Isopurjeen hallinta myötätuulella

Noya

Ensimmäinen purkkari, 1kk takana viime syksynä. Nyt taas ensimmäinen päiväpurjehdus plakkarissa. Kylmä on.

Miten toimitte myötätuulella kun joutuu kääntymään niin että tuulen puoli vaihtuu?Ison "lentäminen" äärilaidasta toiseen kovalla vauhdilla on sekä vaarallista, että pelkään myös ihmisten päiden puolesta. Joskus tuli kädellä refleksinomaisesti "jarrutettua"; hyvä ettei irronnut olkapäästä. Joskus myös kokeilin vetää ison skuutin sisään ennen käännöstä, mutta sillä tavalla sain melkein veneen nurin.

Miten te olette homman ratkaisseet? Täytyy tähän olla jokin käytännön menettelytapa, ilman preventtereitä tai muita jarruja tms....vai olenko väärässä?

23

1082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lepattaa

      niitä saa sellaisia jarruja jotka hidastavat puomi heilahtamista puolelta toiselle, kysele vaikka maritimista.

    • Dddzx

      Voit sen jarrun tehdä myös köydestä ja laskeutumiskasista jonka saat 13€ :llä kiipeilyvälinekaupasta ja malli löytyy YouTubesta.

    • Netta30

      Nosta sivutuuleen ja kiristä skuutti keskelle, sitten käännät reilusti takasin ja kun purje on vaihtanut puolta löysäät skuttia ja trimmaat uusiksi.
      Muutenkaan plattiksella ei ole nopeinta purjehtia..

    • seppomartti

      Ei tarvitse käännellä minnekkään suuntaan, eikä kasia tai puomijarrua. Skuutti tiukaksi ja löysäät halssin vaihdossa. Operaatio tehdään skuutin taljalla ja hanskat kädessä. Muuten palaa kädet löysätessä.

      • pilkunnusaaja

        saattaa muuten tulla yli liian aikasin... ja rysähdys vahinko jiipistä voi katkaista puomin


      • Riippuu kyllä aika paljon veneestä onnistuuko tuo. Sporttisemmilla veneillä, joissa isopurje on reilun kokoinen tulee ongelmaksi veneen hallinta iso keskellä, kuten alkuperäinen kirjoittaja kertoikin. Ja erityisesti jiipin jälkeen vene broachaa helposti, heti kun iso menee yli, vaikka miten nopeasti yrittää löysätä skuuttia.

        Eli iso pitää vaan repäistä vauhdilla yli. Rysäystä voi vähentää kahdella tavalla:
        - ajoittaa jiippi siihen kun venevauhti on suurin eli apparenttituuli pienin
        - yrittää ajaa jollatyylinen S-jiippi eli kun iso menee yli kääntää hetkeksi takaisin kohti plattista.


      • seppomartti

        No höpsistä. Älkää nyt yrittäKö tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Jos vene ei pysy hallinnassa myötätuuleen ajaessa niin sitten ei ole peräsintehoa tarpeeksi. S- kurvailu ja pienin apparenty? Pienin apparentti on juuri muyötätuuleen.Jos sitten puhutaan jiipistä myrskyisissä olosuhteissa niin kannatta käyttää preventeriä


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        No höpsistä. Älkää nyt yrittäKö tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Jos vene ei pysy hallinnassa myötätuuleen ajaessa niin sitten ei ole peräsintehoa tarpeeksi. S- kurvailu ja pienin apparenty? Pienin apparentti on juuri muyötätuuleen.Jos sitten puhutaan jiipistä myrskyisissä olosuhteissa niin kannatta käyttää preventeriä

        Voi tietysti pitää venesuunnittelua epäonnistuneena, jos ei pysy hallinnassa myötätuulessa isoa keskelle skuutatessa tai siitä jiipin jälkeen päästäessä. Itsellä on ollut pari tuollaista venettä ja usealla muulla vastaavalla olen purjehtinut. Kyse ei ole juurikaan peräsimen pidosta.

        Tietysti tuulta pitää olla kohtuu paljon, että ongelmia tulee, mutta ei todellakaan myrskyä. 10 m/s on jo todella haastava monella veneellä, ainakin reivaamattomalla purjeella, jolla jiippi on ainoa vaikeus ko. tuulessa. 12 m/s on vaikeaa jo 1-2 reivillläkin. 12-15 m/s tuulessa kisoissakin näkee paljon lehmänkäännöksiä (tai pahasti pieleen menneitä jiippejä ilman spinnuakin).

        12 m/s tuulessa iso keskelle skuutattuna ilman spinnua vauhti tippuu jonnekin 6-7 solmun paikkeille. Suhteellista tuulta on tuolloin lähes 9 m/s eli enemmän kuin riittävästi. Vaikka saisi vauhdin pidettyä 8 solmussa tai tehtyä jiipin 10 solmun surffissa suhteellista olisi edelleen 7-8 m/s.

        En tiedä millaisista veneistä sinulla on pääosin kokemusta. Itsellä lähinnä C/R-veneistä. Vertailun vuoksi Dufour 385 täysi iso on hiukan pienempi kuin vaikkapa XP38:n kahdella reivillä, sillä jälkimmäisessä on yli 3 m korkeampi masto ja yli 1 m pidempi puomi. Tuosta tulee hyvin merkittävä ero.


    • TS36

      Rytkäytystä voi vähentää, jos kiristää puomin ensin melko keskelle. Skuutista nipussa kiinni voi heitää yli, että lähtee aikaisemmin. Heti kannattaa löysätä, reippaasti, kun on puomi toisella puolella, ettei broutsaa. Paine purjeessa on pienempi, mitä kovempaa vene kulkee eli käännöksen voi ajoittaa myötäaaltoon. Yllättävän paljon helpottavat myös kisaveneiden kevyet hiilikuitupuomit ja purjeet. Toisaalta aika paljon ehyet blokit kestävät rytkäytystä.

    • Joakim1

      Kuten vastauksista jo huomaat ratkaisuja on monia ja asia riippuu hyvin paljon veneestä, tuulesta ja mahdollisesti reivauksesta.

      Myötätuulella tulee helposti ajettua liian suurella purjeella, kun vene ei kallistu ja tuuli ei tunnu. Ongelma tulee sitten jiipissä tai käännyttäessä tiukoimmille kursseille. Reivaus siis auttaa tuohon huomattavasti.

      Joissain veneissä (kaikissa kevyellä tuulella) ison voi tosiaan vetää rauhassa skuutista keskelle ja sitten päästää toiselle puolelle. Välissä voi joutua hiukan kääntämään venettä, jotta ison yläosa kääntyy toiselle puolelle. Kovemmalla tuulella tässä auttaa oikein ajoitettu S-mutka eli vedetään iso sisään täysin myötätuulessa, käännetään hiukan uudelle halssille ja heti takaisin samalla hyvin nopeasti skuuttia päästäen.

      Joissain veneissä toimii hyvin myös sellainen tapa, että kääntää venettä nopeasti noin 90 astetta. Puomi menee kamalaa vauhtia yli, mutta ei lyö skuuttiin tai saalinkeihin, vaan pysähtyy tuulta päin. Sitten kääntää takaisin normaalisuuntaan.

      Noista kahdesta voi käyttää myös välimuotoja eli vetää skuuttia osin sisään ja loput kääntämällä venettä tai skuuttinipusta nykäisemällä, jos jaksaa.

    • Lehmänkääntäjä

      Kovalla tuulella ja isossa aallokossa voi turvallisinta olla tehdä ns. lehmänkäännös ei kääntää reilusta vaan tuulensilmän kautta ympäri. Voi näyttää ja tuntua tylsältä, mutta monesti turvallisin tapa varsinkin yksin tai pienellä miehistöllä.

      • Tietysti

        Järjellisesti mitoitettu takila sietää pikku pamaukset, mutta mulle kävi kimppuun suihkuvirtaus tai joku sellainen. Edellisen kuuron aikana pudotin genuan ja sit poikkeuksellisisesti ylhäällä vain iso. Kun tuuli tulee ennen sadetta niin seilaan, mutta jos sade tulee ennen tuulta niin laske purjeet.

        Kertailemassa tätä hokemaa ja sillon lähdettiin. Vanha hyvä uppotukki yritti lentoon ja autopilotti huusi hoosianna. Kumarsin pilotille ja sillon tuli puomi yli ja vene kurvasi kapealla reitillä miljoonaa, näkyvyys nolla. Tuuleen ja iso alas, onneksi väylää riitti ja vettä taivaalta.

        Tuon pamauksen jälkeen dirkki oli jumissa, luulen vaijeri/köysipunoksen juuttuneen pylpyrään tosi tiukkaan, irtosi vasta genoavinssin mäkivaihteella vetämällä ja taas koko takila soi. Dirkin jumittua ehkä pelasti tilanteen. Dirk vanhastaan on kahvelitakilan yläpuomin säätäjä?!

        Mutta oikeesti vähänkin isommassa tuulessa hallssin vaihto tuulen kautta.....


    • seppomartti

      Kovalla tuulella kukaan ei halua ajaa vasten tuulta tai aaltoja. Purjeen lepatuskin on sitä luokkaa kääntäessä täysmyötäisestä täysvastaiseen, että purjeet eivät kestä. Turha operaatio.

      • FF27Charlotta

        Miten tuo eroaa vendan tekemisestä? Pitäisi tietysti tietää mitä kovalla tuulella tässä tapauksessa tarkoitetaan. Ainakin n. 13 m/s tuulella saariston suojassa olen kokenut itse ihan mielekkääksi pyöräyttää tuulensilmän kautta. Ainakin oma vene pyörähtää niin nopeasti yli tuulensilmästä, ettei siinä purjeet paljoa ehdi lepatella.


      • Joakim1

        Taas kyse on eri purjehdusalueista ja veneistä. En ole vielä törmännyt sellaiseen kovaan keliin, jossa vastakäännös olisi vaikeampi, epämielyttävämpi tai purjeille vaarallisempi operaatio kuin jiippi. Valtamerellä ehkä näin on?

        Jiippi on varmasti yleisin tapa kerralla hajoittaa purjeita ja muita varusteita. Tunnen monta tapausta, jossa saalinki on tullut purjeesta läpi ja muutaman tapauksen, jossa on hajonnut levanki, puominivel tai kiki. Kaikki nämä tarkoituksellisesta jiipistä. Vahinkojiippeissä tilanne on vielä pahempi.

        Tässä X:n ohje: http://www.x-yachts.fi/gyping-in-heavy-weather.20178.aspx?contentmap=282


      • A_33

        Kannatan myös lehmänkäännöstä kun tuulta yli 10 m/s ja pieni miehistö. En kyllä minäkään saa purjeita lepattamaan merkittävästi jos skuttaan niitä jonkin verran sisään ennen käännöstöissä


      • tuulenkautta

        samoin täältä kannatusta.


    • seppomartti

      Yli 50 vuoden purjehdusuran aikana en muista tehneeni muita myötäkäännöksiä kuin suoraviivaisen jiipin. Mikään ei hajoa muuta kuin miehistön virheestä. Tappiot tähän mennessä 1 revennyt vanha isopurje kilpailuoloissa kun miehistön ajoitus meni pieleen ja perämies käänsi ennen kuin iso oli kireä. Tässä juuri on villakoiran ydin?. Levanki ei voi hajota, jos se on lukittu liikkumattomaksi. Siinä voimat ovat pienemmät kuin kryssissä. Purje ei voi edes teoriassa mitenkään osua saalinkeihin, jos iso skuutti on vinssillä tiukattu. Vene ei voi broutsata, jos pinnamies ajas tarkasti myötätuuleen. Iso on maksimaalisen väärin skuutattu eli voimat pienimmillään. Jos ajaa muualle kuin myötätuuleen tai on olematon peräsinteho niin sitten en tiedä. Preventteriä voi käyttää estämään puomin liike täysin. Sillä voi laskea hallitusti puomin ulos ilman pienintäkään rämähdystä.
      Metodi on testattu 20011-14 noin 27000 mailia Atlantiĺla pääosin myötätuulipurjehdusta 20>yli 40 solmua TWS. Vastakäännös ei kyllä ensimmäisenä tule mieleen 4-8m murtuviin aaltoihin

      • Joakim1

        Kuinkas monta jiippiä olet tehnyt 10 m/s tuulessa 80-luvulla tai sen jälkeen suunnitellulla C/R- tai kisaveneellä, jossa on reilun kokoinen isopurje? Tervetuloa näyttämään vaikka minun veneellä miten ohjaat 10 m/s tuulessa iso keskelle tiukkaan skuutattuna. Peräsin siinä on poikkeuksellisen tehokas, ei helpolla broachaa tiukoilla spinnulegeille jne.

        4-8 m murtovia aaltoja ei täälläpäin ole kuin pahimpien talvimyrskyjen aikana, jolloin tuulta n. 30 m/s. Ei ole kokemusta tuollaisista. Tuskin tuo 1 kk ekalla purjeveneellä purjehtinut kyseli ohjeita jiippiin Atlannin kovissa tuulissa.


      • Jiippari

        Samaa mieltä seppomartin kanssa, mutta kaverilla levanki hajosi ja lähti irti vahinkojiiipissä. Tosin en tiedä, oliko lukittu vai ei (todennäköisesti lukittu - täytyy kysyä). Itse en ole koskaan lehmänkäännöksiä harrastanut, eikä ole ollut ongelmia. Jiippaamaan oppii jiippailemalla.


    • laksdfhjlksdjf

      Vaikka itsellä purjehdusuraa on vasta 49 vuotta niin nyt kyllä on pakko seppomarttia kritisoida. Valtameriohjeet preventtereineen on eri asia, mutta meille tavallisille cruisailijoille sanon että jos tuuli on tuolla 9m/s ja yli niin vastakäännöksen kautta.

      Asiaa voi kokeilla; ensin kiristää purjetta tuollaiset 20 astetta, kääntää hieman sivutuuleen (saadakseen lisää vauhtia ja apparentti tuulen alas) ja sitten reilu fellaus ja koettaa saada ison nipusta vetämällä yli. Jos menee niin reilu fellaus takaisin täydelle lenssille ja iso takaisin täysin ulos. Niin, levanki kannattaa olla kiinni molemmista päistä niin ei mene yli kovien pistekuormien saattelemana. Tuo ison skuuuttinipun ylimeno on se vaarallinen paikka, se kun löysänä tuppaa keräilemään vinssien lisäksi päitä tmv.....

      Jos ei kerralla onnistu niin sitten vastakäännös; turvallinen ja kamoja säästävä, toki kisoissa vain kun on "pakko". Ja kisoissa pakko on kun edessä ei ole spinnua ja tuuli tuollaiset 15 m/s.

      Preventteripurjehdukseta ei ole kyllä omaa kokemusta, valtamerellä kun on itse aina ollut vain kisaamassa. Ja itse en ole tuolloin koskaan tavannut ulkona tuon kokoisia murtuvia aaltoja.

    • TS36

      Tuo nyt on jo varmistelua. Itse olen kerran 2000 luvulla tehnyt lehmänkäännöksen. Veneessä hoikka in line riki. Barduuna on pidettävä kii.

      Suorilta normipurjehduksilla jiipit heitettiin myös meglulla ja imx40:llä ei sielläkään kovin paljon sisään kelattu. Molemmat tosi kestäviä veneitä.

    • Ariel37

      Voit tyystin luottaa siihen että kalustosi kestää minkälaisen jiipin hyvänsä niissä keleissä joihin järkeä käyttäen lähdet tai joudut. Opettele isopurjeen reivaus niin että uskallat ja osaat tehdä sen tuulen suunnasta riippumatta ja reivaa ajoissa. Koveneva tuuli ei heikkene, sitä ei kannata odotella, vaan reivaa vaan heti. Reivatun ison jiippaa sen enempää ihmettelemättä ongelmitta joka kelissä.
      Vahinkojiippi on vaarallinen, joten ajele aallokkoiset myötäiset alkuun pelkällä keulapurjeella. Virsikirja-ajon opettelet sitten kun täysmyötäisessä ohittavat alkavat risomaan.
      Olennaisin asia on se, että olet ostanut veneen! Sen jälkeen oppia tulee joka reissulla. Itse ostin 22 -jalkaisen ensipurteni 12 vuotta sitten ja nyt olen kolmannella veneelläni Suomesta Menorcalle yksin seilanneena odottamassa sopivaa keliä jatkaa matkaa Italiaan.
      Rohkeasti vaan ajamaan! Mutta aina sään, ei ikinä almanakan mukaan. Pään pidät alhaalla, mielen nöyränä ja näpit irti vedossa olevista köysistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe