyt, ovat vaatevärimieltymykseni. Kotona aika rauhalliset ruskean eri värisävyt.
        Värimieltymykset siis vaihtelevat.

        Tuo lila on minulle taas omaksumaton väri,...ehkä syystä että siinä puhtaan punaiseen yhdistyy syventymiseen kehoittava tummansininen. Punaisen elinvoiman sammuneisuus siinä yhdistelmässä, ei saa vastakaikua minussa.

        Aivan hennon vaaleana voin pitää lilasta pienenä yksityiskohtana, vaatteissani se ei minulle sovi, tai en viihtyisi :D

        Keltainen onkin iloinen väri,.. kirkas kelt. lähes kirkuva, lämmin oranssiin vivahtava keltainen taas kuin sellon äänen hyväily.


      • jakolasku

        Olen vuosia ollut aiemmin sini-musta linjoilla mutta nykyisin pidän punasävyistä, tiiliskiven punainen on tosi kaunis,viininpunainen myös.


    • Mikä on sen upeampi kuin voimakkaan punainen auringonlasku.
      Eilen meidän onnistui kokea sellainen.

    • Ei-enää-punaista

      1950-luvulla kun sodan jälkeinen köyhyys vielä puri ja kaikki oli kortilla saimme helsinkiläisiltä sukulaisiltamme hedän lapsilleen pieniksi jääneitä vaatteita ja he pientilaltamme lapsilleen ruokaa, maitoa, kananmunia ja sianlihaa.
      Itse sain sopivan, mukavan ja lämpöisen mutta punaisen puseron.
      Nyt puhutaan koulukiusaamisestä, mutta ei se mikään uusi ilmiö ole. Kautta aikojen ovat lapset toisiaan kiusanneet. Kun pusero päälläni menin kouluun , kokoontuivat muut oppilaat kourossa laulamaan "punainen pusero, tyttöjen väri, punainen on tyttöjen väri" jne.

      1960- luvulla tytöt kasvattivat kynsiään pitkiksi ja maalasivat ne punaisksi. Aloin niitä ihailla ja myös heidän punatuista huulistaan tykätä. Punaisia autoja minulla on ollut lukuisia, mutta jo parikymmenen vuoden ajan vihreitä ja ruskeansävyisiä. Vaatteni ovat yhtä värittömät kuin myös naamani.
      Vanhetessaan kaikki muuttuu.

    • leskiäiti

      Pidän punaisesta ja yleensä voimakkaista väreistä. Tänään kävin hautausmaalla ja huomiotani kiinnittivät kirkon vierelle istutetut valkoiset orvokit. Sielläkin voisi olla värikkäämpiä kukkia, samoin muistokukissa.

    • punainenpukee

      Olen huomannut että punainen väri saa minut hehkumaan. Käytän itse paljon punaista, vihreää, ruskeaa, laivaston sinistä, mustaa ja violettia. Parhaiten minua on pukenut punainen, ruskea ja vihreä. Olen värimaailmaltani syystyyppi.

    • hilema__

      Punainen väri vetää puoleensa huomiota.
      Jos seksikkyyttä pitäisi kuvata tai korostaa jollakin värillä, se väri olisi useimpien mielestä punainen. Kunkyseessä on täysi-ikäinen ihminen, tässä suhteessa ei ole väliä sukupuolella eikä iällä.

      • Punapoksinenflikka

        En muista tarkalleen, miten kuulemani juttu meni, mutta oisko ollut silla lailla, että kun tietyn ikäiset naiset haluavat vielä kiihottaa vastakkaista sukupuolta, niin he pukeutuvat punaiseen. Voihan se sitten toimia toisinkin päin. Ja punainen pojilla onkin tooosi mukavan näkööstä.


      • 21__11

        Siitäköhän johtuu, että vanhemmanpuoleisilla neiti-ihmisillä harvoin näkee punaista vaatekappaletta.


      • Mustavalkolainen

        Miten niiin? Siinä samassa kohrassa no. tähdennettiin, että juuri siksi tietyn ikäiset naiset pukeutuvat punaiseen.


    • Kukkahame

      Olettaisin että punainen väri on ollut vuosisatoja käytössä.
      Kaikki kaikki maalaukset ovat punaisia kestävää on ollut täällä meidänkin rannoilla
      talven pakkaset ja kesän auringon ovat kestäneet.

      Minulla tässä vielä aniliini voittoinen yöpaita, pitäähän sitä jotain punaista suosia joskus. ;-))

      • Kukkahame

        no höh!!
        Kaikki kalliomaalaukset p.o.

        Sitä se on kun nukkuu liikaa eikä vieläkään muista ''lukasta'' tekelettään.


      • Moi kukkis :D
        Minäkin vastaheränneenä luin,...kaikki kaikki maalaukset, ja ihmettelin miten ne kaikki niin punaisia on :D,.. Olihan hauska juttu!


    • 11---21

      Aika kohtalokas kausi värisympatioiden historiassa tämän kansan historiassa oli kansalaissota, muutaman kuukauden pituinen jakso.
      Hävinneen puolen väri punainen sai inhoa osakseen. Mm. tunnetut taiteilijat suosittelivat sitä yhdeksi valtionlipun väreistä, mutta siihen väri ei kelvannut, luultavasti juuri sen käytöstä tunnuksena kansalaissodassa.

    • hämeen_hiras

      Perinteisen työväenliikkeen ja siihen liittyvien puolueiden heiketessä ja kuihtuessa häviää punaisen värin luoma poliittinen mielikuva.

      • Eikämieleenkään

        Ei ole ilmoisna ikinä punaista päälle pukiessa politiikka poksahtanut päähän.


      • täti
        Eikämieleenkään kirjoitti:

        Ei ole ilmoisna ikinä punaista päälle pukiessa politiikka poksahtanut päähän.

        Minulla on aina ollut mieltymys punaiseen ja vihreään, eikä siinä ole pisaraakaan politiikkaa. Ne vain on sopineet ja korostaneet kasvojani.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe