Prednisolon ylläpitoannos

asdwvcxzftmaa

Kokemuksia Prednisolonin pitempiaikaisesta käytöstä astman hoidossa? Kuukausien pituisia hoitoja Prednislon muut astmalääkitykset rinnalla? Itselläni on ollut 5-8 prednison kuuria vuosittain, kestot 10- 28 vrk. Nyt meneillään ainakin parin kuukauden ajanjakso annostuksella 5mg. Prednisolonia aamuisin.
onko valvottanut yms. ?

8

1087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astxmaaafmaa

      Eikö kukaan käytä Prednisolonia? Oikeesti?
      Itse olen huomannut ihan järkyttävän ruokahalun! Söisin vaikka seinät jos ei muuta löydy! Lihonut olenkin. Tahdonvoima, kun ei ole paras puoleni...

    • astmaatikko_2015

      Kyllähän tuo lääke nostaa ruokahalua, painoa ja turvottaa kasvot pidemmän ajan käytössä... Niin ja jos on taipumus sokerin nousuun, niin tuo voipi puhkaista jopa diabeteksen. Mutta minkäs teet kun on vaikean astman takia syötävä useinkin...

    • astma65

      Minä olen syönnyt jo vuosi kausia tupla-annoksen annokseesi verrattuna eli 10 mg aamuisin ja lisäksi tarvittaessa 50- 100 mg kuureja pahenemisvaiheissa. Perusannos ei aiheuta enää mitään intohimoista syömisvimmaa, mutta noilla isoilla annoksilla kyllä saa ahmimishäiriön, kohonneen veren sokerin ja verenpaineen yms. Valvotakaan lääke ei enää eli elimistö tottuu lääkkeeseen.

      • astxwmhmaa

        Minäkin olen jo vuosia syönyt prednisolonia, mutta aiemmin ei ole tarvinnut päivittäin syödä em. lääkettä. Millainen muu astmalääkitys (hengitettävät ym.) teillä on Prednisolonin lisäksi? Olen lihonut ja ruokahalu on ihan järkyttävä jo tuolla 5mg. annostuksellakin. Enpä ole vielä sitten varmaankaan tottunut siihen...
        Kuinka tuohon 10 mg. annostukseen päädyttiin? Niin tietysti pienempi määrä Prednisolonia ei tehonnut riittävästi...


      • astmaatikko_2015

        Alvesco 2x2, montelukast 10mg, histec 10mg.
        Nyt pahenemisvaiheessa kortisoni alenevin annoksin, atrodual spiralla x3, muiden lisäksi.


      • astzxcvbmaa

        Tällähetkellä Prednisolon 5mg. aamuisin, Flutiform 250/10 (2x2), Bricanyl ennen hengitettäviä ja tarvittaessa, Spiriva respimat 0,2mg.(iltaisn 2 hengenvetoa), Montelukast 10mg., Alvesco tarvittaessa lisälääkityksenä (iltaisin), Dymista 2x2, nenäoireisiin. Näillä mennään ja paremmalta tuntuu kuin entisellä lääkityksellä.
        Tilanjatketta käytän myös ja hyväksi olen sen todennut. Helpottaa lääkkeen oikea-aikaista ottamista ja keuhkoihin perille menoa. Kohta on taas kontrolli spirometrioineen ja lääkärin vastaanottoineen. Kyllä ne keuhkolääkärit ovat osaavia ihmisiä! Kesällä toki muutenkin astmani on "helpompi" ja oireilee vähemmän kuin talvisin ja syksyisin.


    • urheiluhulluastmaatikko

      Mulle keuhkolääkäri sanoi että tuollaiset pienet kortisosoniannolset kuten 5 tai 10 mg sotkeevat vain Oman kortisonituotannon ilman että siitä saa hyötyä astman hoidossa
      pahenemisvaiheessa pitäisi hänen mulaansa olla 40 mg ja lyhyt kuuri. Mulla puhkesi vasta muutama kk sitten joten aiempia kokemuksia ei ole.
      Kuuri pitkittyi kuitenkin liiaksi ja nyt purku vähitellen. Isommilla annoksilla valvotti ehkä lisännyt ruokahaluakin. Liikun kuitenkin paljon ja liikunta onkin mielestäni auttanut poistamaan nestettä elimistöstä eikä ole ylimääräisiä turvotuksia tai lihomista tullut.
      Lähinnä järkytys koko astmasta. Olen kiinnittänyt aivan erityistä huomiota ruokavalioon vaikka se aimminkin oli terveellisellä pohjalla. Paljon kasviksia, (auttaa myös pitämään painia kurissa kuurin aikana) omega kolmosia ja muits lisäravinteitä. Etenkin kalsiumlisä kuurin aikana.

      • astcsztmaak

        On se 5mg. Prednisolonia mennyt jo lähes kolme kuukautta. Sitä ennen n. 3. kuukauden ajan 30mg-20mg. samaa lääkettä. omega kolmoset ei sovi muun lääkityksen vuoksi, kakki6D-vitamiinitabletteja olen jo vuosia syönyt säännöllisesti runsaahkon kortisonin käytön vuoksi. Myös yli 50. v. ikä ja naisssukupuoli vaikuttanevat asiaan. Läski kertyy ja renkaat lisääntyy...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe