Kannattaako busterin hankinta?

Jdkdn

Olen miettinyt busterin hankintaa ,joten mitä hyviä ja huonoja puolia niistä löytyy?

34

1404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exbusteristi

      Busterin ominaisuudet eivät häikäise, mutta paatista pääsee helposti eroon koska kysyntää on.

      • Jdkdn

        Olisiko jotain parempaa vaihto ehtoa kuin buster?


      • eenokki

        Kyllä busterissa on aivan kelvolliset ajoominaisuudet ja kestää kovaakin keliä/käyttöä.


    • poiskarapala

      Mitä hyödyt alumiinista?

      • Jdkdn

        ei tarvitsisi pelätä jokaista kolhua ja olen ymmärtänyt että alumiini on aika huoleton.


      • Tsappadaba

        No joo, mutta lasikuidusta (vai mikä nimi se onkaan) tehdyt veneetkin ovat pirun kestäviä. Minulla on lasikuituinen kajakki, jossa materiaalivahvuudet ovat hyvin ohuita. Sitä on kolhittu, tiputeltu, sillä on melottu kovaa kiville (koskessakin), mutta yhä se vain pitää pintansa, vaikka materiaali on niin ohutta, että kun sormella painaa, niin seinä painuu selvästi alas. Ja jos ohut seinä rikki meneekin, niin se on helppo paikata.

        Minulla on myös ollut perusveneitä, mm. Suomi 410 ja kyllä minun on vaikea kuvitella, että niitä saisi rikki ainakaan, jos ei ehdoin tahdoin yritä. Lasikuidusta tehty perusvene, jossa vesi ei voi mennä mihinkään välirakenteisiin (välipohja ym.) on aivan hemmetin varma ratkaisu.

        Jäässä ajosta ja muusta en sitten tiedä, mutta jos alumiiniin päätymisen perustelu on huolettomuus, niin huolettomia ne ovat muutkin veneet. Ongelmat alkavat, kun veneeseen rakennetaan lokeroita, joihin vesi voi päästä, mutta joista se ei välttämättä pääse ulos. Yksikuorivene lasikuidusta on elinikäinen ratkaisu.


      • Lasikuitu_vai_ABS
        Tsappadaba kirjoitti:

        No joo, mutta lasikuidusta (vai mikä nimi se onkaan) tehdyt veneetkin ovat pirun kestäviä. Minulla on lasikuituinen kajakki, jossa materiaalivahvuudet ovat hyvin ohuita. Sitä on kolhittu, tiputeltu, sillä on melottu kovaa kiville (koskessakin), mutta yhä se vain pitää pintansa, vaikka materiaali on niin ohutta, että kun sormella painaa, niin seinä painuu selvästi alas. Ja jos ohut seinä rikki meneekin, niin se on helppo paikata.

        Minulla on myös ollut perusveneitä, mm. Suomi 410 ja kyllä minun on vaikea kuvitella, että niitä saisi rikki ainakaan, jos ei ehdoin tahdoin yritä. Lasikuidusta tehty perusvene, jossa vesi ei voi mennä mihinkään välirakenteisiin (välipohja ym.) on aivan hemmetin varma ratkaisu.

        Jäässä ajosta ja muusta en sitten tiedä, mutta jos alumiiniin päätymisen perustelu on huolettomuus, niin huolettomia ne ovat muutkin veneet. Ongelmat alkavat, kun veneeseen rakennetaan lokeroita, joihin vesi voi päästä, mutta joista se ei välttämättä pääse ulos. Yksikuorivene lasikuidusta on elinikäinen ratkaisu.

        Lasikuitu ei ole kovin kestävä, kolhuista ei välttämättä tule näkyvää vauriota vaikka rakenne kärsisi. Pienikin vaurio pinnassa (siis siinä gelcoat pinnassa) aiheuttaa helposti veden imeytymisen lasikuituun jonkajälkeen vene on nopeasti entinen.

        Pienemmissä veneissä (ja kajakeissa yms.) käytetään paljon eri muovilaatuja, osa niistä on erittäin kestäviä eivätkä naarmut ja vastaavat aiheuta rakenteen heikkenemistä tai muita haittoja. Esim. ABS (ns. ämpärimuovi) kestää melkoista vääntelyä ja murjomista, tosin jos sen saa rikottua niin korjaus ei onnistu kunnolla kuin hitsaamalla (liimat eivät pidä kunnolla).


      • 112221
        Lasikuitu_vai_ABS kirjoitti:

        Lasikuitu ei ole kovin kestävä, kolhuista ei välttämättä tule näkyvää vauriota vaikka rakenne kärsisi. Pienikin vaurio pinnassa (siis siinä gelcoat pinnassa) aiheuttaa helposti veden imeytymisen lasikuituun jonkajälkeen vene on nopeasti entinen.

        Pienemmissä veneissä (ja kajakeissa yms.) käytetään paljon eri muovilaatuja, osa niistä on erittäin kestäviä eivätkä naarmut ja vastaavat aiheuta rakenteen heikkenemistä tai muita haittoja. Esim. ABS (ns. ämpärimuovi) kestää melkoista vääntelyä ja murjomista, tosin jos sen saa rikottua niin korjaus ei onnistu kunnolla kuin hitsaamalla (liimat eivät pidä kunnolla).

        "Lasikuitu ei ole kovin kestävä, kolhuista ei välttämättä tule näkyvää vauriota vaikka rakenne kärsisi"

        Minullakin on vene (yli 30 vuotta vanha), joka on täysin ruhjottu, mutta niin vain edelleen tekee tehtävänsä. En oikein usko noihin juttuihin näkymättömistä vaurioista. Voin huoletta ajaa veneelläni muutaman sentin pinnan alla olevan kiven yli täyttä vauhtia ja sen jälkeen jatkaa vakuuttuneena siitä, että vene on ehjä.

        Jos joskus saat käyttöösi hylätyn veneen, niin sen kuin kokeilet sen hajottamista esimerkiksi lekalla. Ala hakata niin huomaat, että aivan helvetinmoisen työn joutuu tekemään ennen kuin saa veneen rikki.


    • NoHui

      Busteri on aivan onneton soutaa etenkin sivutuuleen.

      • Eenokki

        Olet käsittänyt väärin buster ei ole soutuvene!!!


    • Kannattaa_se

      Osta laituri, se kannattaa...

    • monta
    • alanpronro1

      ihme höpöhöpö miehet vastaili, mutta on se vaan hyvä. semmoinen sopivan keskiverto että toimii eri olosuhteissa. kaveri osti fasternin testien perusteella ja täytyy sanoa, että saman kokoluokan busteri on selvästi parempi. se että joku fastern menee kovassa aallokossa paremmin on ihan se ja sama, kun se ei kulje suoraan hitaissa nopeuksissa jne... mukava ajaa laituriin sellaisella mutkittelijalla. pas*in vene mitä olen itse ajanut ja busteri ollut miellyttävä.

    • mertentoyota

      Buster on merten Toyota. Haluttu ja arvonsa hyvin säilyttävä, mutta tylsä ja ruma. Fiskars on aina ollut kova brändinrakentaja ja se näkyy myös Busterin markkinoinnissa.

      • 10-14

        Miten niin "tylsä ja ruma"? Tai oikeammin: mitä väliä?


      • Busterilla

        Samaa mieltä, Busteri on käytännöllinen ja vakaa, meitä raavaita miehiä seisoi kolme samalla puolella, heiteltiin uistinta niin lähellä laitaa kun pystyi, eikä vanha niittiBuster-R ollut kuin 10-15 astetta kallellaan. On tollases vanhas niittiBusteris yks vikakin....... sillä ei saa naapureita kateelliseksi.


      • kunnonplaania
        Busterilla kirjoitti:

        Samaa mieltä, Busteri on käytännöllinen ja vakaa, meitä raavaita miehiä seisoi kolme samalla puolella, heiteltiin uistinta niin lähellä laitaa kun pystyi, eikä vanha niittiBuster-R ollut kuin 10-15 astetta kallellaan. On tollases vanhas niittiBusteris yks vikakin....... sillä ei saa naapureita kateelliseksi.

        No, ei kai millään ton tyyppisellä saippulaatikolla ole tarkoituskaan saada ketään kateelliseksi...

        Lisäksi mökki buuseri miehet ovat kauheita aallon tekijöitä, kun eivät älyä millaisia aaltoja saavat aikaiseksi räkäplaanilla...


    • Linlo

      Venekolarissa ei yleensä jää toiseksi !

      • Kolarikisa

        Montako kertaa olet kolaroinut? Miten voittaja ratkaistaan?


    • VaroBusteria

      Kannattaako Busterin hankinta? Riippuu siitä millaiseen käyttöön tarvitset venettä.

      Jos tarvitset venettä käyttökapineeksi jolla voi viedä raskaitakin kuormia ja joka soveltuu meriolosuhteisiin tai kovempaan aallokkoon, niin silloin vastaus ettei kannata missään nimessä hankkia Busteria. Syy on mm. siinä että Busterit on suunniteltu ns. kevyeen huviajeluun aallottomiin olosuhteisiin, esim. pienille tyynille järville. Sen keliominaisuudet ovat melkein venekunnan surkeimpiin kuuluvia: matala keula, paiskii epävakaasti jo 40 cm aallokossa ja on ajettavuudeltaan holtiton. Rungon muoto palvelee tyynessä kelissä pienellä kuormalla mutta isolla vauhdilla ajamista, sanansa mukaisesti: huvivene.

      Mikä Busterissa on sitten hyvää? No se että se on tehty alumiinista: helppo hoidettava. Toinen hyvä on sen suosio nimenomaan mökki/sunnuntaiveneilijöiden keskuudessa: siitä pääsee helposti eroon.

      Kaikki muu onkin sitten pelkkää huonoa.

      • misterbuster

        Joudun tässä olemaan eri mieltä. Itse koeajoin 4 eri pulpettivenettä ennen hankintaa. Buster M on merikelpoisuudessaan näistä omaa luokkaansa. Olen edelleen tyytyväinen.
        Nuo yllä esitetyt tunnusmerkit voivat sopia vanhempiin Bustermalleihin, joista minullakin on ristiriitaisia kokemuksia.
        Ei se Busterikaan toki ole täydellinen. Omassani häiritsee sisävaralaidan mataluus, joka on seuraus itsetyhjennettävyydestä. Vesi pysyy kyllä hyvin ulkopuolella, mutta aallokossa veneessä seisominen tuntuu hieman turvattomalta, vaikka vene oikeasti kyllä on kokoisekseen vakaa. Tuttavien hieman isommassa mallissa taas häiritsee trimmiherkkyys ja jatkuva trimmin käyttötarve.
        Ihan ok kokonaisuutena, en ihmettele busterin suosiota.


    • hummat

      Totta turiset.
      Busterin ostajat ovat niitä, jotka eivät välttämättä tarvitse venettä oikeastaan mihinkään muuhun, kuin että voivat mennä vain vesille.

    • NiinSeVaanOn

      Ei kannata.

    • Anytecinomistava

      Jos kunnon aluvenettä kaipailet, katso Anytecin mallistoa, hakkaa mennen tullen Busterin ajo ominaisuuksiltaan. Kestää käyttöä, saa nostaa vaikka kaiteista. Vaimo ei välttämättä tykkää karusta työvenemäisestä ulkonäöstä. Mitä enempi keliä, sen parempi ajella.

      • hyvättarinattaas

        on vähän eriluokkaa hintakin, mutta tyhmähän se olisi joka ei osaisi neuvoa, että kalliimmalla saa parempaa. huono vene arkikäytössä any.


      • Veneiliä

        Onko yamarin crosseista mihinkään?


      • anytecinomistava
        hyvättarinattaas kirjoitti:

        on vähän eriluokkaa hintakin, mutta tyhmähän se olisi joka ei osaisi neuvoa, että kalliimmalla saa parempaa. huono vene arkikäytössä any.

        Miten perustelet huonon valinnan arkikäyttöön? Lähinnä pointti oli muussa kuin hinnassa. Kalliimpi ei aina ole parempi, tosin tässä tapauksessa pitää kyllä paikkansa. Busteriin ei ainakaan itsellä ole enää paluuta, minulla kun se valinta perustuu muuhunkin, kuin brändiin..


    • laatualaatua

      Yamarin cross on tänä päivänä ykkönen aluveneissä. Myös esim faster ja alutroll ovat leikiten busteria parempia. Jopa silver jättää busterin taakseen.

    • BusterXLeMercury100EFI

      Suurella 10 tunnin Buster kokemuksella, omia havaintojani XLe:stä 100 Mercury;

      minulle, sunnuntai veneilijälle, helppo käyttää, pääsin laiturista irti ja takaisin
      ui mielestäni vakaasti, virvelöinti onnistuu edestä ja takaa
      suuntavakaa, plotterin mukaan pysyy väylällä vaikket koske rattiin
      kulutus, no polttoainetta menee vauhdin (kuljetun matkan) mukaan riittävästi
      10h ajoa kulutus noin 100l matkaa tuli noin 200 km, sekalaista nopeutta 1-60km/h
      GPS nopeus
      kiinteä iso tankki ei tarvitse jatkuvasti olla tankkaamassa 138l
      selkeät mittarit (moottorin mukana tulleet)
      hyvät lukittavat, vesitiiviit säilytyslokerot
      tilava, viidellä kohtuu istuimet
      kuomukotelo
      melkein kaikki vakiona, plotteri, satamapeite ja hiihtokaari lisävarusteena
      hyvä painojakauma
      12V ulostulo, voit ladata kännykän jne
      minusta hieno muotoilu
      trimmilevyt joystic ohjauksella, todella helppoa käyttää

      sitten muutama ei niin hyvä havainto
      - kuomun asentaminen.. aivan älyttömän monta vetoketjua!
      - läpinäkyvien sisäkuomujen painonastojen kiinnitys.. ohje olisi ollut kiva!
      - kuomun takaosan läpinäkyvä ikkuna..sitä ei voi kiinnittää aukiasentoon, miksi ei?
      - vetoketjujen liitoskohdat..jonkunlainen läppä pitämään sadeveden pois sisätilasta
      nyt noista reijistä tulee sateella vesi sisään..tuulilasin yläkulma neljästä kohtaa
      - huurtumaton tuulilasi/lämmitettävä tuulilasi..sateella saa tihrustaa ja pyyhkiä
      myös sisältä jotta näkisi jotain
      - pehmustetyyny sarja (vakiona mukana tullut) imaisee kosteuden/veden todella
      herkästi. Kun pehmuste /vaahtomuovi kastuu on kuivaaminen edessä.
      Mainostettu muovilla suojaus oli minusta lähinnä vitsi. Pehmuste on päällystty
      samanlaisella muovipussilla mitä käytetään hedelmäpusseina ruokakaupassa!!
      Olisin odottanut parempaa laatua. Pemusteet on kyllä helppoa kuivata mutta silti
      kyllähän nuo tyynyt kastuvat kun käyt vaikka uimassa.. Toivottavasti tämä
      korjataan asap..

      Jos nyt sitten ynnään plussat ja miinukset ja niiden painoarvon, niin minun tarpeisiin ja käyttöön Buster XLe on sopiva vene.

      Annan arvosanaksi **** tähteä

      • Parempaa_elämää

        Kaverilla on juuri tuo XLe mutta perässä Yamahan 100 heppainen.

        Ominaisuus joka ainakin minua jäi vaivaamaan oli laukkaherkkyys. Samalla porukalla samoilla istumapaikoilla Buster oli helvetin paljon epävakaampi ja laukkaherkempi kuin AMT 185 BR. Ja kovempi aallokossa myös, mutta se nyt lienee näiden alumiinipaattien ominaisuus muutenkin.


    • vatorrulettaa

      Buster on jees, mut Vator vielä parempi. Kokemusta on.

      • BusterXLe

        Uutta Vatoria ei taida mistään enään saada. Yrityshän meni konkurssiin aikaa sitten. Omistaja istui vankeutta kavalluksesta.. Mitä Vatorin mallia Busteriin vertasit? Vator 27, lasikuituvene yli 8 metriä jne vaiko pienempää 17.
        Mikä Vatorista tekee paremman? Täytyy myöntää ettei ole Vatoreista mitään kokemusta.


    • KielletäänKaikki

      Ympäristösyistä Busterit voitaisiin kieltää. Sitä pellin räminää aallokossa ei kukaan jaksa kuunnella. Tosin vesijettien vouaus on vielä pahempaa, kielletään nekin saman tein tai ainakin laitetaan lisää veroa...

    • SilverWolf

      Itse pidän Silverin viimeistelystä enemmän, se on minusta korkealuokkaisempi.

      Buster L ajeltiin aikanaan kemiön saarella, ei se kyllä mielestäni mikään merivene ollut ajo-ominaisuuksiltaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe