Eläkeikä nousussa

eläkevaityöttömyys

Kylläpä nuo päättäjät ovat tyhmiä. Ihan kuin hölmöläisten peiton jatkaminen. Leikataan toisesta päästä ja ommellaan toiseen päähän.
Yhtään lisää työpaikkaa ei tule vaikka eläkeikä nousee. Ihmiset pääsevät eläkkeelle myöhemmin, mutta ovat sitten kauemmin työttömänä. Siinä sitten EU:lle tilastoa kun työttömyysprosentti on 40 % (esim.)
Mikähän ammattiala lisää työpaikkoja vanhoille. Suurin osa 68 vuotiastakin on jo sen verran sairaita, etteivät jaksa töitä tehdä. Itse täytän loppuvuonna 70 vuotta, enkä taatusti 10 vuoteen olisi töihin kyennyt, sen verran sairauksia on.
Joten odottakaas, kun eläkeiän nostosta päätetään, firmat alkavat potkia pois vanhempia työntekijöitä. Jo viisikymppiset varmaan saavat kenkää, ettei tarvitse eläkkeitä maksaa

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen 65v.
      Eläkkeellä vuodesta 2010.
      Mikä sinua meissä fiksun terveesti ajatelleissa vaivaa?

      H.

      • MinuaEiVaivaaMikään

        Minä olen 61 veetua eli 61 pitkää vitutusvuotta noin huumorilla sanoen.
        Eläkkeellä 2011 alkaen. Eläkkeen sain kun osasin ajatella ja valehdella tarpeeksi terveesti.
        Siis liioittelin vaivojani, toki.


      • niinmeillä
        MinuaEiVaivaaMikään kirjoitti:

        Minä olen 61 veetua eli 61 pitkää vitutusvuotta noin huumorilla sanoen.
        Eläkkeellä 2011 alkaen. Eläkkeen sain kun osasin ajatella ja valehdella tarpeeksi terveesti.
        Siis liioittelin vaivojani, toki.

        Ei minuakaan vaivaa mikään, elämä on ihka hyvin.


      • MinuaEiVaivaaMikään

        Sittenhän, ainakin meillä kahdella, on kaikki hyvin. Pakaraa hieman kolottaa kun istahdin saunan lauteelle - - - jotenkin lujaa tai epänormaalisti. Mutta lääkäriin en mene koska pakaraposkien murtumat ovat hyvin harvinaisia.


      • eläkevaityöttömyys

        Oletko siis mieluummin eläkkeellä kuin työttömänä. Taas ei ole ymmärretty, mitä tarkoitin. Siis kun tulevaisuudessa eläkeikä on esim. 70, eikä sairaseläkkeelle pääse, niin työttömänä oltava. Ensin muutama sata (ehkä 300) päivää ansiosidonnaisella sitten peruspäivärahalla.Eläkkeelle kun ei pääse. Ei sairaseläkettä, ei työttömyyseläkettä, ei osa-aikaeläkettä. Luuletteko (siis suurin osa) , että saatte olla töissä 70 asti? Kyllä työnantaja heittää ulos kun ensimmäinen ryppy ilmaantuu. Vai luuletteko tosissaan, että työpaikkoja tulee lisää niin paljon, että ikäihmisetkin pidetään töissä.
        On varmaan paljon yli 65 vuotiaita, joita ei vaivaa mikään, mutta silti työnantaja ei halua pitää vanhaa ihmistä töissä. Eihän tähänkään asti. Minäkin sain kenkää, kun täytin 55 vuotta. Vaikka ei silloin mikään vaivannutkaan. Mutta kun piti vähentää työntekijöitä, aloitettiin sieltä vanhemmasta päästä. Eikä kukaan huolinut minua enää töihin. Kun hain johonkin (olin kirjanpitäjä ja tietotekniikka hyvin hallussa), työnantaja vastasi esim. että valitettavasti valinta ei kohdistunut teihin. Joskus oli mainittu nimikin joka valittiin ja mainittavin seikka oli se, että tämä henkilö valmistuu keväällä sieltä ja sieltä oppilaitoksesta. No, minun kohdallani työnantaja laski vähän väärin. Minä kun olin nopea, vaikka olinkin vanha. Tein 3 ihmisen hommat. Laskutin, hoidin osto ja myyntireskontraa, kirjanpidon ja palkanlaskun.. Työnantajan piti palkata siis 3 henkilöä tähän työhön jotka minä hoidin yksinään. Tosin nyt firma on myyty isolle yritykselle ja kaikki muutkin saivat kenkää.Sain yli 1100 päivää ansiosidonnaista ja sitten pääsin työttömyyseläkkeelle 60 vuotiaana. Kun täytin 65 pääsin vanhuuseläkkeelle. Mutta tulevaisuudessahan ei ole esim. työttömyyseläkettä ja vanhuuseläkkeelle pääsee 70 vuotiaana (ehkä). Joten siinä sitten porskutatte peruspäivärahalla (jos ei sitäkin leikata pois). Me jo eläkkeellä olevat olemme kuitenkin aika hyvässä asemassa, mutta esim. jotka ovat lähestymässä 65 ikää, eivät sitten pääsekään eläkkeelle.


      • Entinen.työmies

        Luen väärää palstaa, sillä kuulun jo ylempään ikäryhmään.
        Kesätöihin pääsin 13-vuotiaana ja kokoaikaiseen 16-ikäisenä. Poissa työstä olin, kun säästöilläni muutaman vuoden opiskelin.

        Osa-aikaeläkkeellä jäin 60-kymppisenä ja vanhuuseläkkeelle kun olin täyttänyt 63. Työtä en suinkaan lopettanut, vaan tahti vain kiihtyi. Työviikot olivat usein yli 60-tuntisia ja pisin lomani taisi olla 2 viikon mittainen.
        Eläkkeeni jäi pieneksi, kun lopetin maksamisen eläkevakuutusyhtiölle ja perustin itselleni oman eläkejärjestelmän. Vähäiset säästöni sijoitin tuottaviin kohteisiin, ja niillä tuotoilla pärjään nyt hautaan asti.

        Kun 68 olin askel vähän lyheni, ja 70 täytettyäni lähes täysin lopetin
        kaiken työnteon.
        Mutta kipeäksi tulin, kun sohvalla rupesin makaamaan ja toisinaan kaljaa juomaan. Yhä minut toisinaan pyydetään jotakin tekemään, mutta työntekijäksi minusta ei enää ole.


      • siilimuori
        Entinen.työmies kirjoitti:

        Luen väärää palstaa, sillä kuulun jo ylempään ikäryhmään.
        Kesätöihin pääsin 13-vuotiaana ja kokoaikaiseen 16-ikäisenä. Poissa työstä olin, kun säästöilläni muutaman vuoden opiskelin.

        Osa-aikaeläkkeellä jäin 60-kymppisenä ja vanhuuseläkkeelle kun olin täyttänyt 63. Työtä en suinkaan lopettanut, vaan tahti vain kiihtyi. Työviikot olivat usein yli 60-tuntisia ja pisin lomani taisi olla 2 viikon mittainen.
        Eläkkeeni jäi pieneksi, kun lopetin maksamisen eläkevakuutusyhtiölle ja perustin itselleni oman eläkejärjestelmän. Vähäiset säästöni sijoitin tuottaviin kohteisiin, ja niillä tuotoilla pärjään nyt hautaan asti.

        Kun 68 olin askel vähän lyheni, ja 70 täytettyäni lähes täysin lopetin
        kaiken työnteon.
        Mutta kipeäksi tulin, kun sohvalla rupesin makaamaan ja toisinaan kaljaa juomaan. Yhä minut toisinaan pyydetään jotakin tekemään, mutta työntekijäksi minusta ei enää ole.

        On se niin väärin et eläkettä karttumaan ei lasket kuin yli 23-vuotiaana ja sen jälkeen tehdyt työt.


      • 131313
        siilimuori kirjoitti:

        On se niin väärin et eläkettä karttumaan ei lasket kuin yli 23-vuotiaana ja sen jälkeen tehdyt työt.

        Nythän tuo muuttui vuonna 2005, et eläke alkaa karttumaan 18 vuotiaana, mut onks siitä mitään hyötyä, kun ei nuo nuoret töitä saa.


    • 60plusplusplus

      Minä olen muutaman vuoden yli kuudenkymmenen enkä aio jäädä vanhuuseläkkeelle ikinä.

      • eläkevaityöttömyys

        No sitten jäät työttömäksi kun sinut potkitaan pois. Kai tiedät, ettei eläke tule automaattisesti, ainakaan yksityisellä, sitä pitää hakea!


      • 60plusplusplus
        eläkevaityöttömyys kirjoitti:

        No sitten jäät työttömäksi kun sinut potkitaan pois. Kai tiedät, ettei eläke tule automaattisesti, ainakaan yksityisellä, sitä pitää hakea!

        Eipä vain potkita. Minun toivotaan jatkavan.

        Kaikkialla ei ole ikärasismia. On myös kyse hyvin paljon siitä, millainen ihminen on ja mitä hän saa aikaan. Jos keskittyy vain kukkasipuleihin la lapsenlapsiin, niin sellaiset joutavatkin pois työelämästä.


    • Viatonsivullinen

      Kun on itse selviytynyt työelämän röykytyksestä suht' kunnialla ei huvita
      pahemmin pohdiskella noita asioita. Ainoa joka nyt aivan selvästi nousee
      esille, on työelämän joustamattomuus vanhenevan työntekijän kohdalla.
      Minä tein loppuun asti saman työn kun nuoremmat, ei ollut ikähelpotuksia. Jos työ sallii kevennyksen sitä voisi tehdä pitempään, siihen nyt ollaan menossa kun eläkeikä nousee. Ei kukaan jaksa älytöntä
      työmäärää enää vanhana. Kannattaa katsella sellainen ammatti jossa itse pystyy säätelemään työmääränsä. Itsellä ollut läpi elämän tavallaan haaveena pikkukahvila jossa olisi voinut laahustaa kunnes kuolema korjaa. Vieläkin käy kateeksi kun joskus peräkylillä törmää vaivaiseen baariin, vanha nainen laittaa kahvit tippumaan ja laahustaa sitten kahvin ja pullan asiakkaan nenän eteen, herttaisesti hymyillen.

      • 60plusplusplus

        Kuka jaksaisi noin paikallaanpysyvää työtä kuin mitä kuvasit? Väkisinkin siinä vanhenee.

        Vaihtelua pitää olla, silloin jaksaa työntekoa vaikka hautaan saakka.


      • muumimamma15

        Omalla työpaikallani ei mitään kevennystä suvaita, ihan samat tehtävät suoritettava,kuin nuoremmatkin ja työ on keskiraskasta siivoustyötä. Olen kunnan palveluksessa ollut 30 vuotta, nyt kohta 63v. täytettyäni aion heti jäädä eläkkeelle,ei todella jaksa enää. Työn johtaminen ei ole parasta mahdollista ollut enää viime vuosina, hyvin joustamatonta ja jopa epäinhimillistä toisinaan. Muistelen kaihoisasti niitä aikoja kun olimme eri organisaation palveluksessa ja tunsimme itsemme ihmisiksi muiden ammattiryhmien joukossa, nyt on toisin. Epävarmuutta, uhkailua, käskyttämistä tämä on nykyisin. Aamuisin on raskasta mennä töihin, eikä se siitä muutu enää. Ensi vuonna tähän aikaan toivon, että tämä kaikki on jo takana, enkä ihan hyvällä muistele esimiestäni, tai koko firmaa.


      • 60plusplusplus

        En minäkään varmaan jaksaisi fyysistä työtä.

        Henkisessä työssä ikä ei näy. Etenkään kun ei ole samalla alalla ja samassa työpaikassa liian pitkään. Jos on, niin se alkaa näkyä. Vaihtelua pitää olla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe