Lauvantai on...päivä.

Ja-saunapäivä

Lau lau lau an tai on lanttukukkopäivä.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viatonsivullinen

      Hyvännäkösiä lanttuja oli Lidlissä eilen, ei ollut kotimaisia varmaankaan.
      Ajattelin tekisinkö haudutettuja lanttukuutioita, pikkusen siirappia, voita,
      suolaa ja siinä se on. Siellä on yleensä hyvä hedelmävalikoima, tuoreita!
      Olen vain tehnyt harvoilla käyntikerroilla sen huomion.
      Taidan olla uskotonta sorttia, juur kun olen riekkunut kotimaisuudella niin
      toinen käsi jo kopeloi vierasta:)) hyi, hyi minä. Juuri tulin kaupasta ja
      Norjalaista savulohta ostin, sekä Belgialaisia kokojyväsämpylöitä, kaksi kpl. Yleensä en syö ollenkaan vaaleaa leipää, nyt halusin maistaa vain, ei tule tavaksi. Ostan lantut maatilakaupasta koska menen tänään sinne suunnalle muutenkin. En tykkää lanttukukosta. Miksi se lanttu sinne leivän sisään pitää laittaa, kaksi vahvaa ei käy yhteen, ruis ja lanttu.

    • pirutiinaiseksi

      kävin eilen lidlissä ja ostin sieltä mm yhden lantun
      kukkoja en rupee siitä väsäämään
      mutta yleensä laitan sitä perunan ja porkkanan kanssa paistinpannulla
      mutta en laita voita enkä siirappia
      en muistanu siirapin olemassaolookaan
      kun en sitä koskaan käytä
      lidlissä käyn aina ruokaostoksilla
      jos en sit koohon mene joidenkin pirkka tuotteiden takia
      pääsääntöisesti kaupassa kun kaupassa
      on hyvät ja tuoreet vihannekset ja hedelmät
      mutta lidli on kokonaisedullinen ostopaikka
      ja täytyy sanoo että mulle on ihan sama onko
      kotimaista vai ulkomaista elintarviketta
      harvemmin sitä saa esim kotimaista kahvia
      tai kotimaisia banaaneja appelsiineja ja omenoitakin vaan syksyllä :)

    • ilma.v

      Tekisin lanttukukkoa mutta en osaa tehdä niin pientä että jaksaisi yksin syödä. Pakastettuna ei maistu enää.

      • 1eero

        Lanttua jos sattuu olee' olee' karjalan paistiin ja keittoon, muistu mieleen nauris sitä en ole maistanu vuoskymmeniin.


      • Viatonsivullinen
        1eero kirjoitti:

        Lanttua jos sattuu olee' olee' karjalan paistiin ja keittoon, muistu mieleen nauris sitä en ole maistanu vuoskymmeniin.

        Juuri tulin maatilakaupasta, siellä oli isoja hyvälaatuisia nauriita.
        Ostin kuitenkin tälläkertaa lanttuja.


      • 1eero
        Viatonsivullinen kirjoitti:

        Juuri tulin maatilakaupasta, siellä oli isoja hyvälaatuisia nauriita.
        Ostin kuitenkin tälläkertaa lanttuja.

        Kummallisesti vuoskymmenien takaa nauriin maku palaa suuhun, täytyy ottaa vaari ja ostaa onko se vielä saman makuista.


    • tiällä.vuan

      Huomenta. Ei oo lanttuva. Eikä oo aurinkoo. Mutta oli kolme pinaattilettua kahvin kanssa. Saunakin on vasta illansuussa.
      Kovasti on näköjään eilen taas ollut ketjujen välissä soraa.

      • antaamenneenolla

        Voisiko ne eiliset sorajutut unohtaa ja keskittyä tämän päivän juttuihin.


      • tiällä.vastailoo
        antaamenneenolla kirjoitti:

        Voisiko ne eiliset sorajutut unohtaa ja keskittyä tämän päivän juttuihin.

        Minun puolesta voi unohtaa. En jaksanut lukea, avasin pari ketjua ja napsasin kiinni. Sitä tuli eilen myös vähän D-vitamiinia, kun olin koko päivän ulkona. Retkahdin ehtoolla sänkyyn hyvin rentona.


      • tiällä.vuan

        Lapsena krapsusettiin lantusta pikkulusilla sellaista raastetta. Sanottiin sitä hommaa jälttämiseksi. Kauan kadoksissa ollut tuokii sana mielstäni.


      • tiällä.vuan kirjoitti:

        Lapsena krapsusettiin lantusta pikkulusilla sellaista raastetta. Sanottiin sitä hommaa jälttämiseksi. Kauan kadoksissa ollut tuokii sana mielstäni.

        Voi että, kun tuttu sana putkahti esiin, jälttämisestä meilläkin puhuttiin.
        Ihan pitäisi kirjoittaa muistiin noita lapsuudesta tuttuja sanoja sekä sanontoja.
        Kun ei kukaan niitä puheessaan enää käytä.
        Ida-mummoni sanoi "herkiimätön ihme", sitä en ole lapsuuden jälkeen kuullut missään.


      • tiällä.vuan
        Anceli kirjoitti:

        Voi että, kun tuttu sana putkahti esiin, jälttämisestä meilläkin puhuttiin.
        Ihan pitäisi kirjoittaa muistiin noita lapsuudesta tuttuja sanoja sekä sanontoja.
        Kun ei kukaan niitä puheessaan enää käytä.
        Ida-mummoni sanoi "herkiimätön ihme", sitä en ole lapsuuden jälkeen kuullut missään.

        Tokko tovellaana, niin pitäis kirjoittaa ylös silloin kun ne putkahtaa esiin. Ei niitä muista jos tieten tahtoen alkaa muististaan kaivaa.


      • Maailmako-muuttuu

        Jälttäminen oli tyypillinen perussana savossa ja karjalassa vielä 60 luvulla. 70 ja 80 lukujen muuttoaaltojen (joka alkoi jo 60 luvulla) jälkeen lähtijät veivät sanastot mukanaan, ne pikku hiljaa unohtaen. Ei jäänyt perinteitä autioituviin kyliin, etenkään jälkeen sen kun vanhempi väestö kupsahteli poies.


    • Minä kanssa haluan toistaa.
      Vaikka en pidäkään siitä että Palomaa edelleen tällä lailla ivaillaan.

      Minulla kun on tää helppo resepti.
      Joutuu siinä kyllä vähän keskittymään, että muistaa työttömyyden ja muut
      surkeudet koti-maassaan.
      Eksoottisuudesta pitää huolen Valko-Sipuli Espanjasta.
      Suola ja Pippuri taitaa myös olla ulkomaista.

      SF-Kasvikset, SF-Vihannekset.
      Pakaste-altaasta molemmat.
      Ostan aina 4 4.
      Kiehautan ja laitan sekaisin 0,5 kg. SF-Voi-rasioihin.
      Jää-kaappiin.
      Koska pakastin ei ole yhden miehen taloudessa kannattava sähkön-kuluttaja.
      Sitten 3-4 SF-Broileri-, Kalkkuna-rintaa palasteltuna ja ruskistettuna.
      Vaihteeksi joskus SF-Tartar-jauhettua Naudan-paistia 2%.
      2 Rasiaa vihanneksia. 400gr. eläimiä.
      Sapuska 2-3 päiväksi.

      Reilun kaupan kasvuksia, kaikki kasvaneet koti-maassa.
      Lähi-peltojen heinikoista.
      Valitsen aina kassankin, joka henkii kaunista, sujuvaa Suomea ja joka on kaunis
      kuin Elo-Veena Pokela.

      H.

    • Heikunkeikku

      Onkos huomenna sitte aloitus framilla, jonka otsikko vois olla Su suu suuna päänä.
      Tuosta lantusta. Jääkaapissa kököttää tällä hetkellä iso lanttu.
      Tapaan raastaa lanttua kasan lautasen reunalle ja sitten raastan myös porkkanaa. Tosi mehukkaan hyvää.
      Muistan lapsuudesta, että äitini teki lanttuja tuolla tavalla siirapin kera.
      Itse en tälläile siirappia mihinkään. En tykkää esim. semmosista limpuista, joissa on siirappia. Enkä piparkakuista enkä muistakaan ruuista, joissa on siirappia.
      On mielenkiintoista, miten eri ihmisten kieliläpyskät maistelee eri makuja.
      Joku on haltioissaan jostakin mausta, jota toinen puolestaan inhottaa.
      Suutuntumat ihmisten suissa. Mun mielestä vaikkapa nyt Vaahtokarkki, kiesus sentään, miten epämiellyttävä suutuntuma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe