tradenomin/liiketalouden pääsykoe 2015

dickman

Häiritsee vahvasti tuo englannin kielinen osuus ennakkomateriaalissa. Kysyin opoltani ja hän sanoi ettei englannin kielistä osuutta ole pääsykokeessa, mutta minkätakia moinen on sitten julkaistu ??

427

3928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dickman

      englanninkielinen*

    • hfg9034

      Joka vuosi on englanninkielinen teksti. Oposi on kyllä nyt väärässä. Selaileppa vanhoja keskusteluja liiketalouden pääsykokeista.

    • Latye

      Englanninkielisestä osiosta tulee essee, niin tulee joka vuosi,

      • mävaanmi

        Ei ollut viime syksyn liiketalouden pääsykokeessa, englanninkielisestä tekstistä oli oikein/väärin väittämiä.


    • Saiiidid

      Pitääkö englannin kielistä tekstiä koskeva esim nyt vaikka sitten se essee jos sellainen tulee niin kirjoittaa englanniksi?

      • tdasaanm

        Olen kuullut, että aina vastataan nimenomaan suomeksi, kysymys taitaa olla englanniksi.. Onko joku muu kerennyt tutustumaan aineistoihin, miltä vaikuttaa? Ja onko jollain tietoa matemaattisloogisiin tehtäviin, että miten kannattaisi valmistautua?


    • epätoivoiskee

      Minä oon ihan kusessa noitten pääsykoe juttujen kanssa! Olen suoraansanottuna täysin paska englannissa. Tänään kauhun sekaisissa fiiliksissä tutuistuin ennakkomateriaaleihin.. rankka kuukaus edessä kun haluaisin pärjätä pääsykokeissa. Jos jollai ois jotai vinkkei tai neuvoi nii otan mielelläni vastaan .

      • Huomennanähdään

        Must tuntuu et riittää vaa et luet tekstin läpi ja sit kokees tulee (Oikein/Väärin) ja siitä ruksitaan ja kuulemma väärästä vastauksesta tulee - miinus pisteitä en oo varma., kai siellä selitetään tarkemmin. Kuhan luet ennakkomateriaalin kerralla vielä läpi ennen ku meet kokeeseen nii tulee semmossii fläshbäkkeij kokeen aikana :D onnee!!


    • Jännääjä

      Tuo englannin kielinen teksti on kyllä tänä keväänä haastava..... :/

    • tuskaaaa

      Kellää tietoa siis siitä esseestä? Kirjotetaanko suomeks vai enkuks?

    • iipp1

      Itellä kans pääsykokeet edessä.. Ainakin viime vuonna essee kirjoitettiin suomeksi englanninkielisen aineiston pohjalta. Itse en ole vielä aloittanu sitä enkun aineistoa mutta kauhulla odotan.. Olen lukenut nyt sen kuluttajaoikeuksien linjauksia ja se vaikutti ihan mukavalta. Mulla on kaks ensimmäistä hakua Tampereelle ja Helsinkiin joten olisi pakko pärjätä hyvin pääsykokeissa.. Löytyykö paljon muitakin jotka hakevat nyt ekaa kertaa? Jännittääkö teitä? Haetteko lukiosta ja ammattikoulusta?

    • Jooooop

      Essee kirjoitetaan AINA suomenkielellä, mutta se tuleeko essee englannin kielisestä tekstistä on ihan kysymysmerkki. Itse hain viime syksynä ja essee tulikin suomenkielisestä vuosiraportista.

      • piiiiiiiiiiiip

        Minkälainen kysymys vuosiraportista oli?

        Tuo enkkuteksti on kyllä hirveän hidaslukuista ja kaikista vähiten mielenkiintoinen teksti. :( huoh.


    • Jooopjoop

      Kysymys oli syksynä keskon vastuullisuudesta ilmaston muutosta vastaan tms. :D Siis toi enkku on kyllä ilkeä tänä keväänä, veikkaan että ne kysyy erittäin paljon asioita noista taulokoista, joita on ripoteltu melkeen joka sivulle. Muutenkin aika vahvasti uskon, että essee tulee tästä nuorten globaalisesta yrittäjyydestä. Viime syksynä enkku oli kyllä helpompi ja selkeempi :/

      • piiiiiiiiiiiip

        Hei kiitos vastauksesta! Mistään en ole löytänyt ainoatakaan edellisvuosien koekysymyksiä niin oon ollut ihan pihalla että minkä tyyppisiä kysymykset edes voisi olla. Tsemppiä kaikille lukemiseen!


    • diuppidiu

      Itse olen ollu 2,5 työelämässä ja valmitunut olen 2012 joten esseen saatika oikeinkirjoitus tökkii ja pahasti :D Puhumattakaan matemaattisesta osuudesta. No pitää toivoa parasta. Tsemppiä kaikille lukemiseen vaikka tuntuu, että tekis mieli heittää hanskat tiskiin.

    • epätoivoiskee

      mä haen ensimmäistä kertaa ammatikoulun jälkeen ja ootan kauhulla pääsykokeita et millanen se on. Rankka kuukaus eessä jos meinaan pärjätä nimittäin enkun taitoni on aina ollut ihan paska :D mut ehkä mä selviin ees jotenki.. toivon ainaki :D

    • Panic

      Miten ihmisillä sujuu lukeminen? Aineistojen ymmärtäminen? :)

      • Annikandlsbd

        En lähtis kehumaan :D Fiskarsin vuosikertomusta on tullu luettua ja tuota verkkokauppaa ja etämyyntiä, englannin kielistä en oo vielä edes alottanut.. Kauhulla odotan. Verkkokauppa ja etämyynti ihan jees settiä, senkjn pänttää menemään. Fiskarsin vuosikertomus ei taas niinkään iisiä, paljon asiaa niin tuntuu että menee ihan sekasin ja ei jää oikein mitään mieleen :D


    • Paniic

      Mun mielest taas verkkokauppa aineisto on paha, vaikka siinä onkin paljon "itsestäänselvää" tietoa. :D ite luin jo noi kaikki, englannin aineisto mietityttää, koska siinä on niin paljon kuvioita ja taulukoita. :/

    • Anna-roosa

      Viimevuonna olin tradenomin pääsykokeissa ja siittä vuosikertomuksesta oli tämän laisia kysymyksiä esim. Paljonko yritys sai tuloja vuonna 2012? Paljonko oli markkina arvo? Ei oikee muita kysytty ku numeroista. Nii ja pääsin sisään :)

    • xoxo__

      Olen ymmärtänyt, että englanninkielisestä aineistosta voi tulla essee (joka siis kirjoitetaan ilmeisesti suomeksi) mutta ilmeisesti voi tulla myös jonkinlainen monivalintatehtävä? Onko kenelläkään kokemusta, onko tällöin kysymys englanniksi? Entäpä vastaus vaihtoehdot?

    • Jepjepppjee

      Englannista on yleensä aina tullut väittämiä, n. joku 20 väittämää englannniksi ja sitten vastataan raksittamalls ruutuun joko oikein tai väärin.

    • spooky

      paniikissa täälläkin päntätään

    • fiskars

      Kaikki tekstit luettu kerran läpi ja mielestäni tuo Fiskarsin vuosikertomus on kaikkein vaikein.. Toivottavasti essee tulee englanninkielisestä tekstistä.

    • paniikkijonyt

      Mulla kanssa ekaa kertaa liiketalouden koe edesaä ja hirveä paniikki jo nyt! Kaikkien jo kokkeissa käyneiden, varsinkin Samk:kilaistan neuvot on siis tervetulleilta:) Lähinnä kiinnostaa missä muodossa monivalintojen kysymykset on, ja kysytäänkö paljon numeroitietoja ym pikkujuttuja :D

    • jepulisjee122

      Kyllä niitä lukuja ja prosentteja valitettavasti kysytään....

    • iipp1

      Eikö hakijan ohjeessa just sanottu että ei tarvi muistaa yksittäisiä lukuja vaan hallita kokonaisuutta?

    • tulevatradenomiko

      En ookkaan sit ainut, kellä on ongelmia tän lukemisen suhteen.. Fiskars luettu ja nyt kirjottelen siitä muistiinpanoja ylös, etämyynti luettu läpi ja enkkua selailin pari minuuttia kauhistuneena! Oon niin surkee enkus ja matikkakin on vaikeeta. Haluun päästä opiskelemaan!!! ÄÄÄÄÄÄ

    • jepulisjee122

      Joo hakijan kirje on myös oikeassa, mutta itse kun olin syksyllä kokeessa niin valitettavasti piti tietää erilaisten taulukoiden lukuja ja suuruusluokkia joita kysyttiin väittämissä. Kokeen väittämät on muutenkin tosi tarkkoja, syytä opetella kaikki pikkutarkat asiat ulkoa.

    • Manuellaaa4

      Onks kellään tietoo tosta matikasta? mitä kannattaa kerrata?

      • annabellar

        Prosenttilaskuja ehdottomasti, korkolaskuja ja talousmatikkaa yleisesti. Perus yhtälöitä, geometriaa ja logiikkatehtäviä kannattaa myös kerrata


    • mävaantässähei

      Siitä tulee kuulema monivalinta kysymyksiä englanniksi ja yleensä on kuulemma tullut myös kirjotelma siitä. (Joskus kirjotelma on tullut jommasta kummasta suomenkielisestä tekstistä) Eli kyllä sitä lukea tarvitsee :) Ite olen nyt lukenu/kääntänyt sivulle 22 ja huomasin että siihen kuluu aikaa, että saa sen luettua niin että ymmärtääkin jotain. Tsemppiä lukuihin!

    • Näitämerkkejäeisallita

      Mihin tradenomi työllistyy?

    • Tulevatradenomiko

      Millä tavalla olette lukenut noihin liiketalouden kokeisiin (nyt tai aikaisempina vuosina), esim. oletteko vain lukenut läpi vai tehnyt taulukoita vai mitä? :)

    • Zon

      Itse hain myös nyt ekaa kertaa amkiin ja tuo enkun kielen juttu vaikuttaa jo tosi vaikealta :D Fiskarsin ja sen toisen jo luinkin. Fiskarsissakin on vaikea selkoista tekstiä myös.. :/ Onko kellään tietoa, koska tulee tieto pääseekö pääsykokeisiin?

    • oioirt

      Eikö kaikki hakijat yleensä kutsuta pääsykokeisiin! Minut kutsuttiin viime syksynä vaikka amiksen keskiarvo oli 1,92, en mennyt siis kokeeseen. Toivottavasti tänä vuonna pääsisin sen pelkän pääsykokeen pisteiden perusteella.

    • lklkljj

      Onko muita ketä on lukenut fiskarsin viimeiset 30 sivua? Hemmetisti muistettavaa! Hallitukset ja valiokunnat ihan ok, mutta siitä loppu on aika vaikeata. kjk

      • Zon

        Joo katoin kans,että aika paljon numeroita ja prosentteja :D!


    • beivejjjk

      Ääk täällä nyt 15 sivua enkkua käännetty ja päntätty. Etämyynti luettu kerran ja fiskars puoleeb väliin. Pääsykokeista pitäisi vähintään 2/3 saada oikein. Onkohan kuinka vaikeeta?

      • Erstmal

        Tosi vaikee koe.


    • tradenomiksihaluava

      tuntuu erittäin hankalalta tuo englanti.... mitähän siitä kannattaisi päällimäisenä suomentaa ja opetella koska minulla ei kielitato saati sitten kärsivällisyys riitä suomentamaan noin vaikeaa tekstiä ??? :/
      mitähän kokeesa voisi olla tuosta verkkokauppa ja etämyynti osiosta.

    • Mäwää

      Ite s kipparin fiskarsista kaikki tuotetekstit ym ja keskityn noihin lukuihin. Uskoisin et jotain kysymyksiä tulee prioriteeteistä ja strategioita.

      • Mäwaa

        Siis skippasin.. Hemmetin ennustava teksti :D


    • joopajoo69

      Hei, hain ykkösvalintana liiketalouteen ja kakkosena aivopieruna finanssi- ja talousluulijan linjalle. Mailiin tuli kutsu pelkästään jälkimmäisen pääsykokeeseen, onko muille tullut jo omat kutsunsa?

    • adidas123

      Mulla on 1.vaihtoehtona Haaga-Helia Helsingissä, ja ei ole tullut mitään kutsuja. Luulisi, että ens viikon aikana tulisi!

      Huh, laskeskelin että tarvin semmoset 30p päästäkseni sisään... Saa nähdä jääkö vaan haaveeksi. Tuntuu että tekstissä on tosi paljon numeroita muistettavna ja se on paljon vaikeampaa kuin kokonaisuuksien muistaminen. Menispä kolme viikkoa nopeasti niin olis kokeetkin jo äkkiä ohi :D

    • adidas123

      Tietääkö joku muuten, että onko matikkaosiossa ollut vastausvaihtoehdot?

    • trade

      Miten lukeminen kaikilla sujunut?

      Mistä uskoisitte kirjallisen osion aiheen tulevan, onko kenellekään herännyt ajatuksia? Fiskarsissa nousee vahvasti esille muun muassa arvot ja toimintatavat.

    • Riksmay

      Ensimmäistä kertaa mukana haussa, eli edessä elämäni ensimmäiset pääsykokeetkin. Kaikki materiaali luettu kertaalleen, Fiskarsista kirjoitin tiivistelmän, sekä enkusta suomensin pääkohtia, toivottavasti ei kysellä paljoa prosentteja.. Matemaattinen osuus jännittää eniten, ei oo tultu laskeskeltua moneen aikaan. Osaako joku ehdottaa hyvää sivua/kirjaa, jossa vois harjoitella laskuja? Turkuun hain monimuotoisena, onko lähi-vai monimuotoon helpompi päästä sisälle?

    • vantaanhurja

      Saa nähdä pääseekö tänä vuonna sisään, koulumenestyksestä tulee 60 pinnaa mutta lukeminen on jäänyt vähäiseksi.. osittain laiskuutta ja enimmäkseen 12h työpäiviä. Sunnuntaisin on ollut aikaa keskittyä plus tämä torstain pyhä. Löytyykö muita kepillä jäätä tökkiviä :D?

      • näinläpi

        Enpä oo vielä jaksanu lukea, vähän enkunkielistä lukenu silmät ummessa. Ehtiihän tässä. Kuulemani mukaan kokeet on helppoja ja monet päässeet läpi ilman kauheeta lukemista. Kerran lukee läpi.


      • Latye

        Jos vain pääset kokeen läpi, niin 60 lähtöpisteillä 100 varmasti sisään


      • tremppiä
        Latye kirjoitti:

        Jos vain pääset kokeen läpi, niin 60 lähtöpisteillä 100 varmasti sisään

        Lähtöpisteet on lähes 60 joten en oo jaksanu stressata näistä kokeista :) tietenki jos on surkeet lähtöpisteet nii kokeeseen pitää tsempata enemmän!


    • Aleksi_matias93

      Onko muille tullut vielä kutsua pääsykokeeseen. Itteä jännittää niin kun ei vaan kuulu. Koskakohan mahtaisi tulla :)

    • jdh

      Hyvä että täältä löytyy muitakin jotka eivät ole lukeneet niin paljoa :D
      Itsellä myös työpäivät verottavat valta osan ajasta, luen ohessa sen verran kuin kerkiän..
      Matikka & englannin kielinen aineisto heikoimmat lenkit.. :/

    • 000kfr

      Ei näy kutsua vielä, ilmeisesti ensi viikolla vasta tulevat? Olen lukenut fiskarsin ja verkkokaupan aineistot, vielä englanninkielinen teksti on kesken, yritän sen saada viikonlopun aikana luettua. On kyllä niin puuduttavaa luettavaa :D Ensi viikolla jos tekis sitten vielä muistiinpanoja..

      • Mo678

        Kurkkaappas sposti. Siellä ainaki itselläni tänään oli oulusta tullut kutsu :)


      • kutsutuli

        Mulle oli kans Oulusta tullu. Voi toki vaihella kouluittain.


    • Oiuhb

      Englannin kielinen on vaikea ja tosi hidasta suomentaa.. Vaikeimmalta tuntuu kyllä toi kun on taulukkoja ja lukuja kauheesti sekä siinä että fiskarsissa. Kutsuakaan ei oo vielä tullut

    • kesäheinä8

      Turun amk:sta tuli tänään kutsu.. Haastavat on juu Fiskars ja englanninkielinen, verkkokauppa/etämyynti selkeetä kauraa mulle..

    • mooooi

      Miten ootte lukenu? Luettuko vaan ns. putkeen vai teettekö jotain muistiinpanoja ja miten paljon niitä teette? Ite oon lukenu 2 krt Fiskarsin ja etämyynnin ja molemmista kirjotellu vihkoon tiivistelmiä noista. Enkkuu en oo vielä kattonu sen kummemmin, sitä alan lukemaan ens viikolla. Matikkaa on tullu harjoteltua tänään, katoin youtubesta miten jakokulmassa lasketaan ym. :D Joo yläasteesta on pian 10v aikaa ja amikses ei oo tarvinnu.

      • hei3

        Kerran kaikki läpi ja satunnaisia sivuja sieltä täältä


    • paljonasiaa

      Mulla lukeminen myös vihdoin ihan hyvällä mallilla. Mulla on kohta valmis tiivistelmä tuosta verkkokauppa/etämyyntiosiosta, joka on mun mielestä materiaaleista helpoin. Seuraavaksi varmaan käyn ton enkunkielisen tekstin kimppuun. Fiskarsia mä oon skimmannut jo aiemmin läpi mutta sekin vaatii vielä syvempää perehtymistä.

      Onko täällä ketään joka ois hakenut Haaga-Helia Porvoon myynnin ja visuaalisen markkinoinnin linjalle? Mulle tipahti sähköpostiin kutsu kokeeseen viime viikolla ja oon ihan paniikissa, sillä koe ja haastattelu on molemmat osittain ruotsinkielisiä. Apua! :D

      Ja tuohon opiskelutekniikkaan vielä: oon toistaiseksi nyt skimmannut eli silmäillyt kaikki tekstit läpi. Seuraavaksi mulla on suunnitelmissa tehdä niistä koneella nopeat tiivistelmät joista mä kirjoitan vielä vihkoon ylös todella pikaiset ja tiivistetyt versiot. Myös toi matikkapuoli vähän jännittää mua, oon matikassa ihan jäätävän huono...

    • nimimerkki123

      Mä oon lukenu kaikki tekstit kerran, ei hajuukaa paljon tota pitäis lukea ja miten. ???!!! Ekaa kertaa pääsykokeisiin menossa... Onneks on hyvät lähtöpisteet.

    • m3r1

      Ite sain imettyä nuo tekijänoikeus- ja henkilötietolain :D se oli kyllä kiinnostava. Mutta että 80 sivua englanninkielistä tekstiä nuorten työllistymistilanteesta? a. en ole hyvä kirjallisessa englannissa. b. Lukemisenymmärtäminen on kans heikkoa. Hyvä kun sentään ymmärsin mistä koko tekstissä on kyse. t. kauhuissaan.

    • Xcvbn

      Englannin kielisestä vielä ymmärrän melko hyvin pääkohdat, mutta miten ihmeessä tollasta tekstiä muistaa? :o Amerikassa tämä prosentti 1,4 kertaa suurempi kuin Aasiassa ja pohjois-Afrikassa nuoret enemmän kuin aikuiset... Joka sivulla taulukkoja ja kauheasti muistettavaa

    • opiskelupaniikki

      Osaisiko joku sanoa kuinka suurella todennäköisyydellä kirjoitelma on päivätoteutuksessa enemmän "motivaatiota mittaava" (esim kerro miksi haluat opiskella tradenomiksi) Kuin aineistopohjainen? Valintakoekutsukirjeessä sanottiin että koe muodostuu Kirjoitelmasta, matemaattis-loogisesta ja ennakkoaineistoon pohjautuvista monivalinta tehtävistä. Voisiko tästä päätellä, että kirjoitelma ei olisi ennakkoaineistoon pohjautuva?

      Itse olen lukenut Fiskarsin kahteen kertaan läpi, tehnyt mind mapin, muistiinpanoja ja koonnut seinälle erilaisia käsitteitä (esim visio, missio), lähtenyt isoista kokonaisuuksista ja nyt opiskelen "pikkutarkkaa" tietoa, esim mitä tuotteita, missä alueilla kyseiset tuotteet myyvät, markkina-alueiden eroja jne.
      Etämyynnin selannut myös läpi, vaikuttaa helpolta, joten jätän sen vielä tuonnemmaksi, koska aikani on töiden ohella erittäin rajallista.
      Englanninkielinen aineisto vaikuttaa kielen puolesta helpolta, mutta muistettavaa on hirveästi. Olen tehnyt koontia eri taulukoista, sekä verrannut taulukkoja keskenään (esim miten eri asiat korreloi. Vaikka koulutuksen vaikutus potentiaalisiin yrittäjiin) Englanninkielinen ehdottomasti vaikein teksti.
      Matikan kertaamisen aloitin jo huhtikuussa, siitä ei pitäisi olla kovin paljoa huolta. Olen käynyt läpi kaiken murtoluvuista yhtälöihin, loogisen päättelyn tehtäviä ja matkalaskuja.

      Lähtöpisteitä 40, pitäisi saada noin 2/3 koetehtävistä oikein, jotta sisäänpääsy olisi varma. Tähtään tosin siihen, että kaikki oikein, ettei tarvitsisi kesäkuussa pohtia hirveästi kouluunpääsyä :D

    • Anniiiinaww

      Siis voi paniikki, ite en oo ehtiny lukemaan kuin vasta sen etämyynnin.. Tänään on pakko aloittaa! Työelämässä olen ollut 6 vuotta ja kouluhommista ei ole kyllä enää mitään hajua. :D Sen kyllä huomaa!

      • Anniiiinaww

        Niin ja kysyn vielä kun en ole koskaan ollut pääsykokeissa, niin tuleeko kutsua erikseen?


      • opiskelupaniikki

        Minulle ainakin tuli sähköpostiin kutsu pääsykokeisiin :) minullakin vierähtänyt liki kuusi vuotta työelämässä. Paniikki päällä siksi, että tahto päästä opiskelemaan on kova, ja mitä enemmän ennakkoaineistoa käyn läpi, sitä enemmän tuntuu opittavaa ja muistettavaa olevan. Lisäksi olen tehnyt melko isoja uhrauksia, jotta pääsisin opiskelemaan miellekästä alaa. Tässä vaiheessa tuntuu siltä, että yksikin vuosi nykyisellä alalla on liikaa ja hukkaanheitettyä aikaa, kun voisi edetä elämässä ja tehdä sitä mitä aidosti haluaa.


      • opiskelupaniikki

        Niin ja kovasti tsemppiä luku-urakkaan kanssapänttääjille! Helppo aineistokokonaisuus ei ole :)


    • fgsdf

      Onneksi täällä on muitakin työelämästä koulun penkille pomppaavia :D Olen päntännyt etämyynnin ja nyt kuin lueskelee näitä keskusteluita niin fiskarssikin on täysin hukassa plus enkun kielinen vielä pänttäämättä, onneksi on vielä 2,5 viikkoa aikaa. Tosin täällä myös työpäivät verottavat, pakko myöntää siinä kohtaa kun pääsee kotiin ni ei huvita palata taas tietokoneen ääreen. Noh, toivottavasti lopussa kiitos seisoo.

    • epätoivoiski

      Hei onko kellään kokemusta Valmennuskeskuksen liiketalouden valmennuskurssista? Itsellä lukeminen tuntuu niin vaikealta, että ajattelin osallistua nyt vielä valmennuskurssin verkkokurssille. Kurssista olis kiva kuulla kokemuksia jos jollain on!:)

      • Anniiiinaww

        Siis saako vielä jotain valmennuskursseja tähän hätään? :D


    • Jdh

      Täällä myös yksi joka ollut viimeset 6v työelämässä..
      Pakko sanoa että tuo työssäkäynti kyllä verottaa niin paljon lukuaikaa etä rupeaa pieni paniikki iskemään

    • huolestunyt

      Eipä näy kutsua vieläkään helsinkiin haaga-heliaan, pitäisköhän jo soitella perään vai onko muillekaan tullut vielä?

      • Anniiiinaww

        Mä laitoin sähköpostiin kyselyä asiasta, laittoivat pdf:nä vaan kutsun? Siinä oli lähinnä vaan ohjeet koepäivälle.


    • Jdh

      Ei oo tullut kutsua Haaga-Heliaan, ei kannata vielä olla huolissaan :)

    • kukkkkkkuuuuuuu

      Mulla on haastattelu. Onko mitää vinkkejä siihen?

    • ehkäjoskustradenomiksi

      Okei, ei olisi saanu lähtiä lukemaan muitten juttuja näistä pääsykokeista, ku ny se paniikki iski mullekki... :| Mulla melko huono koulumenestys 1,85, mutta sain kumminki kutsun pääsykokeisiin ja oon ny saanu vasta Fiskarsin alotettua ja niin kökköä tekstiä, et mitää jää mieleen ja tuo englanninkielinen kummittelee koko ajan tuos pinkas... Mut kuten muutkin on sanonu, työt vie niin paljon aikaa lukemisesta ja itekki teen täyttä viikkoa töitä ja sit yrittää pienestä vapaa-ajasta jaksaa lukea, nii tulee vaa luovuttajafiilis.. :D Noh, ehkä tää tästä ja nyt vaan kunnon lukurutistus alkakoon. Tsemppiä kaikille :)

    • Jdh

      Tänä aamuna oli tullut sähköpostitse kutsu Haaga-Helian pääsykokeisiin.
      Eli käykäähän kaikki odottajat tarkistamassa meilinne :)

    • Kailukeapitäis

      Laitoin viime viikon perjantaina meiliä hakijapalvelun sähköpostiin ja ainakin itelle tipahti kutsu Haaga- Heliaan eilen! Mitä tuohon aineistoon niin fiskarsi ja etämyynti vielä menettelee, mut enkkuaineston kaa tulee ongelmia. Nykypäivän töissä kun ei enkkua tarvittu niin pääsi ruostumaan. Tässä oltu 10 v työelämässä ja viimeks koulupenkillä istuttu miltei 13 vuotta sitten. Mistä muuten näkee lähtöpisteet? Kellään tietoa?! Tsemppiä kaikille!

    • H-Hs14

      ei haaga-heliaan (tai muuallekaan) tule mitään henkilökohtaista kutsua :DDDDDDDD menkää paikalle pääsykoepäivänä ja that's it. kaikki hakeneet "kutsutaan" kokeeseen.
      itse opiskelen haaga-heliassa ja mulle lukion jälkeen toi on aivan järkyttävän helppoa toi meininki. te, joilla on lukiosta lähes täydet lähtöpisteet, lukekaa hei oikeesti vaikka vaan yks aineisto noista. kyllä te sisään pääsette. viime vuonna kun pisterajatkin laski sen seurauksena, että työkokemuksesta ei enää anneta pisteitä.
      loppuun haluan toivottaa kaikille tsemppiä, mutta vannon, että jokainen 7-10 keskiarvolla lukiosta tulee pääsemään sisään lukemalla kerran aineistot tai vaikka yhden niistä hyvin. essee on tosiaan aivan liibalaabaa ja siihen voi selittää kaikesta huolimatta mitä mieleen juolahtaa.

      • H-Hs14

        Oho, pahoittelen!!!!! meille ei ainakaan tullut kutsuja? no, olin väärässä siitä. olin syksyn haussa ja mitään varsinaista kutsua ei kyllä tosissaan tullut. Muuten olen 100% tuota mieltä mitä yllä kirjoitinkin


      • Hajuakaan

        Mut, mistä voit tietää mihin toimipisteeseen meet kokeeseen, kun esim. Helsingissä on montaa eri toimipaikkaa!?


    • Ruupert

      Miten muuten onko täällä viime vuotisia liiketalouden monimuokoulutuksen koetta plus normikokeen tehneitä? Ite hain molemmille linjoille ja nyt mietin et eihän noi kokeet voi olla samanlaisia kun monimuoto on viikkoa ennen toista mut just samat materiaalit.. Eli jos käyn eka tekemässä sen ekan kokeen niin mähän oon etulyöntiasemassa siinä päivätoteutuksessa kun tiedän ainakin et mitä siellä EI kysytä? Vai voiko asia olla näin yksinkertanen..?

    • ZON

      Se vielä,että mikä on sellainen pistemäärä millä varmasti pääsee sisään? Oma koulumenestys tuo 52 pistettä.

      • 0o0o0

        Mistä voi laskea omat koulumenestys pisteet ?


      • ZON

        Laitoin googleen jotenki tämän tradenomi jutun ja siihen tuli joltaki sivulta semmonen taulukko :D


    • tulevatradenomiko

      Iiks, kutsu tuli tänään ja valintakoe sisältää parihaastattelun! :o Kellään kokemusta tälläsestä? Ja käsittääkseni nyt kun on haastattelu niin kokeessa ei olisi kirjoitelmaa, onkohan näin?

      • 1234567-

        Mihin kouluun sait kutsun? :)


      • tulevatradenomiko

        SAMKin liiketalouden päivätoteutukseen


      • samkkiinhakija

        joko varasit haastattelu ajan? mäki sain kutsun, enkä vielä varannut:)=.


      • tulevatradenomiko

        Joo varasin! Siellä oli viel tosi paljon aikoja jäljellä:) Parihaasattelu taitaakin olla kolmen henkilön yhteishaastattelu, ainakin sama aika samassa luokassa oli kolmeen kertaan varattavissa :o


      • samkkiinhakija

        Joo mäki kattelin, et kummallinen parihaastattelu, jos kert kolme hlöä on samaa aikaa kuulustelus..... Ootko ihan porista?


    • raym

      Mistä nuo omat ennakkopisteet voi laskea? Ja saako kokeessa olla laskin mukana?

      • jjiiii

        Opintopolussa on valintaperusteet ja taulukot monta pistettä saa milläkin keskiarvolla. Laskinta ei saa olla mukana.


    • Ärsyttääää

      Kuvitelkaa mun olotilaa nyt kun oon viimeisen kuukauden ollut siinä uskossa että mua ei mihinkään pääsykokeisiin kutsuta ja nyt tuli TAMKiin kutsu.
      Kolme viikkoo aikaa lukee aineistoa ja koittaa kerrata jotain matikkaa joka on mulle todella vaikeeta. Lukion keskiarvo joku 6,7 :D Menen tekeen kokeen mut mun laskujen mukaan mun ainoot mahdollisuudet päästä sisään on saada täydet pääsykokeista ja se ei nyt kyllä kolmen viikon pänttäämisellä onnistu :(

    • Ouuuh

      Kun kerran kirjoitelman sijasta on haastattelu, niin luuletteko, että englannin kieliseen aineistoon liittyen ei tulisi pääsykokeessa mitään? Kun se kirjoitelma on viime vuosina tehty yleensä siitä enkkuaineistoista eikös?

      • tulevatradenomiko

        Luulisin että enkunkielisestäkin tulisi monivalintoja, outoa olis jos siitä ei mitään kysyttäisi :D Toivottavasti ainakaan haastattelu ei ole englanniksi tai siitä aineistoa koskeva


      • Ouuuh

        En usko että haastattelu on englanniksi, luultavasti monivalintoja. Ainaki joku vuosi oli ollut englanninkielisiä monivalintoja kun ei ollut kirjoitelmaa. Eikös toi haastattelu ole lähinnä semmoinen työhaastattelu tyylinen? Kysytään miksi haluat tänne opiskelemaan yms.? :D


    • htrge

      Kutsu tuli vihdoinkin eilen ihan postin välityksellä, koko ajan olin kytännyt e- mailia..
      Aineistot on luettu 2x, muistiinpanot kesken vielä englanninkielisestä tekstistä.. matiikkaakin pitäisi vielä ehtiä kertaamaan.
      Kutsussa oli että mukaan kynä&kumi. Ei mainittu teroitinta ollenkaan? Kait senkin nyt saa ottaa mukaan.. joo tyhmä kysymys :D

      • Jdh

        Haaga-Helian kutsussa oli kyllä mainittu myös retoorinen että eiköhän samat säännöt päde kaikkialla :D : D


      • Jdh

        Himputin sanakirja kännykässä, teroitin piti lukea :D


    • hailie

      Apua mista olette loytaneet tuon Fiskarsin vuosikertomuksen koosteen?

      • jjiiii

        Koulun sivulta


    • Hilm1s

      Mitäköhän englanninkielisessä materiaalissa tarkoittaa tuo "factor-driven economies"?
      Viimeksi koulun penkiltä päässyt 10 vuotta sitten, ei tunnu pääsykokeisiin lukeminen kovin luontevalta...

      • Jele

        Stage of development
        1)
        Factor-Driven Economies
        – Basic factor conditions such as low-cost labour and unprocessed natural
        resources are the dominant basis of competitive advantage and exports. Factor driven economies are
        highly sensitive to world economic cycles, commodity prices, and exchange rate fluctuations.
        2)
        Efficiency-Driven Economies
        – A country’s advantage comes from producing more advanced
        products and services highly efficiently. Heavy investment in efficient infrastructure, business friendly
        government administration, strong investment incentives, improving skills and better access to
        investment capital allow major improvements in productivity.
        3)
        Innovation-Driven Economies
        – The ability to produce innovative products and services at the global
        technology frontier using the most advanced methods becomes the dominant source of competitive
        advantage. An innovation driven economy is characterised by distinctive producers and a high share
        of services in the economy and is quite resilient to external shocks.

        Vapaasti suomennettuna factor-driven economies = halpa työvoima ja raaka-aineet.


    • AmkTradenomi

      Mukava, että näinkin moni on innostunut tradenomin tutkinnosta. Hiukan varmasti apua kaipailette, huomatessani ennakkoaineiston olevan todella haastava verrattuna muihin vuosiin. Pääsykokeessa luultavasti on englannin aineiston vapaamuotoinen kirjoitelma. monivalintakysymykset tulevat sitten muusta aineistosta. Matikka osuus on pitkälti sanallisia yhtälöitä, siksi ne kannattaa kerrata erittäis tarkasti! ensimmäisen ja toisen asteen yhtälöt on pakko osata, että pärjää kokeessa. Onnea matkaan!

    • kokeessaollut

      Höpöhöpö, toisen asteen yhtälöä ei tarvita.

      Aineisto on muutenkin simppeli.

    • AMKTRDEN0MI

      tekstit todella vaikeita? odottakaa kun pääsette opiskelemaan !!! matikkaosuus sisältää millon mitäkin, mahdoton harjoitella ! onnea matkaan ja itse siis opiskelen laureassa 2. vuotta. varasijalta 5. aikoinaan sisään.

    • jooojoooooooooo

      Tietenkin se vaihtelee. Silti valtaosa kokeen matematiikasta on talousmatematiikkaa. Yleensä siellä on ollut joku yksi ensimmäiseen asteen yhtälötehtävä, mutta ei se aina näin mene. Viime syksynä kokeessa oli esim. mensan testin tapasia tehtäviä ja paljon tämmösiä missä piti päätellä eikä niinkään laskea.

    • hömppä145

      Olen miettinyt, mikä tuo sub-Saharan Africa ja non-European Union ovat suomeksi? :D Saharan alapuolinen Afrikka ja Muu-Eurooppa?? :D

      • rmay

        Mä ymmärsin et se on Saharan etelänpuoleinen Afrikka?


      • STYST

        Non-European Union tarkoittaa kaikkia muita maita kuin EU- maita. Sub-Saharan Africa taas Saharan eteläpuoleista Afrikkaa.


    • rmay

      Typerä kysymys MUTTA Saako sieltä jotain suttupaperia avuksi matikan osuuteen? :D Vai onko sen verran simppeliä että menee ihan päässä? Vai täytyykö kaikki ns. ylimääräiset merkinnät pyyhkiä pois?

    • Anniiiinawww

      Mistä löytyy koulumenestyspisteytys Haaga-Heliaan?

    • whattaaaa

      Onko ketään muuta hämännyt, että Fiskars-aineistossa olevissa piirakkadiagrammeissa on selitteissä värit väärin? Tai siis jos vaikka vaaleanharmaaosuus piirakassa on selkeästi isoin, niin silti sen prosentuaalinen osuus on selitteissä muka vasta toiseksi isoin. Tai jotain hämäävää noissa on...

      • ZON

        Oon huomannu ja ihmetelly ite samaa :O


    • johnny1

      Hakijan kirjeessä todetaan, että hakijan ei edellytetä osaavan taulukoissa esitettyjä numeroita jne, mutta englannin kielisessä matskussa suurin osa tekstistä vain selventää niitä taulukoita. Oletteko päntänneet eri alueiden numeraalisia eroavaisuuksia ja ominaisuuksia silti paljoltikin?

    • zlaatan

      Tarkkoja prosenttilukuja ja niiden eroja alueiden välillä en ole opetellut, mutta suurimmat eroavaisuudet ja pääpointit olen noiden pohjalta yrittänyt löytää.. Voisi kuvitella että olisi tärkeämpää että noista pystyy hahmottamaan trendit ja isot asiat, eikä sitä että older youth uskoo omiin kykyihinsä 0,7% enemmän alueella A kuin alueella B..

    • tiuku4

      Millä tavalla "lähtöpisteet" lasketaan? Lasketaanko sekä työkokemus- että koulumenestyspisteet? Vai vain jompi kumpi :D

    • zlaatan

      Koulumenestyspisteet.. Koulujen sivuilta valintaperusteista löytyy koulumenestyksen pisteytys :)

    • 123_

      Haastattelun on nimenomaan sellainen, että miksi haluat tänne opiskelemaan ja kerrotko jotain itsestäsi. Kuten normaalistikin työhaastatteluissa, tuossakin haastattelussa ratkaisee pärstä sekä suhteet. Jos saat täydet kokeesta, mutta naamasi ei miellytä, voit unohtaa koko jutun. Pätee myös ryhmähaastatteluun.

      Matematiikka osiosta kandee handlata perusprosenttilaskut. Ihan ala-asteen matikkaa tyyliin laske pinta-ala tai prosentti jostakin tms. Vaikein kokeen osio on varmaan se enkun kielinen teksti. Yrityksen menestyminen ja muut tiedot numeroina kannattaa opetella ulkoa.

    • Jepppooo

      Ei ne anna mitää apupaperii matikkaan. Siinä täytyy johki kokeen alareunaan koittaa laskee niitä, ellei osaa sitten päässä.

    • Manju123

      Onko eri kouluissa erilaiset kokeet? itse hain Saimaan amk ja hakukirjeessa luki että kirjoitelma, monivalinnat ja matemaattis looginen osio. Ei mitään haastettelua. Ja just mun tuurilla enää ei saanut pisteitä työkokemuksesta ja ykköstoiveesta joten pitää toivoa et noilla koulumenestyspisteillä on painoarvoa jos koe menee huonommin. Olen kuullut että yleensä kirjoitelma tulee enkun tekstistä. Pohdin, voisiko olla joku vertailu maiden välillä vai ihan yleisesti nuoriso yrittäjyyden hyödyistä yhteiskunnalle ja jotain noista maakohtaisista tiedoista..
      Onko niin että väärästä vastauksesta tulee miinuspisteitä? esim monivalinnassa, näin olen kuullut!

      • whoopwhoop

        On erilaiset kokeet. Esim. Tampereella monimuoto-opetuksen kokeen osat ovat haastattelu (30 p), monivalintatehtävä (20 p) sekä laskenta- ja päättelytehtävä (20 p). Työkokemus ja koulumenestyspisteet merkkaavat vasta sitten, jos tasapisteissä olevien sijoja ratkotaan.


      • Manju123

        mutta päiväpuolellahan ei enää huomioida lainkaan työkokemusta? taisi muutos astua voimaan viime syksynä? Harmillista..


    • mäyyhhhh

      Osaisiko joku sanoa, miten suomentaa seuraavat: vulnerable employment, factor -driven economies, efficiency - driven economies ja innovation - driven economies? ?? Nii, ja nascent ? Mietin vaan, et jos tulee kirjoitelma, niin miten ne olis fiksuinta suomentaa? Ja toivottavasti se kirjoitelma tule englanninkielisestä, siitä sentään jotain ymmärtää. Fiskars ei jää mieleen millään, paitsi liikevaihdot, prosentit, palkat ym. numerot :p

      • hakke_hamsteri

        Factor-driven: tekijävetoiset kansantaloudet, innovation-driven: innovaatiovetoiset, efficiency-driven: tehokkuusvetoiset, vulnerable employment: epävarma työllistyminen tjtn... nascent: tuore. Nää oli vaan mun omia pähkäilyjä sanakirjojen perusteella.


    • Jaaabe

      En ymmärrä, mikä tossa enkussa muka niin vaikeaa on? Haette LIIKETALOUTTA opiskelemaan ja kielet on siellä isossa roolissa opiskeltaessa. Koulussa 100sivuisten englannin kirjojen lukeminen on ihan arkipäivää.

      Ja liiketalouden koe on VALTAKUNNALLINEN, eli kirjallinen koe on kaikilla jokaikisessä oppilaitoksessa sama. Monimuotototeutuksen koe saattaa ainoastaan erota jollain tapaa. Koulujen sivuilta löytyy kyllä kaikki nämä tiedot.

      • SuomalainenTyöntekijä

        Minua suorastaan suututtaa se, että kielet ovat niin isossa roolissa. Olen todella surkea englannissa ja aijon työskennellä suomeksi, joten miksi kieliä tulee painottaa niin paljon? Ymmärrän kyllä, että kieliäkin pitää olla opinnoista, mutta epäreilua meille, joilla on muuten hyvät valmiudet opintoihin. Toki kilpailu kasvaa ja hakiamäärät kasvaa, joten täytyy erotella jyvät akanoista. Mutta tympeää jos essee tulee englanninkielisestä tekstistä, mikä rajaa muut kaltaiseni suoraan ulos. International business on ihan erikseen..


    • jonyodd

      Helppo. Naurettavan helppo.

    • jep12345

      Nonii ekat pääsykokeet ohi! Ihan hyvin meni, paitsi matikasta sain yhden tehtävän tehtyä.. Kirjotelmakin meni vähä niin ja näin, onneks seuraavis pääsykokeis on sit haastattelu. Ens viikolla nuorten puolen koe, jonne mä oikeesti haluan! Mites muilla meni koe?

    • johnnyy1

      Mistäs aiheesta kirjoitelma oli?

    • Juu1111

      Siitä englanninkielisestä teksistä täytyy vissiin lukea vaan sivut 1-59? Ainakin koulun sivuilla luki niin :-D

    • arppro

      Koe tuntui muuten ihan helpolta, mutta englannintekstistä väittämät olivat vaikeita. Mulle sanasto oli ihan utopiaa, ja en kerennyt kunnolla panostamaan tekstiin kun on toisetkin pääsykokeet.

      Niinpä heitin rivit ihan lottoamalla melkeinpä. Tiedä sitten, olisiko ollut järkevämpää jättää tyhjäksi niin ei mene miinus pisteitä. Google kääntäjällä selvitin missä tekstissä puhutaan, olisin toivonut aiheesta suomenkielistä kirjoitelmaa.

      Entiedä yhtään miten meni..

      • Jdh

        Siis pitikö kirjoitelma tehdä englanniksi?
        Kääks, tuohon en kyllä ole varautunut..


      • 16577

        Itselle oli kans aikamoinen järkytys että enkunkielisen tekstin monivalintojen väittämät oli englanniksi! Tyhjäksi jäi monta kohtaa... Mitenköhän päivätoteutuksen koe, se olisi vielä edessä, onko aikaisempina vuosina ollut samoin eli englanninkielisiä väittämiä?? :(


    • rmay

      Olin tänään Turussa monimuotoisen pääsykokeissa, mutta tavallisen päivätoteutuksen pääsykokeet näyttäis olevan 5.6? Onko niissä sama koe? Nythän olis helppo vinkata kaverille mistä aiheesta essee yms on?? Kuulostaa hassulta..

      • ellitto

        Samaa mietin kun itsellä on ens perjantaina päivätoteutukseen pääsykoe ja tänää olin monimuodon kokeessa.. aika outoa jos on sama koe, onko kokemuksia asiasta?


      • Jdh

        Tuntuu kyllä aika uskomattomalta että olisi sama koe... Silloinhan melkein kannattaisi hakea myös monimuotoon ihan vain sen takia että näkisi kokeen etukäteen vaikka todellisuudessa haluaisikin päivälinjalle..
        Mietin myös sitä että ne jotka hakevat molemmille linjoille saavat enemmän lukuaikaa koska monimuotolinjalle hakeville julkaistaan materiaali aikaisemmin kuin päivälinjalle hakeville ja onkin itseasiassa sama aineisto..


      • kieltenopettaja

        Ei nyt tarvitse tyhmä kuitenkaan olla.

        Ihan yhtä paljon aikaa on kaikilla tutustua aineistoon.


    • kjfgk

      monimuoto- toteutuksen pääsykokeessa olin. Monivalinnat suht. helppoja, logiikka- osuudessa oli joitain itselleni vaikeita tehtäviä. Kirjoitelman aihe oli ehkä vähän turhankin "helppo" kun oli päntännyt tietoa yksityiskohtaisemmin. -.-

    • Hmm122

      Mistä aiheesta monimuotototeutuksen kokeen essee oli?

    • Käääkk45

      Onkohan kokeet ollut aikaisempina vuosina kuinka erilaisia? Siis jos vertaillaan päivä- ja monimuotototeutusta.

    • popopaasadsd

      En usko, että on sama koe. Nyt monimuoto toteutukseenkin on ollut eri kokeita ympäri Suomea. Olin kokeessa, jossa ei ollut laisinkaan esseetä; samaan aikaan 300km päässä oli koe jossa piti kirjoittaa Fiskarsista essee..

      • hinnukka---

        Seamk monimutototeutuksen kokeessa eilen ei ollut kirjoitelmaa vaan haastattelu. Monivalinnat koko koepaperissa. Mikä se vastaus oli siihen marjanpoimintalaskuun?


      • Nalleihaa

        Marjanpoimijoita tarvittiin vähintään 5.


    • Manju123

      oliko monimuotokokeessa essee enkun kielisestä vaiko fiskarsista? vai vaihteleeko tuo aihekin kouluittain?
      oliko ne matikan tehtävät vaikeita? oliko monivalintaa vai avoimia sanallisia?

      • saxet

        matikka ei ollut vaikeaa. tietty riippuu siitä, mitä osaa :D mutta siis suht perus juttuja kysyttiin. kaikissa tehtävissä vastaukset monivalintana, joissa yhtenä vaihtoehtona 'ei mikään edellä mainituista'. prosenttilaskua, yhtälöitä, tilastotiedettä jne. suurin osa sanallisia tehtäviä.


      • Manju123

        ja väärästä vastauksesta siis miinuspisteitä?


      • sitku

        Joo, miinuspisteitä väärästä vastauksesta. Ja matikkaosiosta saadut pisteet kerrotaan kahdella. Aineisto-osion pisteet muistaakseni jaetaan kolmella.


    • hyeegh

      Näköjään monimuotototeutuksessa on ollut kirjoitelma, eikös päivätoteutuksessa ole sitten vain haastattelu? Eikös se niin ole että kun yhdellä koululla on haastattelu niin se on kaikkialla kouluilla haastattelu.

      • Haluankouluunnnn

        Kai sen pitäisi olla valtakunnallisesti sama koe. Mutta päivätoteutuksessa tietysti eri koe mikä monimuodossa, eihän siinä muuten ole mitään järkeä.


      • dddddddddddddddddddddd

        Edelleen joka paikassa EI ole ollut sama koe. Toisaalla essee, toisaalla vain monivalintaa haastattelu.


      • ralenius12

        Haaga-helian päivätoteutuksen kutsussa mulla ainakin mainittiin että kokeessa on kirjoitelma.


      • pppppppppppppppppp

        Metropolian päivätoteutuksessa kirjoitelma myös.


      • hyeegh

        LAMKissa haastattelu kirjoitelman sijasta.


    • aaaaäääyyy

      Mistä aiheesta monimuodon kokeessa essee oli?

    • ajjjss

      Pääsykokeessa ei ole haastattelua, koska sitä ei ilmoitettu kutsussa? Näin ymmärsin.

    • Nimim_

      Onko täällä sellasia, jotka on jo joskus aikasemmin osallistunu valintakokeeseen missä on mukana kirjotelma tai essee? Kuinka pitkä kirjotelman tulee olla, onko se useemman sivun vai riittääkö pienempi värssy? Entä kuinka tarkkoja niissä yleensä ollaan, saako teksti rönsyillä jos kirjottaa siinä järjestyksessä missä asiat tulee mieleen, vai onko parempi laatia ajatuskartta ennen kun alottaa?

      • Nimim_

        Kuinka helposti niitä pisteitä siis saa? Onko parempi antaa olla jos ei oo satavarma asiasta, vai voiko saada pisteen jos osaan kertoa edes jotain pientä asiaan liittyen?


      • Railutinkke

        Muistaakseni esseen tuli olla pituudeltaan A4 kun viimeksi kävin pari vuotta sitten kokeilemassa onneani. Tosin, en kirjoittanut sanaakaan, sillä esse piti kirjoittaa enkuksi, huoh.


      • saxet

        Esseen vastauspaperi oli viivoitettu A4, jonka yläosassa oli selitetty tehtävä. Eli ei sille kovin pitkää tekstiä mahtunut. Muistaakseni ohjeissa puhuttiin tekstin loogisuudesta ja kiellettiin vastaamasta ranskalaisilla viivoilla. Eli kannattaa miettiä jäsennys ennen kirjoittamista.


      • Joppelisjoodejoo
        saxet kirjoitti:

        Esseen vastauspaperi oli viivoitettu A4, jonka yläosassa oli selitetty tehtävä. Eli ei sille kovin pitkää tekstiä mahtunut. Muistaakseni ohjeissa puhuttiin tekstin loogisuudesta ja kiellettiin vastaamasta ranskalaisilla viivoilla. Eli kannattaa miettiä jäsennys ennen kirjoittamista.

        Pitiko essee kirjoittaa suomeksi vai englanniksi?


      • Manju123

        saako jotain suttupaperia esim laskujen hahmottamiseen?


      • Sitku
        Manju123 kirjoitti:

        saako jotain suttupaperia esim laskujen hahmottamiseen?

        Ei saanut. Kysymyspapereissa tehtävien vieressä oli jonkin verran tilaa laskuille, monivalintatehtävien vastauslomakkeeseen ei saa tehdä mitään ylimääräisiä merkintöjä.

        Essee kirjoitettiin suomeksi.


    • hahahahag

      Joku vuosi takaperin enkunkielinen aineisto löytyi netistä suomeksi,, tais olla joku pankin teksti... Pitää kyl aika palikka olla, jos ei saa sanaakaan tekstiä paperille... Onnee sit vaan teille, koska valmistutte 3,5v päästä työttömiksi ja teitä on tuhansia samanlaisia...

    • Jepunaaa

      Tuosta enkun tekstistä, oon varmaan ihan saapas mut mikä on toi TEA? Kun tilastoissa vertaillaan sitä ja vakiintuneita liiketoimintoja.

      • Saxet

        Se on selvästi selitetty siellä jossain laatikossa. Eli se %-osuus työikäisestä väestöstä, joka on aikeissa aloittaa yritystoiminnan tai on ollut yrittäjänä max 3,5 vuotta. Jotenkin noin muistaakseni.


      • Manju123

        TEA= Total Entrepreneurial Activity
        eli Prosenttiosuus yksilöistä jotka ovat aloittamassa liiketoimintaa tai jo mukana siinä


    • MaukkaH

      Milläs mielellä muut odottaa perjantain pääsykoetta?
      Itseäni rupeaa hitusen hirvittämään olenko ehtinyt lukemaan tarpeeksi.. Ja matikkaa en edes halua ajatella.. :D

    • Jaanuska123

      Milläs fiiliksellä muut odottaa perjantain pääsykoetta?
      Itseäni rupeaa hieman hirvittämään olenko ehtinyt lukemaan tarpeeksi..
      Ja matikkaa en edes halua ajatella... :D

      • Jdh

        Täällä sama fiilis..


      • Ääliöhukassaaa

        Joo itselläkin on epävarmuutta sen suhteen onko lukenut tarpeeksi...
        Muutenkin kusi koko homma siihen että olen lukenut kunnolla vain viikon :d En oikein tiedä mitä tekisin jotta olisi mitään mahdollisuuksia pärjätä perjantaina


      • Hukassaa

        Täällä vähä sama fiilis. En tiedä oonko ehtiny lukea tarpeeks, on pitäny lukea muihinki kokeisiin ja tekstiä on ihan mielettömät määrät. Monet käsittelee vielä aika samanlaisia asioita, että menee varmaan kokeessa jutut sekasin.. No, saa nähdä miten käy


      • Jassooooo

        Itsellä 10 vuotta viimeisestä matikan kurssista, joten hieman haastavaa on ollut kerrata kaikki mahdollinen :) Epäilen vielä, että lukutekniikkani on täysin väärä/hidas, koska aikaa olen saanut tuhlattua erittäin paljon, mutta mitään ei tunnu jäävän päähän. No, voihan se ensimmäinen hakukerta olla vaikka harjoittelua!


    • dirtydoll

      Itse olen lukenut Fiskarsin vuosikertomuksen ja verkkokaupan n.3 kertaa, nyt ajattelin enää kerrata niitä. Fiskarssissa pitäis varmaan loppuosaa ja lukuja vielä opetella. Enkunkielisestä tekstistä suomensin puolet ja siskoni joka hakee myös tradenomiksi suomensi toisen puolen. Vaikeaa se teksti on suomeksikin ja suomennokseen meni paljon aikaa. enkunkielisen tekstin olen lukenut nyt englanniksi kerran 1x sillon kun suomensin sitä ja nyt luen sitä Suomeksi läpi. Ärsyttävää kun ei tiedä mitä kokeessa kysytään.. Että pitääkö jotain lukuja hahmottaa. Torstain pyhitän kyllä kertaukselle ja matematiikan opiskelulle, en oo sitä pitkään aikaan tarvinnu missään nii tulee varmasti olemaan vaikea. Vuosi sitten olin sairaanhoitaja pääsykokeissa TAMKissa ja siellä kyllä matemaattiset tehtävät olivat pääosin loogista päättelyä, esim jatka lukua tai kuviota (esim. 2,4,6,8... mutta vaikeampia). Luultavasti tuossa tradenomi pääsykokeessa ne kyllä tulevat olemaan vaikeampia tehtäviä, prosenttilaskuja yms.

    • Ruukkukukankeppi

      Itse en ole vielä edes aloittanut lukemista. Aikaa olisi ollut, mutta kun ei vain ole saanut aikaseksi. Hakuvaihtoehdoista tämä olikin viimeisellä sijalla, niin ei ole silleen riittänyt motivaatiota tähän.

    • sofifi

      Miten SAMKiin hakijat, onko teitä paljon täällä ja paljonko ootte lukenut? Itse olen lukenut nyt kolmeen kertaan suomenkieliset tekstit ja englanninkielisen vain puoliksi... Ja kamalasti hirvittää se matikkaosuus!

    • asddsasdsadsaa

      Revin pian hiukseni päästä tuon helvetin enkun kielisen aineiston kanssa, pari päivää oli ihan jees olo. Mutta nyt kun lukee jälleen noita asioita ni tuntuu ettei niistä olisi edes koskaan lukenut. SHIT ottaa nyt jo valmiiksi päähän koko koe.

      • Jdh

        Englannin kielinen on kieltämättä aika haastava.. Itselleni ei niinkään sanaston puolesta mutta asiaa on niin paljon että ei kyllä millään kykene muistamaan millä alueella vaikuttaa mikäkin asia ja missäkin ikäryhmässä milläkin tavalla.. Arghht..


      • Kouluuunnn

        Musta se o just helppo. Ekalla kerralla kun luin suomensin kaikki sanat mitä en osannut ja sitten nyt sitä on helppo lukea. :) Ja lopussahan siitä on vielä kattava tiivistelmä. Ei oo paha!


    • kirottugem

      Tuikkaan kyllä koko helvatan gem -raportin perjantaina tuleen. Enkku luistaa sanaston ja luetun ymmärtämisen osalta mutta muistettavaa on liikaa. Enkkumateriaali luettu nyt 4 kertaa, tehty muistiinpanot yms. Silti tuo verbaalinen jäte ei jää täydellisesti päähän. Rukoilen kaikilta jumalilta esseetä fiskarsin aineistosta. Se on kuukauden pänttäyksen jälkeen muistissa varmaan hautaan saakka.
      Md harringtonin vois lennättää kuuhun raporttinsa kanssa.

    • Viiiiii

      Sama kans ton enkun kans :D alku olin ihan mielenkiintonen mut sit toi keskivaihe... siis miksi helvetissä noi asiat ja vitun prosentit on vielä selitetty tekstissä kun kaavio on siinä vieressä.. Ei mitenkään voi mustaa mikä on Euroopan aikuisten prosentti siinä ja siinä tai jotain 1.7 times, 1.1 times and 2.0 times more likely liibalaabaa

    • yaya11111

      Tietääkö kukaan kuinka kauan koetilaisuudessa pitää olla? koe kl 12-14 ja pitäis ehtiä bussiin joka lähtee kl. 14...

      • Joppelisjoodejoo

        Jos en IHAN väärin muista niin 30minsaa olis pakollinen, ainaki joskus pari vuotta sit oli. Sillon kyllä tuli vähän olo miten kerkeen tehdä kaiken annetussa ajassa, eli abaut parissa tunnissa, ja muistaakseni käytinkin hilkulleen koko annetun ajan. Eli ei ihan hetkessä tehtävä koe.
        Vähän kauhistuttaa ku lukee näitä, et täällä on sellasiakin jolle toi sanasto on helppoa! Suomensin lähes 3 viikkoa tota tekstiä, kun jokaisessa lauseessa oli joku sana mitä en ymmärtänyt! Sen jälkeen vasta pääsin lukemaan muita alueita ku sain sen enkun aineiston kahlattua läpi... Enkä TODELLAKAAN muista missä maissa oli mitäkin ja kuinka paljon! O:
        Matikka tuntuu ihan heprealta, aika luovutus-olo jo tässä vaiheessa.
        Yksinkertaisesti sanottuna: AHDISTAA


      • Hyväboogi

        Enkun sanasto on ainakin itselleni helppoa, koska olen lukenut paljon englanninkielisiä talousartikkeleita ym (siksi koska olen kiinnostunut). Jos ei nyt opiskelupaikka irtoa, niin kannattaa lueskella englanninkielistä materiaalia vapaa-ajalla ensi vuoden koetta silmälläpitäen.
        Tradenomin tutkinto on melko kansainvälinen ja englantia tulee jokatapauksessa tarvitsemaan tutkinnon suorittamiseksi. Jos artikkeleita ei kiinnosta lukea, kannattaa miettiä onko liiketalouden tutkinto ihan oma juttu. Samaahan sielläkin tutkitaan, mitä artikkeleissa käsitellään.

        Oma kokeisiin valmistautuminen on erinomaisella mallilla. Matikan kertaaminen alkoi huhtikuussa, valmennuskurssi käyty, aineistot luettu n 4 kertaa, muistiinpanot, tiivistelmät tehty ja valmennuskurssin luennot tiirailtu noin kolmeen kertaan. Tänään ja huomenna kertailen vielä vähän laskentaa ja lukaisen muistiinpanoja. Rennoin mielin perjantaina kokeeseen :)
        Panostus oli tarpeellinen, koska amis-lukion suorittamisesta on jo vierähtänyt 5 vuotta ja olen todella motivoitunut opiskelemaan juuri tätä alaa. Lähtöpisteet myös heikohkot 39/60. Uskoisin silti koulutuspaikan aukeavan


      • Joppelisjoodejoo
        Hyväboogi kirjoitti:

        Enkun sanasto on ainakin itselleni helppoa, koska olen lukenut paljon englanninkielisiä talousartikkeleita ym (siksi koska olen kiinnostunut). Jos ei nyt opiskelupaikka irtoa, niin kannattaa lueskella englanninkielistä materiaalia vapaa-ajalla ensi vuoden koetta silmälläpitäen.
        Tradenomin tutkinto on melko kansainvälinen ja englantia tulee jokatapauksessa tarvitsemaan tutkinnon suorittamiseksi. Jos artikkeleita ei kiinnosta lukea, kannattaa miettiä onko liiketalouden tutkinto ihan oma juttu. Samaahan sielläkin tutkitaan, mitä artikkeleissa käsitellään.

        Oma kokeisiin valmistautuminen on erinomaisella mallilla. Matikan kertaaminen alkoi huhtikuussa, valmennuskurssi käyty, aineistot luettu n 4 kertaa, muistiinpanot, tiivistelmät tehty ja valmennuskurssin luennot tiirailtu noin kolmeen kertaan. Tänään ja huomenna kertailen vielä vähän laskentaa ja lukaisen muistiinpanoja. Rennoin mielin perjantaina kokeeseen :)
        Panostus oli tarpeellinen, koska amis-lukion suorittamisesta on jo vierähtänyt 5 vuotta ja olen todella motivoitunut opiskelemaan juuri tätä alaa. Lähtöpisteet myös heikohkot 39/60. Uskoisin silti koulutuspaikan aukeavan

        Itsekin ottanut kahdet enkun kurssit ja pari yksityistuntia matikan opetusta, tästä huolimatta ahdistaa ja pelottaa. Lähtöpisteet 34/60 eli ei häävit.
        itse ainakin tiedostan, että vaikka englannintaitoni on tällä hetkellä erityisen huono, niin opiskellessani ja työelämässä tulen sitä paljon tarvitsemaan ja näin ollen olen erityisen avoin sen opettelulle. Siksi olenkin pelkkiä pääsykokeita varten ottanut pari kurssia ja itseopiskellut mahdollisimman paljon.
        Kyllä nää asiat on itsestä kiinni, on meitä oikeesti hakijoita ja niitä jotka hakee muuten vaan.


      • Hyväboogi
        Joppelisjoodejoo kirjoitti:

        Itsekin ottanut kahdet enkun kurssit ja pari yksityistuntia matikan opetusta, tästä huolimatta ahdistaa ja pelottaa. Lähtöpisteet 34/60 eli ei häävit.
        itse ainakin tiedostan, että vaikka englannintaitoni on tällä hetkellä erityisen huono, niin opiskellessani ja työelämässä tulen sitä paljon tarvitsemaan ja näin ollen olen erityisen avoin sen opettelulle. Siksi olenkin pelkkiä pääsykokeita varten ottanut pari kurssia ja itseopiskellut mahdollisimman paljon.
        Kyllä nää asiat on itsestä kiinni, on meitä oikeesti hakijoita ja niitä jotka hakee muuten vaan.

        Älä huoli! Hyvin se koe menee, kun vaivaa olet noin paljon nähnyt.
        Tämän pääsykokeenhan onkin tarkoitus ehkä enemmän testata motivaatiota kuin esimerkiksi älykkyyttä. Ne jotka panostaa ja viimeseen asti avaa materiaalit vielä vikana päivänä ja pänttää, pääsee huikeesti pidemmälle kuin ne, jotka lukee viikon ja luulee osaavansa / ei kiinnosta lukea enempää. Tsemppiä ja onnea kokeeseen!
        T. edellinen


      • Tzemi

        Paljon tsemppiä teille! Itsellä sen verran lähtöpinnoja, että tarvitsee vain koe läpäistä. Tuollaisella panostuksella ansaitsisi paikan! PS. ei se 34 nyt älyttömän huonot lähdöt ole :=) Riippuen tietysti minne haet


      • sdfgpo

        Joo, puol tuntia pitää vähintään olla ja sitten sen jälkeen saa lähteä omaa tahtia pois! Näin oli ainakin eilisessä restonomi-kokeessa.
        Olisi ollut kiva löytää joka vanha koe, mistä olisi edes vähän nähnyt millainen matikkaosio tulee olemaan.. Oon käynyt pitkän matikan ja sain B:n kirjotuksista, mutta en sitten tiedä onko prosenttilaskut mun vahvuusalue... epäilen. :-D
        Ja toi enkku on monen mielestä ollut tosi haastava tänä keväänä, myös mun mielestä. Näkyisiköhän pisterajoissa...? :-)


    • kdkd

      Onko kukaan hakemassa Vaasaan? Osaako joku kertoa mitä odottaa siellä olevalta ryhmähaastattelulta?

      • weqj

        Mä hain ja samaa oon miettinyt :o


      • 64654

        Mulla oli eilisessä restonomi-haastattelussa ryhmähaastattelu. Kysyttiin mm. "Kerro itsestäsi.", "Miksi hait juuri tälle alalle?", "Miksi meidän pitäisi valita juuri sinut?", "Kivoimmat koulumuistot (esim. luokkaretket tms.) jne. Eli piti mahdollisimman hyvin antaa itsestään jonkinlainen kuva haastattelijoille ja tuoda esille motivaatio ja halu opiskella matkailualaa. Veikkaisin kysymysten olevan hyvin pitkälti samanlaisia liiketalouden kokeessa. Mulla liiketalouden pääsykoe perjantaina Kuopiossa, onneksi ei ole haastattelua :) Tsemppiä kaikille!


    • Myöhässäkö

      Eilen pääsin vasta näiden materiaalien pariin kun toinen pääsykoe oli ohi. Mitä luulette onko ihan mahdotonta sisäistää artikkelit edes jotenkin kahdessa päivässä?? Lähtöpisteitä kumminkin on se lähemmäs 50..

      • nixfinity

        Riippuu ihan itsestäsi. Varmaan muutaman helpon pisteen saa noista fiskarisissa olevista avainluvuista, liikevaihdot, -tuotot jne. Englanninkielistä tekstiä et tosin tässä ajassa varmasti kerkeä opetella, joten sinuna jättäisin suosiolla väliin. Noilla lähtöpisteillä saat jo matikkaosuudesta tarpeeksi pisteitä kouluun pääsemiseksi. (Kai? Riippuu tottakai koulusta jonne haet) :) Onnea kokeeseen!


      • Latye

        Jos sulla n 50 lähtöpinnaa, niin esim Kuopioon ym pääset kyllä todennäköisesti ihan todella pienellä lukemisella, kunhan vai läpäiset kokeen. Jos matikka/päättely hallussa niin ei tarvitse edes lukea


      • Myöhässäkö
        nixfinity kirjoitti:

        Riippuu ihan itsestäsi. Varmaan muutaman helpon pisteen saa noista fiskarisissa olevista avainluvuista, liikevaihdot, -tuotot jne. Englanninkielistä tekstiä et tosin tässä ajassa varmasti kerkeä opetella, joten sinuna jättäisin suosiolla väliin. Noilla lähtöpisteillä saat jo matikkaosuudesta tarpeeksi pisteitä kouluun pääsemiseksi. (Kai? Riippuu tottakai koulusta jonne haet) :) Onnea kokeeseen!

        Tampereelle olen hakemassa!! Enkun kielisestä lukaisin lopusta tiivistelmän tapaisen osion, suunnilleen tiedän mitä teksti käsitteli ja nyt Fiskarsin kimpussa :)matikasta tykkään ja en sitä nyt aatellu miettiä yhtään :D oletan että osaan kaiken tarvittavan


      • jiojsid

        Noin hyvillä lähtöpisteillä tarvii vaan pääsykokeen minimi pistemäärän ja pääsee aika varmasti kouluun! Uskoisin että kannattaa panostaa Fiskarsiin, se on nimittäin teksteistä pisin.. :s


    • hannnu

      Pitääkö matemaattisesta osiosta saada vähintään tietyn verran pisteitä, että koe hyväksytään?

      • Latye

        Ei täydy, vaan koko kokeen pistemäärän tulee olla vähintään 10


    • Latye

      Itseä ei hirveästi jännitä, kun tarvitsee vain läpipääsyn sisäänpääsyyn :) Kaikki tekstit lukenut kahdesti ja pääkohtia sieltä täältä. (paitsi enkku jäänyt hiukan vähemmälle)

      Tsemppiä kaikille jotka tarvitsee enemmän pinnoja!

    • Tyhmä

      Miten suomensitte Nascent entrepreneurin?

      • Viiiii

        Nascent entrepreneurs are individuals who are actively involved in setting up a business or who already own a business but whose bysiness has not paid any wages or salaries for 0-3 months. Eli aluillaan oleva yritys tai sit uusi yritys joka ei ole vielä tuottanut tulosta.


    • Jdh

      Tietääkö joku julkaistaanko oikeita vastauksia jossain kokeen jälkeen?
      Olisi kiva nähdä jo etukäteen vähän miten meni..

      • oeös

        Tuskin julkaistaan :/


    • ehkäjoskustradenomiksi

      hittoo, kauhee ahdistus tästä pääsykokeesta... Ärsyttää jo valmiiks lähtee 400km päähä pääsykokeisii, ku tietää jo, ettei tuu ikinä pääsemään kouluun. Noh, mennään ny kattomaan edes minkälaanen se toimitus sielä on, ja kokeella ens vuonna uudestaan..

      • 9537

        Missä sulla on pääsykokeet? :) Mulla myös aika epätoivoinen fiilis, mutta kunhan edes yrittää niin tietää, että on tehnyt parhaansa :)


      • ehkäjoskustradenomiksi

        Oulussa. Mulla on ollu niin vähän aikaa lukea, tai siis aikaa on ollu, mut oon ollu töissä ja ny muutenkin niin paljon muutakin tekemistä, nii ei oo ehtiny panostaan lukemiseen.. Oon saanu fiskarsin ja tuon verkkokauppa ja etämyynnin luettua kerran ja tuo englanninkielinen kummittelee tuos naaman alla parhaimmillaankin.. No parhaimpani yritän ja ens vuonna sitten paremmalla tietämyksellä :) Missä muuten sulla on nuo kokeet? Tsemppiä :)


    • jsdjoisfj

      Ahdistaa toi Fiskarsin vuosikertomus.. Niin paljon tekstejä ja lopussa lukuja, ettei osaa ajatella yhtään, mitä kokeessa kysytään. Mitä luulette, kannattaako noita palkkoja muistaa? Tai eri osa-aluiden (koti, puutarha, ulkoilu) liikevaihtoja yms?

      • Jaanuska123

        Itse en ainakaan ole opetellut mitään palkkoihin liittyviä lukuja, toivotaan ettei niitä kysytä :D
        Liikevaihdon opettelin suunnilleen..


      • 9537

        Jep. Mä kans luulen että noi palkat ynnä muut numerot ja luvut ei ole niin olennaisia juttuja, kuten esim. toi liikevaihto. :)


    • motivaatiokysymys

      koe on perjantaina, mutta jos taso on sama kuin viimenvuonna, tarvitsen n 5 pistettä, jotenka en ole jaksanut lukea tippaakaan.

      • 6987

        Minne hait?


      • Huomioithan

        Mut pitää sun silti saada 10 pistettä pääsykokeista, että sut voidaan hyväksyä kouluun. Ainakin jossain musta luki niin!


      • tiukuuuu

        Mulla luki taas että kokeesta pitää saada vähintää 28 pistettä, että voi tulla valituksi.. Oliskohan monimuotopuolella eri sitten :)


    • 9851

      Osaako joku sanoa, että pääseekö ne, joilla on esimerkiks Tampere ja liiketalous ykköshakutoiveena, helpommin sisään, vaikka jollain muulla olisi paremmat pisteet, mutta sillä Tampere ja liiketalous on vaikka 3. hakutoive? :o Vaikuttaako pääsemiseen myös se, että haet ensimmäistä kertaa?

      • 111111111

        Koulut voivat itse määrittää ottavatko ns "ensikertalaisten" kiintiöitä. Esimerkiksi metropoliassa ei ole tiettyä kiintiötä, jolla otettaisiin "jonon ohi" ensi kertaa hakevia, vaan kaikki on samalla viivalla. Jossain toisaalla koulu voi olla päättänyt, että joku tietty % määrä otetaan ensikertalaisia ja tietty määrä sitten muita.


      • villesanteri

        Liiketalouden AMK-tutkintoon hakevilla ei anneta pisteitä hakutoivejärjestyksestä eikä siitä että haet ensimmäistä kertaa; pisteitä saa vain koulumenestyksestä (60p.) ja valintakokeesta (40p.) = yht 100p. Haaga Heliaan Helsinkiin on yhdet korkeimmista pisterajoista, kevään haussa noin 69p. aikaisempina vuosina.

        Hakutoivejärjestyksellä on väliä silloin, jos päädyt tasapisteisiin toisen hakijan kanssa - tällöin se jolla oli korkeammalla hakutoive, saa paikan.


      • joröl09
        villesanteri kirjoitti:

        Liiketalouden AMK-tutkintoon hakevilla ei anneta pisteitä hakutoivejärjestyksestä eikä siitä että haet ensimmäistä kertaa; pisteitä saa vain koulumenestyksestä (60p.) ja valintakokeesta (40p.) = yht 100p. Haaga Heliaan Helsinkiin on yhdet korkeimmista pisterajoista, kevään haussa noin 69p. aikaisempina vuosina.

        Hakutoivejärjestyksellä on väliä silloin, jos päädyt tasapisteisiin toisen hakijan kanssa - tällöin se jolla oli korkeammalla hakutoive, saa paikan.

        Haaga-helian sivuilla luki että Haaga-helia ei ota vielä vuoden 2015 hauissa mukaan ensikertalaisten kiintiöitä, joten tämä on koulukohtaista. Ilmeisesti tavoitteena on että jokainen koulu jossain vaiheessa ottaa kiintiöt käyttöön.


    • villesanteri

      Alotin lukemaan vasta viime viikolla, ja enkusta etämyynnistä oon tehny koosteet. Saa nähdä kostautuuko... Lähtöpistesaldo olis 50p., joten jos haluan isoihin kouluihin, pitäisi napsia vielä puolet eli 20p. oikein valintakokeessa. Millä lähtöpisteillä muut hakee ja mihin?

      Hain 6 eri Liiketalouden AMK-tutkintoon - Hki, Tre, Turku, Lahti, Porvoo. Ideana olisi että edes jostakin tärppää. Ikää 23 ja työelämässä 3 vuotta, lukiopohjalla.

      Mun fiilis ennakkoaineistosta ja valintakokeesta:

      Matikka: loogista päättelyä, yhtälöitä, lukujonoja, prosentteja, talousmatematiikkaa. Lukion lyhyen matikan Talousmatsku-kirja on tähän hyvä, sitä oon kertaillu vähän. Ei laskinta kokeessa.

      Etämyynti: LAKIAINEISTO: Helppo teksti, ei lähes ollenkaan numeerista tietoa. Tod. näk. kysytään lakiasioita kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan asemasta, oikeuksista ja velvollisuuksista etämyynnissä - joko kirjoitelman tai monivalintojen muodossa.

      Youth Entrepreneurship: TUTKIMUSAINEISTO: Prosentteja ja tilastoja eri maiden ja ikäluokkien työllisyydestä ja yrittäjyydestä. Niin paljon prosentteja, että turha yrittää muistaa niitä - kantsii opetella "big picture" ja muutama avain tilasto/luku, tää on nimittäin hyvä kirjoitelma-aihe... kirjoitelma tai väittämäthän voi hyvin olla suomeksi, joten oma kooste kannattaa tehdä suomeksi.

      Fiskars: YRITYSAINEISTO: Tässä myös paljon lukuja. Kannattaa todellakin opetella yritystä mittaavat termit ja niihin liittyvät määreet: liikevaihto, segmentin liikevaihto, vertailukelpoinen liikevaihto, liiketulos, vuosineljännekset, työntekijäjakauma, yhtiökokous, hallitus, johtoryhmä, tarkastus-/palkitsemis-/nimitys- ja strategiavaliokunta, tilinpäätös, tilintarkastus, toimitusjohtaja, EMEA, Code of Conduct, kannustinohjelma, tuloverot, arvonalentuminen, rahavirta, tase, investoinnit, tuotekehityskustannukset... Ei kannata opetella: hallituksen tai johtoryhmän yksittäisiä henkilöitä, palkkoja, yrityksen tuotevalikoimia/kuvauksia (muistat vaan mitkä oli globaalit brändit) tai historiaa.

      Niin ja tietenkin väärästä vastauksesta rokotetaan, vastaamatta jättämisestä ei. Kun on lähes kokonaan monivalintakoe niin kantsii taktikoida.

      Tsemppiä ja jakakaa pliis viimehetken vinkit! ;)

      • Nixfinity

        Hyvältä vaikuttaa omalta osalta varsinkin tuo fiskars, muistin jokaisen mainitsemasi termin tarkoituksen ulkoa, ja muistan myös kaikki liikevaihdot, liiketulokset jne. eri osa-alueilla. Jotenkin vain tarttui mieleen. Noista voi hyvinkin tulla kysyttävää, että kannattaa varmasti ainakin EMEA-alueen ja amerikan liikevaihto ja -tulos opetella. (Liikevaihdot 564M EMEA, 245M jenkit Liiketulokset 39M EMEA ja 31M jenkit) :)

        Lakiteksti oli itselleni helppoa kun mikä, oli 90% tiedossa ihan vaan siksi, kun tilailen niin paljon netistä ja olen ottanut asioista selvää. Tosta tosiaan varmasti tulee kysymyksiä just noista että onko kuluttaja oikeutettu palauttamaan tuotteen tilanteessa x, ei pitäs olla vaikeeta.

        Englanninkielinen teksti on jotenkin jääny hämäräks vieläkin, ymmärrän kyllä mistä puhutaan ja kokonaisuuden jotenkin hahmottanut, mutta mittasuhteet ja varsinkin kaikki prosentit on ihan harmaan peitossa. Lueskelen tänään vielä kerran tuon läpi, ihan kertaukseksi. Fiskarsin ja etämyynnin luin eilen, ja yllätyin positiivisesti omasta osaamisestani :) Eiköhän tuo koe ihan hyvin mene ja se 25 pistettä sieltä irtoa.

        Tsemppiä kokeeseen, nyt jännittää! :)


    • Typerys

      Kysyn ehkä typeriä, mutta mistä noi lähtöpisteet saa tietää?

      • tyhmäzz

        Savonia.fi --> hakijalle --> koulutukset--> kevään yhteishaku--> liiketalouden tutkinto --> valintaperusteet


    • Viiiiiii

      Viime vuonna ei opiskelupaikkaa mulle auennut, joten tänä vuonna panostus on ollut kova mut en tiedä riittääkö sekään.. Haen pikkukaupunkiin ja itse en edes tiedä omia pisteitä tai koulun rajaa.. Matikka tuottaa mulle vaikeuksia joten vastaan ehkä 1-2 jotka jotenkin osaan ja loppuja en lähde arvailemaan. Kävin tosiaan myös monimuodon pääsykokeessa viime viikolla ja tuli huomattua että aika monta kompaa monivalinnoissa joten senkin takia oon päntänny kun hullu. Niin ja tuossa kokeessa ainakin enkkutekstin monivalinnat oli englanniksi ja ite kun oon kääntäny tekstin omin sanoin suomeksi niin oli aika vaikea.

    • justustus

      Otetaankohan vääristä vastauksista pisteitä pois?

      • tietäjättietää

        Kyllä. Monivalinnoissa oikea vastaus 1 piste, väärä vastaus -0,5 pistettä, väittämiä muistaakseni 45, kokonaispistemäärä jaetaan kolmella. Matikassa oikea vastaus 1,5 p, väärä vastaus -0,5p. Eli jos vastaa monivalinnoissa väärin, tavallaan menettää 1,5 p, koska menettää oikean vastauksen tuoman 1 p sekä vielä -0,5p. Matikassa taas väärästä vastauksesta rokotetaan tavallaan kokonaispistemäärästä -2, koska menetetty 1,5 p - 0,5p Ei kannata täten lotota


    • viill

      Voiko jonkun osion jättää kokonaan tekemättä ja saada silti hyväksytyn kokeen? Eihän kirjotelmasta tule miinuspisteitä?

      • mmmmmmmmmmmmmm

        Jos saat 10 pistettä yhteensä kokeesta, joka on pakollinen minimimäärä päästäksesi kokeesta läpi huolimatta lähtöpisteistäsi, voit jättää tyhjäksi mitä vaan. Jos esimerkiksi saat matikasta varmasti 10 pistettä, jos lähtöpisteesi ovat hyvät, ei tarvitse välttämättä tehdä muita tehtäviä. Kannattaa kuitenkin huomioida pisteiden jakautuminen, en tiedä onko se koulukohtainen. Meillä kirjoitelma 10 p, matikka 15 p, monivalinnat 15 p yhteensä


    • matikkaonparasta

      Tässä pari männävuosien pääsykoe tehtävää matikasta, osaatteko ratkaista? ;)

      1.Sofian kellossa on vikaa. Hän asettaa sen oikeaan aikaan kello 16:12, mutta kolme
      tuntia myöhemmin se näyttää aikaa 20:00. Kaksi tuntia myöhemmin kello näyttää aikaa
      22:32. Kun Sofia seuraavana aamuna herää, kello näyttää aikaa 6:46. Paljonko kello
      todellisuudessa oli?


      2. Nokian osakekurssi oli Helsingin pörssissä 13,95 euroa 1.9.2003 ja 18,00 euroa
      24.2.2004. Montako prosenttia osakekurssi nousi mainitulla aikavälillä?

      3.Terässeoksessa käytetään 20% kromia ja 10% nikkeliä, Paljonko terässeosta voidaan valmistaa, jos käytössä on 1200kg kromia ja 900 kg nikkeliä?

      4.Öljytankkeri tuo täyden öljylastin Saudi-arabiasta suomeen. Matkaa kertyy kaikkiaan 9000 km. Täydessä lastissa tankkerin nopeus on 25km/h. Samaan aikaan suomesta lähtee toinen tankkeri hakemaan lastia Saudi-Arabiasta, tyhjän tankkerin keskimääräinen nopeus on 35km/h. Kuinka kaukana Suomesta tankkerit kohtaavat?

      • Jaanuska123

        Ööö, lähinnä tekee mieli luovuttaa..
        Matikka on ainakin meikäläisen heikoin lenkki :/


      • Ieieieiehh

        Osaako joku kertoa näihin myös vastaukset?? :o


      • Pikku-apulainen

        1. Kello on 3:13
        2. 34,4%
        3.6000kg
        4.5250km


      • Nixfinity

        Kakkosen vastaus on kylläkin 29%.


      • dirtydoll

        mä en ainakaan osais noita laskea ilman laskinta joten vaikea uskoa että noin vaikeita laskuja tulis jos kerta laskinta ei saa käyttää. YouTubessa oli aika hyviä opetusvideoita että kuinka kerrotaan ja jaetaan allekkain. Itse en ainakaan niitä enää muistanut kun viimeksi joskus ala asteella on niitä tarvittu. Voi olla ihan hyödyllisiä jos tulee jotain isompia summia mitä pitää jakaa tai kertoa.


      • matikkaonparasta

        Nämä on kyllä ratkaistavissa ilman laskinta :D Ja OVAT oikeita pääsykoetehtäviä, jostain vuosilta 2003-2006.
        Oikeat vastaukset:
        1. klo 3:42
        2. 29%
        3. 6000 kg
        4.5250 km

        Pohjalla kaksoistutkinto, lyhyt matikka kirjotettu, vaikka en edes kaikkia kursseja käynyt ja valmistumisesta 4 vuotta aikaa. Silti ratkaisin kyseiset tehtävät, ilman laskinta, paperilla ensin hahmottaen :-D Aika simppeleitä juttuja. Joku alempana sanoi, että amispohjalla ei tollasia osaa. No ei varmaan osaakaan, kun amiksessa matikanopetus on lähinnä vitsi. Kannattaa suunnata tällöin katseensa vaikka iltalukioon ensin jos mielii oikeata matikkaa opetella.


      • juuhelikk

        Viitsisitkö kertoa, miten laskit tuon nelosen?


      • lpalspalps

        Osasin pelkästään 2 tehtävän.. Miten noi muut lasketaan.......?


      • matikkaonparasta
        juuhelikk kirjoitti:

        Viitsisitkö kertoa, miten laskit tuon nelosen?

        Elikkäjuuh kannattaa piirtää tilanteesta itselle kuva alkuun. Jos nopeus - matka - aika kuvio on hyvin päässä eli v= s/t, ja sen pyöritteleminen, tämän ei pitäisi olla vaikeaa.
        Tankit kohtaavat x etäisyyden päästä suomesta, aika on molemmmilla sama. Tällöin todetaan, tankin 1 matka 9000km-x /35km/h = x km/25km/h kun yhtälö ratkaistaan tavanomaisella yhtälönratkaisukeinolla saadaan tulokseksi 5250


      • eileikkaa

        mää haluaisin tietää ton 3 laskukaavan ? :D


      • Nixfinity

        20% on 1200kg, eli 10% on 600kg. 10 * 600 kg = 6000kg.

        Missään ei sanottu, että kaikki nikkeli pitäisi käyttää.


    • rgt4hththt

      Tuota sopii kyllä hieman epäillä, koska käsittääkseni kokeessa ei laskinta ole, ja noita ei kyllä ilman laskinta ratkota. Amispohjalta tulevat eivät noita hyvin todennäköisesti osaa, lyhyellä matikalla ei tosiaan kaikkia. Noista osa on jo kohtuu vaikeita, esim. neljännen kaltaisia ollut pitkässä matikassa.

      • Ettäniin

        Ihan perus yhtälöitä noista kyllä muodostaa ja sen kautta ratkasee. Ei tarvi mtn pitkän matikan yber laskuja vääntää :'D


      • hththtrjyrj
        Ettäniin kirjoitti:

        Ihan perus yhtälöitä noista kyllä muodostaa ja sen kautta ratkasee. Ei tarvi mtn pitkän matikan yber laskuja vääntää :'D

        no lasketko vaikka tuon numeron 2. ilman laskinta? tehtävä on helppo, mutta ei sitä kyllä ilman laskinta tee


      • Nixfinity

        Vastausvaihtoehdot on valmiina, muistaakseni näin:
        a) 18%
        b) 22%
        c) 29%
        d) 40%

        Tuosta vaan kertomaan tuota ~14:aa ensin 1,2:lla, sitten 1,3:lla jne. 1,3:lla kerrottaessa menee jo niin lähelle, että on selvää sen olevan oikea vastaus. Lähes jokainen tehtävä menee samalla kaavalla, testailemalla vastauksia. Ei todellakaan tarvitse tehdä yhtälöitä.


    • uttiv

      Ite aloin nyt lukemaan tuota englanninkielistä tekstiä :)

      • Nixfinity

        Onnea vaan, luin tänään vielä yhden kerran läpi ajatuksella, aikaa meni melkein 6 tuntia ja nyt väsyttää aivan hemmetisti. On raskasta tekstiä.


    • jännittää

      Huomenna se sit on! Lähtöpisteitä 55, eli tarvin vaan 10pistettä, mutta silti jännittää et saanko niitä. Oon lukenu kyllä paljon ja enää ei millää jaksa.. Miten muuten jos saan haastattelusta 10p, niin pääsenkö kokeen läpi? Vai pitääkö monivalinnoista matikastakin saada se 10p? :D

      • kuumotukset

        Kokonaisuudessaan 10p riittää, voit päästä sisään vaikka esim. matikka menisi ihan penkin alle :)


    • Wwwerttitt

      Kenelläkään viimehetken vinkkejä kokeeseen? :))

    • l..l

      Onko siellä muka mahdutettu haastattelukin mukaan?

    • Tietämätön33

      Koe alkaisi kl 12 ja ilmottautuminen alkaa kl 10, täytyykö siis tulla kymmeneksi ja odotelle pari tuntia kokeen alkuun vai voiko tulla kl 10 ja 12 välillä? Helsingin Haaga-Heliasta kyse siis.
      Ja montako pistettä kokonaisuudessa arviolta pitäisi olla että pääsisi sisään?

    • asdfghjklö980

      'Matematiikka tai paras reaaliaineiden kokeista (ennen v. 2006 kirjoittaneilla reaali)'

      Meinaako toi noissa valintakriteereissä että kun kirjotin nyt keväällä niin mulla se o matikka?

      • KristalliAnkka

        Ei, vaan se meinaa sun kohdalla matematiikkaa tai parasta reaaliainetta. :) Ennen kirjoitettiin reaali, jossa kaikki aineet (historia, maantieto, psyka jnejnejne) oli siis yhdessä kokeessa, joten ennen vuotta 2006 kirjoittaneilta katsotaan matematiikka tai sitten tämä reaali. Eli suluissa oleva osio ei koske sinua. Selvensiköhän tää nyt yhtään? :D


    • kouluunkouluun

      onnea kaikille tämän päivän koitokseen! onko muita metropoliaan hakijoita? :)

    • Koe

      Mitkä ovat nämä suomeksi?

      factor-driven economies
      efficiency-driven economies
      innovation-driven economies

    • tulevaopiskelija

      Joko jännittää? :)

      Oon ehtinyt lasten ja muiden menojen takia lukea todella vähän, ihan hävettävän vähän siis. Nyt yritän vielä painaa omasta mielestä tärkeimmät asiat mieleen. Englanti oli ihan kamala tosin, vaikka kielet ihan OK hallussa, niin tuon puuduttavan ja p_i_t_k_ä_n tekstin jälkeen olin aika loppu...

      • hihahee

        Ei jännitä, hyvin luettu ja rauhallisin mielin kokeeseen :)

        Ps. Eihän sitä itse englanninkielistä tekstiä edes tarvinnut lukea, sehän vain selitti mitä taulukoissa luki :'D Sen kun vain tutki taulukkoja ja kirjoitti suomeksi ylös siitä katsottuna mitä missäkin alueella tapahtuu :D Enemmän tuo tutki taulukonlukutaitoa kuin itse englanninkielentaitoa tai sen ymmärtämistä


    • Whattefak

      Koe ohi.. saa nähä miten käy. Mutta tuota jäin miettimään kun hain hamkiin, että ilmeisesti saan todistuksesta 30/60 pistettä (1-5 asteikolla ka. 3) niin pitää vissiin tuosta kokeesta vetää yli 30/40 pistettä että on edes mahiksia päästä sisään kun pistemäärä on pyörinyt 58-62 välillä hamkissa.. ? Vai paljon pelksästä kokeesta pitää saada jos ei todistusta oteta huomioon, kun tuollahan on 2 valintatapaa, pelkkä koe (40p) tai koe ja todistus (40p 60p). Kuka päättää millä sinut valitaan sisään?

      • Bjönroos

        ottavat 50% jotka hakee pelkällä kokeella ja he joiden koulumenestys eniten painaa.


      • Khfykmvyop

        Niin eli vaikka saisit täydet pääsykokeesta mutta todistus on susipaska niin et pääse kouluun?


    • soffuliini

      todistus pistemäärät on muuttunu viimevuodesta eli periaatteessa ei voi verrata viime vuoden tilastoihin :)

      • Whattefak

        Mistä näkee nykyiset pistemäärät? Hamkin sivuilta katsoin nuo ^


      • asdffa

        Miten muuttunut? Osaatko sanoa nouseeko vai laskeeko pisterajat sen vuoksi?


    • pääsykoee

      Miten meni koe? Mun haastattelu meni ihan hyvin ja kokeessa monivalinnat ihan ok, matikka meni päin helvettiä, sain tehtyy vaan sen viimesen D: 10pistettä tarvin, en osaa yhtää sanoo saanko niitä ku jos oon mokannu johonki! Täs ny kuukauden verran jännittää..

      • amktäältätullaan

        Hyvin meni koe! Essee naurettavan helppo, ihmettelen jos en saa ainakin 9 pistettä. Matikka myös erittäin helppo, vastasin kaikkeen paitsi yhteen tehtävään. Aivot alkoi olla jo niin yliväsyneet, että vaikka kuinka pyörittelin päässäni sitä tehtävää, jossa ensin ajetaan 15 minuutissa 100 km/h, kuinka paljon nopeus on jos aika on 20 min. Tyyliin 10 min kokeesta lähdön jälkeen tajusin koko homman :D Itse tilanteessa ei vaan jaksanu enää miettiä.
        Väittämissä oli paljon kompia, mihin kyllä kompastui jos ennakkomateriaali ei ollut hyvin hallussa. Varmalla tiedolla vastasin kaikkeen paitsi 6 väittämään, mistä en ollut ihan varma. Loput meni aivan takuuvarmasti oikein.
        25 pistettä tarvitsen kouluun pääsemiseen, laskelmien mukaan ja alakanttiin heitettynä pisteitä pitäisi kertyä 30 minulle. On vielä viiden pisteen puskuri jos vaikka ajatusvirheen johdosta tullut miinuspisteitä.
        Erinomainen fiilis!!!!


      • amkkkkk

        mitä sait vastaukseksi tohon liikenne tehtävään ? :D


      • kikajd

        Mikä mahto olla just tosta nopeustehtävästä oikee vastaus? Itse sain pähkäiltyä sen 75km/h


      • jihaaaa

        Mielestäni oikea vastaus on noin 85km/h, koska 20 min = 1/3 h = 0,33h ja nopeus = matka jaettuna ajalla, matkan laskin olevan 25 km, joten nopeus = 25 / 0,33 =85km/h


      • jihaaaa
        jihaaaa kirjoitti:

        Mielestäni oikea vastaus on noin 85km/h, koska 20 min = 1/3 h = 0,33h ja nopeus = matka jaettuna ajalla, matkan laskin olevan 25 km, joten nopeus = 25 / 0,33 =85km/h

        anteeksi, siis juuri niinkun sanoit eli 75 km/h, ajatusvirhe :d


    • Juliaanakiia

      Mistä tietää montako pistettä tarvii että pääsee sisälle? Onko mitään mahiksia päästä sisään jos lähtöpisteet: lukion päättötodistuksen keskiarvo 7,3, kirjoituksista tullut kaikista C. Monivalinnat ja essee meni ihan hyvin, matikasta osasin ehkä kaksi ja muut jätin tyhjäksi.

      • Näinkökjj

        Sulla on lähtöpisteet jotain 27 luokkaa


    • soffuliini

      siis miten ihmeessä ette osannu niitä matikantehtäviä :D nehän oli ihan loogisia päättely juttuja vaan :D

    • soffuliini
    • mmirkkulis

      Koe ohi! Vähän epävarmat fiilikset jäi monivalinnoista ja engalnninkielisistä kyssäreistä varsinkin, mut mielestäni matikasta sain kaikki oikein! kiinnostais tietää mitä vaatauksia te muut saitte matikasta et iloitsenko mä nyt ihan turhaan D:

      • kertokaaaaaa

        ainakin olikohan se kolmos tehtävä sain vastaukseksi 5/7 eli viisi seitsemäs osaa, muutamaan vastasin ei mikään vaihtoehdoista, esimerkiksi siihen, mikä luku pitää yhtälöön a:n paikalle sijoittaa jotta x=3. ja myös siihen perunasäkkitehtävään vastasin ei mikään vaihtoehdoista, vastaus oli muistaakseni 172 ja vaihtoehdoissa oli 72, joka jäi vähän mietityttämään.
        Viimeiseen tehtävään sain vastaukseksi muistaakseni B=2.
        Muita ei juuri muistakaan :D olisi kiva kuulla mitä vastauksia te saitte!


      • Huhhuhjahohhoh

        Mä sain kyl perunatehtävään vastaukseks 72.. B=2 laitoin kans. En vastannut tohon x yhtälötehtävään, enkä siihen 100km/h tehtävään kun ei vaan ajatus kulkenu. Kotona vasta sen laskin että 75km/h oli oikea vastaus. Se tehtävä missä oli 3 hlöä jotka sai osinkoja, vastasin yht 30 000e. Ja se missä kysyttiin 2013 2014 vuoden myynnistä kun oli laskenut 20% että paljo pitää nousta niin 25. Muita en muista..


      • amkk

        Osti perunat (120kg) 0,7€/kg = -84€
        Myi puolet (60kg) 2€/kg = 120€
        lopuist puolet (30kg) myi -50% eli 1€/kg = 30€
        Jäljellä olevat (30kg perunaa) myi 20 sent /kg = 6€
        Vastaus: 156-84=72


      • ruukkukukankeppi

        5/7 osaa sain minäkin siitä.
        Nopeudeksi 75 km/h
        Kuppeille sain 120 vaihtoehtoa
        B.lle taisin saada numeron 2
        Myynnin pitäs kasvaa 25 % jotta pääsisi tavoitteeseen.
        Muita en nyt muista, mut mihinkään en saanu, että ei mikään näistä ja kaikkk matikan jutut sain laskettua.

        Essee oli helppo, mut silti en osannu oikein vastata siihen.
        Oikein väärin jutuista pelailin vähän varman päälle ja en vastannu mihinkään mistä en ollu varma. Paljon jäi siis vastaamatta, englanninkielisiin en vastannu ollenkaan.


      • qwertyazerty

        Itselläni jäi se 3 tehtävään vastaus saamatta ja siihen mukitehtävään.

        Huomasin että laskin sen perunatehtävän väärin, tuli ajatusvirhe. Oikee vastaus on se 72e tosiaan..

        Siihen vikaan sain kans B=2. Samat kans noissa 25% nousu ja 75km/h.
        Naisten ja miesten keskipalkkaan sain 2260e. Siihen yhtälötehtävään sain x=-19. Ja siihen ekaan sain 33,3% enemmän maksaa.

        Essee ei mennyt kauheen hyvin en oikeen saanu asiaa kirjotettua ja monivalinnoista ei mitään hajua menikö ne hyvin vai ei. Enkunkielinen osio jäi kyl tosi vähäiseks, odotin että siitä ois tullu enemmänkin kuin se muutama monivalintakysymys, olin vähän pettynytkin asiasta koska oisin odottanu enemmän.

        En usko että pisteet riittää sisäänpääsyyn, noh kai sitä ens vuonna uusiks.


      • arghhhhhhhhhh
        amkk kirjoitti:

        Osti perunat (120kg) 0,7€/kg = -84€
        Myi puolet (60kg) 2€/kg = 120€
        lopuist puolet (30kg) myi -50% eli 1€/kg = 30€
        Jäljellä olevat (30kg perunaa) myi 20 sent /kg = 6€
        Vastaus: 156-84=72

        Voi perkele, typerät aivot ja ajatuskatkos! Jossain kävi moka, koska laskin 120 30 6 - 84 mutta perkele vie sain jostain ylimääräisen satasen. Nyt vituttaa. Onneksi muu koe meni niin hyvin, ettei nuo miinuspisteet haittaa. Samperi vie, huolimattomuuttani. t.edellinen

        osinko tehtävässä sain myös 30 000 €, koska 1/10 oli 3000€, myös myyntitehtävästä sain 25%


      • edellinen
        arghhhhhhhhhh kirjoitti:

        Voi perkele, typerät aivot ja ajatuskatkos! Jossain kävi moka, koska laskin 120 30 6 - 84 mutta perkele vie sain jostain ylimääräisen satasen. Nyt vituttaa. Onneksi muu koe meni niin hyvin, ettei nuo miinuspisteet haittaa. Samperi vie, huolimattomuuttani. t.edellinen

        osinko tehtävässä sain myös 30 000 €, koska 1/10 oli 3000€, myös myyntitehtävästä sain 25%

        Ainiin mukitehtävän vastaus oli 4! eli 4 x 3 x 2 x 1 = 24


      • emmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
        edellinen kirjoitti:

        Ainiin mukitehtävän vastaus oli 4! eli 4 x 3 x 2 x 1 = 24

        Oliko mukeja varmasti neljä? Itse laskin että olisi 5 mukia eli viiden kertoma=120. Saatoin kyllä hermostuneena tehdä noinkin tyhmän huolimattomuusvirheen!


      • ipdjispkop

        Mukeja oli 5, eli 5*4*3*2*1=120


    • apuaapuaa

      Tietääkö kukaan seuraavaa: minulla käytynä kaksoistutkinto, missään vaiheessa, kun täytin amk hakemusta, ei kysytty kummalla todistuksella haen. Ympäriämpäri nettiä löytyi ilmeisesti "vanhentunutta" tietoa, jossa sanottiin, että itse pitää päättää millä todistuksella haetaan. Tätä kun ei kysytty, niin laskeeko opintopolku itse parhaan mahdollisen tutkinnon lähtöpisteet? Amis tutkinnolla saan kymmenen lähtöpistettä enemmän kuin yo todistuksella tai molemmilla hakiessa. Hämmentävää! Soitin kouluni toimistoon ja siellä se nainenkin oli ihan kujalla enkä saanut oikein vastausta...

      • qwertyazerty

        Siis jos haet päiväkoulutukseen kaksoistutkinnolla sulle annetaan pisteitä sekä ylioppilastutkinnon ja sen ammattikoulun päättötodistuksen perusteella. Koulujen nettisivuilla lukee ihan selkeesti asiat http://www.tamk.fi/web/tamk/arkisto-amk/liiketalous-paiva kelaat tosta koulumenestys ja C) kohta


      • elelel

        Minulla sama homma, todella epäselvää! Luulen että opintopolusta ne automaattisesti ottaa ne parhaimmat pisteet.. minulla kyllä molemmista tulee abaut 38/60 joten ei suurta merkitystä.. oliko kuppitehtävän oikea vastaus mikä?


      • apuaapuaa

        Mikä järki tuossa nyt on :D http://www.metropolia.fi/haku/nain-haet/ukk/ esimerkiksi tuolla kysymys "minulla on useampi toiseen asteen tutkintoja" vastaus : voit itse valita millä tutkinnolla haet. lukiossa käymäni kurssit on kuitenkin arvosanoina ammatillisessa perustutkinnossani.
        Ps. linkkisi ei johtanut mihinkään missä lukisi koulumenestys


      • apuaapuaa

        Sitä paitsi, kaksoistutkinto ei ole yhtäkuin yksi tutkinto vaan kaksi erillistä, olen vaan "hyväksilukenut" lukio opintoni amiksessa. Joten minulla on kaksi erillistä tutkintoa, ja ehdottomastihan haluan hakea sillä tutkinnolla, jonka arvosanat tuottavat parhaimmat lähtöpisteet. Todella huonosti löytyy tietoa koko kaksoistutkinnosta. Taitaapi sitten olla pakko taas soittaa koululle ja kysyä.. Kiva kun en ole ainut joka on tätä pohtinut


      • blääälblä

        Minä olen aikasemmin valmistunut ylioppilaaksi ja tänä keväänä valmistuin merkonomiksi. Ilmoitin opintopolussa hakiessani ylioppilas keskiarvon ja myöhemmin laitoin s.postilla hakijapalveluun ammattikoulun arvosanat, josta ne kirjattiin järjestelmään. Olen koko ajan ollut siinä uskossa että sieltä poimitaan minun paras aloituspiste vaihtoehto, eikö näin olekkaan? amiksen keskiarvo on paljon parempi kun lukion ja amiksen yhteis pisteet.... tosi harhaan johtavaa kun en voinut opintopolkuun edes laittaa amiksen arvosanoja silloin.


      • Jännittää

        Samaa pohdittu täälläkin. Minulla parhaat pisteet tulee amis yo, suoritettuna kun on kolmoistutkinto. Saa nähdä millä perusteella ovat pisteeni laskeneet. Jos eivät laske parhaimman mukaan, soitan muutaman raivopuhelun..


      • ihanaaaaaaaaaaaa

        Hyviä uutisia! Opintopolku laskee automaattisesti parhaat lähtöpisteet annettujen keskiarvojen mukaan / Sen mukaan mitä yo-tutkinnosta on saatu (tieto kerätään suoraan yo-lautakunnalta) :) Pätee jos on useampi toisen asteen tutkinto. Huokastaan kaikki helpotuksesta :D Jos ois tän tienny aikasemmin, ni ei ois tarvinnu kuukautta menettää yöuniaan pohtien tuleeko 41 vai 35 lähtöpinnaa. HUH


    • Emmeliina

      Siis saanko 38 lähtöpistettä kun lukion päättötodistuksen keskiarvo on 7,3 ja paras pitkä kieli M, muut C? Enhän siis tarvitse kokeesta montaakaan pojoa? Toisin sanoen ei pitäisi haitata vaikka matikkaosio sössittiin kun muu meni ihan hyvin.

    • plää

      Matikassa ekaan vastasin 33% tokaan 5/7 kolmanteen D) ei mikään tosin ilmeisesti vastaus oli -19 neljännessä 2260 vitosessa 75kmh kutosessa 18000 seiskassa...enmuista...peruna säkkitehtävässä sain 82 eli D...laskinkohan sitten jotain pieleen jos joku muu sai 172 noh yhtäkaikki Bn arvo oli kaksi ja muistaakseni 25 laitoin todennäköisyydeksi siinä väritehtävässä. Essee yllätti meikäläisen vähän housut kintuissa ja ei kovin hyvin mennyt...ehkä 5 paunaa siitä ois ihan ok. Tosin itselläni on niin surkeat alotuspisteet että tarvitsee enemmän kuin ''ihan ok'' että pääsis metropoliaan. Noh tästä syystähän se menikin lopulta väittämissä ihan lottoamiseksi mutta kait tässä vielä pienet zäänssit on sisään :/

      • tolokunseppo

        Vastasin ensimmäiseen "ei mikään näistä". Muistaakseen kysymys oli muotoiltu "kuinka paljon kalliimpi" on normaalihintainen tuote. Tuote oli 33,3% halvempi, mutta 50% kalliimpi.


      • enosaaa

        Selittäkää palikalle miksi vastaus ei ollut 33%. Vääntäkää rautalangasta pliis.


      • tolokunseppo
        enosaaa kirjoitti:

        Selittäkää palikalle miksi vastaus ei ollut 33%. Vääntäkää rautalangasta pliis.

        Jotenkin näin pyörittelin sen: Jos normaalihintainen tuote on 100€, ”kolme kahden hinnalla” –tarjouksen myötä yhden tuotteen hinnaksi tulee (2x100€)/3 = 66,7€

        Tuo on siis 66,7€ on siis 33% normaalihintaista tuotetta halvempi. Kysymyksen muotoilun("kuinka paljon kalliimpi on normaalihintainen tuote" vuoksi pitää kuitenkin ajatella käänteisesti, eli 100€/66,7€=1,50=50% kalliimpi.

        Saatan myös olla väärässä, taustalla vuosien tauko kaikesta matematiikkaan liittyvästä


      • Voiköhnä88

        No voi paska. Mä vastasin kans 33.3 kun käsitin et kuinka paljo halvempi tuote on..


      • epätietoinen12345

        Miten laskitte sen palkkatehtävän keskimääräisen palkan? Minkä laitotte vastaukseks? Muistatteko niita palkkasummia?


      • poodddd22223

        Eli 40% = 4/10 ja 60% 6/10
        4 x 2500 = 10000
        6x 2100= 12600 = 22600 / 10 = 2260

        Oiskohan ollu myös 2340 ja 2100 muita palkkasummia.


    • njooh

      ainiin se yksi matsku oli että yrityksen myynti laskee 20% kuinka paljon täytyy myydä ensi vuonna noustakseen samaan ja vastasin 25% :D

      • liimu

        Heh ainut jonka hoksasin heti, muut laskut menikin sitten ihan mönkään :D


    • liimu

      Paljonko saitte siitä matkalaskusta ja oliko se B:n vastaus 3 tai jotain siinä missä piti ynnätä niitä kirjaimia? Jos joku tietävä voisi listata tänne vastaukset? :D

      • mamaksjdoaladjkilk

        Sain itse B=2 ja siihen matkalaskuun 75km/h


      • Nixfinity

        Juu, oikein molemmat sulla.


    • Emmeliina

      Lähtöpisteet sittenkin 40! Onko mahdollista? Sehän merkitsee sitä että on pakko päästä sisälle, ei tarvitse paljoa pisteitä kokeesta :)

    • tolokunseppo

      Saiko viime vuonna lisäpisteitä ensimmäisestä hakutoiveesta ja työkokemuksesta? Lähinnä mietin sitä, että jos sai, niin edellisvuoden pisterajat eivät ole kovinkaan vertailukelpoisia..

    • vapaaja

      Voi perse, meni mukitehtävä väärin kun nyt laskeskelin uuestaan.. Muuten hyvin matikka. Millonkohan vastaukset julkastaan ja missä?

      • kpowk0

        En tiedä julkaiseeko ollenkaan vastauksia, taitaa vaan lähettää nää pisteet sitten heinäkuun puolella. Siis jos ei meinaa löydy vanhoja kokeitakaan netistä, sillä lähinnä mietin.


    • Noloa

      Voi hävetys, toi mukitehtävähän oli ihan naurettavan helppo nyt kun sen laski uudestaan. Minkä takia aivot ei pelittäny yhtään kokeen aikana, laitoin vastaukses jotain ihan naurettavaa :D Sama juttu kirjotelman kanssa. Ehkä ainut mistä oikeesti tiesin jotain, mutta en silti osannu kirjottaa sitä mitenkään järkevästi. Tuntui että unohti kaiken heti kun olis pitäny alkaa kirjottaa.. No, saa nähdä miten käy muiden osien kanssa...

      • epätietoinen1234

        Minkä sait mukitehtävään vastaukseks ja miten sen laskit?:)


      • vastaus3213123
        epätietoinen1234 kirjoitti:

        Minkä sait mukitehtävään vastaukseks ja miten sen laskit?:)

        Kuulemma olis pitäny laskea 5x4x3x2x1 :D


      • maopsddk

        Joo ei kyl muistunu yhtään mieleen, oishan toi nyt ollu helppo laskee sitten. No onneks jätin edes tyhjäks jotta ei tuu miinuspisteitä. :I


      • juuuu23333

        Ite laskin kokeilemalla ensin 3 mukilla. Eli siitä saatiin 6 eri tavalla ja sitten lisättiin neljään mukiin eli 6x4 = 24 ja siitä 5 mukiin 24x5= 120.


      • epätietoinentollo

        Miten tuo mukitehtävän kysymys meni? oliko se niin, että kuinka monta erilaista riviä saa kyseisistä mukeista muodostettua? vai miten?


      • Juuu233333333

        Joo, kuinka moneen eri vaihtoehtoon ne 5 eriväristä mukia voi laittaa.


    • voivitalis

      Sain ite siitä yhestä että 19 ja vastausvaihtoehdois oli -19. Tarkistin monta kertaa onko miinus jääny jostain pois, enkä löytäny. Menikö se piru vie silti väärin...

    • väittämiäväittämiä

      Väittämistä:
      Oliko Buster veneet Ruotsissa väittämä oikein vai väärin?
      Entä ensimmäinen Englannin väittämä, jossa selitettiin miksi tutkimus tehtiin? Vastasin tähän väittämään väärin, koska muistelin, että tutkimus tehtiin jotta voitaisiin tutkia nuorisoyrittäjyyttä ja erityisesti sitä prosessia, jotka nuoret käyvät läpi. Väittämässähän puhuttiin jostain globaalista taloudesta

      • junaemppu

        Busteriin laitoin, että väärin. Teksissä puhuttiin pohjoismaista,ei erikseen ruotsista. Näin ainakin muistelen.


      • ikmohio

        Mietin ihan samaa kun tekstissä puhuttiin yleisesti Pohjosmaista mutta vastasin sitten kyllä kuitenkin loppujen lopuksi


      • Jdh

        Mä vastasin myös siihen busteriin että oikein. Koska ruotsi oli yksi niistä kolmesta maasta jossa oli myydyin..
        Vastasin kyllä myös siihen englanninkieliseen väittämään että oikein koska tekstissä mainittiin kuitenkin yrittäjyyden vaikutus talouskasvuun..
        Vitsi mitä kompakysymyksiä, osan pystyi kyllä tulkitsemaan muutamallakin eri tavalla joka vaikutti aina vastaukseen.. :/


      • djfhfhdjd

        Tekstissä luki myös eriteltynä että suomessa, ruotsissa ja norjassa


      • nimimm

        Niin eli ei pelkästään Ruotsissa? Kai siinä väittämässä olisi nuo kaikki 3 lueteltu, jotta olisi oikein...?


      • kompiakompia

        Tässä pitää huomioida kysymyksen muotoilu. Eikös se ollut "Buster veneet ovat Ruotsin myydyimpiä" tjtsp. Eli onko buster veneet markkinajohtajia ruotsissa? En nyt äkkiseltään muista, että tekstissä oltaisiin sanottu niin. Todettiin vain, että niitä myydään eniten suomessa, ruotsissa ja norjassa. Eli eri asia, kuin markkinajohtajuus millään näistä alueista.
        Vrt: "Ingman myy kaikista alueista eniten maitoa Suomessa", ja "Suomen myydyin maito on Ingmanin" Kaksi täysin eri asiaa. Sanoisin, että veneväittämä = väärin


      • edellinen

        Vaikka muistaisinkin kysymyksen muotoilun väärin, ja se olisi ollut "Buster veneitä myydään eniten ruotsissa" Niin missään kohtaa tekstiä ei silti väitetty, että niitä noista kolmesta myytäisiin eniten juuri ruotsissa. Eli väärin siinäkin tapauksessa.


    • Vihkoontaismen

      Jos lähtöpisteet on 31 niin paljon tarvii kokeista pisteitä et pääsee sisää?

      • liimu

        Mulla aika sama, niin kiinnostaisi myös.


      • ljkfehrgetjhryj

        riippuu tietenkin minne hakee, valintaperusteethan on muuttuneet tänä vuonna muutenkin. itse hain jamkiin ja lähtöpisteitä 38, n. 30/40 viime vuosien mukaan pitäis saada kokeesta lisäks ja suht huonosti meni :( pisteitä varmaankin jotain about 20, eli olisin 10p päässä sisäänpääsystä jos menee niinkun aiemmin. mikähän on vielä realistinen pistemäärä mikä puuttuu jos haluaa päästä varasijalta? :s


      • maaksosoakaso9dika

        Riippuu aika paljon koulusta, Helsinkiin ja Tampereelle on ainakin pyöriny siinä reilu 70 pisteen rajamaissa. Hämeenlinnaan johon itse ensisijaisesti hain on se 62 pisteen rajoilla, sitten on näitä muita pienemmän hakijamäärän laitoksia joissa muistaakseni on suurimassa osassa vähän alle 60 pisteen.

        https://opintopolku.fi/wp/wp-content/uploads/2014/08/Alimmat-pisterajat-s2014-AMK.pdf Tossa on nyt ainakin jotain viime vuodelta


    • Latye

      Mihin kouluun hait?

    • mitänyttaas

      siis eikös se eka matikan tehtävä ollu se 33,33%? mikä se kysymys nyt sitten oli? huoh jos meni väärin.

    • Latye

      Itseäni ei paljoa onneksi stressanmut, kun läpipääsylle Kuopioon sisään:) kyllä koe meni siten että 10 pojoo tulee. Jätin tyhjäksi jos en tiennyt

    • ppppphhhh

      mitä laitoitte, onko fiskarsin liikavaihto laskenut kyllä vai ei?

      • Latye

        Ei ole laskenut. Liikevoitto vai vaihto oli laskenur ilman kertaluonteisia eriä, käyvillä valuuttakursseilla ym mutta ei muuten. Vastaus : ei


    • etetyruru

      liikevaihto*

    • 20943563

      mitäs muita väittämiä siellä oli? mitä laitoitte siihen että necessity drivenit yritykset työllistäis enemmän kun innovationit? (eiksiellä joku tollanen ollu via muistanko ihan väärin) ite laitoin että väärin.

      • wpaompimwa0pi

        Muistaisin että innovation-driven työllistää enemmän kuin necessity-driven. Ja siis vastaukseen taisin laittaa kyllä.


      • eiiiii

        siis kummin päin se kysymys oli? mun mielestä se oli niin, että necessityt työllistäis enemmän ja kyllä/ei?


      • Ksoakbdil

        Muistaakseni se tais olla just toisinpäin eli innovation-driven työllistää enemmän kuin necessity-driven. Ja tähän vastaukseks se kyllä


      • kkhhhh
        Ksoakbdil kirjoitti:

        Muistaakseni se tais olla just toisinpäin eli innovation-driven työllistää enemmän kuin necessity-driven. Ja tähän vastaukseks se kyllä

        eih luinkohan ton sitten väärin.. taisin laittaa että ei koska luin että necessityt oli ekana.


      • tisaii

        Väittämä oli niin, että necessity työllistää enemmän kuin innovation-driven. Vastaus oli väärin


    • jooooooooooooo

      Paljon saitte vastaukseksi muki-tehtävään? Itse sain 120.

      • retertert

        120 on oikee vastaus, ite laitoin väärän -_-


      • epätietoinen123456

        Miten se muki tehtävän kysymys meni? Oliko se niin, että kuinka moneen erilaiseen riviin kyseiset viisi mukia voi järjestää? vai miten..


      • Khhip9utv

        5 eriväristä mukia ja kuinka moneen eri järjestykseen ne voidaan laittaa


    • 12543

      oliko teidän mielestä koe helppo/vaikee? mun mielestä matikka oli helppo mutta mokailin jotain todella typerää sinne. kirjotelmaan olin valmistautunu että se tulis enkusta (en tiedä miks oletin niin) ja väittämistä en tiedä, tosi vaikeita oli jotkut......... miinuspisteitä tulee varmaan sieltä.

      • noniinjee

        Kokeesta lähtiessä fiilis oli, että matikka oli hallussa. Nyt tuntuu siltä, että jokanen kerätty piste itseasias kaatuu noihin miinuspisteisiin :D eiks se ollu -1? Mitäpä luulette, mulla lähtöpisteet 43 ja arviolta 13-15p kokeesta, pääsenkö esim. joensuun kareliaan tai kouvolaan? pisterajat niihin ollu joskus 58 ja 55 mut onkse pisteytys nyt muuttunu mitenkä? Essee meni tosi surkeesti vaikka aihe oli itseasiassa aineiston alkupuolella :D Nii ja se enkunkielinen, meinas kyllä itku päästä :DD menin ihan lukkoo koko kokeessa, tehty mikä tehty, tuomiota odotellessa..


      • latye

        Kyllä pääset heittämällä. Pisterajat laskevat reilusti nyt muutoksen takia
        Uskoisi että vähintään 5p


    • failedhupsista

      Kokeesta lähtiessä fiilis oli, että matikka oli hallussa. Nyt tuntuu siltä, että jokanen kerätty piste itseasias kaatuu noihin miinuspisteisiin :D eiks se ollu -1? Mitäpä luulette, mulla lähtöpisteet 43 ja arviolta 13-15p kokeesta, pääsenkö esim. joensuun kareliaan tai kouvolaan? pisterajat niihin ollu joskus 58 ja 55 mut onkse pisteytus nyt muuttunu mitenkä? Essee meni tosi surkeesti vaikka aihe oli itseasiassa aineiston alkupuolella :D

      • vvvoo

        -0,5 pistettä väärästä vastauksesta


      • mo-roi

        Eikö matikassa ollu miinuspisteenä -0,5 vai muistanko väärin?


      • fffffff

        täysin sama fiilis. ja tein TODELLA typerät mokat kahdessa matikan tehtävässä, vaikka oli ihan naurettavan helpot. kirjotelma meni aivan päin persettä, aattelin että kysytään enkunkielisestä. oon ilonen jos siitä tulee neljä pistettä. saa sitten nähdä väittämien kohalla..


    • moooi

      Mäkään en osannut yhtään arvata että kirjoitelma tulis lyhyimmästä aineistosta?! Olin niin valmistautunut kirjottamaan joko Fiskarsista tai enkun kielisestä tekstistä.. Ja mulla myös meni enkun oikein/väärin väittämät huonosti eli jätin vastaamatta todella moneen kohtaan, koska en ymmärtänyt niitä :/
      Ja enpä ollut kuullukaan tollasesta pisterajojen muutoksesta.. Osaako joku tarkentaa? :o

      • Latye

        Viime vuonna sai pisteitä ensisijaisesta hakukohteesta (5p) sekä työkokemuksesta (max 5p).

        Tänä vuonna näitä pisteitä ei enää saa --> pistetajat laskee


      • Vaimihinsuuntaansemenee

        Mutta nyt nämä 10p on kuulemma lisätty pääsykokeeseen, eli eikö se tarkoita sitä että kokeesta on helpompi saada enemmän pisteitä. Eli saattavat myös nousta.


      • jeppistäjeeee

        Mitenniin lisätty pääsykokeeseen? Meillä ainakin edelleen pääsykokeesta max 40 pistettä, ihan niinkuin aina ennenkin.
        http://www.haaga-helia.fi/fi/liiketalouden-hakutilasto-paivatoteutus-helsinki Ainoa amk, jolta löysin hakutilastoja myös viime syksyn hauista, kun uudistus oli ensi kertaa voimassa. Tuolta voisi katsoa, että haaga-heliassa pisterajauudistuksien jälkeen pisterajat laskeneet 7,03 pistettä, kun verrataan syksyn hakuja. Tämä ei toki tarkoita, että pätisi myös kevään hakuun ja jokaiseen kouluun. Turha sitä on spekuloida, selkiää sitten kolmen viikon päästä kuinka käy :) Itse toivon ja uskon, että rajat laskisivat noin 5 pojoa. Meni matikan osuudesta pari huolimattomuusvirheestä johtunutta pistettä, mutta muu koe erittäin hyvin. Vielä on mahdollisuus päästä sisään!


    • nimmim

      Jäi mietityttämään, että oliko se fiskarssin työturvallisuus väittämä oikein, haasteena kemikaalit yms. Muistaako joku?

      • ddddddd

        mä laitoin että oikein!


      • aaaaaaaaaa

        mitä siinä kysyttiin, työajat oli yks mutta mikä kolmas?


      • aaaaaaaaddddggg

        oliko siis kyllä oikea vastaus? X_X


      • jeojeo

        Muistaakseni kolmas oli suojavarusteet kemikaalien käsittelyssä eli kai väärin. Itse jätin vastaamatta kun en ollut varma mitä kompakysymyksellä haettiin...


      • ghj1

        Vastaus oli oikein, koskee nimenomaan suojavarusteita ja työaikoja


    • manju156

      Mikä oli vastaus siihen yhtälöön jossa olin a? Entä se toinen?

      • jiiio

        a = -19 ja 5/7

        Kyllä harmittaa kun meni muuten todella hyvin koe mut matikassa menin sähläämään. Kolme tehtävää väärin ja yhteen jätin vastaamatta niin ei tule kun 7,5/15 pistettä.

        Tuleekohan noi pisterajat nousemaan vai laskemaan edellisistä vuosista?


    • Jesse9561

      miten muka fiskars suomen vanhin yritys??? eikö suomen valtio oo vanhempi.. voisko joku selittää ku en tajuu

      • Adadadad99

        Yritys perustettiin vuonna 1649 ja on siten vanhin yhä toiminnassa oleva suomalainen yritys. -Wikipediasta.

        Suomen valtio ei ole yritys tietääkseni :P


      • 124865

        Oliko kokeen väittämä "Fiskars on Suomen vanhin yritys" vai "Fiskars on Suomen vanhin yhä toiminnassa oleva yritys"?


      • elikkätuota

        Vain sillä on merkitystä, mitä ennakkoaineistossa lukee. Toimitusjohtajan katsauksessa sanotaan "Tänään Suomen vanhin yhtiö juhlii 365. syntymäpäiväänsä" Ja väittämä oli "Fiskars on suomen vanhin yhtiö" joten väittämä on oikein .Ihan sama vaikka ennen ajanlaskun alkua olis ollut Pertin kenkäpaja, joka on sittemmin lopettanut toimintansa, mutta on näennäisesti Suomen vanhin yritys.


    • Hämillään

      Miten saitte siitä matikka laskusta 5/7, ite sain juuri päinvastoin eli 7/5 ja näin ollen vastaukseksi 1 ja 2/5

      • djfj

        Sain ite kans 1 ja 2/5 enkä 5/7 , mutta kumpikohan mahtaa olla oikein...


    • Nicky123

      Selittäkää nyt joku palikalle että miten se matikan vika tehtävä oikein meni, jossa piti selvittää B:n arvo? Kaikki tuntuu saaneen siitä vastaukseksi 2..

      eikö siinä ollut ensimmäinen kohta että A C C C=7 eli eikö näin ollen A=1 ja C=2 eli miten se B vosi olla 2..?

      Luulin sen olleen kaikista helpoin tehtvä mutta nyt en enää ymmärrä :o)

      • dirtydoll

        Ite ainaki laskin siitä et B=2 kun A=4 ja C=1. niin tostaki tulee 7 :)


      • Nicky123

        Voi halvattu... Tottahan tuokin :)


    • dirtydoll

      Saa kyllä nähdä miten meni. Omat lähtöpisteet on 49 ja TAMKiin hain niin sellaset yli 22 pistettä pitäis saada tosta kokeesta et pääsen sisään. Sen kokeen valvoja kylläki sano että tänä vuonna oli ollu vähemmän hakijoita ku viime vuonna, eli toivon mukaan olis ees jotain mahkuja. Esseen aihe oli vähän outo kun ite en ainkaan saanut kovin paljon kirjoitettua kyseisestä aiheesta. Joku puoli sivua siitä A4sen paperista kirjotin. Olisin kyl voinu ehkä laittaa vielä muutaman esimerkin lisää mutta ku tehtävässä korostettiin että siinä tutkitaan kykyä kirjottaa selkeesti ja oikein niin ajattelin että turha monimutkastaa sitä kun asia tuli jo selväksi. Monivalinnoista noin puolesta oon ihan varma et meni oikein, toisesta puolesta en oo iha nii varma mut jätin kyllä tyhjäksi ne joita en tienny varmaksi. Matikka tehtävät taas.. Kun aluksi katoin niitä niin ajattelin etten osaa mitään niistä, mutta sitte kun aikani pähkäilin niin jäin vain 2 tyhjäksi, se matka/aika tehtävä ja murtoluku yhtälö. Mukitehtävä meni hyvin todennäköisesti väärin, ja ehkä se x=3 yhtälö myös, mutta muuten oon suht varma et sain oikeet vastaukset. Ei se auta ku odottaa että miten käy :)

    • koekärpänen

      Kävin monimuotovalintakokeessa jo toukokuun puolella. Työelämässä 20 vuotta olleena, ihmettelin kysymyksiä, jotka oli sellaista tietoa, jota ei tarvita kutsukirjeessä mainitussa ns. kokonaisuuksien ymmärtämisessä. Esimerkiksi kuka raportoi hallitustasolla kenellekin ja on kenenkin alaisuudessa. Jokaisessa yrityksessä nämä ovat eri tavalla ja saattavat muuttua kesken vuodenkin. Tieto oikeastaan tarvitaan vain ylimmässä johdossa. Samoin henkilökunnan määrä Suomessa mittaa vain lukujen muistamista.

      Englanninkielisen materiaalin puuduttava prosenttiluenta (sillä tuhottiin artikkelissa sinäänsä mielenkiintoinen aihe) ja niistä tehdyt väittämät oli kyllä pohjanoteeraus. Oma työskentelykieleni on englanti ja voin sanoa, ettei tuollaisten väittämien huolimaton muotoilu mittaa millään tavalla mahdollisen opiskelija tulevaa kykyä selviytyä monikulttuurisessa työympäristössä. Ennemmin sitä, saako avattua väittämän laatijan ajatusmaailman.

      Koe oli mielestäni muuten helppo. Muutamaan väittämään olisi tehnyt mieli laatia seloste, että väite ei ole kyllin tarkka, jotta siihen voisi vastata oikein/väärin :D Pikku sarvipää iski, täytyy myöntää.

      • niinturhaa

        Olen niin samaa mieltä! Ihan eoäolennaisia asioita kysyttiin. Fiskarsin vastuullisuusketju olisi ollut paljon tärkeämpi kokonaisuuden kannalta kuin se, onko fiskarsilla yksi vai kaksi osakesarjaa.. todella pettynytmyös englannin väittämiin, aineistosta olisi saanut relevantimpejakin asioita kysyttyä. Kokeessa testattiin enemmän nokkeluutta ja kompien ymmärtämistä kuin kokonaisuuksien ja ennakkoaineiston osaamista.


    • fdsfsdfsdfdssfdsfd

      Miksi kukaan hakee tradenomiks? Pilipalitutkinto, joka tuli suoritettua itsekkin erehdyksessä vuosia sitten. Kostautuu vaan monelle myöhemmällä iällä, kun pitää kuitenkin lähteä yliopistoon tai toiselle alalle amk:hon opiskelemaan myöhemmin. Tiedän kavereita jotka on tradenomikoulutuksen jälkeen opiskelleet lähihoitajiksi.
      Miksi ihmiset? Ehkä se on nuorilla tietämättömyyttä, mutta nyt sen teille kerron, jotta tiedätte.

      • DerBöseMann

        En nyt sanoisi. Itsellänikin on Tradenomitutkino erona vain että suoritin sen englanniksi ts International Business. bachelor. Nyt opiskelen Wienin Yliopistossa Master tutkintoa. Tosin pääsinkin koska hallitsen Venäjän Englannin sekä Saksan kielen :)
        PS Suomeen on turha jäädä.


      • Tiukuuu

        Itse olen talouden parissa ollut alalla ja tradenomin tutkinnon kautta saan tukea urakehitykseeni. En näe siis tätä pilipalitutkintona.


      • eroava_mielipide

        En menisi itsekään sanomaan pilipalitutkinnoksi. Ehkä tuolla itsessään ei pahemmin mitään tee, mutta itselläkin tarkoitus parin työvuoden jälkeen auskutoida ja ruveta opettamaan ko. juttuja. Myöhemmin sitten yrittäjäksi taloushallinnossa.

        Eikö sinusta sovellu ihan kohtalaisen hyvin tuolle tielle fdsdsds (vai mitä lie tämän ketjun aloittajan nimi sitten olikaan)?


    • tsippaduii

      Mä en ole jaksanut laskea mun lähtöpisteitä, mutta tiesin alusta asti että mun on aika vaikea päästä pääkaupunkiseudun kouluun. Osaako joku sanoa, että onko mulla mitään mahiksia päästä Espooseen sisään, kun lukion ka oli 7,4, ja kirjoitin 4 C:tä. Koe meni ihan ok. Muutama virhe tuli, mutta silti fiilis että ei se ihan metsään mennyt. Onkohan mulla tsäänssejä? :D

      • Latye

        Totta kai sulla tsäänssit on:) mutta vaaditaan aika hyvät pojot kokeesta!


    • kirjoitelma

      Mistä aiheesta kirjoitelma oli? Olis kiva tietää, kun itsellä oli tuo haastattelu.

      • Latye

        Pit kirjoittaa milloin kyseessä on etämyynti, sekä antaa esimerkki neljästä erämyyntivälineestä


      • juuhe

        Milloin kysymyksessä on etämyynti KAUPPAsopimuksessa, eli tavarakaupassa. Ei esimerkiksi palvelusopimuksessa tai digitaalisessa myynnissä


      • Latye

        Etämyynti*


    • merkitönnimi

      58 alkupojoo ois ja TAMKiin hain ekana, suht positiivisin mielin kokeesta. Todella toivon et pääsis Tampereelle, mut jos ei niin ainakin seuraavaan hakukohteeseen pääsen 99.9% varmuudella, että onpahan sitten jotain. Kyllä ainakin se 10 pistettä tosta tuli, uskon niin.

    • moikkamoikkelis

      Pääsin viime vuonna lukematta sisään Haaga Heliaan. En tosin mennyt.

      • Froodo

        Ei Haaga Heliassa ole mitään ennakkomateriaalia, joten vähän paha lukea mihinkään.


    • Latye

      Ei malttas oottaa tuloksia

      • Pambin

        En minäkään! Ois kiva saada edes jotain vinkkiä tulevasta jo ennen heinäkuuta :D


      • Tiuku4

        Kuulemma ovat yleensä tulleet joskus juhannuksen jälkeen opintopolkuun jos olet antanut luvan julkaista tiedon netissä. Näin ainakin rakkaat kollegat juorisivat :)


      • latye

        Meille jaettiin laput, joissa luki että 3.7 näkee opintopolusta. Myöhemmin tulee kirjeenä!


      • Tiuku4

        Mulla luki ainakin että viimeistään 3.7.


    • ksjsisk

      Uskotteko että pisterajat laskee tai nousee nyt kun työkokemuksesta tai ykkösvalinnasta ei enää saa lisäpisteitä?

      • Annabaa

        Laskee tietenkin, mutta sehän ei tarkoita mitään. Suhteessa on varmasti yhtä vaikeaa/helppoa päästä sisään kuin aiemminkin.


      • Latye

        Totta kai laskee, ei tietenkään välttämättä sitä 10p mutta jotain kuitenkin


    • Manju123

      Tuleeko tieto paperisena siis 3.7 vaiko postittavat 3.7 ja tulee vasta myöhemmin perille?
      tuleeko aikaisemmin koulun nettisivuille tai opintopolkuun?

      • Me-mo

        Sitä ei varmaan kukaan tiedä varmuudella, milloin ne tulevat. Toivottavasti pian.. Tulokset julkistetaan viimeistään tuolloin 3.7., eli ennen sitä on posti ne jo varmasti tuonut. Samana päivänä on yleensä koulun nettisivuilla julkaistu nuo tulokset. Riippuu varmasti koulusta, esim. eri kaupungeissa tai aloilla voi tulokset tulla hieman eri päivinä ?

        Tässä vielä aika selkeät ohjeet aiheesta: https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/korkeakoulujen-yhteishaku/nain-otat-paikan-vastaan/

        Eli jos on saanut paikan, tieto tulee sekä kirjeenä että sähköpostilla, ja sitä voi seurata myös Oma opintopolku -palvelusta.


      • jouniiiil

        Meille sanottiin pääsykokeissa, että netistä näkyy kesäkuun lopussa tieto päässeille, mutta postitse kirjeet lähtevät niin että ovat perillä 3.7, eli postitetaan 1.7.
        Eli jos netissä ei näy tietoa kesäkuun lopussa, niin voi kai jo päätellä ettei oo päässy ..


    • 8989

      Näkyykö muilla tuloksia? Mulla on "Opiskelijavalinta vielä kesken" aaaaaagh kuolen tähän ahdistukseen :D

      • Tiukuuu

        Samaa lukee mullakin.. :( Vois kyllä jo tulla tieto.


      • Blaah

        Hamkissa oli monimuotokoulutuksen valintakokeessa n. 500 hakijaa paikalla ja jos muualla on ollut samanlaisia määriä, niin vois kyllä ajatella ettei ainakaan valintakoeyhteistyötä tekevien koulujen osalta tulokset välttämättä selviä ihan heti. Koulultakaan on varmaan aika turha udella mitään mahdollisia aikatauluja.. Mä en saa enää mitään järkevää aikaseks tässä odotellessa :D


      • Avainlukulista_tyhjenee

        Joo tuolla opintopolun sivulla on tullu käytyä aika monta kertaa, ja äsken kun kävin niin rupes jotain tapahtumaan :D.. Mut siis nyt näkyy kaikki paikat mihin hain ja että missä on kesken ja yhdestä tuli jo että en saanut opiskelijapaikkaa (tosin oli paikka jossa en päässyt toiseen osaan ..) et kyl tää täst hei ;D


      • jieeppepepe
        Avainlukulista_tyhjenee kirjoitti:

        Joo tuolla opintopolun sivulla on tullu käytyä aika monta kertaa, ja äsken kun kävin niin rupes jotain tapahtumaan :D.. Mut siis nyt näkyy kaikki paikat mihin hain ja että missä on kesken ja yhdestä tuli jo että en saanut opiskelijapaikkaa (tosin oli paikka jossa en päässyt toiseen osaan ..) et kyl tää täst hei ;D

        Mihin oot hakenut? =D


      • Avainlukulista_tyhjenee
        jieeppepepe kirjoitti:

        Mihin oot hakenut? =D

        Hain vaikka mihin.. :D mutta kävin luokanopettajan ja sit tuon Leiritien Metropolian pääsykokeessa täällä pääkaupunkiseudulla.. ja tuosta luokanopettajasta siis tullut lopullinen päätös tietenkin mutta mutta jänskäpänskättää tuo tradenomi homma, en oikeesti tiiä mitä tekisin toisena välivuonna jos semmonen sattuis :D


    • Hummine

      Itsellänihän lukee siellä statuksena: Opiskelijavalinta: Lopullinen
      Olet vahvistanut opiskelupaikan

      • jieeppepepe

        Ja hait mihin?


      • tiukuuu

        Toi kuulostaa siltä ihan kuin olisit vastaanottanut opiskelupaikan jo, vaikka vasta tietoa odotat mihin pääsit ja otat paikan vastaan vasta sitten?


      • xc00zsaf

        Mulla on kaikkien koulujen kohdalla vielä "opiskelijavalinta kesken".


      • Lyllerö

        Joo, täälläkin on "opiskelijavalinta kesken". Tamkiin hain.


      • nellssone
        jieeppepepe kirjoitti:

        Ja hait mihin?

        IB linja ja TurkuAMK. Mulle tuli tieto jo 17.8


    • Latye

      Itselläni myös opiskelijavalinta kesken. Savoniaan hain

    • tiukuuu
    • latye

      Sisään kuopioon!

      • Anonyymi

        Heh, pakko kommentoida näin pitkän ajan jälkeen tätä. :) Mukavaa aikaa, kuten myös opiskelija-aikakin! Nykyisin ekonomi, työelämässä.


    • niceimmeinen

      Sisään SAMK, monimuoto \o/

    • Nöjjjj

      Sisään lahteen ! =O

    • 12345677654321

      In baby, TAMK :)

    • AnniinaEE

      Heippa kaikki :D ite pääsin haagaheliaan ja ihan heittämällä sisään, mikä oli aika yllätys, koska en kerennyt muiden kokeiden ohella lukemaan tohon oikeestaan. Kaikki kävin läpi kyllä, enkku oli superhelppo ja ei kannata mitään diagrammeja ja lukuja opetella, kokonaisuuksia ne aina kysyy. Suomenkielinen materiaali oli ymmärrettävää ja siitäkin vain kokonaisuudet kannattaa handlata ja itse ainakin hahmotan aina mikä on tärkeä tieto ja mikä epäolennainen joten itselläni lukeminen on helppoa. Matikka kokeessa oli perustasoa ei mitään vaikeaa kaiken saa laskettua jos vähän miettii ja ei erilllistä paperia. Kokeessa sanoivat, että paperiin merkinnät jos tarvitsee tehdä ja tosiaan aina 4 vaihtoehtoa mistä yksi on aina ei mikään näistä ,mutta ei se se yleensä ikinä ole. Ekaa kertaa tosiaan tossa kokeessa Helsingissä siis ja ei kannata stressaa. Itse tosin vähän niin tein ja kokeessa vähän "heitin hanskat tiskiin" kun näin, että kirjotelma olikin suomenkielisestä, mutta sisään päästiin ihan heittämällä. Eka vaihtoehto jäin 11. varasijalle, mutta ei mitään kouluun jokatapauksessa mikä on tärkeintä :) Tosiaan älkää stressatko ja opetelkaa kokonaisuudet ja perus matikkaa. Monivalintaa taisi olla suomenkielisestä 25 kysymystä mistä osa oli ihan päivänselvää ja osa vähän tarkempaa ja oli kompakysymyksiä myös joukossa ja sitten enkunkielisestä oli 15 ja kysymys ja vastausvauhtoehdot enkuksi ja siinäkin itsestäänselvyyksiä ja sitten vähän tarkempia, mutta ei kannata liikaa lottoilla jättäkää vaan rohkeasti tyhjäksi jos ei tiedä :) Kokeessa pitää olla väh 30 min mulla meni tunti ja 20min ja siinä tarkastin vielä 10min tosta ajasta, että se aika 2h riittää hyvin. Nyt vaan katellaan, että Pasilaan vai Malmille opiskelemaan. Tsemppiä kaikille muille ja tuleville hakijoille ja tossa on toivottavasti jotakin hyödyttävää tietoa.

    • Tuleva_tradenomi

      Pääsin itse sijaan KAMK:iin, mikä on mukavaa. Vaan tietääkö kukaan, onko omia pisteitä mahdollista nähdä mistään? Ei ainakaan kirjeessä tai opintopolussa näkynyt, siis tietääkseni.

      • AnniinaEE

        Itse soitin hakijapalveluihin mistä kerrottiin omat pisteet ja pääsykoerajat. Tulee ne sitten varmaan ensviikolla kirjeitse kotiin


      • Tuleva_tradenomi

        Asia selvä, kiitos!


    • Varasijainen

      Osaatteko kertoa miten tuo varasijaisuus toimii? Mulla oli esim. haaga-heliaan sijaisuus 151. (en usko et mitään mahiksia) ja sitten tuo laurea 22. sija. Noihin toimistoihin en saanut millään yhteyttä, ja en tiedä milloin mailiini ehtivät vastailla.

      • Latye

        Koulujen sivuilla on tietoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe