22v ja vanhemmat yksinmatkustamisen esteenä!

vanhemmatestää

Olen 22v nainen ja asun vielä saman katon alla vanhempieni kanssa, mutta minusta ei ole oikein että vanhempani (varsinkin isäni) rajoittavat kuitenkin haaveitani ja elämääni.
Tällähetkellä olen 99% varma lähtemään viikon matkalle YKSIN, koska haluan haastaa itseni ja kokeilla rajoja.
Vanhemmat eivät usko että tälläinen kokematon nuori nainen pärjää yksin ja matkalla on kaikenlaisia riskitekijöitä.
Minä taas uskon ja tiedän että ei se matka tule olemaan sen kummempaa kuin porukassakaan paitsi että pitää olla varovaisempi milloin ja missä liikkuu ja kenen kanssa. Olen kyllä fiksu ja tarpeeksi maalaisjärkinen enkä tietenkään ole myöhäiseen aikaan menossa hotellin ulkopuolelle.

Ymmärrän kyllä vanhempieni huolen mutta ei ole oikein että antaisin heidän rajoittaa matkalle lähtemistäni. En kuitenkaan haluaisi lähteäkään sanomatta heille mitään. Mitä nyt tekisin? Pitääkö vain yrittää saada kaveri mukaan matkalle? Vai luovunko asiasta kokonaan.

26

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakettimatkallevaan

      Pakko kertoa, että olin 15v ja täytin 16 ensimmäisellä matkallani Las Palmasiin. Silloin oli saman ikäinen kaveri matkassa, mutta samana vuonna menin vielä yksin Riminille. Nyt äitinä ja muutaman jutun nähneenä en päästäisi alaikäistä yksin Tallinnaa pidemmälle. Ruotsin laivoillakin on ikäraja 21v!

      Paha sanoa ovatko vanhempasi ylihuolehtivia vai realistisia....... Ikäsi puolesta pitäisi päästä matkaan ja pärjätä, mutta miksi vanhempasi haraavat vastaan - olet täysi-ikäinen ja voit päättää omista asioistasi ???

      Pidä unelmastasi kiinni jos kerta on rahaa matkustaa :)

      • mies29v

        Niin, onhan homma siis niin että jossain vaiheessa vanhempien pitää vain yksinkertaisesti laskea lapsestaan irti. Ei sitä voi loppu elämäänsä suojella.
        Tämän asian voit vain todeta vanhemmillesi, antaa listauksen tiedoista kuten milloin lento lähtee/lento numero, hotellin yhteystiedot, matkakohteesi maan konsulaatinnumeron sekä paluu lennon tiedot.
        Lisäksi voit sopia että ilmoitat vaikka pari-kolme kertaa matkan aikana kuulumisia ja että "kaikki ok".

        Tämän jälkeen ei muuta kuin lähdet lomalle ja nautit!


      • onpäästettäväirti

        Olen samaa mieltä kanssasi mies29v.

        Lisään vielä seuraavaa; vanhemmat heijastavat OMIA matkustuspelkojaan tyttäreensä.

        Jossain määrin voisi myös kyseenalaistaa vanhempien kasvatuksen. Itse olen melkein samanikäisen tyttären äiti. Luotan siihen, että olen kasvattanut hänestä ihmisen, joka selviää maailmassa, myös yksin. Ap'n vanhemmat luultavasti eivät ole kasvattaneet tyttärestään sellaista pärjäävää nuorta naista.

        Vai johtuuko vanhempien pelko matkakohteesta. Mihin olet lähdössä?


      • riskitpuntariin
        onpäästettäväirti kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi mies29v.

        Lisään vielä seuraavaa; vanhemmat heijastavat OMIA matkustuspelkojaan tyttäreensä.

        Jossain määrin voisi myös kyseenalaistaa vanhempien kasvatuksen. Itse olen melkein samanikäisen tyttären äiti. Luotan siihen, että olen kasvattanut hänestä ihmisen, joka selviää maailmassa, myös yksin. Ap'n vanhemmat luultavasti eivät ole kasvattaneet tyttärestään sellaista pärjäävää nuorta naista.

        Vai johtuuko vanhempien pelko matkakohteesta. Mihin olet lähdössä?

        Kaipa vanhempia arveluttaa, kun suomalaisía nuoria naisia on surmattu, yhdessä tekijät olivat kai suomalaisia, eli omiinkaan ei voi luottaa? Silti on päästettävä irti, viimeistään kun pukeutuu arkkupaitaansa. Oman lapseni lähetin Yhdysvaltoihin vaihto-oppilaaksi, onni onnettomuudessa että hän pelastui uhkaavasta tilanteesta.


    • 2htbutrdbw

      Olet täysi-ikäinen eivätkä he voi estää sinua.

      Mutta mietitäänpä omalta kannaltasi tilannetta: opiskeletko tai käytkö töissä vastuullisesti, ts. oletko aikuinen ihminen? Käytätkö alkoholia vastuuttomasti tai laittomia huumeita? Onko sinua koskaan pidätetty? Oletko maltillinen ja harkitseva ihminen? Harrastatko suojaamatonta seksiä tuntemattomien kanssa? Riippuen siihen miten vastaat näihin kysymyksiin voit miettiä oletko valmis soolomatkaan.
      Tässä vanhassa triidissä hyviä neuvoja ekakertalaiselle, kannattaa lukea noita vastauksia. http://keskustelu.suomi24.fi/t/11173494 Bon voyage!

    • aikuistukaraistu

      Ei millään pahalla,,, mutta aloita siitä, että muutat omillesi ensin...

      • tätimonicaton

        Sitten vaan ei ole rahaa matkustaa...


      • nuorenaonmentävä

        Käy vain matkalla ennenkuin muutat omillesi, kun kerran on mahdollisuus. Otat vain selvää kohteesta ja riskeistä?


      • yöyksinpoissakotoa

        Onnea aloittajalle!
        Ei matkailu ole niin vaarallista, mikäli ei yksinäisenä nuorena naisena lähde omatoimisesti itämaihin tai afrikkaan, missä on vähän erilainen kulttuuri.
        Itsekin alaikäisenä liftailin ja interreilasin, kaverin kanssa ja yksin etelä- euroopassa. (olen vieläkin hengissä, monta kokemusta rikkaampana).
        Valmismatkat ovat tietysti helpompi juttu harrastelijoille ja vähän vanhemmille ihmisille. (kun ei enää jaksa etsiä keskiyöllä yösijaa tai ruokaa tuntemattomasta kaupungista. Nykyisin ne voi varata netistä etukäteen, mikäli haluaa tarkasti suunnitellun matkan)
        Ihmettelen kyllä, miksi yli 20v. on vanhempiensa kontrollissa? Ehkä jotain terveydellisiä ongelmia?


    • kariaalto

      22v ja isä kieltää viikon matkalle lähdön? Itse olin 19 vuotiaana 6kk kiertämässä lähi-itää. 18v täyttänyt päättää itse mitä tekee. Enkä ymmärrä mitä haastavaa tai pelottavaa tossa on, ellet nyt ole johonkin Jemeniin lähdössä

    • jannappa

      säälittävää,vielä vähän aikaa oot siel ja tottelet niin aika lähellä Justiinaa oot sen jälkeen kun jonkun mukavan poitsun/tytön tapaat

    • ÄitiM

      Lähde ihmeessä matkalle jos niin haluat. Minun poikani muutti 18- vuotiaana ulkomaille opiskelun vuoksi ja pärjäsi hienosti. Nyt hän jatko-opiskelee taas koto-Suomessa.

    • fperprep

      Itse olin parikymppisenä Saksassa koko kesän eräässä hotellissa töissä. Kyllä siellä töitä sai tehdä, tiskata, siivota jne., yksi vapaapäivä viikossa ja rättiväsynyt joka ilta. Saksaa opin niin paljon, että takaisin tullessa ajattelinkin jo saksaksi. Nykyisin ehkä on vaaroja enemmän ja varmaan onkin, joten ymmärrän vanhempiesi huolen. Maailma on muuttunut kolmessakymmenessä vuodessa aivan älyttömästi ikävään suuntaan tai sitten minulla oli ns. suojelusenkeli matkassa, olihan sitä silloinkin kaikenlaista erilaista, mitä täällä ei ole...

    • Espanja99

      Olen matkustanut koko elämäni eri kohteissa isäni edustustyön vuoksi. Olin 16- vuotias, kun lähdin ensimmäistä kertaa yksin maailmalle tuntematta ketään maasta tai koskaan käymättä siellä ( Amerikkaan). Hyvin meni, vaikka toki monia kommelluksiakin sattui. 17- vuotiaana sitten kiersin kavereiden kanssa Euroopan. Nyt olen 24- vuotias ja asunut jo useamman vuoden Espanjassa. Karuja totuuksia tulee vastaan silloin tällöin, mutta maailma avartaa. Jos ei kokeile, ei voi itsenäistyä. Suosittelen. Olen kouluni suorittanut aina kunnialla, itselleni korkeakouluammatin hankkinut ja aina omat matkani itse rahoittanut. Jos ei lähde kotia pidemmälle, ei varmasti elämän arvotkaan kamalasti laajene.

    • matkalle21

      lahde matkalle. mutta lahde kuitenkin jonkun kaverisi kanssa ainakin ensimmainen matka. esim Rhodos on tosi kiva paikka.

      • kariaalto

        No heikosti menee jos pitää ottaa joku mukaan että viitsii lähteä turistirysään. Maailma on turvallinen paikka jos on järkeä päässä


    • poitsunäiti

      Koita saada joku ystävä kuitenkin mukaan. Olet aika nuori nainen ja riippuu matkakohteestakin miten vaarallista on.
      Kaksin on aina kivempaa.

    • ä2015

      Nauti elämästäsi.Olet 22v nuori nainen ja olet jo tarpeeksi kypsä päättämään tuollaisen asian.Itse olen päälle 40v nainen,enkä muuta kadu elämässäni kuin sitä etten laittanut aikoinani äidilleni kampoihin.Hän vastusti kaikkea..Nyt kahden jo ala-astetta lopettelevan lapsen äitinä,olen tullut siihen tulokseen että elin äitini pelkojen mukaan.Ei hyvä.Omille lapsilleni olen koko ajan sanonut että sellaista reissua tai muuttoa ei olekaan etteikö se kannata tehä,jos siltä tuntuu,kun sen aika on.Kotiin voi aina palata hyvillä mielin.
      Keskustele ja sano päättäväisesti se mitä teet, ne tunteet mitä siitä seuraa on vanhmepiesi vain läpikäytävä.
      Elämä on tehty elettäväksi.:)

    • sammeliaueri

      Tuosta vahempien luona asumisesta tuli mieleen että onko sinulla mahdollisesti joku sairaus/syndrooma jonka takia olet holhouksen alainen? Jos vanhempasi ovat tästä syystä vielä huoltajasi, niin et toki voi mitään jos kieltävät lähtemästä.
      Jos ei ole mitään tälläistä syytä, niin en keksi yhtään syytä miksi parikymppinen jättäisi matkan väliin vanhempien kiellon takia

    • Lol_no_

      Ethan lahde ulkomaile nekerimiehen nusitavaksi.

    • RYHDISTAYDYHETI

      PROVO!!! Ei kai kukaan asu 22v viela himassa eika muka ole kaynyt ikina yksin ulkomailla?! Jos aloitus on oikeasti totta, niin olisko jo korkea aika muuttaa pois aitin helmoista... Sori, scandit puuttuu tasta koneesta, kirjoitan hostellista Budapestista (ja olen 16v).

      • Tiedoksi vain, että Ä:n pisteet saa painamalla ensin treemanäppäintä (eli näppäintä, jossa on kaksi pistettä ¨) ja sitten kirjainta, jonka päälle pisteet haluaa.

        Esimerkiksi:

        ä = ¨ a
        ö = ¨ o


    • siivetkantaa

      Tyttäreni lensi ekaa kertaa jenkkilään just 17 vuotta täytettyään Tukholmasta. Selvisi välilaskusta ja koneen vaihdosta Frankfurtissa ja maahantulotarkastuksesta jenkkilässä ihan yksinään. Ei ollut koskaan aiemminkäynyt jenkeissä edes...

    • pumpattavamummo

      Tähän kun naputtaa mustaa valkoiselle, niin siitä tulee perintälasku.

    • mekkk

      Kun olet tayttänyt 18v niin ei tartte eds ilmoitella vanhemmille mihin on menossa kun on täysi-ikäinen ja soittelet sitten kun olet perillä niin helpottaa. Se omista asioista päätääminen pitää ottaa vaikka väkisin ja kertoa vanhemmilleen että ole jo täysi-ikäinen ja heidän mielipidettä ei tarvitse edes kysyä. Itse yhden tytären isänä ole aina antanut vaputta já vastuuta ja ovat jo reissuja tehneet alaikäisenäkin mutta nyt jo 20v ja ei tartte vahtia eikä mitään muutakaan tyhmää mikä ei kuulu aikuisten elämään.

    • 64-vuotias

      En ymmärrä vanhempiasi.

      Olen miespuolinen, mikä saattaa vaikuttaa asiaan jonkin verran. Joka tapauksessa: matkustin 12-vuotiaana satojen kilometrien päästä Helsinkiin sukulaisten mukana. Heidän luotaan tein reissun junalla Hankoon yksin, ja Helsingistä kotiin junailin itseni kotiin samoin yksin.

      16-vuotiaana tein ensimmäisen ulkomaanmatkani yksin – tosin vain Tukholmaan.

      Omat jälkeläiseni ovat saaneet matkustella yksin sitä mukaa kuin heillä on ollut haluja. En ole painanut mieleeni, kuinka vanhoina he ovat aloittaneet, mutta reilusti alaikäisinä joka tapauksessa. Ihan kelpo kansalaisia on tullut kummastakin.

      Mielestäni vastuun antaminen ja ottaminen nuorena on ollut pelkästään hyväksi. Sormi ei ole mennyt pahemmin suuhun vieraissa oloissa varttuneempanakaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe