Kenen Jumala on oikea? (Näin Jeesus löysi minut)

mamabeard

Jumala ei ole "meidän" tai "teidän" vaan on Jumala, se joka Hän on. Minä-olen-se-joka-minä-olen: Minä-Olen. Asiaa voidaan lähestyä hyvinkin loogisesti...

1) Jos Jumala on, niin Hän on. Jos Jumalaa ei ole, niin ei ole. Objektiivisesti tarkasteltuna kumpikin on uskomus ja kumpaankin uskomukseen voidaan (jos halutaan) nähdä psykologisia perusteita, psykologista tarvetta: miksi ihminen keksii itselleen Jumalan, tai toiselta puolen: miksi hän kieltää itseltään Jumalan. Olennainen kysymys on, onko ihminen luonut Jumalan sisäisen kaipauksensa tyydyttäjäksi - vai onko ihmisellä tuo kaipaus nimenomaan siitä syystä, että häneltä puuttuu yhteys Jumalaan?

2) Jos Jumala on, niin Hän on juuri sellainen kuin on. Uskomuksistamme riippumatta.

3) Maailman uskonnoista/jumalauskomuksista saattaa olla oikeassa yksi, useampia (jotka eivät ole ristiriidassa keskenään) tai ne kaikki saattavat osaltaan kertoa Jumalasta jotain. Voi myös olla, ettei mikään niistä anna oikeaa kuvaa Jumalasta - eli Jumala on jostain syystä jättänyt itsensä ilmoittamatta tai ilmoitus on hukattu.

Tietyn uskonnon - esim. hindulaisuuden, muhamettilaisuuden, kristinuskon - väite, että juuri meillä on oikea Jumala (ts.: uskomuksista riippumaton Jumala ilmoittaa itsensä juuri meidän uskonnossamme ja meidän kirjoitustemme välityksellä) ei siis ole niin naurettava ja pikkumainen kuin ehkä näyttäisi. Sehän saattaa hyvinkin olla totta.

Totuuteen pääsemiseksi tuskin riittää uskontojen vertailu - vaikka sitäkin on hyvä tehdä. Siltä pohjalta ihminen valitsee itselleen omia ajatustottumuksia parhaiten vastaavan "Jumalan". Vertailua parempi lähtökohta on nöyrtyä todellisuuden edessä, myöntää, että on paljon sellaista mitä en tiedä enkä tunne - ja rukoilla: jos on olemassa jokin ns. perimmäinen totuus ja se on löydettävissä, tahdon löytää sen, olkoon se millainen tahansa.

Tätä kautta minusta tuli kristitty. Itse ajattelen että tärkeä osa sitä tietä, joka johti Kristuksen löytymiseen Vapahtajaksi, oli se, kun kieltäydyin rippikoulusta vakaumuksellisesti kun ajattelin ettei ole mitään Jumalaa missään. En näet suostunut rippikouluun vain rippilahjojen tai perinteen vuoksi kuten monet ikäiseni tekivät, vaan pidin asiaa niin vakavana ettei sen kanssa leikitä. Myöhemmät kokemukset johtivat minut suhtautumaan asioihin avoimemmin, ja ennen uskoontuloa olin enemmänkin panteismiin tai hindulaisperäiseen mystiikkaan ja teosofiaan kallellaan oleva agnostikko. Ajattelin että ns. Jumalaa tuskin on olemassa tai jos on, siitä ei voida mitään tietää. Heti kun ihminen kokee jotakin minkä hän mieltää "jumalalliseksi" niin se on hänen kokemukseensa sidottu eikä hän voi tietää onko sitä hänen kokemuksen ulkopuolella; ts. ihminen omalla uskollaan tekee Jumalansa.

Kristinuskoa pidin uskonnoista huonoimpana vaihtoehtona. Sanotaan nyt vaikka niin, että jos asia olisi ollut minun päätettävissä, en koskaan olisi tullut kristityksi...

Suostuin kuitenkin janoamaan totuutta, kaipaamaan selvyyttä ja ottamaan vastaan totuuden sellaisena kuin se on, jos se on mahdollista löytää. Olkoon se minulle sitten mieluinen tai ei. Tällöin sain kokemuksia, jotka mielestäni viittasivat siihen että on olemassa jokin ns. jumalallinen ulottuvuus, parempien sanojen puutteessa nimitin sitä "hiljaisuudeksi" ja "rakkaudeksi", joka kutsui ja puhutteli minua. Siinä oli persoonallinen sävy. En saanut tuota rakkautta sydämeeni vaan tuntui niin kuin välissä olisi este jonka yli tai läpi en päässyt. Kaiken tämän keskellä kaipaukseni ja janoni syveni. Asiat mistä ennen olin saanut mielihyvää tulivat merkityksettömiksi: kirjallisuus alkoi tuntua tyhjänpäiväiseltä, musiikki pelkiltä ääniltä jotka kyllä ruokkivat tunnemaailmaa, mutta jättivät sisimmän tyhjäksi. Kaipasin että totuus ilmaisee itsensä. Olin täysin riippuvainen siitä, että totuus murtautuisi elämääni osoittaen itsensä, koska omin kyvyin en voi sitä löytää.

Kun lopulta tulin tilanteeseen, että koin Jeesuksen ilmaisevan sisimmälleni, että Hän on se "hiljaisuus" ja "rakkaus" joka on minua kutsunut, silloin rukoilin: "Jeesus, jos se on totta, jos sinä olet oikeasti olemassa ja olet kuollut pahojen tekojeni tähden, siinä tapauksessa olen valmis ottamaan sinut vastaan, tule elämääni ja auta tuntemaan totuus."

Rukouksen seurauksena elämäni muuttui - osittain välittömästi, osittain siitä alkaneen prosessin seurauksena. Välittömiä muutoksia oli muun muassa unettomuuden poistuminen - olin pitkään kärsinyt unettomuudesta, seuraavana yönä nukuin levollisesti kuin pieni lapsi - ja muun muassa kiroilu loppui. Aloin rukoilla ja saada rukousvastauksia. Koin olevani yhteydessä elävään ja toimivaan persoonaan, joka on Jumala.

En tietenkään voi todistaa uskoani. Tämä on "vain minun kokemukseni". Olen kuitenkin vakuuttunut että kristinuskossa ilmenee todellisuus. Ajatustemme tavoittamattomissa oleva Jumala (Minä-Olen) tulee tunnettavaksi Jeesuksessa, joka on Immanuel (Jumala meidän kanssamme).

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fda

      "1) Jos Jumala on, niin Hän on. Jos Jumalaa ei ole, niin ei ole. Objektiivisesti tarkasteltuna kumpikin on uskomus ja kumpaankin uskomukseen voidaan (jos halutaan) nähdä psykologisia perusteita, psykologista tarvetta: miksi ihminen keksii itselleen Jumalan, tai toiselta puolen: miksi hän kieltää itseltään Jumalan. "

      Useammin, ateismissa ainakin, on tarkempaa sanoa että ei uskota minkäänsortin jumaliin. Kyseessä ei ole kieltäminen.

      "2) Jos Jumala on, niin Hän on juuri sellainen kuin on. Uskomuksistamme riippumatta. "

      Tuntuu kuitenkin liittyvän vahvasti kulttuuriin, jossa olet elänyt miten uskot omiin jumaliisi.

      "3) Maailman uskonnoista/jumalauskomuksista saattaa olla oikeassa yksi, useampia (jotka eivät ole ristiriidassa keskenään) tai ne kaikki saattavat osaltaan kertoa Jumalasta jotain. Voi myös olla, ettei mikään niistä anna oikeaa kuvaa Jumalasta - eli Jumala on jostain syystä jättänyt itsensä ilmoittamatta tai ilmoitus on hukattu."

      Uskonnot kertovat useista erilaisista jumalista ja ihmisillä on näistä kokemuksia joiden perusteella he ovat absoluuttisen vakuuttuneita, että juuri sellainen jumala kuin mihin heidän uskonnossaan uskotaan tuli heille.

      "Siltä pohjalta ihminen valitsee itselleen omia ajatustottumuksia parhaiten vastaavan "Jumalan". Vertailua parempi lähtökohta on nöyrtyä todellisuuden edessä, myöntää, että on paljon sellaista mitä en tiedä enkä tunne - ja rukoilla: jos on olemassa jokin ns. perimmäinen totuus ja se on löydettävissä, tahdon löytää sen, olkoon se millainen tahansa."

      Tietysti valitsee ja hän löytää juuri sellaisen kuin etsii. Sinä olet suomalainen ja elänyt protestantin kristinuskon kyllästämässä jumalakäsityksessä joten löysit juuri sellaisen joka vastaa kristinuskon näkemyksiä.

      "Itse ajattelen että tärkeä osa sitä tietä, joka johti Kristuksen löytymiseen Vapahtajaksi, oli se, kun kieltäydyin rippikoulusta vakaumuksellisesti kun ajattelin ettei ole mitään Jumalaa missään."

      Rippikoulu sai sen vähänkin uskottavuuden kyllä katoamaan kristinuskolta omalla kohdallani.

      "Kristinuskoa pidin uskonnoista huonoimpana vaihtoehtona. Sanotaan nyt vaikka niin, että jos asia olisi ollut minun päätettävissä, en koskaan olisi tullut kristityksi..."

      Ei kristinusko ole koskaan ollut huonoin vaihtoehto. Kristinuskon valtasuuntauksetkin ovat juuri tällä hetkellä vertain laimeita. Ruumiita ei tule enää samaa kyytiä kuin ennen.

      "Suostuin kuitenkin janoamaan totuutta, kaipaamaan selvyyttä ja ottamaan vastaan totuuden sellaisena kuin se on, jos se on mahdollista löytää. Olkoon se minulle sitten mieluinen tai ei. Tällöin sain kokemuksia, jotka mielestäni viittasivat siihen että on olemassa jokin ns. jumalallinen ulottuvuus, parempien sanojen puutteessa nimitin sitä "hiljaisuudeksi" ja "rakkaudeksi", joka kutsui ja puhutteli minua. Siinä oli persoonallinen sävy. En saanut tuota rakkautta sydämeeni vaan tuntui niin kuin välissä olisi este jonka yli tai läpi en päässyt."

      Koit kokemuksia ja toisin kuin ilmaisemassasi tahdossa, eli todellisuuden hyväksymisenä sellaisenaan mitä tulee, annoit tulkinnan että ne viittasivat juuri kristinuskoon. Jos tutustut uskonnolliseen kirjallisuuteen kautta ihmishistorian ja kulttuurien vähänkään pintaa syvemmältä, huomaat että kokemus on vähintäänkin yleinen ja myös ateistien koettavissa ilman että heistä tulee juuri kristinuskoisia.

      • >Tuntuu kuitenkin liittyvän vahvasti kulttuuriin, jossa olet elänyt miten uskot omiin jumaliisi.<

        No, minä olen toista mieltä tuosta. Minun "kulttuuriini" (harrastuksiini, tapaani mieltää todellisuutta, mentaliteettiini) istui hindujen ja buddhalaisten käsitys jumaluudesta moninverroin paremmin kuin kristinuskon Jumala.

        Voidaan esittää myös sellainen ajatus, että kristinuskon yleisyys uskontona on estämässä monia länsimaalaisia löytämästä Jeesusta, koska he ovat tutustuneet vain asian uskonnolliseen puoleen. Sana "Jeesus" synnyttää ihmisessä heti uskontoon liittyviä mielikuvia: juu, tää on tätä, kyllä mä tämän tiedän, rippikoulussakin tästä puhuttiin. Jne. Siksi minäkään en yhdistänyt kokemaani "Jumalan kutsua" Jeesukseen enkä edes Jumalaan, koska minulla oli niistä omat mielikuvani, jotka ei mitenkään sopineet yhteen sen kanssa mitä koin. Minulle oli todella yllätys kun lopulta oivalsin, ettei Jeesus olekaan vain jokin uskonnollinen hahmo ja suggestioherkkien ihmisten kusettamista, vaan että Hän juuri on se rakkaus joka on minua kutsunut ja puhutellut.

        Tapasin 1990-luvun puolivälissä Rabi Maharaj nimisen entisen hindugurun, joka eli askeettista gurun elämää uskoontuloonsa saakka. En muista oliko myös hänen kohdalla, mutta monen esim. muhamettilaisissa maissa eläneiden kohdalla on ollut niin, heidän kertomansa mukaan, että Jeesus on ensin ilmestynyt heille esimerkiksi unessa, on annettu ilmestyksessä Raamatun jakeita jne. Vasta myöhemmin he ovat kuulleet kristillistä julistusta ja saaneet tietää, että nuo annetut kohdat olivat Raamatusta, ja näin ovat tulleet uskoon.

        Tiedän esimerkiksi Afrikasta tapauksia, kun henkilöt, joille henkimaailma on todellisuutta, mutta jotka koskaan eivät ole kuulleet Jeesuksesta, kuulevat ensikertaa evankeliumin. Heillä ei ole painolastina länsimaisten uskonnollisten muotomenojen kuormaa, ja siksi heidän lähestymistapa usein on avoimempi. He ovat halukkaita testaamaan pitääkö kerrottu paikkansa.

        >Rippikoulu sai sen vähänkin uskottavuuden kyllä katoamaan kristinuskolta omalla kohdallani.<

        Juuri näin.


      • mamabeard

        >Ei kristinusko ole koskaan ollut huonoin vaihtoehto. Kristinuskon valtasuuntauksetkin ovat juuri tällä hetkellä vertain laimeita. Ruumiita ei tule enää samaa kyytiä kuin ennen.<

        Kun pidin kristinuskoa huonoimpana vaihtoehtona kyseessä oli enemmän mielikuviin ja fiiliksiin perustuva ajatus kuin että olisin todella perehtynyt tunnettuihin uskontoihin/kultteihin tai edes suuriin maailmanuskontoihin. Etenkään kristinuskoon en ollut perehtynyt, mutta käsitykseni nousi siitä mitä ympäristössäni ja ns. kristittyjen elämässä havaitsin ja kuinka sitä tulkitsin. Mielestäni kyseessä oli ihmisten kusetus. Hindulaisuuteen ja buddhalaisuuteen olin jonkin verran tutustunut ja pidin niitä paljolti "henkisempinä" kuin kristinuskoa.


      • fda
        mamabeard kirjoitti:

        >Tuntuu kuitenkin liittyvän vahvasti kulttuuriin, jossa olet elänyt miten uskot omiin jumaliisi.<

        No, minä olen toista mieltä tuosta. Minun "kulttuuriini" (harrastuksiini, tapaani mieltää todellisuutta, mentaliteettiini) istui hindujen ja buddhalaisten käsitys jumaluudesta moninverroin paremmin kuin kristinuskon Jumala.

        Voidaan esittää myös sellainen ajatus, että kristinuskon yleisyys uskontona on estämässä monia länsimaalaisia löytämästä Jeesusta, koska he ovat tutustuneet vain asian uskonnolliseen puoleen. Sana "Jeesus" synnyttää ihmisessä heti uskontoon liittyviä mielikuvia: juu, tää on tätä, kyllä mä tämän tiedän, rippikoulussakin tästä puhuttiin. Jne. Siksi minäkään en yhdistänyt kokemaani "Jumalan kutsua" Jeesukseen enkä edes Jumalaan, koska minulla oli niistä omat mielikuvani, jotka ei mitenkään sopineet yhteen sen kanssa mitä koin. Minulle oli todella yllätys kun lopulta oivalsin, ettei Jeesus olekaan vain jokin uskonnollinen hahmo ja suggestioherkkien ihmisten kusettamista, vaan että Hän juuri on se rakkaus joka on minua kutsunut ja puhutellut.

        Tapasin 1990-luvun puolivälissä Rabi Maharaj nimisen entisen hindugurun, joka eli askeettista gurun elämää uskoontuloonsa saakka. En muista oliko myös hänen kohdalla, mutta monen esim. muhamettilaisissa maissa eläneiden kohdalla on ollut niin, heidän kertomansa mukaan, että Jeesus on ensin ilmestynyt heille esimerkiksi unessa, on annettu ilmestyksessä Raamatun jakeita jne. Vasta myöhemmin he ovat kuulleet kristillistä julistusta ja saaneet tietää, että nuo annetut kohdat olivat Raamatusta, ja näin ovat tulleet uskoon.

        Tiedän esimerkiksi Afrikasta tapauksia, kun henkilöt, joille henkimaailma on todellisuutta, mutta jotka koskaan eivät ole kuulleet Jeesuksesta, kuulevat ensikertaa evankeliumin. Heillä ei ole painolastina länsimaisten uskonnollisten muotomenojen kuormaa, ja siksi heidän lähestymistapa usein on avoimempi. He ovat halukkaita testaamaan pitääkö kerrottu paikkansa.

        >Rippikoulu sai sen vähänkin uskottavuuden kyllä katoamaan kristinuskolta omalla kohdallani.<

        Juuri näin.

        "Minun "kulttuuriini" (harrastuksiini, tapaani mieltää todellisuutta, mentaliteettiini) istui hindujen ja buddhalaisten käsitys jumaluudesta moninverroin paremmin kuin kristinuskon Jumala. "

        Jos et ole aivan nuori niin kristinusko on ollut vahvasti mukana kasvuympäristössäsi, se on todennäköisin tapa lähestyä uskonnollisia kokemuksia jos olet täällä kasvanut.

        Mikä muuten on buddhalaisten käsitys jumaluudesta?

        "Tapasin 1990-luvun puolivälissä Rabi Maharaj nimisen entisen hindugurun, joka eli askeettista gurun elämää uskoontuloonsa saakka. En muista oliko myös hänen kohdalla, mutta monen esim. muhamettilaisissa maissa eläneiden kohdalla on ollut niin, heidän kertomansa mukaan, että Jeesus on ensin ilmestynyt heille esimerkiksi unessa, on annettu ilmestyksessä Raamatun jakeita jne. Vasta myöhemmin he ovat kuulleet kristillistä julistusta ja saaneet tietää, että nuo annetut kohdat olivat Raamatusta, ja näin ovat tulleet uskoon."

        Vastaavia tietysti kertovat myös kristinuskosta toisiin uskontoihin vaihtaneet.

        "Tiedän esimerkiksi Afrikasta tapauksia, kun henkilöt, joille henkimaailma on todellisuutta, mutta jotka koskaan eivät ole kuulleet Jeesuksesta, kuulevat ensikertaa evankeliumin. Heillä ei ole painolastina länsimaisten uskonnollisten muotomenojen kuormaa, ja siksi heidän lähestymistapa usein on avoimempi. He ovat halukkaita testaamaan pitääkö kerrottu paikkansa."

        Ei ole pitkään ollut sellaista paikkaa maapallolla jossa ihmiset eivät ole koskaan kuulleet Jeesuksesta.

        "Etenkään kristinuskoon en ollut perehtynyt, mutta käsitykseni nousi siitä mitä ympäristössäni ja ns. kristittyjen elämässä havaitsin ja kuinka sitä tulkitsin."

        Kuinka syvällisesti koet nyt perehtyneesi kristinuskoon ja kuinka lähellä näkemyksesi ovat perinteistä evankelisluterilaista maailmaa?

        "Mielestäni kyseessä oli ihmisten kusetus. Hindulaisuuteen ja buddhalaisuuteen olin jonkin verran tutustunut ja pidin niitä paljolti "henkisempinä" kuin kristinuskoa."

        Buddhalaisethan eivät käsittääkseni kovin ole henkimaailmoista kiinnostuneita.


    • satujahve

      ihminen on keksinyt noin puolimiljoonaa eri jumalaa tähän mennessä. jokainen jumala on ollut se oikea ja jokaisella on ollut seuraajansa jotka ovat yhteyden tähän jumalaansa löytäneet.

      3. Moos. 12:6 "Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi. 7 Pappi uhratkoon ne Herran edessä ja toimittakoon sovitusmenot, ja näin nainen on taas puhdas verenvuodosta. Tämä laki koskee naista, joka on synnyttänyt lapsen, joko pojan tai tytön.

      Tämä vanhassa testamentissa melastava jumalaolento tykkäsi mässäillä verellä ja vaati eläinuhreja synnyttämisestä. Olisiko ikuinen ja äärettömän viisas jumalaolento näin narsistinen, moraaliton paha ja kuvottava? Ja jos olisi niin miksi kukaan tällaista haluaisi edes palvoa?

      On helppo ymmärtää että tämä vanhan testamentin jumala ei tehnyt ihmistä omaksi kuvakseen vaan takapajuinen barbaarinen paimentolaismies teki tämän jumalan omaksi kuvakseen :)

      • On paljon asioita joita en ymmärrä. Raamatussa näitä on etenkin Vanhassa testamentissa. Ei minulla ole kykyä eikä viisautta selvittää Vt:n ohjeita miksi ne on niin kuin on. Uskoni perustuu Jeesukseen. Hänen kauttaan olen tullut vakuuttuneeksi että Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiselle. Kristitylle varsinainen ilmoitus on Ut joka on Vt:n esikuvien täyttymys. Vanhaa testamenttia (joka on paljolti juutalaisten historiaa ja heille annettuja säädöksiä) tulkitaan Ut:sta käsin.

        Käsitykseni Vt:n säädöksistä, joita siteraataat, on se, että ne olivat juutalaiselle kansalle annettuja muun muassa puhtaussäädöksiä, jotka varjelivat taudeilta ja muun muassa naiselle taattiin fyysinen koskemattomuus esim. synnytyksen jälkeen toipua. Ns. kultilliseen puhtauteen eli säädösten hengelliseen puoleen liittyy myös esikuvallista merkitystä.

        Narsismin, moraalittoman pahan ja kuvottavuuden näkeminen on paljolti katsojasta kiinni. Nykyajasta ja sen ajatustottumuksista tarkasteltuna on vaikea tavoittaa tuhansien vuosien takaista todellisuutta ja sen elämänmenoa.


    • Toimiala

      Aloittaja, kiitos kertomuksesta, joka teki ainakin minuun vaikutuksen. Kysynkin nyt, toimiiko tämä Jumala josta puhut, vain ja ainoastaan kristinuskon piirissä?

      • Tämä on vaikea kysymys enkä voi antaa yksiselitteistä vastausta. Olen vakuuttunut ainakin siitä, että Jumala ilmoittaa itsensä Raamatussa ja siihen perustuvassa uskossa, jota olemme tottuneet nimittämään kristinuskoksi. Tämä tekee muut ilmoitukset tarpeettomaksi.

        Alun alkaen ihmisillä on ollut kyllä ollut tieto Jumalasta mutta missä vaiheessa siihen on tullut vieraita elementtejä niin että se on muuntaunut erilaisiksi uskonnoiksi ja kulteiksi, on tietysti mahdoton sanoa. Asiaa on käsitellyt muun muassa Don Richardson (alkuperäisuskontoihin perehtynyt kulttuuriantropologi ja lähetystyöntekijä) kirjassa Iankaikkisuus heidän sydämissään.

        Ajattelen että monessakin uskonnossa saattaa olla mukana alkuperäistä tietoa ja ymmärrystä, mutta vääristyneessä muodossa. Sellaisina ne enemmän johtavat harhaan kuin Jumalan tuntemiseen.

        Jumala tietysti toimii kaikkialla missä ihminen suostuu kaipaamaan ja etsimään totuutta. En usko että uskonnot estävät Hänen toimintaansa. Aivan varmasti Jumala toimii myös hindujen, muslimien ym. keskellä ja vielä silloin, kun he ovat hinduja ja muslimeja.

        Joku hindu tai muslimi saattaa kokea elämässään Jumalan läheisyyttä, mutta kun ei vielä tunne Häntä niin palvontaan sekoittuu niitä muotoja, joihin hän on tottunut. Uskon että Jumalan läheisyyden kasvava tunteminen johtaa sitten kyllä vierastamaan sellaisia uskonnon muotoja, rituaaleja ja ilmauksia, jotka ovat olennaisesti ristiriidassa Jumalan todellisuuden kanssa. Voi siis olla mahdollista, että joku sisällisesti jo tuntee Jeesuksen ja on Hänelle antautunut eli ns. "tullut uskoon", vaikka hänen sanavarastostaan puuttuu nimi Jeesus. Sellainen ihminen ei kuitenkaan voi enää harjoittaa vanhaa uskontoa samalla tavalla kuin ennen ja ajautuu mitä luultavimmin konfliktiin uskonnollisen ympäristönsä kanssa. En myöskään voi ajatella, että Jumala tahtoisi jättää ihmisen tuohon tilaan, vaan haluaa johtaa hänet ymmärtämään kuka ja millainen on se Jeesus, jonka tuntemiseen hän on päässyt tai pääsemässä.

        Lähetyskentiltä on lukemattomia kertomuksia tällaisista uskoontulemisista, joissa Jumala rakkaus johtaa ihmisen eroon aiemmasta uskonnosta ja uskomusjärjestelmästä, ja sitten Jeesuksessa tuntemaan tämän rakkauden ja antautumaan siihen.

        Samalla tavalla kävi minun kohdallani täällä kotoisessa Suomessa.

        Jumalan piti ensin irroittaa minut omista uskomuksistani, että pystyin ottamaan Hänet vastaan sellaisena kuin Hän on ja hyväksymään Hänen tapansa ratkaista asiat.

        Tämä ehkä auttaa ymmärtämään, miksi kristityt usein sanovat etteivät pidä uskonnosta mutta rakastavat Jeesusta. Kristitylle kyseessä ei ole uskonto (tietyn uskomusjärjestelmän omaksuminen ja sen mukaisen elämäntavan opettelu) vaan sisällinen yhteys Jumalaan ja todellisuuden kokeminen tästä uudesta elämäntilasta käsin.

        Kristinusko uskontona - tietyn uskomusmallin ja perinteen omaksumisena, soveltamisena omaan elämään ilman sisimmän luovuttaumista Jeesukselle - on tavallaan eksytys siinä kuin muutkin eksytykset. Kristillisestä näkökulmasta tarkasteltuna ilmeistä on, että ihminen voi paeta Jumalaa yhtä hyvin uskontoon (jopa kristinuskoon uskonnollisena harrastamisena) yhtä hyvin kuin esim. ateismiin.


      • Jatkan vielä uskontoaiheesta... Länsimaisina ihmisinä olemme lapsuudesta saakka kuulleet kristinuskoa ja tutustuneet ainakin joihinkin sen ilmentymiin tai muunnoksiin niin että siitä on tullut osa kulttuuriamme. Tämä on sekä rikkaus että vahinko. Vahinko siinä mielessä, että kristinusko on muodostunut uskonnollisiksi perinteiksi, rituaaleiksi ja sanonnoiksi, jotka sen sijaan että johtaisivat meitä Jumalan luo, voivatkin muodostua esteiksi. Minun kohdalla oli näin.

        Uskon että Jeesus puhutteli ja kutsui minua ja koin Hänen rakkauden vaikutusta sisimmässäni ja elämässäni jo silloin, kun pidin Jeesusta uskontoon kuuluvana kusetuksena. En osannut yhdistää kristinuskoon enkä Jeesukseen sitä läheisyyttä - Jeesuksen läheisyyttä! - mitä koin, koska mielikuvani kristinuskosta olivat päinvastaisia kuin rakkaus ja hyvyys jota koin sisimmässäni.

        Tietyssä mielessä kristinusko onkin uskonto uskontojen joukossa. Ja siitä näkökulmasta on johdonmukaista kysyä kuinka yksi uskonto monien joukossa voi olla juuri se oikea.

        Unohdetaan hetkeksi uskonnot ja esitetään ajatusleikki. Oletetaan että Jumala on luonut maailman. Oletetaan että ihmiset ovat joutuneet Hänestä eroon. Oletetaan että Jumala ottaa ihmisen todellisuuden huomioon niin että valmistaessaan meille tien takaisin yhteyteensä, tekee sen ihmisen tasolta: tulee itse ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa, joka kantaa syntimme.

        Tässä ei vielä ole mitään uskontoa vaan todellisuutta. Ja tämän todellisuuden Jumala ilmaisee sanallisessa muodossa Raamatussa, jonka tehtävä ja tarkoitus on johtaa meitä sanojen takaisen todellisuuden kokemiseen, rakkauden ytimeen.

        Kaikkea tuota olemme kuitenkin tottuneet pitämään uskontona. Siksi kristittyjen väite "Jeesus on ainoa tie Jumalan yhteyteen" tuntuu pikkumaiselta ja luotaantyötävältä. Kuinka yhden uskonnon edustajat voivat olla näin itserakkaita, putkinäköisiä, mustavalkoisia ja suvaitsemattomia että korottavat yhden uskonnon kaikkien muiden yli?

        Kun minä niin sanotusti tulin uskoon eli rukoilin sisimmässäni "jos sinä Jeesus olet totta, jos sinä olet se rakkaus joka on minua puhutellut, siinä tapauksessa anna syntini anteeksi ja tule sydämeeni" niin minä en tullut yhteyteen uskonnon kanssa, vaan elävän Jumalan kanssa. Tuosta rukouksesta on yli 25 vuotta. En tarkalleen muista sanamuotoja mitä käytin mutta muistan rukouksen sisällön. Se oli sanallinen rukous, sisimpäni puhetta Jumalalle mutta ennen kaikkea se oli koko sisimmän, koko olemukseni luovutus Hänelle - sillä ehdolla, että Hän on totuus.

        Tuossa hetkessä koin miten este, ikäänkuin muuri mikä oli ollut minun ja kokemani kutsuvan rakkauden välillä murtui, ja rakkaus tuli sisimpääni. Ymmärrän sen niin, että Jeesuksessa oleva syntien anteeksiantamus poisti minussa olevan esteen, niin että Jumalan, joka on pyhä, oli mahdollista tulla elämääni.

        Kristinusko puhuu uudestisyntymästä. Minusta tuli jotakin mitä en aiemmin ollut: Jumalan lapsi. Ei vähemmän vaan enemmän minä. Tutkimusmatka Jumalan tuntemiseen on koko elämän kestävä seikkailu myöskin oman itsen tuntemiseen, huonoinekin puolineen. :)

        Kokemani perusteella käsitin, ettei Jeesus ole vain johonkin uskontoon kuuluva hahmo vaan elävä todellisuus, ja että elämäni tärkein asia on oppia tuntemaan Hänet niin hyvin kuin mahdollista, vaeltamaan Hänen seurassaan.

        En siis ryhtynyt opiskelemaan uskontoa vaan keskityin persoonaan. Tulin kuitenkin vakuuttuneeksi että Hän ilmoittaa itsensä ensisijaisesti Raamatussa ja että Raamattu on Jumalan sana ihmiselle. Jos tämän ymmärrettyäni olisin väheksynyt Raamattua ja inttänyt, että haluan kokea Häntä vain rukouksen ja sisäisen kokemusmaailman sanatonta tietä, se olisi ollut sama kuin selänkääntäminen Hänelle. Tulin tuntemaan että Raamattu ja sisäinen kokemus ovat sopusoinnussa, kunhan annan Raamatun olla se mitä se on - Hänen sanaansa, jonka kautta Hän saa tutkia ja valaista sisimpääni, osoittaa minulle omaa luonnettaan. Ja myöskin minussa olevia asioita, joihin Hän ehkä haluaa parannusta. Raamattu ei siis ole jotakin mitä minä tutkin - vaikka onhan se toki sitäkin - vaan ensisijassa jotakin, minkä kautta Hän tutkii ja johdattaa minua.

        Samoin tulin vakuuttuneeksi, että kristillinen seurakuntayhteys on Jumalan tahto. Pitkään asiaa rukoiltuani ja johdatusta etsittyäni liityin erääseen seurakuntaan. Joku ehkä kysyy mikä se on, joten voinhan sen kertoakin. En ajattele että tämä, vapaaseurakunta, on parempi tai oikeampi kuin muut kristilliset kirkkokunnat ja seurakunnat, mutta se on minun "taustayhteisöni". Minulle tärkeää on että seurakunta korostaa Kristusta enemmän kuin itseään ja omia erityispiirteitään, ja että seurakunnassa korostetaan kaikkien kristittyjen veljeyttä Kristuksessa nimilappuihin katsomatta. Tämä on toteutunut vapaaseurakunnassa.

        Uskonnollisuus tietysti on jatkuva ansa kristitylle. Siksi tulee vaalia henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen. Muussa tapauksessa opillisuus syrjäyttää rakkauden ja varsinainen sanoma vääristyy.


      • Toimiala
        mamabeard kirjoitti:

        Jatkan vielä uskontoaiheesta... Länsimaisina ihmisinä olemme lapsuudesta saakka kuulleet kristinuskoa ja tutustuneet ainakin joihinkin sen ilmentymiin tai muunnoksiin niin että siitä on tullut osa kulttuuriamme. Tämä on sekä rikkaus että vahinko. Vahinko siinä mielessä, että kristinusko on muodostunut uskonnollisiksi perinteiksi, rituaaleiksi ja sanonnoiksi, jotka sen sijaan että johtaisivat meitä Jumalan luo, voivatkin muodostua esteiksi. Minun kohdalla oli näin.

        Uskon että Jeesus puhutteli ja kutsui minua ja koin Hänen rakkauden vaikutusta sisimmässäni ja elämässäni jo silloin, kun pidin Jeesusta uskontoon kuuluvana kusetuksena. En osannut yhdistää kristinuskoon enkä Jeesukseen sitä läheisyyttä - Jeesuksen läheisyyttä! - mitä koin, koska mielikuvani kristinuskosta olivat päinvastaisia kuin rakkaus ja hyvyys jota koin sisimmässäni.

        Tietyssä mielessä kristinusko onkin uskonto uskontojen joukossa. Ja siitä näkökulmasta on johdonmukaista kysyä kuinka yksi uskonto monien joukossa voi olla juuri se oikea.

        Unohdetaan hetkeksi uskonnot ja esitetään ajatusleikki. Oletetaan että Jumala on luonut maailman. Oletetaan että ihmiset ovat joutuneet Hänestä eroon. Oletetaan että Jumala ottaa ihmisen todellisuuden huomioon niin että valmistaessaan meille tien takaisin yhteyteensä, tekee sen ihmisen tasolta: tulee itse ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa, joka kantaa syntimme.

        Tässä ei vielä ole mitään uskontoa vaan todellisuutta. Ja tämän todellisuuden Jumala ilmaisee sanallisessa muodossa Raamatussa, jonka tehtävä ja tarkoitus on johtaa meitä sanojen takaisen todellisuuden kokemiseen, rakkauden ytimeen.

        Kaikkea tuota olemme kuitenkin tottuneet pitämään uskontona. Siksi kristittyjen väite "Jeesus on ainoa tie Jumalan yhteyteen" tuntuu pikkumaiselta ja luotaantyötävältä. Kuinka yhden uskonnon edustajat voivat olla näin itserakkaita, putkinäköisiä, mustavalkoisia ja suvaitsemattomia että korottavat yhden uskonnon kaikkien muiden yli?

        Kun minä niin sanotusti tulin uskoon eli rukoilin sisimmässäni "jos sinä Jeesus olet totta, jos sinä olet se rakkaus joka on minua puhutellut, siinä tapauksessa anna syntini anteeksi ja tule sydämeeni" niin minä en tullut yhteyteen uskonnon kanssa, vaan elävän Jumalan kanssa. Tuosta rukouksesta on yli 25 vuotta. En tarkalleen muista sanamuotoja mitä käytin mutta muistan rukouksen sisällön. Se oli sanallinen rukous, sisimpäni puhetta Jumalalle mutta ennen kaikkea se oli koko sisimmän, koko olemukseni luovutus Hänelle - sillä ehdolla, että Hän on totuus.

        Tuossa hetkessä koin miten este, ikäänkuin muuri mikä oli ollut minun ja kokemani kutsuvan rakkauden välillä murtui, ja rakkaus tuli sisimpääni. Ymmärrän sen niin, että Jeesuksessa oleva syntien anteeksiantamus poisti minussa olevan esteen, niin että Jumalan, joka on pyhä, oli mahdollista tulla elämääni.

        Kristinusko puhuu uudestisyntymästä. Minusta tuli jotakin mitä en aiemmin ollut: Jumalan lapsi. Ei vähemmän vaan enemmän minä. Tutkimusmatka Jumalan tuntemiseen on koko elämän kestävä seikkailu myöskin oman itsen tuntemiseen, huonoinekin puolineen. :)

        Kokemani perusteella käsitin, ettei Jeesus ole vain johonkin uskontoon kuuluva hahmo vaan elävä todellisuus, ja että elämäni tärkein asia on oppia tuntemaan Hänet niin hyvin kuin mahdollista, vaeltamaan Hänen seurassaan.

        En siis ryhtynyt opiskelemaan uskontoa vaan keskityin persoonaan. Tulin kuitenkin vakuuttuneeksi että Hän ilmoittaa itsensä ensisijaisesti Raamatussa ja että Raamattu on Jumalan sana ihmiselle. Jos tämän ymmärrettyäni olisin väheksynyt Raamattua ja inttänyt, että haluan kokea Häntä vain rukouksen ja sisäisen kokemusmaailman sanatonta tietä, se olisi ollut sama kuin selänkääntäminen Hänelle. Tulin tuntemaan että Raamattu ja sisäinen kokemus ovat sopusoinnussa, kunhan annan Raamatun olla se mitä se on - Hänen sanaansa, jonka kautta Hän saa tutkia ja valaista sisimpääni, osoittaa minulle omaa luonnettaan. Ja myöskin minussa olevia asioita, joihin Hän ehkä haluaa parannusta. Raamattu ei siis ole jotakin mitä minä tutkin - vaikka onhan se toki sitäkin - vaan ensisijassa jotakin, minkä kautta Hän tutkii ja johdattaa minua.

        Samoin tulin vakuuttuneeksi, että kristillinen seurakuntayhteys on Jumalan tahto. Pitkään asiaa rukoiltuani ja johdatusta etsittyäni liityin erääseen seurakuntaan. Joku ehkä kysyy mikä se on, joten voinhan sen kertoakin. En ajattele että tämä, vapaaseurakunta, on parempi tai oikeampi kuin muut kristilliset kirkkokunnat ja seurakunnat, mutta se on minun "taustayhteisöni". Minulle tärkeää on että seurakunta korostaa Kristusta enemmän kuin itseään ja omia erityispiirteitään, ja että seurakunnassa korostetaan kaikkien kristittyjen veljeyttä Kristuksessa nimilappuihin katsomatta. Tämä on toteutunut vapaaseurakunnassa.

        Uskonnollisuus tietysti on jatkuva ansa kristitylle. Siksi tulee vaalia henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen. Muussa tapauksessa opillisuus syrjäyttää rakkauden ja varsinainen sanoma vääristyy.

        ”Unohdetaan hetkeksi uskonnot ja esitetään ajatusleikki. Oletetaan että Jumala on luonut maailman. Oletetaan että ihmiset ovat joutuneet Hänestä eroon. Oletetaan että Jumala ottaa ihmisen todellisuuden huomioon niin että valmistaessaan meille tien takaisin yhteyteensä, tekee sen ihmisen tasolta: tulee itse ihmiseksi Jeesuksessa Kristuksessa, joka kantaa syntimme. Tässä ei vielä ole mitään uskontoa vaan todellisuutta. Ja tämän todellisuuden Jumala ilmaisee sanallisessa muodossa Raamatussa, jonka tehtävä ja tarkoitus on johtaa meitä sanojen takaisen todellisuuden kokemiseen, rakkauden ytimeen. Kaikkea tuota olemme kuitenkin tottuneet pitämään uskontona. Siksi kristittyjen väite "Jeesus on ainoa tie Jumalan yhteyteen" tuntuu pikkumaiselta ja luotaantyötävältä. Kuinka yhden uskonnon edustajat voivat olla näin itserakkaita, putkinäköisiä, mustavalkoisia ja suvaitsemattomia että korottavat yhden uskonnon kaikkien muiden yli?”
        Laajennetaanpa ajatusleikkiä hieman, jotta voisimme nähdä, onko sinunkin ajattelussasi kysymys uskonnosta vai ei. Oletetaan siis, että maailman luonut Jumala tulee ihmiseksi ei vain yhdessä ajassa, paikassa, kulttuurissa ja henkilössä, vaan useassa. Itse asiassa joka puolella maailmaa eri kulttuureissa tunnetaan jumalallisia inkarnaatioita, mutta vain kristityt väittävät, että Jeesus on ainoa oikea. Mm. hinduismissa perinteet kehittyvät jatkuvasti ja pysyvät ajan tasalla, koska jatkuvasti tulee uusia inkarnaatioita (tätä ei ole kielletty samaan tapaan kuin kristinuskossa), jotka mm. uudistavat uskontoa ajan vaatimuksiin sopivaksi. Siten perinne voi elää ja uudistua legitiimillä tavalla – siitä ei tule kirjoihin ja kansiin laminoitua kaiken tieteellisesti tiedetyn kanssa ristiriidassa olevaa muuttumatonta dogmaattista opinkappaleiden kokoelmaa, joka lopulta tappaa perinteen omaan mahdottomuuteensa - kuten esimerkiksi kristinuskolle on käymässä kristityiden fundamentalistien takertuessa Raamattuun ”ikuisena totuutena” samalla kun vaikkapa tiede on selvästi osoittanut, että Raamatun kirjaimellinen tulkinta on kertakaikkisen mahdoton, ja samalla kun maailma on peruuttamattomasti muutenkin kovin erilainen kuin se maailma, jolle Raamatussa olevat ohjeet on suunnattu.
        Niin, palatakseni tarkemmin itse kysymykseen uskonnosta. Sanot, että tunnet Jeesuksen henkilökohtaisesti ja sisäisesti, ja siksi kyseessä ei ole uskonto. Hyväksytään. Entäpä ne ihmiset toisissa kulttuureissa, jotka henkilökohtaisesti ja sisäisesti tuntevat noihin kulttuureihin inkarnoituneet Jumalan persoonat tai millä nimellä heitä kutsutkaan, samalla tavalla kuin sinä tunnet Jeesuksen? Mikä erottaa sinut heistä tehden sinun tuntemuksestasi oikean ja heidän tuntemuksistaan väärän, vaikka ne olisivat kaikilta koetuilta laadullisilta osiltaan identtiset? Eli millä tavoin sinun uskonnoton Jeesus-suhteesi tekee mahdottomaksi sen, että muissa kulttuureissa koetaan yhtä aitoja asioita yhtä uskonnottomalla tavalla? Millä muulla tavalla kuin (ahdasmielisellä ja lahkolaisella) uskonnolla selität, että Jeesus on ainoa oikea?
        Huom. Olen siis valmis hyväksymään väitteesi sitä, että tuntiessasi Jeesuksen et elä uskontoa vaan todellisuutta, mutta. Vaatiessasi Jeesuksen ainoaksi oikeaksi elät selvästikin uskontoa.


    • NurkkakunnatNurkkaanHäpe

      "Tietyn uskonnon - esim. hindulaisuuden, muhamettilaisuuden, kristinuskon - väite, että juuri meillä on oikea Jumala (ts.: uskomuksista riippumaton Jumala ilmoittaa itsensä juuri meidän uskonnossamme ja meidän kirjoitustemme välityksellä) ei siis ole niin naurettava ja pikkumainen kuin ehkä näyttäisi."

      1) Hindulaisuudessa tuollaisesta nurkkakuntaisuudesta on päästy eroon jo yli 1000 v sitten. Kaikkien jumalat hyväksytään aitoina ilmentyminä todellisesta jumaluudesta, universaalista Jumalasta.

      2) No kyllä se melko naurettavaa ja pikkumaista olisi, jos vain yhteen uskontoon tulisi ilmoitus "hei minä olen sitten se oikea Jumala" samalla kun tiedossa on lukemattomien muidenkin uskontojen olemassaolo. Pitäisin sellaista rajoittunutta toimintaa vähintäänkin epäilyttävänä. Sitäpaitsi yleensäkin tuollaiset vaatimukset ulkoisista ilmoituksista ja sellaisten painottaminen sisäisen tuttuuden ja "sisäisen ilmoituksen" sijasta on minusta olkiukon rakentamista koko jumaluusasiasta.

      • >Hindulaisuudessa tuollaisesta nurkkakuntaisuudesta on päästy eroon jo yli 1000 v sitten. Kaikkien jumalat hyväksytään aitoina ilmentyminä todellisesta jumaluudesta, universaalista Jumalasta.<

        Tuo ei kuitenkaan ole mikään tae hindulaisuuden totuudellisesta eikä takaa että hindulaisuudessa vallitseva "universaalin jumalan/jumaluuden" käsitys olisi oikea.

        >Sitäpaitsi yleensäkin tuollaiset vaatimukset ulkoisista ilmoituksista ja sellaisten painottaminen sisäisen tuttuuden ja "sisäisen ilmoituksen" sijasta on minusta olkiukon rakentamista koko jumaluusasiasta.<

        Ajatuksesi vastaa hyvin omaa ajatustani ennen uskoontuloa. Tästä syystä minulla ei ollut edes halua tutustua Raamattuun tai kristillisiin kirjoihin, koska ne olivat niin vieraita ajattelulleni. Lähimpänä omaa ajattelua ja käsitystä olivat muun muassa Krishnamurtin kirjat. Minun täytyi kuitenkin myöntää, että ajattelutapani ja käsitykseni on vain yksi muiden joukossa. Niinpä olin valmis luopumaan "universaalin jumaluuden" käsityksestäni, jos todellisuus ilmenisi toisenlaiseksi.

        Kokemukseni perusteella olen sitä mieltä, että Jumala lähestyy ihmistä ennen kaikkea sisäisesti, ei ulkoisin pakottein. Hän ei vaadi alistumista jonkin uskonnon puitteisiin. Tämä ei kuitenkaan tee ns. ulkoista ilmoitusta tyhjäksi vaan ne ovat sopusoinnussa keskenään. Kumpaakin tarvitaan. Me elämme myös ulkoisessa maailmassa, emme jossakin sisäavaruudessa. Ymmärrän asian niin, että Jumala huomioi ihmisen kokonaisuutena. Kommunikaatio ja dialogi on tärkeää paitsi ihmisten, myös ihmisen ja Jumalan välillä. Miksi Jumala jättäisi sanat käyttämättä eikä antaisi itsestään sanallistakin ilmoitusta? Sanat ovat rajallisia, mutta kuitenkin tärkeitä informaation välittäjiä, jotka heijastavat ja johtavat sanojen takaiseen todellisuuteen, sen olemukseen.

        Kun vapautusta synnin vallasta ei tunneta, selitetään synti kokonaisuudessaan ja näkyvä maailma pohjimmiltaan "harhaksi" josta tulee vapautua. Vapautumisen tieksi tarjotaan meditaatiota yms. Mainitsemani Rabi Maharaj käytti tätä tietä. Hän koki "sulautumista ja yhtymistä kaikkeuteen". Joogan ja meditaation kautta saavuttamassaan tilassa hän kohtasi muun muassa Krishnan ja vieraili näiden kanssa toisilla planeetoilla ym. Uskoontultuaan kenenkään ei tarvinnut hänelle sanoa vaan hänelle itselleen oli välittömästi päivänselvää, että Krishna ym. joita hän oli tavannut, olivat itse asiassa demoneja joiden tarkoitus oli harhauttaa ja sitoa hänet hindulaisuuden kahleisiin.

        Rabin isä oli valaistumisessaan päässyt niin pitkälle, että aamuisin hänet kannettiin ulos meditoimaan ja iltaisin sisään. Hänen ruoan tarpeensa oli minimaalinen, hänelle syötettiin muun muassa banaanimössöä. Hän oli vapautunut kommunikaatiosta ja dialogista.

        Kun Rabi tuli uskoon ja alkoi tunnustaa Jeesusta vapahtajanaan, suurimmat vastustajat ja vainoajat olivat ympäristön "suvaitsevaiset" hindut.


      • Hihhulismi
        mamabeard kirjoitti:

        >Hindulaisuudessa tuollaisesta nurkkakuntaisuudesta on päästy eroon jo yli 1000 v sitten. Kaikkien jumalat hyväksytään aitoina ilmentyminä todellisesta jumaluudesta, universaalista Jumalasta.<

        Tuo ei kuitenkaan ole mikään tae hindulaisuuden totuudellisesta eikä takaa että hindulaisuudessa vallitseva "universaalin jumalan/jumaluuden" käsitys olisi oikea.

        >Sitäpaitsi yleensäkin tuollaiset vaatimukset ulkoisista ilmoituksista ja sellaisten painottaminen sisäisen tuttuuden ja "sisäisen ilmoituksen" sijasta on minusta olkiukon rakentamista koko jumaluusasiasta.<

        Ajatuksesi vastaa hyvin omaa ajatustani ennen uskoontuloa. Tästä syystä minulla ei ollut edes halua tutustua Raamattuun tai kristillisiin kirjoihin, koska ne olivat niin vieraita ajattelulleni. Lähimpänä omaa ajattelua ja käsitystä olivat muun muassa Krishnamurtin kirjat. Minun täytyi kuitenkin myöntää, että ajattelutapani ja käsitykseni on vain yksi muiden joukossa. Niinpä olin valmis luopumaan "universaalin jumaluuden" käsityksestäni, jos todellisuus ilmenisi toisenlaiseksi.

        Kokemukseni perusteella olen sitä mieltä, että Jumala lähestyy ihmistä ennen kaikkea sisäisesti, ei ulkoisin pakottein. Hän ei vaadi alistumista jonkin uskonnon puitteisiin. Tämä ei kuitenkaan tee ns. ulkoista ilmoitusta tyhjäksi vaan ne ovat sopusoinnussa keskenään. Kumpaakin tarvitaan. Me elämme myös ulkoisessa maailmassa, emme jossakin sisäavaruudessa. Ymmärrän asian niin, että Jumala huomioi ihmisen kokonaisuutena. Kommunikaatio ja dialogi on tärkeää paitsi ihmisten, myös ihmisen ja Jumalan välillä. Miksi Jumala jättäisi sanat käyttämättä eikä antaisi itsestään sanallistakin ilmoitusta? Sanat ovat rajallisia, mutta kuitenkin tärkeitä informaation välittäjiä, jotka heijastavat ja johtavat sanojen takaiseen todellisuuteen, sen olemukseen.

        Kun vapautusta synnin vallasta ei tunneta, selitetään synti kokonaisuudessaan ja näkyvä maailma pohjimmiltaan "harhaksi" josta tulee vapautua. Vapautumisen tieksi tarjotaan meditaatiota yms. Mainitsemani Rabi Maharaj käytti tätä tietä. Hän koki "sulautumista ja yhtymistä kaikkeuteen". Joogan ja meditaation kautta saavuttamassaan tilassa hän kohtasi muun muassa Krishnan ja vieraili näiden kanssa toisilla planeetoilla ym. Uskoontultuaan kenenkään ei tarvinnut hänelle sanoa vaan hänelle itselleen oli välittömästi päivänselvää, että Krishna ym. joita hän oli tavannut, olivat itse asiassa demoneja joiden tarkoitus oli harhauttaa ja sitoa hänet hindulaisuuden kahleisiin.

        Rabin isä oli valaistumisessaan päässyt niin pitkälle, että aamuisin hänet kannettiin ulos meditoimaan ja iltaisin sisään. Hänen ruoan tarpeensa oli minimaalinen, hänelle syötettiin muun muassa banaanimössöä. Hän oli vapautunut kommunikaatiosta ja dialogista.

        Kun Rabi tuli uskoon ja alkoi tunnustaa Jeesusta vapahtajanaan, suurimmat vastustajat ja vainoajat olivat ympäristön "suvaitsevaiset" hindut.

        Olen kyllä lukenut tuon kirjan "Gurun kuolema". Ei ihme jos ympäristön hindut vähän vastustivat ko. "sankaria", josta tuli kertaheitolla kaiken suvaitsemattoman lahkolaisen planetaarinen eksponentti. Jos haluat elää todeksi tuollaista kristinuskontoa (jonka tärkein elementti on muiden uskontojen vastustaminen), niin siitä vaan, mutta en ymmärrä, mitä hengellistä hyötyä siitä on. Vaatiiko sinunkin Jeesus-suhteesi muiden uskontojen mitätöintiä ja demonisointia?


    • kannollaistuva

      Monet ihmiset sanovat, että mikä hyvänsä olemassaolevista uskonnoista ja uskomuksista voi olla yhtä oikea, siis vastaa ihmisen sisäiseen tarpeeseen elää "jonkun suuremman" varassa. Että valitsee minkä tahansa -tai vaikka uskomattomuuden mihinkään- niin on yhtä oikeassa. Elikkä sinulla voi olla jokin uskonto, tai sitten ei, ja kaikki yhtä hyvää. hm?

      Ja miksi on niin paljon vaihtoehtoja, kysytään. Että voiko yksi usko ( kristillinen, islam, budhalaisuus, hinduismi, ateismi, mormooni, jehovalaisuus, new age, luonnonuskonnot jne) väittää olevansa ainoa oikea ihmiselle? Voiko olla yksi joillekin, toinen joillekin muille, oikea? Jos uskoo, että jokin "luoja" on tehnyt koko maailman ja ihmisen, eikö se sama sitten odottaisi meidän kunnioitustamme, "palvontaamme"? Nyt sitten tiedetään, että kaikissa uskonnoissa on jonkunlaista "päällikköä" jota pidetään jumalana tai mestarina tai suurena viisautena tai jonain sellaisena, tai sitten pelkät aatteet ovat se jokin, ilman mitään hahmoa.

      Itse aikoinani mietin paljon sitä, että eikö ole aivan järkeenkäypää ajatus, että on ollut alussa jo Jumala, josta kaikki saanut alkunsa, ja alussa kun oli vähän ihmisiä niin heille "riitti" tämä Jumala, ja joka ilmoitti itsensä varmasti heille. ( Miksi hän ei haluaisi olla yhteydessä luomiinsa ihmisiin..?) Mutta, kun ihmiset lisääntyivät, niin kuinka moni uskoo, että kaikki jatkuvasti uskoivat luottavaisesti tähän samaan yhteen Luoja-Jumalaan? Tuhansia vuosia? Eivät IKINÄ epäilleet, eivät kapinoineet?

      Eikö ihminen ole vapaanatahtona saanut silloinkin jo päähänsä, että enköhän minä keksi jotain parempaa, onhan tässä jo 3.s ja 4.s sukupolvi menossa,tosi piiiiiiitkä aika siitä, kun joku sanoi että "on vain YKSI Jumala"? Ja "Mitäpä jos se ensimmäinen ihminen ITSE keksi sen?", "minun isoisän-isoisä ja -äiti?" " Ja me tässä kylässä aina olemme uskoneet sen...". Pyh." No, minäpä teen tähän savesta tämmöisen kuvan, rupean palvomaan sitä, ja pyydän ystävänikin, annan niille vaikka vähän viikunoita siitä edestä."

      Voisihan se noinkin alkaa se jumalten keksiminen.
      Ja silti olisi AINA se yksi oikea, joka loi maailmankaikkeuden ja ihmisen siihen?

      Sitten voi verrata eri uskomuksia, mitä ne ilmoittavat siitä "jumalastaan", millainen se on. Ja kuinka luotettavia ne ovat. Kuka on se, joka ensimmäisenä siitä jumalasta kertoi, kuuli (mistä?) tai luki kirjoitettuna? Mitä niissä lukee ihmisestä, elämän synnystä, hyvästä, pahasta, elämäntarkoituksesta, mitä on kuoleman jälkeen? Mitä voi päätellä niistä seuraajista, joita sillä uskomuksella on? Jos siellä teksteissä on jotain luvattu tapahtuvaksi -ja milloin- niin onko se tapahtunut? Miten se suhtautuu erilailla ajatteleviin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe