Rekoille tievero?

Kuskikale

Hallitusneuvotteluissa näytti vilahtavan tievero ulkomaisille rekoille. Hesarin mukaan kokoomus puoltaisi tällaista uutta veroa. Vero ei ilmeisestikään koskisi kotimaisia kuorma-autoja tai se vaihtoehtoisesti kompensoitaisiin kotimaisille tavalla tai toisella.
Pitäisi nyt kuitenkin muistaa, että olemme EU:n jäsen. Ns eurovinjetti-direktiivissä on säännös, että jos tällaista veroa kannetaan, sen on oltava syrjimätön. Siis samat säännökset niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin ajoneuvoille.
Asiaa selvitettiin muutama vuosi sitten Vvm:n työryhmässä. Siinä päädyttiin laskelmien jälkeen lopputulokseen, että kotimaisilta ajoneuvoilta kannettaisiin suunnilleen sama määrä LISÄÄ veroa kuin mitä ajoneuvovero nykyisin tuottaa kuorma-autoista. Tätä lisäveroa ei myöskään voitaisi syrjimättä kompensoida kotimaisille ajoneuvoille. Saksahan on juuri joutumassa EU-oikeuteen tällaisesta verosyrjinnän yrityksestä.

Nyt tietysti joku väittää, ettei EU:n direktiivi koske esim. venäläisiä, joille tuo lisävero olisi erityisesti tarkoitettu. Eurovinjetti-direktiivi kuitenkin koskee kaikkia kuljetuksia, jotka alkavat tai päättyvät EU:n alueella. Näin ollen on selvää, että Suomessa liikkuvat venäläiset autot ovat direktiivin piirissä.

Huolimatta siitä, että Vvm:n laskelmien mukaan suomalaisilta kuorma-autoilta kannettaisiin moninkertaisesti se määrä veroja mikä venäläisiltä saataisiin, Kuorma-autoliitto on julkisuudessa kannattanut vinjetin käyttöönottoa. Muutaman vuoden takaisilla liikenteen määrillä arvioitiin, että jos venäläisiltä saataisiin 10 miljoonaa (tosin muutaman miljoonan kantokustannuksilla), niin kotimaisten osuus olisi ollut kai jossain siellä 100 miljoonan heippeillä. Ainakin tilapäisesti venäläisten rekkojen liikennemäärät lienevät kuitenkin noista ajoista pikemminkin laskeneet kuin nousseet.

Toivoisi tietysti hallitusneuvottelijoilta sen verran viisautta, etteivät menisi turhaan lyömään päätään siihen kuuluisaan Karjalan mäntyyn. Ihan sisälukutaito riittäisi.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • digitaali

      VM:n sivuilta ei todellakaan helposti löydä edellä mainittua selvitystä eurovinjetin käyttöön otosta. Itse asiassa sitä ei löydy niiden sivujen kautta ollenkaan. Muutoinkin näyttää, että VM:n tiedotuspolitiikka on kovin valikoivaa. Häpeääkö ministeriö jollakin tapaa omia töitään? Kun vertaa esim. liikenneministeriön julkaisujen helppoon saatavuuteen, eroa on kuin yöllä ja päivällä.
      No, kyseisen selvityksen kuitenkin voi löytää googlaamalla eurovinjetti. Työryhmämuistion numero on 4/2010.

      Ehkäpä tässä nyt löytyi se kummajainen, johon Sipilä on viittaillut, että valtion toimintoja voisi tehostaa ottamalla käyttöön "digitalisaatio".

    • sdfh

      Löytyihän se noilla ohjeilla. Jos oikein ymmärrän, direktiivin mukainen vinjetti tuottaisi runsaat 100 miljoonaa euroa lisää verotuloja. Silloin vuonna 2010 laskeskeltiin vielä, että kuorma-autojen ajoneuvoveroa alentamalla olisi voitu kompensoida noin puolet tästä. Mutta eikös se kompensointimahdollisuus jo kerran käytetty jonkun dieselöljyn korotuksen yhteydessä? Siis kotimaisilta 100 milliä lisää ja venäläisiltä noin 10 miljoonaa.

      Tässäpä aivan vatulointivapaa vihje hallitukselle.

    • KiskoilleVero

      Kiskoliikenne ajaa ilman veroja ja vähän verotetulla energialla (polttoöljy tai sähkö).

      Tasapuolisuuden vuoksi myös kiskoajoneuvoja pitäisi verottaa: Siis ratikat, metrot ja junat verolle ja heti.

      Samoin tasapuolisuus edellyttäisi että kehä 3:n sisäpuolella asuvia verottomasta tai suorastaan verovaroilla tuetusta kiskojoukkoliikenteestä nauttivia olisi alettava verottamaan vastaavalla ankaruudella kuin muilla paikkakunnilla bussiliikenteen tai oman auton varassa olevia.

      Ajatusta voidaan toki laajentaa verottomaan lento- ja meriliikenteeseen, mutta siellä kansainvälisen liikenteen ja sen polttoaineen verottaminen on käytännössä vaikeaa.

    • Työköyhä

      Muistellanpas nyt, mitäs veroja kuorma-autosta (=kuorma-auto, ajoneuvoyhdistelmä) sitten nykyisin Suomessa tosiasiassa maksetaan?
      käyttövoimavero (ei linja-autoilla)
      vakuutusmaksuvero
      polttoaineen valmistevero
      polttoaineen huoltovarmuusmaksu
      ALV ostojen ja laskutuksen erosta
      Siinäpä taisikin olla sitten kaikki raskaan liikenteen verokomponentit, jotka itse autoon kohdistuvat. Henkilökunnan palkkaverot ovat asia erikseen.

      Jos tasapuolisesti kaikkiin kohdistuvaan vinjettimaksuun mennään, niin kotimaisen liikenteenharjoittajan edellytyksiä parantava kompensaatio on löydettävä noista yllä luetelluista veroeristä. Mikähän niistä poistetaan?

      Jos halua siis löytyy. Ellei löydy, niin viimeinenkin Suomen kilvissä kulkeva ajoneuvoyhdistelmä on pian historiaa.

      • rekkaripa

        Käyttövoimavero on jo EU:n minimissä, ei siis muutosvaraa. ALV:hen ei ole mahdollista kajota, senkin estää EU ihan suoralta kädeltä. Vakuutusmaksuvero seuraa käytännössä alvia, joskaan ei ehkä EU-juridisesti. Jäljelle jää käytännössä polttoaineen valmistevero. Siinäkään ei saa alittaa EU:n minimiä. Tähän rajaan olisi muutama sentti/litra, mutta byrokratia olisi kerrassaan mahtava ja kallis.
        Eipä näistä millään löydy sitä 100 miljoonaa, mikä kompensaatioon tarvittaisiin.


    • yuitr

      No nyt kun päätös vinjetistä on tehty niin alkaa selvitä, että valtiolle tulee tästä ilmeisesti tuo luokkaa 100 miljoonaa lisää verotuloa. Kuorma-autoilusta kannettavat vuotuiset verot siis suunnilleen kolminkertaistuvat, kun vinjettikin voidaan laskea tähän ryhmään kuuluvaksi. Kuten yllä on esitetty, kompensaatiomahdollisuutta ei todellisuudessa ole. Verojen käyttö tähän on jokseenkin mahdotonta ja muut vaihtoehdot olisivat todennäköisesti kiellettyä valtiontukea. Hallitusohjelmaan ei tosin ole osattu laskea mitään tuottovaikutusta.

      Onnittelut kuorma-autoliitolle. Sehän tätä mallia on härkäpäisesti ajanut. Todella iloista veronmaksua!

      Ja entäs sitten veneet ja "rekisteriin merkityt moottoriajoneuvot"? Viimeksi mainittuihin luetaan ainakin moottoripyörät, mopot ja traktorit. Kyllä nyt sataa rahaa valtion suureen säkkiin. Isäntämiehet, viekää äkkiä traktorinne riihen ylisille piiloon.
      Keskimääräinen vene tässä maassa on 40 hv perämoottorilla varustettu busteri. Niitä on paljon järvillä, joissa ei ole ainoatakaan viranomaisvenettä verotusta valvomassa. Mutta ei se mitään, puskii vaan hallitus. Tämä poika ainakin poistaa veneensä rekisteristä heti syyskuussa ja hakee verorahat palautuksena.

      • kaalagalle

        Juu ja ihan niin kuin liikennekäytöstä poistetuista autoista ei peritä siltä ajalta veroa, niin myöskään ankkurissa olevista veneistä ei ole tarvis maksaa. Näin on hallitus suunnitellut.


    • laskeskelija

      Alkaa olla aika tehdä hallituskauden poliittisten päätösten tase liikenneverotuksen osalta. Tähän tapaan siis:

      autoveron alentaminen/vuosi: -50 milj., -100 milj. -150 milj. -200 milj = -500 milj. Ihan näinhän se ei käytännössä mene, koska mm. markkinahäiriöitä kyllä riittää, samoin taloudellinen kehitys yleensäkin on kysymysmerkkinä, eli siis paljon enemmän miinusta todellisuudessa.

      ajoneuvovero : 3 x 100 milj = 300 milj.
      vinjetti rekoille 3 x 110 milj = 330 milj.
      venevero yms : 3 x 50 milj = 150 milj.
      YHTEENSÄ plussaa 780 milj.

      Siis poliittisista päätöksistä seuraisi näin kansan hurratessa 500 milj verojen alennusta ja 780 milj. korotusta. Nettovaikutus olisi 380 milj. euroa veronkiristystä. Tosi automyynnin markkinahäiriöt, jotka nekin ovat seurausta poliittisista päätöksistä, syövät tämän ehkä moninkertaisestikin.

    • rekkaripa2

      Suomen Kuorma-autoliitto minkäs teitte kun tämän lobbasitte hallitusohjelmaan. Älkää sitten tulko sanomaan, että ette tienneet. Kyllä teitä on varoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe