kuinka parantua bulimiasta

buumbuumbulimia

Moi kaikki, jotka ymmärtää tätä kauheutta nimeltä bulimia. Tää kaikki alko kun 9 vuoden jälkeen lopetin kilpaurheilun. Asuin vuoden vaihdossa ulkomailla ja lopputulos oli n. 7kg. Lopettaminen tapahtui siis vaihdon aikana. Päätin että Suomessa laihdutan kaiken takas. Noh.. Ei se ollutkaan niin helppoa. Mulla on aina ollut superrautainen itsekuri ja oon pystynyt urheiluaikoina oleen vaikka vuoden ilman herkkuja ilman mitään ongelmia. Oli niin iso motivaatio olla paras urheilija. Sit kun sitä ei enää oo tuntuu ettei mikään motivaatio ole tarpeeks iso. Alotin ekan dieetin marraskuussa ja onnistuin laihtumaan n. 5cm joka puolelta kroppaa (en käyttänyt vaakaa vielä silloin......). Sit tuli joulu ja pläts. Ahmin ahmin ahmin. Joulu oli vaan tekosyy vetää ittensä övereihin joka v-tun päivä koko loman ajan. Sit pari viikkoo uuden vuoden jälkeen alko uus dieetti. Tää ei ollutkaan enää helppo. Edellisessä en ollut lipsunut suupalallistakaan mut nyt en pystynyt enää hillitsemään itseäni. Jokaviikkoinen "cheat meal" oli yhtä suuri kuin järkyttävä ahmimiskohtaus. Sen dieetin tajusin onneks lopettaa. Psykologillekin oon hakeutunut. Siitä oli hetken apu. Vedin mehupaaston huhtikuussa ja laihduin 5kg viikossa. Se oli mun elämäni paras tunne:D Sit lihoin kaiken taas takas... Ja ylikin. Nyt oon vaan antanut itteni ahmia kun tuntuu et ei enää kiinnosta. Oksentelukshan se on mennyt. Tänään oon oksentanut kaks kertaa. Eilen kerran. Mikä on ulospääsy tästä helvetistä? Pahinta tässä on et tää on nimenomaan mielen vankila... Kroppa vaan kärsii mukana.

7

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kookoshippi

      Sun tarina iski muhun kyllä niin täysillä! Feel u! Olin itsekin vaihdossa ja palattuani kotiin alkoi tämä helvetti noin 2 kk kuluttua ja jatkuu edelleen.. Olen itsekin käynyt terapeutilla, joka on aivan mahtava tyyppi ja edistänytkin tätä parempaan suuntaan vähän. Mielialat menevät täyttä vuoristorataa ja välillä tuntuu että en edes halua parantua. Tai tietenkin haluan, mutta ei todellakaan ole helppoa muuttaa opittuja kaavoja :/ Olen myös lihonut noin vuodessa 20 kg enkä koskaan ole ollut näin suuri. Haluaisin niin kovasti entisen ulkonäön takaisin ja tietenkin myös sen eheyden. Tavoittelemani paino on kuitenkin niin kaukana että jossain vaiheessa ahdistun ja terveellistämisprojektit kaatuu viimeistään viikon sisällä.

      • buumbuumbulimia

        maailman isoi tsemppihali<3 Mun sisko on sairastanut 8 vuotta sh:ta (nyt jo parantunut) ja hän tuli pari päivää kysymään multa kuinka paha mun syömishäiriö on. Järkytyin noin suorasta kysymyksestä niin paljon, että menin huoneeseeni ja aloin vaan itkeä ja googlettaa "kuinka päästä eroon ahminnasta". Päädyin katteleen kaiken maailman youtubevideoita yöllä ja lukemaan erilaisia artikkeleja. Yks yhteinen nousi niistä kaikista pinnalle: ravitse itseäsi hyvällä ja puhtaalla ruualla. Meidän kropat on niin aliravittuja koko ajan että pystyis helposti syömään vaikka norsun nutellakuorrutteella... Meinasin taas alottaa uuden dieetin mutta päätin nyt että EI. Oon nyt ihan vasta pari päivää syönyt niin että oon alottanut aamun kunnon proteiinisella aamupalalla ja kasviksilla (niinkuin aikoinaan kun uin..) ja jatkanut päivän mittaan tosi kasvispitosilla aterioilla ja sit vähän lihaa kans. Välipalat on yleensä hedelmiä. Jo nyt parissa päivässä oon huomannu eron!! Tää on ihan uskomatonta. Normaalisti kaupassa himottaa KAIKKKKKI, mut viime kerralla ei juuri mikään! Tottakai tekee mieli ruokaa, mut ei oo tehny mieli ahmia!!!!! Aion jatkaa tällä linjalla ja tavote pystyä oleen ahmimatta tietty niin kauan kuin mahdollista :) Mä suosittelen sulle samaa!!!! Muhun iski tosi paljon yks kommentti yhellä keskustelupalstalla: "meillä on vaan yks elämä enkä halua käyttää sitä ahmimiseen." Tää pysäytti mut ja nyt koitan oikeesti ettiä sitä kultasta keskitietä. Ei enää harppaus eteen ja kaks taakse vaan pienin askelin ainoastaan eteenpäin. Terveellinen elämä, I'm coming for u!


      • kookoshippi

        Ihanaa et olet saanut hyvän vireen päälle! Vaali tuota filosofiaa nyt vain joka päivä äläkä anna hetkellisten huonojen fiilisten pilata sun draivia! :) Mulla ollut vaihtelevasti ahmintahäiriön ja bulimian vuorottelua, rippuen vähän siitäkin oonko jaksanut/ pystynyt oksentamaan. Välillä olen kanssa saanut todella hyvän vireen päälle ja syönyt terveellisesti, tehnyt vihersmoothieitakin. Selkeästi ollut puutetta joistain aminohapoista ja vitamiineista, sillä tämä puhdas ruoka on tasannut elimistön ja laittanut herkkuhimot kuriin. Nautin todella terveellisestä ja puhtaasta ruuasta. Itselläni ongelmat on kuitenkin muualla (kuten enemmistöllä sh:sta kärsivillä, eli ongelman ydin tietenkin muualla). Jossain vaiheessa terveellinen ruoka saa mennä, kun tahallani pilaan kaiken hakemalla herkkuja, ahmimalla ja oksentamalla. Yksi repsahdus johtaa toiseen ja sitten on jo ihan luovuttaja olo. Olen vastavalmistunut ja töitä etsin. Elämällä ei oikein ole suuntaa ja ahdistaa. En ymmärrä miten vajaasssa vuodessa voi "huipulta", jossa kaikki on niin täydellistä vajota täysin pohjamutiin...


      • buumbuumbulimia

        Mä niin ymmärrän sua. Tänään sain pikku ahmimiskohtauksen taas "tyhjästä". Sain kuitenkin tosi paljon motivaatiota alkuviikon haluttomuudesta ahmia! Muutokset ei tosiaankaan synny yhessä yössä - ei hyvään eikä huonoon suuntaan. Sitä tapaa jota vaalii, se vahvistuu. Tiedän ettei ahmiminen todellakaan ole itsekurista aina kiinni. Tottakai sitä pystyy kontrolloimaan, me ollaan kaikki rationaalisia olentoja. Syöminen on vaan oire, ei alkuperäinen syy. Onneks meistä kukaan ei oo yksin!! Mä niin rukoilen sulle ja myös mulle itselleni tästä vaan parempaa jatkumoa! Itellenikin vähän väliä maistuu nimenomaan noi vihersmoothiet yms ja se hetken olo siitä että vau olen taas terveellinen on kyllä hienoa:) Itelle vaan täytyy olla armollinen. En koskaan kohtelis kenenkään muun kroppaa niinkuin kohtelen omaani joten miks kohtelen omaani näin? Mut nyt tuntuu että jo pelkästään se halu parempaan vie eteenpäin ja motivoi. Fall down 6 times, get up 7 vai miten se menee... Ymmärrän ton pohjamutiin vajoamisen myös. Muistuta myös välillä ittees että aina on niitä joilla menee huonomminkin haha! ;) Yks repsahdus on aina hirveen tuntunen ja tuntuu että kaikki alkaa taas nollasta, mut se ei oo niin!!! Aina seuraavana päivänä (tai samana, ite aattelen vaan repsahdukset usein iltasyömisiks:D) voi jatkaa terveellisellä linjalla ja ponnistaa ja tukea terveellisiä elämäntapoja niin kauan että niistä tulee se elämäntapa. Kaikki me tanssitaan tässä nuoralla. Mut tiedä että vaikka toi sun tilanne tuntuis kuinka paskalta tahansa niin ainakin siitä on se hyöty että mulle olet tuonut ihanan lohdutuksen etten ole yksin näiden samanlaisten fiilisten kanssa! Kiitos siitä!


      • kookoshippi

        No hyvä jos olen edes sua pystynyt auttamaan jakamalla omia kokemuksia! :) Mulla on mennyt tää viikko niin niin penkin alle. Järki on koko ajan huutanut et lopeta tuo ruuan ostaminen ja mättö, mutta ei kun jatkan vain. Mulla olisi niin paljon syitä lopettaa, mutta tuntuu että tavallaan tämä on selviytymiskeino mun elämässä. Kaikki tuntuu niin tyhjältä ja syömisen suunnitelu ja oksentaminen tuo siihen sisältöä ja voi hetkeksi unohtaa kaiken. Tavallaan tämä kaikki on myös itseni rankaisemista, sillä miksi haluaisin oikeasti elää tällä tavalla. Rankaisen itseäni epäonnistumisesta, siitä etten tiedä mitä elämältä haluan, siitä etten ole vahva ja rohkea juuri nyt. Tuntuu että olen pilannut kaiken ja millään ei ole enää mitään väliä. Olen aina ollut ihmisenä melko itsenäinen, rohkea, vahvatahtoinen, mutta myös yksityinen. En halua rasittaa muita ongelmillani ja on erittäin vaikea olla heikon asemassa ja ottaa apua vastaan.
        Kai pitäisi vaan yrittää jälleen uudestaan. Ei välittää siitä miten hidasta edistyminen on, kunhan eteenpäin mennään. Ahdistaa kesä niin pirusti! Olisi ihana pukeutua viime kesän ihaniin kesävaatteisiin ja ostaa uusia, mutta kun tällä kropalla ei huvita ostaa mitään, saati pitää pieniä toppeja ja hameita. Kesällä olisi tiedossa vaikka mitä kivaa tekemistä ja ihmisten näkemistä, mutta oma olo pilaa kaikki kesämenot...


    • haluun_myös_lopettaa

      Mulla on kestänyt tätä paskaa jo 8 vuotta ja haluan myös lopettaa.
      Lopettaminen on käynyt jo vuosia mielessä, mutta kontrollia ei vain löydy. Henkisiä ongelmia ei sinällään enää ole, mutta tästä on vain jäänyt turha tapa. Omaa bulimiaani voisi siis verrata hyvin alkoholismiin tai tupakointiin, koska oon siihen koukussa.

      Olen alipainoinen, ja saan kuulla siitä jatkuvasti sukulaisilta ja kavereiltani. Jotain on siis tehtävä oman terveytensä takia..

    • reka-nalle

      Mun avopuolisollani on paha bulimia. Hänellä on ollut bulimia noin 10 vuotta. Kun muutimme yhteen, niin hän pystyi vähentämään ahmimista omien sanojensa mukaan paljon. Mutta hän ahmii edelleenkin useita kertoja päivässä, etenkin jos hänellä on ahdistusta ja stressiä.
      Mutta mua noin ahmimiskohtaukset järkyttää. Se on ihan sairasta katsottavaa. Mulle itselle tulee todella paha ja masentunut olo, kun näkee, miten toinen tuhoaa itseään henkisesti ja fyysisesti. Normiruokailu on hänellä yltiöterveellistä ja vähärasvaista, mutta kun hän ahmii niin hän syö mitä tahansa, mutta lähinnä herkkuja. Hänen hampaansa ovat erittäin huonossa kunnossa, sillä oksentelu liuottaa niistä kiilteen pois. Lisäksi hän jättää usein hampaat harjaamatta.
      Olen itse niin masentunut, kun en pysty auttamaan toista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe