Pahinta narsistin ylipääsemisessä on,

pahintakaikessa

että en tule koskaan saamaan anteeksipyyntöä mitä olen vailla. Kun minua on kohdeltu huonosti, kaikin tavoin rikottu ja murskattu ja jätetty selviämään oman huonon oloni kanssa ja narsisti on jo siirtynyt onnellisesti eteenpäin. Kun en antanut samalla mitalla takaisin, mutta narsisti sai pahan olon purettua minuun ja on se joka voi meistä paremmin tänään.

25

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turha_odottaa

      Anteeksipyyntöä narsistilta on ihan turha odottaa.Ei hän ole tehnyt mitään väärää omasta mielestään.

      • NassenSokeaPiste

        Narsismiin kuuluu anti-introspektiivisyys eli itsehavainnon torjuminen: eivät kykene tarkastelemaan käyttäytymisensä sisäisiä motiiveja. Pohjalla pelko että saattaisivat muuttaa mieltään ja myöntää etteivät ole aina oikeassa joka asiassa. On turhaa olettaa että narsisti alkaisi epäillä itseään syypääksi ja ryhtyisi ottamaan selvää, mikä hänessä itsessään pitää hänet kahlittuna ko. toimintaan.


    • Juuri_noin_

      "Kun minua on kohdeltu huonosti, kaikin tavoin rikottu ja murskattu ja jätetty selviämään oman huonon oloni kanssa"
      Juuri noin narsisti tekee. Olet hänelle kuin rikkinäinen koneisto, ihmisenä hän ei uhriaan pidä.
      "narsisti on jo siirtynyt onnellisesti eteenpäin. "
      Narsistin on pakko, koska hän elää uhrinsa verestä ja uhrin uloshengitysilma on hänen sisäänhengitysilmaansa.
      "narsisti sai pahan olon purettua minuun ja on se joka voi meistä paremmin tänään."
      Vaikuttaa tovin siltä, että voi paremmin. On narsistin hetki tanssia haisevan kaatopaikan yövalon hehkussa... Kun katsot tarkemmin, huomaat sen.
      "en tule koskaan saamaan anteeksipyyntöä mitä olen vailla. "
      Ymmärrät: Narsistin teot ovat niin kamalat, että niitä ei voi pyytää anteeksi, koska ne eivät ole normaalien ihmisten tekojen kanssa yhteismitalliset.
      Vilpittömästi: voimia sinulle ylöspäin nousuun. Narsistin jäljiltä on tovin niin matalana, että siitä ei voi nousta kuin ylöspäin.

      • ny_rillataan

        En usko että olet vilpitön.


      • Runonlukija

        "On narsistin hetki tanssia haisevan kaatopaikan yövalon hehkussa"
        Arvostan tällaista runoutta :)


    • nassu---

      Juuri näin se menee.Itsekin kysyin Narsistilta anteeksi pyyntöä,hän vastasi hyvin painavin sanoin,ettei hän tule pyytämään anteeksi.Aivan hirvittävää olla yhdessä tuon luonteisen ihmisen kans.

    • einytymmärrä

      Mitä sinä teet sillä anteeksipyynnöllä? Etkö voi olla onnellinen siitä, että narsisti jätti sinut rauhaan, sillä se on jo iso asia.

    • Nähtyjakoettu

      Narsisti ei tule koskaan pyytämään anteeksi, koska syyt heidän mielestään on aina muissa tai sinussa. Heidän väärintekonsa ovat aina oikeutettuja, silä he ovat aina oikeassa. Kun oma narsistini petti minua ja jäi kiinni, hän totesi syrjähypyn syyn olevan minussa ! Olin ollut hänelle ilkeä joskus muutamia kuukausia aikaisemmin erään asian yhteydessä, joten tämä väärinteko oli täysin oikeutettua. Joskus myöhemmin eromme jälkeen hän pyysi kuitenkin anteeksi ikään kuin siten sanomalla " tein paskan tempun sinulle ". Se oli hänen anteeksipyyntönsä.

    • Ensinnäkin kannattaa muistaa, ettei onnesi ole narsistista kiinni... Mitä hyötyä anteeksipyynnöstä olisi? Lopultahan se vain antaisi väärän ( hyvän ) kuvan narsistista, mikä taas voimistaisi läheisriippuvuutta ja saisi sinut taas takertumaan häneen. Päättäisit itse omasta elämästäsi... ainoa joka siihen voi vaikuttaa olet sinä itse. Kenenkään toisen onni ei ole myöskään sinulta pois.

      "...mutta narsisti sai pahan olon purettua minuun ja on se joka voi meistä paremmin tänään."

      Onko? Narsisti on harvoin tyytyväinen omaan olotilaansa.
      Tuo kommentti on aika yleinen uhreilla. Eron jälkeen narsisteille on aika tyypillistä esittää onnellista ja että kaikki on hyvin, tietoisena siitä, että se edellinen kumppani (uhri) rypee kateudessaan...Tästä narsku saa sitten taas voimia jatkaa eteenpäin.

      • Muuttumaton

        Allekirjoitan tuon että narsisti on harvoin tyytyväinen oloonsa. Harmonista ja onnellista hänen elämänsä ei ole juuri koskaan. Narsisti kieltäytyy uskomasta että ainoa ovi ulos kohti mielenrauhaa ja tasapainoista elämää avautuu sisäänpäin ja ensimmäinen askel edellyttäisi että hän tiedostaa sen sisäisen hämmennyksen ja pelon, joka estää häntä ottamasta riskejä, jotka ovat välttämättömiä mikäli haluaa muutosta.


      • Ja_onko_

        " Harmonista ja onnellista hänen elämänsä ei ole juuri koskaan. "
        Ja onko oikeasti koskaan.
        Eikö narsistin teatteriin kuulu onnellisuuden esittäminen. Ensin onnellinen minun kanssani, ja koska minä olen mustasukkainen ja muuta shiibadaibaa mikä osoittaa minut auttamattomasti alamittaiseksi, niin sitten jatkumossa muiden kanssa.
        Ja eikö narsistin eepostarustoon kuulu tarnoita menneisyydestä, jossa on lähes täydellisiä kumppaneita, ovat yleensä kuolleita, niinkuin sankaritarustossa kuuluukin olla...?
        "tiedostaa sen sisäisen hämmennyksen ja pelon, joka estää häntä ottamasta riskejä, jotka ovat välttämättömiä mikäli haluaa muutosta."
        Ymmärtääkseni narsistien mielestä muut ovat hitaita, ja pelkäävät muutosta ja riskinottoa, mistä todisteena hänen lukuisat vaihtuvat suhteensa. Hänen pariutumisvauhtinsa saa muut tuntemaan itsensä todella hitaiksi ja kömpelöiksi. ! Niinkuin muiden pitäisi kadehtia hyönteisiä näiden nopeudesta pariutumisessa !
        Noin ainakin meillä.


      • "Eron jälkeen narsisteille on aika tyypillistä esittää onnellista ja että kaikki on hyvin, tietoisena siitä, että se edellinen kumppani (uhri) rypee kateudessaan."

        Tää on tosiaan vähän jännä kohta ja tosiaan viitteitä siitä on uhrit kadehtisivat narsistin uutta suhdetta/kumppania/elämää ja suunittelevat jos ei kostoa niin ainakin jonkinlaista soluttautumista tavalla tai toisella kuvioon mukaan...

        Vertailun vuoksi Vaknin teksteistä lainattu kohta, miten narsisti suhtatutuu uhrinsa uusiin kuvioihin...

        "Edes virallinen ero narsistista ei ole suhteen loppu. Entinen puoliso "kuuluu" narsistille. Hän on erottamaton osa narsistin Patologista Narsistista Tilaa. Tämä omistava näkökulma säilyy fyysisen erottautumisen jälkeenkin.

        Niinpä narsisti kohtelee entisen puolisonsa uutta poikaystävää tai uutta työtä (uutta elämää ilman häntä) todennäköisesti raivolla, kuohahtavalla kateudella, nöyryytyksillä, tunkeiluilla ja aggressiivisilla ja väkivaltaisilla yllykkeillä. Erityisesti siksi, että ne ilmentävät hänen "vikojaan" ja romuttavat hänen suureellisuuttaan."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html

        Vielä tuohon mainitsemaasi tietoisuuteen (että uhri kadehtii) liittyen, että mitähän se sitten mahtaa olla, totta vaiko tarua, tietoa vaiko luuloa...

        kohta 8 virallisesta kriteeristöstä
        kateus (tai uskoo muiden kadehtivan häntä);

        Edelleen joissain kirjoituksissa uhreja jopa kannustetaan niinikään esittämään, olevansa onnellisia ja että kaikki on hyvin, mikä tässä ny yhdistetään narsistin tapaan...

        Että on nää niin kummallisia asioita, ettei tosiaankaan tiedä aina kumpiko on kumpi ts. kadehtija vaiko kateuden kohde...

        Toisen teorian mukaan narsisti kadehtii, toisen teorian mukaan narsisti on tietoinen, että uhri kadehtii...

        En tiedä varmaan tapauskohtaista tuokin, mutta oikeasti mun on hirveän vaikea uskoa uhrin kadehtivan narsistia, sen paremmin kuin hänen uutta kumppaniaankaan...


      • Muuttumaton
        Ja_onko_ kirjoitti:

        " Harmonista ja onnellista hänen elämänsä ei ole juuri koskaan. "
        Ja onko oikeasti koskaan.
        Eikö narsistin teatteriin kuulu onnellisuuden esittäminen. Ensin onnellinen minun kanssani, ja koska minä olen mustasukkainen ja muuta shiibadaibaa mikä osoittaa minut auttamattomasti alamittaiseksi, niin sitten jatkumossa muiden kanssa.
        Ja eikö narsistin eepostarustoon kuulu tarnoita menneisyydestä, jossa on lähes täydellisiä kumppaneita, ovat yleensä kuolleita, niinkuin sankaritarustossa kuuluukin olla...?
        "tiedostaa sen sisäisen hämmennyksen ja pelon, joka estää häntä ottamasta riskejä, jotka ovat välttämättömiä mikäli haluaa muutosta."
        Ymmärtääkseni narsistien mielestä muut ovat hitaita, ja pelkäävät muutosta ja riskinottoa, mistä todisteena hänen lukuisat vaihtuvat suhteensa. Hänen pariutumisvauhtinsa saa muut tuntemaan itsensä todella hitaiksi ja kömpelöiksi. ! Niinkuin muiden pitäisi kadehtia hyönteisiä näiden nopeudesta pariutumisessa !
        Noin ainakin meillä.

        Riskien ottamisella tarkoitin vain itsehavainnointia (vrt. kommenttini yllä anti-introspektiivisyys) eli narsisti ei uskalla katsoa itseään peiliin psykologisessa mielessä.


      • Ainakin_minä_

        "En tiedä varmaan tapauskohtaista tuokin, mutta oikeasti mun on hirveän vaikea uskoa uhrin kadehtivan narsistia, sen paremmin kuin hänen uutta kumppaniaankaan..."
        Ainakin minä tunsin kauhua ja hirveää epäuskoa. Toisaalta, meni aikaa, ennenkuin tapausten luonne alkoi hahmottua. Muutama uusi suhde narsistilla oli sellainen, että ei sellaista meno voi täysipäinen ihminen ymmärtää, saati kadehtia. Riitti ennemminkin ihmettelemistä.
        Samoin narsisti sotki minun siveellisyyttäni sekä sitä kautta itsetuntoani. En päässyt tyypilliseen uhrien tapaan eroon rakkaudestani häntä kohtaan pitkään aikaan, niinpä ei paljoa muuta mahdollisuutta tuntunut olevan kuin jatkaa seksielämää hänen kanssaan.
        Ehkä suoranaisen kateuden jatkovaimoja kohtaan kuitenkin vältin. Miten ihmeessä olisin voinut kadehtia ketään? Narsistihan petti kaikkia minun kanssani... Ja vannoi rakastavansa minua edelleen ja koko elämänsä ajan...


      • Ymmärsin_kyllä
        Muuttumaton kirjoitti:

        Riskien ottamisella tarkoitin vain itsehavainnointia (vrt. kommenttini yllä anti-introspektiivisyys) eli narsisti ei uskalla katsoa itseään peiliin psykologisessa mielessä.

        Ymmärsin kyllä, mutta laiskuuttani kirjoitin vähän vajaasti...
        Toisaalta, narsisti kytkee repertuaariinsa rohkeuden toimimalla päättömästi, joten menepä syyttämään häntä rohkeuden puutteesta...
        Tuskin narsisti ommärtää tai edes haluaa ymmärtää muiden sisäistä rohkeaa prosessia, joka tietenkin mahdollistaa muille juuri sen sisäisen rauhan, jota narsisti kyllä osaa kadehtia... Eikä ymmärrä miten se saavutetaan.


    • paljonpahaa

      Tuota anteeksipyyntöä odotin itsekin narsistilta. Aivan turhaan. Mitään katumusta ei kannata narsistilta odottaa. Paitsi silloin esittää kun pyrkiin takaisin jättämänsä uhrin elämään. Silloin katumukset ovat valheita. Ihmettelen mitenkä nopeasti narsisti siirtyy toiseen suhteeseen(uhriin) jopa saman päivän aikana.

      Yksi asia on varma narsistin uudet suhteet ovat tuhoon tuomittuja jo etukäteen. Ei narsisti ole onnellinen vaikka siltä näyttää ja näyttelee. Se rakkaus rooli mitä esittää ei ole totta. Narsisti on pelkkää valhetta täynnä. Se on vain esitystä ja tarkoituksena saada entisille uhreilleen pahan olon jatkumaan . Julmaa tunteilla ja rakkaudella leikkimistä. Pian se paljastuu uudellekin mikä siellä ihanan ihmisen takana piileksiikään.

      • onnellisetyhdessäkö

        Entä jos uusi kumppani on myös narsistinen? On ollut hovin jäsen ja nähnyt toimintatavat ja silti ryhtyy suhteeseen narsistin kanssa. Voiko liitto onnistua?


      • Älä_pelkää_

        Älä pelkää, ei onnistu. Toimintatavat nähnyt on eri kuin selkäänsä saanut. Juuri noista lähtökohdista tulee kovimmat kolhut. Sitä kuvittelee, että peli on jotenkin vapaa turhasta vouhotuksesta ja kuuluu johonkin hämäräperäiseen luokkaan, jota kunnioitetaan eikä loukata turhaan...
        Unohda tuo. Ketään ei kunnioiteta ja kaikkia loukataan. Tuttu hovilainen saa lisärapsut eikä sen jälkeen taatusti kuvittele enää mitään.


      • anteeksvaan

        Narsistilta anteeksipyyntöä?Sitä ei tule saamaan. Toisaalta,ihmiset yleensäkään nykypäivänä eivät paljon anteeksipyytele.Narsisti vielä vähemmän. Kannattaa kylläkin antaa itsellensä anteeksi jos tulee syytelleensä itseään siitä, että vahingossa tuli hakeutuneeksi moisten seuraan.Itse olen anteeksipyynnön saanut kiristetyksi entiseltä työkaverilta vain kovan huutamisen jälkeen. Tiedä sitten oliko aitoa vai säikähdyksestä johtuvaa.Narsisti-exiin taas ei auttanut mikään käytös.Ei nöyrtynyt.Omantunnon kolkuttamista on turha odottaa.Sitä omaatuntoa kun ei ole.Ole onnellinen jos olet päässyt nassesta eroon ja anna itsellesi anteeksi se, että olet tuhlannut kallista aikaasi moiseen moukkaan.


      • Vatulointi

        "Ihmettelen mitenkä nopeasti narsisti siirtyy toiseen suhteeseen(uhriin) jopa saman päivän aikana".

        Kun ovi käy, narsistin puhelin alkaa heti piristä entisille heiloille. Hän ei analysoi eikä pohdi missä meni pieleen nyksän kanssa...


      • Eikä_tarvitse_

        Eikä tarvitse mennä pieleenkään. Siinähän se ihmeellisyys juuri onkin. On voinut mennä tosi nappiin. Kun tosi nappiin tarkoittaa narsistille sitä, että hän on tehnyt narsistintyönsä hyvin, uhri on satimessa ja hän voi käyttää kapasiteettiaan taas muuhun. Kapasitetistahan narsistilla on kyse, ei tunteista tai muusta jonninjoutavasta uskollisuudesta.


    • eisylkykuppi

      Sinä selviät. Usko siihen vaikka se on vaikeaa. Sinä selviät. Tulee vielä päivä kun huomaat mitä ihanaa elämässä on ilman narsistia. Sinä olet voittaja. Sinulla on mahdollisuus hyvää ja parempaan elämään, narsistilla ei ole. AINA tulee uusia uhreja joita hän käyttää hetken ja murskaa aleen. Ajattele niin että sinä et menettänyt normaalia ihmistä, et normaalia ja tasapainoista elämää. Sinä et ole leski jonka rakastava ja kunnioittava puoliso otettiin liian aikaisin pois. SINÄ olet vapautunut pahan vallasta.
      Anteeksipyyntö ei merkitse mitään. SINUN tulee arvostaa itseäsi ja armahtaa itsesi. SINUN tulee löytää sisäinen voimasi, se löytyy kyllä. KOSKA sinä et ole narsisti. Sinulla on normaali tunne-elämä. Juuri siksi olet nyt niin rikki. koska olet ns normaali. Olet kokenut raakaa ja julmaa vääryyttä. Se on väärin. Et sinä. On normaalia tuntea kuten tunnet. Ja se päivä tulee ihan varmasti kun olet vapaa ja ymmärrät että et voi häntä muuttaa. Kukaan ei koskaan tule olemaan onnellinen hänen kanssaan vaikka alkuun siltä näyttäisikin. Sinua pitää onnitella, sinä pääsit hänestä eroon. Tiedän mistä puhun. Oli aika kun rukoilin ihmettä että joku ihme tapahtuisi joka muuttaisi kaiken paremmaksi. Se muutos tapahtuu itsessä, ei muissa ihmisissä. KUKAAN muu ei sinua pelasta. Kun tunnetasolla oppii pitämään rajat, oppii pitämään ne käytännössäkin. Tiedän sen. Voimia sinulle, sinä selviät kyllä.

      • alkuperäinenkirjoittaja

        Sanasi koskettivat syvältä ha haluan kiittää niustä. Välillä menee paremmin ja taas tulee syöksykierre pohjamutiin kun muistan kaiken tapahtuneen ja vihaakin tunnen, vihaa miten rikkoja vain porskuttaa eteenpäin savuavien raunioiden jäädessä taakse. Mutta tiedostan myös että hänellä ei voi olla onnellinen elämä kun on niin täynnä vihaa ja tuhoamisvimmaa. Sallin itselleni nämä tunteet, se on ainoa keino selviytyä, leikkimällä ettei koske tai tunnu missään pitkittää vain toipumista. Kiitos vielä kerran. Sanasi sai uskomaan inhimillisyyteen.


    • Nähty

      Ole onnellinen, että selvisit hengissä. Älä missään nimessä ota narskuttimeen yhteyttä, muuten alkaa taas sama kissa hiiri-leikki. Narsku saa taas lisää liekkiä jatkuvaan kiusaamiseen ja ns. rakastamiseen. Ei pyydä anteeksi sanojaan tai tekojaan. Elä omaa ihanaa rauhaisaa elämää. Elät vain kerran.

    • hullunkirjat

      Jos exämme olisi sairastunut skitsofreniaan, niin emme kai odottaisi häneltä anteeksipyyntöä käytöksestään kohtaamme? Vaikka narsistinen persoonallisuushäiriö ei ole varsinainen mielisairaus,niin se on kuitenkin persoonallisuushäiriö. Ja tällainen ihminen ei ole terve ja normaali. Kuinkahan moni mielessään kuitenkin haluaa nähdä narsistin "terveenä"-jolta sitten odottaa sitä anteeksipyyntöä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe