Bipo, sosiopaatti vai narsisti..

ihmettelentässä

En ole lääkäri enkä voi ketään diagnosoida, en myöskään halua ketään haukkua enkä mustamaalata.

Mutta mistä mielenterveysongelmasta tai persoonallisuushäiriöstä (vaiko perätä jostain psykopatiasta/ sosiopatiasta) on kyse, jos nuori henkilö käyttäytyy näin:

Hänellä on ystäviä, paljonkin, ja hän on todella pidetty ja suosittu, siitä en sitten tiedä, kuinka läheisiä tai aitoja nuo ystävät ovat. Ainakin hänestä sanotaan, että henelle voi kertoa salaisuutensa ja että hän on mielenkiintoinen ja omalaatuinen tyyppi.

Mutta, hän ei kykene mihinkään pitkäaikasiin parisuhteisiin, vaan vaihtaa kumppania parin viikon/ kuukauden välein, aina pettää ja jättää kumppaninsa ilkeällä tavalla.

Hänellä saattaa olla kierroksessa useampi tyyppi samaan aikaan. Eikä häntä haittaa että hän jää kiinni, hän vaikuttaa melkein nauttivan "pelurin" maineestaan.. Exiään hän saattaa kierrättää tai ainakin säätää heidän kans aina vähän uudestaan, vaikka erosta olis aikaa. Kaikki edelliset kumppaninsa hän ajan mittaan pyyhkii kokonaan elämästään eikä pidä heihin enää mitään yhteyttä, ei myöskään keltään pyytele anteeksi ilkeitä tekojaan.. Ihan kuin häntä ei kaduttaisi tai hävettäisi, ihan kuin hänellä ois oikeus kohdella muita miten haluaa.

(Tunnen yhden tyypin, jolla on kaksisuuntainen, siihen hän syö lääkkeitäkin, ja hänellä on tapana ns pyyhkiä kaikki miesystävänsä lopulta elämästään, kun on heidät jättänyt. Hän ei siis ikinä enää halua olla heidän kans tekemisissä.. Eikö kaksisuuntasta käytöstä ookin tällänen, että ns työnnetään ihmiset elämästä pois kokonaan?)

Hän on todella hurmaava, karismaattinen, salaperäinen ja vetovoimainen henkilö. On jonoksi asti ihailijoita, jatkuvasti.. Oikea sydäntensärkijä.

Hän ei ikinä puhu ongelmistaan, näyttää kuin hänellä ei niitä olisikaan. (Tai siis hän vaikuttaa siltä, ettei häntä ikinä hetkauttaisi mitkään huolet, sydänsurut, pettymys ym..) Hän ei oikein anna itsestään mitään. On kova kuin kivi, niinsanotusti.. Ja hänellä ei ikinä tapahdu semmosia "lipsahduksia" että hän jotenkin menettäisi kontrollinsa.. Hän pitää aina asiat sisällään ja tarkkailee muita ja vaikuttaa taitavalta "manipuloijalta".

Hän nauttii selvästi siitä, että huolestuttaa lähipiiriään, ystäviään ja kumppaneitaan holtittomalla käytöksellään (esim päihteet ym) eikä ota apua tai neuvoja vastaan. Hän kertoo tempauksistaan ja vaarallisista tilanteistaan, mutta vastaa aiheuttamaansa huoleen tosi välinpitämättömästi.

Ja hän on ollut tälläinen kylmä tyyppi niin kauan kun olen hänet tuntenut.. Että näin.

Jooh eli.. Jos kellään fiksummalla tulee tästä mitään mieleen, onko ehkä kokemusta samanlaisesta ihmisestä tai jotain.. Olisi kiva kuulla.

Olen nimittäin ihan pyörällä päästäni, kun en tiedä mikä tätä ihmistä "vaivaa". Olen vain ottanut paljon tietoa just mielenterveysongelmista, persoonallisuushäiriöistä ja psykopatiasta/ sosiopatiasta, ja jotkut lukemani jutut kuulostaa niin tutuilta...

Älkää kysykö, miksi haluan tietää tästä aiheesta..

7

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varovaisuuttakehiin

      Oli mikä oli, mutta kannattaa pysyä tuollaisesta tyypistä kaukana. Pitemmän päälle voi joutua tuollaisen kanssa pahoihin vaikeuksiin.
      Oman itsensä vuoksi kannattaa pysyä etäällä.
      Todella vaarallisia ovat ja muutu eivät miksikään koskaan, se pitää pitää mielessä.

      • hämähäkin.seitti

        Tunnen muutaman, jotka ovat käyttäneet mielialalääkkeitä, ns. onnellisuuspillereitä pitkään. Tunne-elämä puutuu ja katoaa, kenellä nopeammin, kenellä vasta useiden vuosien, ehkä 10-20 vuoden sisällä. Jäljelle jää minä itse ja omat tarpeet, kulloisetkin mielihalut. Salakavala hyväksikäyttökään ei tunnu missään. Henkilöstä kehittyy narsisti.
        Karkuun vaan hämähäkin seitistä ja nopeaan.


    • joojooo

      Ei ole sinun hommasi diagnosoida ketään, keskity nyt vain omiin asioihisi.

    • problematiikkaa

      Entä jos tuo ihastuttava "kylmä tyyppi" onkin vaan rehellinen itselleen ja "ruikuttajalle".
      Jos on selvää, ettei suhde kanna kauemmaksi, on rehtiä lopettaa se eikä antaa väärää toivetta. Lopetus on aina vaikeaa toista loukkaamatta. "Ei" on kuitenkin ei, sanoi sen miten tahansa. Kun ei halua jäädä asiasta riitelemään eikä
      halua loukata, voi "kadota".
      Jos huomaa toisessa epärehellistä, sekin voi olla syy "katoamiseen". Toiset ovat ehdottomampia ja joustamattomia näissä asioissa.
      Myös elämäntilanne voi vaikuttaa. Työttömyysuhka edessä, rahaa meni osakkeiden ja rahastojen arvojen pudotessa tms., ja haluaa hoidella tilanteensa yksin.
      Narsisti ja sosiopaatti on se, joka tuhoaa ja lähtee tietoisesti käyttämään toista hyväkseen.
      Toisaalta bipot harvemmin lähtevät ko. diagnoosia itsestään levittelemään. Asia on tuskallinen kantaa.
      Ei pitäisi lähteä heppoisin perustein diagnosoimaan toisia. Vastaus voi löytyä, kun katsoo itseään rehellisesti peiliin.

    • ahalhjj

      Trolli!

    • yghuijoplö

      Minusta on ihan normaalia ettei halua olla exiensä kanssa tekemisissä. Satuttaisi vaan. Tulee tuollaisesta mieleen henkilö, jolla on tuskaa sisällä, mutta ei uskalla näyttää oikeaa luonnettaan. Hyvin yksinäinen ihminen ehkä lopulta. Karismaattinen kuitenkin, ainakin hänen persoonansa osa, minkä näyttää ulospäin. Itse olen ehkä hieman tälläinen. Koen olevani eristäytyneenä yhtä yksinäinen, kuin läheisten seurassa. Koska en voi olla oma itseni, minusta pidettäisiin silloin vähemmän. Haluan olla kaikille se miellyttävin, osaan lukea mitä muut kaipaavat ihmisestä. Päihteiden käyttö on pakoa siitä todellisuudesta, helvetistä missä elää. Kuitenkaan ei itse saa tunnekontaktia niihin vaikeisiin tapahtumiin. Ja jos saakin, ei niitä kipeimpiä tunteita halua tai pysty näyttämään muille. Yksikin loukkaus, niin romahtaisi. Kumppaneitani, jotka ovat myös oikeasti käyttäneet väkivaltaa minuun, olen pettänyt. Yhtä väkivallatontakin petin, luulin silloin että kaikki ovat väkivaltaisia. Tein virheen. Muut eivät tiedä, että exäni olivat väkivaltaisia. En halua muistaa, enkä puhua siitä. Syytän itseäni, ja olen osaltani huono ihminen, mutta parhaani olen yrittänyt. Luulin myös, että kaikki pettävät.

    • hkjhlhhhlhklhl

      Ihminen joka tekee jotain moraalitonta on aina valinnan edessä.
      Tunnustaakko teko itselle, kohdata itsensä ja käsitellä omia puutteitaan ja pinnan alle lukittuja asioita... Vai valehdella itselleen ja kieltää kaiken...

      Kieltää voi monin tavoin
      - nähdä joku toinen jonain sellaisena, mitä hän ei oikeasti ole ja vierittää kaiken hänen syykseen.
      - Luoda itselleen mielikuvitusminä, jonka kautta toimii ja jolle käytös sopii (lue pelimies, pelinainen)
      - ja monella muulla tavalla

      Näihin yleensä liittyy myös se, että katkaistaan välit ja kaikki sellainen, missä oikeasti joutuisi käsittelemään asiaa (eli kohtaamaan oma itsensä)

      Monella vaikeasta lapsuudenkodista tulleella ei ole oikeasti edellytyksiä kohdata omaa itseään ja sen takia valitaan tämä jälkimmäinen tapa.

      Mitä enemmän tämän jälkimmäisen tavan mukaan menijä tekee tekojaan, niin sitä rikkinäisempi hän on sisältään ja sitä pahempi hänen on olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      354
      3143
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1137
    3. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      113
      1136
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      127
      926
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      806
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      752
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      158
      724
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      717
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      707
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      669
    Aihe