Akne - syy mennä lääkärille?

mardelli

Hei kaikki.

Kerron nyt oman tarinani tässä ja haluaisin kuulla kokemuksia muilta.

Olen omistanut aina todella hyvän ihon (sileän, kauniin värisen ja pienillä ihohuokosilla).
Luultavasti "stressi -> hormonitasapainon häiriintyminen -> finnit" vuoksi kasvoni ovat todella kamalan näköiset. En voi sanoa että kamalat, koska ihoni edelleen on tosi hyvä, ei rasvotu ja näppyjä ei oikeastaan ole T-alueella yhtään eli ainakin vielä olen säästynyt paljolta. Finnit sijoittuvat hiusrajalle silmien sivuille ja poskien ja korvien läheisyyteen ja jonkinverran suun ympärille. Pieni aika sitten otsanikin sai osansa, kokonaan muuttui finniseksi ja rypyläiseksi mutta aikalailla parantunut. Mustapäitä sen sijaan esiintyy joka puolella.

Tämä muutos tapahtui noin pari vuotta sitten (olen nyt 21), ja parempaan suuntaan ei ole menossa. Olen aina ajatellut että akneni on todella lievä, mutta netistä löysin tietoa kystisestä aknesta, eli pahin laatuaan ja arpeuttava. Minulla taitaa olla juurikin tämä. Finnit ovat syvällä ja kipeitä pahkuroita, todella rumat arvet jää jokaisesta ja punoittaa kohdat todella pahasti. Myös rintaan ja selkään on alkanut ilmestymään pientä näppylää (ei kunnon finnejä kuitenkaan).

Käyn kosmetologilla puhdistuksessa ja hoidoissa säännöllisesti sekä käytän minun iholle sopivaa puhdistusainetta ja kosteusvoidetta. Syön melko terveellisesti ja liikun, juon vettä tarpeeksi.

Varasin ajan yksityiselle ihotautilääkärille, tiedän että minulla on oikeus mennä sinne ja saada hoitoa, että saisin elämäni taas kasaan mutta olenko silti turhaan liikenteessä? Minkälaista hoitoa luulette että lääkäri suosittelee? Onko kenelläkään ollu lopullisesti e-pillereistä hyötyä vai onko kaikki palannut pahempana lopettamisen jälkeen? Entä antibiootit - olen lukenut paljon että nekin auttavat vain hetkellisesti?
Jos minulla on kystinen akne eli pahin, voivatko he antaa minulle roa-kuurin ja kannattaako se syödä?

Kaikki vinkit otetaan vastaan.

3

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mardelli

      Ja haluan lisätä vielä tähän sen minkä jokainen aknesta kärsivä tietää; olen kärsinyt tästä ongelmasta jo liian pitkään, olisin voinut mennä lääkärille jo ajat sitten mutta olen yrittänyt hakea avun kaikesta itse. Eli ruokavalionmuutos (glut..maidoton..), sinkin liiallinen syönti, kaiken sokerin pois jättäminen (auttaa ihoa mutta ei paranna sitä tulehdusta mikä jyllää jossakin syvällä).
      Ja tietenkin, kaikista pahinta on se, mitä tämä on tehnyt itsetunnolleni ja ihmissuhteilleni. Enää en jaksa.

    • sdgvdsgdvf

      Totta ihmeessä akne on syy mennä lääkärille. Akne ei ole pelkästään kosmeettinen haitta vaan se aiheuttaa itsetunto-ongelmia ym. mikä ei ole hyväksi ihmisen mielenterveydelle.

      Kystiseen akneen usein määrätään roaccutania koska lääke on tehokas. Kannattaa ehdottomasti syödä koska lääkkeestä on varmasti apua. Netistä löytyy paljon pelottelua sivuvaikutuksista ym. mutta itselleni lääke aiheutti sivuvaikutuksena ainoastaan limakalvojen ja ihon kuivumista.

      • mardelli

        kiitos asiallisesta vastauksesta! jos se on vastaus minun ongelmaan niin ehdottomasti otan sen vastaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe