Onko hyviä ideoita miten vetää peräsimen akseli ulos putkesta? n. 60cm tuli kohtuullisesti mutta sitten alkoi jumittamaan lujasti, mitä välinettä voisi käyttää? Kyseessä Inferno 31, ohjaus alkoi vähitellen tulla raskaammaksi ja nyt talven jälk. hyvin tiukka.
peräsimen irrotus
13
1231
Vastaukset
- joskusvaikeeta
Olisko hapettunut sen verran ettei liiku enää... mun veneestä piti lopulta halkaista putki akselin ympäriltä ja tehdä uusi...
- acegi
Takaisin ylöspäin peräsintä jos saa,laita yläpäästä esim crc reilusti yläkautta akselin holkkiin ja nitkuttaa paikallaan hetken että crc ehtii valumaan alaspäin.Voit ihan tavallisella haitaritunkilla nostaa peräsimestä pedin päältä ja pattinki pala välissä että saa vähän nousemaan ylös päin,samaa voi soveltaa myös kun painaa akselin vierestä pattinki palat välissä peräsintä alas päin.Kohtuudella!!!Oletko milloinkaan rasvannut ohjauslaitteen/ruorin rattaita/vaieria.
- Armas31
Terve!
Meillä oli sama ongelma Inferno 31:n peräsimen kanssa. Putki alkaa väsymään ajan oloon ja vääntyy. Irroitettaessa alkuperäiset muovipuslat purevat kovasti akseliin, meillä auttoi se, että pyöritti peräsintä ympäri ja jossakin kohtaa löytyi sellainen paikka, että akseli tuli ulos. Olen tästä joskus aiemminkin kirjoittanut näille sivuille:
Tässä on linkki meidän veneemme peräsinremonttikuviin. Vene on Inferno 31 vm -85
http://jmvi.kuvat.fi/kuvat/Peräsinkuvia/
(salasana on peräsin)
Jouduttiin uusimaan koko peräsin pienen pohjakosketuksen saatuamme loppukesällä 2011. Tarkemmin asiaa mietittyämme päädyimme siihen tulokseen, että uusitaan myös laakerointi ja koko vannasputki koska peräsinakseli oli vääntynyt ja siitä ei enää saisi kunnollista.
Vuoden 2012 kevät menikin sitten remonttia tehdessä. Onneksi meillä täällä Porin suunnalla on alan ammattimies! Nyt on Jefan (kelluva) laakerointi vannasputkineen ja kokonaan uusi peräsin ja akseli. Peräsin tehtiin täällä itse, päädyttiin siihen, että ei osteta valmista vaikka Jefalla olisi ollut sopiva mallistossa.
Uusi peräsinakseli on hiilikuitua, laakeripinnat rosteria ja itse peräsin lasikuitua pinnaltaan. Peräsimessä ei ole sisällä mitään metallisia tukirakenteita, vaan akseli on laminomalla kiinnitetty. Peräsimen muu tila on täytetty täyteaineella.
Vanha peräsin akseleineen painoi yli 60kg, uusi n. 20kg. Melkoinen ero!
Lisäksi peräsinremontti onnistui hyvin, ohjaus on vanhaan nähden tosi kevyttä ja peräsin pitää joka kelillä, ei kertaakaan broutsannut vaikka olemme olleet kovassakin kelissä.
t. Armas- Inferno31
Kiitos hyvistä kuvista ja tiedoista. Pääsen viikonloppuna jatkamaan hommia, katsotaan miten irtoaa!!
T. Janne - Fkfkfkffk
Itse olisin aika konservatiivinen peräsimen materiaalivahvuuksien ja peräsinakselin mitoituksessa. Peräsinakselin katkeaminen on varmaan kölin irtoamisen jälkeen vaarallisimpia vaurioita (täydellinen ohjauskyvyn menetys ja mahdollisesti vuoto hajonneesta vannasputkesta) ja peräsimeen tulevat kuormat voivat olla yllättävän suuria. Vaikka on käytetty hiilikuituakselia, noin suuri painonpudotus herättää kysymyksen, onko kestävyydessä tingitty. Osaavatkin veistämöt (esim Nautor) ovat kompuroineet hiilikuituakselien kanssa. Toivottavasti tekijä todella tiesi mitä teki. Toki olet ilmeisesti purjehtinut tuolla muutaman kesän ilman ongelmia, eli sen puolests hyvältä näyttää, mutta itse olisin ostanut peräsimen Jefalta.
- Joakim1
Fkfkfkffk kirjoitti:
Itse olisin aika konservatiivinen peräsimen materiaalivahvuuksien ja peräsinakselin mitoituksessa. Peräsinakselin katkeaminen on varmaan kölin irtoamisen jälkeen vaarallisimpia vaurioita (täydellinen ohjauskyvyn menetys ja mahdollisesti vuoto hajonneesta vannasputkesta) ja peräsimeen tulevat kuormat voivat olla yllättävän suuria. Vaikka on käytetty hiilikuituakselia, noin suuri painonpudotus herättää kysymyksen, onko kestävyydessä tingitty. Osaavatkin veistämöt (esim Nautor) ovat kompuroineet hiilikuituakselien kanssa. Toivottavasti tekijä todella tiesi mitä teki. Toki olet ilmeisesti purjehtinut tuolla muutaman kesän ilman ongelmia, eli sen puolests hyvältä näyttää, mutta itse olisin ostanut peräsimen Jefalta.
20 kg ei ole mitenkään kevyt, varsinkaan hiilikuituakselilla. Jefan tuon kokoiset peräsimet painavat ilman akselia 8-13 kg. Alumiiniakseli painaa Jefalla 17 tai 24 kg eli koko peräsin alumiiniakselilla 25-37 kg. Hiilikuituakselista tulee 40% kevyempi kuin alumiinista samoilla mitoilla, jolloin jäykkyys on sama, mutta lujuus parempi.
Vaikkapa Tempon peräsin oli selvästi tuota kevyempi, joten 10 kg suuruusluokkaa: http://www.bellamer.com/santer/santer900_44.jpg - Armas31
Fkfkfkffk kirjoitti:
Itse olisin aika konservatiivinen peräsimen materiaalivahvuuksien ja peräsinakselin mitoituksessa. Peräsinakselin katkeaminen on varmaan kölin irtoamisen jälkeen vaarallisimpia vaurioita (täydellinen ohjauskyvyn menetys ja mahdollisesti vuoto hajonneesta vannasputkesta) ja peräsimeen tulevat kuormat voivat olla yllättävän suuria. Vaikka on käytetty hiilikuituakselia, noin suuri painonpudotus herättää kysymyksen, onko kestävyydessä tingitty. Osaavatkin veistämöt (esim Nautor) ovat kompuroineet hiilikuituakselien kanssa. Toivottavasti tekijä todella tiesi mitä teki. Toki olet ilmeisesti purjehtinut tuolla muutaman kesän ilman ongelmia, eli sen puolests hyvältä näyttää, mutta itse olisin ostanut peräsimen Jefalta.
Terve!
Tämän Infernon alkuperäistä peräsintä oli edellisen omistajan toimesta jatkettu alas- ja taaksepäin umpilasikuidulla. Siitä tuo runsas paino.
Peräsimen muoto oli myös muuttunut huonommaksi ja ohjaus oli raskasta. Koneajossa pinnan vapina oli erittäin rasittavaa. Tämä uusi peräsin on toiminut erittäin hyvin ja ohjaus on tunnokas, pinnassa tuntee heti jos purjeet eivät ole tasapainossa. Jefan laakerointi toimii hienosti. Myös peruutettaessa peräsin toimii hyvin.
Kyllä! Tekijä todella tietää mitä hän tekee, muuten meillä olisi Jefan peräsin.
t. Armas - seppomartti
"Uusi peräsinakseli on hiilikuitua, laakeripinnat rosteria". Onko peräsimen akselin ympärillä laakeripintana rosteriholkki, mikä on eristettu hiiliputketa tai tangosta esim lasikuidulla?
Hiilikuidun galvaaninen korroosioherkkyys on ongelma. Yritin Hollannista ostaa hiilikuituisia spinnu- ja genaakeripuomin putkia. Kieltäytyivät myymästä kun kerroin kiinnittäväni helat rosteriruuveilla. Väittivät helojen kiinnittämistä rosteriruuveilla korroosioriskiksi. Valtameriraasereiden mastojen kuvia katsellessa näyttää osalla olevan mastossa laminoituja hiilipantoja ja tukia, mihin tekstiilistaagit ja vantin kiinnittyy, muttei tavanomaisia metalliheloja kiinni hiilikuidussa. Toisaalta on erityisesti hiilimastoihin tarkoitettuja metallihelojakin myynnissä!.
Jefan vakioperäsimeen liitty pari epäilyä. Alumiiniakseli täytyy kärsiä laakeripinnastaan, koska suojaava oksidaatio koko ajan kuluu pois. Happoteräs voi pitkässä juoksussa olla kestävämpi. Toinen on polyuretaanitäyte. Parempiakin vaahtoja löytysi. Miksi muuten on ylipäänsäö PU-vaahtoa? - kallekippari
Itsellä on hieman poikkeava rakenne. Rosteripellistä peräsin profiili joka kiinni rst akselissa. Nyt olen poistanut pelti taskun vettyneen pu vaahdon ja muotoillut koko lavan naca 0015 - naca 0012 ulkopuolisilla vaahto paloilla. Seuraavaksi epoksi kuidutus koko komeuden yli. Kysymys kuuluu, mitä vaahtoa taskun täytteeksi ja mistä sitä saa pääkaupunki seudulla? Epoksi vaahtoa, hartsi mikropallo valu vai 2-k urtsu?
- Fdidififfi
Armas31 kirjoitti:
Terve!
Tämän Infernon alkuperäistä peräsintä oli edellisen omistajan toimesta jatkettu alas- ja taaksepäin umpilasikuidulla. Siitä tuo runsas paino.
Peräsimen muoto oli myös muuttunut huonommaksi ja ohjaus oli raskasta. Koneajossa pinnan vapina oli erittäin rasittavaa. Tämä uusi peräsin on toiminut erittäin hyvin ja ohjaus on tunnokas, pinnassa tuntee heti jos purjeet eivät ole tasapainossa. Jefan laakerointi toimii hienosti. Myös peruutettaessa peräsin toimii hyvin.
Kyllä! Tekijä todella tietää mitä hän tekee, muuten meillä olisi Jefan peräsin.
t. ArmasHyvältähän tuo sitten kuullostaa. Vähän oudolta vaikuttaa tuo Seppomartin mainitsema, hiilikuituun liittyvä galvaaninen korroosio. Hiilikuitu itsessään johtaa sähköä, mutta laminaatti enintään satunnaisesti ja paikallisesti. No, peräsinakselin holkit ovat varmasti liimattu akselin ympärille epoksilla, joka toimii eristeenä.
- Armas31
Terve!
Saitko peräsimen irti? Ja miltä akseli näytti?
t. Armas- Inferno31
Moi,
Peräsin lähti haitaritunkin avustuksella kohtuullisesti irti. Puhdistin nylon puslat ja sen jälkeen kokeilin takaisin vaseliinin kanssa, mutta ei onnistunut. Seuraavaksi otin porakoneen hiomarullalla "virskirjalla" puslasta vähän pois ja tälläkertaa onnistui. Ei tullut yhtään klappia peräsimeen ja kuitenkin kevyt tuntuma palautui. Vielä ei tarvinnut ruveta sen suurempaan remonttiin, katson tämän kesän miten toimii.
Kiitos hyvistä neuvoista vielä kerran.
T. Janne - toivotaan
Inferno31 kirjoitti:
Moi,
Peräsin lähti haitaritunkin avustuksella kohtuullisesti irti. Puhdistin nylon puslat ja sen jälkeen kokeilin takaisin vaseliinin kanssa, mutta ei onnistunut. Seuraavaksi otin porakoneen hiomarullalla "virskirjalla" puslasta vähän pois ja tälläkertaa onnistui. Ei tullut yhtään klappia peräsimeen ja kuitenkin kevyt tuntuma palautui. Vielä ei tarvinnut ruveta sen suurempaan remonttiin, katson tämän kesän miten toimii.
Kiitos hyvistä neuvoista vielä kerran.
T. JanneIkävä olla pahanilmanlintu, mutta pelkään pahoin, että ennen syksyä laakeri taas jumittaa. Ehkäpä laakeri ei aivan nylonia ole, vaan jotain vähemmän turpoavaa muovia. Kaikki muovit nimittäin turpoavat vedessä, tavallisimmat nylonit eniten. Jos joudut vaihtamaan sen laakerin, tee polyasetaalista, polyeteenistä tai sitten sellaisesta polyamidilaadusta, joka ei ime liki 10 %:a vettä. Saatavana on alle prosentinkin vettä imeviä laatuja.
Muovien turpoaminen on ties miten pitkään ollut tunnettu ominaisuus. Siihen nähden vääriä materiaalivalintoja ja liian tiukkoja sovituksia tehdään uskomattoman paljon. Toivotaan, että sait riittävästi tavaraa laakerista pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 251461
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka611291Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha91265Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.291205Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?291184Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne131083Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot641077Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351064Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se71063Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61052