Epäonnistumista pelkäävä

Toivotontapaus

Hei, olen lukion ensimmäistä luokkaa suorittava, eli siirryn ensi vuonna kakoselle ja pelkään feilaavani lukion täysin yhden tai kahden aineen takia. Arvosanani ovat muutoin hyvät: 8-10 ja muutama seiska vain, mutta kielet (lukuunottamatta äidinkieltä) menevät 5-6 tasoa, ruotsi ja englanti... Tärkeintä näin ainekohtaisesti on kuitenkin päästä läpi molemmat, mutta kirjoitukset kuumottelevat suuresti, sillä meidän lukiolla on pakollisena kirjoitettava joko matikka, englanti tai ruotsi pitkänä ja yksi sitten niistä lyhyenä. Matikkaa en voi kirjoittaa pitkänä, sillä käyn lyhyttä oppimäärää ja pitkä matikka ei ole sitten mun juttu lainkaan. Mutta entäs sitte englanti ja ruotsi? Miten 5-6 arvosanoilla voisin jomman kumman pitkänä kirjoittaa, kun uhkana on että läpi ei edes pääse... Englanti menee ehkä hiukan ruotsia paremmin, mutta en kehuskelisi sillä kuitenkaan. Englantia olen kyllä pitkänä harkinnut, jolloin ruotsi jäisi kirjoituslistalta kokonaan pois, mutta se on silti laiha lohtu, kun joutuisin kohtaamaan pitkän englannin koepaperilla vielä jonain päivänä... Hirvittää että valkolakki jäisi sen varaan. Onko kellään neuvoja annettavaksi, tai onko kukaan samankaltaisessa tilanteessa? Ollut edes?

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viimevuodenabi

      Hei. Yo-kokeissa pakollista on kirjoittaa neljä ainetta. Näistä kaikki muut ovat melko vapaasti valittavissa, paitsi tietysti äidinkieli. Lisäksi yksi aine on kirjoitettavana pitkänä yleisesti se taitaakin melkein kaikilla olla englanti. Jos epäröit läpipääsyä kannattaa kirjoittaa esimerkiksi yhden reaalin sijaan useampi, jolloin on mahdollisuus saada enemmän kompensaatio pisteitä.
      Itse olen kirjoittanut molemmat, englannin että ruotsin, pitkinä kielinä. Englanti ei ollut ongelma, mutta ruotsi stressasi sillä kurssien keskiarvo oli 6. Ensimmäisellä kerralla kirjoitin ruotsista A:n, jonka kävin myöhemmin kuitenkin korottamassa. Jos siis luet ruotsia pitkänä, uskaltaisin kyllä sen pitkänä kirjoittaa noillakin arvosanoilla. Jos luet sitä kuitenkin B-kielenä, niin en suosittele eri oppimäärän mukaista koetta. Sinun on kuitenkin valittava pakollinen pitkä kieli, niin kannattaa harkita huolella kummassa on paremmat mahdollisuudet läpipääsyyn, sillä muuten lakki voi jäädä saamatta. Mutta vielähän tässä on kuitenkin yli vuosi aikaa kirjoituksiisi. Vielä on kursseja jäljellä, opettelet sanastoa ja luet kappaleita läpi ja suomennat niitä. Laajemman sanavaraston osaaminen tulee helpottamaan huomattavasti. Voit myös tehdä niin, että kirjoitat pitkän kielen ensin syksyllä ja jos et vielä pääse läpi, kirjoitat sen sitten keväällä. Saat tavallaan kaksi mahdollisuutta.
      Suosittelisin muutenkin kirjoittamaan useamman reaalin, vähintään kaksi. Niihin kannattaa tsempata, sillä niistä tulevista kompensaatiopisteistä voi olla vielä apua, jos läpipääsy pitkässä kielessä on juuri hilkulla..

    • lukijolainen

      Kannattaa oponkin kanssa jutella tästä asiasta. Kuten edellisestä vastauksesta kävi jo ilmi, kompensaatiopisteillä voi päästä ylioppilaaksi, vaikka jokin aine ei läpi menisikään. Riittävien kompensaatiopisteiden saamiseksi kannattaa kirjoittaa paljon reaaliaineita.

    • fasfasdfaskdölkj

      Voin tähän omia neuvojani vähän heitellä. Eli yksi hyvä tapa reenata englantia on alkaa katsoa sarjoja ja leffoja englannin teksteillä. Tässä on se etu, että vaikket kaikkia sanoja osaa tai ymmärrä lausetta niin saatat tajuta virkkeen pointin, kun mielessä yhdistät sanotun ja ruudulla tapahtuneen. Näin itse aloitin 6kk ennen kirjoituksia ja tulokset paranivat huomattavasti, vaikken englantia muuten oikeastaan harjoitellutkaan (olin siis juuri samaa tasoa, miten kuvailit itseäsi).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe