Helsingin teologisen pääsykoe 2015

TuplaL

Onko muita Helsingin teologiseen lukijoita? Mitä mieltä ootte materiaalista? Ja mistäpäin Suomea ootte?

88

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DianaIIII

      MIelenkiintoinen ja aihe itselle jollakin lailla tuttu. Toki vaatii sisäistämistä. Huomasin, että vasta toisella lukemisella asiat alkoivat aueta. Yllättävää, että on noin filodofinen teos pääsykoekirjana. Olen Helsingistä.

      • Kdidi

        Olen ihan samaa mieltä. Ekalla lukukerralla meinasi jo epätoivo iskeä kun aisiat tuntuivat todella vaikeilta. Nyt jo huomattavasti helpompaa!


    • Saara-Marja

      Saanko kysyä mikä oli tänä vuonna pääsykoekirjana? Oletteko ennen pyrkineet lukemaan teologiaa?

      • Vasta_utelias

        Miksi kysyt?


      • Roiii

        Itselläni toinen kerta kun pyrin, viime vuonna jäi kahden pisteen päähän sisäänpääsyrajasta!


      • DianaIIII

        Heh, sama juttu mulla. Jäin viime vuonna 2 vai oliko se 1,5 pisteen päähän.


    • vastaaja-

      Oppi rakkaudesta. Risto Saarinen.

    • Telliini

      Montako kertaa ootte lukenu kirjan?

      • Satandevil

        666


      • TheAngel

        Pedon luku =). Hah hah....


    • yksihakija

      Lukukertojen määrä on vähän huono mittari kertomaan mitään vaikka jotain osviittaa antaakin. Joku lukee kirjan kerran ja kirjoittaa samalla jäätävät muistiinpanot ja pänttää niitä. Silti periaatteessa luki kirjan vain kerran. Toinen lukee kirjan 8 kertaa läpi eikä kirjoita mitään muistiinpanoja. Kolmas tekee tältä väliltä. Ja kaikki luultavasti osaavat asian pääsykokeisiin mennessä :D

      Ite oon lukenu ekan kerran läpi, tokalla kerralla alleviivannu, kolmannella kirjottanu muistiinpanot kirjasta ja nyt vielä muistiinpanojen pänttäystä. Eiköhän tää tästä vaikka onkin aika filosofista settiä.

      Tsemppiä hakijoille. Enää muutama päivä!

    • DianaIII

      Onnea huomiseen meille kaikille! Sen jälkeen tänne sitten juttelemaan kokeesta.

    • liperi

      Hei ihan tyhmä kysymys. MItä pitää ottaa mukaan pääsykokeeseen. Kynät, lyijy vai muste... omat paperit?

      • DianaIII

        viimevuodesta muistelen että lyijy ja mustekynä. Kaikki paperit tulee sieltä. Ja henkilössisyystodistus. Kyllähän nuo muistaakseni mainittiin siinä kirjeessä jossa kerrottiin salijako. Tai jossakin aikaisemmassa kirjeessä. Kirje = sähköpostivieti.


    • Kysymysmys

      Viime hetken kysymys.

      Kyseessä lienee yliopistoNkatu 3? Eikä yliopistokatu 3. Ouluun ei nimittäin enään kerkeä :)

      • DianaIII

        Google antaa Porthanian osoitteeksi Yliopistonkatu 3. Eli N:llä mennään =).


    • Läskiraumalt

      Yllätyin helppoudesta, vai menikö kenties ihan niin sanotusti vituilleen :D mitä mieltä?

      • Telliini

        Ei ollut minustakaan hankala tai sitten meni ihan vihkoon.


      • DianaIII

        Samaa mietin, että onpa helppo. Ainakin joltain osin. Ehkä vastailin senkin vuoksi turhan vaikeasti aineisto ja kirja. Sekä aineistotehtävään. MItä vastatitte noihin kahteen?


      • Läskiraumalaine

        Aineistotehtävän uhat oli vaikeet. Niitä piti vähä miettiä ja kaivella. Sielunhoitojuttua löyty sieltä toiseuden kunnioitusta/hyväksyntää yms.yms.


      • DianaIII

        Mitä laitoit uhiksi?


      • Hammastapurren

        Mainitsin globaalin paineen ja arabikevään vaikutuksia yms.


      • Teologis

        Tavallaan helppo. Itsellä oli ainakin hankaluuksia tiivistää aiheiden laajuuden vuoksi.


    • Hammastapurren

      Aineistotehtävässä pisteitten jako vähän hirvitti. Uhkakuvista 6p. Kuotenkin uhkia materiaalin mukana huomattavasti vähemmän.

      • DianaIII

        Tuo minustakin oli outoa. Ja minä mainitsin kyllä menneisyyden uhkana sekä hyvänä asiana kommunismin ajan uskontokiellon. Joka tapuksessahan silloin on jollain tasolla salassa harkoitettu uskontoja ja se "salaseuralaisuus" on yhdistänyt. Toisaalta myös vieroittanut toisistaan koska näkyvästi ei olla oltu esillä.


    • Ficino_1847

      Mitä kaikkea laitoitte tosiaan siihen sielunhoitotehtävään? Mielestäni haastavaa oli juuri käsky "käytä vastauksessasi Risto Saarisen käsitteitä"; tuntui, että jaarittelin ihan jotain liibalaabaa..

      • DianaIII

        Mainitsin että sielunhoidosta voidaan puhua rakkauden lajeista pragmana ja puhtaumillaan agapena. Sitten mainitsin indentiteettipolitiikan. Liittyy eri ryhmien esim. uskonnolliset ryhmä ja esim. muslimit hyväksyvään tunnustamiseen. Nyt en tähän hätään muista muuta. Tuollaista satuilua....


      • DianaIII

        Vielä joo mainitsin ainakin totuudellisen ihmisen. Totuudellinen ihminen antaa tilaa toisille ja heidän ajatuksilleen. Sellainen kait sielunhoitajan täytyy olla.

        Tehtävässä minua hämäsi tuo käytä Risto Saarisen käsitteitä. Miksei Risto Saarisen kirjan käsitteitä. Eihän siellä kirjassa kovin paljon Saarisen omia näkemyksiä ja käsityksiä ollut. Eli siis mitä tossa haettiin Saarisen käsiteitä ja hänen kirjoittaman kirjan käsitteitä.


    • lueskelija

      Luin jonkin verran kirjaa, kun preppasin kaveria teologisen pääsykokeeseen. Kirja oli mielestäni mielenkiintoinen ja selkeästi kirjoitettu. Joistain viimeisimmistä luvuista olin vähän sitä mieltä, että vitsit mitä shaibaa, mutta muuten ihan ookoo :)

      • DianaIII

        Niin oli todella mielenkiintoinen. Loppuun tosin en minä(kään) jaksanut täysillä keskittyä.


    • jokujaska-

      Mitä luulette pääsittekö sisään? Min luulen, että kyllä. Eri asia menenkö.

      • ei_jatkoon

        Luulen että en. Se kolmas tehtävä, aineistokama, meni ihan reisille.


      • Epätoivoinen12
        ei_jatkoon kirjoitti:

        Luulen että en. Se kolmas tehtävä, aineistokama, meni ihan reisille.

        Mulla sama^^ kirjaosiot meni melko nappiin mutten tiiä menikö aineisto ees läpi....


      • Hjkkcch

        Paljonko teillä on lähtöpisteitä?


      • Epätoivoinen12
        Hjkkcch kirjoitti:

        Paljonko teillä on lähtöpisteitä?

        No mulla ei ainakaa oo paljon ollenkaa...pelkässä pääsykoekiintiössä yritän siis päästä:/


      • Teamaria

        22 on todistuksesta pisteitä, en tiedä, onko paljon vai
        vähän?


      • Allumari
        Teamaria kirjoitti:

        22 on todistuksesta pisteitä, en tiedä, onko paljon vai
        vähän?

        Aika hyvin! Itellä 18


    • milloinss223sasad

      Milloinkohan tulee tulokset helsingistä?

    • Ficino_1847

      Mua taas pelottaa lähinnä se 2.tehtävä, joka perustui ennakkomateriaaliin JA aineistoon. Etten saanut siitä tarpeeksi "asiatekstiä". Ja se tehtävähän on vielä tärkein painotuksessa, siis jos kaksi ihmistä saa saman yhteispistemäärän ja/tai valintakoepistemäärän... :/

    • kdjwus

      Moi! Tuliko teille muutama päivä sitten spostia, jossa pyydettiin tarkistamaan lähtöpisteet?

      • DianaIIII

        Joo


    • kauaaaaaaan

      Meneeköhän vielä monta päivää?

      • Epätoivoinen12

        Ääh tulis ne tulokset jo äkkiä!!! En jaksa oottaa!!!:"( nii moni asia on nyt kiinni tästä opiskelupaikasta eikä asuntoa oo mitään mahiksia saaha jos vielä kovin monta päivää tässä mennee:o


    • sakara

      En päässyt teologiseen, pisteet eivät riittäneet. Oli minulla kokeilukohteena. Kovasti tsemppiä teille vielä tuloksia odottaville!

      • Tiianaaria

        Onko siis joillekin tullut jo tieto?


      • ei_jatkoon

        Tulokset ovat tulleet, sinne vaan katsomaan opintopolkuun. Mä pääsin, vastoin odotuksia. Nyt on melko hyvä fiilis.


      • sittenkin_jatkoon

        Tulokset ovat nähtävissä opintopolussa. Sinne vaan katsomaan.


      • Epätoivoinen12

        Määki pääsinn!!!


      • 987684

        ei ole tullut


    • 3456454545

      No on tullu tulokset haloo.

    • MiikkaR

      Osalle on tullut, jos on hylätty tai hyväksytty, niille, joista ei vielä tiedä, pääseekö ykkösvaihtoehtoon, jos teilogia esim. kakkosena, ei tietenkään ole voinut tulla vielä mitään tietoa.

      • 6868

        Voikohan tästä päätellä, että jos teologia olisi toinen vaihtoehto, ja olisi päässyt sinne sisään, mutta 1. vaihtoehto on vielä kesken, lukisi teologian kohdalla edelleen kesken, versus että teologia olisi hylätty ja 1. vielä kesken, lukisi teologiassa suoraa, että hylätty?


      • 6868

        ...jatkan vielä, että teologian alapuolella olevissa vaihtoehdoissani lukee, että peruuntunut...


      • sdgsdgds
        6868 kirjoitti:

        ...jatkan vielä, että teologian alapuolella olevissa vaihtoehdoissani lukee, että peruuntunut...

        Mulla ainakin lukee suoraan, että hylätty (koska en käynyt pääsykokeessa) vaikka ylemmät vaihtoehdot eivät ole valmiina. En sitten tiedä siitä, miten käyttäytyy jos pisteiden perusteella on jäänyt ulos, mutta kyllä tuo alempien kohteiden peruuntuminen viestii siitä, että olet päässyt sisälle.


      • 6868
        sdgsdgds kirjoitti:

        Mulla ainakin lukee suoraan, että hylätty (koska en käynyt pääsykokeessa) vaikka ylemmät vaihtoehdot eivät ole valmiina. En sitten tiedä siitä, miten käyttäytyy jos pisteiden perusteella on jäänyt ulos, mutta kyllä tuo alempien kohteiden peruuntuminen viestii siitä, että olet päässyt sisälle.

        Kiitos tiedosta! Itsekään en käynyt alemmassa kokeessa ja toiseen alempaan en saanut kutsua. Huh, kamalaa, kun ei tiedä, uskaltaako iloita vai ei...


      • 6868

        Eikun kylläpäs mä nyt sekoilen! Eli sdgsdgds sulla lukee teologiassa hylätty, ei alemmassa? Näköjään pientä stressiä ilmassa, kun luetunymmärtäminen vähän takkua...


      • sdgsdgds
        6868 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Itsekään en käynyt alemmassa kokeessa ja toiseen alempaan en saanut kutsua. Huh, kamalaa, kun ei tiedä, uskaltaako iloita vai ei...

        Saattaa muuten olla, että "peruuntunut" tulisi myös jos ei käy pääsykokeessa, mutta se on tosiaan muistaakseni tältä palstalta luettua tietoa joten trollivaara on olemassa ja mm. Helsingin hum. tiedekunnan sivuilla (ainoa mistä tähän hätään noita löysin) lukee että "peruuntunut" tulee juurikin silloin, jos ei kohteeseen enää voida hyväksyä, ts. jos on päässyt ylempään vaihtoehtoon (tai jos 12.8 on vielä varalla, mutta siitähän tässä ei ole kysymys). Lisäksi mulla tosiaan lukee ihan suoraan, että "et saanut opiskelupaikkaa - ei käynyt pääsykokeessa", enkä kauhean todennäköiseksi koe että sinne olisi kovin monenlaista eri viestiä ohjelmoitu. Tulivatko nuo peruuntuneet suunnilleen samanaikaisesti, seurasitko niin tarkkaan? Jos tulivat, niin luulenpa että melko todennäköisesti olet sisällä. :)


      • 6868
        sdgsdgds kirjoitti:

        Saattaa muuten olla, että "peruuntunut" tulisi myös jos ei käy pääsykokeessa, mutta se on tosiaan muistaakseni tältä palstalta luettua tietoa joten trollivaara on olemassa ja mm. Helsingin hum. tiedekunnan sivuilla (ainoa mistä tähän hätään noita löysin) lukee että "peruuntunut" tulee juurikin silloin, jos ei kohteeseen enää voida hyväksyä, ts. jos on päässyt ylempään vaihtoehtoon (tai jos 12.8 on vielä varalla, mutta siitähän tässä ei ole kysymys). Lisäksi mulla tosiaan lukee ihan suoraan, että "et saanut opiskelupaikkaa - ei käynyt pääsykokeessa", enkä kauhean todennäköiseksi koe että sinne olisi kovin monenlaista eri viestiä ohjelmoitu. Tulivatko nuo peruuntuneet suunnilleen samanaikaisesti, seurasitko niin tarkkaan? Jos tulivat, niin luulenpa että melko todennäköisesti olet sisällä. :)

        Taisin käydä katsomassa eilen puolen päivän aikoihin, ja kun tänään aamulla katsoin, olivat molemmat perutut. Ja ovat vielä sote-alaa, joiden tuloksia ei oo ilmeisesti julkaistu kenellekään? Piinaavaa!!


      • sdgsdgds
        6868 kirjoitti:

        Eikun kylläpäs mä nyt sekoilen! Eli sdgsdgds sulla lukee teologiassa hylätty, ei alemmassa? Näköjään pientä stressiä ilmassa, kun luetunymmärtäminen vähän takkua...

        Ei kun nimenomaan alemmassa hakukohteessa lukee hylätty, lisäksi mulla on siinä ihan alimmaisena toinen saman tiedekunnan (josta on tullut tietääkseni kaikki tulokset) hakukohde, jossa lukee yhä "Valinta kesken", eli käytännössä olen varasijalla/hyväksytty, mutta sitä ei voi näyttää, sillä ylimmät hakukohteet ei ole valmiina. Sama tilanne käytännössä siis kuin sulla, joten ainakaan hylätty et ole teologiasta sen perusteella.
        Kyllä se mun mielestä sitten viittaisi siihen, että oot päässyt sisälle, varsinkin jos tuloksia ei ole tosiaan vielä sote-aloilta tullut. Joo, tiedän tunteen, melkeen tekis mieli soittaa tuonne ylempiin kohteisiin että äkkiä nyt niitä tuloksia kehiin että näkee onko päässyt vai ei!! :D Siinä mielessä ärsyttävä tää uus systeemi, että pitää ihan muista syistä kuin sen oman koulun hitaudesta odotella, kun oli muutama kuukausi sitten niin typerä että laittoi ihan väärin päin hakukohteet, itsellä kun tosiaan se ihan alimmainen se kaikkein mieluisin.. Pitää vaan koittaa jaksaa oottaa.


      • 6868
        sdgsdgds kirjoitti:

        Ei kun nimenomaan alemmassa hakukohteessa lukee hylätty, lisäksi mulla on siinä ihan alimmaisena toinen saman tiedekunnan (josta on tullut tietääkseni kaikki tulokset) hakukohde, jossa lukee yhä "Valinta kesken", eli käytännössä olen varasijalla/hyväksytty, mutta sitä ei voi näyttää, sillä ylimmät hakukohteet ei ole valmiina. Sama tilanne käytännössä siis kuin sulla, joten ainakaan hylätty et ole teologiasta sen perusteella.
        Kyllä se mun mielestä sitten viittaisi siihen, että oot päässyt sisälle, varsinkin jos tuloksia ei ole tosiaan vielä sote-aloilta tullut. Joo, tiedän tunteen, melkeen tekis mieli soittaa tuonne ylempiin kohteisiin että äkkiä nyt niitä tuloksia kehiin että näkee onko päässyt vai ei!! :D Siinä mielessä ärsyttävä tää uus systeemi, että pitää ihan muista syistä kuin sen oman koulun hitaudesta odotella, kun oli muutama kuukausi sitten niin typerä että laittoi ihan väärin päin hakukohteet, itsellä kun tosiaan se ihan alimmainen se kaikkein mieluisin.. Pitää vaan koittaa jaksaa oottaa.

        Hah eli samassa veneessä ollaan! Ei auta ku jännittää, pidetään peukkuja! :)


      • sdgsdgds
        6868 kirjoitti:

        Hah eli samassa veneessä ollaan! Ei auta ku jännittää, pidetään peukkuja! :)

        Juuri näin! :) Pitää ajatella positiivisesti, monta kuukautta jo odotusta kuitenkin takana ja max. 4 päivää jäljellä.


      • DianaIII

        Täälläkin kiikutaan epätietoisuuden kiikussa ... Raastavaa...


      • 6868

        Pääsin! Helsingissä tavataan :)


      • DianaIII
        DianaIII kirjoitti:

        Täälläkin kiikutaan epätietoisuuden kiikussa ... Raastavaa...

        Pääsin sisälle. Ja nyt mietin, että millä pisteillä. Tosien en osaa ainakaan vielä iloita. MIetin vaan sitä, etten päässyt ykkösvaihtoehtooni.


    • yllättynyt

      Sisään mentiin ekalla yrittämisellä :) nyt vain odotellaan kirjettä että näkee millä pisteillä..

    • DianaIII

      Pääsin minäkin. Ja kiva olis tietää millä pisteillä. Tosin on päällä vaan harmitus, etten päässyt siihen ykkösvaihtoehtoon.

      • saakokysyä

        Saako kysyä mikä mahtoi olla ykkösvaihtoehto?


      • DianaIII

        Journalismi AMK


      • DianaIII

        Journalismi AMK


    • 123gggg776

      Oletteko saaneet kirjeet tms?

      Itse en ole saanut mitään.

      • kdjdh

        En ole minäkään, vaikka on jo 7. päivä. Tunnukset yliopistoon olen kyllä saanut aktivoitua, mutta jostain syystä en pääse Flammaan! Mites teillä?


    • DianaIII

      Onko teillä jotka pääsitte uskonnollinen vakaumus? Mikä on se syy ettähaitte teologiseen? Itse en usko Jumalaan. Syys oli lähinnä ne terapeutin jutut ja sitten mahd. toimittajan hommat.

      • sittenkin_jatkoon

        Ei ole uskonnollista vakaumusta. Kiinnostus uskonnon ilmiöihin taas on ollut aina, en usko että mikään muu jaksais niin pitkäkestoisesti kiinnostaa kuin uskonnon tutkiminen.


      • JohannaK92

        Terapeutiksi ei vaan pääse kuin a1-linjalla. Harmi homma jos sen takia lähdit kouluun.


      • 76op

        pääseepäs! juuri sen takia se A2 on, että voi lukea esim 50 op sivuaineena kandiin psykologiaa!


      • JohannaK92
        76op kirjoitti:

        pääseepäs! juuri sen takia se A2 on, että voi lukea esim 50 op sivuaineena kandiin psykologiaa!

        Terapeutiksi täytyy olla 2v alan työkokemusta, sitä ei saa kuin pappina. Jos olen väärässä, laita lähde joka todistaa asian.


      • Ei_harmita
        JohannaK92 kirjoitti:

        Terapeutiksi ei vaan pääse kuin a1-linjalla. Harmi homma jos sen takia lähdit kouluun.

        MInua ei harmita yhtään!


      • 76op
        JohannaK92 kirjoitti:

        Terapeutiksi täytyy olla 2v alan työkokemusta, sitä ei saa kuin pappina. Jos olen väärässä, laita lähde joka todistaa asian.

        esim. http://psykoterapiakoulutus.fi/psykoterapeuttikoulutus/

        vaatimuksena soveltuva työkokemus

        lähetin mailia koulutussuunnittelijalle (nimeä ja paikkaa en uskalla kertoa - eikä se ole kovin olennaista) ja tälläisen vastauksen sain:

        "Sisältöä ei ole lähdetty määrittelemään, koska se on todella vaikeaa. Useinhan mielenterveystyössä pitää olla jokin sosiaali- tai terveysalan tutkinto. Mutta on monia muita töitä, joita voi tehdä ilman sitä. Mieleeni tulee esimerkiksi ohjaajan tehtävät jossain laitoksessa, päihdehuollossa, sosiaalityössä, lastensuojelussa."

        "Työkokemukseksi on laskettu työskentely mm. perheasiainneuvottelukeskuksessa, kriisialueilla ulkomailla työskentely jne."


      • DianaIII
        JohannaK92 kirjoitti:

        Terapeutiksi täytyy olla 2v alan työkokemusta, sitä ei saa kuin pappina. Jos olen väärässä, laita lähde joka todistaa asian.

        Oletkos ajatellut, että tuo 2 vuoden työkokemus voi minulla jo olla entuudestaan?


      • JohannaK92
        DianaIII kirjoitti:

        Oletkos ajatellut, että tuo 2 vuoden työkokemus voi minulla jo olla entuudestaan?

        En, koska psykoterapeuttikoulutuksen kriteerinä on tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittu työkokemus.


      • 76op
        JohannaK92 kirjoitti:

        En, koska psykoterapeuttikoulutuksen kriteerinä on tutkinnon suorittamisen jälkeen hankittu työkokemus.

        Joo, pitää olla ensin maisteri, että työkokemus alkaa kertyä.

        Tässä eräs vastaus psykoterapiakoulukseen lähettämääni kyselyyn tuosta työkokeumuksesta: Osittain hyväksyttävissä toimintaympäristön tai työnkuvan riittävän erittelyn perusteella:
        • erityisopetus
        • sielunhoito
        • erityissosiaalityö
        • vankilapastorin työ
        • perhetyö
        • kehitysvammatyö
        • koulukuraattorin työ
        • sairaanhoito
        • työterveyshuolto
        • puheterapeutin työ
        • perheklinikka- ja perheneuvontatyö
        • vanhusten ja kehitysvammaisten sosiaalityö
        • terveyskeskuksissa, osastoilla ja sairaaloiden poliklinikoilla tehtävä sosiaalityö sekä neuvontapalvelut
        • yleissairaalapsykiatrian palvelut

        Vapaaehtoistyö

        Vapaaehtoistyö voidaan laskea soveltuvaksi työkokemukseksi mikäli se täyttää edellä mainitut kriteerit, on ollut lähes tai miltei täysipäiväistä, ja siitä voi saada todistuksen, jossa kuvaillaan tarkemmin työn sisältöjä. Muutaman tunnin viikossa kestävä vapaaehtoistyö ei pääsääntöisesti riitä


      • 76op

        Vielä lisäksi vastaus kysymykseeni:


        Millaista mielenterveystyötä teologian maisteri voi tehdä, jotta soveltuva työkokemus karttuu?

        Teologian maisterin koulutuksella mahdollisia työuria voisivat olla esimerkiksi erityisopettajan työ, diakoniatyö, työ erityisnuorten parissa tai lastensuojelussa


    • 76op

      Tässä vielä yksi vastaus:

      Millaista mielenterveystyötä teologian maisteri voi tehdä, jotta soveltuva työkokemus karttuu?

      Teologian maisterin koulutuksella mahdollisia työuria voisivat olla esimerkiksi erityisopettajan työ, diakoniatyö, työ erityisnuorten parissa tai lastensuojelussa

    • 76op

      Eli en usko tien olevan pystyssä A2:lla psykoterapeutiksi.

      • DianaIII

        Kiitos sinulle nimimerkki 76op. Samoilla linjoilla olen kanssasi, ollut alusta asti. Tosin noin perusteellisesti en ole asiaa selvitellyt. Mutta näin olen päätellyt kaikesta mitä olen lukenut ja kuullut.


      • 76op
        DianaIII kirjoitti:

        Kiitos sinulle nimimerkki 76op. Samoilla linjoilla olen kanssasi, ollut alusta asti. Tosin noin perusteellisesti en ole asiaa selvitellyt. Mutta näin olen päätellyt kaikesta mitä olen lukenut ja kuullut.

        Lisäksi tulette huomaamaan, että noi linjat on aika häilyviä.itsellä on tarkoitus käydä niin paljon opintoja. Että ne kattaa a1 ja a2 linjan ihan kirkkaasti..eli periaatteessa on mahdollista lukea molemmat linjat. Ja tuskin on mahdotonta jos on paukkuja lukee vaikka vielä pedagogiset, eli periaatteessa noi linjat on aika häilyviä.. Ymmärrän että Tossa vaiheessa yliopisto mietityttää, mutta todellisuudessa Se ainakin teologian opiskelu on erittäin monimuotoista ja vieläpä sitä voi viedä poikketieteelliseksi, jos intoo riittää..


      • 76op

        Oon kipeänä, enkä saa unta, joten yritetään tappaa näitä kuumeen houreisia yön tunteja.

        tohon vielä kommenttia, kun yleinen kysymys näyttää koskevan sitä minkälainen on teologisen hengellinen suhde.. Oman kokemuksen mukaan teologisen opiskelijat ovat erittäin heterogeeninen ryhmä..varmasti on totta osa voi olla uskovaisesta taustasta, mutta suurin osa ainakin oletan on samankaltainen porukka kun voisi kuvitella olevan opiskelemassa historiaa..
        esim uskontieteessä tulee ilmi peruskurssilla ns. Maailman uskontojen paradigma, kuka saa tai kuka on päättänyt uskonnon määritelmän..uskontotieteessä käydään läpi kaikki suurimmat uskontotraditiot maailmalla, Se antaa hyvin käytynä kurssina erittäin laajan maailman kuvan, siitä kuka täälä määrä ja miten.. Tietoa tulee esim japanin uskonnollisesta tilanteessa, jonka valossa tuo maailman uskontojen paradigma alkaa avautua aivan eri tavalla, kun me täälä suomessa yleensä ajatellaan..islamin monimuotoistus on myös tärkeä aihe käydä läpi tämän päivän ilmapiirille....tuo henkilökohtainen usko on jokaisen oma asi, eikä sillä ole siaa teologisen TIEDEKUNNAN saleissa..teologian opiskelu on avartavaa, joten aivan muuta kun joku takahikiän raamaattukoulu, johon tiegämättömät meidät monesti rinnastavat...tällästä, kirjotan kännykästä...


    • jokuvaanjoku

      Ootteko tykänny?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe