Keskustelin miesystäväni kanssa vakiintumisesta

Piialliina

Kihlauksesta ja ehkä joskus jopa avioliitosta.
Mies naureskeli minulle ja tuhahteli, koko ajatuksesta.

Ennen tätä halusin jakaa kaikki ajatukseni miehelle, iloni, huoleni, onneni, murheeni, ajatukseni maailman menosta. Nyt en enää halua jakaa hänelle asioitani enkä myöskään halua kuulla hänen asioita. Koska koen että hän ei ole täysillä mukana suhteessamme vaan olen hänelle vain jonkinlainen kaveri jonka kanssa oleskellaan ja odotetaan sitä oikeaa jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä

Mieluummin pelailen pelejä kännykälläni ja katselen facebookia.
Noin pienestä nämä tunne asiat ovat kiinni

46

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietivielä

      Kun ei miestä tunne eikä ole ollut kärpäsenä katossa, niin vaikea sanoa varmaksi, että mitä mies miettii..

      Mutta minun miehelleni sellaiset suuret tunteisiin liittyvät asiat tai pitkälle tulevaisuuteen liityvät suunnitelmat ovat hyvin vaikeita. Esimerkiksi jo sekin että hän sanoo rakastavansa vaatii häneltä ponnisteluja, eikä hän sitä juuri koskaan sanokaan, ellen minä sano sitä ensin. Silti hän rakastaa, kovastikin. Enemmän kuin ketään koskaan. Luultavasti hän ei ole kunnolla rakastanut ketään muuta, vaikka tapasimme vasta kun mies oli liki 40v.

      Hän on kiltti, tunnollinen, uskollinen, rakastettava... Tuhat ihanaa asiaa. Mutta henkeviä hän ei halua puhua. Hän ei osaa sitä, ja myöntää sen olevan vaikeaa.

      Muistan kun aikoinaan minä otin puheeksi, vuoden tapailun jälkeen, että mitäs jos vaikka seurusteltaisiin, kun yhteistä mahdollista kotiakin oltiin jo käyty katsomassa.;) Mies meni vähän punaiseksi, höpötti ja naureskeli jotain että "mitä se sitten tarkoittaa" yms. Silloin sovimme, ettei muita enää katsella. Tuosta keskustelusta on 3 vuotta, ja onnellista perhe-elämää on sittemmin elelty.

      Joskus puhuimme, että menemmekö joskus naimisiin tms... Keskustelu oli miehelle vaikea. Hänelle kyllä sopii, että joskus naimisiin mennään, mutta se oli juurikin sellaista vitsailua, höpötystä, vaikeaa olemista se koko keskustelu. Näillä puheilla sovimme, että aikaisintaan 5 vuoden päästä ja viimeistään 15 vuoden päästä mennään vihille. Mies tietysti vitsaili että siis 15 vuoden päästä.;)

      Yleensäkin aina jos miehelle sanoo jotakin hyvin herkkää ja kaunista, niin mies heittää sen vitsiksi. Tai sitten vaan vaihtaa puheenaihetta. Hän ei osaa ottaa vastaan suuria kehujakaan.

      Ehkäpä siis sinunkin mies on hyvin sitoutunut sinuun, mutta ei vaan osaa puhua sellaisista??

      Minä tiedän että meidän perhe on miehelle todella tärkeä, ja aikoo kyllä eläkepäivänsä elää minun kanssani. Siitäkin huolimatta, että henkevien keskustelu ääneen on hänelle vaikeaa. Hän osoittaa sitoutumisen ja rakkauden muilla tavoilla.

      • Piialliina

        Meillä kyllä on keskusteltu jo liki 3 vuoden ajan, ja tiedän että edellisen naisen kanssa olisi ollut valmis kihloihin jo parin kuukauden yhdessäolon jälkeen, koska on näistä asioista puhuttu.

        Niin kauan kun ei olla puhuttu vakiintumisesta, sormuksista yms on ollut hyvä.

        Nyt on vain olo että parempi kun olen hiljaa ja väistyn pikkuhiljaa taaksepäin. Saa mies jatkaa elämäänsä kuten haluaa.

        Ihmettelen vain miten mies voi olla noin sokea ja kuuro ettei tajua että emme ole moneen kuukauteen puhuneet mistään vakavammasta, kun pieruista ja mitä leffaa vois katsoa


      • peokrpok
        Piialliina kirjoitti:

        Meillä kyllä on keskusteltu jo liki 3 vuoden ajan, ja tiedän että edellisen naisen kanssa olisi ollut valmis kihloihin jo parin kuukauden yhdessäolon jälkeen, koska on näistä asioista puhuttu.

        Niin kauan kun ei olla puhuttu vakiintumisesta, sormuksista yms on ollut hyvä.

        Nyt on vain olo että parempi kun olen hiljaa ja väistyn pikkuhiljaa taaksepäin. Saa mies jatkaa elämäänsä kuten haluaa.

        Ihmettelen vain miten mies voi olla noin sokea ja kuuro ettei tajua että emme ole moneen kuukauteen puhuneet mistään vakavammasta, kun pieruista ja mitä leffaa vois katsoa

        Jos kerran sinulla ei ole aikomusta miehen kanssa enää suhdetta jatkaa, etkä saa siitä mitä haluat, niin lopeta suhde. Sano miehelle suoraan ja rehellisesti, että sinä kaipaat elämääsi vakiintumista, perhettä yms, ja että koska mies ei niitä halua tarjota, suhde loppuu. Toivotat hyvää jatkoa, hankit oman kämpän tai mies muuttaa yms. Nyt toinen naureskelee toisen kosinnalle ja toinen mököttää ja olettaa että toinen ymmärtää. Typeriä olette molemmat.


    • biubau

      Lapsellinen reaktio... "saa sitten mies jatkaa elämäänsä kuten haluaa.." Jos aikuinen ihminen on päättänyt lopettaaparisuhteen,,niin eikö se pitäisi asiallisesti keskustellen lopettaa? Aika marttyyriltä kuulostaa tuo edellinen postauksesi. Eroa hyvä ihminen, jos tunteesi on tuo. Ei ihme, jos miestä ahdistaa ajatus sitoutumisesta kanssasi.

      • Piialliina

        Lapsellisen miehen lapselliseen nauruun ja tuhinaan, lapsellisen naisen lapsellinen vastaus. Ehkä et ymmärrä miten kovasti miehen tuhina nauraminen loukkasi, kun todellakin luulin että mies on yhtä vakavissaan suhteessa kanssani kuin minä hänen. Mutta eipä ollut.

        Eiköhän suhde ole loppu sillä että ns. kosittu ihminen kieltäytyy kosinnasta. Näin se menee ainakin miesten maailmassa. Miksi naisen pitäisi olla erilaisempi ja keskustella että onko tämä nyt loppu vai ei? Ainakin miespuoliset ystäväni on sanoneet että jos nainen kieltäytyy kihloista ja avioliitosta, parisuhde on loppu, ei mitään ehkäpä ja jospa sittenkin.


      • poppoppop_
        Piialliina kirjoitti:

        Lapsellisen miehen lapselliseen nauruun ja tuhinaan, lapsellisen naisen lapsellinen vastaus. Ehkä et ymmärrä miten kovasti miehen tuhina nauraminen loukkasi, kun todellakin luulin että mies on yhtä vakavissaan suhteessa kanssani kuin minä hänen. Mutta eipä ollut.

        Eiköhän suhde ole loppu sillä että ns. kosittu ihminen kieltäytyy kosinnasta. Näin se menee ainakin miesten maailmassa. Miksi naisen pitäisi olla erilaisempi ja keskustella että onko tämä nyt loppu vai ei? Ainakin miespuoliset ystäväni on sanoneet että jos nainen kieltäytyy kihloista ja avioliitosta, parisuhde on loppu, ei mitään ehkäpä ja jospa sittenkin.

        Tietysti kaikki on tapauskohtaista. Itse miettisin sinun tilallasi juuri tuota miehen reaktiota, ja reagoisin siihen jotenkin. Eli kertoisin omat fiilikseni, sen että nauraminen ja tuhina loukkasi niin paljon, etten ehkä enää halua jatkaa suhdetta ollenkaan. Kysyisin suoraan, oliko se näin tarkoitettukin.


    • sorryvaan

      Jos toinen kosii ja toinen ei suostu, niin asiahan on selvä. Ei mitään syytä jatkaa suhdetta.

    • ei-naimisiin-

      Meidän suhteessa: tiesin alusta saakka, ettei äijä halua naimisiin tai kihloihin, koska se nyt vain tuli ilmi yhdessä keskustelussa jo silloin, kun emme vielä edes aikoneet seurustella. Sitten kun alettiin seurustella, mies oli sitä mieltä, että "melkein voitaisiin olla kihloissa" ja myös "ei se naimisiinmeno mahdoton ajatus ole". Näistä lausunnoista innostuin hieman liikaa, ja kun puolitosissani otin (aikojen päästä tuosta) kihlauksen ja naimisiinmenon tapetille (ajatuksella "sitten joskus"), mies hyppi melkein ulos nahoistaan, koska hänhän ei mitään naimisiin halua hyi yök naimisiinmeno on turhaa ja kauheaa.

      Vaikka hyväksyin tämän kohtalon, niin täytyy myöntää, että jotainhan siitä suhteen hohdosta katosi, kun tuli selväksi, ettei siitä ikinä tule avioliittoa. En henkilökohtaisesti välitä niinkään siitä >>avioliitosta<< vaan lähinnä siitä, mitä sen ajatuksen takana oli: onhan se nyt valtava sitoumus ja liittää kaksi ihmistä yhteen, omaisuudet menee puoliksi toisen kuollessa ja voidaan rakentaa yhteistä elämää vakaalla pohjalla ja mitä vielä. Mietin toisinaan, pitäisikö huolestua, koska miksi tuhlata elämä ihmiseen, joka ei nähtävästi haluakaan sitoutua kokonaisvaltaisesti. Mutta kun toisaalta meillä menee tosi hyvin, eikä kumpikaan halua ketään muita elämäänsä.

      Uskon, että kosintaa seuraavat naurahdukset loukkaavat. Niin minuakin loukkasi se jyrkkä ei, varsinkin, kun oli ensin annettu vähän ymmärtää muuta. Mutta toisaalta, kaikki ihmiset eivät vain ole avioliittotyyppiä. Joillekin pelkkä ajatuskin on ahdistava ja kammoksuttava, koska "iik siinä menee vapaus!" (harhakuvitelma, mutta miehet ovat vähän tuollaisia). Eroa reilusti tai pääse yli tuosta pettymyksestäsi, ei siinä muukaan auta.

      • mietinyt

        Joo, joo, ihan samalla tavalla voi sanoa, että toiset nyt vaan ei ole sitä tyyppiä, joka tekee kauppakirjan, vuokrasopimuksen, työsopimuksen jne. Avioliitto on juridinen sopimus.


    • kummitus

      Jokainen tietty tyylillään, mutta aika tuon tyyppisiä reaktioita on omassakin tuttavapiirissä miehiltä tullut, kun kihloista ja aviosta aletaan ensimmäisiä kertoja puhumaan. Joissakin tapauksissa jopa vuosikausien venkoilua. Silti kaikki nämä oman kaveripiirin vastaavat tapaukset ovat päätyneet avioon ja osalla on jo lapsiakin. Ensireaktio ei siis aina yksiselitteisesti tarkoita, ettei ole tosissaan.

      Toki jos haluat lopettaa suhteen, niin ehkä se on fiksuinta. Todellinen pysyvä parisuhde ja avioliitto vaatii ymmärrystä, kärsivällisyyttä, keskustelua ja anteeksiantoa. Jos ei näihin koe kykenevänsä ja päättää keskustelematta häipyä suhteesta parin väärin ajoitetun hymähdyksen vuoksi, niin ei ehkä ole itsekään ollut kovin sitoutunut ko. suhteeseen..?

    • sinkkumies39

      Pelimies ja sinä olet sille pelkkä pano.

    • ipis

      Toivottavasti ymmärrätte ainakin olla lisääntymättä, jos mies ei halua edes avioitua.

    • Ensin sanot, että KESKUSTELITTE avioliitosta (kihlaushan on sopimus avioliitosta, eli siitä ei tarvitse erikseen keskustella), sitten seuraavassa lauseessa se ei ollutkaan keskustelua vaan miehen puolelta naureskelua ja tuhahtelua.

      Jotenkin itse ymmärrän keskustelun eri tavalla eli että siinä molemmin puolin kerrotaan ajatuksista, toiveista, odotuksista, peloista jne.

      No, lopputulos kuitenkin oli että mies naureskeli (mille??) ja sinä päätit pelailla pelejä ja notkua Facebookissa - täh? :o

      Edellisen tyttöystävän kanssa hän olisi ollut valmis sitoutumaan parin kuukauden jälkeen, mutta nyt hän on kolme vuotta vanhempi ja viisaampi (oletan teidän olevan tosi nuoria).

      Jos haluat teidän keskustelevan muusta kuin leffoista ja pieruista (?!) niin tee aloitteita keskusteluun. Jos mies on teinipojan tasolla tunne-elämässään ja keskustelutaidoissaan niin vedä johtopäätökset ja toimi niiden mukaan.

      Kännypelien pelaaminen ja FB:ssä roikkuminen "kostona" ei anna kovin kummoista kuvaa omastakaan kypsyydestäsi.

    • Margareeta

      Ei se ollut pieni juttu, vaan iso asia. Kosit ja sait vastauksen kuin märällä rätillä vasten kasvoja.
      Eri asia sitten, miten mies koki asian, ehkä ei muista tällä hetkellä koko juttua. Jotkut miehet eivät vain osaa ottaa näitä symbolisia rakkauden sinettejä vakavissaan, pitävät turhina. Niinhän ei ole ennen ollut, vaan kihlautuminen oli koko sosiaaliselle seurapiirille perin merkittävä tekijä.
      Naisena sinun ei pitäisi ottaa kosintaasi uudelleen esiin, koska siinä vain koet nöyryytetyn tuntemuksesi uudelleen.
      Mies olisi saatava kosimaan, näin se menee, tavalla tai toisella. Silloin nainen voi kokea itsensä arvokkaana timanttina miehen rinnalla.
      Tunteet, jotka koet nyt: nöyryytys, halpa-arvoisuus, irrallisuus, haavoittuneisuus... ne ovat ainakin väliaikaisesti murentaneet suhdettanne.
      Teetkin viisasti nyt, kun et liiemmin uskoudu hänelle, vaan nuolet haavasi hiljaisuudessa. Tällöin saat pitää pienen osan ylpeyttäsi ja omanarvon tuntoa tallella.
      Suhteenne on käännekohdassa. Jos mies ei nyt tajua mokailuansa, ei hyvältä näytä. Toisaalta, maailmassa löytyy kyllä romanttisia miehiä, joille sitoutuminen kihlautumisineen ovat tärkeitä asioita elämässä.

      • voeziisus

        Että oikein timanttina, on sulla lapselliset jutut.


    • ajatmuuttuu

      Jotenkin tuntuu siltä, että " miehet eivät ole enää miehiä". Olen itse sen verran vanhanaikainen, jos näin voidaan sanoa, että odottaisi miehen kosivan. Tai tietenkin kun keksustellaan vakavasti asioista, voi nainenkin koputtaa kepillä jäätä, tiedustella mitä mies ajattelee kihlauksesta ja avioliitosta. Aloittajan miesystävän käytös on todella loukkaavaa. Vai olisiko hän mennyt hämilleen, kysyitkö asiasta yhtäkkiä suoraan? Vastasiko sanallisesti mitään, vai tuhahtiko vain? onko jälkikäteen puhunut mitään?
      Itse olen seurustellut vakavasti 2,5 vuotta ja meillä menee todella hyvin. Olemme avoliitossa, mies on kaikinpuolin fiksu, mukava ja luotettava, rauhallinen luonne. Alunperin hän on puhunut että haluaa joskus perheen ja on välillä kysellytkin että koska me hankitaan lapsia. Nyt sitten odotamme lasta :) Kerran tokaisin yhtäkkiä, että "meille tulossa lapsi, ja me emme ole edes kihloissa". mies siihen, että miten semmosiin kihloihin edes mennään.. kysyin sitten, että "etkö ole koskaan ajatellut, että joksus elämän aikana menisit naimisiin..? "Vastasi että "noooo, en mä tiiä.. no jos sinä haluat". Olin aika yllättynyt. Olen saanut kuvan että mies on määrätietoinen, työelämässäkin jne ja tiennyt aina mitä haluaa. Mielestäni avioliitto nyt olisi kuulunut itsestäänselvästi kuvioihin. Kummastelin miehen kommenttia ääneen, sitten hän on vastaillut vain että " juu tottakai me mennään joksus naimisiin jne..
      tulee tunne että nyt vain myötäilee minua / mielistelee.. kyselin että miksi vastasi aluksi niin omituisesti. Olisin ihan toivonut että vastaa avoimesti, menikö vain niin hämilleen kysymyksestä kun kuulosti niin vaikealta. Uskoisin että ei ole tottunut keskustelemaan avoimesti.. Mutta ei vastaa kysymykseen, vastaa vain että juu juu tottakai mennään.. Ei ole juurikaan tottunut vakviin keskusteluihin.. saa nähdä, kosiiko joskus;) kumma nuita miehiä kun pitää potkia persuuskille, eivät itse ohjaa.

      • miksimennänaimisiin

        Mitä sä luulet, miten teidän suhde muuttuisi, jos olisitte naimisissa? Jos ei juridista puolta oteta huomioon, niin mä olen ihan varma ettei se teidän arkista elämää muuttaisi mitenkään. Teille on tulossa lapsi ja musta se on miehen puolelta paljon suurempi merkki sitoutumisesta, että haluaa isäksi teidän lapselle ,kuin joku avioliitto.

        Juridisesti tietenkin avioliitossa olevat ovat eron tai kuoleman sattuessa kohdalle erilaisessa asemassa kuin avoliitossa olevat. Siltikin esim. keskinäisellä testamentilla voitte turvata toistenne elämät kuolemantapauksen varalta.

        Mä en ymmärrä ihmisten hinkua mennä naimisiin. Nykyisin ei ketään katsota kieroon, jos ei ole naimisissa vaan elää avoliitossa. Siviilisääty ei tee ketään toista paremmaksi. Naimisissa oleminen ei ole mikään status. Se on elinikäinen sitoumus ja eliniäksi voi sitoutua toiseen ilman sitäkin. Älkää hyvät nuoret neidit painostako miehiänne avioon. Siihen kuuluu mennä vapaaehtoisesti, ei toisen painostuksesta.


      • iueiur

        Ei kaikki ihmiset ajattele samalla tavalla naimisiin menosta. Joillekin se kuuluu pakettiin, toisille ei. Mielestäni olleellista olisi se, että ennen kuin tehdään lapsia, tällaisista asioista puhutaan. Lapsen saaminen on kuitenkin paljon suurempi sitoumus kuin naimisiin meno tms.

        En myöskään ymmärrä sitä, että erikseen puhutaan kihloihin menosta. Kihloihinhan ei erikseen mennä, vaan kihloissa ollaan silloin, jos on sovittu että mennään naimisiin. Koska te olette nähtävästi kuitenkin sopineet menevänne naimisiin, niin olettehan te nyt kihloissa. Eikös.

        Minä olen elellyt mieheni kanssa 6 vuotta. Perheessä on 3 lasta. Hyvin menee. Naimisiin mennään luultavimmin 10-vuotis päivän kieppeillä. Kahdestaan, maistraatissa. Ikää jo sen verran, ettei mitkään kemut tunnu luontevalta.


      • testamentti
        miksimennänaimisiin kirjoitti:

        Mitä sä luulet, miten teidän suhde muuttuisi, jos olisitte naimisissa? Jos ei juridista puolta oteta huomioon, niin mä olen ihan varma ettei se teidän arkista elämää muuttaisi mitenkään. Teille on tulossa lapsi ja musta se on miehen puolelta paljon suurempi merkki sitoutumisesta, että haluaa isäksi teidän lapselle ,kuin joku avioliitto.

        Juridisesti tietenkin avioliitossa olevat ovat eron tai kuoleman sattuessa kohdalle erilaisessa asemassa kuin avoliitossa olevat. Siltikin esim. keskinäisellä testamentilla voitte turvata toistenne elämät kuolemantapauksen varalta.

        Mä en ymmärrä ihmisten hinkua mennä naimisiin. Nykyisin ei ketään katsota kieroon, jos ei ole naimisissa vaan elää avoliitossa. Siviilisääty ei tee ketään toista paremmaksi. Naimisissa oleminen ei ole mikään status. Se on elinikäinen sitoumus ja eliniäksi voi sitoutua toiseen ilman sitäkin. Älkää hyvät nuoret neidit painostako miehiänne avioon. Siihen kuuluu mennä vapaaehtoisesti, ei toisen painostuksesta.

        Käsittääkseni testamentti ei ole vedenpitävä asia, jos joku sukulaisista päättää, ettei testamentti käy laatuun. Meidän isovanhemmilla nimittäin oli testamentti lapsilleen jaettavasta omaisuudesta, kaikki olisi saaneet rahassa mitaten tasaverran, mutta kun omaisuus oli kiinteässä muodossa (ei siis seteleinä vaan esim. rakennuksina/tavaroina) ja lapset sitten tappeli keskenään, kun joku olisi saanut sen hienomman tavaran testamentin mukaan. Eli omaisuus muutettiin rahaksi eikä kukaan saanut sitä, mitä testamentissa oltiin määritelty, vaikka oli kaiken maailman todistajien allekirjoitukset siinä paperissa.

        Tässä mielessä naimisiinmeno poistaa sen, että sikäli kuin sattuu olemaan omaisuutta ja ahneita sukulaisia, ne eivät pääse viemään ihan kaikkea jäljelle jääneeltä puolisolta. Se toki on sitten eri juttu, jos se puoliso on itsekin sitä mieltä, että hänen omaisuutensa kuuluu sukulaisille, ei jäljelle jäävälle puolisolle (meillä on näin).

        Mutta muutoin "miksimennänaimisiin" on hyvin pitkälti asian ytimessä, ei se avioliitto sitä suhdetta mihinkään muuta (ei ainakaan pitäisi) eikä tee elämästä sen hienompaa, koska ei se nykyaikana tosiaan ole mikään statuskysymys. Ehkä ennen olikin, silloin kun oli erittäin säädytöntä hengailla yhdessä ellei oltu edes kihloissa (=aikeissa mennä naimisiin), muttei nykypäivänä, kun jo varmaan yli puolet parisuhteista on avoliittoja.

        Sen toki ymmärrän, että aloittaja on loukkaantunut miehen "tuhahtelusta" kosinnan hetkellä, sillä tuleehan siitä nyt vähän sellainen olo että "enkö kelpaakaan sinulle?", vähän kuin se nyt olisi ihan mahdoton ajatuskin mennä hänen kanssaan "vakavasti yhteen". Mutta toisen osapuolen kannalta ajateltuna on aika epäreilua, että hänen pitäisi suostua menemään naimisiin ihan vain ollakseen tuottamatta pettymystä, ellei hän halua naimisiin vaan haluaa elää avoliitossa..


      • ipaa

        Olisit nyt ollut "sen verran vanhanaikainen", että olisit avioitunut ennen lasten hankkimista.


    • oletlapsellinen

      Ehkä mies tietää, miten lapsellinen sä olet ja ei oikeasti halua sun kanssa avioon ennenkuin kasvat aikuiseksi.

    • ajatmuuttuu

      Syy siihen että haluan naimisiin, ei ole mikään status-asia21
      tai että jonkun omaisuuden vuoksi haluan virallistaa suhteemme. Ihan rakkaudesta haluan ja koska olen sitten varmaan niin vanhanaikainen että see kuuluu mielestäni asiaan. Kyllä minusta olisi mukavaa että koko perheellämme olisi sama sukunimi. Tietenkään suhteen virallistaminen ei muuta mitään. Ja nimimerkille "oletlapsellinen", sinun viestisi on lapsellinen eikä merkitse tässä yhtään mitään, muilla sentään asiallisia kommentteja. Tiedän kyllä missä suhteessani mennään ja mieheni arvostaa minua ja haluaa elää loppuelämän kanssani, tosihan on että on ihmisiä joiden mielestä avioliitto, häät ovat silkkaa hössötystä, ja kokee että naimisiin meno ei ole tarpeellista koska ei muuta mitään. Tiedän, että nykyaika on nykyaikaa, on paljon pareja jotka eivät avioidu. Toisin oli ennen.

      • IamTheQueen

        Ei siinä ole mitään väärää HALUTA naimisiin! Vaikkei merkitys ole enää sama kuin joskus 30 vuotta sitten, eikä suhde siitä muutu ja mitä vielä näitä nyt on, niin kyllä jotkut silti vaan kokee avioliiton kauniina asiana suhteen kannalta ja mieltävät sen kuuluvan asiaan. Ja onhan se nyt sellainen ihana ajatus, hääpäivä ja häämatka ja siitä "loppuun saakka yhdessä!!<3" aukeneva elämä. En ole erityisen häähullu itse, ja tiedän ettei tuo miehenrotjakkeeni halua naimisiin (kosittu on ja järkyttyneen irvistyksen sain vastaukseksi), mutta haaveilen häistä silti. :) <3 Se sinun pitää kuitenkin hyväksyä, ettei miehesi välttämättä halua naimisiin ja se on hänen oikeutensa, yhtä paljon kuin sinun oikeutensa on haluta avioliittoa.


    • avoliitto

      " En ymmärrä ihmisten hinkua mennä naimisiin". Kas kun sitä ei ennen ihmetelty. Mielestäni ihmkiset nimenomaan eivät hingu menemään naimisiin, näkeehän sen miten ollaan avoliitossa loppuelämän ja tehdään lapsia ilman naimisiinmenoa. Ei siinä olee mitään vikaa, en niin sanokaan. Mutta outoa, että arvostellaan toisen halua avioitua mikä nyt on ihan normaalia elämänkulkua, että avioidutaan. Tuskin kukaan haluaa naimisiin sen takia, että elämä olisi jotenkin " hienompaa" tai että odottaisi avioliiton muuttavan jotain suhteessa.

      • liitoton

        Millä tavalla avioliitto on normaalia elämänkulkua verrattuna avoliittoon.
        Ihan verrattavissa rippikouluun. Kuinka moni käy sitä sen alkuperäisessä hengessä.
        Molempia tehdään koska niin on aina tehty.


      • rakkauspakkaus1

        Ei se avioliitto sen normaalimpaa ole kuin avoliitto tai liittoutumattomuus lainkaan. Ei voi verrata entisaikaan, tietenkään, mutta kyllä valitettavasti jotkut menevät naimisiin luullessaan sen olevan merkki siitä, että ollaan ihan oikeesti tosissaan.

        Onneksi toiset taas menevät naimisiin, koska rakkaus. :)


    • eioopakkohei

      Mielestäni kunnon mies joka on perhettä perustamassa, haluaa naimisiin. Nimimerkillä " testamentti " kirjoittaa että "Mutta toisen osapuolen kannalta ajateltuna on aika epäreilua, että hänen pitäisi suostua menemään naimisiin ihan vain ollakseen tuottamatta pettymystä, ellei hän halua naimisiin vaan haluaa elää avoliitossa.." Miksi perhettä perustavalle miehelle naimisiinmeno on sitten niin vaikeaa että " joutuu" toista miellyttääkseen sen tekemään. Miltä avovaimosta pitäisi tuntua, kun oma elämänkumppani menee naimisiin vain sen takia ettei tuottaisi pettymystä.. loukkaavaa.

      • kaikkieioosamanlaisii

        No nimenomaan: miltä siitä avokista pitäisi tuntua, kun toinen avioituu vain ollakseen tuottamatta sitä pettymystä? Loukatulta, hyvin luultavasti. Vertaa: miltä luulet avokista tuntuvan, kun toinen avioituukin siksi, että HALUAA avioitua juuri hänen kanssaan.

        Aloittajan miehestä en tiedä mitään, mutta aloitusviestin perusteella kuulosti vähän siltä, että mies ei halua naimisiin, vaikka aloittaja on mitä ilmeisimmin häntä kosinut. Nyt kun tuo mies on "tuhahdellut" ja "naureskellut" asialle, niin kuvitteleeko joku oikeasti, että sellainen mies hinkuaa naimisiin? Ei naimisiin haluava tyrmää kosintaa suoralta kädeltä, ei edes silloin, kun se tulee hieman yllättäen. Nyt, jos aloittaja tai kuka muu tahansa saisikin nahkean miehensä suostuteltua naimisiin, olisiko se muka suuri voitto? Ei varmana olisi, koska mies tekisi sen vain velvollisuudesta, eikä millään muotoa siksi, että itse halusi sitä. Ehkä eioopakkohei kokisi sen voittona, mutta minä ainakaan en tulisi hyvälle mielelle.

        Mietis tätä: haluaisit puolisosi kehuvan sinua ja tuovan kukkia kotiin ja halailevan. Ok, ei ole väärin haluta näitä asioita. Mutta puolisopa ei halua osoittaa rakkauttaan tuolla tavoin -> ei siis tee niin. Joudut kerjäämään kehuja häneltä, sanomaan: olis kiva kun joskus kehuisit, toisit kukkia jne. Seuraavaksi puoliso tuo niitä, mutta vain koska olet kertonut hänelle haluavasi hänen tekevän niin. Olisiko kivaa? Minua ainakin miellyttäisi enemmän, jos puoliso olisi oma-aloitteisesti ajattelevainen ja spontaanisti tekisi noita asioita hyväkseni, koska ITSE haluaa tuottaa hyvän mielen.

        Ja kyllä se perhettä perustavalle miehelle voi olla tosi "hankalaa" mennä naimisiin. Veljellä on kolme kakaraa ja nainen, jonka kanssa ollut yhdessä nuoruusvuosista lähtien (nyt 50v), eikä sitten helvetilläkään suostu menemään naimisiin, koska kokee sen "turhana". Siitä en tiedä, MIKSI näin on, mutta näitä ihmisiä nyt vain on. Kovin vastuullisesti kuitenkin perheensä hoitaa ja ihan tosissaan rakastaa, ainakin siitä päätellen, millä tavalla hoitaa koko paketin ja puhuu heistä pelkkää hyvää.


    • ajatmuuttuu

      Kuka täällä on väittänyt, että kokisi " suurena voittona" sen että saa painostettua miehensä naimisiin?? hei haloo.. Nimenomaan olen sitä mieltä että sen halun pitäisi lähteä miehestä itsestä! Eli = mies kosii! Jos nainen kysyy sievästi ( samalla kun keksustellaan muistakin elämän suurista asioista) mieheltään, mitä mieltä olisit avioliitosta, ja miehen vastaus voitaisii tulkita että ei halua/ ei ole niin innoissaa, niin kyllä se herättää ihmetystä. Mies vastasi minulla että jaa, öö.. en tiedä. ja myöhemmin että " jos niin haluat". Tokaisin hänelle että en sillä tavalla halua naimisiin että menemme vain, koska MINÄ HALUAN. Olen itse vain kummastellut sitä, että miski pidetään kummallisena sitä että nainen baluaa naimisiin. Ja miksi mies, joka rakastaa naistaan, on perustamassa omasta tahdosta perhettä, haluaa elää lopun elämän tämän kanssa, ei kuitenkaan halua naimisiin. Mieheni ei sanonut etteikö halua, kummastelen noin yleisesti, kun täällä näitä miehiä näkyy pyörivän, jotka eivät halua. Minun mieheni huomioi minua jokapäivä, ei ole valittamista. Sanoo rakastavansa ja osoittaa hellyyttä, haluaa minut mukaan harrastuksiinsa, ei juoksentele kapakoissa, haluaa tehdä yhdessäasioita jne. on ollut aina ns kunnon mies. Ehdotti lapsen tekoa. Kummastuttaa vain se, että miksi naimisiin meno sitten on sellainen " öööö....."- asia..

      • yhdeksäinen

        Sä nyt et taida ymmärtää, mistä tässä oli kyse... Eikä täälä sun suhteestas kukaan kai puhu, ellet oo toi alottaja.


      • vastauksenakysymykseen

        Oisko poikamieskaverit pelotelleet millaisiksi noidiksi naiset muuttuvat heti naimisiin päästyään.


    • Piialliina

      Paljon vastauksia, asiasta ja asian vierestä.
      Todellakin olin saanut tämän kolmen seurusteluvuoden aikana käsityksen että mieskin ajattelisi samoin kuin minä, eli avioliittoon jossain vaiheessa.
      Joku kyseli jotain keskustelusta, puhuimme siis kaikenlaista, myös yhdessä olosta miten etenemme suhteessa, mitä haluamme yms. Tuon jälkeen kysyin mieheltä jos voitas mennä naimisiin jossain vaiheessa, ei tänään, eikä huomenna vaan jonain päivänä. Ja mies vastasi hah, hmph ja repesi hohottamaan (nauroi varmaan 5 minuuttia) Seuraava yö menikin minulla valvoessa ja miettiessä kuinka olen ollut tyhmä.

      Ja mielestäni minulla on oikeus olla loukkaantunut, miettiä asioita itsekseni. Olla jopa lapsellinen, tiedän että miehet eivät ole ajatustenlukijoita, mutta eivät ole naisetkaan. Samoin mies voisi aloittaa keskustelun, luulen että jos välittäisi niin haluaisi kysyäkin että miksi en kerro enää asioitani ja tunteitani hänelle.

      • kiikii

        :(

        Miehesi reaktio oli - olkoon hänen mielipiteensä avioliitosta ihan mika hyvänsä - röyhkeä! Kosinta on aina herkkä juttu ja tekee sitä pyytävän jokseenkin haavoittuvaiseksi (koska onhan siinä isossa asiasta kyse ja kuitenkin "tyrmätyksi" tulemisen vaara), on tosi ilkeää hymähtää ja nauraa päälle, kuin olisit kertonut maailman tyhmimmän vitsin.

        Et tietenkään voi pakottaa häntä naimisiin tai mitään, mutta syystä olet loukkaantunut, reaktio oli asiaton!

        Nuole ihmeessä haavojasi rauhassa, sinulla on sulattelua asiassa. Mutta jos et enää pidä ko. miehestä tai ole kiinnostunut suhteesta hänen kanssaan, älä näivetä itseäsi siinä olemalla taka-alalla "kostoksi" hänen tyhmästä suhtautumisestaan. Todennäköisesti hän ei syrjäänvetäytymisestäsi huolimatta tule muuttamaan mielipidettään, joten päätä, haluatko silti jatkaa hänen kanssaan avoliitossa vaiko et - jos et, älä tuhlaa elämääsi häneen!

        Äläkä odota liian äkkinäistä huomaamista siitä, mikset enää kerro asioitasi hänelle; jotkut miehet ovat toivottoman hitaita tajuamaan. u___u Silti, symppaan sinua!


      • 4_8

        Seuraavalta puolisoehdokkaalta muista sit pyytää avioliittolupaus kirjallisena heti alkuun. Ettet vaan tuhlaa aikaas suhteessa missä ei pääse naimisiin.


      • Piialliina
        4_8 kirjoitti:

        Seuraavalta puolisoehdokkaalta muista sit pyytää avioliittolupaus kirjallisena heti alkuun. Ettet vaan tuhlaa aikaas suhteessa missä ei pääse naimisiin.

        Ei pääse, no tuo on sun ajatus, avioliitto on minusta ihan selkeä jatkumo tutustuminen-> ystävystyminen-> seurustelu -> kihlaus -> avioliitto -> perhe. Tämä on minun ajatus ja onneksi on miehiä jotka ajattelee samalla tavalla.
        Nykyaikana voi oman valinnan mukaan olla avoliitossa, asua erillään mutta olla vakavassa suhteessa, olla avoimessa suhteessa tai jopa tuossa kamalan pelottavassa avioliittossa. Jokaiselle on mahdollisuus omanlaiseen suhteeseen.

        En minäkään suostuisi avoimeen suhteeseen, vaikka olisin kuinka rakastunut. En edes avoliittoon vaikka rakastaisin kuinka. Enkä odota että mies suostuisi minun mieliksi avioliittoon, hän varmaan löytää naisen joka ajattelee samalla tavoin kuin hän, avoliitto. Ei muuta.


    • hohhoijjaa

      Perusasetelmahan on tässä ihan se tavanomainen. Miehen pitää ja täytyy, koska nainen tahtoo ja haluaa.

      • 5a5

        Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen ihan sama.


      • piialliina
        5a5 kirjoitti:

        Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen ihan sama.

        Ei pääse, no tuo on sun ajatus, avioliitto on minusta ihan selkeä jatkumo tutustuminen-> ystävystyminen-> seurustelu -> kihlaus -> avioliitto -> perhe. Tämä on minun ajatus ja onneksi on miehiä jotka ajattelee samalla tavalla.

        Nykyaikana voi oman valinnan mukaan olla avoliitossa, asua erillään mutta olla vakavassa suhteessa, olla avoimessa suhteessa tai jopa tuossa kamalan pelottavassa avioliittossa. Jokaiselle on mahdollisuus omanlaiseen suhteeseen.

        En minäkään suostuisi avoimeen suhteeseen, vaikka olisin kuinka rakastunut. En edes avoliittoon vaikka rakastaisin kuinka. Enkä odota että mies suostuisi minun mieliksi avioliittoon, hän varmaan löytää naisen joka ajattelee samalla tavoin kuin hän, avoliitto. Ei muuta.

        Kukaan ei pakota ja aloittaja nyt ei ole edes vaatimassa miestä haulikon kanssa alttarille. Ei, se tuli selväksi miehen reaktiossa, kysymykseen avioliitosta. En minä ainakaan halua sellaista joka ei itse halua.


    • olettekoaikuisia

      On se paljon aikuisempaa ja reilumpaa sanoa, että voitaiskos nyt puhua tämä avioliitto ajatus selväksi. Haluatko sinä tosissasi elää minun kanssani vai olenko sinulle vain leikkikalu? Kerro hänelle, että sinä haluat perheen ja lapsia, jos sinun toiveesi on se. Olkaa siis aikuisia, jos olette ja puhukaa. Semmoinen suhde, jossa vaan 'paneskellaan' eikä puhuta mistään, on täysin naurettava suhde. Kyllä oikeassa suhteessa puhutaan ja jos ei osata niin sitten mennään avioparileirille opettelemaan sitä puhumista ja omien ajatusten ja unelmien kertomista toiselle. On se ihan hullua olla semmoisessa suhteessa, jossa kummankin pitäisi arvailla, että mitähän tuo toinen ajattelee tai meinaa.

      Ellette osaa keskustella aikuisesti, ehkä kumpikaan ette ole valmiita vielä mihinkään. Lopettakaa siis suhde ja kumpikin sitten kasvaa ja viisastuu ja etsii sitten oikean puolison, kun on itse valmis puhumaan ja keskustelemaan niinkuin aikuiset ihmiset keskustelevat. Ei tarvitse suostua kärsimään toisen puhumattomuutta ja välinpitämättömyyttä, se pitää uskaltaa sanoa, mitä tuntee, mikä loukkaa ja mitä toivoo.

      Toivon että saatte asianne puhutuksi selviksi, joko jatkatte yhdessä tai sitten eroatte, tuollainen kuurupiilon leikkiminen kuuluu lasten leikkeihin, sitä älä jatka. Jos eroatte, sinä löydät kyllä ihmisen, jonka kanssa voit elämäsi elää ja yhdessä kokea arkipäivät.

    • vastuullinenvaiei

      Vastuuttomia naiskentelijoita on nykyään maailma täynnä. Sellaisia ihmisiä pitäisi karttaa viimeiseen asti. Avioliittoon suunnittelevien pitäisi puhua kaikesta mahdollisista, mitä kumpikin unelmoi, mitä kumpikin haluaa, millaisia unelmia on asumiseen, työhön, lapsiin, rahaan, ja kymmeniin ja kymmeniin muihin tärkeisiin asioihin, millainen on rahan käyttö, millainen suhde alkoholiin, millainen ajatus uskollisuuteen, rehellisyys, miten jaetaan vastuut perheessä, miten ja kuka perheen raha-asioita hoitaa ja miten lapset kasvatetaan.... paljon on puhumista ja selvittämistä ennenkuin perhe perustetaan ... Liian monet menevät kuin tuntemattomalle suolle, eivätkä ole puhuneet juuri mistään ja sitten ihmetellään, että eihän tästä mitään tulekaan.

    • afljkfajlskas

      Kyllä se on iso viesti jos ei mies halua avioliittoon sitoutua, ihan vielä tänäkin päivänä. Tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että ei ole varma että juuri sinut vaimoksi haluaa. Lapsia en ikinä tekisi ennen avioliittoa.

    • jgjbbb

      Minä olin exän kanssa 11 vuotta. Kahdesti oltiin kihloissa tuona aikana. Minä kieltäydyin aina sitten kuitenkin naimisiin menosta. Ei me missään vaiheessa eroa mietitty ennen kuin 11v tuli täyteen. Sen jälkeen menin toisen miehen kanssa naimisiin 2 vuoden tuntemisen jälkeen, mutta minulla ei ajatustakaan olla oikeasti loppuelämää yhdessä. Nyt kolmas mies. Ei. Hänellä on jo useampi avioliitto takana. Se avioliitto ei merkitse kummallekaan mitään. Onneksi lapset tuli tehtyä herra nro: 1 kanssa. Taas näyttäisi olevan vientiä, mutta oikeasti haluaisin tämän kestävän, mutta tuskin niin käy kun seksielämäkin on jo ihan kuollutta puolevuoden seurustelun jälkeen ja minä saan jatkuvasti ehdotuksia niin miehiltä kuin naisiltakin.

    • problems

      Eroaisin heti, jos minulle naurettaisiin ja tuhisteltaisiin mistä tahansa minulle tärkeästä asiasta. Eli jos kumppanin suhtautumistyyli on täysin erilainen, suhde ei onnistu.

      • hraHuusko

        Ja mä eroaisin heti, jos en saisi spontaaniati reagoida omassa parisuhteessani vaan pitäisi pelätä eroa.
        Eroaisin myös heti aloittajan tapaisesta marttyyristä, joka jää nuolemaan haavojaan ja leikkimään loukattua prinsessaa. Wtf? Millanen on suhde, jos siinä ei osata sanoa ; minua loukkasi kun.... jatkaa vaan tilannetta. Ei todellakaan mitään parisuhdeainesta itsekään...


      • murmelinakka
        hraHuusko kirjoitti:

        Ja mä eroaisin heti, jos en saisi spontaaniati reagoida omassa parisuhteessani vaan pitäisi pelätä eroa.
        Eroaisin myös heti aloittajan tapaisesta marttyyristä, joka jää nuolemaan haavojaan ja leikkimään loukattua prinsessaa. Wtf? Millanen on suhde, jos siinä ei osata sanoa ; minua loukkasi kun.... jatkaa vaan tilannetta. Ei todellakaan mitään parisuhdeainesta itsekään...

        Aloittajahan on reagoinut spontaanisti, loukkaantunut ja mököttänyt. Eikö naisen ole oikeus reagoida spontaanisti? Joillakin spontaani reagointi on kuoreen vetäytymistä, joillakin raivostumista, joillakin kykyä spontaanisti aloittaa analyyttinen keskustelu.

        Et ole sinäkään parisuhdeainesta, näin pikaisesti ajateltuna, jos sinusta on oikein nauraa toiselle noinkin vakavassa tilanteessa, sikis kun se on spontaania. Hohhoijaa teitä miehiä

        Onnea vaan elämään, spontaanina heppuna


    • fdsgdfss

      Voi lapset lapset, ei se avioliitto mikään taikasana ole, jolla suhteen saa "lukittua". Vilkaiskaa vaikka erotilastoja. Mies joko viettää elämänsä naisen kanssa tai sitten ei, avioliitolla tai ilman. Se metallinpala sormessa ei takaa yhtään mitään.
      Arvostatteko oikeasti sitä, että mies jakaa elämänsä kanssane vai sitä, että saatte tämän kuuluisan rituaalin suoritettua hänen kanssaan, koska niin on ollut tapana tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe