Yksin matkustaminen on parasta

fhureuiferuifqwfnvdj

Jotkut arastelevat matkustella yksin. Miksi ihmeessä? Yhdet sanovat että eivät kehtaa matkustaa, toisten mielestä se on tylsää, kolmannet sanovat että ei turvallista.

Katsotaanpa: suurin osa turistikohteista on täysin turvallisia jos matkustaa järkevästi. Yksin matkustava ei ole sen suuremmassa vaarassa kuin porukassa liikkuva. Päinvastoin, fiksuna ihmisenä en ota taatusti sellaisia riskejä kuin jokin humalainen nuorten uhoajien jätkäporukka. Kehtaaminen? Mitä minä siitä välitän, mitä muut ajattelevat. Elän itseäni varten, en toisten ihmisten mielipiteitä varten. Entä se tylsyys? Huippua on matkustaa itse: saa valita aikataulun, kohteet, lepohetket, ruokapaikat. Voin spontaanisti muuttaa aikatauluani kysymättä keneltäkään. Voi tosiaan olla, että löhöloma rannalla kaipaakin seuraa, mutta aktiivisten kaupunkilomien viettäjänä en todellakaan ymmärrä miksi haluaisin ketään riippakivekseni.

Jos siis epäröit lähteäkö yksin matkalle, minä sanon, että olisit hullu jos ottaisit matkaseuraa!

75

1626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ViikkoVielä

      Eka kertaa yksin lähdössä oli mukava kun joku kannustaa! Vähän jännittää kyllä yksin matkustaminen, mutta minäkin uskon että hyvin pärjään yksinkin.. =)

      • yksinäinen_susi

        Hyvää matkaa sinulle!

        Itselläni ei olisi yksin (ulkomailla) matkustaminen "pärjäämisrajoitteista" kiinni, mutta ei vain oikein äkkiseltään kiinnostaisi matkustaa yksin minnekään. Koti- tai ulkomailla jos matkustan, matkustan mieluiten tervehtimään jotakuta. Jos on hyvää reissuseuraa, niin sitten kiinnostaa jo JOTKUT PAIKATKIN. Ei niinkään kaupunkilomat shoppailuineen tai aurinkorannat löhöilyineen, vaan vieraat kulttuurit, ihmiset, ruoka, luonto, museot, kirkot yms. Mikä ettei ne kaupungitkin sinänsä? Katumusiikki ym. Kotimaassa saaristot ovat ykkönen, Lappi (synnyninseutuni) tulee hyvänä kakkosena.

        Perheellisten ystävien (mitä suurin osa ystävistäni on - itse olen sinkku) kanssa matkustelu voisi olla vaikeampaa (jo lasten vuoksi, rajoittaa vähän - huom. myös mielenkiinnonkohteet lasten kanssa matkustettaessa). Olen kylläkin, onnekseni parhaillaan tutustumassa / toivon mukaan myös ystävystymässä muutaman kivanoloisen ihmisen kanssa, joista toivon saavani tulevaisuudessa myös reissuseuraa.


      • o_b_s

        taisit jo tehdä tuon matkan "viikko vielä", miten meni? :)


      • sukulaisheimoakaikki

        ei ole mitään järkevää syytä jättää matkustamasta.itse käyn nelja viisikertaan itäkarjalassa matloilla.naapurivaltion asukkaat mukavia avuliaita sukulaisia meille kaikille.ei ole mitään syytä moittia naapureitamme.


      • yksinäinen_susi

        siinä on vain sellainen juttu, että opiskelijana juuri matkustaminen on siinä top-3:ssa, mistä voi saada säästöä aikaiseksi (kun täytyy!), kun miettii budjettiaan ja toimeentuloaan. Top-3:een menee myös shoppailu (vaatteet ym.) ja kolmantena kahvilat ja ravintolat (tämä jälkimmäinen ehkä kirpaisee eniten). Jos repertuaaria laajennetaan, niin seuraavat kohteet, mitkä ovat säästöliekillä ovat kulut kodin sisustamisessa, ei gourmetaterioita (vaan suositaan 2,60e hintaisia opiskelijalounaita vapaillakin jos on esim. käyntiä kaupungilla. Myöskin naapuristani löytyy AMK, missä en kylläkään opiskele, mutta hyvää ja raivtsevaa ruokaa on. Käyn kun on ei ole lähiopetusta kampuksella).

        Mutta mistä en tingi; kalliit kampaamoshamppoot ja kampaajakäynnit 5 vkon välein, kosmetologikäynnit (joskin pitenee rahanpuutteessa), laadukas kosmetiikka ylipäätään. Hierojakäynnit ovat harvenneet, mutta salikortista en luovu. Enkä kotimaanmatkailusta ystävien luo sekä perhepiirissä aina tilanteen salliessa.

        Elämä on valintoja. Siiitä nipistää, mikä vähiten kirpaiseen. Köyhäilyä osaltani enää max puolitoista vuotta jäljellä.


      • matkailija_12

      • yksinäinen_susi

        omalta osaltani pärjään englannillani kyllä matkustaessani, vaikka virkamiestason kielitestit opinnoissani läpäisinkin vain rimaa hipoen (mikä oli toki pettymys, sillä olin ajatellut enkkuni olevan hyvinkin 3-tasoa. No, ammattisanastot ovatkin asia erikseen. Hieman kirpaisee nyt jälkikäteen, sillä ei ollut paukkuja panostaa tuohon opiskelussani ollenkaan. No, toivon mukaan tätä voi myöhemmin petrata).


      • Lonelyplanet

        Yksin vain rohkeasti matkaan. Turkissa hotellissa vain miehet huomauttelevat ja kyselevät, mutta ei kannata välittää. Jättävät rauhaan kun et ala enimmälti löpisemään heidän kanssaan. Saat itse päättää mitä teet ja minne menet. Todellista lomaa!!!


      • montatyyliä
        sukulaisheimoakaikki kirjoitti:

        ei ole mitään järkevää syytä jättää matkustamasta.itse käyn nelja viisikertaan itäkarjalassa matloilla.naapurivaltion asukkaat mukavia avuliaita sukulaisia meille kaikille.ei ole mitään syytä moittia naapureitamme.

        MUTTA,kyllähän matkalla kauemmas ja pidemmäksi aikaa,on mukava jakaa kokemuksia jonkun kanssa (kunhan hyvä kaveri/puoliso). Hotellihuoneista joutuu yleensä maksamaan enemmän yksin matkaava. Reppumatkalaiselle tulee monesti tilanteita jossa todella kaveri on tarpeen.

        SITTEN on tämä yksinmatkustava,joka "lyöttäytyy" porukkaan ja haluaa juttuseuraa - kuten meidän lokakuun matkallamme eräs rouva. Piti lähteä "salaa" hotellilta, kun ei suoraan kehdannut sanoa - mee itekses, kerran läksitki


      • KohtaAfrikkaan

        Voi ei, tätä seuraan tuppaamista vältän jos ei suoraan pyydetä mukaan. Viime reissulla huomasin, että juttuseura olisi kelvannut itselle loppuviikosta hyvinkin. Kaikki vaan olivat pariskuntia/kaveruksia/seurueita ja eivät kaivanneet uusia tuttavia. Pakko vaan tyytyä tilanteeseen. Seuraavalla reissulla asiat voivat taas olla toisin :)


      • anteeksivaan
        Lonelyplanet kirjoitti:

        Yksin vain rohkeasti matkaan. Turkissa hotellissa vain miehet huomauttelevat ja kyselevät, mutta ei kannata välittää. Jättävät rauhaan kun et ala enimmälti löpisemään heidän kanssaan. Saat itse päättää mitä teet ja minne menet. Todellista lomaa!!!

        NIIN huonon kaverin kanssa EI kannata reissuun lähteä joka kaiken saisi päättää, mitä tehdään ja minne mennään !
        Yksin matkaajissa on paljon näitä "juttuseurankipeitä" - määrättyyn rajaan asti menettelee, mutta kun 2viik. aikana alkaa samaa juttua tulla 3 kertaan, alkaa riittää. Olkaa varovaisia seuraan "tuppautumisessa". Me jouduttiin menemään ruokailussakin 2henk. pöytään, jotta saimme jutella keskenämme, eikä kuunnella hänen tarinoitaan


      • kukintyylillään
        Lonelyplanet kirjoitti:

        Yksin vain rohkeasti matkaan. Turkissa hotellissa vain miehet huomauttelevat ja kyselevät, mutta ei kannata välittää. Jättävät rauhaan kun et ala enimmälti löpisemään heidän kanssaan. Saat itse päättää mitä teet ja minne menet. Todellista lomaa!!!

        Kuka mitenkin "todellista lomaa" olla yksin matkalla ?? Meillä on koko yhteisen avioliittomme ajan ollut yhteiset rahat - toiminut hyvin,ei koskaan mitään sanomista kummankaan rahankäytössä. Matkalle lähdemme myös kaksin. Avioliitossa minusta olisi kummallista jos toinen lähtisi yksin. Mutta jokainen tyylillään. Minusta matkan SUUNNITTELU on iso osa matkaa, jota jakaa toisen kanssa. Fiilistellä esim. kuvia,kertomuksia ja vaikka "tepastella" mapsin avulla paikkoja etukäteen.


      • mietintääntää
        Lonelyplanet kirjoitti:

        Yksin vain rohkeasti matkaan. Turkissa hotellissa vain miehet huomauttelevat ja kyselevät, mutta ei kannata välittää. Jättävät rauhaan kun et ala enimmälti löpisemään heidän kanssaan. Saat itse päättää mitä teet ja minne menet. Todellista lomaa!!!

        LOUKKAANTUUKO YKSIN MATKUSTAVA,JOS SANOO ETTEI SEURUSTELU KIINNOSTA HÄNEN KANSSAAN ? Alkulomasta eläkeläisnainen kysyi voiko istua seuraan ? No,eihän oikeen voinut sanoa yleisissä tiloissa, ettei voi. Loppulomasta ei edes kysynyt kun oli taas joku juttu mielessä !!!! Toivoisi että YKSIN matkaava osoisi myös olla yksin lomallaan. Ettei lykkäydy liiaksi seuraan, kun pariskunnat viettävät lomaa usein mielellään toistensa seurassa, kun on loma yhteistä aikaa


      • KohtaAfrikkaan
        mietintääntää kirjoitti:

        LOUKKAANTUUKO YKSIN MATKUSTAVA,JOS SANOO ETTEI SEURUSTELU KIINNOSTA HÄNEN KANSSAAN ? Alkulomasta eläkeläisnainen kysyi voiko istua seuraan ? No,eihän oikeen voinut sanoa yleisissä tiloissa, ettei voi. Loppulomasta ei edes kysynyt kun oli taas joku juttu mielessä !!!! Toivoisi että YKSIN matkaava osoisi myös olla yksin lomallaan. Ettei lykkäydy liiaksi seuraan, kun pariskunnat viettävät lomaa usein mielellään toistensa seurassa, kun on loma yhteistä aikaa

        Jos tilanne ahdistavaksi menee onhan se parempi sanoa, että ei kaipaa seuraa. Yksin kun matkustan harvoin tapaan/näen muita samanmoisia. Onneksi välillä tulee vastaan saman henkisiä reippaita ihmisiä joiden kanssa voi istua iltaa/käydä syömässä/retkeillä. Paremmin myös syntyy kohtaamisia muiden turistien/paikallisten kanssa. Uudet maat, ihmiset ja tarinat kiinnostavat, muutenhan pysyisin kotona :)

        Lomaani en kuitenkaan halua käyttää jonkun seuraneitinä vastentahtoisesti.


      • iteootkin
        sukulaisheimoakaikki kirjoitti:

        ei ole mitään järkevää syytä jättää matkustamasta.itse käyn nelja viisikertaan itäkarjalassa matloilla.naapurivaltion asukkaat mukavia avuliaita sukulaisia meille kaikille.ei ole mitään syytä moittia naapureitamme.

        Melkoinen kannanotto aloittajalta "olisit hullu jos ottaisit matkaseuraa". Hulluja ON aika paljon. Saahan sitä matkustaa yksin, mutta typerää syyttää hulluksi niitä jotka matkustaa esim. puolison kanssa. Kokemusten jakaminen minusta tärkeää eikä pelko toisen "riippakivenä" roikkumisesta


      • tympiivälillä
        KohtaAfrikkaan kirjoitti:

        Voi ei, tätä seuraan tuppaamista vältän jos ei suoraan pyydetä mukaan. Viime reissulla huomasin, että juttuseura olisi kelvannut itselle loppuviikosta hyvinkin. Kaikki vaan olivat pariskuntia/kaveruksia/seurueita ja eivät kaivanneet uusia tuttavia. Pakko vaan tyytyä tilanteeseen. Seuraavalla reissulla asiat voivat taas olla toisin :)

        Aloittaja käy ilmeisesti paljon vkl reissuja ?? kun ollaan pitempikestoisilla matkoilla, kyllä näitä yksin matkaavia tuppautuu seuraan. Tulevat höpöttämään välillä aika olemattomia, kun oma seura alkaa tympiä. Tämä on vissiin sitä oman käden oikeutta - matkustaa yksin ;)


      • mielpitteitävua
        o_b_s kirjoitti:

        taisit jo tehdä tuon matkan "viikko vielä", miten meni? :)

        Jos asuukin yksin, tottahan silloin matkustaakin yksin. Taasen jos asuu yhdessä jonkun kanssa, kovasti oudolle tuntuu yksin matkalle lähtö. Nykyisin tietty suhteitakin hyvin erilaisia........
        Jos puhutaan yli viikon matkoista, kyllä matkaseura on mukava olla, jakamassa kokemusta, vaikka vain juttuseurana = Ei tuppaudu pariskuntien "lomakaveriksi"


      • tosiaanyksin

        Kyllähän sitä pärjää yksin. Onhan kuitenkin parin viikon matkallakin kiva olla juttuseuraa ja joku jakamassa kokemuksia. Ongelmatilanteissa on myös toinen silmäpari mukana. Yksin matkustavan pitäisi löytää se toinen yksin matkaava "seuralainen", ettei lyöttäydy pariskuntien riesaksi, meille näin käynyt, rasittavaa kuunnella parisuhde yms. ongelmia lomalla


      • toinentyyli
        Lonelyplanet kirjoitti:

        Yksin vain rohkeasti matkaan. Turkissa hotellissa vain miehet huomauttelevat ja kyselevät, mutta ei kannata välittää. Jättävät rauhaan kun et ala enimmälti löpisemään heidän kanssaan. Saat itse päättää mitä teet ja minne menet. Todellista lomaa!!!

        "Todellista lomaa" yksin matkustaminen ?? Silloin varmaan asuukin yksin.
        Kyllä pidän outona naimisissa (avoliitossa) olevan pariskunnan toisen yksin matkustamista, kun puhutaan viikon - kahden matkoista. EI ole suhde kunnossa jos yhdessä ei voi matkustaakkaan. Minulle tärkeää etelänlomille on matkan valmistelu / fiilistely yhdessä. Lomalla kokemusten jakaminen


      • mekinkaksin
        yksinäinen_susi kirjoitti:

        Hyvää matkaa sinulle!

        Itselläni ei olisi yksin (ulkomailla) matkustaminen "pärjäämisrajoitteista" kiinni, mutta ei vain oikein äkkiseltään kiinnostaisi matkustaa yksin minnekään. Koti- tai ulkomailla jos matkustan, matkustan mieluiten tervehtimään jotakuta. Jos on hyvää reissuseuraa, niin sitten kiinnostaa jo JOTKUT PAIKATKIN. Ei niinkään kaupunkilomat shoppailuineen tai aurinkorannat löhöilyineen, vaan vieraat kulttuurit, ihmiset, ruoka, luonto, museot, kirkot yms. Mikä ettei ne kaupungitkin sinänsä? Katumusiikki ym. Kotimaassa saaristot ovat ykkönen, Lappi (synnyninseutuni) tulee hyvänä kakkosena.

        Perheellisten ystävien (mitä suurin osa ystävistäni on - itse olen sinkku) kanssa matkustelu voisi olla vaikeampaa (jo lasten vuoksi, rajoittaa vähän - huom. myös mielenkiinnonkohteet lasten kanssa matkustettaessa). Olen kylläkin, onnekseni parhaillaan tutustumassa / toivon mukaan myös ystävystymässä muutaman kivanoloisen ihmisen kanssa, joista toivon saavani tulevaisuudessa myös reissuseuraa.

        Jos on "sinkku", luonnollista on matkustaakkin yksin. ONKO se parasta matkailua, siitä voidaan olla montaa mieltä, jokainen tyylillään, hyvä niin


      • tällänentapauskin
        yksinäinen_susi kirjoitti:

        Hyvää matkaa sinulle!

        Itselläni ei olisi yksin (ulkomailla) matkustaminen "pärjäämisrajoitteista" kiinni, mutta ei vain oikein äkkiseltään kiinnostaisi matkustaa yksin minnekään. Koti- tai ulkomailla jos matkustan, matkustan mieluiten tervehtimään jotakuta. Jos on hyvää reissuseuraa, niin sitten kiinnostaa jo JOTKUT PAIKATKIN. Ei niinkään kaupunkilomat shoppailuineen tai aurinkorannat löhöilyineen, vaan vieraat kulttuurit, ihmiset, ruoka, luonto, museot, kirkot yms. Mikä ettei ne kaupungitkin sinänsä? Katumusiikki ym. Kotimaassa saaristot ovat ykkönen, Lappi (synnyninseutuni) tulee hyvänä kakkosena.

        Perheellisten ystävien (mitä suurin osa ystävistäni on - itse olen sinkku) kanssa matkustelu voisi olla vaikeampaa (jo lasten vuoksi, rajoittaa vähän - huom. myös mielenkiinnonkohteet lasten kanssa matkustettaessa). Olen kylläkin, onnekseni parhaillaan tutustumassa / toivon mukaan myös ystävystymässä muutaman kivanoloisen ihmisen kanssa, joista toivon saavani tulevaisuudessa myös reissuseuraa.

        On myös tapauksia joiden puoliso ei lähde mukaan - saa olla pari viikkoa rauhassa kotona. Tälläinen tapaus meidän syksyn reissulla - eikä ihmetyttänyt yhtään 2viik. jälkeen .......


      • mitäväliä

        EI KAI matkustamisessa kehtaamisesta ole kyse. Toistaiseksi se ei ihmeempää lupaa meillä Suomessa tarvitse. Miksi tehdä "numero" matkustaako yksin, kaksin tai peräti perheenä. Vai onko tämäkin asia joka pitää tuoda esiin, kuten nykyisin homous. Urheilian pitää julistaa olevansa homo..... mitä väliä. Matkustakaa yksin, jos sille tuntuu


      • miunmielestä
        yksinäinen_susi kirjoitti:

        omalta osaltani pärjään englannillani kyllä matkustaessani, vaikka virkamiestason kielitestit opinnoissani läpäisinkin vain rimaa hipoen (mikä oli toki pettymys, sillä olin ajatellut enkkuni olevan hyvinkin 3-tasoa. No, ammattisanastot ovatkin asia erikseen. Hieman kirpaisee nyt jälkikäteen, sillä ei ollut paukkuja panostaa tuohon opiskelussani ollenkaan. No, toivon mukaan tätä voi myöhemmin petrata).

        JOS haluaa matkustaa yksin, siitä vaan. Jotain ongelmaa jos kaveria ei löydy. Matkustamisen yksi perus asia on. jakaa tunnelma ja kokemus


      • kohtataasyksin

        :)))


      • tananurpot
        sukulaisheimoakaikki kirjoitti:

        ei ole mitään järkevää syytä jättää matkustamasta.itse käyn nelja viisikertaan itäkarjalassa matloilla.naapurivaltion asukkaat mukavia avuliaita sukulaisia meille kaikille.ei ole mitään syytä moittia naapureitamme.

        Niin, kyllähän itäkarjalassa voi yksin matkustaa, muutaman päivän. Mutta,kun lähdetään vähän kauemmas ja pitemmäksi aikaa, on "juttukaveri" ihan kiva. Keljuttaa nämä seuraan "lyöttäytyvät" YKSIN matkaajat, etelän kohteissa. Monet odottavat apua kaikessa kanssamatkustajilta.


    • KohtaTurkkiin

      Kyllä yksin matkustaminen kotona olon voittaa. Kieltämättä usein kuulen kommentteja (naisilta), että en osaisi/voisi/uskaltaisi yksin lähteä matkalle. Ja jos matkaseuraa ei löydy jäädään mieluummin kotiin! Tämä menee täysin yli ymmärrykseni, ei suomalainen nainen voi olla niin avuton.

      Itse harrastan, yksin lähtiessäni, turvallista pakettimatkailua, joka on toisille ihan kauhistus :) Siellä on mahdollista hakeutua maanmiesten seuraan jos kaveria kaipaa. Ja hauskoja reissuja on ollut. Kaikki ovat lomalla rennompia ja tutustuminen on helpompaa.

      Joissakin maissa, missä naisen asema on erilainen kuin Euroopassa, on ollut kiikkeriä tilanteita - Egypti, Tunisia, Marokko.

      • omiapolkuja_

        Pakettimatkoilla yksinreissaaminen tulee vain äärettömän kalliiksi kun maksat siitä tyhjästä pedistä. Vai oletko valmis jakamaan huoneesi, pahimmassa tapauksessa vuoteesi tuntemattoman suomalaisen/toisen skandimatkaajan kanssa? Yksin matkailu on ihanaa ja avartavaa mutta itse kartan pakettimatkoja :)


      • matkailijatar

        Lähdössä ensimmäistä kertaa yksin reissuun muutaman viikon kuluttua ja kovasti jo odotan matkaa. Eikä se hintakaan kamalan kallis ollut, nykyisin monet matkatoimistot tarjoavat edullisia matkoja myös yksin matkustaville. Kysyntää ilmeisesti ollut ja toivon mukaan tarjontaa on tulevaisuudessakin. Ajattelin ettei tämä reissu jäisi viimeiseksi omaksi matkaksi. Mukavaa ja rohkaisevaa oli lukea kommentteja, sain vahvistusta omalle päätökselleni :-)


    • Kokemuksetensin

      Olen nyt puolen vuoden aikana ollut kahdesti yksin etelänmatkalla. Outoahan se oli monikymmenvuotisen "parimatkustamisen " sijaan. Mutta ei pelosta , vaan kun ei ollut ketään, kenen kanssa jakaa kokemuksia nähtävyyksistä, paikallisista herkuista ym. Mutta nautin yksin menemisstä toisaalta.

      • puolisolleni

        Minusta tuntui oudolle olla n.3 tuntia yksin, kun vaimo oli parturissa etelänreissulla! !Kävellä ja katsella. EI juttukaveria vierellä. Olemme matkustaneet aika paljon yhteisen 35 v aikana. EN halua lähteä yksin. Näin olemme erilaisia. Puhun tietty vain itsestäni, en arvostellakseni ketään


      • diekonaali

        Onhan se mukavaa tosiaan vaikka ruokailussa,"kippistää" jonkun kanssa. Minusta iso osa matkailussa on juurikin kokemusten jakaminen. Ennen matkaa, matkalla ja sen jälkeen. Monta muisteloa tulee jaettua. Tyylihän on vapaa, eikä kenenkään tyyli tietenkään ole VÄÄRÄ. Mieltymyksiä / mielipiteitä vaan


      • tyylilläkö
        diekonaali kirjoitti:

        Onhan se mukavaa tosiaan vaikka ruokailussa,"kippistää" jonkun kanssa. Minusta iso osa matkailussa on juurikin kokemusten jakaminen. Ennen matkaa, matkalla ja sen jälkeen. Monta muisteloa tulee jaettua. Tyylihän on vapaa, eikä kenenkään tyyli tietenkään ole VÄÄRÄ. Mieltymyksiä / mielipiteitä vaan

        Meille on tullut monia pariskuntia, joiden kanssa ollaan tekemisissä "siviilissäkin". Käyty yhdessä rannalla ja syömässä reissulla. Yksin matkaava on aina vähän "ylimääräisenä" mukana. Tämä tietty vain meidän kokemus


      • moukkailua
        tyylilläkö kirjoitti:

        Meille on tullut monia pariskuntia, joiden kanssa ollaan tekemisissä "siviilissäkin". Käyty yhdessä rannalla ja syömässä reissulla. Yksin matkaava on aina vähän "ylimääräisenä" mukana. Tämä tietty vain meidän kokemus

        Aika pienellä mielellä on varustettu, jos kokee illallisella pöytäseuraan kuuluvan yksin matkustavan "ylimääräiseksi". Tuolla tavalla asennoituvan kanssa en olisi pariskuntanakaan tekemisissä.


      • vihdoinmuutakin
        moukkailua kirjoitti:

        Aika pienellä mielellä on varustettu, jos kokee illallisella pöytäseuraan kuuluvan yksin matkustavan "ylimääräiseksi". Tuolla tavalla asennoituvan kanssa en olisi pariskuntanakaan tekemisissä.

        Kiitos!


      • lomanpilaajahöpöttäjä
        moukkailua kirjoitti:

        Aika pienellä mielellä on varustettu, jos kokee illallisella pöytäseuraan kuuluvan yksin matkustavan "ylimääräiseksi". Tuolla tavalla asennoituvan kanssa en olisi pariskuntanakaan tekemisissä.

        Minä arvostan yhteisiä kokemuksia lomalla. Ruokailuunkaan en kaipaa "höpöttäjää" jonka omat asiat niitä tärkeitä tuoda esille, puolison moittiminen myös pitäisi meitä kiinnostaa


    • omaretkinen

      Yksinmatkailu on parasta.
      Pakettimatkalle voi lähteä,mutta seikkailu yksin perillä omin nokkineen on parasta mitä tiedän. Voit mennä minne vaan vaikka vuokraamalla fillarin jos se vaan on mahdollista.
      Eikä tarvitse nuohota porukalla niitä ihan jokaista possujuhlaa jollei halua.

      Omatoiminen retkeily kohteessa saattaa tuottaa ne parhaimmat muistot.

      • tilpehööri

        Kommenttia yksin matkustavan lisään. Ei muuten 20 prosenttia riitä. Nyt erään matkatoimiston matka on yksin matkustavalta 46,8 % lisää! Muuten matka on tarjous, jos matkustaa kaksi, mutta tarjous ei koske yksin matkustavaa. En varaa, tilaan matkan netistä.


      • hyviäkokemuksia

        Yksin matkustavana saa pakettimatkoja todella seuloa, että ei oteta ihan törkeää huoneen vajaakäyttö lisää. Mitä parempi hotelli sitä isompi lisä :( Hotelleilla on varmasti huoneita halvemmalla yksin matkustaville, mutta matkatoimistot eivät niitä kauppaa??

        Otan sitten vaan niitä matkoja/hotelleja joista ei rokoteta mahdottomia lisiä. Pidän kuitenkin pakettimatkailusta ja sen tuomasta turvasta :)


      • pöytäkahdelle

        JOS ei kotimaassakaan "nuohoa" kenenkään kanssa. Silloin varmaan matkustaakin yksin. Tuntuu käsittämättömälle jotta olisi NIIN huono kaveri,että "vastentahtoisesti" pitäisi porukalla mennä. Jokainen tyylillään. Minusta elämysten jakaminen on osa nautintoa ja voi niitä jakaa reissun jälkeenkin. Pelkästään ruokailussa on mukava olla seuralainen - joka oikeasti haluaa olla seurassa. Ettei ole ängennyt jonkun pariskunnan pöytään, heidän "elämystään" höpötyksillään pilaaman


      • höpöttäjäkö

        Älä tuppaudu seuraan - kun yksin haluat matkustaa. Moni lomalainen EI kaipaa "kolmatta pyörää", vaikkapa ruokailuun, haluaa keskustella keskenään. Vaikka kieltää tulemasta ei kehtaakkaan


    • Koklop

      Tosiasiahan on se, että me kaikki ihmiset ollaan erilaisia ja pidetään eri asioista. toiset tykkää matkustaa yksin ja toiset taas suurella porukalla, ihmisenä ei ole yhtään sen parempi, matkusti sitten yksin tai seurassa. Mutta hienoahan se on, että löytää hyviä puolia asioista. Hyviä matkoja sulle!

      • tyyliämonia

        Toki jokaisen omista mieltymyksistä kiinni mistä tykkää. Minulle ilman puolisoa matkustaminen ei sovi. Muutenkin hänen kanssaanhan elämän kokemuksia jaetaan. On tiettyjä maita, joissa seuralainen on myös turva. EN halua arvostella tietenkään kenenkään matkailumieltymyksiä. MINULLA puoliso mukana. "todellista lomaa" minulle on yhdessä vietetty aika, jakaen kokemuksia, elämyksiä lomalla


    • fykkönen

      just olen yksin lähdössä formulamatkalle belgiaan.
      kukaan kavereista ei halua tai ole kiinnostunut joten menen yksin.
      big deal ja maalaisjärki.

    • Annemaryja

      Kiitos rohkaisusta. Olen lähdössä syksyllä yksin parin kuukauden omatoimimatkalle Espanjaan ja vähän jännittää, miten selviän, etenkään kun en puhu espanjaa. Kirjoitin tunnelmia blogissani www.rantapallo.fi/samppanjaamuovimukista/

    • näinseon

      Aikoinani matkustelin ja toisinaan yhä matkustelen porukalla, mutta kokemus on aidompaa kun kaikki on tehtävä itse eikä ole porukkaa puskurina saa aivan itse päättää miten homma etenee.

    • 29v

      Yksin vai kaverin kanssa? Riippuu kaverista ja matkustustavasta.

      Autoreisuilla on eukko ollut hyvä repsikka. Pitkillä taipaleilla lukenut karttaa, ilmoittanut ennakkoon risteykset ja niissä ajamisen, tienumerot yms. seuraavat huoltsikat ja pitänyt seuraa.

      Rinkkareisuilla keveri on hyvä rinkan vahti, varsinkin rautatie-, bussi- ja lentoasemilla.

      Olen (-mme) käyttäneet myös pakettimatkoja ja risteilyjä mutta irrottautuneet heti porukasta kun se on ollut mahdollista.
      Aina joukossa on niitä henkselinvenyttäjiä joita on odotettava tolkuttomasti. Liikuntarajoitteiset havahtuvat poikkeuksetta viimeisinä lähtöön.
      Risteilyjen retket olemme tehneet eukon kanssa paikallisilla välineillä omatoimisesti soveltaen.

      Nuoruusvuosien jälkeen olen seilaillut melko vähän yksin. Useimmiten eukko on ollut mukana.

      • näinmeillä

        Niin, kun se "eukko" on rinnalla, minusta olisi outoa lähteä yksin. Suhde ei silloin ole kunnossa - minun mielestä. Ilmeisesti haluamme samoja asioita lomallamme, koska milloinkaan en ole tuntenut etten saisi tehdä mitä haluan lomalla. Yhdessä suunnittelemme seuraavan päivän "ohjelmaa". Matkoillamme (1-2 kertaa vuodessa, syksyllä ja talvella käymme) olemme huomanneet Suomalaisten jäykkyyden katoavan yleensä jo kolmantena päivänä aletaan juttelemaankin. Tullut sellaisiakin pariskuntia joiden kanssa olemme kyläilleet ja pitäneet yhteyttä lomien jälkeenkin. Jokainen tyylillään,hyvä niin


    • Matkailijatar

      Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä :)

    • Ei_ole_hali_pulaa

      Kyllä meillä vaimon kanssa on mukavaa matkustella yhdessä.

    • EiLiikaaSäätämistä

      Nykyään ei juuri tarvitse kartanlukijaakaan, kun on gps-navigaattorit puhelimissakin. Joskus on tullut ajeltua ilman "apumiestä" Briteissä pelkän vanhentuneen karttakirjan avulla. Levähdystauolla panin mieleen tienumerot ja seuraavaat teiden liittymät, joissa käännytään. Yksin matkustamisessa on se hyvä puoli, että voi vapaasti seikkailla, ja tehdä erehdyksiä enemmän kuin mahdollinen matkakumppani sietäisi.

    • yksinkahdenhinnalla

      Hyvin onnistuu yksinkin reissaaminen. Harmittaa vain maksaa kuitenkin kahdesta!

      • OmatoiminenYksinmatkaan

        Miten niin maksaa kahdesta? Hotellihuone maksaa saman verran asuu siinä yksi vai kaksi henkilöä. Tämä ei koske pakettimatkailua, matkatoimistoiila on tuo törkeä vajaakäyttömaksu. Joka on väärin ja epätasa-arvoinen.


    • Örjan

      Itse olen reissaillut yksin vajaassa kahdessakymmenessä maassa. Ihan parasta, kun saa valita juuri sen matkakohteen, mikä kiinnostaa. Matkatavaroita, kun ottaa vielä suht kevyesti mukaan, niin niidenkään vahtiminen ei sen kummemmin stressaa.

      Missään en (miehenä) ole tuntenut oloani erityisen turvattomaksi, kun maalaisjärkeä käyttää ja selvittää vähän etukäteen, millaiseen paikkaan on menossa. Useammin se suomalaisen kaupungin keskusta tuntuu viikonloppuyönä pelottavammalta paikalta kuin jonkun suurkaupungin keskusta.

    • Monenlaistalomaa

      Kullekin aikansa ja paikkansa. Ennen lasta reissasin lähinnä mieheni, siskoni ja kaverini kanssa. Sitten perheenä.. Seuraavaksi lähden yksin :)

    • Alanyaan_yksin

      itse olen eronnut ja ensimmäistä kertaa lomamatkalle yksin lähdössä!
      Piti elää 45 vuotiaaksi ennenkuin tämä tilanne tuli eteen :)

      Nyt kun lapset menivät äidilleen, minä lähden Turkkiin lämmittelemään.
      Valitsin ihan perus pakettimatkan, eikä sillä ole väliä, pääasia että pääsee irti tästä.

      Saas nähdä miten viihdyn yksin, vai löydänkö seuraa

      • hyihittohuola

        Alanyassa nainen saa aina sänkyseuraa. Kyllä tiedetään miksi juuri Turkkiin matkustat, älä tuo niitä tauteja suomeen.


    • Iloinen-Kulkuri

      Itse ainakin nuorempana matkasin yksin joka kesä 3-4 vuoden aikana, ympäri Suomea vain kylläkin.
      Tietysti kavereista nyt ei olis löytynytkään selkärankaa lähteä reppureissaamaan, mut oli mulla nyt muutenin enempi ehkä mielenkiintoa mennä yksin oman pään mukaan kuin jossain talutushihnassa muun porukan perässä.
      Otin aina 2-3vko kesässä vapaata(olin pätkätyöläinen silloin), pakkasin riittävän ison kassillisen vaatteita hygieniavälineet mukaan, ostin ekan junalipun jonnekin ja sitten mentiin. Viimeisenä kesänä olin peräti reilu 4vko reissussa, kun tiesin et jää ainakin toistaiseksi vikareissuksi ja olin saanut muutenkin hyvän matkakassan säästöön.
      Matkasuunnitelma vielä muokkautui siinä reissun edetessä tarkemmaksi, vaikka mulla ennen reissuunlähtöä olikin idea valmiina. Välillä meni pari päivää melkein pelkästään junassa istuen ja sit olin jonkun päivän jossain päin Suomea jne jne. Eli periaatteessa suunniteltua hortoilua malliin aamupala länsirannikolla, iltaoluet itärajalla ja yöjunalla Kainuuseen.
      Ja hyvät muistot jäi, varmaan aika paljon tuonkin takia, että reissut oli aina just mun itseni näköisiä. Ja tulihan sitä tutustuttua uusiin ihmisiin ja koettua muutenkin kivoja hetkiä, mikä ei välttämättä olisi onnistunut/muuten vain tapahtunut porukalla liikkuessa. Esimerkiksi yksi mieleenjääneitä reissunalkuja oli tällainen, kun olin menossa valmiusjoukkojen pääsykokeisiin Säkylään(olin silloin miettinyt sotilasuraa muutenkin työkseni, mutta mietteiksi se jäikin) ja pääsykokeista sitten jatkoin maakuntakierrokselle. Niin junan tupakkakopissa eräs rouva rupesi juttusille mun kanssa ja siinä menikin sitten koko matka ja aski tupakkaa turistessa niitä näitä. Ja koko jutustelu alkoi siitä, kun kerroin vain meneväni näihin pääsykokeisiin ja jatkavani sieltä jonnekin päin Suomea ja hän sitten juttelikin, että hänen poikansa on ulkomailla sotilaana jne.
      Et ainoa oikeastaan, mikä siinä harmittaa on se, ettei sitä nykyään oikein ole mahdollisuuttakaan ottaa tuollaisia harkittuja irtiottoja.
      Mutta tosiaan, jos haluat lähteä itseksesi matkailemaan, niin mene ihmeessä. Ei siinä ole mitään hävettävää, isompi häpeä se on, jos aikuinen ihminen tarvitsee esiliinan reissuillensa;)
      Ja muutenkin, yksin reissaamisella saa yhtä lailla hyviä muistoja itselleen ja järjen käyttö turvaa kyllä ihmisen siinä missä iso porukkakin.

    • perheellinen

      ite reissaan joskus yksin metrol. mut yleensä on mies ja lapset mukana.

    • mark-edward

      Olen reissannut yksin muutaman kerran siten että olen käynyt ulkomailla tapaamassa kaveriani tai sukulaista joka on ollut opiskelijavaihdossa. Muutama vuosi sitten olin Pariisissa neljä päivää serkkuni luona ja viimevuonna Brysselissä neljä päivää veljeäni katsomassa. Brysselissä asuin hotellissa, sillä veljelläni oli todella pieni solukämppä joten en sinne kehdannut tungeta. Päivällä kiertelin kaupungilla omin päin nähtävyyksiä katsomassa ja iltaisin sitten velikin ehti mukaan. Ensi keväänä saattaa olla taas mahdollisuus uuteen reissuun kun eräs kaverini on lähdössä Roomaan opiskelijavaihtoon.

      Muuten kyllä olen lomareissuni tehnyt jonkun kaverini kanssa kahdestaan. Saa nähdä tuleeko koskaan isommalla porukalla mihinkään lähdettyä kun sellaisten reissujen suunnittelu on aina vähän hankalaa kun reissun ajankohta pitää kuitenkin hyvissä ajoin päättää että saa töistä vapaata ja matkakassaa kerätä jne.

    • matkamiesmatkustaa

      Suosittelen yksin lähtemistä että ei vaan kotona ole.
      Minäkin kävin kaupas yksin. Jännitti tosi paljon mutta reissu oli hyvä. Sain mukaani kalapuikkoja ja ranskalaisia.

      • Tuttuajuttua

        Siitä se lähtee, anna palaa vaan! Älä anna oireyhtymän päästä voitolle.


    • Tyhmänä

      Olenpa niin tyhmä/tietämätön/ymmärtämätön että ihmettelen, miksi yksin matkustamisesta puhutaan, että "ei kehtaa"? Miksi ei kehtaa, mitä häpeämistä siinä olisi? Voisiko joku selittää tuollaista ajatuskulkua!

    • merkonomi

      Ainut huono puoli on se rahastus - lennot ja hotellit, liki samalla hinnalla lomailee kaksi.

    • omatoimimatkailija

      Jos matkustat työn tai harrastuksen takia tai vaikkapa kaveria tapaamaan, niin yksin voi aivan hyvin matkustaa. Jos matkan tarkoitus on nähtävyyksien bongaaminen eli normaali turistimatka, niin kyllä kaksi silmäparia huomaa paljon enemmän kuin yksi.

    • Sinkkuuuuu

      Olen päättänyt että niin kauan kun olen sinkku, niin matkustan yksin. Mutta jos olisi kumppani, niin vielä mielukkaammin matkustan kumppanin kanssa. Tämmösen päätöksen tein että sinkkuna ollessani en tästä lähtien ota ketään kaveria mukaan, vaan matkustan mielummin yksin. Viime toukokuussa matkustin Mallorcaan serkun miehen kanssa ja olin todella pettynyt, kun mulle aiheutui serkun miehen takii pelkkää stressii, kun lomalla olis tarkoitus rentoutua ilman mitään stressii. Ensimmäisenä matka iltana kun mentiin paikalliseen yökerhoon, niin serkun miehen kanssa päädyttiin juttelee Suomalais kaunottarien kanssa. Mä mainitsin että se on serkun mies. Kun tytöt meni käymään jossain, niin serkun mies kehtas mutista mulle etten olisi saanut kertoa että hän on serkkuni mies, vaan olis pitänyt sanoa että ollaan vain kavereita. Siitä alkoi mulla matkan eka hermostuminen ja stressi, kun oman serkun mies kehtaa pitää mua semmosena kihlatun sukulaisena, jonka aikana pitää salaa mistä me tunnetaan. Sitten seuraavana päivänä olin koko päivän rannalla ottamassa aurinkoa ja serkun mies nukkui koko päivän huoneessa. Kun iltapäivällä kävin sanomassa että nyt mulla on nälkä ja menisin syömään ja onko halukas tulee mukaani. Se sitten oli koko aika vaan lähdössä mukaan ja sitten se vaan sanoi "Otetaan huoneessa yhet kaljat ja mennään sitten syömään". Siihen meni sitten muutama tunti, kun päästiin lähtee ja tressas, kun mä olisin ollut koko aika lähdössä ja serkun mies siihen painosteli että odottaisin ja mennään yhtä matkaa. Jäi siitä stressi, kun sain olla liian kauan nälkäisenä. Kun oltiin syöty ravintolassa (johon vihdoin ja viimein päästiin lähtee), niin kävin syömisen jälkeen vessassa. Kun tulin vessasta, niin taas tuli stressi, kun serkun mies kysyi "Tuliko iso kakka?". Mulle on ihan sama oliko se läppä kysymys vai ei, mutta mä en tykkää tommosista kysymyksistä. Kun olin huoneemme vessassa kakalla, niin ei saanut kakkaa rauhassa, kun serkun mies usein koputteli oveen ja siitä tuli taas stressi. Yhtenä päivänä, kun oltiin menossa meriretkelle ja oli tarkoitus käydä aamiais puffetilla ajoissa että keritään ajoissa pikkulaivaan. Mä olisin ollut ajoissa valmis ja serkun mies koko aika vetkutteli ja ei ollut mitään kiirettä, vaikka olisi pitänyt kiirehtiä, kun oltiin kerta maksettu retki etukäteen. Ei keritty olemaan aamiais puffetilla kun jotain 5 minuuttia, kun piti kiirehtiä pikkulaivaan. Serkun mies ei mitenkään kiirehtinyt. Mä sitten hoputin että nyt kiirehditään laivaan ja toinen vaan oli rauhallinen. Sitten viime hetkellä kerittiin laivaan, kun se oli lähdössä. Siitä taas alkoi stressi, kun meinas mennä paljon rahaa hukkaan, jota maksettiin retkestä ja yhden ainoan kusipään takii. Aikasemmin olen ollut muutaman kerran matkustanut yksin ja yksin on ollut paljon kivempaa, kun sen kusipään serkun miehen kanssa!!!!!!!!!!!

      • Sinkkuuuuu

        Vielä lisäksi kysyisin muiden mielipidettä (jotka jaksoivat lukea koko tositarinan) että pitäiskö serkun mieheltä vaatia korvauksena uusi matka, johon se ei saa lähtee mukaan??? Ihan sama että oliko siltä stressin aiheuttaminen tahallista tai vahinko, mutta pilalle meni koko matka. Maaliskuulle olen jo varannut itselleni Teneriffan matkan. Jos oon sinkku, niin menen matkalle yksin ja jos oon löytänyt elämän kumppanin, niin menen naisen kanssa VAIN kahdestaan. Stressaa vaan se kun ei millään jaksa odottaa seuraavaa matkaa, kun edellinen matka meni pilalle VAIN yhden tyypin takia.


    • lintti_itäpuu

      pattajalle kannattaapi mennä yksin koska kokemukset on parempia paikallisten kans

    • Muutenpärjäisin

      Jos varaan lennot ite ja hotellin itselleni niin maksanko siitä ylimäääsestä sängystäkin, eli kahden henkilön maksun? Vai puolitetaanko se 2henkilön huoneen hinta?
      Entä hostelli? Niissäkin on kahden hengen huoneita niin saako nekin periaatteessa puoleen hintaan?

      Olen stereotyyppinen suomalainrn tuppisuu, niin olisi kiva jos saisi edes joka toisen illan mennä nukkumaan yksin ja herätä yksin! Se on niin älyttömän vaivaannuttavaa sekä ahdistavaa jos huoneeseen sattuu ihminen joka hölöttää asioista jotka ei itseä kiinnosta!

      Ja vielä viimisenä. Miten suomen lääkärit määrää jotain rauhottavia matkalle, kun täällä suomessaki lievästi ahdistaa kaupungilla liikkuminen ja olo on epävarmaa. Ekalla paniikkikohtauksella taksikuski vei TYKSiin ja toinen oli himassa kun kaverit painosti "juhlimaan/pitämään hauskaa"
      Olisi painajainen jos matka menisi piloille ahdistuksen tai paniikin takia!

    • vm43

      Tilanteiden mukaan. Olen käynyt läpi koko skaalan.
      Poikamiehenä aina yksin. Eniten Suomen, Ruotsin välejä kansipaikalla. Tosin ne eivät oikeastaan ole mitään matkoja mutta silloin, 60-luvulla, Ruotsikin tuntui ulkomaalta. Passivapaus oli nuori ilmiö kuten myös kruunujen vaihtaminen matkalippuja näyttämättä.

      Omaisuus mahtui jenkkikassiin joten ei ollut siitä huolta.
      Sittemmin kuplalla suunnittelemattomia reisuja. Myös autossa yöpymisiä.

      Nykyisen eukon kanssa jokunen omatoimimatka ja penskojen tultua olimme kaikki lomat reisussa. Monta vuotta auto-teltta yhdistelmä Keski-Euroopassa.
      Sittemmin majoitus leirintäalueiden asuntovaunuissa ja mökeissä. Lasten varttuessa lajensimme liikkumisen piiriä ja siirryimme hostaaleihin ja zimmereihin.
      Luumuilimme myös reisuissa syntyneiden ystävyyssuhteiden luona, lähinnä Unkarissa ja Itävallassa, yksi tuttu myös Englannissa, Matloc-kylässä.

      Useampi halpislento, kentältä automatka ilman majoitusvarauksia. Nämä eukon kanssa.
      Muutama asioiden vuoksi yksin tehty matka.
      Vaimo on muutaman kerran palannut Suomeen yksin. Ensimmäisellä kerralla aristi välilaskujen yhteydessä koneen vaihtoa.

      Kiertomatkoilla olemme tavanneet muutaman yksin matkaavan mutta seuraa ovat hekin saaneet.

      Seuraava kaksin lähtömme on 14.09. ja sen jälkeen 17.10. myös eukon kanssa.

    • Omilla.teillä

      Vanha kiinalainen viisaus: "Se joka kulkee yksin, kulkee nopeimmin."

      Itse turistiporukassa irrottaudun aina toviksi omille teilleni, jätän oppaan pulisemaan ja lähden itse tutkimaan maastoa. Näin seikkaillen saan enemmän irti, kuin vain haavi auki tuijottelemalla oppaan käden heilautuksia ja selostuksia jonkin kupolin historiasta.

      Etukäteen kannattaa kirjata itselleen muistiin, mitä todella haluaa nähdä ja esim. itse paikanpäällä tehdä ja ostaa.
      .

    • Annnemaria
    • Hyvin usein olen yksin matkustellut niin Euroopassa kuin Aasiassa eikä ole mitään ongelmia ollut. Hyvin pärjää kielen suhteen ja ihan turvallista on ollut. En yleensäkään tykkää mistään massan mukana liikkumisesta, mieluummin retkeilen omatoimisesti. Paikalliset ovat yleensä hyviä "oppaita" ja huomattavasti edullisempia kuin matkatoimistojen valmiit retket. Myös iltaelämässä liikun mieluummin yksin kuin isomman joukon mukana. Helpointa on vuokrata taksi tai joku paikallinen ja sopia hinta jo etukäteen mutta myös metro, paikallisjuna tai -bussi on kätevä. Senkun hyppää kyytiin ja jossain kohtaa nouset pois kyydistä ja jatkat kävellen.

      Viimenen reissuni oli Dubaissa jossa tosin olin hyvän ystävän kanssa, hyvinhän sekin reissu meni ja mukavaa oli. Ystäväni tykkää myös mieluummin retkeillä omatoimisesti kuin valmiin retkiohjelman mukaan joten otimme taksin ja hurautimme päiväksi Abu Dhabiin. Toinen omatoimisesti tehty retki oli iltareissu Dubai Marinaan. Yhtenä iltana ystävä jäi lepäämään joten lähdin omatoimisesti kiertelemään Dubain aluetta, matkalla paikallinen henkilö tarjosi mahdollisuutta nähdä kaupunkia laajemminkin ja sehän sopi. Sitten kierreltiin hänen autollaan ympäriinsä ja lopuksi hän vei syömään hyvään mutta edulliseen paikalliseen ravintolaan. Oli hieno kokemus.

    • kaukokaipuusta

      Niimpä niin.Mutta kun ei osaa englantia kuin vähän eikä muitakaan kieliä,kouluajoista on sen verran kauan,niin ei uskalla jos tulee jotain sensuuntaisia ongelmia.
      Olen sentään nuorempana reissannut mut aina porukan kanssa,kaksin tms.joten jotain on näin vanhana mitä muistella.Mutta se matkustamisen palo elää sisälläni loppuun saakka ja sanonta : jos olisin nuorempi niin.....

    • Kirrer

      Mä olen aikoinani matkustanut paljon. Ensin kavereiden kanssa joskus yksin, sitten lasteni kanssa ja nyt kun he ovat aikuistuneet, matkustan taas yksin.
      Minä olen se sama kuin ennenkin, mutta ... ihmisten suhtautuminen vanhempaan, lähes 60-vuotiaaseen matkailijaa onkin muuttunut.
      Sitä ei paljoa huomaa esim Virossa tai Espanjassa, mutta viime kuussa olin Aasiassa, Thaimaassa tarkemmin. Siellä paikalliset olivat kovasti vastuussa vanhemmasta tädistä. Minä kyllä puhun englantia aivan hyvin, vuosikaudet olen puhunut, mutta paikalliset eivät puhu eivätkä ymmärrä. Mitään ei saa selville, jos ei tyydy yesyes ja hymyyn. Heidän kielitaitonsa ilman r-kirjainta on todella heikkoa.

      Sinut siis ohitetaan eikä vaivauduta oikein edes vastaamaan. Viimeksi esim hotellissa nettiä ja sen salasanaa piti mennä pyytämään 4 kertaa. Silloin viimein sain sen, kun raivostuin ja löin nyrkkiä pöytään (joo tiedän kyllä paikalliset käyttäytymissäännöt, mutta säännöt ja hermot ne on mullakin). Minä en saanut nettiä käyttööni hymyllä ja yesyesillä.
      Erästä toista asiaa tiedustelin matkakioskista, sain vinkin että katso itse älypuhelimestasi, vaikka mimmillä oli Google siinä puolen metrin päässä auki.

      Ei auteta vaikka kysyt selkeästi. Suhtaudutaan kuin vähäjärkiseen, joka nyt pyörii siinä haittana jaloissa. Tiedän naisiin suhtautumisen kyllä osittaisessa muslimimaassa. Jos siis olet yksin vanhempana naisena matkalla, niin olet paaria-luokkaa. Pitäisi jostain löytää vaikka minkälainen pikkuhippiäinen viereeen, jota voisi sanoa mieheksi.
      Tehdään typeriä päätöksiä ilman että niitä tarvitaan. Viimeisimmässä hotellissa respan eukko halusi järkätä minut kulkemaan jalkaisin pimeässä yössä pienen matkan torille, vaikka pyysin häntä tilaamaan taksin. Ei ymmärtänyt miksi sen halusin eikä minulla ole tarvetta selittää sitä hänelle. Ei hänellä ole tietoa terveydentilastani. Lopulta kun kysyin että tuleeko se taksi vai ei, sai toimittua.

      Huone siivotaan vain joka kolmas päivä ja silloinkin viimein niin, että laitoin jo täydet roskakorit huoneen ulkopuolelle merkiksi, että voisiko mitenkään ... siivoojat hoitavat myös omistajapariskunnan lapsia nimittäin ,,,

      Lähtölennolle respan eukko järjesti minut 3,5 tuntia ennen koneen lähtöä, kun hänen kysyessään kerroin koneen lähtöajan ja sanoin vielä että tulen sitten alas pyytämään taksin tilausta kun olen lähdössä. 2 tuntia olisi riittänyt, pieni kenttä 8 kilsan päässä. Ei kun respan eukko tulee koputtamaan 3,5 tuntia ennen koneen lähtöaikaa että nyt on taksi odottamassa.

      Syynä ilmeisesti se, että oli taas tulossa kiinalaisia yhdenyönyöpyjiä lauma, joten kiirettä piti. Äkkiä tuo tuosta ulos ... eikä varmaan hotellivieras ole edes tajunnut että kentällä pitää olla tuntikausia aiemmin. Minulta sen verran kyseli, että miksi latvialaisia ei enää näy. No mistä minä tiedän! Sanoin etten tiedä ja että Suomella ja Latvialla on vain vähän yhteistä. Sanoin myös että muistaakseni AirBalticilla oli jossain vaiheessa rahoitusongelmia.

      Se on erittäin ärsyttävää, että ihmisestä otetaan tarpeetonta vastuuta. En ole muutenkaan mikään hiirulainen, pärjään edelleen itse ja olen täysivaltainen ihminen. Eli - tästä lähtien näyttää siltä, että on pakko ottaa matkatoimiston matka. Ei enää erillisiä lentoja ja hotellivarauksia, ettei joudu holhottavaksi.

    • kaikkienkukkien

      Yksin matkustaminen on aika harvinaista, kun kyseessä on viikon - parin loma. Olin lähdössä mutama vuosi sitten olosuhteiden pakosta pitkästä aikaa yksin ja mieli kipeänä seurasin kentällä, onko toisilla sama tilanne. Koko koneellisesta huomaisin vain 3 - 4 yksin matkustavaa. En varmasti ihan kaikkia pongannut, mutta silti. Yhtenä syksynä Santorinissa illalla menin rantaravintolaan ja seurasin ihmisvirtaa siinä samalla. Sadasta ihmisestä kuusi oli yksin. Kyllä me ollaan melko kummajaisia, mutta mitä siitä. Ei tosiaankaan tarvitse tehdä kompromisseja ja voi muuttaa lennossa suunnitelmia, jos siltä tuntuu. Toki nytkin tammikuussa lähtisin Kanarialle mielelläni jonkun kanssa, mutta ei ole ketään, jota kysyisin mukaan. Nautinpa siis yksin olon parhaista puolista odotellessani aikaa, jolloin taas matkustan jonkun ihanan ihmisen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe