Hox! Sairaanhoitajaksi haluavat

OpiskelemaanTahtova

Heippa kaikille!
Onko täällä sairaanhoitajaksi hakeneita?
Minne ammattikorkeakouluihin haitte ja mitkä fiilikset?
Pianhan pääsykoekutsut tulevat, jos ovat tullakseen. Kertokaa kaikkea, mitä mieleen juolahtaa!
Täällä siis yksi hakija ja itse hain pohjoiseen useampaan paikkaan (Oulu, Rovaniemi, Kemi jne.)

207

1763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • trititii

      Itse hain Turkuun, Poriin yms. Millokoha ne kutsut tulee?

    • savoniaan

      Savoniaan hain ja jos oikein muistan niin jossain savonian sivuilla sanottiin, että 18.5 aletaan lähetellä pääsykoekutsuja, joten kauhulla odotellessa :D

      • OpiskelemaanTahtova

        Kohtalotovereita siis täällä, kiva! :)
        Haetteko ensimmäistä kertaa nyt ammattikorkeakouluihin?
        Itse luin, että viimeistään viikolla 21 lähettävät kutsut, eli ensi viikolla. Saattaa toki ennemminkin tulla.
        Haetteko lukio- vai ammattikoulupohjalla?


      • savoniaan

        Hain juu ensimmäistä kertaa ammattikorkeakouluihin lukiopohjalta, kun nyt tänä keväänä pääsen ylioppilaaksi, eilen juuri lakkikin varmistui lopullisesti vaikka se selvää olikin jo alustavien jälkeen :)

        Haetko sinä Kuopioon vai Iisalmeen (vai käsitinkö väärin että Savoniaan hakisit) ja onko sinulla ensimmäinen kerta hauissa :) ? Ja mielenkinnolla kyselen oletko valmistautunut mitenkään kokeeseen, kun mitään aineistojahan ei etukäteen ole niin varsinaista luettavaa ei ole. Itsestä vaan tuntuu niin oudolta mennä kokeisiin kun ei tarvitse mitään lukea ja tuntuu, että olen huonosti valmistautunut :D

        https://portal.savonia.fi/amk/fi/tutustu-savoniaan/valintakoekutsut
        Tuolla tosiaan onkin, että minne on eilen kutsuja lähetelty ja sairaanhoitajat edelleen listalta puuttuu eli odottelu jatkuu :D


      • savoniaan

        Oi en tajunnutkaan, että olit aloittaja ja aloitusviestissähän luki minne hait, joten anteeksi sekoiluni :D


      • OpiskelemaanTahtova

        Kiva, kun tulit kirjoittelemaan tänne. Mukava vaihtaa ajatuksia muiden hakijoiden kanssa.
        Itse tosiaan hain pohjoiseen kouluihin, itse hain ammattikoulupohjalta ja olen jo valmistunut aikaisemmin. Nyt kiinnostaa alan vaihto.
        Onnea muuten ylioppilaaksi pääsystä! :) tänä keväänä juhlahumua, se on ihanaa aikaa.

        Ihan olen lueskellut kaikkea perusasioita netistä pääsääntöisesti. Olisi niin hienoa päästä opiskelemaan. Eli pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että pääsykoekutsut pian tulevat ja jokainen pyrkijä pääsisi kouluun.


      • savoniaan

        Kiitokset onnitteluista :)

        Saanko udella millaisia perusasioita olet lueskellut noin pääsykoetta ajatellen, koska itse olen aivan pihalla tästä pääsykoe hommasta :D eikös siinä kokeessa ole jotain perusmatematiikkaa mutta mitä kaikkea muuta kirjallisessa osiossa, onko sinulla tietoa että miten noin yleensä se on ollut? :) Itse en tunne ketään kuka olisi esim. sairaanhoitajien pääsykokeissa tai samaan pääsykoeryhmään kuuluvissa kokeissa ollut joten aivan tietämätön olen :D

        Olisi mukava vaihtaa täällä ajatuksia ja keskustella täällä tässä kevään ja kesän aikana opiskelupaikan etenemisen suhteen :)


      • minävaanjoku

        Savoniassa kokeet kesti ainakin 2012 koko päivän. Psykologiarmeija piti kellotettuja kokeita auditoriossa. Tietty sekuntimäärä aikaa tehdä jokainen tehtävä ja taas paperi vaihtui. Tarkoituskin oli, ettei kaikkia ehdi tehdä. Oli piirtämistä, desimaalilaskuja päässä, lauseiden jatkamista oman elämän asioilla yms. Tosi paljon keskittyy persoonallisuuden määrittämiseen eli soveltuvuuteen. Matematiikka-osio mittaa paineensietoa. Jotain logiikkatehtäviä oli myös. Lisäksi oli yksilöhaastattelu psykologin kanssa ja ryhmähaastattelu useamman arvioivan psykologin kanssa. Kaikkineen minulla meni koululla lähes 8 tuntia.

        Silloinhan se koulu oli tosiaan vielä koulu, nythän ne on siellä poliksessa. Tosi halju ympäristö, en tykkää yhtään. Koululla oli hyvä tunnelma ja hyvät tilat. Mikä lie POHJIMMAINEN syy, miksi sieltä lähdettiin...


    • Mibs87

      Täällä myös odotellaan pääsykoekutsuja pelonsekaisin tuntein :D joskus muinoin sosionomin pääsykokeissa kävin ja siellä oli artikkelin pohjalta tehtävä/essee, en muista kumpi :P ja psykologin haastattelu ja testejä, muistaakseni jostain luin että on samansuuntaiset Sairaanhoitajatoiveikkaillekkin.

      Itse hain Seinäjoelle, Poriin myös monimuotoopintoihin sekä Vaasaan. Itsellä taustalla merkonomitutkinto kaksoistutkinnolla ja myöhemmin Koulunkäynnin ohjaajan opinnot. Töitä on tullut tehtyä muutama vuosi ja nyt tekis mieli opiskella enemmän. Itselle haastattelut ovat aina vaikein osuus, vaikka kuinka varautuis muuten ja olisin puhelias luonteeltani, itse tilanteessa jännitys pyyhkii välillä kaiken mielestä ja vie kielen solmuun :) Onko vinkkejä? :)

      • OpiskelemaanTahtova

        Ilmoitelkaa tänne päin (jos muistatte), kun teille pääsykoekutsut tulevat.
        Kannattaa tosiaan matikkaa kerrata, sitten miettiä valmiiksi, 'miksi haluaa juuri tälle alalle' ja 'miksi sinusta tulisi hyvä sairaanhoitaja' jne. Kaikkea tämmöistä kannattaa miettiä. :)
        Haastatteluissa kannattaa olla ihan vain oma itsensä ja koittaa rentoutua, vaikka tilanne jännittäisikin. Kaikkia varmasti vähäsen jännittää, haastattelijat sen varmasti ymmärtävät. :)
        Mitähän muita vinkkejä olisi? Hyvä nimittäin olisi tietää itsekin. :D
        Minulla on merkonomitutkinto ja mietin, kuinka hyvät mahdollisuudet on päästä opiskelemaan näillä papereilla ylipäätään sairaanhoitajaksi?
        Jännätään yhdessä täällä! :)


      • matikkaa

        Onkohan se matikka siis jotain tosi perus ensimmäisen asteen yhtälöä, koska toisen asteen yhtälössähän tarviis jo sit laskinta , jako/kertolaskua vai millastakohan se matikka on että osais vähän oikeita asioita katsella :D


      • OpiskelemaanTahtova

        Varmasti ihan perussettiä matikka on. Eli kannattaa kerrata just jako-, kerto-, yhteen- ja vähennyslaskuja.
        Jostain luin, ettei kokeessa just käytetä laskimia. :)
        Onko kukaan sairaanhoitajaopiskelija tai jo valmistunut täällä sattumalta lukemassa tätä keskustelua? Vinkkejä otettais vastaan, miten päästä opiskelemaan. :D


      • savoniaan

        Juu näin minäkin ajattelisin että tämmöstä ihan perusjuttua :) Tuntuu, että vaikka pitkän matikan olen lukiossa lukenut, mutta lyhyenä sen kirjoitin, niin olo on ehkä kaikista epävarmin matematiikan kohdalla :D Ja vähitellen on alkanut jännittämään kaiken kaikkiaan koko pääsykokeet ja kokeen ryhmätilanteet ym, kun olen aikalailla jännittäjä tyyppiä. Savonian sivuja olen tiiviisti seuraillut ja eilenkään ei ole vielä sairaanhoitaja-puolelle tai muutenkaan sosiaali ja terveyspuolelle lähetetty kutsuja, kun sivuilla on listat minne on milloinkin kutsut lähetetty. Eli jännitys jatkuu :D

        Ja olis tosiaan kiva kuulla vähän vinkkejä sairaanhoitajaopiskelijoilta tai kyseisissä pääsykokeissa käyneiltä ihan mihin asiaan tahansa liittyen :)


    • Toivottavastitulevash

      Moi!
      Itse olen käynyt pariin kertaan sh pääsykokeissa eri paikkakunnilla. Kerran olen sisään päässyt, mutta en ottanut paikkaa vastaan silloin. Kyllä vähän kaduttaa kun nyt on paljon vaikempaa saada koulupaikka mitä silloin. Viime vuonna sisäänpääsy jäi ihan vain muutamasta pisteestä kiinni. Nyt olen opiskellut avoimessa amk sh opintoja vuoden verran ja nyt olis tarkotus päästä sisälle ja tekemään loput 2v opinnot loppuun :) Pääsykokeet vaihtelee paikkakunnittain. Joissakin on vain pelkkä haastattelu portfolion perusteella, jonka pituus on n. 4-6 sivua ja kestää n. 20min ja se oli sit siinä. Sitte on niitä koko päivän kestäviä pääsykokeita, johon sisältyy aineisto tehtäviä, perus matikkaa, psykologisia tehtäviä, muistitehtäviä, loogista päättely kykyä vaativia tehtäviä ja joko psykologin/opettajan haastattelu. Vinkkinä voin sanoa, että jos jokin ennakko tehtävä pitää tehdä niin siihen kannattaa panostaa! Esimerkkinä toi portfolio. Se on haastattelusta tyyliin ainut asia joka sitten jää sinne niille "muistona" susta ja sillä voi erottautua porukasta :)

      • OpiskelemaanTahtova

        Jännitys tosiaan jatkuu! :D
        Itsekin olen vähän sellainen jännittäjä tyyppi, että saas nähdä miten käy esim. haastatteluissa, jos sinne pääsee. Täytyy vaan olla rauhallinen. Pitäs alkaa matikkaa vähän kertaamaan, kun on vähän aikaa jo niistä hommista. ':) savoniaan, sulla on varmasti matikkapuoli hallussa!

        Kiva, kun täällä on oikeesti muitakin jännääjiä. Ei tarvii yksin mietiskellä ja odottaa malttamattomana kaikkea tulevaa.
        Taitaa ensi viikkoon mennä kutsujen saanti.

        Hei, kiva kun tulit kertomaan kokemuksiasi toivottavastitulevash! :) Pidän peukkuja sulle, kuten myös muillekin pyrkijöille. Ja itselle siinä sivussa kans. ;)
        Mitä kannattaisi kirjoittaa siihen ennakkotehtävään muunmuuassa? Mikä olisi juuri sellaista 'spesiaalia', jolla napata haastattelijoiden/opettajien mielenkiinto? Pitääkö ennakkotehtävä kirjoittaa koneella vai käsin?
        Olisi tosi kiva sanoa jotain sellaista järkevää ja omaperäistä.


    • savoniaan

      Ei eilenkään ole kutsuja Savoniasta sosiaali-terveyspuolelle lähetetty, tässä alkaa jännittää ihan kunnolla, kun joka päivä odottaa, että jokohan nyt :D
      Savoniassa ei sairaanhoitajille mitään ennakkotehtävää ole, joten kaikki panostus pitää laittaa itse koetilanteeseen. Toisaalta olisi ollut ihan kiva, että olisi ollut jonkinlainen ennakkotehtävä tai vastaava niin tuntuisi siltä, että on jotenkin valmistautunutkin, koska sitä on vaan tottunut lukemaan aina kaikkia kokeita varten :D

      • OpiskelemaanTahtova

        Taitaa se niin olla, että jännääminen menee ensi viikkoon arvon muut jännääjät. :D
        Oulussa on ennakkotehtävä sairaanhoitajille, jos sinne kutsu tulee. Minun mielestä olisi ihan kiva, että joka paikassa olisi samat käytännöt. Yleensähän sitä tosiaan kokeisiin just luetaan ja päntätään. Mutta avoimin mielin kaikkeen! :)


      • savoniaan

        Juu minustakin kyllä pitäisi olla samat käytännöt joka paikassa, koska jo ihan itse hakijanakin on ihan sekaisin, kun hain myös muualle kuin Savoniaan, että miten toimia sitten heidän pääsykokeissaan mahdollisesti, kun joka kohdassa vähän eri käytännöt. Ja muutenkin tuntuisi selkeämmältä ja yhtenäisemmältä, jonkinlainen yhteinen käytäntö.


      • Polkuopinnoilla
        savoniaan kirjoitti:

        Juu minustakin kyllä pitäisi olla samat käytännöt joka paikassa, koska jo ihan itse hakijanakin on ihan sekaisin, kun hain myös muualle kuin Savoniaan, että miten toimia sitten heidän pääsykokeissaan mahdollisesti, kun joka kohdassa vähän eri käytännöt. Ja muutenkin tuntuisi selkeämmältä ja yhtenäisemmältä, jonkinlainen yhteinen käytäntö.

        Näin pääset kouluun varmasti!!

        Polkuopinnot 60op kun olet suorittanut ne pääset haastattelun kautta tutkintoon. Jokainen joka on suorittanut 60op ekassa vuodessa on päässyt opiskelemaan

        Paikkoja on rajoitettu määrä ja paikat täytetään imottautumis järjestyksessä

        Kokemuksesta voin sanoa että minuutissa kirjotettava lomake. Keskiarvo tai koulumenestys ei vaikuta hakuun.

        Jokainen AMK tarjoaa polkuopintoja!! Tässä on tampereen ja haku alkaa pian!!

        http://www.tamk.fi/web/tamk/polkuopinnot-avoinamk


    • savoniaan

      Muuten on tässä tullut mieleen, että sinä OpiskelemaanTahtova, haluaisitko kertoa, kun merkonomitutkinnon olet suorittanut, että teitkö kyseisen alan hommia kauanko ja miksi halusit nyt sitten juuri sairaanhoitajapuolta kokeilla ja vaihtaa alaa :)? Olisi kiva kuulla vähän tarinaa muilta, että miksi tuli valittua sairaanhoitaja.

      • OpiskelemaanTahtova

        savoniaan, haitko sairaanhoitajaksi kuuteen eri paikkaan? :)
        Joo olen tehnyt oman alan hommia vuodesta -08 asti. :D valmistuin silloin ja menin heti töihin. Tässä välissä olen sitten perustanut perheen ja olen vain huomannut, että nykyisellä ammatillani on melko huono työtilanne. Varsinkin kokoaikaisten töiden kanssa. Haluaisin uuden mielenkiintoisen ammatin, joilla olisi töitä. Sairaanhoitajan työ kiinnostaisi todella paljon ja siinä saa olla tekemisissä ihmisten kanssa. Nyt kun siis en ole vielä ihan ikäloppukaan (täytän tänä vuonna 26 vuotta), niin olen huomannut, että kaipaan elämääni jotain uutta. :)
        Sinä savoniaan olet vielä niin nuori ja kaikki tiet ovat avoinna! :) pidän peukkuja, että pääset opiskelemaan! Miksi sinä valitsit sairaanhoitajapuolen? Voi kunpa itsekin olisin tuolloin tiennyt, mitä haluan ja lähteny jatkamaan opintoja! Sitä vaan oli helppo "jämähtää" töihin, kun palkka juoksi ja oli jo ammatti. Mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan... ;)


      • savoniaan

        Kiva kuulla vähän muiden hakijoiden taustoista myös :) Mutta itse siis hain kolmeen paikkaan: Kuopio,Iisalmi ja Kajaani.

        Itselläni on ollut jo yläasteelta asti ajatuksena, että jonnekkin sosiaali- ja terveyspuolelle haluaisin sitten lukion jälkeen hakea. Ajattelin myös, että lukion aikana voi sitten vielä kypsytellä ajatusta ja mieli kyllä on muuttunutkin useaan otteeseen ja välillä olin täysin hukassa :D Itse asiassa olen pyöritellyt mielessäni, että onko minusta sitten varmasti kyseiselle alalle, mutta sitten muita ammatteja alettuani miettimään ei ole löytynyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin nyt lukioaikoina vahvistunut sairaanhoitaja. Ja varsinkin tässä nyt kolmannen lukiovuoden aikana se vain vahvistui, että sairaanhoitaja se on. Ja erityisesti nyt yhteishaun jälkeen halu päästä sairaanhoitajaksi on vaan vahvistunut :)


        Haluan auttaa ihmisiä, kun he sitä apua todellakin tarvitsevat. Ensihoitajan opinnotkaan ei ole sitten tulevaisuudessa poissuljettuja, jos tästä sairaanhoitajaksi pääsee ensin ja juuri esim. akuutti ja tehohoitotyö vaikuttaa tuolla, kun opintojaksotaulukkoja olen lueskellut niin tällä hetkellä todella mielenkiintoisilta, mutta toki tässä jos kouluun pääsee niin avoimin mielin kaikkeen :) Myös ihmisten kanssa oleminen on se tärkeä juttu minullekkin.

        Olen ajatellut myös asiaa niin, että jos sitä opiskelupaikkaa ei nyt avaudukkaan niin sitten tekee jotain työtä vuoden. Onpahan sitten taas vuoden vanhempi ja hieman enemmän kokenut ja elämää nähnyt, kun uudelleen hakee :) Ja tosiaan kun koetilanteissa on vähän jännittäjätyyppiä niin näkee nyt millaiset pääsykokeet on ja sitten se on aina vaan helpompaa, kun tietää jo hieman edelliskerralta suuntaa :) Mutta tottakai nyt tosissani haluaisin opiskelemaan/kaikkeni yritän ja olisin kyllä suunnattoman onnellinen, jos opiskelupaikka aukeaisikin jo näin ensi yrittämällä :)


      • OpiskelemaanTahtova
        savoniaan kirjoitti:

        Kiva kuulla vähän muiden hakijoiden taustoista myös :) Mutta itse siis hain kolmeen paikkaan: Kuopio,Iisalmi ja Kajaani.

        Itselläni on ollut jo yläasteelta asti ajatuksena, että jonnekkin sosiaali- ja terveyspuolelle haluaisin sitten lukion jälkeen hakea. Ajattelin myös, että lukion aikana voi sitten vielä kypsytellä ajatusta ja mieli kyllä on muuttunutkin useaan otteeseen ja välillä olin täysin hukassa :D Itse asiassa olen pyöritellyt mielessäni, että onko minusta sitten varmasti kyseiselle alalle, mutta sitten muita ammatteja alettuani miettimään ei ole löytynyt mitään muuta vaihtoehtoa kuin nyt lukioaikoina vahvistunut sairaanhoitaja. Ja varsinkin tässä nyt kolmannen lukiovuoden aikana se vain vahvistui, että sairaanhoitaja se on. Ja erityisesti nyt yhteishaun jälkeen halu päästä sairaanhoitajaksi on vaan vahvistunut :)


        Haluan auttaa ihmisiä, kun he sitä apua todellakin tarvitsevat. Ensihoitajan opinnotkaan ei ole sitten tulevaisuudessa poissuljettuja, jos tästä sairaanhoitajaksi pääsee ensin ja juuri esim. akuutti ja tehohoitotyö vaikuttaa tuolla, kun opintojaksotaulukkoja olen lueskellut niin tällä hetkellä todella mielenkiintoisilta, mutta toki tässä jos kouluun pääsee niin avoimin mielin kaikkeen :) Myös ihmisten kanssa oleminen on se tärkeä juttu minullekkin.

        Olen ajatellut myös asiaa niin, että jos sitä opiskelupaikkaa ei nyt avaudukkaan niin sitten tekee jotain työtä vuoden. Onpahan sitten taas vuoden vanhempi ja hieman enemmän kokenut ja elämää nähnyt, kun uudelleen hakee :) Ja tosiaan kun koetilanteissa on vähän jännittäjätyyppiä niin näkee nyt millaiset pääsykokeet on ja sitten se on aina vaan helpompaa, kun tietää jo hieman edelliskerralta suuntaa :) Mutta tottakai nyt tosissani haluaisin opiskelemaan/kaikkeni yritän ja olisin kyllä suunnattoman onnellinen, jos opiskelupaikka aukeaisikin jo näin ensi yrittämällä :)

        Kiva kuulla myös sinun ajatuksia! :)
        Hienoa, että huomasit sairaanhoitajan ammatin olevan se sinun juttusi. Siitä on mahdollisuus sitten jatkaa vielä opintoja lisää.
        En usko, että se jännittäminen siinä on mikään negatiivinen asia koetilanteessa. Haastattelijat sen kyllä tietävät, että jännittäminen kuuluu asiaan! :) itse kans varmasti jännitän, mutta kaikkensa se on annettava!
        Olisi kyllä mahtista päästä nyt tänä vuonna opiskelemaan, mutta sen näkee sitten, miten käy. Hakijoita aina riittää. Ja pääsykoekutsujakaan ei ole vielä tullut. :D
        Itseä kans kiinnostaa tuo akuutti ja tehohoitotyö sekä sisätauti-kirurginen hoitotyö. Sh opinnoissa on kyllä niin paljon mielenkiintoisia aiheita.


    • Jonsku13

      Itse hain Ouluun kätilöksi ja th:ksi. Ovat siis samassa valintaryhmässä sairaanhoitajien kanssa. Onko teille tullut jo valintakoekutsuja?

      • OpiskelemaanTahtova

        Ei ole vielä tullut. Eiköhän ne ens viikolla tule.


      • Jonsku13

        Harmittaa, kun oamk:n sivuilla ei lue, mille aloille kutsut on lähetetty. Viime vuonna opiskelupaikka jäi kahden pisteen päähän. Toivottavasti tänä vuonna pääsee sisään! Harmikseni alkupisteitä saan viime vuotta huomattavasti vähemmän. Toivottavasti se ei vaikuta valintakokeeseen pääsemiseen.


    • Gitta878

      Minäkin täällä odottelen Turun amk pääsykoekutsua...pirun jännää ja jopa ahdistavaa..

      • OpiskelemaanTahtova

        Tänään tuli Kajaanin AMK sairaanhoitajan pääsykokeisiin kutsu. Luulis tulevan näinä päivinä muualtakin?


      • savoniaan

        Tänne ei edelleenkään ole kutsuja tippunut. Kajaanista ei minulle ainakaan ole tullut, joten täytyy toivoa siis, että pisteet on riittäny joko Kuopioon tai Iisalmeen ni siks ei kutsua Kajaanista ole näkynyt, kun nämä kouluthan on valintakoeyhteistyössä niin se yksi pääsykoe riittää. Tai näin minä ainakin olen ymmärtänyt, että tulisi ylimmästä vaihtoehdosta minne pisteet riittäneet niin kutsukin, valaiskaa, jos olen väärässä :D


    • OpiskelemaanTahtova

      Kyllä ne kutsut sieltä tulee! :) Luulisi tänään tai huomenna tulevan. Itse odotan vielä Oulun suunnalta tietoa tulevan, koska minun ensimmäinen vaihtoehto poikkeaa siitä valintakoeyhteistyöstä.
      Ja kyllä, monet koulut tekevät sitä valintakoyhteistyötä juurikin, eli käyt yhdessä kokeessa ja tulokset menevät kaikkiin muihinkin kouluihin.

      • Toiv

        Täälläkin ootellaan oamk:n pääsykoe kutsua. Ei oo vielä näkyny!


    • Zing

      Liekkö nuo huhut jostain yhteishaun ongelmista totta? Ei ole kuulunu kutsua Laurean pääsykokeisiin ja kun koitin soittaa sinne, linjat oli niin tukossa ettei päässy ees jonoon ja heti perään vastaajan viesti kertoi että vastaaja on täynnä. Hetken päästä ne sulki koko hakijapalvelut.
      Olisin vaan niin kovin luullut pääseväni ees kokeeseen kun keskiarvo oli 2.75 / 3.
      :(

      • hömpömppöö

        https://www.laurea.fi/opiskelu-ja-hakeminen/hakeminen/valintakokeet Tuolla lukee että kutsuja ei ole vielä lähetetty, joten ehkä se vielä sieltä tulee sullekin! Aika hyvä keskiarvo ainakin, kyllä tolla luulis pääsevän. Mulla on sen verran huonot numerot ettei oo oikeastaan toivoakaan... Hain siis Metropoliaan, Laureaan ja Diakkiin.


      • Zing

        Ai että kun ei millään jaksais odottaa! Tosi typerää jättää näin viimetinkaan kutsujen lähetys. Toivottavasti pääset sisään johonki noista. :) Mä en laittanut hakuun kuin tuon Laurean..kotona on kolme pientä lasta niin ei pysty käyttämään matkoihin niin tuhottomasti aikaa per päivä. Aattelin että tärppää jos tärppää ja sillä mennään. :)


    • nääsnääs

      Jotakin ongelmia siellä hakijapalveluissa on. Mulle ei oo tullut vielä kutsua, mutta hamkista joka minulla 2. Sijalla tuli viesti että ongelmien vuoksi pääsykokeet ovat siirtyneet.. Hain siis Tampereelle ensimmäisellä sijalla, sairaanhoitajan monimuoto-opintoihin. Olen lähihoitaja ja motivaatio opintojen jatkamiseen on kyllä hirmuinen. Matikkaa oon tässä nyt lukenut, se muakin pelottaa eniten koko kokeessa. Lisäksi oon tosi huono näissä "keksi uusi käyttötarkoitus" esim. Maitotölkille. Niitä oli LH sekä SH kokeissa. Onnea kaikille kokeisiin!:)

    • Jonsku13

      Soitin OAMK:iin. Tänään pyrkivät lähettämään kutsut. Tulisi pian!

    • Zing

      Laurean pääsykoekutsut nyt jaossa!! Äsken kilahti sähköpostissa! :D

    • odotteleva10

      Onko ketään Metropoliaan hakenut saanut vielä kutsua?? :)

      • ärsyyntynyt

        ei vieläkään


    • OpiskelemaanTahtova

      Oi hyvä!
      Eli ihan näinä päivinä kutsut kolahtavat luukusta. Ja osalle on jo tullut. Itsekin odotan Oulun suunnalta kirjettä.. ':)

    • Epätoivoineeeenndfm

      Onko kellekkään tullut vielä HAMKiin kutsuja sairaanhoitajan pääsykokeisiin??

    • OpiskelemaanTahtova

      OAMK lähetti sähköpostitse kutsun ainakin minulle.
      Nyt vaan on sellainen ongelma, että kaksi koetta on päällekkäin samana päivänä ja nämä koulut eivät tee keskenään valintakoeyhteistyötä.. Ja Oulussa eivät vastaa puhelimeen!

      • aaaasjhgjhcvgfh

        Mikä päivä sinulla on valintakoe? Oamk


      • Jonsku13

        Tännekin saapui kutsu kätilöpuolelle (OAMK)! Ensi viikon perjantaina on kokeet. Nyt löytyy taas motivaatiota lukemiseen. Tsemppiä kaikille kokeeseen. :)


    • Valintakoe kutsu saapui Kätilö puolelle metropolia jihuuuuu.

      • OpiskelemaanTahtova

        Tsemppiä kaikille kokeeseen!
        Minulla olisi siis 2.6. Oulussa pääsykokeet.. Eivät koskaan vastanneet puhelimeen. Huomenna yrittää taas.


    • OpiskelemaanTahtova

      Onnea kaikille kokeeseen! :)
      Minulla olisi Oulussa pääsykokeet 2.6.
      Eivät koskaan vastanneet puhelimeen. Huomenna uutta yritystä. Sähköpostiakin sinne laitoin, saa nähä, miten käy.

      • mmmmnnnnä

        Täälläki jännätään josko pääsykokeisiin kutsu oamk:lle vielä saapuisi. Sairaanhoitajaksi hain.


      • Jonsku13

        Eilen on lähetetty viimeisetkin kutsut Ouluun. Kannattaa soittaa koululle.


    • savoniaan

      Tänään tuli pääsykoekutsu ja pääsin ykkösvaihtoehdon pääsykokeisiin, jota en ikinä uskonut tapahtuvan, että edes kyseisen kaupungin pääsykokeisiin olisi mitään mahdollisuutta :D Ja samantien jännitys nousi taas aivan liikaa :D

    • OpiskelemaanTahtova

      Hyvä savoniaan! :)
      Minä päivänä sulla on koe?
      Itellä kävi nyt niin, että en pääse Ouluun ollenkaan pääsykokeisiin, kun ovat päällekkäin.. Eivät alkaneet vaihtaa päivää. Tosi harmi. Tää mun ykkösvaihtoehto ei tosiaan tee edes valintakoeyhteistyötä, niin jos en sinne pääse, niin en pääse ollenkaan.. :/ Vähän itsellä harmitus, mutta täytyy skarpata täysillä siinä ekan vaihtoehdon kokeessa ja toivoa parasta!

      • savoniaan

        11.6 on koe :)

        No voi harmi, tuollaiset päällekkäisyydet on kyllä ikäviä ja kun vaihtokaan ei onnistunut :( Mutta kovasti tsemppiä sinulle kokeeseen, minä päivänä sinulle muuten kokeet on ?:)


      • OpiskelemaanTahtova

        No oli kyllä tosi harmi, nyt valmistaudun jo henkisesti, että haen syksyllä uudestaan. En tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa. :D Harmittaa kyllä!
        Sulla on vielä ihan mukavasti aikaa pääsykokeisiin, ei muutako paljon tsemppiä myös! :)
        Minulla on pääsykokeet jo 2.6. Ja kiitos! Peukut ja varpaat pystyyn jokaiselle kokeeseen. ;)


    • onneaetijgh

      Oamk:n kaikki pääsykoekutsut on lähetetty eilen sähköpostilla. Jos joku ei vielä tiedä pääsikö niin tiedossa näiden alojen pääsykoe piste määrät. Oamk

      Sairaanhoitaja 20, ensihoitaja 23, kätilö 21, fysioterapeutti 23

      Onnittelut pääsykokeisiin päässeille, itellä uus yritys ens vuonna ü

      • earfmaaaaaaaaaa

        Mistä nuo rajat näkee? Ja mistä näkis oamkin terveydenhoitajan pistemäärän


      • Jonsku13

        Terveydenhoitaja oli 24p OAMKissa.


    • OpiskelemaanTahtova

      Kiitos tästä tiedosta! :)
      Mahtaa itselläkin mennä seuraavaan kertaan haku, kun nyt meni päällekkäin kahdet kokeet.

    • jokujjhhg

      Itse sain oamk:n hakutoimistosta nuo pistemäärä tiedot. Sähköpostia sinne ni kertavat pyydettäessä ü

    • tampereenamk

      Tampereen ammattikorkeakouluun on suhteellisen helppo päästä. Varmaan noin 20-30% terveysalan opiskelijoista lopettaa opinnot ensimmäisen vuoden jälkeen. Osalla alkuperäinen suunnitelma on päästä yliopistoon. He lukevat yliopiston pääsykokeisiin ammattikorkeakoulun 1. opintovuoden aikana, jotta saavat Kelan opintorahat ja asumistuet.

      Osa kyllästyy ammattikorkeakouluun muuten vaan tai ala on väärä. Osalla opinnot eivät etene jatkuvien poissaolojen ja huonon opiskelumotivaation takia.

      • nurinaa

        Tuo kyllä pistää kiukuttan ku huvikseen haetaan ja samalla sitte vievät monelta oikeasti alalle haluavalta paikat.... Voi että ku ihmiset aattelis pikkase pidemmälle entä ku vaan omaan nenään asti... Mur


      • OpiskelemaanTahtova

        Huomenna sairaanhoitajan pääsykokeet minulla, jännän sekaiset tuntemukset! :D
        Tsemppiä muillekin pääsykokeisiin.


      • Jonsku13

        OpiskelemaanTahtova, millaiset pääsykokeet olivat? Menikö hyvin?


    • tulevash

      Hei!
      Te joilla ei alkupisteet riitä haluamanne koulun pääsykokeisiin, niin kannattaa ottaa selvää avoimen amk sairaanhoitajan opintopolku opinnoista! Polkuopinnot kestää vuoden ja kun saa suoritettua 60op tai yli, nii voi sit avoimen väylän kautta hakea tutkintolinjalle. Itse viime vuonna pääsin polkuopinnoille avoimeen ja nyt pääsin avoimen väylän kautta suoraan erilliseen pääsykoe haastatteluun ja sain opiskelupaikan sh tutkintolinjalle! :) Opintomenestyksen pitää kylläkin olla parempi kuin hyvä.
      Vuosi avoimessa ei ollut kallis, mutta tukien kans saa sit tapella, että ees jtn tukea opinnoille saa.
      Mutta suosittelen kyllä, jos soveltuu alalle, mutta sisään pääsy jää vain muutamasta pisteestä kiinni juurikin alkupisteiden vähyyden takia.
      Tsemppiä kaikille! :)

      • javielä

        Opintomenestyksellä tarkoitan siis vuoden kestäviä sh opintoja :) Avoimessa kun ei tarvitse mitään pohjakoulutusta :) Mutta jos on esim lh koulun käynyt niin on siitä varmasti hyötyä.


    • savoniaan

      OpiskelemaanTahtova: Miten meni pääsykokeet :) ?


      Vielä viikko pääsykokeisiin ja sitten ei tarvitsisi kuin odotella tuloksia, tällä hetkellä jännittää pääsykokeet aivan järkyttävästi. En edes tiedä miksi, mutta jostan syystä kirjallinen puoli pelottaa vietävästi, jos jäätyykin totaalisesti tai jotain, ja odotan pääsykokeita kauhunsekaisin tuntein :D Nyt pitäis vaan osata rentoutua ja mennä avoimin mielin pääsykokeisiin, on niistä niin monet muutkin selvinnyt ja näistä pääsykokeista ei nyt pidä vaan mielessään tehdä elämää suurempaa asiaa vaikka sopivalla vakavuudella pitääkin suhtautua :D

    • Jonsku13

      Miten teillä, joilla pääsykokeet on jo olleet, meni koe?

      Itsellä oli tänään koe ja vähän kauhunsekainen fiilis jäi. Matikkaosiossa tuli tehtyä pari typerää huolimattomuusvirhettä. Monivalinta oli melko helppo. Pari kohtaa piti arvata. Aineisto ihan ok.

      Haastattelija oli tosi kova tenttaaja ja melkein jäädyke, kun kysymyksiä oli niin tiiviiseen tahtiin.

      Pääasiassa, että koe on nyt ohi. Mukavaa viikonloppua kaikille!

      • 5plus16

        Itse olin Laurean kokeissa. Kirjallinen osio meni ihan hyvin ja haastattelukin meni mielestäni hyvin. Haastattelija kiitti hyvästä haastattelusta, mutta enpä tiedä tekikö hän niin kaikille ja mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa - olen kyllä hyvä haastateltava koska tiedän, millaista on haastatella muita, mutta ehkä en kuitenkaan soveltunut hänen mielestään alalle. :D

        Silti on sellainen olo, että varmasti pääsen opiskelemaan. Tosin tiedän, ettei se ole todellakaan varmaa, ja jos en pääse niin tulen olemaan hyvin, hyvin surullinen. Mutta kai siitä sitten yli pääsisi. Toivottavasti pääsen. =/


    • uoss

      Itellä ois kans kokeet nyt ohi. Valintakokeet järjesti psykologitiimi päämäärä. Voi luoja, mitkä natsitestit ne oli!! Onko muita, jotka olleet saman tiimi pääsykokeissa ja mitkä fiilikset tästä jäi?

      • Pumppelo

        Kävitkö kenties Lamkin pääsykokeissa? Siellä siis samaisen puljun järjestämät pääsykokeet...
        Itse jäin miettimään, että mitä näillä tiukasti kellotetuilla kirjallisilla tehtävillä haluttiin edes mitata? Paineensietokykyä varmasti, mut yleensähän tämän kaltaiset testit suosivat vain varsin kapean ihmistyypin edustajia, jotka siis pärjäävät tamänkaltaisissa tehtävissä... Itse todella rauhallisena ja pohdiskelevana luonteena hiukan ahdistuin tuolla, enkä kokenut olleeni parhaimmillani.
        Muutoinkin mietin näiden pääsykokeiden tasapuolisuutta hakijoille, sillä Lamkissa meidät jaettiin kahtia, joista toinen puolikas aloitti päivänsä ryhmiksellä ja haastattelulla ja toinen taas kirjallisilla tehtävillä. Päivän puolivälissä tehtävät vaihdettiin. Itse aloitin päiväni, onneksi, ensin mainituilla. Jos olis kirjallisen jälkeen pitäny mennä vielä haastatteluun, niin huh, huh! En todellakaan olis jaksanu olla kovinkaan aurinkoinen ja uskoa enää siinä vaiheessa sisäänpääsyn mahdollisuuteen. Oli se kirjallinen kyllä semmonen rääkki!


      • soteala

        Kolmesti!!! Opiskelumotivaatio 1/5, luki yhdessä tuloksessa. Vaihdoin paikkakuntaa Ouluun 3×pääsykokeet ja pääsiin kaikkiin kouluihim. Otin vastaan amk-paikan.


      • tampereellehelppopäästä

        Tamkissa Päämäärä on testannut hoitotyön opiskelijat. Valintakokeen kirjalliseen osioon oli varattu aikaa noin 4-5 tuntia ja sen jälkeen oli psykologin yksilöhaastattelu.

        Tamkin valintakoe ei ollut vaikea, koska valintakokeeseen ei tarvinnut lukea mitään aineistoa, oppikirjoja tai artikkeleita. Vain lyhyt ennakkotehtävä tehtiin etukäteen kotona.

        Hoitotyön opiskelijoista iso osa keskeyttää opinnot. Ensimmäinen vuosi ja perusharjoittelu karsii jo osan väestä. Perusharjoittelu vanhusten laitoshoidossa on monelle opiskelijalle järkytys. Myös kotihoidon harjoittelujakso on oppimisen kannalta melko turha ja sen voisi jättää opinnoista kokonaan pois.


    • äshoo

      Jeps. Tänään oli pääsykokeet Savoniaan SH:ksi. Seuraavat kolme viikkoa purraan kynsiä :D

      • savoniaan

        Miten meni kokeet sinulla, ollaan oltu samoissa kokeissa, kun itsekin eilen olin Savonian sh-kokeissa ?


    • OpiskelemaanTahtova

      Taitaa olla aikalailla kaikilla ohi sairaanhoitajan pääsykokeet?
      Jännitystä kaikilla ilmassa siis ja tuloksien odottelua! :)
      Ite ollut tässä nyt pari viikkoa lomalla, niin en ole miettinyt menneitä kokeita yhtään. Ja hyvä oikeastaan niin.

      Minun kokeesta sen verran, että kirjallinen osio meni mielestäni ihan hyvin. Haastattelussa taas sattui just "pahin" haastattelija juuri minulle. :D sellainen tiukka täti oli kyllä! Pelkään siis pahinta, etten pääse opiskelemaan, sillä jäi vähä sellainen epävarma olo koko hommasta. Ja ennen pääsykokeita sanottiin, että haastattelu kestää n. 20 min. Niin minulla kait se kesti about 10 minuuttia vaan.. :o eli ei varmaan hyvä juttu, sillä halus minusta niin äkkiä eroon. Minua ennen olevat olivat pidempään siinä huoneessa.
      Harmittaa kyllä, mutta pitänee alkaa miettimään muita vaihtoehtoja tulevaisuuden varalle. :)

      savoniaan ja muut, miten teillä meni pääsykokeet? :)

      • savoniaan

        Kokeet tosiaan ohi ja olo on edelleen tyhjä ja pettynyt :D Eli ei mennyt tosiaankaan hyvin, minullakin kävi niin, että olin todella vähän aikaa haastattelussa varattuun aikaan nähden. Kirjallisissa epäonnistuin täydellisesti, joten opiskelupaikasta haaveilun saa lopettaa jo nyt. Harmittaa todella paljon, ettei pystynyt kuin todella ala-arvoiseen suoritukseen,odotin itseltäni edes vähän parempaa, mutta ei tässä auta kun katsoa vaan peiliin, kun mistään muualtahan syy ei löydy...

        Nyt pitää kyllä istahtaa hetkeksi ja miettiä, mitä tässä nyt sitten tekisi ja suunnitella vähän elämää eteenpäin.


      • 13plus13

        Laureassakin haastatteluun oli varattu 20 min mutta kesti vaan 10min ja loput oli odottelua. Heillä oli vähän sekavasti järjestetty se tilaisuus mutta eipä jäänyt edes sellaista oloa, että olisi voinut enemmällä ajalla saada enempää irti minusta, niin en usko että sunkaan tarvitsee olla huolestunut että meni vain 10 min.


    • OpiskelemaanTahtova

      No voi harmi savoniaan!
      Oletko varma, että meni penkin alle koe vai tuntuuko vain siltä? Pidän vielä peukkuja sun puolesta. :)
      Itellä tosiaan tuntui, että kirjalliset meni IHAN hyvin, mutta enpä itsekään niistä oikeasti tiedä. Saattaa vaan tuntua siltä, tai sitten koitan säälipisteitä itelle kerätä! Luultavasti meni huonosti..
      Kokeesta kun lähdin, niin ei tiennyt itkeäkö vaiko nauraa.... :D

      Syksyllä uudestaan koittaa hakea taas kouluun, onneks itelle mahdollisesti aukeaa työpaikka ens kuussa. Ei kait se auta kun paiskia duunia ja kokeilla onnea koulujen suhteen ens kerralla. Kyllähän ketuttaa!

      • savoniaan

        Olen kyllä melko varma, että kokeet meni oikeasti vaan todella huonosti. Kyllä edelleenkin asia muutaman päivän jälkeen ärsyttää vietävästi kun sitä alkaa miettiä :D
        Mutta nyt hetki lataillaan akkuja ja aletaan sitten katselemaan uudestaan näitä opiskeluhommia ja työjuttuja, koska olen todellakin kunnon loman tarpeessa. Paljon unta nyt ensin tuntuu parhaalta ratkaisulta, kun olen tässä muutaman päivän aikana matkustanut suuntaan jos toiseenkin, niin unet jääneet hieman vähälle tai kokonaan pois :D
        Ja pitäähän tässä odotella vielä tosiaan viralliset tulokset pääsykokeista, ennen kun alkaa sen kummemmin suunnitella tulevaa, jos suuri ihme tapahtuisikin... :D


    • OpiskelemaanTahtova

      No mutta toivoa ei ole menetetty, ennenku toisin todistetaan.
      Ja suosittelen todellakin lomailemaan ja nukkumaan hyvin! :) vielä kun kelit paranee, niin pääsee nauttimaan itse kesästä!
      Sitten kun tulokset tulee, niin sitä ehtii sitten miettimään tulevaisuutta. Itse nyt päätin, että "unohdan" tulosten odottelun ja keskityn aivan muihin hommiin :)
      Hyvää kesää kaikille! Ja kirjoitelkaa tänne kaikkea, mitä mieleen juolahtaa. Ja ilmoitelkaa ihmiset, kun tulokset sitten heinäkuun puolella tulee.

    • poriinmars

      Noniiin, nyt alkais olla jo lähellä tulokset! :) Ens viikolla pitäis tulla? Jännittääkö teitä, ite en malta odottaa, vaikka oon aika varma ettei koulupaikka nyt aukeekkaan.

      • Xddd

        Jännittää! Ei oo vielä tullut opintopolkuun mitään...


    • inkaliina__94

      Huh..ehkä ne jo keskiviikkona tulee..uskon kyllä että vasta perjantaina tulee :(

      • JosuliHosuli

        Näkiskö niitä vastauksia kenties netistä ennenkuin se lappu tulee kotiin?


    • OpiskelemaanTahtova

      Oih, ite en ole ehtinyt niin miettimään tätä hommaa edes. Ollu niin paljon kaikkea hässäkkää, nyt kyllä alkoi jännittämään tulokset, vaikka olen varma, etten pääse tällä kertaa opiskelemaan.
      Ei muuta kuin peukut pystyyn jokaiselle! :) saa ilmoittaa tänne heti, jos joku saa tuloksia kouluilta.

    • OpiskelemaanTahtova

      Hei jännääjät, onko nyt niin, että osa on saanut tänään jostain paikoista tiedon opiskelupaikoista?

      • OpiskelemaanTahtova

        Siis tiedon opiskelijaksi pääsystä. ':)


    • futuremidwife

      Metropolialta tuli just tulokset, pääsin mun ykkösvaihtoehtoon eli kätilötyöhön ja niin onnellinen oon!!!!

      • Jonsku13

        Onnittelut! OAMK:lta tuli myös tulokset. Itse olen 6. varasijalla kätilötyöhön, harmittaa, mutta olin varautunut tähän.


    • OpiskelemaanTahtova

      Onnittelut futuremidwife!
      Tieto tuli tännekin. Varasijalla 10. sairaanhoitajan koulutukseen. Kylläpä harmittaa vaan silti, vaikka arvattavissa olikin..

      • savoniaan

        Onnittelut minultakin futuremidwife! :)

        OpiskelemaanTahtova, eikun vaan ensi haussa uudelleen, kyllä se paikka sieltä irtoaa :) Mitenkähän nuo varasijat yleensä, että millaisia mahdollisuuksia varasijoilta on päästä kouluun ?

        Itse edelleen jännäilen täällä vaikka tulos on kyllä tiedettävissä jo ihan kokeesta jääneestä fiiliksestä, mutta odotellaan kuitenkin milloin opintopolkuun tulee omat tulokset :)


      • Jonsku13

        Kyllä niistä mahdollista päästä opiskelemaan. Itse olin ensin kuudennella varasijalla ja nyt jo 4. Tiukille menee...


      • Jännää1

        Miten teillä lukee siellä opintopolussa sen koulun vieressä se varasija? Ja tai jos on hyväksytty? Lukeeko silti siellä ylhäällä että "Opiskelijavalinta on keskes"? Olen ihan ymmällään... puuh


      • OpiskelemaanTahtova

        Mulla lukee:
        Opiskelijavalinta on kesken
        Ja sitten: 10. varasijalla. Varasijoja täytetään 12. elokuuta 2015 asti.


      • Jännää1

        Kiitos tiedosta sinulle :).


    • OpiskelemaanTahtova

      savoniaan, näin se täytyy itellä tehdä, ensi haussa uudestaan! :) ja tulehan ilmoittamaan, miten sinun kävi. Tiedä vaikka olisikin positiivisia uutisia tiedossa.
      Jonsku13, sinulla voi olla kyllä mahdollisuuksia hyvinkin päästä opiskelemaan vielä. Pidän peukkuja sulle!

    • Jännittynyt

      Mitä luulette voinko päästä varasijalta 6. kouluun jos aloituspaikkojs on 50 :) ?

      • Jonsku13

        Kaikki on mahdollista niin kauan kuin opiskelijavalinta on kesken. Omassa hakukohteessani on 30 aloituspaikkaa ja kaksi on jo perunut paikan/valittu korkeammin priorisoituihin opiskelupaikkoihin.

        Pidetään peukkuja, että pääset opiskelemaan!


    • Juuui

      Mitenhän minulle lukee opiskelijavalinta kesken eikä näy missään mitään varasijojakaan eikä mitään minne oon hakenut, ainoastaan se tän kevään hakemus ja sen alla yhteystiedot ja alimmaisena pelkästään viime syksyn haku jossa lukee päättynyt. Kaikille muille tuntuu olevan tullut jonkinlainen tieto??

      • Jonsku13

        Opiskelijavalinta on kesken. Mullakin näkyi juuri tuollain vielä tiistaina. Odottele ihan rauhassa, eiköhän ne pian julkista tulokset. Käsittääkseni ensin täytyy tulla tulos siitä hakukohteesta, minkä olet priorisoinut ensimmäiseksi. Sen jälkeen myös muut tulevat näkyviin. :)


    • savoniaan

      Oon tässä nyt hetken ollu aivan onnesta ja hämmästyksestä sekasin, koska pääsin ykköshakutoiveeseen sisälle. En ois ikinä uskonu, että pääsen minnekkään ja että nyt sitten vielä ykköstoiveeseen ja heti lukion jälkeen ensimmäisellä haulla niin huhhuh:D

      • sweat

        Onnea


      • Jonsku13

        Tämä on kyllä hieno uutinen! Olet selvästikin hakenut oikealle alalle. :)


      • OpiskelemaanTahtova
        Jonsku13 kirjoitti:

        Tämä on kyllä hieno uutinen! Olet selvästikin hakenut oikealle alalle. :)

        Paljon onnea savoniaan!!
        Olet ansainnut paikkasi. Todella hienoa! :)


    • sweat

      Karelia sairaanhoitajaksi 2. varasijalla ja nyt näyttäis olevan Opintopolun mukaan 1.varasija....jännäksi menee

      • Jonsku13

        Toivotaan, että pääset! Olet niin lähellä!


      • sweat

        Kiitti, todella todella paljon toivon sitä☺


    • jännittää

      Varasijalla 4. Saa nähdä pääseekö vai ei.

      • sweat

        Toivotaan niin


    • ljlhlkjhö-likhj

      Muistaako/tietääkö joku, mikä oli Turun pääsykokeen maksimipistemäärä?

      • jännittääää

        joko sulle on tullut postia turun amk:sta?


      • ljlhlkjhö-likhj

        joo tänään tuli! yllätyin isoa pistemäärää ja nyt mietin miten lähelle maksimia tää meni ja pitäiskö ehkä mahdollisesti laittaa lottoakin takautuvasti menemään, muutamaa kohtaa kuitenkin ihan vaan arvasin kun mitään tietoa ei ollut


      • tuloksiaodottava

        Onnea! Tääl viel odotellaan postia ni näkis vähän tarkemmin pisteet. Ehkä huomenna tulee.


      • AndeMar

        Maksimi kokeesta oli 70. Yhteispisteissä 100. Lähelle maksimia meni täällä :)


      • AndeMar

        Ja ai niin, raja oli näköjään 48,5 koepistein ja 72 yhteispistein.


    • Mibs87

      Täällä pelkkien pääsykoekutsujen jännittäjä pääsi kuin pääsikin SeAmkiin niinkuin halusin, en olisi ikinä uskonut että onnistun ekalla kerralla :D Nyt on kirjeiden odottelun vuoro :D

      Ei täällä muita Seinäjoelle hakeneita/päässeitä?

    • hoihoi8

      Siis kuinka noita pisteitä tulkitaan? Tuleeko toiset koepistein valituksi ja osa yhteispistein? Ja mitä koepisteisiin sisältyy, tentin pisteytys?

    • Hakenut

      Koepisteillä valitut ymmärtääkseni esim. ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittaneita, joilla ei siis ammatillista perustutkintoa (lähihoitaja jne.). Näille paikoille yleensä kiintiö, esim. Kareliassa heille oli 3 paikkaa, 58,5 pisteellä pääsi sisään. Kun taas yhteispisteissä alin hyväksytty pistemäärä oli 77.

    • kesäinen_tuuli

      Mä pääsin. Olen jo merkonomi ja tradenomi. Huonon työllisyystilanteen vuoksi hain.

      Paljon parjattu ala kylläkin ja työvoimaneuvoja oli sitä mieltä ettei erityisen työllistäväkään kun sairaanhoitajia valmistuu paljon ja mitä sote uudistus tuo tulleessaan(?), pätkätöitä etc? Tosin omalta alaltakin olen saanut vain pätkätöitä.

      Insinööriopintojakin kävin välillä suorittamassa, mutta se ei kyllä ollut yhtään omalta tuntuva juttu, en oo kiinnostunut koneista ja vielä monessa paikassa kuitenkin naisia syrjitään miesvaltaisillakin aloilla, en jaksa alkaa taistelemaan vastaan.

      Hain sairaanhoitajaksi koska olen kiinnostunut terveysasioista ja sairauksista, mutta en tiedä riittääkö se perusteeksi tuohon alaan? Olisiko perusteen pitänyt olla tahto hoitaa/hoivata? Vaikea siis päättää otanko paikan vastaan ja hyppään ihan "tuntemattomalle alalle".

      • ammatin_vaihtaja

        Minäkin pääsin!

        Minulla on myös korkeakoulututkinto käyttäytymistieteiden alalta, mutta työllistyminen on osoittautunut siinä määrin haastavaksi, että päätin laittaa hakupaperit sisään. Siinä mielessä minulla on varmasti samankaltaiset motiivit ja lähtökohdat hoitoalanopiskelulle kuin sinullakin kesäinen-tuuli. Mutta täytyy kyllä myöntää, että minuakin itselleni täysin uuden alan opiskelu hirvittää ja ehkäpä hieman pelottaakin... Tässä on todella niin uuden ja tuntemattoman edessä.

        Myös omalla alallani erilaiset pätkä- ja projektityöt ovat lähes tulkoon sääntö kuin poikkeus ja vakituisen työn saaminen on todella kiven alla. Siksi tämä epätietoisuus siitä, mistä edellisin pestin päättyessä seuraavan saa ja joutuuko esim. työn perässä muuttamaan paikkakunnalta toiselle (mitä en todellakaan tahtoisi) rasittaa todella paljon. Työrupeamien väliin voi myös pahimmassa tapauksessa jäädä useitakin työttömyyskuukausia, mikä pitkällä aikavälillä voi muodostua kohtalokkaaksi esim. eläkkeen kertymisen suhteen (no joo, tiedä nyt sitten millaisiksi nämä eläkejärjestelmät tulevaisuudessa muotoutuvat, mutta tällaisiakin minulla reilun 30-vuoden päässä olevia asioita olen tässä pohdiskellut ;). Siksi ajattelen tulevien sairaanhoito-opintojeni ja valmistumiseni tuovan minulle varmuutta siihen, että voin suunnitella tulevaisuuttani ilman jatkuvaa huolta toimeentulostani. Toivon toki, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa saisin mahdollisuuden työskennellä myös työtehtävissä, joihin ensimmäinen tutkintoni antaa minulle mahdollisuuksia, ettei koulutus olisi mennyt hukkaan. Sitten eivät kuitenkaan mahdolliset pätkätkään niin huoleta, kun tietää, että jostain niitä töitä löytyy ja laskut saa maksetuksi, ovatpa ne sitten sairaanhoitajan hommia tai joitain muita.

        Omia motiivejani sairaanhoito-opintojen aloittamiselle on tuon hyvän työllistymisen lisäksi halu työskennellä ihmisläheisellä ja vuorovaikutteisella alalla ja tehdä työtä, josta myös itselle jäisi tunne merkityksellisen ja tärkeän työn tekemisestä. Sairaanhoitajan työ on myös erittäin laaja-alaista ja heille tarjoutuu mahdollisuuksia työskennellä monenlaisissa työtehtävissä, joten uskon, että niin hoivaaville kuin vähemmänkin hoivaaville hoitsuille löytyy se oma paikkansa, kunhan saa ensin vähän tuntumaa itse työstä. Tämmöisiä ajatuksia minulla... Ei muuta kuin tsemppiä sinulle kesäinen-tuuli, päätät sitten opiskelupaikkasi suhteen mitä tahansa!


    • sweat

      Kareliaan koepisteillä valittuja 5 ja olen samoilla pisteillä 58,5 eka varasijalla kuin ed.valittu. Yo ja ammattitutkito. 78,5 pisteillä yhteispisteissä ed.valittu ja itsellä 76,5. Yhteispisteillä oli valittu 27 kpl. Yhteensä siis 32 kpl otettu sisään....paikkoja oli 40. Olisko loput 8 edellisen vuoden opintoja lykänneitä...?

    • Alkaatäävenailujoriittää

      Jännäks menee, olen koepistejonossa varasijalla 2. Kyseisestä jonosta valitaan 20 sisään. Hakijapalvelu ilmoitti, että 9 ottanut paikan sitovasti vastaan, 5 ehdollisesti ja 6 ei ole ottanut paikkaa ollenkaan vastaan. Saa nähdä miten käy...

    • apuvvaa

      Pääsin kouluun, tulin valituksi koe pistein 67/70 elitodistus ei ole vaikuttanut... mulla on Susiluoto todistus edellisestä koulusta muutenkin ja nyt huomasin, että olin hakupäivä vielä ilmoittanut muutaman kymmenyksen paremman keskiarvon mikä mulla oikeesti on. :( peruu ko ne mun opiskelupaikan nyt..Lähetin todistukset sinne tänään

      • Jgkfkfk

        En usko tuon muutaman kymmenyksen vaikuttavan kerran sinut on koepistein muutenkin valittu opiskelemaan.


    • sweat

      On kaksi eri jonoa joilla pääsee sisään. Opintopolku näyttää valintakokeen mukaan varasijan. Pisstelaskussa ollut jotain virhettä ja tarkistuksessa ykdi mennyt ohi...jotei toka varasijalla nyt:(

    • Henu8

      Karelia AMK hakeneet! Miten varasijat muuttuneet? Itse olen koko ajan tököttänyt sijalla 6.

    • ÖöÖN

      Mikäs tilanne täällä piinailijoilla??

    • Henu8

      Ei nyt tulikin uutta tietoa, olen koepistejonossa sijalla 6 ja tässä 3 aloituspaikkaa. Yhteispisteetjonossa olen varasijalla 17. Opintopolussa näkyi vain tuo 6. varasija...=/ Eipä taida hyvältä näyttää..!

    • Jonsku13

      Minä olen tököttänytnjo jonkin aikaa 3.varasijalla. En ole hirveän luottavaisin mielin.

    • Henu8

      Jonsku13 myöhän taidetaan tuntea ;) Ootko sie kysyny mikä sijoitus yhteispistejonossa? Vai onko tuo 3.sija kummassa jonossa?

    • sweat

      Mulla varasija 7 yhteispisteissä ja 1. koepisteissä. Tosiaan jonkun tarkistuslaskun tehneet ja miun sijoitus vaihtui 1. stä 2:ee. Taas 1. varasijalla..joten joku pääsi koepisteistä sisään. Miten tuo Karelia en hoksannut kysyä nuita ehdollisesti ja sitovasti ilmoittsutuneita?

    • Henu8

      Miulla ei oo sijoitus muuttunut yhtään mihinkään, kertaakaan tässä. Outoa varsinkin jos muilla on..? Yhdellä tutulla muuttunut sijasta 26 sijaan 23..ja oma ei niin mihinkään suuntaan. En oikein nyt luota karelian ja opintopolun toimivuuteen =D

      • sweat

        Millä sijalla sinä olet? En usko, että tuosta koevalintajonosta siirryn mihinkään, koska niin vähän sitä kautta otettu..


      • sweat

        Tuolla yllä olikin. Tosiaan joku sai 1 pisteen lisää tarkistuksessa ja mulla siirty sijoitus taaksepäin pykälällä...tais keritä olla niin pari päivää ja nyt taas tossa ekassa töröttää. Harmillisia virheitävja miten niitä tarkistetaan viikkojen päästä?


      • Henu8

        6.varasija ollut ihan koko ajan, tai en ole ainakaan huomannut sen missään välissä muuttuneen ja melkein päivittäin sen tarkistan. Joo, kolme kuulemma otetaan siitä koepistejonosta..=( Ja alkuviikosta kun kysyin niin yhteispistejonossakaan ei ollut enää kuin se puolen kymmentä jotka eivät olleet vielä ottaneet paikkaa vastaan. Eli ei näytä lupaavalta..


      • sweat

        Tänäänhän se on sitten selviää. Miten minä muistelen, että opetushallituksen kirjeessä oli 5 valintakokeella valittua. Harmi niin pienestä kiinni. Tuntuu jotenkin, että näillä varasijoilla olevat on tosi motivoituneita. Mitä meinaat tehdä jos ei lykästä nyt?


      • Henu8

        Viritän sormen valmiiks kun aukee avoimeen haku =D Ja sitten taas syksyn haussa uudestaan, ainakin joensuu ja jos vaikka savonlinnaakin kokeilisi. Sinne on kuulemma helpompi päästä..?! Joo, kyllä olisi ollut kova halu päästä opiskelemaan, mutta minkäs teet. Mitäs suunnitelmia itselläsi?


    • sweat

      Sama juttu...avoimeen. Sitten syksyn haussa uusiksi. Nistä koepisteistä en muuten saanut tietoa esim. kielistä miten mennyt lajeittain...olisi ollut kiva tietää.

      • Henu8

        Saisiko ne kysymällä ihan sieltä opintotoimistosta tai jostain? Minnuuki kiinnostaisi


    • sweat

      Muuten olin 2.6. valintakokeissa..olitko milloin?

      • Henu8

        4.6 oli ite. Haitko siis ihan kokopäiväopiskeluun? Mie hain monimuotoon


      • Henu8

        No mihis se viesti hävis. Siis 4.6 olin itse kokeissa, hain monimuotoon. Olikos se niin että alkuviikosta oli päiväopetuksen valintakokeet?


      • sweat

        Juu näin oli.


      • Henu8

        Niin niin..myöhän ei sitten samassa jonossa ollakkaan.


    • sweat

      En tiiä nyt sitten...ainakin kun soitin siihen ekaan kännykkänumeroon...ei kertonut. Toka kerralla soitin siihen jälkimmäiseen, kun oli se varasija huonontunut....niin en muistanut kysyä sitä enää.

    • sweat

      Juu, mutta syksyllä tosiaan siihen monimuotoon. Meinasin ihan opiskelijaksi alkaa

      • Henu8

        Ootko muuten aikaisemmin hakenut sairaanhoitajaksi?


      • sweat

        En ole. Mie olen alanvaihtoa miettinyt. Eli ihan eri alalla nyt.


    • sweat

      Nyt siellä lukee...että 1. varasijalla...ei enää että täytetään 12.8. saakka...eli onko kaikki jo ilmoittautuneet?

      • Henu8

        Miulla edelleen 6.varasija, ja että valinta on kesken ja valitaan 12.8 saakka.


      • sweat

        Juu monimuodossa eivät varmaan vielä ole hyväksyneet kaikki. Odotellaan.


    • sweat

      Mulle sanovat, että kaikki hyväksyneet paikkansa..ei mahiksia siis enää. Että näin.

    • Hkcfjvyobv

      Mulle sanottiin, että 2 ei ole ottanut paikkaa vastaan ja se oli noin puoli kolmen aikaan. Että aika täpärälle menee jos en pääse sisään! Ps. Varasijalla 2.

      • sweat

        Miten kävi?


      • Dhdjsksk

        Kuulemma sama tilanne oli vielä klo 15.00 jälkeen. 2 ei ottanut paikkaa vastaan. Ainut vaan, että toinen noista oli valittu varasijalta 7.7 jolloin hänellä on viimenen hyväksymispäivä vasta 21.7.. Sinne asti siis ainakin jännätään..


      • sweat

        Oliko sulla monimuoto linja kyseessä? Tosiaan mulla lukee päiväopinnoissa enää, että 1. varasija. Tuo varasija on valintakoe jonossa ja sieltä ei varmaan peru kukaan paikkaansa ennen opintojen alkamista...Toivotaan että pääsisit.


      • Gjruhgvkjj

        Päivätoteutuslinja ja toivotaan! Tsemit sinnekkin!


      • sweat

        Yhteispisteissä? Mie oon 1. valintakoepisteissä☺


    • Tjhfukbg

      Koepistejono!

      • sweat

        Minne sie hait? Mie jonotan Kareliaan?


      • Tjhfukbg

        Centriaan


      • sweat

        Ok....kiva kun hyväksyisivät heti niin ei tarviis odotella päätöstä


    • Olkaahyvä

      Mä en vastaanottanut saamaani paikkaa Tikkurilan Laureasta eli joku onnellinen varasijalainen saa sen :)

    • Happyyy

      Jihuuuu olin 8. varasijalla laureaan otaniemeen ja eilen tuli opintopolkuu tieto et opiskelupaikka myönnetty!! En vois olla onnellisempi :)

      • Huohuohuohuoh

        Itse ollut alusta asti 2 varasijalla..


      • Jonsku13

        Paljon onnea! :)


    • Henu8

      Edelleen kareliaan 6.varasija ja valinta kesken...

      • sweat

        Miten mahdollista..oisko niin, että varasijoilta tulleita ja myöhäisempi hyväksyntä pvä? Mulla luki enää päiväopintoihin, että varasija 1. Eli kaikki on ilmoittsutuneet.


      • Henu8

        Enpä tiiä, onko sitten monimuodon ja päiväopetuksen välillä jotain eroa. Mutta, edelleenkin tilanne aivan sama eli 6.sija ja valinta kesken...!!


    • Jonsku13

      2. varasija täällä... Odotellaan edelleen siis. Soitin Oamk:iin ja kysyin, miten opiskelupaikkoja on otettu vastaan. 5 paikkaa oli otettu ehdollisesti vastaan ja läsnäoloilmoituksia oli vielä useita tekemättä. Mahiksia siis vielä on. :)

      • Henu8

        Ootkos sie Ouluunkin hakenut?? Miten lie kareliassa otettu paikat vastaan..?


      • Jonsku13

        En ole hakenutkaan muualle kuin Ouluun.


      • Henu8

        aa okei, kuvittelin siut jokskin toiseks =)


      • Jonsku13

        Nyt 1. varasija! Jännäksi menee.


    • Henu8

      Kappas kappas, varasija muuttunut yhdellä pykälällä eli nyt 5.

    • Kylläpähelpotti

      Huh eihän tässä onneksi tarvinnut odotella.. Varasijalta 2. sisään!

      • Henu8

        Minne pääsit? =)


      • Kylläpähelpotti

        Centria amk!


    • Jonsku13

      Onko jännittäjillä tilanne edistynyt? Täällä jonotetaan edelleen 1. varasijalla. Melkoisen piinava kokemus.

    • Henu8

      Varasija 4 tällä hetkellä. Outo juttu, kun tässähän on kyseessä se koepistejono, josta otetaan sisään 3, ja kun joku vko sitten asiaa tiedustelin niin 2 ihmistä oli jo siitä paikan ottanut vastaan. Lie sitten peruneet, entiedä..?

      Mites muilla tilanne?

      • Henu8

        Yhteispistejonossa on sijoitus muuttunut 17 --> 11.


    • Ruuturouva

      Mulla ei muutosta. Varasijani siis ei ole muuttunut ollenkaan sitten sen päivän kun tulokset tulivat.

      • Henu8

        Mihin hait?


      • Ruuturouva

        Metropolia kätilö


      • varalla

        Millä varasijalla olet?


    • Jonsku13

      Itse ilmoittauduin jo avoimen puolelle kätilön opintopolkua suorittamaan. Toivon, että pääsen vielä tuosta 1. varasijalta sisään, niin saan perua avoimen paikan. Lähiopetus päivisin yhdistettynä päivätyöhön tuntuu melko haastavalta yhdistelmältä.

      • Ruuturouva

        En tajua miten se jono ei oo liikkunut ollenkaan. Miten voi olla mahdollista?? Luulisi että vähintään sit lukisi että se kurssi on täynnä. Jos ei ole, niin sittenhän jotkut paikan saaneet ei oo ottaneet paikkaa vastaan.


      • Jonsku13

        Voi olla, että paikkoja on otettu myös ehdollisesti vastaan, jolloin valinta on vielä kesken. Tarkemmin saa tietää, jos soittaa hakijapalveluihin.


    • TeeMonimuotona

      Suosittelen Laurean hoitotyön monimuoto-opetusta, koska siihen kuuluu paljon enemmän verkkokursseja, itsenäistä työskentelyä ja vain vähän läsnäolotunteja. Vaikkase on sairaanhoitajakoulutus, niin suurin osa alkuvaiheen kursseista on kätilöillä samoja kuin sairaanhoitajilla ja niistä saa myöhemmin pyytää hyväksiluvut tutkintoon.

      Itse en lähtisi tekemään työn ohessa päivätoteutuksen opintoja, koska suuressa osassa Metropolian opintoja on läsnäolopakko. Sitä paitsi voi olla vaan hyvä jos ei nyt tule paikkaa, koska Metropoliassakin alkaa ensi syksynä kätilökoulutus monimuotokoulutuksena. Ehkä pääset sinne ja voit jatkaa töissä koko ajan.

    • Jonsku13

      Jee, varasijalta sisään! Ihan mahtavaa. :)

      • Henu8

        Jes, onnittelut!! =)


    • Henu8

      Itse laitoin tänään hakemuksen avoimeen, poluopintoihin. Toivottavasti sieltä tärppäisi. Muuten olen varasijalla 4, koepistejonossa. Yhteispistejonosta en nyt ole sijoitusta kysellyt, viimeinen tieto se sija 11.

    • Henu8

      Jes, ensimmäisenä sisään avoimeen =)

      • sweat

        Minne avoimeen hait?


      • sweat

        Mie hain Kareliaan polkuopintoihin, tuliko sulle jo sähköpostia valinnasta?


      • Henu8

        Kareliaan polkuopintoihin hain. Miulle soittivat sieltä ja sanoivat että pääsin ensimmäisenä. Ja se puhelinhaastattelu kuulemma riitti.


      • sweat

        Ok...onnea. Niin soittivat ja ymmärsin että materiaali tulee myöhemmin. Kiva


      • Henu8

        Pyysikö ne siut vielä erikseen haastatteluun vai pääsitkö jo..?


      • sweat

        Pääsin, koska hyväksytty valintakoe. Laittavat kuitenkin kirjallisen vahvistuksen varmaankin ensi viikon alussa


      • Henu8

        Hyvä hyvä =)


    • NäinO

      Millä mallilla teillä on tällä hetkellä tuo valinta prosessi? Olen 1. varasijalla Lahteen ja 4. varasijalla Forssaan :) 12. päivään astihan valintoja tehdään, joten kovasti pitelen peukkuja että tuo Lahti tärppäisi!

      • sweat

        Valintakoepistejonossa tököttanyt 1. varasijalla yhteispisteitä en ole nyt kysellyt.


      • Henu8

        Kareliaan koepistejonossa 3.sija (alunperin 6.) ja yhteispistejonossa 9.sija (alunperin 17.)


    • Henu8

      8. varasija, ei taida enää tärpätä, tänäänhän se valinta päättyy =D

    • sweat

      Tervrydenhoitajaksi varasijalta tänään sisään!!!!

      • Jonsku13

        Onnea! Viimeiseen asti sait näköjään jännittää. :)


      • sweat

        Kiitos paljon, niimpä!


      • jipsi14
        Jonsku13 kirjoitti:

        Onnea! Viimeiseen asti sait näköjään jännittää. :)

        Yhteispistejonossa 16, uskon tärppäämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe