Mielipiteeni suomenruotsalaisista rehellisesti

ex-pakkoruotsittaja

Laitan kirjoitukseni omista kokemuksistani tännekin.

Vuosia sitten nuorempana halusin tutustua kielivähemmistöömme suomenruotsalaisiin ja oppia ruotsin kieltä paremmin. Menin Karjaalle Västra Nylands Folkhögskolaniin opiskelemaan. Aina välillä istuin koulun kirjastossa ja luin HBL:n. Ja mikä siellä näkyykään melkein joka jutussa? Käsittämätön inho ja viha, pelko suomalaisuutta ja suomen kieltä kohtaan. Olin pöyristynyt. Tuolloin minulla oli suunnitelmana mennä opiskelemaan ruotsin kieltä yliopistoon. Mielipiteeni muuttuivat radikaalisti. Myös kyseisessä koulussa kohdeltiin suomenkielisiä mielestäni kuin huonompaa väkeä. Mitä väliä sillä, että suomenkielisiä istui 20 oppilasta odottamassa oppituntia, kun venäläisiä oppilaita oli kutsuttu noin kymmenen oppilasta koulun vieraiksi. Venäläiset saivat oman luokkahuoneen, kun taas suomenkielisten opetus toteutettiin käytävällä.

En lähtenytkään opiskelemaan ruotsia. Muutin suunnitelmia kokonaan. Valitsin paljon hyödyllisemmät kielet pääaineekseni. Olen tehnyt kääntäjän ja opettajan töitä.

Ja lopuksi - mitäkö mieltä olen suomenruotsalaisista? He ovat harvinaisen itsekästä väkeä. Omaan napaansa tuijottajia. Eivät toki kaikki, mutta hyvin moni niistä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä esim. työni kautta. He ovat harvinaisen lapsellisia, yksinkertaisia ja häijyjä.

Minulla ei ole mitään vastaan ruotsin kieltä, mutta voin sanoa ihan käsi sydämellä, että vihaan tätä sirkusta pakkoruotsin ja kaksikielisyyden kanssa. Vihaan sitä, että teidän suomenruotsalaisten antennit osoittavat edelleen Ruotsiin ja pilkkaatte suomalaisuutta joka käänteessä. Olette epäisänmaallisia ja vastenmielisiä.

Siinä se lyhyesti on. Mielipiteeni. Piti tulla tänne vuosien tauon jälkeen katsomaan, miten riehutte täällä. Olin itse ennen pakkoruotsittaja, mutta mielipiteet voivat muuttua. Sellaista se elämä on.

54

2312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perkel

      Olisit vaa jäänyt sinne Impivaaraan :)

    • Pummittaja

      Näin itsekkin Oulussa eräässä baarissa suomenruotsalaisen miehen joka osottautui äärimmäisen yksinkertaiseksi idiootiksi,joka mittaa ihmisarvoa työnteolla.

      • Perkel

        Pelkääkkönnä polliisia????


    • Biggan

      Ketkä ovat suomenruotsalaisia? Minun käsittääkseni he ovat suomeen muuttaneita riikinruotsalaisia,Ja taas itseään kutsuvat suomenruotsalaiset ovat ruotsinkielisiä suomalaisia.Siinä on muuten iso ero!!Ja sitäpaitsi eihän itseään suomenruotsalaisiksi kutsuneet edes osaa ruotsia!!He puhuvat jotain ihme murretta joka on kaukana ruotsista.Heitä ei ymmärrä suomalaiset eikä ruotsalaiset.Ruotsalaiset kaikista vähiten!!!

      • ruotsiinoppimaan

        Just niin! olen samaa mieltä kielitaidosta.Saisivat suomenruotsalaiet katsoa tv-ohjelmia missä puhutaan oikeaa Ruotsia ja verrata omaan siansaksaan,ehkä tajuaisivat opetella puhumaan niin että muutkin ymmärtävät.
        Olen itse muuttanut Ruotsista kielitaitoisena,mutta en ymmärrä suomenruotsalaisten mongerrusta.Lausuvat sanatkin kuten kirjoitetaan,lauseissa vilisee suomenkielisiä sanoja..Opetelkaa kieli,että ruotsalaisetkin ymmärtävät.
        Tätäkö pitäisi vielä nuorten opiskella?


      • Grönbacka
        ruotsiinoppimaan kirjoitti:

        Just niin! olen samaa mieltä kielitaidosta.Saisivat suomenruotsalaiet katsoa tv-ohjelmia missä puhutaan oikeaa Ruotsia ja verrata omaan siansaksaan,ehkä tajuaisivat opetella puhumaan niin että muutkin ymmärtävät.
        Olen itse muuttanut Ruotsista kielitaitoisena,mutta en ymmärrä suomenruotsalaisten mongerrusta.Lausuvat sanatkin kuten kirjoitetaan,lauseissa vilisee suomenkielisiä sanoja..Opetelkaa kieli,että ruotsalaisetkin ymmärtävät.
        Tätäkö pitäisi vielä nuorten opiskella?

        Oppikoulussa aikoinaan oli "ruotsalainen" suomalainen, joka korosti, miten heillä puhutaan kotona ruotsia.
        Niin vaan oli koko kouuvuoden, että sai ala-rvoisia arvosanoja juuri ruotsista.
        Itse kuulin opettajan käyttävän valtavasti aikaa hänen pitkien ja lyhyiden aakkosten opettamiseen. Mutta täytyi olla paljon muutakin virhettä.
        Kaikilla leuhkilla ruotsalaisilla oli sama virhe vielä ylioppilaana.

        Olin vain niin iloinen, ettei meillä puhuttu kotona SITÄ "ruotsia".


    • Pikku-Calleko_mies

      Suomenruotsalaiset ovat katoava kansa. Kuolinkorahduksia. Pakkoruotsitus oli virhe, joka tulee maksamaan paljon suomenruotsalaisille. Rkp on rasistipuolue, joka kielletään kohta EU:ssa. Apartheidia EU:ssa. Luuletteko, että suvaitaan? Seuraava varoitus EU:sta?

      Tunnen sekä mukavia että ihan psykoja suomenruotsalaisia yksilöitä. Ongelma ei ole yksilötasolla. Ongelma on enemmistön alistamisyritykset. Viimeinen kapina, jonka suomalaiset tulee kukistamaan. Suomi itsenäiseksi - vihdoinkin! Osa suruista on jo aloittanut pakomatkansa Ruotsiin.

    • DBC

      Biggan!
      Et itse osaa edes kirjoitaa suomenkieltä oikein..muutenkin kommentissi on kuin 15vuotiaalla!(ehkä jopa äly?)
      Satutko tietämään että suomenrutsalaiset puhuvat puhtainta ruotsinkieltä!
      Aija saijonmaa on todella suosittu ruotsissa juuri tämän vuoksi!

      • Dagensnyheter

        Se nimi on muuten Arja Saijonmaa, ja Mikkelissä syntynyt "härmäinen", joka sattuu asumaan Ruotsissa, lienee pesunkestävä ruotsinsuomalainen.


      • arjasaionmaa

        Ei ole kielen takia tunnettu vaan laulajana.Oli maailmankiertueella Mikis Theodorakiksen kanssa -60 luvulla,,asettui Ruotsiin -70 luvulla.Onhan Arja jo oppinut monenkymmenen vuoden jälkeen ruotsinkieltä ,lähtöisin savosta Mikkelistä.


    • Perkel

      Läs och lär er svenska Finntollor! Dethär är ett svenskspråkigt forum !

      • jobbigt

        Alltid måste någon som lider av svenskhat spy ur sig sina språkrasistiska åsikter på alla tänkbara forum.


      • InteBalleRamstedt

        Aloittajallahan oli selkeitä vihakokemuksia ruotsalaisten taholta. Puhui kokemuksesta.


      • Börja att lära dig svenska. Om du inte ser dina fel, du kan inte svenska. Varför hata finlandssvenskar, finlandssvenskar are self haters. Ni vet inte er kultur, historia och nu ni are selling er kultur, soulless people.


      • Perkel

        Any time ,anywhere, Muahhhahhh, du ska spotta på koranen och avsäga din tro och bli en riktig finne :D


      • Perkel

        Muslimerna är som ett gäng skabbiga hundar, skjuter man en så flyr dom andra :D


      • Du är inte man att beretta, jag förstår, naturligvis du vågar inte att träffa mig. Vesterlandets "män" är som små flickor. Du kan sitta i din hem och skriva, men du vågar inte mer. Men jag ska göra vad jag kan att träffa dig, redan vi hittade andra rasister som vi har sparkade att de går till hospital. Snart det är tillfäle för mer. Men jag förstår, du är inte man, du är flicka. Sitt hemma och skriva.


      • dåresomdåre

        Innan du hittar honom och hans far, kommer nog polisen hitta dig.


      • Då jag kan beretta till polisen om rasisterna, det är illegal att offend people.


      • jekaterinaje

        Och sen? Entä sitten?


      • Perkel

        Du skulle bara blivit där du kom ifrån! Jag har araber som grannar så jag e inte så värst orolig.- Men dyker du upp kan du få en kaliber 12 i nyllet :D


      • Perkel

        Du skulle blivit kvar där.- Jag har också dödat, men ingen arab ännu :)


      • Perkel

        Alla muslimer e väl araber???


      • Nej, eller tror du att folk i Indonesien är araber? I Indonesien det bor mesta muslimer i hela världen, indonesians är southeast asians, också Malaysia. Muslimer finns i Albanien och Bosnien, de är inte araber. Muslimer finns i Kazakhstan och Kyrgyzstan, de är central asians. Muslimer finns i Tajikistan och Pakistan och i Bangladesh, de är inte araber. North Africa som Egypt osv är inte ethnic araber, men de talar arabic. Araber bor example i United Arab Emirates, Yemen och Saudi Arabia.


      • Perkel

        Du svarade aldrig på frågan: Varför kom du till Finland?


      • Riktig, varför jag inte svarade? För du svarade inte vad är din adres. Byta ämne och konterfråga är acceptable eller logisk. Bereta din adres jag ska svara varför jag kom hit.


      • Perkel

        Skit samma, jag har fingret på avtryckarn, anytime :D


      • Nej, du har inte, varförska du om du inte beretar din adres? Men jag förstår, du kan sitta hemma som flicka, vi kan söka dig sedan.


      • Du var inte där. No problem, jag har redan bjudit min e-mail, vill du, kan du träffa mig, men hela tiden du fortseter inte concret att svara.


      • neutralplats

        Ingen skulle vara så dum och ge sin hemadress till en främling på nätet. Att föreslå en neural plats skulle varit smartare.


      • somali_abdullah

        Bra, bereta neutral plats. Jag kan inte alla dagar och alla tider, på kvellen, vad plats?


      • allahuakhbaar
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        Riktig, varför jag inte svarade? För du svarade inte vad är din adres. Byta ämne och konterfråga är acceptable eller logisk. Bereta din adres jag ska svara varför jag kom hit.

        Haram ditt liv fattar du,vill se att du dör långsamt :D


    • mammapappa

      I Närpes...alla är släktningar varanda, satan...Närpes är Finlands Herpes!!

      • Perkel

        Bullshit! Jau vart där för 2 veckor sedan, bara 1 släkting :D


    • KimPihl

      Herre Gud mitä jorinaa ! Taitaa olla niin että yhden kielen osaajat huutavat typeryyksiään luullen että suomenruotsalaiset eivät kuulisi, anteeksi ymmärtäisi. Kuitenkin tänä päivänä lähes kaikki äidinkieleltään ruotsinkieliset ovat täysin kaksikielisiä. Tolloa mollata jotain ryhmää jota ei edes tunnista. Monet makeat naurut olen saanut milloin missäkin tilanteessa jossa "fiksuin" seuraihminen on ladellut viisauksiaan luullen että seurueessa ei ole yhtään ruotsinkielistä. Pakkoruotsikäsite on kaikista typerin, jouduin minäkin koulussa lukemaan pakkosuomea ! En tiedä yhtään henkilöä joka olisi katkera siitä että osaa liian monta kieltä !


      • Kirjoitusvirhe, tarkoitin suomenruotsalaisista ja suomalaisista myös.


      • Lärdigfinska

      • Kiitos avusta. Ajattelin että totuuden on koko totuuden. Mutta totuus kuulostaa kyllä paremmalta.


      • Kuten aina, sinä todistat että et osaa juuri yhtään. Kyllä minä tiedän että olet tyhmä historiaton juntti, ei sinun tarvi kertoa uudestaan ja uudestaan. Jos vastaisin kysymyyksesi: Tuo on fakta.


      • Perkel

        Miksi tulit Suomeen???


      • Seonelintasopummi

        Se tuli koska on sosiaalipummi, elintasopakolainen kuten ne kaikki. Se tuli elämään suomalaisten ja suomenruotsalaisten kustannuksella. Ipadilla jonka se on tosta noin vaan saanut se kirjoittelee paskaa tänne.

        Se puhuu ruotsia ja suomea että saa pummattua kaiken molempien maiden sosiaalista.


      • Waterkantstraat

        Tule vaa landelle näin hirviaikaa, päästään sinustakin eroon :)


      • Hirveätär
        Waterkantstraat kirjoitti:

        Tule vaa landelle näin hirviaikaa, päästään sinustakin eroon :)

        Pistättekö saadut saaliit pataan yhdessä porisemaan?
        Abdullah-allahilla on varmasti äidin resepti missionär-stroganoffista.
        Tosin he pitävät pikkulasten mureudesta enemmän.
        Saivat baby-ruokapurkkeja ja tilasivat lisää, kun pikkulasten liha oli hyvää...


    • Ruotsinsuomalainenmies

      Pakko vastata ja sanoa suoraan että komppaan tätä kirjoitusta. Olen itse Ruotsissa syntynyt ja kasvanut, viimeiset neljä vuotta Suomessa asunut ja voin todeta, että niillä ruotsinkielisillä paikkakunnilla joissa olen käynyt, on katsottu vähän kieroon kun olen esimerkiksi huoltoasemalla puhunut ja vastannut myyjille suomeksi.
      Pakkoruotsi-keskustelu herättää lähinnä hilpeyttä, miksi pitää pakolla kieltä tuputtaa mitä ei itse asiassa edes tarvi. Jokainen voi käyttää sen ajan paremminkin, niihin kieliin mitä uskoo, ja parhaimmassa tapauksessa tietää tarvitsevansa.
      Olen itse täysin kaksikielinen, opiskellut kaikki opintoni Ruotsissa ja sielläkin on hilpeydellä ajoittain tultu keskustelemaan kanssani Suomen pakkoruotsi-keskusteluista.
      Myöskään ruotsinsuomalaisilla ei tulisi mieleenkään vaatia Ruotsin kouluihin pakkosuomea, vaikkei se historiaa tarkastellen olekaan sama asia, mutta eihän me historiaa eletäkään vaan nykypäivää sekä tulevaisuutta..
      Kuten näkyy, päivääkään en ole suomenkieltä opiskellut koulun penkillä, ja siltikin kirjoitustaitoni on mielestäni aivan hyvällä tasolla. Itse olen kyllä vapaa-ajalla opiskellut muun sivussa, lähinnä suomenkielisiä kirjoja lueskellen. Olen esimerkki siitä, että vapaavalintainen opiskelu on tehokkainta, ei se että pakotetaan vaikka esim. Mikaela Nylanderkin sitä kääntää ja vääntää OIKEUDEKSI. Pakkoa se on, vaikka miten sen kääntelisi.

      • Torneå

        Ja ruotsinsuomalaisia asuu aika paljon mm. Tornionjokilaaksossa. Meänkieli on myös siellä vähemmistökielenä ja paikoitellen aika vahvassakin asemassa. Vaativatko he sitä pakolliseksi kouluun? Eivät.


      • Grönbacka

        Nostan hattua sinulle, "Ruotsinsuomalainenmies", kielitaidostasi!
        Olet hyvä esimerkki siitä, että kieltä voi opiskella cd:n ja kirjojen avulla - siis kielikurssien avulla, vaikka lainaamalla kirjastosta. Itse uskon oma-aloitteisuuteen.
        Minä en haluaisi kuluttaa aikaani ja hermojani epäpätevien opettajien kanssa.

        Olen kuunnellut aika ajoin suomalaisia uutisia ja ohjelmia, joissa valitetaan vuodesta toiseen suomenkielen lapsipuolen asemaa kouluissa - siis Ruotsissa.
        Olen useamman kerran soittanut sinne ja ehdottanut useita eri mahdollisuuksia
        hankkia haluamansa kielitaito olemassa olevin keinoin. mutta eivät ne kelpaa!
        Halutaan kieriskellä itsesäälissä ja hekumoida epäoikeudenmukaisuuksista.
        Sen energian ja ajan kun olisivat sijoittaneet suomenkielen opiskeluun!

        Siitä päätellen: suomalaiset itse ovat pahimpia suomalaisten alastallaajia.
        He estävät, masentavat toisia tällaisella propagandalla. Olen jättänyt sen seuran.

        Olen hankkinut erilaisia suomenkielen harjoitusmahdollisuuksia netistä, kursseista.
        Saan vaihdella eri harjoittelumuotoja mukavasti kotoa käsin tarvitsemallani tavalla.
        Ollut kiinnostavaa lukea eri arkipäivän virastojen kieliä ja systeemejä molemmissa maissa. Verovirastoja , Kelaa jne. Samoin kuin esim. autokoulunoppaita. :-D
        Tai vain osallistua foorumien suunsoittoon ja kivienheittoon...


    • mikis.haluatte
    • Folke_Nyansen

      Ta det lungt nu.

    • varför.inte.svenska

      Inte alla som har svenska som modersmål (enligt befolkningsdataregistret) eller deras förfäder har kommit från Sverige.

      Bland mina förfäder fanns det knappast sådana som kände åtminstone tio ord på svenska. Hela familjen är finskspråkig.

      För någrå år sedan lancerades av Yle (dess svenska redaktion) kampanjen Tule hurriksi - Bli finlandssvensk. Jag deltog i den meddelade mig som svenskspråkig till Regisret och saken var därmed klar. Har nu svenska som modersmål, köper järnvägsbiljetterna och betalar i automaterna på svenska.

      Har inte haft några svårigheter på grund av mitt nya svenska modersmål.

      • litetnyfiken

        Varför bytte du till svenska ?


    • Diapeter

      Jag har tvåspråkiga Jet lag, dag efter dag.

    • Anonyymi

      Mihin Suomi tarttee suomenruotsalaisista? Saisivat kaikki ruotsinkieliset muuttaa ennemmin pois Suomesta.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe