Viiltelystä eroon?

Viiltelevä12v

Miten pääsen viiltelystä eroo?Oon 12v tyttö.
Taustatietoa:Mua kiusataan koulissa ja vanhemmat tietää kiusaamisesta,samalla luokalla oleva kaveriki viiltelee :(
Mutta tulin pyytää apua,saanko sitä?

6

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PelastakaaLapset

      Nettipalstat eivät ole oikea paikka hakea tällaiseen apua. Et mitenkään voi tietää, kuka kirjoittaa. Mutta koitan kuitenkin neuvoa vähän.

      Kouluterveydenhuoltaja on oikea paikka aloittaa. Jos ei ole suorastaan todella negatiivisia kokemuksia hänestä, kerro rehellisesti kiusaamisesta ja viiltelystä. Kehota myös kaveria kertomaan tahollaan. Menkää vaikka molemmat yhtaikaa? Pääasia, ettet jää vatvomaan asiaa - apua saa, kun sitä pyytää.

      Yritä olla viiltelemättä. Se kun ei kuitenkaan ole ainoa keino helpottaa oloa (ole mieluummin kaverin kanssa/lue hyvää kirjaa/laita ruokaa yms.), ja mieti myös miten pahalta läheisistäsi tuntuu kun he näkevät arvet - puhumattakaan, jos joskus tulevaisuudessa joudut selittämään asian lapsillesi.

      Kiusaamiseen pitää puuttua. Minua kiusattiin koko ala- ja yläaste, 9 vuotta. Sitä ei tarvitse sietää. Et millään tavalla ansaitse sitä.
      Jos et nyt aivan heti voi viiltelylle mitään (voit kun tahdot), niin käytäthän edes desinfiointiaineita?

      Kaikkea hyvää.

    • kaukokauko

      ala viiltele. ei se mitaan auta. kerro opettajille.laita kiusaajillemvastaan. ala anna periksi.

    • Moih

      Minä pääsin yli viiltelystä kun vain unohin sen ja ajattelin että viiltely ei ole vaihtoehto. :)

    • tätiliini

      Siksikö viillät kun sulla paha olo kiusaamisen takia?Jos vanhempasi tietävät kiusaamisesta niin onko ne ottanu yhteyttä kiusaajien vanhempiin?Älä enää viiltele tuntuu niin pahalta,tarvit tukea ja kannustusta.Pyydä vanhempiasi puuttumaan tähän niin voit syksyllä hyvillä mielin aloittaa koulun.

    • kokemksenivoimalla

      Moi!
      Oon tosi pahoillani sun tilanteesta ja tiedän, että on tosi vaikeeta lopettaa viilteleminen. En oo hyvä antaa neuvoja ku kuitenki ittelläni on sitä takana vaajaa kuusi vuotta, mutta välillä on ollut pitkiäkin taukoja. Jos vanhempasi jo tietävät kiusaamisesta, suosittelisin puhumaan terveydenhoitajalle. Terveydenhoitajat eivät tosin ole hirveän hyviä henkisen puolen kanssa, mutta heiltä saa hyviä neuvoja tai ohjausta jollekin auttavalle taholle.
      Muistan kun itse kerroin vanhemmilleni. Se oli nimenomaan terveydenhoitajan käskystä ja se pelotti todella paljon. Vanhemmat kuitenkin ottavat sen vastaan todella hyvin. He ovat huolissaan lapsestaan ja haluavat auttaa. Se ottaa paljon rohkeutta, mutta sinun pitäisi kertoa vanhemmillesi. Läheisten tuki on korvaamaton asia. Ota tämä neuvo ihmiseltä, joka on satuttanut itseään hyvin kauan ja rampannut nupolla ja läkärissä vuosia.
      Itselläni on myös auttanut MLL:än sivuilta löytyvä nuorten chat ja kirjepalvelu. Chat on auki ma-ke, klo. 17-20. Juttuseura auttaa todella paljon ja jos mielesi tekee viiltää, neuvoisin menemään chattiin ja juttelemaan asiasta. Keskustelut ovat täysin nimettömiä ja kukaan ei voi tietää, että olet siellä käynyt. Jos chat ei ole auki voit kirjoittaa kirjeen kirjepalveluun. Saat vastauksen kirjeeseesi n. viikossa, mutta vain tuntemusten kirjoittaminen voi auttaa todella paljon. Itseni olen tuon avulla monta kertaa säästänyt viiltämästä.
      Jos sinulla on jotain kysymyksiä, niin kysy ihmeessä tässä kommenteissa, niin vastaan heti kun sen huomaan :) Onnea! ♥

      • jokurändöm01

        vanhemmat ei aina ota sitä hyvin vastaan
        mulle kävi tosi paska mäihä ku koulust joku mulkku meni kertoo mun vanhemmille mun viiltelyistä
        mut jos haluut lopettaa suosittelen alottaa hävittämällä kaikki terät vaik eihän se mitää estäkkää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1656
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1148
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1136
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1031
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      824
    Aihe