Laihtuneen energiankulutus

sefe

Viime lauantaina Teeman tiededokumentissa "Ylipainoinen USA" oli mulle ihan uutta tietoa. Siinä esitettiin että jos kaksi samaa sukupuolta ja kokoa olevaa henkilöä syö saman aterian, niin heistä se joka on laihduttanut 10-15 % painostaan syö 22% liikaa. Mä kaipaisin tähän jotain lisätietoa. Jos asia on todella näin niin laihduttaneillehan pitäisi olla oma laskuri päivittäisen kalorimäärän laskemiseen. Laittakaa linkkejä, jos löydätte aiheesta jotain juttuja.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ariasi

      Katselin Aarenasta ohjelman ja olin myös hämmästynyt. Varmasti ensikerta kun asiasta puhutiin tältä kantilta silti usein 3-34 kg laihduttaneena on pakko todeta tuntui aivan järkevältä niin sen on pakko olla.
      Läskien ivaajat ovat asian suhteen kuin Lumiukot juhannuskokolla.

    • Kiinnostavaa

      Katsoin mainitsemasi ohjelman ihan mielenkiinnosta. Käsittääkseni tuolla energiaerolla tarkoitetaan aineenvaihdunnan hidastumista laihduttajilla. Kokonaisenergian kulutus laskee suhteessa enemmän kuin paino. Eli mitä tiukemmalla dieetillä on, sitä vähemmän keho alkaa kuluttaa kaloreita normaalitoimintoihinsa (tehostunut energian käyttö) ja sitä helpommin rasva kertyy takaisin, kun rupeaa syömään normaaleja/isompia annoksia kuin dieetillä. Tila jää pääle. Tämä pätee ohjelman mukaan jo aivan pienissä, muutaman prosentin laihdutuksissa. Se oli kyllä jännä, että siltä yhdeltä naiselta kysyttiin, että miltä tuntuu, kun loppuelämän joutuu syömään vähemmän, vaikka olisi laihtunut. Eli ihan kuin tämä alempi kulutus jatkuisi todella pitkään... Voisi kuvitella, että keho taas mukautuu uuteen elämään jossain vaiheessa. Ei heti, mutta esim. kuukausien/vuoden päästä pudotuksesta ja tavasta riippuen.
      Käytännössä laihduttaneiden pitäisi siis niistä kalorimääristä vähentää 20% ohjelman mukaan. Yhdellä sivulla oli että 15% (siellä myös sanottiin, että liikuntaankin käytetyt kalorimäärät pienenevät! Eli laihduttanut kuluttaa liikunnassakin vähemmän kuin tämä ystävä, joka on aina painanut saman verran.) , mutta näillä tiedoilla tuo prosenttimäärä riippuu laihdutuksen rajuudesta. Omaa kehoa kuuntelemalla löytyy oikea määrä. Ei siis voi antaa yhtä ohjetta, että laihduttaneen pitää tietty määrä vähentää.
      Itse googletin 'hidastunut aineenvaihdunta laihdutuksen jälkeen' ei ehkä ne ylimmät tulokset, mutta alempaa löytyy tietoa.

      • 3333333333

        TV ohjelmassa vaikka dokumentti ei ole sivuja. Tieto ja jonkun mielipiden ovat aivan eri asiat.


    • Tietotaitoa

      Minä itse syön yksinäisyyteen tyhjyyteen ja pahaanmieleen.

      Luulen silti että paras laihdutusvinkki on: "Älä hanki kuin sen mitä syöt, syötäväksi hankitaan ja sitten syödään."
      Samanen ohjeistaja kehoitti punnitsemaan ruoan ja pyrkivän alle 2 kg ruokamassaan/vrk. Herkuista välttämään kaikkea missä valkoista sokeria tai vehnäjauhoja (karkit ja kahvileivonnaiset noin äkäseltään miettien).

      Totta vierasvara katoaa omaan suuhun, vaikka on pakasteessa tulee vain niin orpoyksinäinen olo ja sitten huomaa sulattavansa tai kun jo syö. Lapsenlapsille varatut karkit eivät säily vuorokautta kauempaa kun kaupasta saa uutta.

      Ruoka oli palkinto ja lohtu jo lapsuudessa. Arkena oli aina pieni nälkä koska ruokakaapilla ei ollut lupa mennä ja ruokapöydässä tytöillä ja miehillä eri ruoka.

    • Eräslaihduttaja

      Minulle lääkäri sanoi kerran, että joka ikinen ihminen laihtuu, kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Ettei siinä ole mitään ihmeellistä.
      Näin oli myös keskitysleirillä, kaikki olivat laihoja vähäisen ruoan vuoksi. Voisihan sen näinkin ajatella?

      • vähän_mutta_oikein

        Näinhän se on, mutta laihtumistakin on erilaista, toisessa lähtee lihakset, toisessa rasva, siinä on iso ero.
        Liikkuessa tarvitaan sokeria, ettei keho tee sitä lihaksista, jolloin paino putoaa, mutta mies on kuin mätisäkki, vaikka laiha sellainen.


      • terveysensin
        vähän_mutta_oikein kirjoitti:

        Näinhän se on, mutta laihtumistakin on erilaista, toisessa lähtee lihakset, toisessa rasva, siinä on iso ero.
        Liikkuessa tarvitaan sokeria, ettei keho tee sitä lihaksista, jolloin paino putoaa, mutta mies on kuin mätisäkki, vaikka laiha sellainen.

        Sen lisäksi, että edelleenkin ruoka on muutakin kuin energiaa. Ne laihtuneet ei tainneet olla kovin terveitä.


    • Laskutikku

      Kaloriteoria ontuu muutenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe