Liian pienen hevosen ostaminen

Vielä_toiveikas

Nyt haluan asiallisia mielipiteitä.

Olen itse noin 160 cm pitkä ratsastaja, onko järkeä ostaa 130-senttinen poni? Kasvan vielä vähän. Poni on ihana luonteeltaan, pomminvarma maastoponi ja ratsastaessa täydellinen. Ressukka asuu tällä hetkellä vähän huonoissa oloissa ratsastuskoululla. Painollisesti en varmasti tule olemaan sille liian iso, mutta taidan olla jo liian pitkä.
Rodultaan se on vuonohevonen.

En ole koskaan ajanut hevosta, mutta opettelisin mielelläni. Haluaisin opettaa temppuja ja agilitya. Tykkään myös pitkistä maastolenkeistä ihan vain kävellenkin. Jos mahdollista, ratsastaisin sillä myös? Kävisin tietysti tunneilla.

Sanokaa, olisiko siinä mitään järkeä? Olen aivan ihastunut juuri tuohon hevoseen.

Tosi paljon kiitos teille jo valmiiksi! :)

17

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai että keppareita...

      Mutta asiaan. Sinänsä pystyisit kyllä kyseisellä vuoniksella ratsastamaan, mutta pienihän se auttamatta on, ikävä kyllä. Jos sinusta tulee esim 165cm pitkä, sinulle sopivan kokoinen hevonen olisi n. 145cm.

      • Vielä_toiveikas

        Kiitti vastauksesta! Ironista että oon ollut aina tosi lyhyt, mutta kun löydän täydellisen hevosen niin kasvankin heti sille liian pitkäksi.


    • zip--

      Olet tosiaan jo liian pitkä. 145cm on minusta aika minimikorkeus 165cm ratsastajalle. Siro poni voi tuolloinkin olla jo aivan liian pieni. Ennemmin ottaisin jo ihan hevosen. Joku 155-165cm voisi olla hyvä.

      Ja vaikka nyt olisit vielä painosi puolesta sopiva, useimmille sitä painoa iän myötä tulee. Ihan jo kropan muuttumisen takia. 130cm ponilla pitäisin rajana noin 55kg ja aika harva aikuinen 165cm nainen pysyy alle tuon painoisena aikuisiälläkin. Toki mahdollista se on mutta vaatii useimmilta jo työtä.

      • Nyrkkisääntönä pidetään yleensä sitä, että jos hevosen selkä on ratsastajan leuan/hartioiden tasalla, ratsu on sopivan kokoinen. Eli oma pituus miinus n. 15-20cm. Tosin kasvuvara on muistettava ottaa huomioon. Ja Zip on oikeassa siinä että ponin - tai sen puoleen hevosenkin - rakenne vaikuttaa myös.

        Nyt sinun täytyy vain päättää, ajatteletko tätä asiaa tunteella vai järjellä.
        Ostatko ponin josta todella tykkäät, mutta joka on jo valmiiksi pieni, ja joka voi jäädä vieläkin pienemmäksi jos kasvat arvioitua enemmän. Vai etsitkö itsellesi isomman ponin tai pienen hevosen, joka olisi sopivan kokoinen ja jonka kanssa sinulla olisi paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin. Suosittelen jälkimmäistä.

        Zip, olen utelias. Metrin korkuisilla shettiksillä pidetään painorajana yleensä n. 50kg säännöllisessä ratsastuksessa. Oletko sitä mieltä, ettei 130cm poni jaksa turvallisesti kantaa kuin 5kg enemmän?


      • Vielä_toiveikas

        Kiitos paljon vastauksesta sullekin! Tosi ärsyttävää kun tämä olisi muuten unelmien täyttymys, mutta eihän sitten sille mitään voi.


      • Vielä_toiveikas
        lampinajadi kirjoitti:

        Nyrkkisääntönä pidetään yleensä sitä, että jos hevosen selkä on ratsastajan leuan/hartioiden tasalla, ratsu on sopivan kokoinen. Eli oma pituus miinus n. 15-20cm. Tosin kasvuvara on muistettava ottaa huomioon. Ja Zip on oikeassa siinä että ponin - tai sen puoleen hevosenkin - rakenne vaikuttaa myös.

        Nyt sinun täytyy vain päättää, ajatteletko tätä asiaa tunteella vai järjellä.
        Ostatko ponin josta todella tykkäät, mutta joka on jo valmiiksi pieni, ja joka voi jäädä vieläkin pienemmäksi jos kasvat arvioitua enemmän. Vai etsitkö itsellesi isomman ponin tai pienen hevosen, joka olisi sopivan kokoinen ja jonka kanssa sinulla olisi paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin. Suosittelen jälkimmäistä.

        Zip, olen utelias. Metrin korkuisilla shettiksillä pidetään painorajana yleensä n. 50kg säännöllisessä ratsastuksessa. Oletko sitä mieltä, ettei 130cm poni jaksa turvallisesti kantaa kuin 5kg enemmän?

        Se päätös on vaan tosi hankala. Tavoitteita minulla ei oikeastaan ole kisoihin tai muuhun. Enemmän yhdessä olemiseen ja puskailuun.

        Toisaalta olisihan se varmaan kiva, että tietäisin hevosen olevan minulle juuri sopiva, eikä sitä tarvitsisi miettiä.


      • zip--
        lampinajadi kirjoitti:

        Nyrkkisääntönä pidetään yleensä sitä, että jos hevosen selkä on ratsastajan leuan/hartioiden tasalla, ratsu on sopivan kokoinen. Eli oma pituus miinus n. 15-20cm. Tosin kasvuvara on muistettava ottaa huomioon. Ja Zip on oikeassa siinä että ponin - tai sen puoleen hevosenkin - rakenne vaikuttaa myös.

        Nyt sinun täytyy vain päättää, ajatteletko tätä asiaa tunteella vai järjellä.
        Ostatko ponin josta todella tykkäät, mutta joka on jo valmiiksi pieni, ja joka voi jäädä vieläkin pienemmäksi jos kasvat arvioitua enemmän. Vai etsitkö itsellesi isomman ponin tai pienen hevosen, joka olisi sopivan kokoinen ja jonka kanssa sinulla olisi paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin. Suosittelen jälkimmäistä.

        Zip, olen utelias. Metrin korkuisilla shettiksillä pidetään painorajana yleensä n. 50kg säännöllisessä ratsastuksessa. Oletko sitä mieltä, ettei 130cm poni jaksa turvallisesti kantaa kuin 5kg enemmän?

        Itse olen käytännössä ainakin huomannut, että jos hevosen korkeus on oma pituus miinus 20cm, aletaan olla jo ihan minimirajoilla. Vaikka jossain tosiaan väitetäänkin tuota sopivaksi korkeudeksi.

        Shettis on yleensä lyhyt runkoinen ja vahva poni. 50kg on silti metriselle shettikselle jo paljon.

        Painorajoista on joitain tutkimuksia ja eräässäkin tutkimuksessa todettiin, että jos ratsastajan paino on 25% hevosen painosta, se alkaa aiheuttaa jo ylikuormitusta hevoselle eli on oikeasti jo haitallisen paljon.
        Nyt siis puhutaan tietysti normaalipainoisen, terveen, aikuisen hevosen painosta.

        Shettis painaa ehkä 250kg, jolloin 20% hevosen painosta olisi tuo 50kg.
        Mutta kun tähän lisätään varusteet ja ratsastajan vaatteet, tulee painoa äkkiä etenkin talvella jopa 10kg lisää. Tällöin mennään jo hyvin lähelle tuota 25% rajaa. Kun vielä otetaan huomioon, että hyvin usein lasten ponit on lihavia eivätkä kovin hyväkuntoisia, on painoa nopeasti liikaa.

        Näin ollen itse pitäisin shettiksellä painorajana jotain 45kg, jolloin varusteidenkin kanssa paino pysyy vielä kohtuullisena.
        Parempihan olisi, jos painoa olisi vielä vähemmän.


        Isommat ponit on monesti rakenteeltaan pitkä runkoisempia ja sirompia, jolloin myös kantokyky ei ole yhtä hyvä. Eli minusta kyllä 55-60kg on ihan maksimi painoraja pikkuponille.
        Tulee myös ottaa huomioon ponin korkeus ja ratsastajan pituus.

        jos esim. 150cm ratsastaja painaa vaikkapa 65kg, hän on jo merkittävän ylipainoinen. Tämäkin lisää taakkaa selässä, koska tuollaisella painolla on mahdoton kroppaansa täysin hallita ja heiluvaa liikettä tulee enemmän.
        Eli tämänkin takia pitäisin painorajaa alempana, ylipainoiset ratsastajat tarvitsevat isomman ratsun alleen, vaikka pituuden puolesta olisivatkin sopivia pienemmällekin.


    • Juu, ei tosiaan kannata laittaa pienen ponin selkään 90kg ratsastajaa vaikka olisi lyhytkin. Mutta tässäkään tapauksessa ratsastajalla ei paino-ongelmia ole, joten minusta voidaan laskea asioita sen pohjalta, että perusterve iso poni normaalilla lihaskunnolla kantaa kevyesti 60kg plus varusteet. Ja toisaalta, vaikka ratsastajan paino ajan mittaan jonkin verran nousisikin, hevosen lihaskunto kasvaa samaa vauhtia, jolloin lihakset antavat luustolle tarvittavan tuen. Kuten mikä tahansa rasitus, siihen täytyy totutella vähitellen eikä yhtäkkiä. Muuten todellakin saa paikat rikki nopeasti.

    • aivotonapinaperse

      oon 160 ja ratsastan n. 92-96cm korkeella shetulla... näytän siä selässä tosi lyhyeltä ja opekin pistää mut menemään sillä. Hauska juttu. Eikö? en nyt usko että mittanauha hirveästi valehtelee itseni tai ponini kohdalla :D olen 03 eli jos luulit että oon joku 20v ni en oo. Ja oln tässä miettiny että jos se on 15-20cm pienempi omasta pituudesta hyvän kokonen ni pitääkö shetuilla sit vai ratsastaa nää 115 - 120 pitkät pikku lapset. siinä ponienkin lihakset katop kuin tuhka tuuleen. en kyl tajuu...

    • mörrinkäinen

      Jos poni on alle metrin korkuinen ja sinä 160, niin varmasti näytät hassulta sen selässä. Joskus opettajat antavat pieniä poneja pidemmillekin ratsastajille, jos sopivan kokoisia ratsastajia ei ole sen tasoisena kuin poni tarvitsee. Ja kyllä, sopivan pituinen ratsastaja sen kokoiselle ponille olisi todellakin n. 120cm, eli pikkulapsi. Kuten näillä sivuilla on moneen otteeseen todettu, liian pienellä ponilla voi toki ratsastaa jos paino sallii, mutta onko se pituuden puolesta enää järkevää, on toinen juttu. Sinun pituistasi en enää päästäisi yhdenkään shettiksen selkään.

      On saman tekevää minkä ikäinen ratsastaja on, oleellista on se, kuinka pitkä hän on ratsunsa korkeuteen nähden ja onko paino edes suurin piirtein kohdallaan. 150cm ihminen metrin korkuiselle ponilla on maksimipituinen, sen jälkeen ei enää kannata sen kokoisen ponin selkään kiivetä vaikka se jaksaisikin kantaa.

    • PullaPolle

      Hei! Mielestäni kyseinen hevonen ei ole sinulle liian pieni. Vuonohevoset ovat myös todella vahvoja hevosia! Mikäli et aio kilpailemaan, tai muuten kovin tavoitteelliseen ratsastukseen, en näkisi mitään syytä miksi et ostaisi kyseistä hevosta!:) Kuulostat ihan sopivan kokoiselta vielä ponin selkäänkin, hankala tietenkin sanoa näkemättä!

      • Vielä_toiveikas

        Kiitos mielipiteestä! :) En nyt ole vielä päättänyt mitään. Välillä ajattelen, että haluan isomman ponin, mutta välillä.. äh. Olisi se silti niin mahdottoman ihana. Ja kun se ei nykyisessä kodissaan tosiaan voi kovin hyvin, haluaisin myös auttaa sitä antamalla hyvän kodin.


      • Vielä_toiveikas

        Ostan tän täydellisen pikkuhepan, ratsastaminen tai siinä kehittyminen ei ole niin tärkeää minulle.


    • Onnea uudelle hevosen omistajalle!

      Tärkeintä onkin, että hevosen kanssa viihtyy. Jos sydämessäsi tunnet että tämä on se oikea, niin sitten se todennäköisesti myös on sitä. Eikä tämä poni niin pieni ole ettetkö voisi sillä vielä ratsastaa ihan hyvinkin, ja vuonikset ovat yleensä vankkoja, mikä auttaa varmasti. Ja jos sillä on ajettu, se tarjoaa mahdollisuuden vaihteluun liikunnassa, mikä on aina plussaa.

      Onneksi olkoon vielä! :)

      • Vielä_toiveikas

        Kiitoksia paljon! :)


    • hankkikaasopivahevonen

      Itse olen n 160cm pitkä ja reilut 45 kg painoinen ratsastaja, Toinen ponini on 127cm korkea, ja liian pienihän se jo on. Uusi hevoseni on hieman yli 160cm korkea, siro ja täykkärimallinen eikä tunnu lainkaan isolta, kasvan kuitenkin vielä vähän.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe